YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 6(39) listopad-grudzień 2011

39




W numerze

Kończy się 2011 r., a wraz z nim trzeci rok kryzysu finansów publicznych, z którym boryka się Europa. Dramatyczna sytuacja Grecji, niepewna Włoch i Hiszpanii, uświadomiła, że Unia Europejska była budowana na dobre czasy i nie jest przygotowana na kryzys. Z greckiej lekcji próbuje się teraz wyciągnąć wnioski. Chodzi zwłaszcza o lepszy nadzór instytucji europejskich nad finansami poszczególnych krajów Wspólnoty, by w przyszłości nigdzie indziej nie wystąpiły podobne problemy zadłużeniowe jak w Grecji.

Zmiany zakładają kontrolę budżetów narodowych, a statystyki narodowe mają być dokładniej weryfikowane – Eurostat już nie będzie polegał na danych nadsyłanych z poszczególnych krajów, ale uzyska prawo do wglądu do danych źródłowych. Analizie poddany zostanie nie tylko poziom deficytu każdego z państw, ale też jego przyczyny. Czego dowiemy się wówczas o stanie zadłużenia naszego kraju? Jako beneficjant polityki spójności UE Polska ma dużo do stracenia, dlatego niezbędne są reformy, które pomogą zredukować wysokość długu publicznego.

Stanowisko wytwórcze dla mostu głównego – nitka lewa

Branża budowlana kończy 2011 r. w nie najlepszych nastrojach. Wskaźnik koniunktury w tej branży w Polsce spadł jesienią 2011 r. do poziomu notowanego wiosną 2009 r. Jak wynika z raportu PMR Publications, którego najważniejsze ustalenia przybliża Bartłomiej Sosna, na gorsze postrzeganie sytuacji miały wpływ takie zjawiska, jak utrzymująca się niepewność na rynkach finansowych, dobiegająca końca faza realizacji większości inwestycji na Euro 2012, konieczność cięć inwestycyjnych ze strony sektora publicznego, a także brak wyraźnego ożywienia w inwestycjach sektora prywatnego. Firmy wykonawcze próbują bronić się przed kryzysem, dywersyfikując działalność zamiast koncentrować się na jednym typie działalności. Do poszukiwania nowych obszarów specjalizacji zmusza je również przewidywany w najbliższych dwóch latach spadek obrotów w budownictwie drogowym. Maleje także atrakcyjność budownictwa mieszkaniowego, a jedynie budownictwo energetyczne jest nadal postrzegane jako atrakcyjny segment rynku budowlanego. Niepokoją szczególne prognozy dotyczące drogownictwa. Bo przecież zaniedbania w sferze transportowej, dysfunkcja państwa w zakresie budowy infrastruktury drogowej odbijają się na całej gospodarce.

Grażyna i Marek Łagodowie

A tak wiele jest do zbudowania… Przykładowo, mosty i kładki w miastach, do których budowy zachęcają prof. prof. Grażyna i Marek Łagodowie. To dobry i sprawdzony sposób na sprawną komunikację oraz udrożnienie ruchu samochodowego i pieszych. Jak podkreśla pani profesor, budując czy remontując infrastrukturę drogową, bierze się pod uwagę tylko utarte schematy, szablonowe rozwiązania. To podstawowy błąd, bo wydaje nam się, że inwestujemy w usprawnienie ruchu, ale te inwestycje nie są przyszłościowe i za kilka lat nie wystarczą. Tymczasem od strony technicznej mamy do dyspozycji śmiałe pomysły i doświadczenie innych, jak np. wielopoziomowe drogi szybkiego ruchu i autostrady, które doskonale sprawdzają się w warunkach wielkich aglomeracji miejskich.
Pozostając przy tematyce mostowej, dodam, że w numerze wracamy do mostu Rędzińskiego, po którym możemy poruszać się od końca sierpnia br., o czym pisaliśmy w poprzednim numerze. Budowa tego „betonowego kolosa, ukrytego pod cienką kreską pomostu, smukłym pylonem i czterema białymi świetlistymi wachlarzami”, była niepowtarzalnym wyzwaniem inżynierskim dla jego wykonawcy – Mostostalu Warszawa SA oraz Acciona Infraestructuras SA. Do budowy zużyto ponad 110 tys. m3 betonu i 180 tys. t stali. Ze względów organizacyjnych inwestycja została podzielona na cztery odcinki: estakada lewobrzeżna E1, most główny,  pylon mostu i estakada prawobrzeżna E3. Każdy odcinek sam w sobie był wielką budową, z własnym budżetem, harmonogramem, kierownikiem i specyficznymi problemami. Zajrzyjmy zatem za kulisy tej budowy, bo była naprawdę wyjątkowa.

Tomasz Szuba, prezes zarządu Tines SA, Megachemie

Andrzej Wójcik, wiceprezes zarządu Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów SA

Polecam Państwu także dwa ciekawe wywiady – z Tomaszem Szubą, prezesem spółek produkujących nowoczesne systemy dla transportu szynowego (zostały wdrożone m.in. na zmodernizowanym dworcu kolejowym we Wrocławiu i przy budowie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju), a także z Andrzejem Wójcikiem, wiceprezesem Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów SA, które intensywnie modernizuje swoje sieci dystrybucyjne, by zagwarantować niezawodność i stabilność dostaw wody do ponad 3 mln swoich klientów. A każda inwestycja wodociągowa cieszy podwójnie. Podczas październikowego V Kongresu Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie” alarmowano, że Polsce grozi kara w wysokości ponad 4 mln euro dziennie, jeśli do końca 2015 r. nie wypełni zobowiązań dotyczących poprawy jakości wody i modernizacji oczyszczalni ścieków komunalnych. Zdaniem wodociągowców jest niemal pewne, że nie zdążymy, bo na konieczne inwestycje brakuje ok. 30 mld zł. Pilnie potrzebne są nie tylko pieniądze, ale również zmiany w przepisach. Więcej na ten temat znajdą Państwo w tym numerze „NBI”.

V Kongres Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”

Życzę dobrej lektury!

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny

Zamów prenumeratę

 

 


Systemy dla nowoczesnego transportu szynowego, rozmowa z Tomaszem Szubą, prezesem zarządu Tines SA, Megachemie R&T SA i Neoxe Sp. z o.o. (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa i Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Dostawca systemów nawierzchni szynowych dla kolei, metra, szynowego transportu miejskiego.

Niższy poziom optymizmu w polskiej branży budowlanej (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, starszy analityk rynku budowlanego, PMR Publications
[bez logowania]
Wskaźnik koniunktury w branży budowlanej w Polsce spadł jesienią 2011 r. do poziomu notowanego wiosną 2009 r.

Powstała Geobrugg Polska – spółka córka Geobrugg AG (PDF)
Autor: Bernarda Ambroża-Urbanek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Na jubileusz firmy nowy rekord. Bariera przeciwodłamkowa zatrzymała blok betonowy ważący 20 ton!

57. Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki PZITB RZESZÓW – KRYNICA 2011 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Leonard Ziemiański, dr inż. Janusz Konkol, Politechnika Rzeszowska
[bez logowania]
Tradycyjnie w Krynicy Zdroju, w dniach 18–22 września 2011 r., odbyła się 57. Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki PZITB KRYNICA 2011. Organizację tegorocznej konferencji powierzono Wydziałowi Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechniki Rzeszowskiej.

Metody zmechanizowane a metody konwencjonalne budowy tuneli (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W najbliższych latach w Polsce przewiduje się wiele nowych inwestycji infrastrukturalnych i związaną z tym budowę tuneli. Trwają już m.in. prace przy centralnym odcinku II linii metra w Warszawie oraz przejściu pod Wisłą syfonu do oczyszczalni „Czajka”. W perspektywie czeka nas budowa dalszych odcinków II linii metra, a także tuneli drogowych w Gdańsku, Świnoujściu i na południu Polski. Jednym z kluczowych pytań związanych z realizacją tego typu obiektów jest zagadnienie wyboru metody wykonania w aspekcie warunków technicznych i ekonomicznych.


Most Rędziński – betonowy kolos z cienką kreską pomostu, smukłym pylonem i czterema białymi wachlarzami (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Oddany do użytku pod koniec sierpnia 2011 r. drogowy betonowy most wantowy nad Odrą – most Rędziński we Wrocławiu – jest częścią jednej z największych inwestycji w kraju zrealizowanych w ostatnich latach: Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (AOW), wchodzącej w skład autostrady A8. Nowa przeprawa przez Odrę to odcinek w skali całego projektu najkrótszy, lecz wyróżniający się, gdyż jest największym obiektem mostowym w ciągu obwodnicy. Zadanie określone formalnie jako Budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z estakadami dojazdowymi na odcinku od km 18 + 174 do km 19 + 960 w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8, w skrócie MA21, było niepowtarzalnym wyzwaniem inżynierskim dla jego wykonawcy – Mostostalu Warszawa SA oraz Acciona Infraestructuras SA.

Konstrukcje drogowo-mostowe na odcinku III autostrady A1 Toruń – Stryków (PDF)
Autor: Andrzej Siwek, Radosław Czarny-Kropiwnicki, Hydrobudowa 9 SA
[bez logowania]
W październiku 2010 r. Hydrobudowa 9 SA rozpoczęła realizację inżynierskich obiektów drogowo-mostowych na autostradzie A1 Toruń – Stryków, odcinek III, węzeł Brzezie – węzeł Kowal z węzłem Pikutkowo w km 186 + 348 do 215 + 893,13 (ok. 29,5 km). Prace przy budowie 27 obiektów mostowych zakończą się w drugim kwartale 2012 r.

Odwodnieniowe i osadowe pompy zatapialne od Tiga Pumps (PDF)
Autor: Tiga Pumps Sp. z o.o.
[bez logowania]
Tiga Pumps Sp. z o.o. jest wyłącznym przedstawicielem w Polsce firm Pumpex, Homa, Toyo i Saer. Zajmuje się projektowaniem, rozruchem oraz serwisowaniem systemów opartych na tych produktach.

Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów SA – tradycja i wyzwania na przyszłość, rozmowa z Andrzejem Wójcikiem, wiceprezesem zarządu ds. technicznych i dystrybucji Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów SA w Katowicach (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Jednym z najciekawszych kompleksów wodociągowych w Polsce jest system zaopatrzenia w wodę obszaru Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, Rybnickiego Okręgu Węglowego i rejonu Jaworzna, rozciągający się na łącznej powierzchni prawie 4,5 tys. km2.

Wypełnienie zobowiązań akcesyjnych przez branżę wodno-kanalizacyjną zagrożone (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Polsce grozi kara w wysokości minimum 4 mln 143 tys. euro dziennie, jeśli do końca 2015 r. nie wypełni zobowiązań z traktatu akcesyjnego dotyczących poprawy jakości wody i modernizacji oczyszczalni ścieków komunalnych. Zdaniem wodociągowców jest niemal pewne, że nie zdążymy, bo na konieczne inwestycje brakuje ok. 30 mld zł.

Targi HydroSilesia, EkoWaste i MELIORACJE za nami (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W Centrum Targowo-Konferencyjnym Expo Silesia w dniach od 13 do 14 października odbyły się targi HydroSilesia, EkoWaste oraz MELIORACJE, związane z branżą wodociągowo-kanalizacyjną, melioracyjną oraz z gospodarką odpadami. W tym samym czasie organizatorzy gościli wystawców i zwiedzających targów dla branży laboratoryjnej ExpoLAB. Imprezom targowym towarzyszyło wiele branżowych konferencji i spotkań na najwyższym szczeblu. Swoje produkty i usługi w Sosnowcu gronu 2500 zwiedzających zaprezentowało ponad 120 firm.


120 oczyszczalni i 9 tys. km sieci kanalizacji sanitarnej dzięki środkom pomocowym UE (PDF)
Autor: Marek Ignar, koordynator projektów UE, Departament Ochrony Wód, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
[bez logowania]

Komunalne inwestycje wodno-ściekowe w soczewce TIWS (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Blisko stu wystawców, w tym przedstawiciele europejskich firm, wzięło udział w tegorocznej edycji Międzynarodowych Targów Infrastruktury Wodno-Ściekowej, Odwodnień i Melioracji TIWS, które odbywały się w Targach Kielce od 20 do 22 września.

Optymalizacja pracy bloków biologicznych oczyszczalni ścieków Eisbiegel w Heilbronn – nowoczesne mieszadła zatapialne (PDF)
Autor: WILO SE
[bez logowania]
Do oczyszczalni ścieków Eisbiegel, na terenach przemysłowych Neckar w Heilbronn, trafia w ciągu roku ok. 21 mln m3 ścieków. Ich transport odbywa się siecią ogólnospławną o łącznej długości ponad 500 km. Oczyszczalnia, jako część przedsiębiorstwa Heilbronner Versorgung GmbH (HVG) jest odpowiedzialna za oczyszczenie ścieków z terenów miejskich oraz z najbliższych okolic miasta. Ciągły rozwój, a co za tym idzie, zmiana warunków pracy w komorach biologicznego oczyszczania ścieków, spowodowały konieczność stopniowej wymiany urządzeń w celu optymalizacji pracy zakładu.

Bezwykopowa renowacja sieci kanalizacyjnej na Starym Mieście w Toruniu (PDF)
Autor: Sławomir Wesołowski, Toruńskie Wodociągi Sp. z o.o.
[bez logowania]
W czerwcu 2011 r. w Toruniu zakończono prace polegające na renowacji kanałów w technologii bezwykopowej, realizowane w ramach projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności Gospodarka wodno-ściekowa na terenie aglomeracji Toruń – II etap. Przeznaczone do modernizacji odcinki sieci kanalizacyjnej znajdują się w obrębie gęstej zabudowy śródmiejskiej. Znaczący zakres inwestycji dotyczył terenu toruńskiego zespołu staromiejskiego z historyczną gotycką zabudową.

Ekspertyzy konstrukcyjne przewodów wodociągowych sposobem na eliminację ich awarii (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
Awarie przewodów wodociągowych są niezwykle uciążliwe zarówno dla odbiorców wody, jak również dla użytkowników terenów, na których mają one miejsce. W trakcie eksploatacji przewodów wodociągowych może wystąpić wiele czynników wpływających na istotną zmianę początkowej wartości współczynnika bezpieczeństwa ich konstrukcji i przyczyniających się do powstania awarii.

Straty wody w systemach wodociągowych (PDF)
Autor: Beata Drzewiecka, Dendros
[bez logowania]
Trzecia edycja konferencji Straty wody w systemach wodociągowych zorganizowana przez firmę Dendros odbyła się w dniach 11 i 12 października br. w hotelu Park Diament w Katowicach. Spotkanie zgromadziło liczne grono specjalistów oraz stu uczestników, którzy dyskutowali o problemach i nowych wyzwaniach stojących przed przedsiębiorstwami wodociągowymi. Patronat honorowy nad konferencją objęło Ministerstwo Infrastruktury. Sponsorem była firma PTK Centertel Sp. z o.o.

Budowa ujęcia wieżowego wód powierzchniowych w czaszy zbiornika Tresna (PDF)
Autor: Robert Sołtysik, Soley Sp. z o.o.
[bez logowania]
Wobec nasilających się anomalii pogodowych, skutkujących okresami bardzo intensywnych opadów i następujących po nich długich okresów bezopadowych, dużego znaczenia nabiera zmienność przepływów w rzekach, zwłaszcza o charakterze górskim, w kontekście budowania na nich ujęć wody.

Geotechniczne systemy zabezpieczeń i stabilizacji na terenach osuwiskowych, cz. 1 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak, dr hab. inż. Jan Gaszyński, prof. PK, dr inż. Zbigniew Pabian, Politechnika Krakowska
[bez logowania]
Pod pojęciem osuwiska rozumiemy niekontrolowany ruch mas ziemnych przemieszczających się w niżej położone obszary terenu, zwanego terenem osuwiskowym. Podane sformułowanie jest określeniem podstawowej cechy osuwiska. Zjawisko to jest procesem złożonym zarówno co do przyczyn jego powstawania, jak i zaistniałych problemów. Te mają różnorodne aspekty, w tym m.in. środowiskowe (przyrodnicze) techniczne, ekonomiczne, społeczne. Stąd wynika szeroki zakres koniecznych do rozwiązania problemów związanych z osuwiskami. W tej części artykułu skupimy się na wyjaśnieniu przyczyn powstawania i rodzajach osuwisk, w drugiej części artykułu, który ukaże się w następnym numerze „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego”, omówione zostaną metody stabilizacji i zabezpieczania terenów osuwiskowych.

Likwidacja problemów osuwiskowych w drogownictwie – skuteczność kompleksowych rozwiązań geotechnicznych, cz. 1 (PDF)
Autor: mgr inż. Jakub Sierant, TITAN POLSKA Sp. z o.o.
[bez logowania]
Zamierzeniem niniejszego artykułu jest próba polemiki ze spotykanym obecnie podejściem do rozwiązywania problemów osuwisk, zwłaszcza związanych z obiektami infrastrukturalnymi, oraz chęć przekonania, że pomimo wszelkich trudności dysponujemy zarówno wiedzą inżynierską, jak i skutecznymi narzędziami do racjonalnego stabilizowania osuwisk i zwalczania ich skutków. Służące do tego celu technologie omówiono w tej części artykułu, natomiast na łamach następnego numeru „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego” zostanie przedstawiony sposób ich praktycznego wykorzystania na przykładzie stabilizacji osuwiska przy drodze wojewódzkiej nr 941 między Wisłą a Istebną.

Wzmocnienie podłoża pod nasypy drogi krajowej S7 na odcinku od węzła Elbląg do Kalska za pomocą kolumn DSM-d (PDF)
Autor: dr inż. Agata Leśniewska, Keller Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Pod nasypy drogi krajowej S7 na odcinku od węzła Elbląg do miejscowości Kalsk, którego generalnym wykonawcą była Eurovia Polska SA, zaprojektowano wzmocnienie podłoża kolumnami wykonanymi w technologii wgłębnego mieszania gruntu na sucho DSM-d (Deep Soil Mixing dry). Metoda ta powstała w Szwecji na początku lat 90. i była najczęściej stosowaną technologią wzmacniania gruntu w krajach skandynawskich. Opracowano ją w celu wzmocnienia słabych i silnie nawodnionych gruntów, jak np. glin plastycznych i miękkoplastycznych, pyłów z dodatkiem części organicznych, namułów i torfów.

Mosty – obiekty inżynierskie rozpięte ponad czasem i przestrzenią, cz. 2 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, Katedra Budowy Mostów i Tuneli, Politechnika Krakowska
[bez logowania]
Historia cywilizacji pełna jest przykładów wspaniałych mostów. Każda kolejna epoka wnosiła do mostownictwa nowy styl architektoniczny, doskonalszą konstrukcję, innowacyjne materiały. Budowniczowie mostów przechodzili do historii. Lista nazwisk twórców słynnych przepraw mostowych jest długa. W tej części wykładu autor skupił uwagę na wspominanych już poprzednio trzech wybitnych konstruktorach mostów stalowych pierwszej połowy XX w.

Przykłady obliczeń konstrukcji przepustów (PDF)
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., Żmigród, mgr inż. Danuta Dąbska, specjalista, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., Żmigród
[bez logowania]
Sp. z o.o., Żmigród Jak już wspomniano w poprzednich artykułach z niniejszego cyklu, istnieje wiele metod obliczeniowych konstrukcji przepustów zarówno sztywnych, jak i podatnych. Duża liczba obecnie wykonywanych przepustów to konstrukcje podatne, współpracujące z gruntem. Z uwagi na fakt, że konstrukcje tego typu zostały wprowadzone do praktyki inżynierskiej dopiero w ostatnich latach, metody obliczeniowe tych konstrukcji są w dalszym stopniu udoskonalane. Wiążę się to również z rozwojem metod numerycznych.


Reklamy
Wodociągi Miasta Krakowa Keller PPI Chrobok Palisander Noe Eurovia Luxo Geobrugg
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję