YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Nowy wiadukt w Woli Filipowskiej
Nowy wiadukt drogowy nad linią kolejową, drogi i chodniki do niego prowadzące oraz przystanki autobusowe – tak inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych zmienia Wolę Filipowską. [...]

III Warsztaty Geologii Inżynierskiej




IV Konferencja Naukowo-Techniczna „TECH-BUD’2019”, 13-15.11.2019, Kraków 2019-11-13
Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa Oddział Małopolski w Krakowie serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w IV Konferencji Naukowo-Technicznej „TECH-BUD’2019”, która odbędzie się w dniach 13-15 listopada 2019 r. w Krakowie. Wiodącym tematem będą nowoczesne materiały, techniki i technologie we współczesnym budownictwie.[...]


Przepusty i przejścia dla zwierząt już wkrótce w Krakowie
Rozmowa z prof. UZ dr. hab. inż. Adamem Wysokowskim, kierownikiem Zakładu Dróg i Mostów na Uniwersytecie Zielonogórskim, przewodniczącym Komitetu Naukowego konferencji Przepusty i przejścia dla zwierząt.[...]


Pełen recycling plastiku jest możliwy
Reinhard Schneider, Marcin Dorociński i Marcin Meller wzięli udział w panelu dyskusyjnym „Czyste oceany bez plastiku – wizja czy przyszłość”. Problem plastiku jest jedną z najbardziej palących kwestii XXI wieku. Firma Werner & Mertz jest pionierem w dziedzinie 100% ponownego wykorzystania materiałów plastikowych - opakowania produktów marki Frosch powstają w 100% z materiałów pochodzących z recyklingu. Proekologiczną strategię firmy zaprezentował w Sopocie prezes firmy, Reinhard Schneider, laureat tegorocznej Niemieckiej Nagrody Ochrony Środowiska.[...]


Otwarto nową siedzibę Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie
29 października 2019 roku o godzinie 11 nastąpiło uroczyste otwarcie nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego (NNSU) w Krakowie-Prokocimiu. Od wmurowania kamienia węgielnego minęło 4,5 roku.[...]



NBI 4 (85) lipiec – sierpień 2019

85




W numerze

Częstą alternatywą dla rozwiązań tradycyjnych, np. belkowych lub ramowych mostów betonowych, są konstrukcje z zagłębionych w gruncie blach falistych o rozpiętościach przekraczających 18 m. Obecnie największym na świecie tego typu wiaduktem jest powstały w Zjednoczonych Emiratach Arabskich most Shamal. Obiekt mostowy z blach falistych o największej na świecie rozpiętości został wpisany do Księgi rekordów Guinnessa. Producentem i dostawcą blach falistych była firma ViaCon Sp. z o.o. Szczegóły projektu znajdą Państwo w artykule. Gratulujemy sukcesu firmie ViaCon!


 

W tym numerze „NBI” szeroko poruszamy tematykę budownictwa podziemnego, które może być przyszłością miast, ponieważ odgrywa w życiu ludzi coraz większą rolę. Standarem są dziś drogi szybkiego ruchu z tunelami oraz dostarczanie wody, energii i towarów dzięki budowlom podziemnym. Wzrost liczby ludności na świecie, migracje do miast, które wciąż się rozrastają, oraz zachodzące zmiany klimatyczne tworzą dla budownictwa podziemnego dodatkowe zadania.

O wykorzystaniu przestrzeni podziemnej w rozwoju miast pisze prof. dr hab. inż. Anna Siemińska-Lewandowska. Dotychczas głównym czynnikiem lokowania inwestycji w miejskiej przestrzeni podziemnej były cele komunikacyjne lub konieczność budowy wielopoziomowych parkingów powiązanych z biurowcami, hotelami czy dużymi centrami handlowymi. Obecnie projektuje się pięć, a nawet sześć kondygnacji podziemnych przeznaczonych na garaże oraz wyposażenie techniczne. Problem coraz dotkliwszego braku miejsca na powierzchni miast dostrzega ONZ, który w ramach programu UN-Habitat prowadzi ogólnoświatową kampanię Better city, better life, co oznacza, że im lepsza organizacja miasta, tym lepsza w nim jakość życia. W te działania wpisuje się również Międzynarodowe Stowarzyszenie Budowy Tuneli i Przestrzeni Podziemnej ITA-AITES, które powołało specjalny komitet ITACUS (ITA Committee on Underground Space), propagujący zrównoważony rozwój miast i wykorzystanie w tym rozwoju przestrzeni podziemnej.


Tematykę wielofunkcyjnych tuneli miejskich podejmuje prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski. Przedstawione w artykule różne przykłady mało- i wielkogabarytowych wielofunkcyjnych tuneli stosowanych w infrastrukturze podziemnej miast unaoczniają skalę możliwych do uzyskania korzyści technicznych, a jednocześnie określonych efektów finansowych. Opisane rozwiązania, w tym szczególnie tunele wieloprzewodowe, mogą być wkomponowywane w jedną obudowę konstrukcyjną np. z tunelami komunikacyjnymi, metrem, przejściami podziemnymi czy innymi budowlami podziemnymi. Łączenie różnych budowli podziemnych w jedną konstrukcję stwarza możliwość lepszego zagospodarowania przestrzeni podziemnej oraz uzyskania znaczących korzyści ekonomicznych.


W numerze prezentujemy tematy specjalne, które są poświęcone materiałom kompozytowym, inwestycjom kolejowym oraz zastosowaniu kruszyw w kolejnictwie.
Trend wzrostowy w europejskiej sprzedaży kompozytów to przede wszystkim efekt działalności największych odbiorców materiałów kompozytowych, gdzie prym wiedzie branża budowlana. W Polsce nasila się tendencja do korzystania z coraz bardziej nowoczesnych materiałów i rozwiązań. Wraz z docenianiem zalet kompozytów rośnie także obszar ich zastosowania.


Realizacja Krajowego programu kolejowego do 2023 r. – największego w historii programu inwestycyjnego na polskiej kolei – przekroczyła 60%. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zakończyły i rozliczyły projekty o wartości ok. 10 mld zł, a w realizacji są projekty o wartości 32 mld zł. Równocześnie spółka przygotowuje projekty na nową perspektywę finansową UE. W 2019 r. zaplanowano prace na 168 mostach w całym kraju. W budowie są m.in. nowe przeprawy przez Wisłę w Krakowie, przez Bug na trasie Rail Baltica i przez Pilicę w Warce – na linii z Warszawy do Radomia. Po przebudowanych mostach pociągi pojadą szybciej, będzie możliwość bezpiecznego przejazdu większej liczby składów. PKP PLK SA zarządzają 3326 mostami na eksploatowanych liniach pasażerskich i towarowych. Łączna długość tych obiektów wynosi 133,5 km.

 

Kruszywa znajdują szerokie zastosowanie we wszystkich rodzajach budownictwa, przy czym zdecydowanie największy popyt generuje budownictwo liniowe. W tym numerze przedstawiamy rodzaje i zastosowanie kruszyw w budownictwie kolejowym. Kruszywa stosowane do budowy, modernizacji, remontów torów kolejowych stanowią specyficzny i ważny asortyment kruszyw – przede wszystkim kruszyw łamanych.

Polecam Państwu także interesujące wywiady z Izabelą Reich, kierownik Działu Sprzedaży TWS w firmie Fibrolux, która przedstawia kompozyty TWS – połączenie doskonałych parametrów mechanicznych z lekkością i wytrzymałością, a także z Andrzejem Śliwińskim, dyrektorem ds. finansowych Dyrekcji Budownictwa Kolejowego STRABAG Sp. z o.o., który opowiada o pięciu dużych kontraktach kolejowych realizowanych przez firmę.


W numerze publikujemy również rozmowę z Danielem Kłosowskim, prezesem zarządu i dyrektorem generalnym Kopalni Porfiru i Diabazu Sp. z o.o. W rejonie podkrakowskich Krzeszowic produkowane są wysokiej jakości kruszywa, w tym na potrzeby kolei.


Życzę pasjonującej lektury i dobrego wypoczynku na urlopie.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny

 


Budownictwo podziemne przyszłością miast? (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Budownictwo podziemne odgrywa w życiu ludzi coraz większą rolę. Standardem są dziś drogi szybkiego ruchu z tunelami oraz dostarczanie wody, energii i towarów dzięki odpowiednim budowlom podziemnym. Wzrost liczby ludności na świecie, migracje do miast, które wciąż się rozrastają, oraz zachodzące zmiany klimatyczne tworzą dla budownictwa podziemnego dodatkowe zadania. Projektanci i inżynierowie stoją obecnie przed ogromnym wyzwaniem, aby te budowle zostały zaprojektowane i wykonane we właściwy i bezpieczny sposób.

Wykorzystanie przestrzeni podziemnej w rozwoju miast (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Anna Siemińska-Lewandowska, Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
[bez logowania]
Dotychczas głównym czynnikiem lokowania inwestycji w miejskiej przestrzeni podziemnej były cele komunikacyjne (zbiorowy transport miejski) lub konieczność budowy wielopoziomowych parkingów powiązanych z biurowcami, hotelami czy dużymi centrami handlowymi. Obecnie projektuje się pięć, a nawet sześć kondygnacji podziemnych przeznaczonych na garaże oraz wyposażenie techniczne (zbiorniki przeciwpożarowe, podszybia windowe, magazyny) budynków wysokościowych.

PORR schodzi pod ziemię (PDF)
Autor: PORR SA
[bez logowania]
Firma PORR SA zrealizowała w Polsce wiele różnego typu kontraktów, a w jej portfolio brakowało tylko inwestycji tunelowych. Obecnie jest wykonawcą tuneli drogowych w ciągu drogi S3 oraz pomiędzy dwiema największymi zamieszkanymi wyspami w Polsce – Uznam i Wolin w Świnoujściu.

Budujemy w coraz trudniejszych warunkach gruntowo-wodnych (PDF)
Autor: dr inż. Grzegorz Kacprzak, Politechnika Warszawska; Instytut Dróg i Mostów; Warbud SA, mgr inż. Michał Zorzycki, mgr inż. Rafał Bagiński, Warbud SA
[bez logowania]
Obserwując rynek budowlany, łatwo zauważyć, że współczesne realizacje to coraz bardziej skomplikowane obiekty, budowane w coraz trudniejszych warunkach, w tym gruntowo-wodnych. Zarazem zamawiający oczekuje od wykonawcy zachowania jak najkrótszych okresów realizacji oraz najwyższej jakości robót, w tym geotechnicznych, za najniższą cenę, przy jednoczesnym pozbyciu się ryzyka. Poprzeczka postawiona jest więc wysoko.

Budownictwo podziemne szansą na przetrwanie ekologicznej apokalipsy (PDF)
Autor: Urszula Tomczak, główny projektant i ekspert, Soletanche Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Perspektywa najbliższych 60 lat nie napawa optymizmem. Przed ludzkością staje wiele problemów, które powstały na skutek działalności człowieka. Jakie będą trendy w budownictwie w najbliższych latach? Czy nasze dzieci i wnuki będą odczuwać konsekwencje decyzji podjętych dzisiaj? Eksperci i analitycy biznesu wieszczą świetlaną przyszłość geoinżynierii. Rola geotechników znacząco wzrośnie. Będą odpowiedzialni za realizację kompleksowych konstrukcji podziemnych nie tylko z sektora infrastrukturalnego, ale również kubaturowego oraz budownictwa wspierającego politykę hydrologiczną miast.

Coraz głębiej, coraz gęściej – wyzwania geotechniczne w projektach realizowanych w zabudowie miejskiej (PDF)
Autor: Natalia Maca, Titan Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
W ostatnich dziesięcioleciach kierunek rozwoju miast uległ znacznej zmianie – rozbudowa realizuje się głównie w osi pionowej, przy czym nie dotyczy to już tylko budowy (powszechnych już) wysokich budynków z rozbudowanymi kondygnacjami podziemnymi czy zagospodarowywania nawet niewielkich działek w gęstej zabudowie. Coraz intensywniej również odzyskuje się przestrzeń spod istniejących obiektów lub wykonuje ich wgłębną rozbudowę. Te tendencje wiążą się nierozerwalnie z koniecznością realizacji wykopów o stale rosnącej głębokości i do niedawna nieosiągalnym poziomie złożoności.

Gruntowne zabezpieczenia wykopów (PDF)
Autor: Piotr Moneta, Aarsleff Sp. z o.o.
[bez logowania]
Ze względu na coraz mniejszą dostępność działek w centrach miast i stały rozwój infrastruktury komunikacyjnej (w tym podziemnej) widok sprzętu do wykonywania zabezpieczeń głębokich wykopów w ścisłej zabudowie przestał już dziwić mieszkańców. Głębokie wykopy stanowią nieodłączny element różnych gałęzi budownictwa.

Odszedł człowiek niezastąpiony (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa
[bez logowania]
Dr inż. Wojciech Grodecki (1938–2019) we wspomnieniach prof. dr hab. inż. Anny Siemińskiej-Lewandowskiej.

Wielofunkcyjne tunele miejskie (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki
[bez logowania]
Wielofunkcyjne tunele miejskie występują w dwóch postaciach: mało- i wielkogabarytowych. Pomysł stosowania wielofunkcyjnych małogabarytowych tuneli miejskich pojawił się w niektórych miastach Europy Zachodniej już w XIX w. [19, 20], kiedy zaczęto umieszczać we wnętrzu przełazowych kolektorów kanalizacyjnych inne przewody lub kable elektryczne. Przetrwał on do czasów obecnych [3, 11–13, 21] i jest realizowany przez budowę tuneli wieloprzewodowych, w których w jednej obudowie konstrukcyjnej umieszczane są różne sieci i kable infrastruktury podziemnej miast, np. kable światłowodowe lokalizowane nie tylko we wnętrzu przewodów kanalizacyjnych, ale także we wnętrzu przewodów wodociągowych i gazowych, czy wymienniki ciepła [22] w kolektorach kanalizacyjnych.

WOD–KAN 2019 (PDF)
Autor: Małgorzata Massel, Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
[bez logowania]
21–23 maja 2019 r. już po raz 27. Bydgoszcz otworzyła swoje gościnne bramy dla przedstawicieli branży wodociągowo-kanalizacyjnej z Polski i zagranicy. 350 wystawców oraz ponad 10 tys. zwiedzających wypełniło po brzegi Bydgoskie Centrum Targowo-Wystawiennicze, aby przez trzy dni rozmawiać, uczyć się, wymieniać doświadczenia i planować przyszłość branży.

Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, cz. 24 (PDF)
Autor: dr inż. Agata Zwierzchowska, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych, inż. Natalia Giemza, inż. Anna Zemsta, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki; Naukowe Koło Inżynierów Środowiska „Krecik”
[bez logowania]
W cyklu Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, przygotowanym wraz z Polską Fundacją Technik Bezwykopowych, prezentujemy zakres tematyki, jaka została przedstawiona w numerze 41. magazynu „Trenchless International”.

ViaCon światowym rekordzistą (PDF)
Autor: Piotr Tomala, ViaCon Polska Sp. z o.o., mgr inż. Maciej Nowak, ViaCon Construction Sp. z o.o.
[bez logowania]
Częstą alternatywą dla rozwiązań tradycyjnych (np. belkowych lub ramowych mostów betonowych) są konstrukcje z zagłębionych w gruncie blach falistych o rozpiętościach przekraczających 18 m. Obecnie największym na świecie tego typu wiaduktem jest powstały na terenie Zjednoczonych Emiratów Arabskich Shamal Bridge. Obiekt mostowy z blach falistych o największej na świecie rozpiętości został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa. Producentem i dostawcą blach falistych była firma ViaCon Sp. z o.o. Obiekt został zaprojektowany przez zespół projektowy pod kierownictwem mgr. inż. Piotra Tomali.

Budownictwo i bezpieczeństwo tunelowe – nabór na III edycję studiów podyplomowych (PDF)
Autor: Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii
[bez logowania]
Wydział Górnictwa i Geoinżynierii Akademii Górniczo-Hutniczej ogłasza nabór na III edycję studiów podyplomowych budownictwo i bezpieczeństwo tunelowe. Studia obejmują 192 godziny dydaktyczne, prowadzone w formie wykładów, ćwiczeń, seminariów, a także wyjazdów technicznych.

Zielone miasto Rzeszów (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja
[bez logowania]
Wszyscy, którzy mieli okazję odwiedzić Rzeszów, pozostają pod ogromnym wrażeniem walorów przyrodniczych miasta. To, jak wygląda Rzeszów, jest zasługą w dużej mierze jego władz. Doceniając znaczenie tematyki ekologicznej, nie szczędzą sił ani środków na liczne działania służące poprawie stanu środowiska naturalnego. W mieście odbywają się także liczne akcje propagujące ochronę środowiska.

Utrzymanie dróg krajowych coraz większym wyzwaniem dla drogowców (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, ekspert rynku budowlanego, Spectis
[bez logowania]
Po kilkunastu latach znaczącej poprawy stanu technicznego sieci dróg krajowych, kiedy to odsetek dróg w stanie dobrym wzrósł z blisko 24% w 2000 r. do 66% w 2013 r., od 2014 r. w obszarze tym obserwujemy wyraźną stagnację – średni odsetek dla lat 2014–2018 wyniósł już mniej niż 60%. Utrzymaniu dróg krajowych w poprawnym stanie technicznym nie sprzyja rosnący ruch samochodowy oraz przedłużające się roboty budowlane i związane z nimi objazdy. Natomiast jak wynika z analizy danych o zezwoleniach budowlanych, w najbliższych latach na znaczące przyspieszenie w obszarze budownictwa drogowego mogą liczyć przede wszystkim województwa podkarpackie, małopolskie i łódzkie.

Materiały kompozytowe – wynalazek na miarę XXI w. (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Trend wzrostowy w europejskiej sprzedaży kompozytów to przede wszystkim efekt działalności największych odbiorców materiałów kompozytowych, gdzie prym wiedzie branża budowlana. W Polsce nasila się tendencja do korzystania z coraz bardziej nowoczesnych materiałów i rozwiązań. Wraz z docenianiem zalet kompozytów rośnie także obszar ich zastosowania.

Kompozyty TWS – połączenie doskonałych parametrów mechanicznych z lekkością i wytrzymałością (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Izabelą Reich, kierownik Działu Sprzedaży TWS w firmie Fibrolux.

Pręty kompozytowe w zastosowaniach inżynieryjnych (PDF)
Autor: ComRebars Sp. z o.o.
[bez logowania]
Pręty kompozytowe oraz inne materiały z kompozytów od ponad 40 lat znajdują zastosowanie w budownictwie. W USA, Kanadzie, Rosji materiały te są znormalizowane, posiadają wytyczne do projektowania, a w niektórych obszarach istnieje obowiązek ich używania. W Europie materiały kompozytowe, w tym pręty zbrojeniowe, od niedawna powoli wchodzą szerzej na rynek budowlany.

Lider na polskim rynku w technologii zbrojenia kompozytowego (PDF)
Autor: Trokotex Polymer Group Sp. z o.o.
[bez logowania]
Biorąc pod uwagę wymagania odpowiedzialnego projektowania obiektów inżynieryjnych ze szczególnym naciskiem na trwałość konstrukcji, wykorzystanie zbrojenia niemetalicznego w konstrukcyjnych elementach betonowych zbrojonych umożliwia redukcję kosztów związanych z budową i utrzymaniem obiektów oraz ewentualnymi dodatkowymi remontami.

Krajowy Program Kolejowy przekroczył półmetek (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów PKP PLK SA
[bez logowania]
Realizacja Krajowego programu kolejowego do 2023 r. – największego w historii programu inwestycyjnego na polskiej kolei – przekroczyła 60%. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zakończyły i rozliczyły projekty o wartości ok. 10 mld zł, a w realizacji są projekty o wartości 32 mld zł. Równocześnie spółka przygotowuje projekty na nową perspektywę finansową UE.

Inwestycje kolejowe (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów PKP PLK SA
[bez logowania]
PKP Polskie Linie Kolejowe SA zaplanowały w 2019 r. prace na 168 mostach w całym kraju. W budowie są m.in. nowe przeprawy przez Wisłę w Krakowie, przez Bug na trasie Rail Baltica i przez Pilicę w Warce – na linii z Warszawy do Radomia. Po przebudowanych mostach pociągi pojadą szybciej, będzie możliwość bezpiecznego przejazdu większej liczby składów. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zarządzają 3326 mostami na eksploatowanych liniach pasażerskich i towarowych. Łączna długość tych obiektów wynosi 133,5 km. W 2018 r. PLK prowadziły roboty na ok. 100 obiektach. Celem modernizacji jest podwyższenie parametrów technicznych mostów i dostosowanie ich do coraz większej sprawności linii. Dzięki inwestycjom realizowanym z Krajowego programu kolejowego wzrosną możliwości tras kolejowych. Konstrukcje lepiej posłużą przewozom towarów i podróżnych.

Pięć dużych kontraktów kolejowych STRABAGA (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Andrzejem Śliwińskim, dyrektorem ds. finansowych Dyrekcji Budownictwa Kolejowego STRABAG Sp. z o.o.

Zastosowanie kruszyw w kolejnictwie (PDF)
Autor: Redakcja
[bez logowania]
Kruszywa naturalne to podstawowy surowiec wykorzystywany przez ludzkość niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, a  zapotrzebowanie na nie ciągle wzrasta. Kruszywa wykorzystuje się przede wszystkim w  budownictwie jako materiał konstrukcyjny lub tworzący strukturę konstrukcyjną, wypełniacz i  materiał pomocniczy w różnych procesach technologicznych. Według szacunkowych danych, roczne światowe zużycie kruszyw przekracza już 40 mld t, w tym ok. 3 mld t w krajach Unii Europejskiej. W Polsce w ostatnim ćwierćwieczu wydobycie wzrosło ponad czterokrotnie – z 63 do 257 mln t.

Kruszywa dla kolei (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Wiesław Kozioł, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego, Oddział Zamiejscowy w Katowicach
[bez logowania]
W Polsce po wstąpieniu do Unii Europejskiej trwa intensywna rozbudowa i modernizacja infrastruktury drogowej i kolejowej. Największym programem, w ramach którego realizowane są inwestycje drogowe i kolejowe, jest Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, w którym w perspektywie finansowej 2014–2020 na ten cel przeznaczono wraz z wkładem krajowym ponad 32 mld €. Środki na projekty infrastrukturalne znajdują się także w funduszu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility – CEF), Programie Operacyjnym Polska Wschodnia 2014–2020, w 16 programach regionalnych oraz programach krajowych. W sumie w perspektywie 2014–2023 planowanych jest do wydania 135 mld zł na drogi krajowe i – po niedawnej aktualizacji finansowej Krajowego programu kolejowego – blisko 70 mld zł na sieć kolejową.

Kruszywa tylko najwyższej jakości (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Danielem Kłosowskim, prezesem Zarządu, dyrektorem generalnym spółki Kopalnie Porfiru i Diabazu Sp. z o.o.

Kopalnie Porfiru i Diabazu – kruszywa dla kolei (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja
[bez logowania]
Kopalnie Porfiru i Diabazu Sp. z o.o. w Krzeszowicach od niemal 20 lat wydobywają i przerabiają skały pochodzenia wulkanicznego. Pozyskiwane tu kruszywa są czyste ekologicznie. Charakteryzują się bardzo wysokimi wskaźnikami wytrzymałościowymi i mrozoodpornościowymi. Materiał oferowany przez KPiD znajduje zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu – od kolejnictwa po drogownictwo.

25. edycja targów Autostrada-Polska (PDF)
Autor: Targi Kielce SA
[bez logowania]
Mnóstwo nowoczesnych maszyn, ciekawe rozwiązania technologiczne i wiele interesujących rozmów – tak w skrócie można podsumować XXV Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska, które odbywały się od 14 do 16 maja 2019 r. w Targach Kielce. Wystawę obejrzał m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz przedstawiciele wszystkich branżowych instytucji. Targi odwiedziło ponad 10,5 tys. gości.

Mury oporowe z bloczków drobnowymiarowych przy budowie układu drogowego dla centrum handlowego Serenada w Krakowie (PDF)
Autor: mgr inż. Marcin Langer, Optem
[bez logowania]
W 2015 r. zapadła decyzja o budowie nowego centrum handlowego w Krakowie – Serenady – w obrębie dzielnicy Mistrzejowice, przy al. Gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego 41. Powierzchnia użytkowa tego trójkondygnacyjnego sklepu wynosi ok. 42 tys. m2.

Przebudowa mostu przez San w Rzuchowie (PDF)
Autor: mgr inż. Jerzy Kałuża, Aspekt Laboratorium Sp. z o.o.; dr inż. Maciej Kożuch oraz dr hab. inż. Wojciech Lorenc, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej; mgr inż. Wojciech Ochojski, ArcelorMittal; mgr inż. Radosław Sęk, RS Projekt; mgr inż. Dariusz Tokarczyk, Banimex Będzin; mgr inż. Piotr Wyrwas, Silesia Engineering
[bez logowania]
Duża liczba inwestycji infrastrukturalnych w naszym kraju wymusza na wykonawcach konieczność stosowania rozwiązań pozwalających już nie tylko na maksymalne zoptymalizowanie kosztów budowy, ale również przyspieszenie czasu realizacji. Opisane poniżej rozwiązanie z dwuteowników walcowanych zastosowane w moście przez San wpisuje się w zapotrzebowanie rynku na obiekty zespolone o średniej rozpiętości.

Obchody 25-lecia Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (PDF)
Autor: Krystyna Łazarz, Barbara Dzieciuchowicz, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
[bez logowania]
„Od 25 lat wspólnie budujemy polskie drogi. Razem mamy siłę. Razem możemy więcej. I dziś, drodzy Państwo, w dniu wielkiego święta drogowców, jesteśmy razem” – tymi słowami 21 maja 2019 r. Krystyna Łazarz, prezydent Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD), przywitała gości i członków Izby podczas uroczystości z okazji 25-lecia istnienia organizacji w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Galę prowadzili Barbara Dzieciuchowicz, prezes zarządu OIGD, i Przemysław Klonowski, członek Prezydium Rady Izby.

Mosty dla Regionów (PDF)
Autor: Instytut Badawczy Dróg i Mostów
[bez logowania]
W trakcie 25. jubileuszowej edycji targów Autostrada-Polska w Kielcach Instytut Badawczy Dróg i Mostów (IBDiM) zorganizował konferencję Mosty dla regionów (14 maja 2019 r.). Patronat honorowy nad tym wydarzeniem objęli Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, oraz Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju.

Drogi betonowe – trwałe i niezawodne (PDF)
Autor: Piotr Piestrzyński, Stowarzyszenie Producentów Cementu
[bez logowania]
Samorządowcy odpowiedzialni za budowę dróg betonowych w Świdnicy, Żaganiu oraz Malni i Choruli otrzymali tytuły Dobrego Gospodarza od Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC). Uroczystość odbyła się podczas seminarium Drogi betonowe – trwałe i niezawodne rozwiązania, które 15 maja 2019 r. odbyło się w Kielcach.

Novdrog ’2019 (PDF)
Autor: Janina Mrowińska, Halina Rogowska
[bez logowania]
28 i 29 marca 2019 r. w Szczawnicy odbyła się konferencja naukowo-techniczna Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie i eksploatacji infrastruktury drogowej miast, metropolii i regionów Novdrog ’2019, zorganizowana przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie we współpracy z Katedrą Budowy Dróg i Inżynierii Ruchu oraz Katedrą Systemów Transportowych Politechniki Krakowskiej, Małopolską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa w Krakowie, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie oraz Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie.

CEMEX promuje nawierzchnie betonowe w ramach cyklu seminariów (PDF)
Autor: CEMEX Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Mając na uwadze rozwój lokalnej infrastruktury drogowej, CEMEX Polska wraz ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu promuje nawierzchnie wykonane w technologii betonowej, organizując cykl seminariów skierowanych do samorządów lokalnych i projektantów. CEMEX propaguje wspólne działania wspierające bezpieczeństwo, komfort podróżowania, oszczędności w ramach budżetów gmin i powiatów oraz wykorzystanie krajowych surowców do realizacji nowych dróg i modernizacji istniejących. Działania te wspierane są przez środowisko naukowo-akademickie oraz lokalnych przedsiębiorców z branży budowlanej.

Suwałki pachnące betonem (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
Zakończone 12 kwietnia 2019 r. Forum Beton w drogownictwie w Suwałkach (10–12 kwietnia 2019 r.) nie mogło odbyć się w lepszym miejscu i czasie. Dzień po zakończeniu obrad otwarta została ponad 12-kilometrowa obwodnica tego miasta o nawierzchni betonowej.

infraMOST 2019 Visegrad Group (PDF)
Autor: dr hab. inż. Marek Salamak, prof. PŚl, Politechnika Śląska
[bez logowania]
IX Międzynarodowa Konferencja Mostowców infraMOST 2019 Visegrad Group odbyła się 16–17 maja 2019 r. w hotelu Gołębiewski w Wiśle. Została zorganizowana przez Oddział Górnośląski Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej we współpracy z zespołem infraTEAM z Gliwic.

Eurokod 7 – nowa generacja. Ewolucja z Twoim udziałem (PDF)
Autor: mgr inż. Natalia Maca, Titan Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
6 czerwca 2019 r. w Warszawie odbyły się warsztaty Eurokod 7 – nowa generacja. Ewolucja z Twoim udziałem. Wydarzenie to, choć zorganizowane po raz pierwszy, spotkało się z dużym zainteresowaniem i zakończyło sukcesem, otwierając drogę do stworzenia nowej platformy komunikacji i współpracy geotechników.

O!suwisko zapobieganie amnezji osuwiskowej (PDF)
Autor: Zespół Centrum Geozagrożeń, Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy
[bez logowania]
„Geolodzy byli z nami w najtrudniejszych momentach i nadal skutecznie nas wspierają” – powiedział Jacek Gołda, dyrektor Wydziału Rolnictwa Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, podczas otwarcia 2. Ogólnopolskiej Konferencji Osuwiskowej O!suwisko w Szczawnicy (14–17 maja 2019 r.). Katastrofa osuwiskowa z 2010 r., do której nawiązywał przedstawiciel wojewody, szczególnie dotkliwie doświadczyła południową Polskę. Straty sięgnęły wówczas setek milionów zł, zniszczonych lub uszkodzonych zostało ponad 1400 budynków, setki ludzi ewakuowano, a tysiące osób przez kilka tygodni żyło w ciągłym zagrożeniu.

XXIV Europejska Wyprawa Mostowa Słowacja – Czechy 2018, cz. 5 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga dr h.c.m., mgr inż. Sławomir Krajewski, mgr inż. Ryszard Tarnowski
[bez logowania]
Po śniadaniu rozpoczęliśmy dzień od przejazdu do miejscowości Teplá, gdzie znajduje się jeden z najstarszych i najciekawszych klasztorów norbertanów (premonstrantów). Świątynia klasztorna Zwiastowania Marii Panny została założona w 1193 r. na polecenie czeskiego szlachcica Hroznata w podziękowaniu papieżowi za zwolnienie go od udziału w trzeciej wyprawie krzyżowej.

Model dobrego kierowcy część 5 (PDF)
Autor: Marek Dworak, Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego w Krakowie
[bez logowania]
Zgodnie z zapowiedzią z poprzedniego wydania, kolejnym tematem cyklu kompleksowo przedstawiającego wszystkie wymogi doskonałego kierowania samochodem jest przecinanie się kierunków ruchu.

Huawei Mate 20 (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów producenta oraz testów
[bez logowania]
Podzespoły Mate 20 śmiało można określić jako flagowe, a pod pewnymi względami Mate 20 przewyższa „doskonalszą” wersję Pro. Warto więc przyjrzeć się bliżej, co ma do zaoferowania ten jeden z najchętniej kupowanych smartfonów.

Samsung S10+ – nowoczesna forma i klasyczne rozwiązania (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów producenta oraz testów
[bez logowania]
Większy ekran, więcej aparatów i jeszcze więcej możliwości – tak Samsung podsumowuje swój najnowszy smartfon klasy premium. Faktycznie, Samsung S10+ imponuje pod wieloma względami. Żeby jednak nie było tak słodko, jest kilka rzeczy, do których można by się przyczepić.


Reklamy
Aarsleff Geobrugg PAM Uponor DCS Soletanche Keller MPWiK Kraków
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję