YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Oddanie do ruchu A2 w. Lubelska – obwodnica Mińska Mazowieckiego
14 sierpnia 2020 r. kierowcy pojadą autostradą A2 pomiędzy węzłem Lubelska a początkiem obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Nowy odcinek pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy ze starej DK2 pomiędzy węzłem Halinów a Mińskiem Mazowieckim. [...]

S2 Południowa Obwodnica Warszawy




VIII Szkoła Górnictwa Odkrywkowego, 14-16.09.2020, Rawa Mazowiecka 2020-09-14
[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


Branża morskiej energetyki wiatrowej czeka na nowe przepisy
W nadchodzących latach na Bałtyku ma nastąpić boom inwestycyjny, a prąd z pierwszych farm wiatrowych ma popłynąć ok. 2025 roku.[...]


Ruszyła modernizacja stacji Warszawa Zachodnia
7 lipca 2020 r. Budimex SA podpisał umowę na wykonanie dwóch przedsięwzięć – przebudowę stacji kolejowej Warszawa Zachodnia oraz realizację podziemnego przystanku tramwajowego. Zadania mają zostać przeprowadzone w ramach projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 5.1–13 oraz 6.1–22. To największa modernizacja węzła kolejowego w ramach Krajowego programu kolejowego do końca 2020 r.[...]



NBI 4(49) lipiec-sierpień 2013

49




W numerze

Początek lipca przyniósł nam sukces w wielkoszlemowym turnieju tenisowym w Wimbledonie.


Piotr Kledzik: Szukamy nowych rynków i szerszych możliwości
 
Wprawdzie Agnieszka Radwańska uległa Niemce Sabine Lisicki i odpadła w półfinale, podobnie jak Jerzy Janowicz, który przegrał z wiceliderem światowego rankingu ATP Andym Murrayem po wyrównanej walce w czterech setach, jednak nie zmienia to faktu, że jest on pierwszym w historii reprezentantem biało-czerwonych, który zakwalifikował się do półfinału turnieju wielkoszlemowego. Warto również przypomnieć, że w londyńskim ćwierćfinale oglądaliśmy pojedynek dwóch Polaków – Jerzego Janowicza z Łukaszem Kubotem. Takie sukcesy napawają optymizmem i za każdym razem potwierdzają, że nie mamy się czego wstydzić, gdyż mamy wielu zdolnych ludzi w Polsce.
Już niedługo twierdzenie to, będą mogli udowodnić przedstawiciele świata nauki, którzy w wyniku konkursów otrzymają dofinansowanie o łącznej wartości ponad 150 mln zł z Narodowego Centrum Nauki. O fundusze mogli ubiegać się doświadczeni naukowcy których projekty badawcze mają na celu realizację pionierskich badań naukowych, w tym interdyscyplinarnych, ważnych dla rozwoju nauki, wykraczających poza dotychczasowy stan wiedzy, których efektem mogą być odkrycia naukowe; naukowcy, których projekty badawcze realizowane są w ramach współpracy międzynarodowej; jak również młodzi naukowcy chcący otrzymać stypendia doktorskie oraz staże krajowe po uzyskaniu stopnia naukowego doktora. Być może już wkrótce dzięki tym naukowcom będziemy mogli stosować kolejne nowatorskie i zaawansowane technologicznie produkty i innowacyjne rozwiązania dla budownictwa.
 
Montaż prostokątnego urządzenia tarczowego
 
Już dziś, na wielu polskich budowach, możemy spotkać najnowocześniejsze techniki, które otwierają nowe możliwości inwestorom oraz firmom wykonawczym. I właśnie tym tematem postanowiłem Państwa zainteresować w bieżącym wydaniu „NBI”. W różnorodnych artykułach podejmujemy tematykę wykorzystania nowoczesnych technologii w budownictwie inżynieryjnym, m.in. w artykule o budowie tuneli z zastosowaniem urządzeń tarczowych o przekroju prostokątnym, autorstwa prof. dr. hab. inż Andrzeja Kuliczkowskiego oraz Michała Fujawy. Polecam także teksty dotyczące innowacyjnych produktów, które dostępne są na polskim rynku. Firma Lafarge przedstawia sposób na szybkie budowanie trwałych dróg, natomiast firma MAPEI informuje o swoich specjalistycznych produktach, które miały zastosowanie na najważniejszych polskich budowach. W relacji uczestników szkolenia organizowanego przez Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Małopolski, możemy również przeczytać o pierwszej geozaprawie do monolitycznych napraw betonu firmy Kerakoll.
 
Betonowa droga w gminie Tuchomie
 
Są kraje, gdzie docenia się postęp technologiczny, a pieniądze nie grają roli, aby skorzystać z jego dobrodziejstwa. Dzięki takiemu podejściu powstają najwyższej klasy budowle inżynierskie. Do tego świata przenosi nas dr inż. Karol Ryż w relacji z V Światowej Wyprawy Mostowej Politechniki Krakowskiej „Zjednoczone Emiraty Arabskie 2012”, której organizatorem był prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga. „Na nieprzyjaznych piaskach pustyni, w warunkach bardzo uciążliwego klimatu (lato z temperaturami ok. 50 ºC w cieniu) pobudowano miasto jak z baśni, które przyciąga zarówno rodzimych i przyjezdnych milionerów, jak i mniej zamożnych turystów z całego świata, pragnących zobaczyć najnowocześniejsze na świecie linie metra i kolei jednoszynowej” – pisze dr Ryż. Przedstawione w pierwszej części artykułu przykłady zrealizowanych w Dubaju elementów infrastruktury komunikacyjnej – bezobsługowe metro i kolej jednoszynowa na Palm Jumeirah – oraz most szejka Zayeda w Abu Dhabi, którego „nieregularna, sinusoidalna architektura nawiązuje do tęsknoty Arabów za pustynią, za pofalowanymi wydmami piasku wędrującymi po pustyni podczas wiosennych burz”, stanowią wyznaczniki nowych trendów i dokonań w światowej inżynierii komunikacyjnej i mostownictwie. Wdrożenie innowacyjnych rozwiązań w komunikacji zbiorowej Dubaju to także ważny, prekursorski test dla metropolii całego świata w obszarze nowoczesnych systemów bezobsługowych.
 
Dźwigary betonowe (szyny) kolei w obrębie zabudowanego pnia wyspy
 
Polecam Państwu także dwa interesujące wywiady – z Piotrem Kledzikiem, prezesem zarządu Bilfinger Infrastructure SA, który tłumaczy dlaczego zrezygnował z udziału w przetargach na roboty, w których jego firma się specjalizuje, oraz że przyszłość branży zależy od rzetelnego rozliczenia zakończonych kontraktów, rozsądnych zasad w nowych kontraktach i sprawiedliwej oceny jej działalności w minionej perspektywie finansowej, a także z Grażyną Czopek z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, przewodniczącą małopolskiego oddziału Związku Mostowców RP, która z punktu widzenia inwestora przedstawia nam wady i zalety metody „Zaprojektuj i zbuduj”.
 
Podpory i przęsła wiaduktu pokryto farbami ochronnymi MAPEI
 
Na zakończenie chciałem zaprosić Państwa do zapoznania się z relacjami z wydarzeń branżowych, w tym z dwóch największych imprez targowych w branżach: drogowej – Autostrada-Polska 2013 w Kielcach i wodno-kanalizacyjnej – WOD-KAN 2013 w Bydgoszczy. Pomimo kryzysu targi oraz towarzyszące im konferencję cieszyły się dużą popularnością, zarówno wśród wystawców, jak i zwiedzających. Więcej na ten temat znajdą Państwo w tym numerze „NBI”.
 
Zestaw badawczy do elektroskanowania przewodów kanalizacyjnych
 
 
Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny


Szukamy nowych rynków i szerszych możliwości (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka
[bez logowania]
Rozmowa z Piotrem Kledzikiem, prezesem zarządu Bilfinger Infrastructure SA

Przygotowania do realizacji autostrady A1 na terenie województwa śląskiego (PDF)
Autor: mgr inż. Ewa Tomala-Borucka, dyrektor Oddziału w Katowicach, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych
[bez logowania]
Przygotowania do realizacji autostrad w Polsce trwały od czasów powojennych, kiedy to wytyczono główne korytarze dróg, w tym korytarz dla autostrady A1.

Kolejny odcinek A4 na Podkarpaciu oddany do ruchu (PDF)
Autor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie
[bez logowania]
Od 27 maja 2013 r. kierowcy mają do dyspozycji 18-kilometrowy odcinek autostrady A4 od węzła Jarosław Wschód (okolice Pawłosiowa) do węzła Przemyśl (skrzyżowanie z DK77).

Zaprojektuj i zbuduj - przekonały mnie dobre przykłady (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa
[bez logowania]
Rozmowa z  mgr inż. Grażyną Czopek z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, przewodniczącą małopolskiego oddziału Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej

Najwyższej klasy budowle inżynierskie Zjednoczonych Emiratów Arabskich, cz. 1 (PDF)
Autor: dr inż. Karol Ryż, Katedra Budowy Mostów i Tuneli, Politechnika Krakowska; Przedsiębiorstwo Usług Inżynierskich Prokom S.C.
[bez logowania]
10–19 października 2012 r. odbyła się V Światowa Wyprawa Mostowa „Zjednoczone Emiraty Arabskie 2012”, której organizatorem był prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga z Politechniki Krakowskiej. W toku wyprawy odwiedzono najciekawsze miejsca oraz najważniejsze obiekty o charakterze budowlanym i inżynieryjnym w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA).

Amerykański No-Dig 2013 w Sacramento (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, mgr inż. Maria Gierczak, mgr inż. Dominika Lichosik, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
Amerykańskie konferencje No-Dig, w odróżnieniu od polskich (www.nodigpoland.tu.kielce.pl), organizowanych co dwa lata w Kielcach, odbywają się corocznie i za każdym razem w innym mieście. W tegorocznej konferencji w Sacramento 3–7 marca 2013 r. wzięło udział 1650 uczestników.

Tunelowanie z zastosowaniem urządzeń tarczowych o przekroju prostokątnym (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, mgr inż. Michał Fujawa, Politechnika Świętokrzyska, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych
[bez logowania]
Dynamiczny rozwój aglomeracji miejskich przyczynia się do rozwoju i przebudowy infrastruktury podziemnej oraz konstrukcji nowych budowli. Wykonywanie wykopów w centrach miast oznacza niepożądany paraliż komunikacyjny. Do budowy tuneli bez kłopotliwych wykopów stosuje się metodę tunelowania, której prekursorem był sir Marc Isambard Brunel.

Sposób na szybkie budowanie trwałych dróg (PDF)
Autor: Lafarge
[bez logowania]
Trzy odcinki dróg lokalnych w technologii betonu wałowanego powstały w gminach Koczała i Tuchomie na Pomorzu. Drogi te zbudowano z wykorzystaniem materiałów firmy Lafarge za pomocą układarki do układania mas bitumicznych. Jest to kolejny krok w rozwoju dróg betonowych w Polsce.

Specjalistyczne produkty MAPEI na najważniejszych polskich budowach (PDF)
Autor: Agata Borys
[bez logowania]
Specjalistyczna chemia budowlana nie jest tylko dodatkiem w budownictwie inżynieryjnym, ale sama tworzy zaawansowaną technologię, w wielu przypadkach jeśli nie zastępującą, to uzupełniającą tradycyjne rozwiązania budowlane. Wytworzenie zaawansowanych technologicznie produktów, równocześnie charakteryzujących się wysoką jakością, poprzedzają setki godzin prac laboratoryjnych, badań i testów wymagających także ogromnych nakładów finansowych. W rezultacie tych działań powstają rozwiązania materiałowe niezwykle skuteczne i trwałe o bardzo szerokiej skali możliwych zastosowań.

Pierwsza geozaprawa do monolitycznych napraw betonu (PDF)
Autor: inż. Agnieszka Strach, inż. Daniel Brzozowski, inż. Piotr Gagatko, Koło Naukowe Konstrukcji Mostowych Politechniki Krakowskiej, Kerakoll Polska
[bez logowania]
18 kwietnia 2013 r. w hotelu Aspel przy ul. Bratysławskiej w Krakowie odbyło się kolejne spotkanie małopolskiego oddziału Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej. Tematem spotkania były pierwsze geozaprawy do monolitycznych napraw betonu, które zostały zaprezentowane przez przedstawicieli firmy Kerakoll Polska.

wyKoMBinuj mOst 2013 (PDF)
Autor: dr hab. inż. Magdalena Rucka, opiekun Koła Naukowego Mechaniki Budowli KOMBO, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Katedra Mechaniki Budowli i Mostów, inż. Karolina Burkacka, wiceprezes Koła Naukowego Mechaniki Budowli KOMBO zdjęcia: Politechnika Gdańska
[bez logowania]
10–12 kwietnia 2013 r. na Politechnice Gdańskiej odbył się konkurs budowy mostów papierowych wyKOMBinuj mOst 2013. Była to już szósta edycja konkursu, organizowanego przez Koło Naukowe Mechaniki Budowli KOMBO działające przy Katedrze Mechaniki Budowli i Mostów (Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska) oraz przez Polskie Towarzystwo Mechaniki Teoretycznej i Stosowanej Oddział Gdańsk.

Grupa MAPEI otworzyła kolejną fabrykę w Polsce (PDF)
Autor: Anna Siedlecka
[bez logowania]
10 maja 2013 r. została oficjalnie otwarta w Barcinie druga fabryka MAPEI Polska. „Polska od lat jest dla grupy Mapei ważnym rynkiem – nie tylko ze względu na wielkość i potencjał wzrostu, lecz również z uwagi na otwartość na zaawansowane technologie i produkty wysokiej jakości. Fabryka w Barcinie jest czwartym zakładem produkcyjnym wchodzącym w skład grupy MAPEI w Polsce. Pozostałe trzy to fabryka MAPEI Polska w Gliwicach, fabryka Sopro Polska w Nowinach i cementownia Górka Cement w Trzebini” – powiedział Giorgio Squinzi, dyrektor generalny grupy MAPEI i przewodniczący Confindustria, największej włoskiej organizacji pracodawców i przemysłowców, zrzeszającej 150 tys. przedsiębiorców.

29 miliardów na środowisko (PDF)
Autor: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
[bez logowania]
Ponad 29 mld zł na 114 tysięcy zadań, m.in. na ochronę wód, ziemi, powietrza, przyrody, gospodarkę odpadami i edukację ekologiczną, to najkrótsza prezentacja 20-letniej działalności Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Konferencja podsumowująca działalność WFOŚiGW odbyła się 19 czerwca 2013 r. w Pałacu Staszica w Warszawie.

Targi WOD-KAN 2013 – bilans (PDF)
Autor: Dorota Jakuta, Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
[bez logowania]
Międzynarodowe Targi Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN 2013 dobiegły końca. Przez trzy dni, od 7 do 9 maja, Bydgoszcz po raz kolejny stała się miejscem spotkania całej branży.

Obudowy liniowe Emunds+Staudinger – elastyczna zabudowa szybu za pomocą szyn kątowych (PDF)
Autor: ThyssenKrupp Bauservice GmbH
[bez logowania]
Parkstraße w niemieckiej miejscowości Fürth to spokojna uliczka w centrum dzielnicy mieszkaniowej, z prawej i lewej strony zabudowana domami jednorodzinnymi i willami. Tylko od czasu do czasu panującą tu ciszę przerywa pociąg linii Rangaubahn, którego trasa biegnie równolegle do ulicy.

Śląskie Forum Drogowe (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
Górny Śląsk to najbardziej zaludniony region Polski, posiadający dwukrotnie gęstszą sieć dróg niż wynosi średnia dla kraju. Przez to stanowi najbardziej obciążony rejon krajowej sieci drogowej, co wynika też z lokalizacji w obrębie europejskich korytarzy transportowych. Podczas trzydniowego Śląskiego Forum Drogowego w Piekarach Śląskich, które odbyło się w maju, dyskutowano o przyszłości sieci drogowej w tym województwie. Najwięcej uwagi poświęcono jednak potrzebie upowszechniania wiedzy technicznej wśród zarządców dróg, co jest oczywiste, gdyż właśnie Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach jest liderem wśród drogowców samorządowych we wdrażaniu przepisów technicznych.

Konferencje IBDiM na targach Autostrada-Polska 2013 w Kielcach (PDF)
Autor: Elżbieta Janiszewska, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
[bez logowania]
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, jak co roku, zorganizował w trakcie trwania targów Autostrada-Polska w Kielcach (21–24 maja 2013 r.) dwie konferencje. Tym razem poruszone zostały następujące zagadnienia: realizacja autostrady A1 na odcinku Pyrzowice – Piekary Śląskie – Maciejów oraz identyfikacja i ważenie pojazdów przeciążonych.

Autostrada-Polska 2013 (PDF)
Autor: Targi Kielce SA
[bez logowania]
Tegoroczną edycję największych i najważniejszych w naszym kraju targów budownictwa drogowego Autostrada-Polska odwiedziło blisko 15 tys. zwiedzających. Przyjechali do Targów Kielce, aby obejrzeć najnowszy sprzęt i rozwiązania technologiczne dla branży, które na stoiskach wystawienniczych prezentowało ponad 400 wystawców z 21 krajów całego świata. Ekspozycja zajęła ponad 13 tys. m2 zarówno w halach, jak i zewnątrz. Dużą część terenu wystawienniczego stanowił poligon do dynamicznych pokazów, na którym przez cztery dni trwania targów było niezwykle ruchliwie i głośno.

Przyszłość dróg w rękach młodych (PDF)
Autor: Marta Maniewska, BLL Sp. z o.o.
[bez logowania]
22 maja 2013 r. podczas targów Autostrada-Polska odbyła się pierwsza edycja konferencji połączona z konkursem dla studentów uczelni technicznych Przyszłość dróg zależy od Ciebie – nie myśl szablonowo. Patronat honorowy nad konferencją objęła GDDKiA, zaś od strony naukowej patronowała jej Politechnika Świętokrzyska.

Trench mixing wgłębne mieszanie na mokro (PDF)
Autor: Norbert Madetko, Soley Sp. z o.o.
[bez logowania]
4 kwietnia 2013 r. firma Soley Sp. z o.o. zorganizowała pokaz wykonania pionowej przesłony przeciwfiltracyjnej cementowo-bentonitowej przy użyciu trenchera na terenach należących do Karczmy Rohatyna w Kryspinowie koło Krakowa. Pokaz pracy maszyny został poprzedzony wystąpieniem Roberta Sołtysika, prezesa zarządu Soley Sp. z o.o., na temat metod wykonywania przesłon przeciwfiltracyjnych oraz prezentacją oferowanych przez firmę usług.

Projektowanie przepustów według eurokodów. Cz. II. Podstawy projektowania i oddziaływania na konstrukcje. Przepusty w infrastrukturze komunikacyjnej – cz. 14 (PDF)
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., Żmigród
[bez logowania]
Jak już wspomniano w poprzednim artykule z tej serii, w ostatnich latach korzystanie z norm europejskich w zakresie projektowania obiektów inżynierskich w naszym kraju stało się powszechne. W niniejszym artykule omówione zostaną ogólne zasady projektowania przepustów i przejść dla zwierząt oraz rodzaje oddziaływań na przedmiotowe konstrukcje w ujęciu norm europejskich. Odpowiednio dobrany schemat obliczeniowy wartości oddziaływań oraz schematy obciążeń według eurokodów umożliwiają uzyskanie reprezentatywnych wyników obliczeń statyczno-wytrzymałościowych. Ma to bezpośredni związek z bezpieczeństwem i trwałością eksploatacyjną konstrukcji przepustów i przejść dla zwierząt.


Reklamy
Eurovia Palisander Wodociągi Miasta Krakowa PPI Chrobok Noe Luxo Keller Geobrugg
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję