YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Mota-Engil Central Europe wybuduję obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego
17 listopada podpisano umowę na budowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Wykonawca inwestycji (Mota-Engil Central Europe) może już aktualizować dokumentację. Kierowcy pojadą nową trasą wiosną 2021 r. [...]

XXV Międzynarodowe Targi Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN




Seminarium Wrocławskie Dni Mostowe 2017 „MOSTY. Przemiany w projektowaniu i technologiach budowy”, 28-29.11.2017, Wrocław 2017-11-28
Katedra Mostów i Kolei Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej, Dolnośląska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa oraz Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej serdecznie zapraszają na Seminarium Wrocławskie Dni Mostowe 2017: „MOSTY. Przemiany w projektowaniu i technologiach budowy”, które odbędzie się w dniach 28-29 listopada 2017 r. we Wrocławiu. Seminarium zostanie poprzedzone warsztatami WorkShop, które odbędą się 27 listopada 2017 r.[...]


30 lat Strabag w Polsce
Rozmowa z Wojciechem Trojanowskim, członkiem zarządu Strabag Sp. z o.o.[...]


Zagospodarowanie wód opadowych i systemy odwodnień
Wody opadowe stanowią bardzo istotne zagadnienie w warunkach funkcjonowania osadnictwa, a ich zagospodarowanie było zawsze priorytetem. Szczególne miejsce zajmują w tej kwestii odwodnienia układów komunikacyjnych, których zasadniczą właściwością powinna być przede wszystkim skuteczność działania. Odpowiednie systemy odwodnienia gwarantują także trwałość budowli infrastrukturalnych.[...]


Oddano do ruchu 19,3 km drogi S5 na Dolnym Śląsku
6 listopada 2017 r. oddano do ruchu prawie 19,5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5. Do użytku przekazano całe zadanie 1 od węzła Korzeńsko (bez węzła) o długości 14,942 km oraz fragment zadania 2 o długości 4,3 km (niemalże 6 tygodni przed czasem). Pozostały odcinek zadania 2 oraz zadanie 3 zostaną oddane do ruchu w grudniu 2017 r.[...]



NBI 5(68) wrzesień-październik 2016

68




W numerze

W czerwcu 2016 r., po 17 latach budowy, zrealizowano największy projekt budowlany w historii Szwajcarii – tunel kolejowy św. Gotarda, który leży w samym środku New Rail Link through the Alps (NRLA), nowej linii kolejowej biegnącej przez Alpy i łączącej Włochy ze Szwajcarią.


Spis treści 

Obiekt robi ogromne wrażenie, budowa 57-kilometrowego kolosa pochłonęła 12,2 mld CHF. Jest on nie tylko najdłuższym tunelem kolejowym na świecie, ale także najgłębszym – w niektórych miejscach jego odległość od powierzchni ziemi wynosi 2300  m. Przy budowie obu komór tunelu pracowało 2400 osób, a maszyna drążąca miała długość czterech boisk piłkarskich. Podczas drążenia powstało 28 mln t urobku, z czego część wykorzystano do budowy betonowych tubingów. Taka ilość skał wystarczyłaby z powodzeniem do wybudowania pięciu piramid w Gizie. Gratulujemy Szwajcarom!

Tunel kolejowy św. Gotarda 

A co w naszym aktualnym numerze?

Od września 2016 r. Subaru jest oficjalnym parterem NBI Media, wydawcy magazynu „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” oraz serwisu www.budownictwoinzynieryjne.pl. Motoryzacja i budownictwo mają sporo wspólnego. Chyba nie ma dwóch równie innowacyjnych technologicznie branż, będących często prekursorami stosowanych rozwiązań. Jak mówi na naszych łamach Witold Rogalski, prezes zarządu Subaru Import Polska Sp. z o.o., w budownictwie bez samochodów byłoby bardzo trudno – samochody marki Subaru przy budowach, gdzie często infrastruktura dopiero ma zostać poprawiona, ze względu na swoją konstrukcję spisują się świetnie. Subaru jest jedną z niewielu marek oferujących stały napęd w standardzie.

Witold Rogalski, prezes zarządu Subaru Import Polska Sp. z o.o. 

W okresie wakacji oddano do użytku dwa ważne odcinki autostrad: A1 od Strykowa do Tuszyna oraz A4 Rzeszów – Jarosław. Odcinek Stryków – Tuszyn (w tym odcinek od węzła Łódź Północ do węzła Łódź Południe) stanowi kontynuację strategicznej trasy, która przez Katowice, Łódź i Gdańsk łączy południe Polski (i Europy) z polskim wybrzeżem. 40-kilometrowy fragment autostrady został przekazany do ruchu 1 lipca 2016 r. – przed terminem wynikającym z umowy. Natomiast 20 lipca 2016 r. udostępniono kierowcom odcinek A4 Rzeszów – Jarosław, pomiędzy węzłem Rzeszów Wschód (A4/S19) i Jarosław Zachód (A4/DK94). Ten ponad 41-kilometrowy fragment stanowił ostatnie brakujące ogniwo autostrady łączącej wschód z zachodem Polski. Tym samym najdłuższa w kraju, bo licząca 672 km, autostrada jest już przejezdna na całym przebiegu. Prezentujemy również raport z budowy S7 Koszwały – Nowy Dwór Gdański – Kazimierzowo. Droga ekspresowa S7 stanowi jeden z ważniejszych elementów polskiej infrastruktury drogowej oraz sieci tras europejskich (E77). Jako 720-kilometrowy ciąg komunikacyjny Gdańsk – Warszawa – Rabka łączy aglomeracje gdańską, warszawską i krakowską. Wybudowanie dalszego ciągu drogi ekspresowej S7 do Elbląga będzie kontynuacją południowej obwodnicy Gdańska i połączeniem już zrealizowanych odcinków dróg ekspresowych S7 i S22.

A1 od Strykowa do Tuszyna 

Publikujemy ponadto tematy specjalne, w których m.in. poruszamy zagadnienia nawierzchni betonowych, nawierzchni lotnisk, odwodnienia dróg, mostów i tuneli oraz stabilizacji skarp i zboczy.

Stabilizacji skarp i zboczy 

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny


Podążać drogą stałego rozwoju (PDF)
Autor: Maria Szruba i Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Witoldem Rogalskim, prezesem zarządu Subaru Import Polska Sp. z o.o.

Tunel św. Gotarda otwarty (PDF)
Autor: Opracowanie redakcyjne na podstawie materiałów AlpTransit Gotthard AG
[bez logowania]
Mówi się, że Szwajcarzy lubią być punktualni i dlatego uwielbiają drogi na skróty. Abstrahując od motywacji, największy projekt budowlany w historii Szwajcarii – tunel św. Gotarda (niem. Gotthard-Basistunnel, ang. Gotthard Base Tunnel), robi ogromne wrażenie. Tunel leży w samym środku New Rail Link through the Alps (NRLA), czyli nowej linii kolejowej biegnącej przez Alpy i łączącej Włochy ze Szwajcarią.

Warsztat Pracy Rzeczoznawcy Budowlanego 2016 (PDF)
Autor: prof. Leonard Runkiewicz, przewodniczący Komitetu Naukowo-Programowego konferencji, prof. Wiesław Trąmpczyński, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego konferencji
[bez logowania]
Zagadnienia rzeczoznawstwa budowlanego, tj. diagnostyki i oceny stanu technicznego obiektów, mają niezmiennie duże znaczenie w gospodarce narodowej. Dlatego też wskazane jest, aby przedstawiać i pobudzać rozwój prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych ośrodków naukowych, a także ośrodków gospodarczych podejmujących decyzje inwestycyjne. Jedną z form tej działalności są organizowane konferencje oraz sympozja naukowo-techniczne, a także liczne seminaria i warsztaty specjalistyczne.

XVII Ogólnopolski Kongres Zarządców Dróg Powiatowych Solina 2016 (PDF)
Autor: Marta Maniewska, BLL Sp. z o.o.
[bez logowania]
W tym roku Ogólnopolski Kongres Zarządców Dróg Powiatowych odbył się 14–17 czerwca w Solinie. W skład Komitetu Organizacyjno-Programowego kongresu weszli: Tomasz Lenar, dyrektor PZD w Przeworsku i przewodniczący Konwentu Dyrektorów – Zarządców Dróg Powiatowych Województwa Podkarpackiego, Marek Pepera, dyrektor PZD w Krośnie i członek Krajowej Rady ZDP, Janusz Hołyszko, dyrektor PZD w Przemyślu, Janusz Wolski, dyrektor ZDP w Łańcucie, oraz Liliana Chołuj, prezes zarządu Wydawnictwa Polskie Drogi Sp. z o.o.

GRUNTON® oszczędna mieszanka wypełniająca (PDF)
Autor: CEMEX Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
CEMEX Polska to uznany w branży producent betonu towarowego. W swojej ofercie posiada również mieszanki wypełniające do specjalnych zastosowań – GRUNTON®.

Modernizacja zbiornika Nysa (PDF)
Autor: PORR Polska Infrastructure SA
[bez logowania]
Zwiększenie stopnia ochrony przeciwpowodziowej doliny Nysy Kłodzkiej, a także wspomaganie ochrony przeciwpowodziowej doliny Odry, w szczególności Wrocławia, były głównymi celami projektu przebudowy zaporowego zbiornika retencyjnego na Nysie Kłodzkiej. Efekty zrealizowanego przez konsorcjum na czele z PORR Polska Infrastructure SA kontraktu odczują przede wszystkim mieszkańcy Nysy, Otmuchowa, Lewina Brzeskiego oraz Wrocławia. Modernizacja zbiornika Nysa była jedną z najbardziej skomplikowanych inwestycji branży hydrotechnicznej w ostatnich latach zarówno pod względem technologicznym, jak i logistycznym.

REMKAN – Pionierzy polskiego cementowania (PDF)
Autor: PPRiUS Remkan Sp. z o.o.
[bez logowania]
Poznańskie Przedsiębiorstwo Robót i Usług Specjalistycznych Remkan Sp. z o.o. powstało w Poznaniu w 1987 r. z inicjatywy założycieli, Mariana Krajewskiego i Ryszarda Jureckiego, jako firma specjalizująca się w budowie i remontach sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Świadczymy usługi na rzecz przedsiębiorstw komunalnych i wodociągowych. Jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy technologię cementowania przewodów wodociągowych. Do dnia dzisiejszego wycementowaliśmy ponad 250 km magistral wodociągowych i sieci rozdzielczych o średnicach Ø 150–2200 mm w Polsce oraz Europie.

Polska Fundacja Technik Bezwykopowych w 2015 r. (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, prezes zarządu Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych
[bez logowania]
Zarząd Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych (Polish Foundation for Trenchless Technologies – PFTT) przedstawił sprawozdanie z działalności Fundacji w 2015 r. Posiedzenie rady Fundacji odbyło się 15 marca 2016 r. na Politechnice Świętokrzyskiej w Kielcach.

Automatyczne odczyty wodomierzy jako narzędzie sukcesywnej kontroli strat wody (PDF)
Autor: Opracowano na podstawie fragmentu pracy doktorskiej Tomasza Cichonia „Ocena wieloaspektowa niezawodności systemu opomiarowania poboru i strat wody na podstawie doświadczeń eksploatacyjnych”
[bez logowania]
Technologie zdalnego odczytu liczników wody umożliwiają wykonywanie zaawansowanych analiz podnoszących efektywność zarządzania siecią wodociągową. Wodociągi Krakowskie testowo wdrożyły takie systemy. Dane z opomiarowanych stref sieci służą do bilansowania rozpływów wody z rurociągów magistralnych, w tym wykrywania jej strat.

Nowoczesne rozwiązania w kanalizacji (PDF)
Autor: mgr inż. Tomasz Pużak, mgr inż. Jacek Zysek, P.V. Prefabet Kluczbork SA
[bez logowania]
Współczesny beton to wieloskładnikowy kompozyt, wykonany z kruszywa, cementu, dodatków mineralnych i domieszek chemicznych oraz wody, zaś technologia betonu to dziś prawdziwa inżynieria materiałowa. Optymalne połączenie tych dwóch obszarów pozwala na uzyskanie materiału, który z powodzeniem spełnia podstawowe kryteria dobrego betonu, czyli produkowanego z troską o założenia proekologiczne i strategię zrównoważonego rozwoju.

Autostrada A1 od Strykowa do Tuszyna ukończona (PDF)
Autor: Opracowanie redakcyjne na podstawie materiałów GDDKiA
[bez logowania]
Odcinek autostrady A1 od Strykowa do Tuszyna (w tym odcinek od węzła Łódź Północ do węzła Łódź Południe) stanowi kontynuację strategicznej trasy, która przez Katowice, Łódź i Gdańsk połączy południe Polski (i Europy) z polskim wybrzeżem. 40-kilometrowy odcinek został przekazany do ruchu 1 lipca 2016 r. – przed terminem wynikającym z umowy.

A4 przejezdna na całym przebiegu (PDF)
Autor: Opracowanie redakcyjne na podstawie materiałów GDDKiA
[bez logowania]
20 lipca 2016 r. oddano do użytku odcinek autostrady A4 Rzeszów – Jarosław, pomiędzy węzłem Rzeszów Wschód (A4/S19) i Jarosław Zachód (A4/DK94). Ten ponad 41-kilometrowy fragment stanowił ostatnie brakujące ogniwo autostrady łączącej wschód z zachodem Polski. Tym samym najdłuższa w kraju, bo licząca 672 km, autostrada jest już przejezdna na całym przebiegu.

MP-Mosty – udało się rozwiązać wszystkie problemy na A4 (PDF)
Autor: Piotr Drzewiecki, inżynier rezydent, INKO Consulting Sp. z o.o.
[bez logowania]
20 lipca 2016 r. oddano do użytku odcinek autostrady A4 łączący węzły Rzeszów Wschód i Jarosław Zachód, zamykając tym samym kilkudziesięcioletnią historię budowy pierwszej kompletnej autostrady, stanowiącej część drogowego korytarza transeuropejskiego przebiegającego przez nasz kraj.

S7 w budowie Koszwały – Nowy Dwór Gdański – Kazimierzowo (PDF)
Autor: Opracowanie redakcyjne na podstawie materiałów GDDKiA
[bez logowania]
Droga ekspresowa S7 stanowi jeden z ważniejszych elementów polskiej infrastruktury drogowej oraz sieci tras europejskich (E77). Jako 720-kilometrowy ciąg komunikacyjny Gdańsk – Warszawa – Rabka łączy aglomeracje gdańską, warszawską i krakowską. Wybudowanie dalszego ciągu drogi ekspresowej S7 do Elbląga będzie kontynuacją południowej obwodnicy Gdańska i połączeniem już zrealizowanych odcinków dróg ekspresowych S7 i S22.

Technologia deskowań ULMA dla metody nasuwania podłużnego (PDF)
Autor: Izabela Tomczyk, Tomasz Wendykowski, ULMA Construccion Polska SA
[bez logowania]
Wśród wykonywanych obecnie w Polsce inwestycji drogowych istotnie wzrosła liczba obiektów mostowych realizowanych metodą nasuwania podłużnego. Polega ona na prefabrykacji kolejnych segmentów ustroju nośnego na uprzednio przygotowanym stanowisku, a następnie, po sprężeniu z wcześniej wykonanymi segmentami, ich wysuwie przy użyciu urządzeń hydraulicznych na przygotowane wcześniej podpory. Firma ULMA Construccion Polska SA posiada bogate doświadczenie w dostarczaniu technologii deskowań dla metody nasuwania podłużnego – poniżej prezentujemy dwa z ośmiu obiektów realizowanych przez nas obecnie w tej technologii: estakady: E-1 na S19 oraz MS-22 w ciągu drogi ekspresowej S7.

Zastosowanie technologii Trenchmix do wzmocnienia podłoża gruntowego pod obiektem PG-8 w ramach budowy drogi ekspresowej S19 (PDF)
Autor: mgr inż. Jakub Morzywołek, kierownik projektu, z ramienia Soletanche Polska Sp. z o.o., mgr inż. Piotr Głowacki, dyrektor produkcji, Soletanche Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Budowa drogi ekspresowej S19 jest realizowana w systemie zaprojektuj i zbuduj, a firmy Soletanche Polska Sp. z o.o., Menard Polska Sp. z o.o. i Eurovia Polska SA (generalny wykonawca inwestycji) tworzą konsorcjum geotechniczne.

Dobre drogi to nasza narodowa misja (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Janem Deją, dyrektorem Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Nawierzchnie betonowe (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Wykonywanie nawierzchni betonowych ma w Polsce długoletnią tradycję. Dowodem na to są istniejące do dziś drogowe nawierzchnie betonowe, których jakość i stan techniczny dają możliwość ciągłego użytkowania, mimo dużego wzrostu natężenia ruchu pojazdów i ich ciężaru. Współcześnie dostępne technologie, w połączeniu z fachową wiedzą, pozwalają na budowanie nawierzchni betonowych, których prawidłowe utrzymanie zapewni trwałość na lata.

Drogi betonowe są tańsze od asfaltowych (PDF)
Autor: Piotr Piestrzyński, Stowarzyszenie Producentów Cementu
[bez logowania]
Drogi o nawierzchniach betonowych są tańsze w budowie i utrzymaniu. Zarówno technologia betonowa, jak i asfaltowa mają swoje miejsce i obie powinny być stosowane na polskich drogach, a o wyborze rodzaju nawierzchni powinna decydować analiza kosztów cyklu życia, LCC – powiedział prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej, który wraz z grupą ekspertów podjął próbę sprowadzenia do konkretów dyskusji wokół wyboru rodzaju technologii dla polskich dróg. Założenia, wyliczenia i wnioski zespołu ekspertów zostały zawarte w raporcie Badania i analizy kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych.

Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów 2016 (PDF)
Autor: dr inż. Iwona Jankowiak, Politechnika Poznańska
[bez logowania]
7 i 8 czerwca 2016 r. w Rosnówku koło Poznania odbyło się XXVI seminarium Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów, zorganizowane przez Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Poznańskiej oraz Oddział Wielkopolski ZMRP. Tegoroczna edycja seminarium była połączona z obchodami 90. rocznicy urodzin prof. dr. hab. inż. Andrzeja Ryżyńskiego, pierwszego przewodniczącego ZMRP, twórcy mostownictwa na Politechnice Poznańskiej oraz byłego rektora tej uczelni.

Nawierzchnie lotnisk (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Nawierzchnie lotnisk muszą bezpiecznie przejąć obciążenia użytkowe pochodzące od ciężaru samolotu oraz zapewnić ich odpowiednią redystrybucję w poszczególnych warstwach konstrukcyjnych, bez destrukcji tych warstw oraz z zachowaniem bezpieczeństwa poruszającego się po niej lub stojącego statku powietrznego. Ze względu na szczególny charakter muszą one spełniać wysokie wymagania zwłaszcza w zakresie odpowiedniej nośności, równości i szorstkości.

Odwodnienie dróg, mostów i tuneli (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Stan jezdni w istotny sposób wpływa na bezpieczeństwo ruchu. Mokra jezdnia oznacza zwiększenie poziomu zagrożenia i wpływa na strukturę zdarzeń drogowych. Dlatego prawidłowo zaprojektowane i funkcjonujące systemy odwodnienia stanowią ważne ogniwo w trosce o bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Stabilizacja skarp i zboczy (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Złożoność czynników, od których zależy ewentualne wystąpienie osuwiska, sprawia, że problemy stateczności skarp mają wymiar interdyscyplinarny i zwykle wykraczają poza przyjęte schematy. Świadczy o tym skala przeprowadzonych badań, pomimo których nie stworzono do dziś pełnej teorii, jaką można by z powodzeniem zastosować do analizy stateczności. Obecne technologie umożliwiają natomiast wybór metody stabilizacji osuwisk, która w największym stopniu pozwoli na wyeliminowanie przyczyn zagrożenia osuwiskowego.

Rola pomiarów w zarządzaniu ryzykiem osuwiskowym (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z dr. inż. Krzysztofem Sternikiem Katedry Geotechniki i Dróg Politechniki Śląskiej.

Ochrona antyerozyjna skarp (PDF)
Autor: mgr inż. Mariusz Peroński, ViaCon Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Erozja to powszechnie występujący proces niszczenia powierzchni terenu przez czynniki środowiskowe, takie jak woda, wiatr i słońce. W budownictwie komunikacyjnym erozja skarp nasypów lub wykopów może mieć ogromny wpływ na trwałość konstrukcji i bezpieczeństwo użytkowania. Likwidacja uszkodzeń skarp jest niejednokrotnie bardzo trudna i kosztowna. W miejscach narażonych na erozję stosuje się różnego typu zabiegi zapobiegające i ograniczające ten proces. Jednym z najprostszych jest stosowanie geosyntetyków i produktów biodegradowalnych w celu zabezpieczenia skarp przed erozją.

Świątynia Opatrzności Bożej w Warszawie. Wybrane problemy materiałowo-technologiczne i konstrukcyjne budowy (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, dr inż. Wioletta Jackiewicz-Rek, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej
[bez logowania]
Wzniesiona na polach wilanowskich w Warszawie Świątynia Opatrzności Bożej stanowi wotum dziękczynne narodu polskiego za uchwalenie Konstytucji 3 maja (ustawa Sejmu Czteroletniego z 3 maja 1791 r.). Do tej historycznej intencji dziękczynnej obecnie dołączyły bardziej współczesne: za odzyskaną suwerenność ojczyzny w 1989 r., za pontyfikat wielkiego Polaka Ojca Świętego Jana Pawła II oraz za zjednoczenie Europy.

Czy wiesz jak obniżyć koszty budowy hali? System szalunków traconych ze zintegrowanym zbrojeniem do budowy fundamentów FHT (PDF)
Autor: Krzysztof Joppke, WPŻ Elbud Gdańsk Sp. z o.o.
[bez logowania]
Realizowane aktualnie projekty inwestycyjne w branży budowlanej muszą sprostać nie tylko sukcesywnie rosnącym normom bezpieczeństwa, ale również efektywnie wpisywać się w rygorystyczne założenia finansowe i terminowe. Uwzględnienie tych aspektów powinno mieć miejsce zarówno na etapie projektowania, jak i realizacji danego obiektu.

Utrzymanie i diagnostyka mostów w aspekcie działalności rzeczoznawcy budowlanego (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski, emerytowany profesor zwyczajny Politechnik Warszawskiej i Łódzkiej
[bez logowania]
Stan techniczny i funkcjonalny obiektów mostowych w bardzo dużym, często decydującym stopniu zależy od poziomu ich utrzymania. W artykule przedstawiono oryginalną klasyfikację czynników wpływających na degradację mostów, odróżniając czynniki obiektywne i subiektywne. Utrzymanie należy wyłącznie do tych drugich.

Przepusty w infrastrukturze komunikacyjnej – cz. 20. Wykonawstwo przepustów betonowych, cz. 1 – roboty przygotowawcze, ziemne i fundamentowe (PDF)
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., Żmigród
[bez logowania]
Po omówieniu w poprzednich artykułach z niniejszej serii zagadnień związanych m.in. ze sprawami teoretycznymi, sposobami obliczeń i projektowania oraz przygotowania inwestycji [10] kolejnym ważnym tematem są zagadnienia związane z wykonawstwem przedmiotowych obiektów.

Skoncentrowane bezpieczeństwo (PDF)
Autor: Jerzy Dysz
[bez logowania]
Nietrudno zauważyć, że w ciągu ostatnich dekad firmy motoryzacyjne szczególnie koncentrują się na dwóch kluczowych zagadnieniach. Zacznijmy od końca. Drugim zagadnieniem jest wszechobecna ekologia. Pierwszym – bezpieczeństwo. Jest ono szczególnie niewdzięczne dla producenta samochodu, gdyż aby udowodnić klientowi, że bezpieczeństwo jest ważne i wymaga inwestycji, musi on wykazać, że jazda samochodem jest niebezpieczna… Jak wobec tego przekonać potencjalnego nabywcę, że auta nie trzeba się jednak obawiać? Firmą, która potrafi połączyć radość z prowadzenia samochodu z dbałością o bezpieczeństwo, jest Subaru.


Reklamy
Amago SSAB DCS AARSLEFF BASF Mosty Polskie Strabag Budimex
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję