YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 5(26) wrzesień- październik 2009

26




W numerze

Kolejna odsłona walki o kontrakty na rynku budowlanym wprawiła w zdumienie nawet doświadczonych ekspertów. Przecierali oni oczy ze zdumienia, widząc wyniki przetargu na budowę poszatkowanego na pięć fragmentów (od A do E) 91-kilometrowego odcinka autostrady A2 od Strykowa do Konotop. Najkorzystniejsze oferty na budowę dwóch najdłuższych fragmentów, o łącznej długości 50 km, złożyli Chińczycy.


Jerzy Werle, dyrektor generalny Warbud SAW przypadku odcinka A konsorcjum firm z liderem China Overseas Engineering Group Co. Ltd. wyceniło budowę nawet poniżej 50% kosztorysu inwestorskiego – przy wycenie inwestorskiej rzędu 1,7 mld zł Chińczycy złożyli ofertę opiewającą na kwotę 754,5 mln zł. Również w przypadku odcinka C China Overseas Engineering Group okazało się bezkonkurencyjne. Zaproponowało wybudowanie drogi za 534 mln zł, przy kosztorysie sięgającym 1,1 mld zł.

Po spektakularnych porażkach w przetargach na budowę drugiej nitki warszawskiego metra i Stadionu Narodowego w Warszawie wydawało się, że Chińczycy nie przebiją się na polski rynek. Jednak to, co uważano dotąd za niemożliwe, stało się faktem – to Chińczycy zbudują prestiżowy odcinek autostrady między Łodzią i Warszawą. A pamiętam, jak jeszcze kilka miesięcy temu eksperci uspokajali, że jeśli firma chińska założy filię w Polsce, będzie płaciła te same podatki, takie same składki na ubezpieczenie i inne opłaty, co polskie firmy budowlane, a nasi budowlańcy nie mają się czego obawiać. Zapowiedzi mówiące o tym, że firmy z Chin wybudują drogi i stadiony taniej, komentowano w ten sposób, że jest to element straszenia polskich przedsiębiorstw, by obniżyły ceny. Niech położą dokumenty na stół, to sprawdzimy, czy rzeczywiście są tak tani. Robocizna to maksymalnie 20% kosztów inwestycji drogowych, a reszta to materiały i logistyka – mówiono wtedy, szacując, że Chińczycy będą w stanie zaproponować na polskim rynku ceny niższe maksymalnie o 5%. Jak jest – widzimy teraz. Oznacza to, że dołujący rynek budowlany w Polsce będzie poddany jeszcze większej konkurencji. Tę sytuację komentuje na łamach tego numeru Jerzy Werle, dyrektor generalny firmy Warbud SA: „Martwi nas, że decydenci nie starają się chronić polskiego rynku przed dumpingowymi cenami firm azjatyckich. Nie jest to dobre, gdy pieniądze z budżetu naszego państwa oraz Unii Europejskiej trafiają do firm, które nigdy w Europie nie działały”. Polecam Państwa uwadze cały ten wywiad.
Mocno trzymam kciuki za Słowaków i nie chodzi tu tylko o sentyment do sąsiadów zza miedzy. Trudno nie docenić wysiłków Doprastav AS, firmy z państwowym rodowodem, która w krótkim czasie potrafiła na tyle unowocześnić swoją organizację i rozbudować kompetencje, by z powodzeniem zdobywać pozycję na arenie międzynarodowej. W Polsce znana jest przede wszystkim jako wykonawca tunelu w Lalikach.
Pięknieje nam Warszawa, o czym można wnioskować na podstawie kilku ciekawych tekstów dotyczących rozwoju komunikacyjnego stolicy. Powstaje Trasa Mostu Północnego i nowoczesny węzeł Marsa, opisywany w Raporcie NBI.
Sporo dzieje się też w branży wodociągowej. Do grona inwestorów w tej branży dołączają Wodociągi Kieleckie, które przystąpiły do generalnej rozbudowy i modernizacji oczyszczalni ścieków w Sitkówce koło Kielc. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE. Z kolei MPWiK SA w Krakowie, które już zmodernizowało swoją oczyszczalnię, teraz – również korzystając z funduszy unijnych – optymalizuje funkcjonowanie gospodarki ściekowej miasta poprzez połączenie dwóch głównych systemów kanalizacyjnych.
Zbliżająca się jesień, a wraz z nią nieuniknione opady deszczu, skłoniła nas do szerszego zajęcia się tematyką osuwisk. Problematykę tę podejmujemy w kilku artykułach, omawiających różne sposoby walki z tymi zjawiskami, od koszów gabionowych firmy Betafence po kolumny cementowo-wapienne, mikropale, gwoździowanie i geosyntetyki. Z tą tematyką współgra zagadnienie coraz to doskonalszych metod ulepszania podłoża gruntowego, o czym obszernie piszemy w tym numerze.
Serdecznie zapraszam do lektury!

Mariusz Karpiński-Rzepa
Redaktor naczelny  



Oferty na rozsądnym poziomie, rozmowa z Jerzym Werlem, dyrektorem generalnym Warbud SA (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Olbrzymi kolektor połączy dwa systemy kanalizacyjne Krakowa (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Połączeni węzłem Marsa (PDF)
Autor: Andrzej Marecki, Bernarda Ambroża-Urbanek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Terramix – stabilizacja i wzmacnianie gruntu (PDF)
Autor: Sergiusz Piasecki, Spoiwex Sp. z o.o.
[bez logowania]

Pierwszy podziemny parking publiczny w centrum Krakowa (PDF)
Autor: Bernarda Ambroża-Urbanek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Kosze gabionowe Betafence (PDF)
Autor: Betafence
[bez logowania]

Materiały do budowy przepustów – cz. II (PDF)
Autor: prof. UZ. dr hab. inż. Adam Wysokowsk, mgr inż. Jerzy Howis
[bez logowania]

Renowacja przepustów technologią rękawa AARSLEFF  (PDF)
Autor: Piotr Mazur, Per Aarsleff Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]

Kraina unikatowych mostów (PDF)
Autor: Krzysztof Dąbrowiecki
[bez logowania]

Mikrowybuchy przy budowie obwodnicy Babimostu (PDF)
Autor: Mariusz Łoszewski, Polbud Pomorze Sp. z o.o.
[bez logowania]

Zastosowanie iniekcji cementowej pod podstawami pali wierconych posadowionych w iłach pęczniejących (PDF)
Autor: dr hab. inż. Kazimierz Gwizdała, prof. nadzw., dr inż. Tadeusz Brzozowski
[bez logowania]

Zagwoździowane skarpy przy modernizowanych drogach S1, S7 i DK 69 (PDF)
Autor: Mirosław Mrozik, Geobrugg, Jakub Sierant, Titan Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]

Jak eliminować osuwiska drogowe? – cz.1 (PDF)
Autor: dr inż. Krzysztof Trojnar
[bez logowania]

Zaprojektowane dla fliszu  (PDF)
Autor: Robert Sołtysik, Soley sp. z o.o.
[bez logowania]

Przebudowa drogi krajowej nr 4 (PDF)
Autor: Zuzanna Palka, Janusz Kępa, PPI Chrobok Sp. z o.o.
[bez logowania]

Nowe metody wykonywania badań hydrogeologicznych w otworach badawczych (PDF)
Autor: Jan A. Kostrz, Józef Mitka, Czesław Sypek, DALBIS - Śląskie Towarzystwo Wiertnicze Spółka z o.o.
[bez logowania]

Lokalne zasoby wody pitnej pod ochroną - Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków Sitkówka (PDF)
Autor: Bernarda Ambroża-Urbanek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Zaawansowane technicznie projekty z rur przeciskowych Hobas (PDF)
Autor: Dariusz Kosiorowski, Hobas System Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]

Potok Służewiecki przestanie zalewać ulice (PDF)
Autor: Adam Olesiński, Amitech Poland Sp. z o.o.
[bez logowania]

Mimo wahań koniunktury, rynek stale oczekuje innowacji produktowych (PDF)
Autor: P.V. Prefabet Kluczbork SA
[bez logowania]

Sieci uzbrojenia podziemnego na terenach górniczych (PDF)
Autor: doc. dr inż. Barbara Kliszczewicz
[bez logowania]

Katalog branżowy (PDF)
Autor: Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]


Reklamy
Geobrugg Noe PPI Chrobok Keller Palisander Wodociągi Miasta Krakowa Luxo Eurovia
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję