
















NBI 5(68) wrzesień-październik 2016


W czerwcu 2016 r., po 17 latach budowy, zrealizowano największy projekt budowlany w historii Szwajcarii – tunel kolejowy św. Gotarda, który leży w samym środku New Rail Link through the Alps (NRLA), nowej linii kolejowej biegnącej przez Alpy i łączącej Włochy ze Szwajcarią.
Obiekt robi ogromne wrażenie, budowa 57-kilometrowego kolosa pochłonęła 12,2 mld CHF. Jest on nie tylko najdłuższym tunelem kolejowym na świecie, ale także najgłębszym – w niektórych miejscach jego odległość od powierzchni ziemi wynosi 2300 m. Przy budowie obu komór tunelu pracowało 2400 osób, a maszyna drążąca miała długość czterech boisk piłkarskich. Podczas drążenia powstało 28 mln t urobku, z czego część wykorzystano do budowy betonowych tubingów. Taka ilość skał wystarczyłaby z powodzeniem do wybudowania pięciu piramid w Gizie. Gratulujemy Szwajcarom!
A co w naszym aktualnym numerze?
Od września 2016 r. Subaru jest oficjalnym parterem NBI Media, wydawcy magazynu „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” oraz serwisu www.budownictwoinzynieryjne.pl. Motoryzacja i budownictwo mają sporo wspólnego. Chyba nie ma dwóch równie innowacyjnych technologicznie branż, będących często prekursorami stosowanych rozwiązań. Jak mówi na naszych łamach Witold Rogalski, prezes zarządu Subaru Import Polska Sp. z o.o., w budownictwie bez samochodów byłoby bardzo trudno – samochody marki Subaru przy budowach, gdzie często infrastruktura dopiero ma zostać poprawiona, ze względu na swoją konstrukcję spisują się świetnie. Subaru jest jedną z niewielu marek oferujących stały napęd w standardzie.
W okresie wakacji oddano do użytku dwa ważne odcinki autostrad: A1 od Strykowa do Tuszyna oraz A4 Rzeszów – Jarosław. Odcinek Stryków – Tuszyn (w tym odcinek od węzła Łódź Północ do węzła Łódź Południe) stanowi kontynuację strategicznej trasy, która przez Katowice, Łódź i Gdańsk łączy południe Polski (i Europy) z polskim wybrzeżem. 40-kilometrowy fragment autostrady został przekazany do ruchu 1 lipca 2016 r. – przed terminem wynikającym z umowy. Natomiast 20 lipca 2016 r. udostępniono kierowcom odcinek A4 Rzeszów – Jarosław, pomiędzy węzłem Rzeszów Wschód (A4/S19) i Jarosław Zachód (A4/DK94). Ten ponad 41-kilometrowy fragment stanowił ostatnie brakujące ogniwo autostrady łączącej wschód z zachodem Polski. Tym samym najdłuższa w kraju, bo licząca 672 km, autostrada jest już przejezdna na całym przebiegu. Prezentujemy również raport z budowy S7 Koszwały – Nowy Dwór Gdański – Kazimierzowo. Droga ekspresowa S7 stanowi jeden z ważniejszych elementów polskiej infrastruktury drogowej oraz sieci tras europejskich (E77). Jako 720-kilometrowy ciąg komunikacyjny Gdańsk – Warszawa – Rabka łączy aglomeracje gdańską, warszawską i krakowską. Wybudowanie dalszego ciągu drogi ekspresowej S7 do Elbląga będzie kontynuacją południowej obwodnicy Gdańska i połączeniem już zrealizowanych odcinków dróg ekspresowych S7 i S22.
Publikujemy ponadto tematy specjalne, w których m.in. poruszamy zagadnienia nawierzchni betonowych, nawierzchni lotnisk, odwodnienia dróg, mostów i tuneli oraz stabilizacji skarp i zboczy.
Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"
Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny


Autor: Maria Szruba i Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Witoldem Rogalskim, prezesem zarządu Subaru Import Polska Sp. z o.o.

Autor: Opracowanie redakcyjne na podstawie materiałów AlpTransit Gotthard AG
[bez logowania]
Mówi się, że Szwajcarzy lubią być punktualni i dlatego uwielbiają drogi na skróty. Abstrahując od motywacji, największy projekt budowlany w historii Szwajcarii – tunel św. Gotarda (niem. Gotthard-Basistunnel, ang. Gotthard Base Tunnel), robi ogromne wrażenie. Tunel leży w samym środku New Rail Link through the Alps (NRLA), czyli nowej linii kolejowej biegnącej przez Alpy i łączącej Włochy ze Szwajcarią.

Autor: prof. Leonard Runkiewicz, przewodniczący Komitetu Naukowo-Programowego konferencji, prof. Wiesław Trąmpczyński, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego konferencji
[bez logowania]
Zagadnienia rzeczoznawstwa budowlanego, tj. diagnostyki i oceny stanu technicznego obiektów, mają niezmiennie duże znaczenie w gospodarce narodowej. Dlatego też wskazane jest, aby przedstawiać i pobudzać rozwój prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych ośrodków naukowych, a także ośrodków gospodarczych podejmujących decyzje inwestycyjne. Jedną z form tej działalności są organizowane konferencje oraz sympozja naukowo-techniczne, a także liczne seminaria i warsztaty specjalistyczne.

Autor: Marta Maniewska, BLL Sp. z o.o.
[bez logowania]
W tym roku Ogólnopolski Kongres Zarządców Dróg Powiatowych odbył się 14–17 czerwca w Solinie. W skład Komitetu Organizacyjno-Programowego kongresu weszli: Tomasz Lenar, dyrektor PZD w Przeworsku i przewodniczący Konwentu Dyrektorów – Zarządców Dróg Powiatowych Województwa Podkarpackiego, Marek Pepera, dyrektor PZD w Krośnie i członek Krajowej Rady ZDP, Janusz Hołyszko, dyrektor PZD w Przemyślu, Janusz Wolski, dyrektor ZDP w Łańcucie, oraz Liliana Chołuj, prezes zarządu Wydawnictwa Polskie Drogi Sp. z o.o.

Autor: CEMEX Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
CEMEX Polska to uznany w branży producent betonu towarowego. W swojej ofercie posiada również mieszanki wypełniające do specjalnych zastosowań – GRUNTON®.

Autor: PORR Polska Infrastructure SA
[bez logowania]
Zwiększenie stopnia ochrony przeciwpowodziowej doliny Nysy Kłodzkiej, a także wspomaganie ochrony przeciwpowodziowej doliny Odry, w szczególności Wrocławia, były głównymi celami projektu przebudowy zaporowego zbiornika retencyjnego na Nysie Kłodzkiej. Efekty zrealizowanego przez konsorcjum na czele z PORR Polska Infrastructure SA kontraktu odczują przede wszystkim mieszkańcy Nysy, Otmuchowa, Lewina Brzeskiego oraz Wrocławia. Modernizacja zbiornika Nysa była jedną z najbardziej skomplikowanych inwestycji branży hydrotechnicznej w ostatnich latach zarówno pod względem technologicznym, jak i logistycznym.

Autor: PPRiUS Remkan Sp. z o.o.
[bez logowania]
Poznańskie Przedsiębiorstwo Robót i Usług Specjalistycznych Remkan Sp. z o.o. powstało w Poznaniu w 1987 r. z inicjatywy założycieli, Mariana Krajewskiego i Ryszarda Jureckiego, jako firma specjalizująca się w budowie i remontach sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Świadczymy usługi na rzecz przedsiębiorstw komunalnych i wodociągowych. Jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy technologię cementowania przewodów wodociągowych. Do dnia dzisiejszego wycementowaliśmy ponad 250 km magistral wodociągowych i sieci rozdzielczych o średnicach Ø 150–2200 mm w Polsce oraz Europie.

Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, prezes zarządu Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych
[bez logowania]
Zarząd Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych (Polish Foundation for Trenchless Technologies – PFTT) przedstawił sprawozdanie z działalności Fundacji w 2015 r. Posiedzenie rady Fundacji odbyło się 15 marca 2016 r. na Politechnice Świętokrzyskiej w Kielcach.

Autor: Opracowano na podstawie fragmentu pracy doktorskiej Tomasza Cichonia „Ocena wieloaspektowa niezawodności systemu opomiarowania poboru i strat wody na podstawie doświadczeń eksploatacyjnych”
[bez logowania]
Technologie zdalnego odczytu liczników wody umożliwiają wykonywanie zaawansowanych analiz podnoszących efektywność zarządzania siecią wodociągową. Wodociągi Krakowskie testowo wdrożyły takie systemy. Dane z opomiarowanych stref sieci służą do bilansowania rozpływów wody z rurociągów magistralnych, w tym wykrywania jej strat.

Autor: mgr inż. Tomasz Pużak, mgr inż. Jacek Zysek, P.V. Prefabet Kluczbork SA
[bez logowania]
Współczesny beton to wieloskładnikowy kompozyt, wykonany z kruszywa, cementu, dodatków mineralnych i domieszek chemicznych oraz wody, zaś technologia betonu to dziś prawdziwa inżynieria materiałowa. Optymalne połączenie tych dwóch obszarów pozwala na uzyskanie materiału, który z powodzeniem spełnia podstawowe kryteria dobrego betonu, czyli produkowanego z troską o założenia proekologiczne i strategię zrównoważonego rozwoju.

Autor: Opracowanie redakcyjne na podstawie materiałów GDDKiA
[bez logowania]
Odcinek autostrady A1 od Strykowa do Tuszyna (w tym odcinek od węzła Łódź Północ do węzła Łódź Południe) stanowi kontynuację strategicznej trasy, która przez Katowice, Łódź i Gdańsk połączy południe Polski (i Europy) z polskim wybrzeżem. 40-kilometrowy odcinek został przekazany do ruchu 1 lipca 2016 r. – przed terminem wynikającym z umowy.

Autor: Opracowanie redakcyjne na podstawie materiałów GDDKiA
[bez logowania]
20 lipca 2016 r. oddano do użytku odcinek autostrady A4 Rzeszów – Jarosław, pomiędzy węzłem Rzeszów Wschód (A4/S19) i Jarosław Zachód (A4/DK94). Ten ponad 41-kilometrowy fragment stanowił ostatnie brakujące ogniwo autostrady łączącej wschód z zachodem Polski. Tym samym najdłuższa w kraju, bo licząca 672 km, autostrada jest już przejezdna na całym przebiegu.

Autor: Piotr Drzewiecki, inżynier rezydent, INKO Consulting Sp. z o.o.
[bez logowania]
20 lipca 2016 r. oddano do użytku odcinek autostrady A4 łączący węzły Rzeszów Wschód i Jarosław Zachód, zamykając tym samym kilkudziesięcioletnią historię budowy pierwszej kompletnej autostrady, stanowiącej część drogowego korytarza transeuropejskiego przebiegającego przez nasz kraj.

Autor: Opracowanie redakcyjne na podstawie materiałów GDDKiA
[bez logowania]
Droga ekspresowa S7 stanowi jeden z ważniejszych elementów polskiej infrastruktury drogowej oraz sieci tras europejskich (E77). Jako 720-kilometrowy ciąg komunikacyjny Gdańsk – Warszawa – Rabka łączy aglomeracje gdańską, warszawską i krakowską. Wybudowanie dalszego ciągu drogi ekspresowej S7 do Elbląga będzie kontynuacją południowej obwodnicy Gdańska i połączeniem już zrealizowanych odcinków dróg ekspresowych S7 i S22.

Autor: Izabela Tomczyk, Tomasz Wendykowski, ULMA Construccion Polska SA
[bez logowania]
Wśród wykonywanych obecnie w Polsce inwestycji drogowych istotnie wzrosła liczba obiektów mostowych realizowanych metodą nasuwania podłużnego. Polega ona na prefabrykacji kolejnych segmentów ustroju nośnego na uprzednio przygotowanym stanowisku, a następnie, po sprężeniu z wcześniej wykonanymi segmentami, ich wysuwie przy użyciu urządzeń hydraulicznych na przygotowane wcześniej podpory. Firma ULMA Construccion Polska SA posiada bogate doświadczenie w dostarczaniu technologii deskowań dla metody nasuwania podłużnego – poniżej prezentujemy dwa z ośmiu obiektów realizowanych przez nas obecnie w tej technologii: estakady: E-1 na S19 oraz MS-22 w ciągu drogi ekspresowej S7.

Autor: mgr inż. Jakub Morzywołek, kierownik projektu, z ramienia Soletanche Polska Sp. z o.o., mgr inż. Piotr Głowacki, dyrektor produkcji, Soletanche Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Budowa drogi ekspresowej S19 jest realizowana w systemie zaprojektuj i zbuduj, a firmy Soletanche Polska Sp. z o.o., Menard Polska Sp. z o.o. i Eurovia Polska SA (generalny wykonawca inwestycji) tworzą konsorcjum geotechniczne.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Janem Deją, dyrektorem Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Wykonywanie nawierzchni betonowych ma w Polsce długoletnią tradycję. Dowodem na to są istniejące do dziś drogowe nawierzchnie betonowe, których jakość i stan techniczny dają możliwość ciągłego użytkowania, mimo dużego wzrostu natężenia ruchu pojazdów i ich ciężaru. Współcześnie dostępne technologie, w połączeniu z fachową wiedzą, pozwalają na budowanie nawierzchni betonowych, których prawidłowe utrzymanie zapewni trwałość na lata.

Autor: Piotr Piestrzyński, Stowarzyszenie Producentów Cementu
[bez logowania]
Drogi o nawierzchniach betonowych są tańsze w budowie i utrzymaniu. Zarówno technologia betonowa, jak i asfaltowa mają swoje miejsce i obie powinny być stosowane na polskich drogach, a o wyborze rodzaju nawierzchni powinna decydować analiza kosztów cyklu życia, LCC – powiedział prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej, który wraz z grupą ekspertów podjął próbę sprowadzenia do konkretów dyskusji wokół wyboru rodzaju technologii dla polskich dróg. Założenia, wyliczenia i wnioski zespołu ekspertów zostały zawarte w raporcie Badania i analizy kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych.

Autor: dr inż. Iwona Jankowiak, Politechnika Poznańska
[bez logowania]
7 i 8 czerwca 2016 r. w Rosnówku koło Poznania odbyło się XXVI seminarium Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów, zorganizowane przez Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Poznańskiej oraz Oddział Wielkopolski ZMRP. Tegoroczna edycja seminarium była połączona z obchodami 90. rocznicy urodzin prof. dr. hab. inż. Andrzeja Ryżyńskiego, pierwszego przewodniczącego ZMRP, twórcy mostownictwa na Politechnice Poznańskiej oraz byłego rektora tej uczelni.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Nawierzchnie lotnisk muszą bezpiecznie przejąć obciążenia użytkowe pochodzące od ciężaru samolotu oraz zapewnić ich odpowiednią redystrybucję w poszczególnych warstwach konstrukcyjnych, bez destrukcji tych warstw oraz z zachowaniem bezpieczeństwa poruszającego się po niej lub stojącego statku powietrznego. Ze względu na szczególny charakter muszą one spełniać wysokie wymagania zwłaszcza w zakresie odpowiedniej nośności, równości i szorstkości.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Stan jezdni w istotny sposób wpływa na bezpieczeństwo ruchu. Mokra jezdnia oznacza zwiększenie poziomu zagrożenia i wpływa na strukturę zdarzeń drogowych. Dlatego prawidłowo zaprojektowane i funkcjonujące systemy odwodnienia stanowią ważne ogniwo w trosce o bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Złożoność czynników, od których zależy ewentualne wystąpienie osuwiska, sprawia, że problemy stateczności skarp mają wymiar interdyscyplinarny i zwykle wykraczają poza przyjęte schematy. Świadczy o tym skala przeprowadzonych badań, pomimo których nie stworzono do dziś pełnej teorii, jaką można by z powodzeniem zastosować do analizy stateczności. Obecne technologie umożliwiają natomiast wybór metody stabilizacji osuwisk, która w największym stopniu pozwoli na wyeliminowanie przyczyn zagrożenia osuwiskowego.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z dr. inż. Krzysztofem Sternikiem Katedry Geotechniki i Dróg Politechniki Śląskiej.

Autor: mgr inż. Mariusz Peroński, ViaCon Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Erozja to powszechnie występujący proces niszczenia powierzchni terenu przez czynniki środowiskowe, takie jak woda, wiatr i słońce. W budownictwie komunikacyjnym erozja skarp nasypów lub wykopów może mieć ogromny wpływ na trwałość konstrukcji i bezpieczeństwo użytkowania. Likwidacja uszkodzeń skarp jest niejednokrotnie bardzo trudna i kosztowna. W miejscach narażonych na erozję stosuje się różnego typu zabiegi zapobiegające i ograniczające ten proces. Jednym z najprostszych jest stosowanie geosyntetyków i produktów biodegradowalnych w celu zabezpieczenia skarp przed erozją.

Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, dr inż. Wioletta Jackiewicz-Rek, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej
[bez logowania]
Wzniesiona na polach wilanowskich w Warszawie Świątynia Opatrzności Bożej stanowi wotum dziękczynne narodu polskiego za uchwalenie Konstytucji 3 maja (ustawa Sejmu Czteroletniego z 3 maja 1791 r.). Do tej historycznej intencji dziękczynnej obecnie dołączyły bardziej współczesne: za odzyskaną suwerenność ojczyzny w 1989 r., za pontyfikat wielkiego Polaka Ojca Świętego Jana Pawła II oraz za zjednoczenie Europy.

Autor: Krzysztof Joppke, WPŻ Elbud Gdańsk Sp. z o.o.
[bez logowania]
Realizowane aktualnie projekty inwestycyjne w branży budowlanej muszą sprostać nie tylko sukcesywnie rosnącym normom bezpieczeństwa, ale również efektywnie wpisywać się w rygorystyczne założenia finansowe i terminowe. Uwzględnienie tych aspektów powinno mieć miejsce zarówno na etapie projektowania, jak i realizacji danego obiektu.

Autor: prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski, emerytowany profesor zwyczajny Politechnik Warszawskiej i Łódzkiej
[bez logowania]
Stan techniczny i funkcjonalny obiektów mostowych w bardzo dużym, często decydującym stopniu zależy od poziomu ich utrzymania. W artykule przedstawiono oryginalną klasyfikację czynników wpływających na degradację mostów, odróżniając czynniki obiektywne i subiektywne. Utrzymanie należy wyłącznie do tych drugich.

Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., Żmigród
[bez logowania]
Po omówieniu w poprzednich artykułach z niniejszej serii zagadnień związanych m.in. ze sprawami teoretycznymi, sposobami obliczeń i projektowania oraz przygotowania inwestycji [10] kolejnym ważnym tematem są zagadnienia związane z wykonawstwem przedmiotowych obiektów.

Autor: Jerzy Dysz
[bez logowania]
Nietrudno zauważyć, że w ciągu ostatnich dekad firmy motoryzacyjne szczególnie koncentrują się na dwóch kluczowych zagadnieniach. Zacznijmy od końca. Drugim zagadnieniem jest wszechobecna ekologia. Pierwszym – bezpieczeństwo. Jest ono szczególnie niewdzięczne dla producenta samochodu, gdyż aby udowodnić klientowi, że bezpieczeństwo jest ważne i wymaga inwestycji, musi on wykazać, że jazda samochodem jest niebezpieczna… Jak wobec tego przekonać potencjalnego nabywcę, że auta nie trzeba się jednak obawiać? Firmą, która potrafi połączyć radość z prowadzenia samochodu z dbałością o bezpieczeństwo, jest Subaru.

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl


Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.