REKLAMA

5 (68) wrzesień – październik 2016

W czerwcu 2016 r., po 17 latach budowy, zrealizowano największy projekt budowlany w historii Szwajcarii – tunel kolejowy św. Gotarda, który leży w samym środku New Rail Link through the Alps (NRLA), nowej linii kolejowej biegnącej przez Alpy i łączącej Włochy ze Szwajcarią.

Obiekt robi ogromne wrażenie, budowa 57-kilometrowego kolosa pochłonęła 12,2 mld CHF. Jest on nie tylko najdłuższym tunelem kolejowym na świecie, ale także najgłębszym – w niektórych miejscach jego odległość od powierzchni ziemi wynosi 2300  m. Przy budowie obu komór tunelu pracowało 2400 osób, a maszyna drążąca miała długość czterech boisk piłkarskich. Podczas drążenia powstało 28 mln t urobku, z czego część wykorzystano do budowy betonowych tubingów. Taka ilość skał wystarczyłaby z powodzeniem do wybudowania pięciu piramid w Gizie. Gratulujemy Szwajcarom!

A co w naszym aktualnym numerze?

Od września 2016 r. Subaru jest oficjalnym parterem NBI Media, wydawcy magazynu „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” oraz serwisu www.budownictwoinzynieryjne.pl. Motoryzacja i budownictwo mają sporo wspólnego. Chyba nie ma dwóch równie innowacyjnych technologicznie branż, będących często prekursorami stosowanych rozwiązań. Jak mówi na naszych łamach Witold Rogalski, prezes zarządu Subaru Import Polska Sp. z o.o., w budownictwie bez samochodów byłoby bardzo trudno – samochody marki Subaru przy budowach, gdzie często infrastruktura dopiero ma zostać poprawiona, ze względu na swoją konstrukcję spisują się świetnie. Subaru jest jedną z niewielu marek oferujących stały napęd w standardzie.

W okresie wakacji oddano do użytku dwa ważne odcinki autostrad: A1 od Strykowa do Tuszyna oraz A4 Rzeszów – Jarosław. Odcinek Stryków – Tuszyn (w tym odcinek od węzła Łódź Północ do węzła Łódź Południe) stanowi kontynuację strategicznej trasy, która przez Katowice, Łódź i Gdańsk łączy południe Polski (i Europy) z polskim wybrzeżem. 40-kilometrowy fragment autostrady został przekazany do ruchu 1 lipca 2016 r. – przed terminem wynikającym z umowy. Natomiast 20 lipca 2016 r. udostępniono kierowcom odcinek A4 Rzeszów – Jarosław, pomiędzy węzłem Rzeszów Wschód (A4/S19) i Jarosław Zachód (A4/DK94). Ten ponad 41-kilometrowy fragment stanowił ostatnie brakujące ogniwo autostrady łączącej wschód z zachodem Polski. Tym samym najdłuższa w kraju, bo licząca 672 km, autostrada jest już przejezdna na całym przebiegu. Prezentujemy również raport z budowy S7 Koszwały – Nowy Dwór Gdański – Kazimierzowo. Droga ekspresowa S7 stanowi jeden z ważniejszych elementów polskiej infrastruktury drogowej oraz sieci tras europejskich (E77). Jako 720-kilometrowy ciąg komunikacyjny Gdańsk – Warszawa – Rabka łączy aglomeracje gdańską, warszawską i krakowską. Wybudowanie dalszego ciągu drogi ekspresowej S7 do Elbląga będzie kontynuacją południowej obwodnicy Gdańska i połączeniem już zrealizowanych odcinków dróg ekspresowych S7 i S22.

Publikujemy ponadto tematy specjalne, w których m.in. poruszamy zagadnienia nawierzchni betonowych, nawierzchni lotnisk, odwodnienia dróg, mostów i tuneli oraz stabilizacji skarp i zboczy.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI”

Artykuły z numeru:

REKLAMA

REKLAMA