English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Skanska sprzedaje biurowiec Dominikański we Wrocławiu
Skanska Property Poland sprzedaje swoją czwartą inwestycję we Wrocławiu – Dominikański. Budynek biurowy o największej powierzchni z obecnie realizowanych przez firmę przejdzie w ręce Union Investment. [...]

Warbud warto budować




XXXVIII Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoiżynierii, 9-13.03.2015, Karpacz 2015-03-09
Komitet Organizacyjny Instytutu Geotechniki i Hydrotechniki Politechniki Wrocławskiej zaprasza naukowców, projektantów i wykonawców z dziedziny geotechniki w budownictwie i górnictwie do wzięcia udziału w konferencji XXXVIII Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoiżynierii, która odbędzie się w dniach 9-13 marca 2015 r. w Karpaczu.[...]


Żaden obiekt o wysokich wymaganiach technicznych czy jakościowych nie jest dla nas problemem
Rozmowa z Jerzym Werle, wiceprezesem zarządu firmy Warbud SA.[...]


Ponad 40% producentów systemów rurowych w Polsce w rękach krajowych udziałowców
Na potrzeby raportu „Rynek systemów rurowych w Polsce 2014. Prognozy rozwoju na lata 2014–2019” analitycy PMR przeanalizowali wyniki finansowe i sprzedażowe 52 wiodących przedsiębiorstw działających w branży systemów rurowych. Systemy te można podzielić według kryterium wytwarzanych materiałów na trzy podstawowe grupy: rury z tworzyw sztucznych, rury stalowe oraz rury betonowe.[...]


Konsorcjum HOCHTIEF buduje ITPOK w Poznaniu
Działając na zlecenie SITA Zielona Energia (Partnera Prywatnego Umowy PPP z Miastem Poznań), konsorcjum HOCHTIEF Polska, HOCHTIEF Solutions i Hitachi Zosen Inova (lider) zakończyło w ramach realizacji Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych (ITPOK) budowę nadziemnej betonowej konstrukcji bunkra, której najwyższa ściana ma 43,5 m wysokości.[...]



NBI 6(45) listopad-grudzień 2012

45




W numerze

Kończy się powoli rok 2012, który można nazwać rokiem zapaści w polskim budownictwie. Pozostaje ono najmniej rentownym sektorem gospodarki. Ostatni kwartał roku wpisuje się w ten trend, bowiem właśnie teraz wydatki inwestycyjne obniża prawie połowa firm sektora, a są to najczęściej duże obniżki.


Pocieszające jest natomiast to, że poprawia się płynność branży, co pokazuje m.in. lepsza spłata zobowiązań wobec banków. Firmom podwykonawczym poszkodowanym przy budowie dróg i autostrad, które nie mogą odzyskać pieniędzy od głównych wykonawców, gdyż często są to firmy w stanie upadłości, stara się pomóc inwestor, czyli GDDKiA. Umożliwia to specustawa z 28 czerwca 2012 r. o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców. Pieniądze wypłacane poszkodowanym firmom pochodzą z Krajowego Funduszu Drogowego. Tylko w warszawskim oddziale GDDKiA złożono do początku listopada 121 wniosków o zapłatę na łączną kwotę 79 mln zł. Wypłacona do tej pory suma z tego oddziału to niemal 12 mln zł.
Bieżące problemy firm wykonawstwa drogowego i plany dotyczące przyszłych inwestycji zdominowały tematykę Kongresu drogowego 2012, który odbył się w Warszawie na początku października. Relację z tej imprezy zamieszczamy w numerze. Temperatura dyskusji była nierzadko bardzo wysoka, np. kiedy dyskutowali ze sobą Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, i Lech Witecki, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad. „W 2008 r. prowadziliśmy rozmowy z szeroko rozumianą branżą drogową, prośba z jej strony brzmiała: otwórzcie nam rynek. Staraliśmy się więc wyeliminować zapisy ograniczające konkurencję. Rynek został uwolniony, pojawiły się nowe możliwości, trzeba było tylko wszystko dobrze oszacować"- tak Lech Witecki odpowiadał na zarzut, że ogromne kontrakty zaczęły wygrywać firmy, które nigdy wcześniej nie wybudowały ani kilometra autostrady. Gościem kongresu był minister transportu Sławomir Nowak, który zapewnił, że ze środków nowej perspektywy budżetowej UE i za pomocą nowego programu, wchodzącego  w życie w połowie 2013 r., rząd zamierza domknąć wreszcie budowę sieci autostrad i dróg ekspresowych.
Problemy branży budowlanej diagnozuje również raport PMR Publications, oparty na wynikach badania przeprowadzonego wśród 200 największych polskich firm budowlanych. Respondenci pytani m.in. o najpoważniejsze bariery utrudniające działalność na rynku budowlanym najczęściej wskazywali zaniżanie cen przez konkurencję, a w dalszej kolejności na silną konkurencję w branży i zatory płatnicze. Obraz kondycji branży oddaje też raport Instytutu Inwestycyjno-Przetargowego Pressinfo.pl oraz Grupy Marketingowej TAI, w którym opracowano rozstrzygnięcia przetargów drogowo-mostowych w pierwszym półroczu 2012 r. Z raportu wynika, że najwięcej zamówień publicznych w tym okresie pozyskała Skanska, nieźle radzą sobie na rynku także Strabag i Eurovia Polska. Więcej informacji z obu raportów znajdą Państwo w numerze.
Nawiązując do programu budowy dróg i autostrad, warto odnotować - i to zrobiliśmy na naszych łamach - że we wrześniu zmieniła się mapa drogowa Podkarpacia. Do ruchu oddano pierwszy podkarpacki odcinek autostrady A4, od węzła Rzeszów Północ do węzła Rzeszów Wschód. Wraz z otwartym jednocześnie odcinkiem S19 Stobierna - Rzeszów stanowi ponad 15-kilometrową część autostradowej obwodnicy Rzeszowa. S19 to pierwszy odcinek drogi ekspresowej oddany do użytku na Podkarpaciu.
Podsumowań i analiz dokonała też ostatnio branża wodociągowa. Okazją do tego były obchody 20-lecia działalności Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie". W trakcie konferencji zorganizowanej 13 września w Warszawie przedstawiono bilans branży obejmujący okres minionych 20 lat. Prześledzono rozwój m.in. pod kątem zmian ustawowych i administracyjnych, wpływu gospodarki na przedsiębiorstwa wod-kan, procesu komercjalizacji i przemian własnościowych, rewolucji technologicznej i wprowadzania nowoczesnych rozwiązań oraz korzystania z funduszy unijnych. W kraju funkcjonuje obecnie ok. 9900 ujęć wody, działa ok. 2260 nowoczesnych oczyszczalni ścieków, z czego 827 z podwyższonym usuwaniem miogenów, istnieje ok. 1600 przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. Te ostatnie zmieniają się w oczach, stawiając na nowe, efektywne technologie i oszczędzanie energii. I tak, Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów SA uruchomiło w Rudzie Śląskiej największą na Śląsku i drugą pod względem wielkości w Polsce instalację fotowoltaiczną. Z kolei Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji SA w Krakowie po inwestycjach w systemy kogeneracyjne zasilane biogazem w oczyszczalniach uruchamia właśnie pierwszą turbinę do produkcji energii elektrycznej z nadwyżek ciśnienia w sieci dystrybucji wody.
Wielkim świętem dla branży cementowej była kolejna edycja konferencji Dni betonu, odbywająca się od 8 do 10 października w Wiśle. Jak ocenił prof. Leszek Rafalski, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie, to największa w Polsce konferencja z dziedziny budownictwa, która daje możliwość przekrojowej analizy różnych zagadnień dotyczących budownictwa, niekoniecznie związanych tylko z betonem. Bywam na tych konferencjach i podpisuję się pod tą opinią. W przemyśle cementowym po trzech kwartałach 2012 r. sprzedaż zmalała o 13,5% w stosunku do rekordowego 2011 r. Zastanawiano się więc nad sposobami poprawy sytuacji w budownictwie.
Ponieważ prezentuję dziś Państwu głównie raporty, to polecam także lekturę dwóch niezwykle interesujących tekstów tego typu. Tematykę pierwszego zapowiada już sam tytuł: Kolej w Polsce - teraźniejszość i przyszłość, drugi dotyczy prognozy zapotrzebowania i produkcji kruszyw w Polsce w latach 2012-2020 (+2).
Na zakończenie jest mi miło poinformować, że organizatorzy 
X Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego, Kolejowego oraz Zarządzania Ruchem INFRASTRUKTURA 2012 nagrodzili nasze wydawnictwo za wieloletnią współpracę. To dla nas powód do dumy i okazja do złożenia deklaracji, że w przyszłości będziemy dla Państwa pracować z tą samą ogromną pasją, która towarzyszy nam teraz. Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny


Życzenia Świąteczne (PDF)
Autor: Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Niezwykły jubileusz pionierów polskiego cementowania (PDF)
Autor: Krzysztof Rzepka, Poznańskie Przedsiębiorstwo Robót i Usług Specjalistycznych REMKAN Sp. z o.o.
[bez logowania]
Jako pionierzy w Polsce wprowadziliśmy technologię cementowania przewodów wodociągowych. Do dnia dzisiejszego wycementowaliśmy ponad 250 km magistral wodociągowych i sieci rozdzielczych o średnicach od Ø150 do Ø2200 mm.

Kongres drogowy 2012 (PDF)
Autor: Michał Grobelny
[bez logowania]
3 października 2012 r. w Warszawie branża drogowa miała okazję do spotkania i przedyskutowania problemów trapiących firmy infrastrukturalne działające w tym obszarze gospodarki. Kongres Drogowy 2012, zorganizowany przez wydawcę portalu RynekInfrastruktury.pl, Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Polski Kongres Drogowy i Związek Pracodawców Budownictwa, zgromadził ponad 400 osób. Jednym z głównych gości był minister transportu Sławomir Nowak.

Dni betonu 2012 (PDF)
Autor: Piotr Piestrzyński, Stowarzyszenie Producentów Cementu
[bez logowania]
Prawie 800 uczestników, 93 referaty przygotowane przez 200 autorów, 21 partnerów konferencji, 40 stoisk i wiele interesujących wydarzeń – tak w telegraficznym skrócie wyglądała VII konferencja Dni betonu, która od 8 do 10 października odbywała się w Wiśle.

Geologiczne czynniki budowy metra w miastach europejskich (PDF)
Autor: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
[bez logowania]
11 października 2012 r. w hotelu Novotel Warszawa Centrum odbyła się konferencja naukowa Geologiczne czynniki budowy metra w miastach europejskich, zorganizowana przez Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Warszawie. Celem konferencji było podzielnie się doświadczeniami mogącymi przyczynić się do efektywniejszego i bezpieczniejszego projektowania i budowy tuneli metra w przyszłości.

Jubileusz 20-lecia Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie” (PDF)
Autor: Dorota Jakuta, dyrektor Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”
[bez logowania]
13 września 2012 r. Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” (IGWP) obchodziła 20. rocznicę swojej obecności w przestrzeni gospodarczej kraju i w życiu branży wodociągowo-kanalizacyjnej. Spotkanie ponad 200 członków Izby oraz zaproszonych gości miało miejsce w hotelu Radisson Blu Sobieski w Warszawie.

Straty wody w systemach wodociągowych (PDF)
Autor: Beata Drzewiecka, Dendros
[bez logowania]
Zorganizowana przez firmę Dendros czwarta edycja konferencji Straty wody w systemach wodociągowych odbyła się 20 i 21 września 2012 r. w czterogwiazdkowym hotelu Diament, położonym w malowniczej uzdrowiskowej dzielnicy Ustronia. Spotkanie zgromadziło 100 uczestników, a swoje opinie dotyczące m.in. skutecznych narzędzi monitoringu sieci wodociągowej oraz opomiarowania w celu zmniejszenia strat wody w systemach wodociągowych przedstawiło liczne grono specjalistów.

Patrzymy w przyszłość – elektrownia solarna w Wodociągach Górnośląskich (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Jarosławem Kanią, prezesem zarządu Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów SA w Katowicach

Zielona energia w Wodociągach Krakowskich (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, Anna Langer
[bez logowania]
Wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych to jeden z priorytetów w działalności Wodociągów Krakowskich. Z jednej strony jest to wkład w ochronę środowiska, z drugiej oznacza obniżenie kosztów funkcjonowania, gdyż koszt energii elektrycznej stanowi 10% ogółu kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo. W ciągu ostatnich lat Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. w Krakowie (MPWiK S.A.) zrealizowało szereg inwestycji z zakresu energetyki odnawialnej.

Pompy Wilo-EMU pracują dla Przemyśla (PDF)
Autor: Paweł Moskal, Wilo Polska
[bez logowania]
Głównym źródłem zaopatrzenia mieszkańców Przemyśla w wodę pitną jest San. Ujęcie powierzchniowe już od czasów międzywojennych funkcjonuje w dzielnicy Prałkowce, a w latach 70. XX w. zbudowano na rzece jaz spiętrzający wodę wraz z niezbędnymi urządzeniami wodociągowymi.

Szczególne media wymagają szczególnego traktowania – rury osłonowe CC-GRP (PDF)
Autor: Monika Sadecka-Kotyniak, HOBAS System Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Rury ze stali zawsze stanowiły podstawowy materiał osłonowy dla gazociągów i ciepłociągów. Mają one jednak pewien mankament, jakim jest podatność na korozję, a szczególnie na korozję wywołaną prądami błądzącymi. Rozwiązaniem tego problemu są realizacje rurociągów osłonowych z produktów CC-GRP.

Nowa infrastruktura dla Portu Lotniczego Lublin w Świdniku (PDF)
Autor: Agnieszka Wieczorek, Haba-Beton Sp. z o.o.
[bez logowania]
W czerwcu 2011 r. firma Haba-Beton Johann Bartlechner Sp. z o.o. podpisała z firmą Skanska SA umowę na dostawę prefabrykatów betonowych na inwestycję Budowa drogi startowej, drogi kołowania, oświetlenia nawigacyjnego, kanalizacji kablowej i fundamentów, sieci teletechnicznych wraz z odwodnieniem nawierzchni. Część III – budowa odwodnienia na polu naziemnego ruchu lotniczego (droga startowa, droga kołowania, płyta postojowa) dla Portu Lotniczego Lublin SA (Świdnik).

Konkurencja cenowa podstawową barierą w polskiej branży budowlanej (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, analityk rynku budowlanego, PMR Publications
[bez logowania]
Zaniżanie cen i wysoka konkurencja to obecnie największe przeszkody dla firm wykonawczych w branży budowlanej. Funkcjonowanie na rynku ułatwiają natomiast szerokie kontakty biznesowe, wykwalifikowani i lojalni pracownicy, a także dobre referencje.

Złoty Most we Władywostoku (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Złoty Most przez cieśninę Wschodni Bosfor i zatokę Złoty Róg połączył Wyspę Rosyjską z centralną częścią Władywostoku. Obiekt uroczyście otwarto 11 sierpnia 2012 r.

Pierwszy odcinek autostrady A4 już gotowy (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
10 września br. zmieniła się mapa drogowa Podkarpacia. Do ruchu oddano pierwszy podkarpacki odcinek autostrady A4, od węzła Rzeszów Północ do węzła Rzeszów Wschód. Wraz z otwartym jednocześnie odcinkiem S19 Stobierna – Rzeszów stanowi ponad 15-kilometrową część tzw. autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Ta nowa, bezpieczna i pozwalająca na komfortową jazdę droga usprawnia ruch oraz zapewnia oszczędność czasu wszystkim podróżującym pomiędzy DK19 i DK9.

Odcinek drogi ekspresowej S19 Stobierna – Rzeszów oddany do ruchu (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
10 września 2012 r. został udostępniony do ruchu prawie siedmiokilometrowy, pierwszy na Podkarpaciu odcinek drogi ekspresowej S19. Kierowcy mają do dyspozycji odcinek od Stobiernej do węzła autostradowego A4 Rzeszów Wschód, zlokalizowanego na północ od Rzeszowa.

Budowa najdłuższej przeprawy mostowej w Małopolsce – most w Dobczycach przez Rabę (PDF)
Autor: Grażyna Czopek, inspektor nadzoru inwestorskiego, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Jacek Matyga, kierownik budowy, Mota-Engil Central Europe SA
[bez logowania]
Dobczyce, miasto z ponad 700-letnią historią, są jedną z najbardziej rozwiniętych gmin w województwie małopolskim. W związku z planami rozbudowy strefy przemysłowej w Dobczycach oraz zwiększającym się ruchem tranzytowym przebiegającym przez tę miejscowość, na początku 2000 r. pojawiały się pierwsze pomysły budowy obwodnicy miasta, która ułatwiłaby dostęp do ciągle rozwijającej się strefy przemysłowej (obecnie działa tam 12 firm zatrudniających ponad 1500 osób), a także przeniosła ciężki ruch samochodowy z urokliwego i odnowionego rynku.

Wybrane problemy projektowania łożysk i dylatacji w estakadzie o nieregularnym kształcie (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, dr inż. Zbigniew Skoplak, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej
[bez logowania]
Stosowanie zasady, że geometria obiektu mostowego powinna być dostosowana do trasy drogi, a ta z kolei ma spełniać wymogi funkcjonalne, powoduje konieczność budowy konstrukcji o skomplikowanych kształtach. Taki przypadek miał miejsce przy projektowaniu i budowie estakady w ciągu ul. Wita Stwosza w Krakowie. Ulica ta jest elementem trasy centralnej miasta biegnącej m.in. obok Dworca Głównego PKP i dworca PKS.

Mosty składane – przykłady zastosowania izolacji nowej generacji (PDF)
Autor: Grażyna Czopek, przewodnicząca Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Małopolski
[bez logowania]
27 września 2012 r. w krakowskim hotelu Aspel Związek Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej Oddział Małopolski oraz Małopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa zorganizowały szóste szkolenie Mosty składane – przykłady zastosowania izolacji nowej generacji.

System samowznoszący ATR na budowie wieży widokowej w Centrum Kongresowym Targów Kielce (PDF)
Autor: mgr inż. Dominik Mazur, ULMA Construccion Polska SA
[bez logowania]
W grudniu 2010 r. rozpoczęła się budowa Centrum Kongresowego Targów Kielce. W ramach inwestycji powstaje czterokondygnacyjny budynek z parkingiem podziemnym. Centrum będzie mogło przyjąć jednocześnie ponad 1000 osób. Przy budowie wykorzystywane są systemy deskowań i rusztowań ULMA. Najciekawszym elementem inwestycji jest 57-metrowa wieża widokowa z salą bankietową, do realizacji której ULMA Construccion Polska SA przygotowała rozwiązanie z zastosowaniem systemu samowznoszącego ATR.

Trasa Uniwersytecka w Bydgoszczy (PDF)
Autor: mgr inż. Robert Winiarski, ULMA Construccion Polska SA
[bez logowania]
Rozpoczęta w 2011 r. budowa Trasy Uniwersyteckiej wraz z mostem na rzece Brdzie to największa inwestycja drogowa w historii Bydgoszczy. Koszt realizacji pierwszego etapu (do ul. Wojska Polskiego) wyniesie 206 mln zł, z czego 92 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków unijnych. Ta część trasy będzie miała 1,7 km długości, a kierowcy pojadą nią najpóźniej pod koniec 2013 r. Kolejny etap, do ul. Jana Pawła, ma zostać zrealizowany do 2016 r.

Praktyczne aspekty projektowania rusztowań podporowych i deskowań ustrojów nośnych obiektów mostowych (PDF)
Autor: mgr inż. Piotr Borucki, PERI Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Artykuł prezentuje kilka przykładów realizacji obiektów mostowych z zastosowaniem rusztowań podporowych i deskowań PERI. Wybrano projekty skomplikowane pod względem ograniczeń technologicznych lub terenowych. Opis zawiera warunki uwzględnione podczas kształtowania konstrukcji rusztowań i związanych z nimi deskowań, rozwiązanie techniczne i realizację na budowie, uzupełnioną o dokumentację fotograficzną. Wszystkie prezentowane obiekty zrealizowano ostatnio w ciągu nowo budowanych autostrad.

Aprobata ETA dla bariery przeciwodłamkowej GBE-8000A (PDF)
Autor: Karina Borkowska, Geobrugg Polska Sp. z o.o. Oddział w Krakowie
[bez logowania]
Pierwsza na świecie bariera przeciwodłamkowa wytrzymująca energię kinetyczną uderzenia do 8000 kJ otrzymała Europejską Aprobatę Techniczną (ETA).

Posadowienie typu płytowo-palowego budynków średniowysokich na przykładzie obiektu mieszkalno-usługowego w Kielcach przy ul. Solnej (PDF)
Autor: mgr inż. Anna Nowosad, Menard Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
W obecnych czasach coraz bardziej pożądane przez inwestorów stają się tereny usytuowane w centrach dużych aglomeracji. W efekcie decydują się oni na realizację inwestycji w lokalizacjach, które do tej pory były omijane ze względu na słabe lub skomplikowane warunki geologiczne, uniemożliwiające bezpośrednie posadowienie konstrukcji. Nie bez wpływu na tę zmianę pozostaje również rozwój technologii palowania oraz wzmocnienia podłoża gruntowego, co powoduje znaczne obniżenie kosztów realizacji posadowienia pośredniego.

Zastosowanie pakietu Bentley InRoads w projektowaniu, wizualizacji i geodezyjnej obsłudze budowy węzła drogowego (PDF)
Autor: mgr inż. Tomasz Majkusiak, mgr inż. Michał Marek
[bez logowania]
Systematycznie zwiększające się natężenie ruchu drogowego powoduje, że wszystkie duże miasta borykają się z problemami komunikacyjnymi. Rozwiązania skrzyżowań przystosowane do dużo mniejszego ruchu pojazdów oraz brak obwodnic powodują powstawanie zatorów drogowych. Wiele rozwiązań wymaga przeprojektowania i przebudowy. Wykonywanie tego rodzaju prac szczególnie w terenach silnie zurbanizowanych wymaga zastosowania najnowocześniejszego oprogramowania.

Kolej w Polsce – teraźniejszość i przyszłość (PDF)
Autor: Agnieszka Sobiera, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Obecny stan infrastruktury kolejowej w Polsce jest wysoce niezadowalający i wymaga szybkiej poprawy. Podstawowe problemy, z jakimi borykamy się dzisiaj, to m.in. niska prędkość składów, ograniczona przepustowość, nacisk osiowy i długość składu, a także brak pełnej elektryfikacji. Problemy te są związane przede wszystkim ze złym stanem torów, podtorza oraz obiektów inżynieryjnych. Nakładają się na to niedostateczne zabezpieczenia przejazdów na poziomie szyn. W konsekwencji po 1990 r. zaznaczył się znaczny spadek udziału transportu kolejowego w całości przewozów na rzecz bardziej konkurencyjnego transportu samochodowego.

Budownictwo drogowo-mostowe w pierwszej połowie 2012 r. – analiza wyników przetargów (PDF)
Autor: Marta Roszak, starszy specjalista ds. PR, Grupa Marketingowa TAI Sp. z o.o.
[bez logowania]
Instytut Inwestycyjno-Przetargowy Pressinfo.pl wraz z Grupą Marketingową TAI opracowały podsumowanie rozstrzygnięć przetargów drogowych w pierwszym półroczu 2012 r. Przeanalizowano 6742 wyniki zamówień publicznych. Zebrane informacje pochodzą z „Biuletynu Zamówień Publicznych” oraz Suplementu do „Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej”.

Metody obliczeń przepustów. Cz. VI. Obliczenia hydrauliczne przepustów (PDF)
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., Żmigród
[bez logowania]
Obliczenia przepustów nie ograniczają się jedynie do obliczeń statyczno-wytrzymałościowych ich konstrukcji, co było przedmiotem poprzednich artykułów z niniejszej serii, ale również do obliczeń związanych z hydrologią. W ostatnich latach zagadnienia związane z gospodarką wodną oraz zagrożeniami powodziowymi stanowią istotny parametr w projektowaniu nowoczesnych przepustów przeprowadzających cieki wodne. Duża liczba obecnie wykonywanych przepustów niejednokrotnie nie jest dostosowana do warunków hydrologicznych, jakim muszą sprostać te konstrukcje. Ma to szczególnie znaczenie przy projektowaniu obiektów małej retencji w rejonach górskich.

Prognoza zapotrzebowania i produkcji kruszyw w Polsce w latach 2012–2020 (+2) (PDF)
Autor: Aleksander Kabziński, prezes zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw
[bez logowania]
Rozwój gospodarczy w Polsce nie może być realizowany bez budowy, modernizacji, przebudowy i remontów obiektów budowlanych i infrastruktury, w tym transportowej. Szczególnie zbudowanie nowych dróg publicznych i tras kolejowych jest warunkiem nowej, rzeczywistej spójności z Unią Europejską.


Reklamy
Freyssinet Warbud Tiga PPI Chrobok Mosty Polskie E-droga BBV Systems
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2014
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję