REKLAMA

4 (85) lipiec – sierpień 2019

Częstą alternatywą dla rozwiązań tradycyjnych, np. belkowych lub ramowych mostów betonowych, są konstrukcje z zagłębionych w gruncie blach falistych o rozpiętościach przekraczających 18 m. Obecnie największym na świecie tego typu wiaduktem jest powstały w Zjednoczonych Emiratach Arabskich most Shamal. Obiekt mostowy z blach falistych o największej na świecie rozpiętości został wpisany do Księgi rekordów Guinnessa. Producentem i dostawcą blach falistych była firma ViaCon Sp. z o.o. Szczegóły projektu znajdą Państwo w artykule. Gratulujemy sukcesu firmie ViaCon!

W tym numerze „NBI” szeroko poruszamy tematykę budownictwa podziemnego, które może być przyszłością miast, ponieważ odgrywa w życiu ludzi coraz większą rolę. Standarem są dziś drogi szybkiego ruchu z tunelami oraz dostarczanie wody, energii i towarów dzięki budowlom podziemnym. Wzrost liczby ludności na świecie, migracje do miast, które wciąż się rozrastają, oraz zachodzące zmiany klimatyczne tworzą dla budownictwa podziemnego dodatkowe zadania.

O wykorzystaniu przestrzeni podziemnej w rozwoju miast pisze prof. dr hab. inż. Anna Siemińska-Lewandowska. Dotychczas głównym czynnikiem lokowania inwestycji w miejskiej przestrzeni podziemnej były cele komunikacyjne lub konieczność budowy wielopoziomowych parkingów powiązanych z biurowcami, hotelami czy dużymi centrami handlowymi. Obecnie projektuje się pięć, a nawet sześć kondygnacji podziemnych przeznaczonych na garaże oraz wyposażenie techniczne. Problem coraz dotkliwszego braku miejsca na powierzchni miast dostrzega ONZ, który w ramach programu UN-Habitat prowadzi ogólnoświatową kampanię Better city, better life, co oznacza, że im lepsza organizacja miasta, tym lepsza w nim jakość życia. W te działania wpisuje się również Międzynarodowe Stowarzyszenie Budowy Tuneli i Przestrzeni Podziemnej ITA-AITES, które powołało specjalny komitet ITACUS (ITA Committee on Underground Space), propagujący zrównoważony rozwój miast i wykorzystanie w tym rozwoju przestrzeni podziemnej.

Tematykę wielofunkcyjnych tuneli miejskich podejmuje prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski. Przedstawione w artykule różne przykłady mało- i wielkogabarytowych wielofunkcyjnych tuneli stosowanych w infrastrukturze podziemnej miast unaoczniają skalę możliwych do uzyskania korzyści technicznych, a jednocześnie określonych efektów finansowych. Opisane rozwiązania, w tym szczególnie tunele wieloprzewodowe, mogą być wkomponowywane w jedną obudowę konstrukcyjną np. z tunelami komunikacyjnymi, metrem, przejściami podziemnymi czy innymi budowlami podziemnymi. Łączenie różnych budowli podziemnych w jedną konstrukcję stwarza możliwość lepszego zagospodarowania przestrzeni podziemnej oraz uzyskania znaczących korzyści ekonomicznych.

W numerze prezentujemy tematy specjalne, które są poświęcone materiałom kompozytowym, inwestycjom kolejowym oraz zastosowaniu kruszyw w kolejnictwie.

Trend wzrostowy w europejskiej sprzedaży kompozytów to przede wszystkim efekt działalności największych odbiorców materiałów kompozytowych, gdzie prym wiedzie branża budowlana. W Polsce nasila się tendencja do korzystania z coraz bardziej nowoczesnych materiałów i rozwiązań. Wraz z docenianiem zalet kompozytów rośnie także obszar ich zastosowania.

Realizacja Krajowego programu kolejowego do 2023 r. – największego w historii programu inwestycyjnego na polskiej kolei – przekroczyła 60%. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zakończyły i rozliczyły projekty o wartości ok. 10 mld zł, a w realizacji są projekty o wartości 32 mld zł. Równocześnie spółka przygotowuje projekty na nową perspektywę finansową UE. W 2019 r. zaplanowano prace na 168 mostach w całym kraju. W budowie są m.in. nowe przeprawy przez Wisłę w Krakowie, przez Bug na trasie Rail Baltica i przez Pilicę w Warce – na linii z Warszawy do Radomia. Po przebudowanych mostach pociągi pojadą szybciej, będzie możliwość bezpiecznego przejazdu większej liczby składów. PKP PLK SA zarządzają 3326 mostami na eksploatowanych liniach pasażerskich i towarowych. Łączna długość tych obiektów wynosi 133,5 km.

Kruszywa znajdują szerokie zastosowanie we wszystkich rodzajach budownictwa, przy czym zdecydowanie największy popyt generuje budownictwo liniowe. W tym numerze przedstawiamy rodzaje i zastosowanie kruszyw w budownictwie kolejowym. Kruszywa stosowane do budowy, modernizacji, remontów torów kolejowych stanowią specyficzny i ważny asortyment kruszyw – przede wszystkim kruszyw łamanych.

Polecam Państwu także interesujące wywiady z Izabelą Reich, kierownik Działu Sprzedaży TWS w firmie Fibrolux, która przedstawia kompozyty TWS – połączenie doskonałych parametrów mechanicznych z lekkością i wytrzymałością, a także z Andrzejem Śliwińskim, dyrektorem ds. finansowych Dyrekcji Budownictwa Kolejowego STRABAG Sp. z o.o., który opowiada o pięciu dużych kontraktach kolejowych realizowanych przez firmę.

W numerze publikujemy również rozmowę z Danielem Kłosowskim, prezesem zarządu i dyrektorem generalnym Kopalni Porfiru i Diabazu Sp. z o.o. W rejonie podkrakowskich Krzeszowic produkowane są wysokiej jakości kruszywa, w tym na potrzeby kolei.

Życzę pasjonującej lektury i dobrego wypoczynku na urlopie.

Artykuły z numeru:

REKLAMA

REKLAMA