YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 4(61) lipiec-sierpień 2015

61




W numerze

W maju obchodziliśmy jubileusz 10-lecia czasopisma „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” oraz wydawnictwa NBI Media. Chwalimy się, bo jest czym – 61 wydań, 438 000 egzemplarzy, 1430 artykułów, 410 wydarzeń z naszym patronatem medialnym i 17 851 opublikowanych fotografii – łącznie 5170 stron o budownictwie inżynieryjnym.


Od lewej: Mariusz-Karpiński-Rzepa i Zbigniew Kotlarek, Kielce,  13 maja 2015 r.

Nasze starania na rzecz propagowania dokonań branży zostały docenione przez biznes i świat nauki. Jest mi miło poinformować, że Targi Kielce SA, organizator Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska, Maszbud, Rotra, Traffic-Expo-Til i Europarking, wręczyły nam 13 maja na uroczystej gali w hotelu Kongresowym statuetkę z okazji jubileuszu wydawnictwa z życzeniami dalszych sukcesów.

prof. Kazimierz Flaga, Mariusz Karpiński-Rzepa, prof. Andrzej Wysokowski

Tydzień później w hotelu Aurora w Międzyzdrojach, dzięki uprzejmości organizatorów konferencji Awarie budowlane, mogliśmy poczęstować naszych czytelników i zarazem uczestników konferencji jubileuszowym tortem. Uroczystego pokrojenia tortu dokonali obecni na konferencji przedstawiciele Rady Naukowej „NBI”: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga oraz prof. dr hab. inż. Adam Wysokowski. Wieczór upłynął z lampką wina przy owacyjnie witanym występie Teatru Polskiego w Szczecinie. Pani prof. Maria Kaszyńska wręczyła nam okolicznościową statuetkę oraz złożyła gratulacje i życzenia dalszego rozwoju.

Od lewej: prof. Maria Kaszyńska i Mariusz Karpiński-Rzepa, Międzyzdroje

Kolejne wyróżnienie odebraliśmy 26 maja z rąk członków Zarządu Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie” na targach Wod-Kan na gali w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego. W uroczystym adresie napisano: „Pismo »Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne« prezentuje na swoich łamach tematy ze wszystkich obszarów inżynieryjnych sztuki budowlanej, a także inżynierii środowiska. Przedstawia kluczowe projekty budowlane i nowoczesne rozwiązania techniczne, które zmieniają krajobraz Polski. Podejmuje również ważne dla środowiska dyskusje i prezentuje poglądy i wiedzę ekspertów branży wodociągowo-kanalizacyjnej. Jesteśmy pewni, iż dzięki Państwa wiedzy, doświadczeniu i przedsiębiorczości Wydawnictwo NBI Media będzie nadal umacniało swoją pozycję w branży i osiągało kolejne sukcesy. Władzom Wydawnictwa NBI Media i jego Pracownikom życzymy pomyślności w realizacji zamierzonych planów zawodowych i osobistych, wielu kolejnych sukcesów oraz nieustającej satysfakcji z wykonywanej pracy”.
Wszystkie wyróżnienia są dla nas powodem do dumy, podziękowania za akceptację i uznanie, a także okazją do złożenia deklaracji, że w przyszłości będziemy dla Państwa pracować z tą samą pasją, która towarzyszy nam od początku.

Wywiad z Jego Magnificencją prof. dr. hab. inż. Kazimierzem Furtakiem

A w aktualnym wydaniu „NBI” polecam rozmowę z Jego Magnificencją prof. dr. hab. inż. Kazimierzem Furtakiem, rektorem Politechniki Krakowskiej, który opowiada m.in. o jubileuszu 70-lecia Politechniki Krakowskiej pod skrzydłami bogini NIKE (to nie tylko imię greckiej bogini zwycięstwa, która wskazuje uczelni cele i zadania prowadzące do wygranej przyszłości, ale też skrót jubileuszowego hasła: „Nauka – Innowacje – Kształcenie – Ekologia”) oraz kondycji polskiego mostownictwa i budownictwa podziemnego.
Jubileusz 10-lecia istnienia obchodzi w tym roku także Polski Kongres Drogowy, który swoją działalnością nawiązuje do tradycji Polskich Kongresów Drogowych, powołanych do życia w 1925 r. Wspaniałe karty z historii tej organizacji oraz przebieg obchodów jubileuszowych przedstawia na naszych łamach Tomasz Orłowski.

Bilfinger Infrastructure buduje mosty w Norwegii i Polsce

Mateusz Gdowski pisze o aktualnych realizacjach Bilfinger Infrastructure SA, który obecnie buduje i remontuje m.in. trzy obiekty mostowe w Norwegii (Tresfjord, Harpe, Farris) oraz dwa obiekty mostowe w kraju (most Łazienkowski w Warszawie, most przez Wisłok w Rzeszowie). Firma zmienia właściciela. Przedstawiciele austriackiego koncernu PORR podpisali z zarządem Bilfinger SE wstępną umowę kupna Bilfinger Infrastructure SA. Nowy branżowy inwestor to szansa na dalszy rozwój spółki oraz wykorzystanie wzajemnych potencjałów przy kompleksowej realizacji dużych kontraktów.

Prefabrykaty w budownictwie infrastrukturalnym

Publikujemy ponadto tematy specjalne i raporty, w których m.in. poruszamy kwestie prefabrykatów w budownictwie infrastrukturalnym, podtorza i nawierzchni torowej infrastruktury szynowej, technologii bezwykopowych oraz rynku kolejowego i kruszyw w budownictwie.

Podtorze i nawierzchnia torowa infrastruktury szynowej

„NBI” zawsze chętnie opisuje na swoich łamach nietypowe, skomplikowane budowle inżynieryjne, wymagające szczególnych umiejętności i doskonałych technologii. Przykładem takich inwestycji prezentowanych na łamach tego wydania jest m.in. budowa Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku oraz modernizacja największego w Europie zbiornika odpadów poflotacyjnych Żelazny Most, należącego do KGHM Polska Miedź SA.

Rury produkcji Uponor Infra w prototypowej instalacji ujęcia wód nadosadowych

W ten nurt wpisuje się również tekst Dawida Kisały o niekonwencjonalnych mostach podwieszonych i extradosed. Autor podkreśla, że od kilkunastu lat w światowym mostownictwie pojawiają się nowe konstrukcje, które są ewolucją rozwiązań belkowych i podwieszonych. Nowe trendy w kształtowaniu mostów kładą nacisk na konstrukcje typu extradosed, under-deck, podwieszone z kablami umieszczonymi ponad i pod pomostem oraz extra-intradosed z uwzględnieniem ich zastosowania oraz charakteru pracy.

Niekonwencjonalne mosty podwieszone i extradosed

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny  


Jubileusz 70-lecia Politechniki Krakowskiej pod skrzydłami bogini NIKE (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Jego Magnificencją prof. dr. hab. inż. Kazimierzem Furtakiem, rektorem Politechniki Krakowskie

W skrócie (PDF)
Autor: Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Kopalnia zdrowia i atrakcji (PDF)
Autor: Joanna Koterska
[bez logowania]
Rozmowa z dr. hab. inż. Kajetanem d’Obyrnem, prezesem zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” SA

Bilfinger Infrastructure buduje mosty w Norwegii i Polsce (PDF)
Autor: Mateusz Gdowski, Bilfinger Infrastructure SA
[bez logowania]
Przedstawiciele austriackiego koncernu PORR podpisali z zarządem Bilfinger SE wstępną umowę kupna Bilfinger Infrastructure SA. Nowy branżowy inwestor to szansa na dalszy rozwój spółki oraz wzajemne wykorzystanie potencjałów przy kompleksowej realizacji dużych kontraktów. Firma buduje obecnie m.in. trzy obiekty mostowe w Norwegii (Tresfjord, Harpe, Farris) oraz dwa obiekty mostowe w kraju (most Łazienkowski w Warszawie, most przez Wisłok w Rzeszowie).

Niekonwencjonalne mosty podwieszone i extradosed (PDF)
Autor: mgr inż. Dawid Kisała, Katedra Budowy Mostów i Tuneli, Instytut Materiałów i Konstrukcji Budowlanych, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska
[bez logowania]
Od kilkunastu lat w światowym i polskim mostownictwie pojawiają się nowe konstrukcje, które są ewolucją rozwiązań belkowych i podwieszonych. Obecnie za najbardziej rozpoznawalne uznać możemy mosty typu extradosed, które coraz częściej proponowane są jako obiekty o rozpiętości do 200,0 m. Jednak to nie jedyne rozwiązania, których dynamiczny rozwój można obecnie obserwować. W artykule omówiono nowe trendy w kształtowaniu mostów, kładąc nacisk na konstrukcje typu extradosed, under-deck, podwieszone z kablami umieszczonymi ponad i pod pomostem oraz extra-intradosed z uwzględnieniem ich zastosowania oraz charakteru pracy.

Łukowe obiekty inżynieryjne z prefabrykatów żelbetowych typu TechSpan® (PDF)
Autor: mgr inż. Marcin Chudek, Freyssinet Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Inwestorzy przykładają coraz większą wagę do kosztów społecznych budowy nowej infrastruktury komunikacyjnej w Polsce. Większy nacisk kładziony jest również na czas realizacji inwestycji. Chociaż nowo budowanych lub modernizowanych dróg i linii kolejowych przybywa, to jednak w tym samym czasie w szybkim tempie wzrasta również grono ich użytkowników. Fakt ten powoduje, że w debacie społecznej liczba i tempo prowadzonych inwestycji są wciąż powodem do wielu dyskusji. Współczesne technologie budowy mostów wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom i są narzędziem wspierającym inwestorów w ich staraniach o sprawną realizację planów.

V konkurs Pontifex Cracoviensis (PDF)
Autor: Grażyna Czopek, przewodnicząca Oddziału Małopolskiego ZMRP
[bez logowania]
Z inicjatywy Oddziału Małopolskiego Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej odbyła się jubileuszowa V edycja konkursu Pontifex Cracoviensis im. Sebastiana Sierakowskiego. Nagrody wręczono podczas gali, która miała miejsce 19 marca 2015 r. w Filharmonii Krakowskiej i zgromadziła ponad 600 gości. Konkurs honoruje osoby, które swoją działalnością przyczyniają się w sposób szczególny do rozwoju polskiego mostownictwa.

Na budowie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (PDF)
Autor: Alicja Bittner, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
[bez logowania]
Na placu budowy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku przy ul. Wałowej realizowane są prace drugiego etapu inwestycji, polegające na kompleksowym wykonaniu siedziby Muzeum. Trwa wznoszenie ścian wewnętrznych, słupów i stropów budynku oraz wieży. Z dna wykopu zaczyna wyłaniać się zarys przyszłej siedziby Muzeum.

Kotwienie płyty dennej budynku Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (PDF)
Autor: mgr inż. Jakub Sierant, Titan Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Funkcjonująca od kilkunastu lat na rynku technologia mikropali samowiercących TITAN dowiodła swojej przydatności i skuteczności w budownictwie inżynieryjnym. Mikropale wykorzystywane są z powodzeniem nie tylko przy podchwytywaniu i wzmacnianiu fundamentów, ale również jako pełnoprawne elementy posadowienia, jedna z metod stabilizacji osuwisk, obudowy ścian wykopów (palisady) czy też jako technologia do zadań specjalnych.

Pale przemieszczeniowe (PDF)
Autor: Gollwitzer Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Technologie palowe są stosowane w budownictwie od czasu wprowadzenia posadowienia głębokiego. Współcześnie klasyfikacje pali uwzględniają specyfikę technologii, oddziaływania na ośrodek gruntowy, materiał, z którego formuje się pale. Obowiązujące normy wprowadzają podział na pale wiercone oraz przemieszczeniowe. Artykuł prezentuje wybraną grupę technologii pali przemieszczeniowych, znanych jako pale SDP (Soil Displacement Piles), pale FDP (Full Displacement Piles) lub kolumny CMC (Controled Modulus Column). Różnice polegają na konstrukcji świdrów, kierunku obrotów przy pogrążaniu i unoszeniu wiertła, stosowaniu traconej końcówki, formowaniu trzonu pala w formie prostego walca lub śruby.

Autostrada-Polska 2015 (PDF)
Autor: Targi Kielce SA
[bez logowania]
XXI Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska, które jednocześnie z wystawami Maszbud, Rotra, Traffic-Expo-Til i debiutującym Europarkingiem od 13 do 15 maja 2015 r. odbyły się w Targach Kielce, udowodniły po raz kolejny, że lider jest tylko jeden. Kieleckie święto budownictwa to w tym roku ponad 400 wiodących firm z 22 krajów całego świata, które zaprezentowały swoją ofertę na powierzchni niemal 20 tys. m2. Ich ekspozycję obejrzało ponad 15 tys. profesjonalnych zwiedzających.

III Śląskie Forum Drogownictwa (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
Śląskie Forum Drogownictwa (ŚFD) od pierwszej edycji, która miała miejsce w 2013 r. w Piekarach Śląskich, zdobyło sobie rangę jednego z najważniejszych spotkań drogowców nie tylko z tego regionu, poświęconych technicznym aspektom utrzymania dróg. Dużą zasługę ma tu Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, który przoduje we wdrażaniu nowatorskich rozwiązań na swoich drogach.

10 lat działalności Polskiego Kongresu Drogowego (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
Kulminacją obchodów przypadającego w tym roku jubileuszu 10-lecia wznowionej działalności stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy było spotkanie jego członków i sympatyków, które odbyło się 13 maja, w dniu otwarcia Targów Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska w Kielcach.

Prefabrykaty w budownictwie infrastrukturalnym (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Beton jest najczęściej stosowanym materiałem budowlanym na świecie, mimo to jego znaczenie zbyt często jest pomijane. Tymczasem przemysł prefabrykacji betonowej ma wiele do zaoferowania architektom, inwestorom, klientom, finansistom, ubezpieczycielom i środowisku. Prefabrykacja to szerokie spektrum wyrobów wytwarzanych fabrycznie, poczynając od masowo produkowanych bloczków chodnikowych, a kończąc na masywnych elementach produkowanych na zamówienie. Ich zastosowanie w budownictwie infrastrukturalnym oraz w branży wodociągowo-kanalizacyjnej znacząco wpływa na usprawnienie prac budowlanych, a tym samym skrócenie czasu realizacji obiektów.

Mosty i wiadukty ważnym elementem kształtowania krajobrazu (PDF)
Autor: Edyta Kaniuk, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
[bez logowania]
Instytut Badawczy Dróg i Mostów wraz z Polską Izbą Konstrukcji Stalowych byli organizatorami konferencji Mosty i wiadukty ważnym elementem kształtowania krajobrazu, która odbyła się 14 maja 2015 r. podczas targów Autostrada-Polska w Kielcach.

Intermasz 2015 (PDF)
Autor: MTP SA
[bez logowania]
Ekspozycję 150 firm oraz marek reprezentowanych przez cztery dni trwania targów Intermasz odwiedziło ponad 6 tys. zwiedzających, którzy mieli okazję zobaczyć blisko 100 rynkowych nowości, z czego aż 16 prezentowanych produktów miało tu swój debiut na polskim rynku. Na szczególną uwagę zasługiwały te, które zdobyły Złote Medale MTP, a w tym roku to wyjątkowe wyróżnienie przyznano siedmiu produktom.

Rynek budownictwa kolejowego przekroczy 6 mld zł (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, główny analityk rynku budowlanego, PMR
[bez logowania]
Wraz z nowym budżetem unijnym rynek budownictwa kolejowego w Polsce staje przed nowymi wyzwaniami. Wprawdzie PKP PLK nie uporały się jeszcze ze wszystkimi projektami z poprzedniego budżetu, jednak nieubłaganie zbliża się moment, w którym trzeba rozpocząć z większą dynamiką akcję przetargową dla inwestycji finansowanych z budżetu 2014–2020.

Wzmocnienie nasypu kolejowego w stanie awaryjnym w ciągu linii E65 w miejscowości Jurkowice (PDF)
Autor: mgr inż. Oskar Mitrosz, Keller Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
W artykule przedstawiono sposoby wzmocnienia i stabilizacji nasypu w stanie awaryjnym w ciągu linii kolejowej E65 w miejscowości Jurkowice w ramach projektu modernizacji i dostosowania międzynarodowej linii kolejowej do potrzeb kolei dużych prędkości. Omówiono przyczyny awarii, rolę poprawnego rozpoznania warunków geotechnicznych podłoża oraz rozwiązania projektowe wzmocnienia nasypu kolejowego. Opisano sposób monitorowania czynnego osuwiska i podejmowania działań naprawczych w myśl projektowania aktywnego, w zależności od uzyskanych wyników analizy nasypu. Przedstawiono możliwe oraz przyjęte działania naprawcze.

Podtorze i nawierzchnia torowa infrastruktury szynowej (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Podtorze musi stanowić stabilne podłoże nawierzchni, nie może więc nadmiernie się odkształcać lub osiadać. Powinno też mieć dostateczną sztywność – od niej zależą ugięcia szyn i wielkość oddziaływań dynamicznych. Podatność podtorza na odkształcenia zależy od wielu czynników, m.in. od jakości zastosowanych materiałów, niezawodności konstrukcji wzmacniających i zabezpieczających, poziomu technicznego robót budowlanych, wartości i częstości obciążeń od pojazdów, zakresów napraw czy wreszcie jakości prac wykonywanych przy utrzymaniu nawierzchni i podtorza.

Track Tec – innowacyjność w kolejnictwie (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Track Tec SA już od wielu lat z dużymi sukcesami przygotowuje swoje wyroby pod kątem budowania w Polsce najnowocześniejszej infrastruktury kolejowej. Obecnie stosowane rozwiązania konstrukcyjne dostarczane przez Track Tec SA pozwalają na zastosowanie tych wyrobów do całej sieci PKP PLK SA, jak również do planowanych modernizacji linii dużych prędkości. Najnowszym osiągnięciem spółki są wagony do przewozu bloków rozjazdów na podrozjazdnicach strunobetonowych, zapewniające nie tylko zwiększenie efektywności procesów logistycznych, ale także szybszą zabudowę samych rozjazdów, a dzięki skróceniu czasu robót – oszczędność czasu i pieniędzy przewoźników.

Stabilizacja podsypki kolejowej – zabezpieczenie stref przejściowych oraz newralgicznych punktów nawierzchni kolejowej (PDF)
Autor: mgr inż. Tomasz Szczepański, MC-Bauchemie
[bez logowania]
Podczas eksploatacji nawierzchni kolejowej często dochodzi do niepożądanego przemieszczania lub obsuwania się tłucznia. Zjawisko to najczęściej występuje w strefie przejściowej między nasypem wykonanym z tłucznia a sztywnym podłożem, np. bezpośrednio przed mostami i wiaduktami, w strefie przejazdów kolejowych i przy przejściach przez tory, a także na szczególnie obciążanych łukach torów oraz w okolicy zwrotnic i krzyżownic.

Autodesk Day 2015 - BIM dla infrastruktury (PDF)
Autor: Joanna Borowska, Dorota Sapija, Omega Communication
[bez logowania]
Jak poprawić wydajność projektów infrastrukturalnych dzięki BIM? Odpowiedź m.in. na to pytanie próbowali znaleźć uczestnicy ogólnopolskiej konferencji Autodesk Day 2015 – BIM dla infrastruktury, zorganizowanej 17 czerwca 2015 r. w Warszawie. W spotkaniu wzięło udział ponad stu przedstawicieli firm branżowych, zarówno kadra zarządzająca, jak i inżynierowie.

Przeciskanie rur HOBAS CC-GRP DN 3000 pod torami kolejowymi w Cikowicach (PDF)
Autor: Hobas System Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Kiedy trasa rurociągu przechodzi pod nasypem kolejowym, zazwyczaj najlepszą metodą instalacji rur jest przecisk hydrauliczny, ponieważ nie zakłóca on ruchu pociągów. W Cikowicach, miejscowości na południu Polski, w nasypie kolejowym zamontowano cztery przepusty o średnicy 3000 mm i długości 34 m każdy, których zadaniem jest odprowadzanie wód powodziowych. Rury GRP wykorzystane do realizacji tego wymagającego projektu dostarczył HOBAS System Polska Sp. z o.o.

Rury produkcji Uponor Infra w prototypowej instalacji ujęcia wód nadosadowych w zbiorniku Obiektu Unieszkodliwiania Odpadów Wydobywczych (OUOW) Żelazny Most (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Dotychczasowe pozytywne doświadczenia KGHM Polska Miedź SA z transportem odpadów poflotacyjnych rurociągami PEHD zadecydowały o wyborze tej technologii także w zakresie prototypowej instalacji związanej z modernizacją ujęcia wód nadosadowych, zlokalizowanego w czaszy zbiornika OUOW Żelazny Most. Zbiornik ten o pojemności średnio 8 mln m3 pełni również ważną rolę zbiornika retencyjnego w układzie technologicznym. Po półtorarocznej eksploatacji można mówić o pełnym sukcesie – rurociągi PEHD firmy Uponor Infra Sp. z o.o. doskonale sprawdziły się w tych trudnych warunkach.

Ważne inwestycje wodno-kanalizacyjne w Krakowie sfinansowane przez Unię Europejską (PDF)
Autor: MPWiK SA w Krakowie
[bez logowania]
Nowa kanalizacja sanitarna, stacja zlewna na Oczyszczalni Ścieków Płaszów, ultrafiolet w Zakładzie Uzdatniania Wody Raba czy wreszcie sieć wodociągowa – środki unijne zrefundowały kolejne inwestycje wodno-kanalizacyjne w Krakowie.

Najwyższa jakość wody z ZUW Raba w Dobczycach (PDF)
Autor: MPWiK SA w Krakowie
[bez logowania]
Troska o środowisko naturalne i komfort życia mieszkańców Krakowa – to cele przyświecające Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji SA. Dzięki projektowi dofinansowanemu ze środków Unii Europejskiej pn. „Gospodarka wodno-ściekowa w Krakowie – Etap IV”, instalacja ultrafioletu w Zakładzie Uzdatniania Wody Raba zapewnia bardzo wysoki standard wody pitnej dostarczanej mieszkańcom Krakowa i okolic.

Metody oceny stanu rurociągów i kanałów podziemnych (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z dr inż. Emilią Kuliczkowską, adiunktem na Politechnice Świętokrzyskiej

Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, cz. 8 (PDF)
Autor: mgr inż. Joanna Król, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
W cyklu Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, przygotowywanym wraz z Polską Fundacją Technik Bezwykopowych, przedstawiamy zakres problematyki pierwszego w 2015 r. numeru czasopisma „Trenchless International”.

Horyzontalne przewierty kierunkowe (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Zapoczątkowana w latach 60. XX w. technologia przewiertów sterowanych (Horizontal Directional Drilling) początkowo stała się praktyczną alternatywą dla konwencjonalnych metod wykopowych. Rozwój technologii HDD zrewolucjonizował budownictwo w dziedzinie instalacji urządzeń podziemnych i rurociągów w miastach i pod dużymi naturalnymi przeszkodami, czyniąc ją nierzadko jedyną możliwą do zastosowania technologią wszędzie tam, gdzie użycie klasycznych metod z różnych względów jest niewykonalne.

Pionierzy wiertnictwa HDD w Polsce (PDF)
Autor:
[bez logowania]
Technologia HDD polega na wierceniu kierunkowym w procesie zabudowy instalacji podziemnych. Jest to najbardziej uniwersalna i ekonomiczna technologia umożliwiająca bezwykopową zabudowę rurociągów. Metoda technicznie zaawansowana, bezpieczna i szybka w realizacji, stosowana jest wszędzie tam, gdzie należy ograniczyć ingerencję w środowisko i pokonać istniejące przeszkody terenowe, tj. rzeki, jeziora, brzegi morskie, bagna, lasy, tereny chronione, jak również drogi, tory kolejowe, tereny zurbanizowane itp. Stosowana jest przy zabudowie gazociągów, ropociągów, wodociągów, kanalizacji, ciepłociągów, w teletechnice, energetyce i telekomunikacji.

Kruszywa w budownictwie. Cz. 1. Kruszywa naturalne (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Wiesław Kozioł, Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego Oddział Katowice; Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Katedra Górnictwa Odkrywkowego, AGH Akademia Górniczo-Hutnicza, mgr inż. Andrzej Ciepliński, dr inż. Łukasz Machniak, mgr inż. Adrian Borcz, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Katedra Górnictwa Odkrywkowego, AGH Akademia Górniczo-Hutnicza
[bez logowania]
Kruszywa są podstawowym surowcem stosowanym przez ludzkość niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego i zapotrzebowanie na nie ciągle wzrasta. Wykorzystuje się je przede wszystkim w budownictwie. Zastosowanie piasku niezbędne jest również w przemyśle do produkcji układów krzemowych, paneli słonecznych, szkła, układów elektronicznych, kosmetyków itp.

Systemy maszynowe w górnictwie odkrywkowym. Cz. 1. Maszyny w górnictwie polskim (PDF)
Autor: mgr inż. Adrian Borcz, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Katedra Górnictwa Odkrywkowego, AGH Akademia Górniczo-Hutnicza, prof. dr hab. inż. Wiesław Kozioł, Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego Oddział Katowice; Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Katedra Górnictwa Odkrywkowego, AGH Akademia Górniczo-Hutnicza
[bez logowania]
Od zarania ludzkości górnictwo odkrywkowe obok podstawowych czynności koniecznych do przetrwania w pewnym stopniu stanowiło podstawę codziennego życia człowieka. Postępujący rozwój przyczyniał się do konieczności tworzenia nowych narzędzi oraz ich usprawniania. Sukcesywne zwiększanie wydobycia podstawowych i strategicznych surowców wymagało również modyfikacji techniki i technologii górniczej, czyli narzędzi i sposobów ich wykorzystania. Wydobycie z rozwojem wzajemnie się napędzały aż do czasów nam współczesnych, kiedy to w skali globalnej górnictwo odkrywkowe stanowi ogromne źródło surowców różnego zastosowania, w dobie „myślących” maszyn, które bez ingerencji człowieka wykonują zaplanowane zadanie.


Reklamy
Eurovia Keller PPI Chrobok Geobrugg Palisander Luxo Wodociągi Miasta Krakowa Noe
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję