YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 5(62) wrzesień-październik 2015

62




W numerze

Jedna z największych i najważniejszych inwestycji hydrotechnicznych ostatnich lat dobiegła końca. 29 lipca 2015 r. sfinalizowano prace nad Nowym Kanałem Sueskim, a tydzień później, 6 sierpnia, zbudowanym w rekordowym tempie szlakiem przepłynął pierwszy statek. Egipskie władze upatrują w zakończonym właśnie przedsięwzięciu nadziei na ożywienie gospodarcze pogrążonego w stagnacji kraju.


Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne - wydanie 5(62)

Poszerzenie zatorowych punktów i wykopanie drugiej nitki szlaku przyniesie, jak przekonuje Kair, szereg wymiernych korzyści. Dzięki temu, że teraz możliwy jest obustronny ruch na niemal całej długości trasy, czas oczekiwania na wpłynięcie do kanału skrócił się do 3 godzin, a podróż między Morzami Śródziemnym i Czerwonym odbywa się dwa razy szybciej niż do tej pory – trwa bowiem nie 22, a 11 godzin. W rezultacie znacząco zwiększyła się przepustowość przeprawy – z kanału korzystać będzie mogło ok. 97 jednostek dziennie (zamiast dotychczasowych 49). Obecnie przez Kanał Sueski przepływa co dziesiąty statek towarowy na świecie. Przynosi to państwu egipskiemu wpływy w wysokości 5 mld USD rocznie. Według rządowych wyliczeń, do 2023 r. przychody z opłat za tranzyt wzrosną trzykrotnie – do 13–15 mld USD.

Inwestycje drogowe – do 2023 r. kompletna sieć dróg

 
Tymczasem, jak możemy przeczytać w aktualnym wydaniu „NBI”, 8 września 2015 r. rząd polski zdecydował o przyjęciu do realizacji Programu budowy dróg krajowych na lata 2014–2023 (PBDK) z perspektywą do 2025 r. Ostatecznie na inwestycje przeznaczono 107 mld zł – o 14 mld więcej niż zakładano pierwotnie, a pieniądze będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego m.in. z refundacji środków pochodzących z funduszy UE. W ramach nowych inwestycji drogowych do 2023 r. ma powstać 3,9 tys. km nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych, a także 57 nowych obwodnic (pierwszy projekt, z grudnia 2014 r., zakładał powstanie 2228 km dróg oraz 35 obwodnic).
Wśród inwestycji w ramach PBDK oprócz autostrady A1 Pyrzowice – Częstochowa, A2 Warszawa – Mińsk Mazowiecki – Siedlce oraz A18 Olszyna – Golnice przewidziano m.in. budowę drogi ekspresowej S3 Sulechów – Bolków, S5 Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Nowe Marzy (A1), S6 Goleniów – Gdańsk, S7 Gdańsk – Płońsk – Warszawa – granica z województwem małopolskim, S2 południowa obwodnica Warszawy, S8 Wrocław – Łódź – Warszawa – Białystok, S17 Warszawa – Lublin, S19 Lublin – Rzeszów, S51 Olsztynek – Olsztyn oraz S61 Ostrów Mazowiecka – granica państwa w Budzisku. Życzymy powodzenia i trzymamy kciuki!

Rozmową z Andreą Rothem, prezesem zarządu Grupy Geobrugg AG


Zapraszam do zapoznania się z rozmową z Andreą Rothem, prezesem zarządu Grupy Geobrugg AG, który opowiada o zaawansowanych technologicznie systemach ochrony. Firma była pionierem w stosowaniu stalowych lin i drutów do produkcji siatek zabezpieczających – Geobrugg chroni ludzi i otoczenie od ponad 60 lat. Rozwiązania zastosowane w Polsce należą do referencyjnych realizacji firmy, zostały wykorzystane do zabezpieczenia m.in. autostrady A1 na odcinku Pyrzowice – Piekary Śląskie, drogi ekspresowej S69 na odcinku Bielsko-Biała – Żywiec oraz Szare – Laliki, S1 w miejscowości Grodziec Śląski oraz S7 obwodnicy Lubnia.

Rury w technologiach bezwykopowych

Betonowe nawierzchnie drogowe


Publikujemy ponadto tematy specjalne i raporty, w których m.in. poruszamy kwestie kruszyw alternatywnych, odwodnienia dróg, ulic i mostów, rur w technologiach bezwykopowych, technologii betonu natryskowego w budownictwie inżynieryjnym oraz betonowych nawierzchni drogowych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała, że 810 km nowych dróg powstanie w technologii betonowej, zakładając, że działania obu branż – betonowej i asfaltowej – będą dobrze się uzupełniać. Decyzja GDDKiA dotycząca budowy dróg w technologii betonowej może zaskakiwać w kontekście danych historycznych – w ciągu ostatnich 20 lat na zlecenie GDDKiA wybudowano ich zaledwie 600 km. Obecna zmiana stanowiska jest wynikiem m.in. obserwacji doświadczeń zarządców dróg w innych krajach oraz podobieństwa kosztów budowy dróg betonowych i asfaltowych.

Rozmowa z Krzysztofem Laskowskim z PORR Infrastructure SA

O sukcesach firmy PORR Infrastructure SA w branży budownictwa mostowego mówi Krzysztof Laskowski, dyrektor ds. technicznych oddziału mostowego. Firma stawia na dywersyfikację, także geograficzną. Aktualnie realizuje trzy kontrakty w Norwegii – mosty Tresfjord, Harpe oraz Farris, natomiast w Polsce m.in. remontuje most Łazienkowski oraz kończy inwestycję w Rzeszowie – most przez Wisłok. Można śmiało stwierdzić, że biorąc pod uwagę parametry ostatniej z wymienionych inwestycji, jest to jeden z najszybciej wybudowanych mostów w Polsce i na świecie.

II linii warszawskiego metra

O kulisach budowy centralnego odcinka II linii warszawskiego metra pisze Mateusz Witczyński. Jak twierdzi, ta inwestycja dała Warszawie drugie miejsce w Europie pod względem szybkości realizacji kolei metropolitarnej – 1,22 km/rok (1,4 stacji/rok). Daleko w tyle zostali Niemcy – 0,36 km/rok. Podziemna kolejka powstawała dwa razy szybciej od tej na Węgrzech (0,74 km/rok) czy w Amsterdamie (0,65 km/rok – tu statystyka może się jeszcze pogorszyć, ponieważ budowa trwa). Od stolicy Polski lepsza jest tylko Kopenhaga (1,72 km/rok).

Kopalnie Porfiru i Diabazu Sp. z o.o.

25 lipca 2015 r. Stara Zajezdnia przy ul. św. Wawrzyńca w Krakowie miała wyjątkowych gości. Reprezentanci świata nauki i techniki, producenci maszyn wydobywczych, dostawcy materiałów i odbiorcy kruszyw spotkali się, by świętować 15. urodziny przedsiębiorstwa, które zajmuje szczególne miejsce na przemysłowej mapie Małopolski – Kopalń Porfiru i Diabazu Sp. z o.o. z siedzibą w Krzeszowicach. Kruszywa produkowane w kopalniach Zalas i Niedźwiedzia Góra cieszą się uznaniem wśród inwestorów i wykonawców. Jakość, jaka wiązana jest z produktami oferowanymi przez firmę, jest znana i wysoko ceniona przez odbiorców. O tym również przeczytamy w „NBI”.

Pomorska Kolej Metropolitalna

Na koniec chciałbym polecić artykuł o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, której wykonawcą była firma Budmiex SA. 1 września 2015 r. podróżowali nią pierwsi pasażerowie. Linia połączyła Trójmiasto z gdańskim portem lotniczym w Rębiechowie. PKM to pierwsza od 40 lat linia kolejowa w Polsce wybudowana od podstaw.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny  


Inwestycje drogowe – do 2023 r. kompletna sieć dróg (PDF)
Autor:
[bez logowania]
8 września 2015 r. rząd zdecydował o przyjęciu do realizacji Programu budowy dróg krajowych na lata 2014–2023 (PBDK) z perspektywą do 2025 r. Ostatecznie na inwestycje przeznaczono 107 mld zł – o 14 mld zł więcej niż zakładano pierwotnie, a środki będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego m.in. z refundacji środków pochodzących z funduszy UE.

Pomorska Kolej Metropolitalna już kursuje (PDF)
Autor: Budimex SA
[bez logowania]
1 września 2015 r. pierwsi pasażerowie pojechali nową linią kolejową, która połączyła Trójmiasto z gdańskim portem lotniczym w Rębiechowie. Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) to pierwsza od 40 lat linia kolejowa w Polsce wybudowana od podstaw.

PORR wzmacnia pozycję na polskim rynku budowlanym (PDF)
Autor: PORR Polska SA, PORR Polska Infrastructure SA
[bez logowania]
Poznaj swój rynek, poznaj swoich klientów – tą dewizą kieruje się od pięciu lat renomowana firma budowlana PORR w realizacji swojej strategii na rzecz inteligentnego wzrostu, osiągając przy tym międzynarodowy sukces. Firma PORR jest obecna w Polsce od 1987 r., zaś jej polski oddział, PORR Polska SA, jest jednym z wiodących wyspecjalizowanych wykonawców w dziedzinie budownictwa kubaturowego i kolejnictwa. Nie dziwi zatem fakt, że firma PORR wykazała zainteresowanie informacją o wystawieniu na sprzedaż firmy Bilfinger Infrastructure SA.

Zaawansowane technologicznie systemy ochrony GEOBRUGG (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Andreą Rothem, prezesem zarządu Grupy GEOBRUGG AG

Kopalnie Porfiru i Diabazu w Krzeszowicach – 15 lat w nowej strukturze (PDF)
Autor: Joanna Miciak, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
25 lipca 2015 r. Stara Zajezdnia przy ul. św. Wawrzyńca w Krakowie miała wyjątkowych gości. Reprezentanci świata nauki i techniki, producenci maszyn wydobywczych, dostawcy materiałów i odbiorcy kruszyw (łącznie 226 osób) spotkali się, by świętować 15. urodziny przedsiębiorstwa, które zajmuje szczególne miejsce na przemysłowej mapie Małopolski – Kopalń Porfiru i Diabazu Sp. z o.o. z siedzibą w Krzeszowicach.

Kulisy budowy centralnego odcinka II linii warszawskiego metra (PDF)
Autor: Mateusz Witczyński
[bez logowania]
Najlepsi specjaliści, najnowocześniejsze technologie, elastyczne podejście do realizacji projektu, bardzo duża płynność finansowa wykonawcy, zarządzanie przez menedżerów najwyższego szczebla pozwoliły w Warszawie zrealizować centralny odcinek II linii metra w czasie, którego stolicy Polski może zazdrościć Europa Zachodnia.

PORR Polska Infrastructure SA – stawiamy na dywersyfikację, także geograficzną (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Krzysztofem Laskowskim, dyrektorem ds. technicznych oddziału mostowego PORR Polska Infrastructure SA

Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów 2015 (PDF)
Autor: dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Instytut Inżynierii Lądowej
[bez logowania]
2 i 3 czerwca 2015 r. w Rosnówku koło Poznania odbyło się jubileuszowe XXV seminarium Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów. Organizatorami seminarium byli Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Poznańskiej oraz Wielkopolski Oddział ZMRP.

Przyszłość kruszyw alternatywnych (PDF)
Autor: Metraco SA
[bez logowania]

Kruszywa w budownictwie. Cz. 2. Kruszywa alternatywne (PDF)
Autor: Wiesław Kozioł, Andrzej Ciepliński, Łukasz Machniak, Adrian Borcz, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Katedra Górnictwa Odkrywkowego
[bez logowania]
W pierwszej części artykułu, która ukazała się w poprzednim numerze „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego” (nr 4 [61], lipiec – sierpień 2015), omówiono produkcję i zużycie kruszyw naturalnych w Polsce. Tematem tej części artykułu są kruszywa sztuczne, wtórne i z recyklingu.

Awarie Budowlane 2015 (PDF)
Autor: dr hab. inż. Maria Kaszyńska, prof. nadzw. ZUT
[bez logowania]
19–23 maja 2015 r. w Międzyzdrojach odbyła się XXVII Konferencja Naukowo-Techniczna Awarie Budowlane. Historia konferencji na temat awarii i katastrof budowlanych zaczęła się w 1974 r. w Szczecinie. Teraz spotykamy się co dwa lata w Międzyzdrojach, aby prezentować, poznawać, dyskutować i wyciągać wnioski, które pozwolą na podejmowanie odpowiednich działań zmierzających do ograniczenia występowania awarii i katastrof budowlanych.

Bezpieczeństwo dużych i głębokich wykopów budowlanych (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Michał Topolnicki, dr inż. Rafał Buca, mgr inż. Daniel Dymek, Keller Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Na bezpieczeństwo głębokich wykopów fundamentowych wpływ ma zarówno projektowanie, jak i wykonawstwo robót. W praktyce największe znaczenie ma ograniczenie przemieszczeń obudowy wykopu i gruntu za ścianą, które zależą od sztywności całego systemu, warunków gruntowo-wodnych oraz technologii i sposobu wykonania robót. W artykule przedstawiono własne rozwiązania projektowe, wdrożone dla wykopów tunelu pod Martwą Wisłą łącznie z rozbudowanym planem zapewnienia jakości.

Odwodnienia dróg, ulic i mostów (PDF)
Autor: Marian Kownacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Sprawny system odwodnienia zapewnia jak najszybsze i możliwie całkowite ujęcie i odprowadzenie wód opadowych spływających z dróg, mostów, poboczy, skarp oraz przyległego terenu. Współczesne systemy odwadniające powinny w miarę możliwości technicznych umożliwiać wodzie bezpośrednie wsiąkanie do gruntu, tak aby maksymalnie zbliżyć się do rozwiązań, które reguluje sama natura, zachowując równowagę pomiędzy ilością opadów a wsiąkaniem, spływem i parowaniem wody.

Polimerowe wpusty uliczne RainSpot (PDF)
Autor: Jakub Koczorowski, Building and Infrastructure Solutions, REHAU
[bez logowania]
Widać je na każdej ulicy, na każdym parkingu oraz na innych utwardzonych powierzchniach: wpusty uliczne. Bez nich niemożliwe byłoby kontrolowane odprowadzanie wody deszczowej z powierzchni szczelnych. Ze względu na stale rosnące obciążenie komunikacyjne systemom odprowadzania wody deszczowej i materiałom, z których są wykonane, stawia się coraz wyższe wymagania.

Programy edukacyjne Wodociągów Krakowskich (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Propagowanie postaw proekologicznych polegających na odpowiedzialnym korzystaniu z zasobów naturalnych, zwłaszcza wody, to cel programów edukacyjnych realizowanych przez Wodociągi Krakowskie. Programy te adresowane są przede wszystkim do dzieci i młodzieży i cieszą się dużym zainteresowaniem, co najlepiej świadczy o ich ciekawej i atrakcyjnej formule.

Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, cz. 9 (PDF)
Autor: dr inż. Emilia Kuliczkowska, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki, inż. Anna Kasprzyk, studentka Wydziału Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki; Studenckie Naukowe Koło Inżynierów Środowiska „Krecik”
[bez logowania]
Artykuł przygotowano na podstawie kwartalnika „Trenchless International” nr 27 (drugiego w 2015 r.), wydawanego przez ISTT (Międzynarodowe Stowarzyszenie Technologii Bezwykopowych). Cykl Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach powstaje we współpracy z Polską Fundacją Technik Bezwykopowych.

Woda w pasie drogowym (PDF)
Autor: Maria Maniewska, BLL Sp. z o.o.
[bez logowania]
Między 26 a 29 maja 2015 r. w Boszkowie odbył się XVI Ogólnopolski Kongres Zarządców Dróg Powiatowych. Tematem przewodnim tegorocznego spotkania była woda w pasie drogowym.

Rury w technologiach bezwykopowych (PDF)
Autor: Marian Kownacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Obserwowany wielokierunkowy rozwój technologii bezwykopowych obejmuje sprzęt diagnostyczny, materiały, powłoki, technologie i urządzenia stosowane zarówno do budowy, jak i odnowy sieci. Na rynku pojawiają się także coraz to nowsze, lepsze i bardziej uniwersalne rozwiązania materiałowo-konstrukcyjne rur do budowy i odnowy sieci w technologiach bezwykopowych. W artykule dokonano przeglądu rur stosowanych w technologiach bezwykopowych oraz ofert wybranych producentów w tym zakresie.

Eksperci na temat rur w technologiach bezwykopowych (PDF)
Autor:
[bez logowania]
Dobór materiału, z którego ma być wykonana instalacja w technologii bezwykopowej, zależy od przeznaczenia instalacji, nośności konstrukcji oraz środowiska gruntowo-wodnego. Jakimi dodatkowymi parametrami należy kierować się przy wyborze materiału, z którego wykonana jest rura? Czy inwestorzy i biura projektowe posiadają wystarczającą wiedzę na temat rur stosowanych w technologiach bezwykopowych, co pozwala na optymalne wykorzystanie ich możliwości?

Polipropylen w bezwykopowych metodach montażu kanalizacji deszczowej i sanitarnej bezciśnieniowej (PDF)
Autor: Marcin Motylski, kierownik Działu Technicznego, Infrastruktura i Inżynieria Środowiska, REHAU
[bez logowania]
Renowacja bezwykopowa przewodów kanalizacyjnych kojarzy się zwyczajowo w Polsce z zastosowaniem rur z polietylenu typu PE 100 lub PE 100-RC. W tym artykule chciałbym przybliżyć, pokazać i zachęcić do stosowania w tym obszarze rur wykonanych z polipropylenu PP-HM.

Żeliwo sferoidalne SAINT-GOBAIN PAM w technologiach bezwykopowych (PDF)
Autor: SAINT-GOBAIN CONSTRUCTION PRODUCTS POLSKA
[bez logowania]
Zabudowa rurociągów metodami bezwykopowymi to obniżenie kosztów społecznych, przede wszystkim w obszarach chronionych i silnie zurbanizowanych, to także niższe koszty inwestycji w porównaniu z budową tradycyjną w wykopach otwartych. Dodatkową korzyścią, na którą w obecnych czasach powinniśmy zwracać szczególną uwagę, jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Rury z żeliwa sferoidalnego produkcji SAINT-GOBAIN PAM stanowią korzystne ekonomicznie rozwiązanie dla technologii bezwykopowych.

Targi Wod-Kan 2015 (PDF)
Autor: Dorota Jakuta, prezes zarządu Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”
[bez logowania]
Bydgoskie targi Wod-Kan od lat cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem ze strony wystawców i zwiedzających. Tak było i w tym roku. 26–28 maja na terenach hali widowiskowo-sportowej Łuczniczka swoje produkty zaprezentowało 370 producentów, a targi odwiedziło ok. 10 tys. osób. Zarówno liczba wystawców, jak i powierzchnia wystawowa nie mają sobie równych wśród imprez branżowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Budownictwo i Górnictwo (PDF)
Autor: Justyna Morman, Politechnika Krakowska, Instytut Mechaniki Budowli
[bez logowania]
II Konferencja Budownictwo i górnictwo – wpływ eksploatacji górniczej na środowisko odbyła się na Politechnice Krakowskiej 24–26 czerwca 2015  r. Głównym celem konferencji była prezentacja aktualnych wyników interdyscyplinarnych badań i rozwiązań inżynieryjnych oraz wymiana informacji naukowych, teoretycznych i praktycznych z zakresu rozpoznania zagrożeń eksploatacji górniczej dla środowiska.

Rozbudowa sieci dróg lokalnych w technologii betonu wałowanego (PDF)
Autor: Sylwester Gruszczyński, kierownik Segmentu Drogi Lokalne LafargeHolcim
[bez logowania]
Dużo mówi się ostatnio o realizacji Programu budowy dróg krajowych na lata 2014–2023. Szczególnie po ogłoszeniu przez GDDKiA planu wybudowania 810 km dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową. Dla nas, użytkowników dróg, to świetna wiadomość, bo betonowa nawierzchnia drogi gwarantuje jej długą i niskokosztową eksploatację, pod warunkiem oczywiście, że zostanie prawidłowo wykonana. Te same przesłanki dotyczą również dróg lokalnych, będących w gestii samorządów, które pozostają nieco w cieniu dyskusji o drogach krajowych, a dla społeczności lokalnych są przecież podstawowym elementem infrastruktury drogowej. Przemieszczamy się nimi każdego dnia i to głównie od ich stanu zależy bezpieczeństwo transportu lokalnego.

Betonowe nawierzchnie drogowe (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Program budowy dróg krajowych zakłada, że w latach 2014–2023 powstanie 2,2 tys. km dróg krajowych, w tym 35 obwodnic o długości ponad 360 km. Planowane drogi będą kosztować prawie 93 mld zł, przy czym ok. połowa tej kwoty będzie pochodziła ze środków unijnych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała, że 810 km nowych dróg powstanie w technologii betonowej, stawiając tym samym na dywersyfikację działań obu branż – betonowej i asfaltowej.

Eksperci na temat betonowych nawierzchni drogowych (PDF)
Autor:
[bez logowania]
Nie słabną dyskusje wokół planowanej przez GDDKiA budowy 810 km dróg szybkiego ruchu o nawierzchni betonowej do 2020 r. Nawierzchnie betonowe mają wiele zalet, jednak mówiąc o nich, należy mieć na uwadze także ich wady. Nie zmienia to faktu, iż wokół dróg betonowych narosło również wiele mitów. Jaka powinna być dobra droga betonowa i czy polskie firmy podołają ich budowie?

Produkty CEMEX dla infrastruktury (PDF)
Autor: CEMEX Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Lata 2014–2020 to nowa unijna perspektywa finansowa dla Polski. W jej ramach nasz kraj otrzyma wsparcie w wysokości ok. 82,5 mld €. Za sprawą nowych środków unijnych rysuje się duża szansa dalszego rozwoju sektora budownictwa. Jest to ważne zwłaszcza dla firm, które działają w różnych gałęziach budownictwa, takich jak infrastruktura, budownictwo mieszkaniowe, kolejowe i energetyka.

Konstrukcje sprężone KS2015 (PDF)
Autor: dr inż. Piotr Gwoździewicz, Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej, Instytut Materiałów i Konstrukcji Budowlanych
[bez logowania]
16 i 17 kwietnia 2015 r. w Krakowie miały miejsce obrady Konferencji Naukowo-Technicznej Konstrukcje sprężone KS2015. Rozpoczęty trzy lata wcześniej cykl konferencji poświęconych tematyce tej technologii okazał się bardzo potrzebny i zgromadził wielu specjalistów.

Technologie betonu natryskowego w budownictwie inżynieryjnym (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Budownictwo inżynieryjne dysponuje obecnie szybką i skuteczną metodą aplikowania betonu natryskiem pneumatycznym, zwaną powszechnie betonem natryskowym. Wykonawcy wiedzą, że jeśli beton natryskowy jest właściwie stosowany, przy użyciu odpowiedniego sprzętu i dodatków, to stanowi on solidną podstawę dobrze wykonanego projektu.

Torkretowanie – skuteczna technologia napraw i wzmocnień konstrukcji budowlanych (PDF)
Autor: inż. Michał Przedwojewski, quick-mix Sp. z o.o.
[bez logowania]
Miejsce, w którym znajdujemy się dzisiaj, jest konsekwencją naszych działań wczoraj. Ambicja, ciekawość oraz nieodparta chęć ciągłego pokonywania ograniczeń były głównym motorem napędowym wynalazców.

Konstrukcja i wyposażenie mostów (PDF)
Autor: dr hab. inż. Marek Salamak, Politechnika Śląska, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego konferencji
[bez logowania]
VII Ogólnopolska Konferencja Mostowców Konstrukcja i wyposażenie mostów odbyła się 28–29 maja 2015 r. w Wiśle, w hotelu Stok, i została zorganizowana przy współpracy Katedry Dróg i Mostów Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Górnośląski oraz BIG BANG Media.

Mosty 2015 – infrastruktura strategiczna wymagająca regulacji (PDF)
Autor: Rafał Wilgusiak, KOW Sp. z o.o.
[bez logowania]
W Polsce trwa modernizacja linii kolejowych, a co za tym idzie, budowa i wzmacnianie obiektów inżynieryjnych. Mostów i wiaduktów w złym stanie technicznym jest na sieci Polskich Linii Kolejowych coraz mniej, ale wciąż wiele kwestii wymaga przyspieszenia.

Przyszłość przemysłu naftowo-gazowniczego (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Gonet, dziekan Wydziału Wiertnictwa, Nafty i Gazu, Akademia Górniczo-Hutnicza, dr hab. inż. Czesław Rybicki, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego konferencji Drilling-Oil-Gas AGH 2015
[bez logowania]
W dniach 10–12 czerwca 2015 r. specjaliści z kraju i zagranicy spotkali się w Krakowie na XXVI Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej Drilling-Oil-Gas AGH 2015, zorganizowanej przez Wydział Wiertnictwa, Nafty i Gazu AGH oraz Fundację Wiertnictwo-Nafta-Gaz Nauka i Tradycja. Tematem tegorocznej konferencji była przyszłość przemysłu naftowo-gazowniczego.

O!suwisko 2015 (PDF)
Autor: Andrzej Rudnicki, Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy
[bez logowania]
„Geolodzy byli na każdy sygnał, w pełnej gotowości, w dzień i w nocy. Dziękuję wam za to” – mówił wojewoda małopolski Jerzy Miller podczas otwarcia ogólnopolskiej konferencji O!suwisko w Wieliczce (19–22 maja 2015 r.), wspominając katastrofę osuwiskową, która dotknęła Małopolskę w 2010 r.

Osuwiska - realne zagrożenie (PDF)
Autor:
[bez logowania]
Ponad tysiąc uszkodzonych lub zniszczonych domów, setki ludzi ewakuowanych, zniszczona infrastruktura komunikacyjna, a nawet wykolejony pociąg – to skutki uaktywnienia się ponad 1300 osuwisk w Małopolsce tylko w 2010 r. podczas katastrofy osuwiskowej spowodowanej powodzią. Osuwiska co roku przynoszą ogromne straty, ale przede wszystkim zagrażają bytowi, a nawet życiu mieszkańców. Najbardziej niebezpieczny pod tym względem region to Karpaty. Występuje tam ponad 90% wszystkich osuwisk w Polsce.


Reklamy
PPI Chrobok Eurovia Keller Luxo Geobrugg Palisander Wodociągi Miasta Krakowa Noe
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję