YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 5(44) wrzesień-październik 2012

44




W numerze

Robiąc codzienny przegląd prasy, natrafiłem ostatnio na informację, która choć jest raczej ciekawostką, to wiele mówi o sytuacji w naszym kraju.


Analiza firmy Press-Service Monitoring Mediów wykazała, że przez tydzień, od 3 do 9 września 2012 r., słowo „pracy" pojawiło się najczęściej, bo aż 133-krotnie, na pierwszych stronach ogólnopolskich dzienników. Występowało częściej niż słowo „euro", mimo że to ostatnie używane było aż w dwóch znaczeniach - waluty i mistrzostw Europy. Trzecim najczęściej pojawiającym się słowem okazało się „Polska". Powstanie takiej chmury wyrazów autorzy raportu tłumaczą faktem, że sytuacja na całym europejskim rynku pracy staje się coraz trudniejsza. W Polsce pogarsza się w jeszcze szybszym tempie i jest to jeden z głównych powodów, dla których słowo to pojawiało się aż tak często. Prócz tego występowało w kontekście przemówienia Jarosława Kaczyńskiego, a także zmian w szkolnictwie i Karcie Nauczyciela. Tak częstą obecność tego wyrazu na pierwszych stronach gazet można również tłumaczyć końcem wakacji, który kojarzy się z powrotem do wytężonej pracy. Autorzy puentują dowcipnie, choć nie bez dozy goryczy, że wygląda na to, że pracy w Polsce jest więcej niż nam się wszystkim wydawało, ale niestety w przeważającej mierze tylko w gazetach.
Idąc tym tropem, ale nie aspirując do budowania chmur, mógłbym powiedzieć, że na naszych łamach najczęściej pojawiającym się słowem-kluczem jest „ukończona", bowiem tematem tego numeru są ukończone właśnie albo będące na ukończeniu inwestycje, efekt ciężkiej i wielomiesięcznej pracy wielu wykonawców i podwykonawców, producentów i dostawców. Kontekst jest jednak chyba bardziej optymistyczny niż w przedstawianym badaniu, odzwierciedlającym tematykę najważniejszych, wyselekcjonowanych informacji przekazywanych ostatnio przez media. Piszemy m.in. o autostradzie A2, a zwłaszcza jej pechowym odcinku C, S7 - Południowej Obwodnicy Gdańska, a z branży wodno-ściekowej o oczyszczalni „Czajka" w Warszawie i Płaszów II w Krakowie, ponadto o tym, jakie inwestycje udało się zrealizować PKP PLK SA w ramach przygotowań do UEFA Euro 2012, oraz że tarcza TBM „Anna" wydrążyła pierwszy z wyznaczonych jej odcinków centralnego odcinka II linii metra w Warszawie.
A zatem ad rem. Z dziedziny drogownictwa polecam Państwu raport na temat budowy autostrady A2 pomiędzy Łodzią (węzeł Stryków) a Warszawą (węzeł Konotopa). Jak wszyscy pamiętamy, odcinek C otwarto 6 czerwca br., zaledwie na dwa dni przed rozpoczęciem Euro 2012, i tylko w stopniu zapewniającym tzw. przejezdność, na co zezwoliła specustawa drogowa. Teraz czeski wykonawca realizuje tam m.in. budowę ekranów dźwiękochłonnych, roboty wykończeniowe na obiektach mostowych, budowę wjazdów awaryjnych oraz wjazdów i wyjazdów MOP, elementów BRD i oznakowania. W czerwcu nie był również w pełni ukończony odcinek A, na którym obecnie wykonywane są prace związane z montażem ekranów akustycznych, dróg dojazdowych i pasa technologicznego. Po zmianach w organizacji ruchu na odcinkach A i C obowiązują ograniczenia prędkości miejscami do 60 km/h. Wykonawcy obu odcinków mają czas na ukończenie budów do 15 października 2012 r. Przypominamy też długą historię tej niezbyt długiej autostrady (niemal 100 km), którą planowano już w latach 30. XX w.
Łódź i Warszawę łączy z Trójmiastem droga ekspresowa S7, której część - Południowa Obwodnica Gdańska - została oddana do użytku przed wakacjami. Odtąd turyści już nie wjeżdżają do centrum Gdańska, ale 10 km przed granicą miasta, w Koszwałach, skręcają wprost na Południową Obwodnicę Gdańska. Dalej szybko i komfortowo jadą w kierunku drogi ekspresowej S6 - obwodnicy Trójmiasta, i kontynuują podróż w kierunku Helu, Władysławowa czy Łeby. Funkcjonalność rozwiązań komunikacyjnych nowego, prawie 18-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 będzie w pełni odczuwalna po ukończeniu prac przy węźle Gdańsk Lipce (skrzyżowanie z drogą krajową nr 91), co jest planowane na koniec października br., oraz uruchomieniu węzła Gdańsk Port (skrzyżowanie z Trasą Sucharskiego w Gdańsku) - pod koniec 2012 r.
W skład nowo ukończonej inwestycji wchodzi 19 obiektów inżynierskich, w tym najdłuższa estakada w Polsce o długości 2780 m. A skoro o mostach mowa, to Czytelnikom zainteresowanym tematyką mostową polecam artykuł dotyczący wymagań stawianych betonowi używanemu do konstrukcji mostowych. Autorki wykazują, że kluczowe znaczenie dla zapewnienia trwałości konstrukcji w długim okresie użytkowania obiektów mostowych ma specyfikacja betonu będąca częścią dokumentacji projektowej. Szczególną wartością tego artykułu jest zestawienie najczęstszych kwestionowanych zapisów występujących w specyfikacjach wraz z ich interpretacją w zakresie składników i właściwości betonu.
Trwa „odliczanie" w branży wodno-ściekowej w związku z koniecznością pełnego wdrożenia do 2015 r. V Ramowej Dyrektywy Wodnej. Oczy zwrócone są na warszawską „Czajkę". Minął już termin ukończenia modernizacji i rozbudowy tego obiektu. Koszt inwestycji wynosi aż 519 mln €, z czego 62% kosztów kwalifikowanych zostało objętych dofinansowaniem unijnym.
Jednym z ważnych kooperantów modernizowanej „Czajki" jest AMITECH Poland Sp. z o.o., producent rur GRP. Łącznie zainstalowano ponad 20 km rur CFW-GRP FLOWTITE, które zabudowano jako rurociągi do budowy kanalizacji ogólnospławnej sanitarnej oraz jako przewody technologiczne. Na obiektach i pomiędzy nimi wykonano przewody osadowe, technologiczne przy dezodoryzacji oraz kolektory doprowadzające do osadników wstępnych, wtórnych, komory krat, poletka osadowe i WKF-y. Całą tak zbudowaną infrastrukturę połączono rurą DN 2800 z kolektorami dosyłowymi do oczyszczalni.
Nie spoczęły na laurach Wodociągi Krakowskie, które już w 2003 r. przystąpiły do modernizacji i rozbudowy oczyszczalni Płaszów. Podjęcie ryzyka i ogromne parcie na sukces opłaciło się. Oczyszczalnia Płaszów II wraz ze spalarnią kosztowała 85,9 mln €, czyli tyle, ile płacą za budowę oczyszczalni małe miejscowości, w których inwestycje zostały zakontraktowane ostatnio. Firma opracowuje plan inwestycji odwodnieniowych w mieście i apeluje o ustawowe rozwiązanie problemu wprowadzenia opłaty deszczowej.
„Po długim czasie oczekiwania, nasłuchiwania charakterystycznych pisków i trzasków, obserwacji powiększających się pęknięć i wypływającej z nich piany, ok. 12.30 wreszcie odpadł pierwszy fragment ściany i obecni zobaczyli powoli obracającą się tarczę skrawającą maszyny drążącej. Już nie była żółtoczerwona, jaką widzieli ostatnio, podczas jej opuszczania do szybu startowego, ale szara. Milimetr po milimetrze kruszyła konstrukcję ściany i zrywała zbrojenie z włókna szklanego" - czego dotyczy ten sugestywny opis? Oczywiście TBM „Anna", która 31 sierpnia, po 74 dniach od startu, przebiła się przez ścianę korpusu stacji Rondo ONZ. To pierwsze tego typu wydarzenie na budowie centralnego odcinka II linii metra w Warszawie. Niestety, sukces przyćmiła awaria budowlana w postaci osunięcia się gruntu pod Wisłostradą. O szczegółach piszemy w numerze.
Modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych pomiędzy miastami-gospodarzami UEFA Euro 2012 przedstawia PKP PLK SA. Celem i efektem prac inwestycyjnych było skrócenie czasu przejazdu pociągów w okresie trwania mistrzostw. Zmniejszeniu uległ w bardzo istotnym stopniu czas jazdy pomiędzy Gdańskiem a Poznaniem (o niespełna jedną godzinę w kierunku Gdańsk - Poznań oraz aż o ponad półtorej godziny w przeciwnym kierunku), w relacji Warszawa - Wrocław skrócił się o 26 minut, a w odwrotnej relacji udało się uniknąć wydłużenia czasu jazdy, tak że podróż pociągiem IC z Warszawy do Wrocławia nie przekroczyła pięciu godzin.
Gorąco polecam Państwa uwadze także artykuły problemowe. W jednym z nich prof. Zbigniew Kledyński wyjaśnia, dlaczego do Rejestru Katastrof Budowlanych zgłoszono zaledwie 53 katastrofy obiektów spowodowane przez powodzie i osuwiska w 2010 r. Przyczyną jest nieuwzględnienie w definicji katastrofy budowlanej specyfiki budownictwa wodnego. Profesor formułuje nową, ulepszoną definicję katastrofy budowlanej, zgodną z definicją ustaloną w 1986 r. przez Międzynarodową Komisję Wielkich Zapór. W drugim z rekomendowanych artykułów prof. Adam Podhorecki omawia budowę przepustów i przejść dla zwierząt, podkreślając, że skuteczność ekologiczna tych przejść zależy przede wszystkim od właściwej lokalizacji, doboru odpowiednich parametrów geometrycznych i konstrukcyjnych tych obiektów oraz od ich harmonizacji z przestrzenią krajobrazową. Ta złożona problematyka stwarza wiele kłopotów i nieporozumień tak w procesie projektowania i budowania tego typu obiektów ekologicznych, jak i później - w trakcie użytkowania. By tego uniknąć, decyzje o ich budowie i lokalizacji powinny być poprzedzone złożoną procedurą, której elementy składowe profesor opisuje.
Na zakończenie słowo o jubileuszach firm. 25-lecie działalności świętuje w tym roku firma Remkan z Poznania, która jako pierwsza w Polsce zaczęła stosować do renowacji wodociągów technologię cementowania, natomiast od 10 lat istnieje na rynku firma Titan Polska Sp. z o.o., dostawca technologii dla budownictwa inżynieryjnego w zakresie geotechniki (system iniekcyjnych mikropali, kotew i gwoździ gruntowych Titan), systemów deskowań oraz szalunków wykopowych. Gratulujemy i życzmy wielu udanych realizacji i kolejnych jubileuszy.
Zapraszam do lektury czasopisma, a także do regularnego odwiedzania naszego portalu budownictwoinzynieryjne.pl.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI”

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny


Niezwykły jubileusz pionierów polskiego cementowania (PDF)
Autor: Krzysztof Rzepka, Poznańskie Przedsiębiorstwo Robót i Usług Specjalistycznych REMKAN Sp. z o.o.
[bez logowania]
PPRiUS REMKAN Sp. z o.o. powstało w 1987 roku z inicjatywy założycieli Mariana Krajewskiego i Ryszarda Jureckiego, jako firma specjalizująca się w budowie i remontach sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.

Kraków będzie miał program odwodnienia, ale potrzebna jest taryfa deszczowa (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka i Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Ryszardem Langerem, prezesem zarządu, dyrektorem naczelnym, oraz Mieczysławem Górą, wiceprezesem zarządu, dyrektorem ds. techniczno-inwestycyjnych Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji S.A. w Krakowie

Warszawa czeka na zmodernizowaną „Czajkę” (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Modernizacja i rozbudowa Oczyszczalni Ścieków „Czajka” jest warunkiem koniecznym do wypełnienia zobowiązań nałożonych na Polskę w traktacie akcesyjnym i – pośrednio – na aglomerację warszawską. Wymienione działania są również zgodne z przyjętym przez rząd Krajowym Programem Oczyszczania Ścieków Komunalnych, według którego inwestycje umożliwiające oczyszczanie ścieków komunalnych powinny zostać wykonane do końca 2012 r.

Rurociągi technologiczne z rur CFW-GRP FLOWTITE w oczyszczalni „Czajka” (PDF)
Autor: Piotr Ząbek, dyrektor handlowy AMITECH Poland Sp. z o.o.
[bez logowania]
Są inwestycje, które choć będą oddziaływać lokalnie, wzbudzają zainteresowanie w całym kraju ze względu na innowacyjność rozwiązań lub skalę. Do takich właśnie inwestycji należą budowa metra i modernizacja Oczyszczalni Ścieków „Czajka” w Warszawie. Czym dla rozwoju technologii budowy metra w Polsce jest drążenie II nitki warszawskiej kolei podziemnej, tym dla branży wodno-ściekowej jest rozbudowa „Czajki”. Obie inwestycje będą punktem odniesienia dla innych tego typu przedsięwzięć.

Jak dobrać przepompownie sieciowe do systemów kanalizacji ciśnieniowej? (PDF)
Autor: Krzysztof Tylkowski, Wilo Polska
[bez logowania]
Systemy kanalizacji ciśnieniowej dla obszarów wiejskich są coraz częściej stosowane w Polsce, a Wilo Polska uczestniczy w wielu tego typu inwestycjach, realizując z powodzeniem dostawy i uruchamiając systemy pompowe do ścieków.

Awaria i katastrofa obiektu hydrotechnicznego (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Zbigniew Kledyński, Zakład Budownictwa Wodnego i Hydrauliki, Politechnika Warszawska
[bez logowania]
W artykule przedstawiono formalnoprawne oraz techniczne uwarunkowania klasyfikowania awarii i katastrof obiektów budowlanych. Przedstawiono wnioski dotyczące klasyfikacji poważnych uszkodzeń obiektów hydrotechnicznych, zwłaszcza okresowo piętrzących wodę, oraz propozycję definicji katastrofy budowlanej uwzględniającą specyfikę budowli piętrzących.

Bateria zbiorników wyrównawczych na wodę pitną w Arłamowie – pięciogwiazdkowa technologia (PDF)
Autor: Ewa Krasuska, KWH Pipe Poland Sp. z o.o.
[bez logowania]
Nagrodzona Grand Prix na konferencji INFRAEKO 2012 bateria zbiorników wyrównawczych Weho produkcji KWH Pipe Poland Sp. z o.o. już w przyszłym roku będzie służyła gościom nowo budowanego Wschodnioeuropejskiego Centrum Kongresowo-Sportowego w Arłamowie.

Sukces „Anny” w cieniu kurzawki (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
31 sierpnia 2012 r., po 74 dniach od startu, tarcza TBM o imieniu Anna przebiła się przez ścianę korpusu stacji C10 (Rondo ONZ). To pierwsze tego typu wydarzenie na budowie centralnego odcinka II linii metra w Warszawie.

Podziemna linia tramwajowa w Poznaniu (PDF)
Autor: Mateusz Gdowski, Bilfinger Berger Budownictwo SA
[bez logowania]
11 sierpnia 2012 r. na trasę tramwajową łączącą os. Lecha i Franowo w Poznaniu ruszyły pierwsze tramwaje. Inwestycję zrealizowało konsorcjum, w skład którego weszły firmy: Bilfinger Berger Budownictwo SA, ZUE SA z Krakowa oraz Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa SA z Lubina.

Pomiędzy Łodzią a Warszawą – odcinki autostrady A2 na ukończeniu (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
6 czerwca br. otwarto do ruchu ostatni fragment autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią. Odcinek C, bo o nim mowa, nie był wówczas w pełni ukończony, jednak dzięki specustawie drogowej określającej tzw. przejezdność, kierowcy, w tym kibice jadący na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, mogli poruszać się na całej długości A2 od Strykowa do Konotopa. Odcinek ten, podobnie jak odcinek A, który również nie był ukończony w tym czasie, powinien być, zgodnie z kontraktem, gotowy w październiku br.

Specyfikacje betonu projektowanego do obiektów mostowych (PDF)
Autor: dr inż. Wioletta Jackiewicz-Rek, Zakład Inżynierii Materiałów Budowlanych, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska, mgr inż. Małgorzata Konopska-Piechurska, TPA Instytut Badań Technicznych Sp z o.o.
[bez logowania]
W wyniku intensywnego rozwoju infrastruktury komunikacyjnej wzrosło zapotrzebowanie na beton o podwyższonych wymaganiach, w tym do konstrukcji mostowych. Kluczowe znaczenie dla zapewnienia trwałości konstrukcji w przewidywanym długim okresie użytkowania obiektów mostowych ma specyfikacja betonu, będąca częścią dokumentacji projektowej.

Izolacja płyty torowiska mostu Marii Curie-Skłodowskiej (mostu Północnego) w Warszawie (PDF)
Autor: MEGACHEMIE Research&Technologies SA
[bez logowania]
Jezdnia północna, jezdnia południowa oraz trasa tramwajowa z ciągiem rowerowo-pieszym to trzy niezależne obiekty inżynieryjne wchodzące w skład otwartego w marcu 2012 r. mostu Marii Curie-Skłodowskiej. Najdalej wysunięty na północ Warszawy most, nazwany potocznie Północnym, łączy Białołękę z lewobrzeżną częścią stolicy, odciążając komunikacyjnie most Grota-Roweckiego, który dotychczas służył jako jedyna przeprawa łącząca osiedla północnej części Warszawy położone po obu stronach Wisły.

PROMPTIS® – nowe podejście do organizacji budowy (PDF)
Autor: CEMEX Polska
[bez logowania]
W coraz szybciej funkcjonującym świecie, również rynek budowlany ulega ciągłym przemianom. Buduje się coraz szybciej i sprawniej. Inwestorzy oczekują jak najkrótszych terminów realizacji inwestycji. Aby sprostać tym wymaganiom, firmy budowlane stosują bardziej wydajne maszyny i urządzenia budowlane oraz materiały i technologie. Wychodząc naprzeciw współczesnym i przyszłym potrzebom rynku budowlanego, firma CEMEX wprowadziła do swojej oferty PROMPTIS® – beton umożliwiający znaczne skrócenie czasu budowy.

S7 – Południowa Obwodnica Gdańska (PDF)
Autor: Piotr Michalski, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Gdańsku
[bez logowania]
Najbardziej strategiczną inwestycją dla Pomorza, po zakończeniu budowy autostrady A1, była realizacja Południowej Obwodnicy Gdańska (część drogi ekspresowej S7). Nowa droga połączyła autostradę A1, drogę ekspresową S6 – obwodnicę Trójmiasta i wyprowadziła ruch bezpośrednio w kierunku Warszawy.

Wzmacnianie słabego podłoża w budownictwie drogowym – Trasa Sucharskiego w Gdańsku (PDF)
Autor: mgr inż. Tomasz Pradela, mgr inż. Krystian Binder, Menard Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Budownictwo drogowe ma własną specyfikę prowadzenia robót – najczęściej są one wykonywane na obszarach pozbawionych jakiejkolwiek infrastruktury, tempo prowadzenia prac jest często bardzo wysokie, a sama technologia robót z reguły powtarzalna. Liniowy charakter budowli powoduje, że co jakiś czas planowana inwestycja przechodzi przez tereny wymagające wzmocnienia podłoża. Stosowane w budownictwie drogowym technologie wzmacniania gruntu muszą być dopasowane do opisanej wyżej specyfiki prowadzenia robót oraz gwarantować spełnienie warunków nośności i użytkowania.

Mikrowybuchy w budownictwie komunikacyjnym (PDF)
Autor: mgr inż. Mariusz Łoszewski, Polbud-Pomorze Sp. z o.o.
[bez logowania]
W ostatnim czasie mamy do czynienia z bardzo licznymi inwestycjami poprawiającymi stan infrastruktury komunikacyjnej w Polsce. Przy tak dużej liczbie realizacji jest rzeczą naturalną, że trzeba poszukiwać technologii szybkich, efektywnych, a jednocześnie ekonomicznych. W przypadku wzmacniania podłoża gruntowego wszystkie te zalety łączy w sobie metoda mikrowybuchów.

Jubileusz 10-lecia Titan Polska Sp. z o.o. (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
czerwca 2012 r. w hotelu Belvedere w Zakopanem odbyła się uroczystość jubileuszu 10-lecia firmy Titan Polska Sp. o.o. Galę otworzyły wystąpienia prezesa zarządu firmy Roberta Sołtysika oraz dyrektora generalnego Jakuba Sieranta. Wśród gości byli przedstawiciele szkolnictwa wyższego, biur projektów, inwestorzy, wykonawcy oraz redaktorzy prasy branżowej. Wieczór uświetnił występ kabaretowy Piotra Bałtroczyka i koncert zespołu rockowego.

Gaz ziemny ze złóż niekonwencjonalnych w Polsce (PDF)
Autor: Tomasz Włodek, Wydział Wiertnictwa, Nafty i Gazu, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
[bez logowania]
29–31 maja 2012 r. na Wydziale Wiertnictwa, Nafty i Gazu AGH w Krakowie odbyła się XXIII Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna Nowe metody i technologie w geologii naftowej, wiertnictwie, geoinżynierii, inżynierii złożowej i gazownictwie OIL-GAS AGH 2012. Tematem przewodnim tegorocznego wydarzenia był gaz ziemny ze złóż niekonwencjonalnych w Polsce.

Nowości MOVAX (PDF)
Autor: Michał Adamiecki, AM-TEC Engineering
[bez logowania]
Koniec ubiegłego i początek tego roku zaowocował w firmie MOVAX kilkoma nowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz zupełnie nowym urządzeniem – kafarem hydraulicznym IH-25.

Budowa przepustów i przejść dla zwierząt w warunkach zrównoważonego rozwoju (PDF)
Autor: mgr inż. Magdalena Lachowicz, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy, prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy
[bez logowania]
Wśród obiektów infrastruktury komunikacyjnej służących ochronie zwierząt wyróżnia się przejścia dla płazów oraz zwierząt małych, średnich i dużych. Obiekty te to przepusty, przejścia, estakady, zielone mosty. Budowa przejść dla zwierząt stanowi podstawową metodę minimalizacji negatywnego wpływu dróg komunikacyjnych na dziką faunę. Duże znaczenie ekologiczne i wysokie koszty budowy przejść powodują liczne komplikacje, stąd decyzje o budowie i lokalizacji tych obiektów muszą być poprzedzone złożoną procedurą.

Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym (PDF)
Autor: Janina Mrowińska, SITK, oddział w Krakowie
[bez logowania]
XI ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym odbędzie się 5–7 grudnia 2012 r. w Zakopanem-Kościelisku, w Wojskowym Zespole Wypoczynkowym „Zakopane”. Organizatorem konferencji jest krakowski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, przy udziale Krajowej Sekcji Kolejowej SITK RP, Katedry Infrastruktury Transportu Szynowego i Lotniczego Politechniki Krakowskiej, PKP Polskich Linii Kolejowych SA oraz Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie.

Modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych pomiędzy miastami-gospodarzami UEFA EURO 2012 (PDF)
Autor: mgr inż. Maciej Kaczorek, Biuro Strategii, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., mgr inż. Wojciech Glass, Biuro Strategii, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
[bez logowania]
W październiku 2010 r. UEFA ostatecznie ustaliła pary miast-gospodarzy, w których w czerwcu 2012 r. zostały rozegrane mecze fazy grupowej Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012. Wbrew wcześniejszym oczekiwaniom rozgrywki prowadzone były w następujących miastach: Warszawa i Wrocław – grupa A; Gdańsk i Poznań – grupa C. Pierwotnie zakładano, że rozgrywki w ramach jednej z grup miałyby się odbywać na stadionach w Warszawie i Gdańsku, natomiast drugiej – w Poznaniu i Wrocławiu. Taki układ byłby znacznie korzystniejszy z punktu widzenia połączeń kolejowych i drogowych między miastami-gospodarzami. Na liniach kolejowych łączących te miasta realizowane są bowiem kompleksowe prace modernizacyjne, finansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.


Reklamy
Wodociągi Miasta Krakowa Palisander Noe Geobrugg Eurovia Keller PPI Chrobok Luxo
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję