REKLAMA

5 (74) wrzesień – październik 2017

12 lipca 2017 r. Rada Ministrów przyjęła przedłożoną przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa aktualizację Programu budowy dróg krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.). Zmieniony dokument dokonuje priorytetyzacji drogowych zadań inwestycyjnych z uwzględnieniem nowego limitu dostępnego na inwestycje realizowane w sieci dróg krajowych.

Zgodnie z uchwałą rządu z 20 czerwca 2017 r., limit finansowy Programu został zwiększony ze 107 do 135 mld zł. Jednocześnie Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa, został zobowiązany do przedstawienia do końca roku listy inwestycji, których budowa zostanie sfinansowana w ramach podwyższonego o 28 mld zł limitu.

Zwiększony limit finansowy Programu pozwala na realizację nowych, nieujętych w dotychczasowym limicie odcinków dróg ekspresowych i autostrad, szczególnie w Polsce wschodniej. Chodzi przede wszystkim o drogę ekspresową S19, stanowiącą istotny element międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia.

Oprócz tego do listy inwestycji dodano zadania wspierające korytarz Via Carpatia, takie jak autostrada A2 od Mińska Mazowieckiego do Białej Podlaskiej oraz droga ekspresowa S17 Piaski – Hrebenne.

Lista kluczowych projektów została uzupełniona o zadania stanowiące dopełnienie ciągów drogowych, m.in. S3 Świnoujście – Troszyn, S17 węzeł Drewnica – węzeł Zakręt, S52 północna obwodnica Krakowa, S74 Przełom/Mniów – Kielce. W ramach limitu 135 mld zł powstaną również nowe obwodnice w ciągach dróg krajowych, m.in. obwodnica Olesna S11, obwodnica Chełma S12, obwodnica Opatowa DK9/S74, obwodnica Nowego Sącza i Chełmca DK28 czy obwodnica Poręby i Zawiercia DK78.

Na temat rynku budowlanego rozmawiamy z Wojciechem Trojanowskim, członkiem zarządu Strabag Sp. z o.o., który przekonuje, że wszystkie kontrakty firma realizuje z taką samą uwagą i posiada odpowiednią kadrę oraz kompetencje, co przekłada się na zaufanie inwestorów. Z udziałem firmy Strabag powstało całe spektrum rozwiązań komunikacyjnych. Strabag w tym roku obchodzi jubileusz 30-lecia istnienia.

Rozmawiamy również z Łukaszem Marcinkiewiczem, prezesem zarządu LH Engineering. Firma łączy w swojej działalności doświadczenie projektowe i wykonawcze z zakresu drogownictwa z wiedzą technologiczną o materiałach budowlanych. To połączenie wiedzy i doświadczenia umożliwia oferowanie klientom kompleksowych rozwiązań na każdym etapie inwestycji.

Na łamach „NBI” piszemy obszernie m.in. o gospodarce wodno-ściekowej w Krakowie – etap V, stabilizacji skarp i osuwisk, betonie jako materiale budowlanym o coraz bardziej uniwersalnych możliwościach, zagospodarowaniu wód opadowych i systemach odwodnień.

W formie raportu przedstawiamy kolejny otwarty odcinek S7 wraz z 700-metrowym mostem. Ta jedna z priorytetowych inwestycji drogowych w kraju została zrealizowana przez firmy z grupy Strabag. Trwający trzy lata projekt kosztował ok. 530 mln zł brutto.

Czytelnicy mogą się również zapoznać z najnowszą analizą rynku betonu i cementu. W Polsce działa 530 producentów betonu towarowego, do dyspozycji których pozostaje 950 instalacji produkcyjnych, 3000 betonomieszarek samochodowych i 650 pomp do betonu. Pod względem usprzętowienia krajowi producenci betonu towarowego prezentują wysoki, europejski poziom.

W związku z rosnącymi nakładami inwestycyjnymi, rozwijającym się budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturalnym sprzedaż cementu w Polsce w 2017 r. wyniesie 16,1 mln t (o 2,5% więcej niż w 2016 r.), a w 2018 r. sięgnie 17 mln t – przewiduje Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych.

Artykuły z numeru:

REKLAMA

REKLAMA