YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 5(38) wrzesień-październik 2011

38




W numerze

Rozwój polskiej gospodarki napędzają: konsumpcja, eksport i inwestycje, przede wszystkim publiczne.  Wydaje się, że oddziaływanie tego ostatniego czynnika niebawem ulegnie osłabieniu, gdyż szczyt inwestycji publicznych mamy już za sobą. Jak zauważają analitycy, od kryzysu w 2009 r. to wysoka kontrybucja inwestycji publicznych neutralizowała spadek inwestycji prywatnych.


Od początku 2011 r. inwestycje rosną w tempie jednocyfrowym, ale dominują inwestycje publiczne. W kolejnych kwartałach nie można jednak liczyć na dalsze wsparcie inwestycji publicznych ze względu na spodziewane zmniejszenie nakładów na rozwój infrastruktury z budżetu państwa.

Autostrada A4, węzeł Wielicka – węzeł Szarów

Do takich samych wniosków dochodzimy po lekturze wielu artykułów w bieżącym numerze „NBI”, a zwłaszcza wywiadów z szefami spółek, które należą do czołowych graczy na polskim rynku budowlanym. Konrad Jaskóła, prezes zarządu Polimeksu-Mostostalu SA, uważa, że najlepszym sposobem zwiększenia podaży projektów inwestycyjnych w Polsce jest stosowanie różnych form finansowania, zwłaszcza partnerstwo publiczno-prywatne oraz jego połączenie z unijnymi funduszami. Jak twierdzi, atmosfera wokół tej formy finansowania staje się coraz bardziej przyjazna. „Realizacja kilku odcinków autostrad A1 oraz A2 w ramach PPP pokazuje, jak skutecznie może funkcjonować ten model inwestowania. Mogę powiedzieć, że jako duża spółka budowlana posiadamy wiele atutów, które czynią nas ważnym uczestnikiem rynku inwestycji realizowanych w formie PPP” – mówi prezes Jaskóła i jednocześnie podkreśla, że jego firma konsekwentnie stawia na budownictwo energetyczne, które obecnie jest jednym z najbardziej rozwojowych obszarów polskiej gospodarki.
Niepewność co do rozwoju branży drogowo-inżynieryjnej po 2012 r. dostrzega też Piotr Kledzik, prezes zarządu Bilfinger Berger Budownictwo SA. „Spodziewam się obniżenia przerobu, dlatego nasza firma dywersyfikuje portfel, stara się działać w różnych branżach. Utrzymanie obrotów na dzisiejszym poziomie będzie bardzo trudne i nie będziemy o to walczyć. Uważam, że zdywersyfikowany sposób działalności daje możliwość dobrego funkcjonowania” – podkreśla prezes Kledzik i dodaje: „Przewidywania, że nie będzie pracy, są przesadzone. Kto jeździ po Polsce, ten wie, że jest jeszcze wiele dróg do wybudowania i choć wolniej, to będą one powstawać”. 

Most w Koninie


Potwierdzenie słuszności taktyki działania obranej przez cytowanych wyżej praktyków znajdujemy w analizach teoretyków zajmujących się rynkiem budowlanym. W raporcie PMR Publications, którego fragment zamieszczamy w numerze, napisano, że „sektor drogowy osiągnie dno w 2014 r., kiedy produkcja ukształtuje się na poziomie nieco ponad 19 mld zł. Natomiast od 2015 r. produkcja budowlana w ramach budownictwa drogowego może zacząć ponownie rosnąć, m.in. dzięki korzystnej dla Polski perspektywie unijnej na lata 2014–2020, a także zapowiadanej realizacji przynajmniej jednego dużego projektu autostradowego w formule PPP. (…) Powrót do nakładów na budowę dróg krajowych w Polsce do poziomu sprzed 2007 r., czyli mniej niż 10 mld zł wydatkowanych rocznie przez GDDKiA, jest mało prawdopodobny m.in. z powodu wprowadzonych w ostatnich latach ułatwień ustawowych przy przygotowywaniu inwestycji czy większych możliwości współfinansowania projektów ze środków UE. Przez ostatnie trzy lata drogowa machina inwestycyjna została na tyle mocno rozkręcona, że nie sposób jest teraz radykalnie jej wyhamować. Oprócz topniejącego budżetu GDDKiA negatywny wpływ na wartość rynku drogowego po 2011 r. będą miały także inwestycje koncesjonariuszy, które już w 2012 r. zmaleją niemal do zera (…). Kolejne inwestycje ze strony prywatnych koncesjonariuszy możliwe są nie wcześniej niż w 2014 r.”.

Budowniczowie mostu Rędzińskiego z Mostostalu Warszawa SA

 
W tej sytuacji szczególnie cieszy, że udało się ukończyć jedną z największych inwestycji drogowych realizowanych w Polsce – Autostradową Obwodnicę Wrocławia. W jej ciągu znajduje się most Rędziński, w całości zbudowany ze środków GDDKiA. Most bije wiele rekordów inżynierskich, m.in. ma najwyższy pylon i jest najdłuższym betonowym mostem podwieszonym w Polsce. Oddanie do ruchu tej długo oczekiwanej inwestycji skłoniło mnie do tego, by przygotować dla Państwa prawdziwy festiwal tekstów o tematyce mostowej. I tak w numerze mamy m.in. artykuł prof. Kazimierza Flagi Mosty – obiekty inżynierskie rozpięte ponad czasem i przestrzenią (cz. 1). Profesor napisał go nie jak inżynier, ale myśliciel-humanista, pokazując głębokie związki między budową mostów a rozwojem cywilizacyjnym i kulturowym zachodniego świata. Jednym tchem czyta się też tekst prof. Wojciecha Radomskiego o tym, jak katastrofy i awarie mostów wpływały na rozwój wiedzy budowlanej. Polecam również opowieść o budowie mostu Brooklyńskiego, który zapewnił miejsce w historii jej twórcom, dwóm pokoleniom Roeblingów, a także bardzo ciekawą relację z Footbridge 2011 we Wrocławiu, autorstwa prof. Jana Biliszczuka, projektanta mostu Rędzińskiego.

Brooklyn Bridge, w tle Manhattan Brdige

Życzę dobrej lektury!

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny

Prenumerata magazynu


Jesteśmy przygotowani do realizacji wielkich inwestycji, rozmowa z Konradem Jaskółą, prezesem zarządu Polimeksu-Mostostalu SA (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Polimex-Mostostal to firma inżynieryjno-budowlana, aktywna na rynku od 1945 roku. Spółkę wyróżnia szeroki wachlarz usług świadczonych na zasadach generalnego wykonawstwa dla branży chemicznej, rafineryjno-petrochemicznej, energetycznej, ochrony środowiska oraz budownictwa przemysłowego i ogólnego. Firma działa także w obszarze budownictwa drogowego i kolejowego oraz infrastruktury komunalnej.

Wzrost polskiego rynku drogowego o jedną czwartą w 2011 r. (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, starszy analityk rynku budowlanego, PMR Publications
[bez logowania]

Zdywersyfikowana działalność jest lepsza niż wąska specjalizacja, rozmowa z Piotrem Kledzikiem, prezesem zarządu Bilfinger Berger Budownictwo SA (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa i Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Bilfinger Berger Budownictwo SA specjalizuje się w realizacji szeroko pojętych inwestycji budowlanych, w szczególności w budownictwie komunikacyjnym.

Przetargi w branży drogowo-mostowej w pierwszym półroczu 2011 r. (PDF)
Autor: Grupa Marketingowa TAI
[bez logowania]
Instytut Inwestycyjno-Przetargowy Pressinfo.pl oraz Grupa Marketingowa TAI przygotowały zestawienie podsumowujące rozstrzygnięte postępowania przetargowe w branży drogowo-mostowej w pierwszym półroczu 2011 r.

Most Rędziński już otwarty (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
We Wrocławiu powstał największy w Polsce i czwarty na świecie most betonowy podwieszony do jednego pylonu. Most Rędziński przez Odrę został oddany do użytku 31 sierpnia br. Generalnym wykonawcą robót był Mostostal Warszawa SA i Acciona Infraestructuras SA.

Zintegrowana oferta produktów i usług Lafarge dla budownictwa i przemysłu, rozmowa z Pawłem Jagusiakiem, dyrektorem ds. kruszyw, wiceprezesem zarządu Lafarge Kruszywa i Beton Sp. z o.o. (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Lafarge Kruszywa posiada na terenie Polski dziewięć kopalń twardej skały, sześć żwirowni, cztery zakłady przeróbcze granadiorytu oraz trzy przeładownie.

Kruszywa naturalne w Małopolsce i Podkarpaciu (PDF)
Autor: Dorota Łochańska, Łukasz Machniak, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Katedra Górnictwa Odkrywkowego, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica
[bez logowania]
Górnictwo surowców skalnych obejmuje w całej Polsce wydobycie bardzo zróżnicowanej grupy surowców mineralnych, od bardzo zwięzłych i zwięzłych po surowce okruchowe i ilaste. Podstawową grupę surowców skalnych stanowią kopaliny do produkcji kruszyw naturalnych, znajdujących zastosowanie m.in. w budownictwie i drogownictwie. Do tych kopalin zaliczyć należy głównie piaski i żwiry oraz kamienie łamane i bloczne. Kopaliny te zalegają w 8008 złożach, a ich zasoby bilansowe wynoszą ponad 26 mld t. Ok. 16% zasobów znajduje się w złożach położonych w Małopolsce i na Podkarpaciu.

Footbridge 2011 we Wrocławiu (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, Zakład Mostów, Politechnika Wrocławska
[bez logowania]
Czwarta z cyklu międzynarodowych konferencji Footbridge odbyła się we Wrocławiu w dniach 5–8 lipca 2011 r. Poprzednie konferencje miały miejsce w Paryżu (20–22 listopada 2002 r.), w Wenecji (6–8 grudnia 2005 r.) i w Porto (2–4 lipca 2008 r.). Podczas obrad Komitetu Naukowego konferencji w Porto podjęto decyzję o powierzeniu organizacji Footbridge 2011 Politechnice Wrocławskiej.

Najnowszy rekord w horyzontalnych przewiertach sterowanych (HDD) (PDF)
Autor: mgr inż. Maria Gierczak, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych, Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
[bez logowania]
W artykule omówiono interesującą budowę gazociągu łączącego wyspę Wight z lądem z zastosowaniem technologii horyzontalnych przewiertów sterowanych (HDD). Trajektoria przewiertu przebiegała pod kanałem żeglownym Solent o szerokości 3,5 km, który jest często uczęszczaną drogą komunikacyjną.

Katowice Gigablok – budowa kanalizacji z trzech typów rur z żywic poliestrowych (PDF)
Autor: Adam Wojtala, AMITECH Poland Sp. z o.o.
[bez logowania]
Na początku 2011 r. firma AMITECH Poland rozpoczęła dostawy dla największego w województwie śląskim projektu współfinansowanego przez Unię Europejską, który jest realizowany w Katowicach. W listopadzie 2009 r. inwestor, tj. Katowicka Infrastruktura Wodno-Kanalizacyjna (KIWK), zgłosił wniosek o dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności projektu Uporządkowanie gospodarki ściekowej w mieście Katowice – etap II. Wniosek został zaakceptowany.

Skuteczne wdrożenie maszyny ABS 800 w Moskwie (PDF)
Autor: Tomasz Kabaciński, Kopras Sp. z o.o., Michael Schrewe, ABS Trenchless GmbH
[bez logowania]
ABS Trenchless GmbH z siedzibą w Olpe w Niemczech od ponad pięciu lat zajmuje się produkcją wiertnic horyzontalnych. Firma należy do Grupy Bauer Maschinen GmbH, od 2009 r. mieszczącej się w Schrobenhausen. Pierwsze maszyny w ramach Grupy Bauer ABS Trenchless dostarczyła w 2010 r.

Urządzenie do podczyszczania wód opadowych (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Józef Dziopak, mgr inż. Agnieszka Stec, dr inż. Daniel Słyś, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Katedra Infrastruktury i Ekorozwoju, Politechnika Rzeszowska
[bez logowania]
Wody opadowe ulegają zanieczyszczeniu już w trakcie opadu w wyniku kontaktu z powietrzem atmosferycznym, wychwytując z niego pyły, produkty niespalonego paliwa, substancje stałe i gazowe oraz inne. W następstwie opadu powstaje spływ powierzchniowy, który ulega dalszemu zanieczyszczeniu. Ilość i rodzaj zanieczyszczeń dostających się do wód deszczowych zależy głównie od rodzaju zlewni i sposobu jej zagospodarowania oraz czasu pomiędzy kolejnymi opadami. W zależności od źródła spływów opadowych pochodzących z osiedli mieszkaniowych, terenów przemysłowych, terenów rolniczych i leśnych wody deszczowe mogą znacznie różnić się stężeniem zanieczyszczeń.

Tłocznia ścieków w Żyrardowie (PDF)
Autor: mgr inż. Krzysztof Tylkowski, menedżer produktu, WILO Polska Sp. z o.o., Dział Komunalny
[bez logowania]
W maju 2010 r. została uruchomiona kolejna tłocznia ścieków Wilo-EMUport. Lista tłoczni zrealizowanych przez WILO Polska powiększyła się o bardzo udany i ciekawy obiekt.

Zabezpieczenie wykopów pod obiekty inżynierskie na linii kolejowej nr 4-E65 (CMK) Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (PDF)
Autor: Grzegorz Wilczak, PPI Gerhard Chrobok Sp.j.
[bez logowania]
W związku z intensywnymi robotami modernizacyjnymi infrastruktury kolejowej w naszym kraju, od marca 2011 r. Prywatne Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Gerhard Chrobok Sp.j. angażuje się w prowadzenie robót inżynieryjnych polegających na zabezpieczeniu wykopów pod nowe i modernizowane obiekty inżynierskie oraz posadowieniu konstrukcji tymczasowych umożliwiających ruch pociągów podczas prowadzonych inwestycji.

Zabezpieczenie wzgórza zamkowego w Oświęcimiu (PDF)
Autor: mgr inż. Kazimierz Spyra, mgr inż. Marcin Dulski, Zakład Inżynieryjny Georem Sp. z o.o.
[bez logowania]
Niespotykane opady deszczu w maju 2010 r. spowodowały uaktywnienie się licznych osuwisk i spływów przypowierzchniowych ze skarp i nasypów. Jedno z tych zjawisk, mogące mieć fatalne skutki w przypadku pozostawienia go bez zabezpieczenia, miało miejsce w obrębie wzgórza zamkowego w Oświęcimiu.

Wzmocnienie podłoża gruntowego pod fundamentami konstrukcji oporowych na budowie Stadionu Narodowego w Warszawie (PDF)
Autor: mgr inż. Sławomir Teżyk, mgr inż. Jakub Raczkiewicz, Keller Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Doświadczenia projektowe i wykonawcze zdobyte w czasie pierwszego etapu budowy Stadionu Narodowego w zakresie wzmocnienia podłoża gruntowego za pomocą kolumn żwirowych pod fundamenty dwupoziomowego parkingu pod płytą boiska wykorzystano także do posadowienia murów oporowych, ramp dojazdowych oraz schodów zewnętrznych w drugim etapie budowy.

Grupa Mostowa KPRM-Aspekt – tradycja dobrej roboty (PDF)
Autor: Grupa Mostowa KPRM-Aspekt
[bez logowania]
Przedmiotem działalności Grupy Mostowej KPRM-Aspekt jest budownictwo mostowe we wszystkich jego obszarach, tj. projektowania, badaniach, produkcji i robotach budowlano-montażowych. Wykorzystując efekt synergii, spółki KPRM i Aspekt ściśle ze sobą współpracują, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem.

Mosty – obiekty inżynierskie rozpięte ponad czasem i przestrzenią, cz. 1 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, Katedra Budowy Mostów i Tuneli, Politechnika Krakowska
[bez logowania]
Niedawno, w przerwie obrad konferencji naukowo-technicznej w Krakowie, spotkałem pewnego pana, który zagadnął: „Po co wy mostowcy i dziennikarze stale piszecie o mostach, o których przecież wszystko wiadomo. Co nowego można o nich powiedzieć?”. Odmienne stanowisko prezentował inny mój rozmówca, wybitny mostowiec praktyk. Po przeczytaniu książki Estetyka konstrukcji mostowych powiedział: „Panie Profesorze, jestem związany z mostownictwem od kilkudziesięciu lat, wydawało mi się, że zgłębiłem wszystkie tajniki tego zawodu, a tu nagle, swoją książką, otworzyliście okno, przez które zobaczyłem wiele aspektów mostownictwa dotychczas przeze mnie niedostrzeganych”.

Most Brookliński – dzieło życia Roeblingów (PDF)
Autor: Krzysztof Dąbrowiecki
[bez logowania]
John Roebling, projektant i budowniczy mostu Brooklińskiego przez East River pomiędzy Nowym Jorkiem i Brooklynem, we wstępie do propozycji jego budowy w 1867 r. napisał: „Zakończona budowla, jeśli będzie zrealizowana zgodnie z moim projektem, stanie się nie tylko największym istniejącym mostem, ale największym inżynierskim dziełem kontynentu i wieku. Jej najbardziej widocznymi elementami będą wielkie pylony służące jako punkty orientacyjne dla obu miast i jednocześnie zyskają one status zabytku. Jako wielkie dzieło sztuki i udany przykład zaawansowanej inżynierii mostów konstrukcja ta zawsze będzie świadczyć o energii, przedsiębiorczości i bogactwie wspólnoty, która zagwarantuje jej wybudowanie”.

Katastrofy i awarie mostów a rozwój wiedzy budowlanej, cz. 2 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski, Instytut Dróg i Mostów, Politechnika Warszawska
[bez logowania]
Od początku XX w., szczególnie od jego lat 20., zauważyć można szybki rozwój dróg samochodowych, a wraz z nimi burzliwy rozwój mostownictwa drogowego. Mosty kolejowe (relatywnie częściej) i mosty drogowe (relatywnie rzadziej) ulegały awariom i katastrofom, o których wiemy stosunkowo dużo (choć nie wszystko), i które, oprócz często tragicznych skutków, przynosiły – paradoksalnie – także pożytek w postaci pogłębienia i rozszerzenia wiedzy budowlanej.


Reklamy
PPI Chrobok Wodociągi Miasta Krakowa Luxo Keller Noe Palisander Geobrugg Eurovia
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję