REKLAMA

4 (49) lipiec – sierpień 2013

Początek lipca przyniósł nam sukces w wielkoszlemowym turnieju tenisowym w Wimbledonie.

Wprawdzie Agnieszka Radwańska uległa Niemce Sabine Lisicki i odpadła w półfinale, podobnie jak Jerzy Janowicz, który przegrał z wiceliderem światowego rankingu ATP Andym Murrayem po wyrównanej walce w czterech setach, jednak nie zmienia to faktu, że jest on pierwszym w historii reprezentantem biało-czerwonych, który zakwalifikował się do półfinału turnieju wielkoszlemowego. Warto również przypomnieć, że w londyńskim ćwierćfinale oglądaliśmy pojedynek dwóch Polaków – Jerzego Janowicza z Łukaszem Kubotem. Takie sukcesy napawają optymizmem i za każdym razem potwierdzają, że nie mamy się czego wstydzić, gdyż mamy wielu zdolnych ludzi w Polsce.

Już niedługo twierdzenie to, będą mogli udowodnić przedstawiciele świata nauki, którzy w wyniku konkursów otrzymają dofinansowanie o łącznej wartości ponad 150 mln zł z Narodowego Centrum Nauki. O fundusze mogli ubiegać się doświadczeni naukowcy których projekty badawcze mają na celu realizację pionierskich badań naukowych, w tym interdyscyplinarnych, ważnych dla rozwoju nauki, wykraczających poza dotychczasowy stan wiedzy, których efektem mogą być odkrycia naukowe; naukowcy, których projekty badawcze realizowane są w ramach współpracy międzynarodowej; jak również młodzi naukowcy chcący otrzymać stypendia doktorskie oraz staże krajowe po uzyskaniu stopnia naukowego doktora. Być może już wkrótce dzięki tym naukowcom będziemy mogli stosować kolejne nowatorskie i zaawansowane technologicznie produkty i innowacyjne rozwiązania dla budownictwa.

Już dziś, na wielu polskich budowach, możemy spotkać najnowocześniejsze techniki, które otwierają nowe możliwości inwestorom oraz firmom wykonawczym. I właśnie tym tematem postanowiłem Państwa zainteresować w bieżącym wydaniu „NBI”. W różnorodnych artykułach podejmujemy tematykę wykorzystania nowoczesnych technologii w budownictwie inżynieryjnym, m.in. w artykule o budowie tuneli z zastosowaniem urządzeń tarczowych o przekroju prostokątnym, autorstwa prof. dr. hab. inż Andrzeja Kuliczkowskiego oraz Michała Fujawy. Polecam także teksty dotyczące innowacyjnych produktów, które dostępne są na polskim rynku. Firma Lafarge przedstawia sposób na szybkie budowanie trwałych dróg, natomiast firma MAPEI informuje o swoich specjalistycznych produktach, które miały zastosowanie na najważniejszych polskich budowach. W relacji uczestników szkolenia organizowanego przez Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Małopolski, możemy również przeczytać o pierwszej geozaprawie do monolitycznych napraw betonu firmy Kerakoll.

Są kraje, gdzie docenia się postęp technologiczny, a pieniądze nie grają roli, aby skorzystać z jego dobrodziejstwa. Dzięki takiemu podejściu powstają najwyższej klasy budowle inżynierskie. Do tego świata przenosi nas dr inż. Karol Ryż w relacji z V Światowej Wyprawy Mostowej Politechniki Krakowskiej „Zjednoczone Emiraty Arabskie 2012”, której organizatorem był prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga. „Na nieprzyjaznych piaskach pustyni, w warunkach bardzo uciążliwego klimatu (lato z temperaturami ok. 50 ºC w cieniu) pobudowano miasto jak z baśni, które przyciąga zarówno rodzimych i przyjezdnych milionerów, jak i mniej zamożnych turystów z całego świata, pragnących zobaczyć najnowocześniejsze na świecie linie metra i kolei jednoszynowej” – pisze dr Ryż. Przedstawione w pierwszej części artykułu przykłady zrealizowanych w Dubaju elementów infrastruktury komunikacyjnej – bezobsługowe metro i kolej jednoszynowa na Palm Jumeirah – oraz most szejka Zayeda w Abu Dhabi, którego „nieregularna, sinusoidalna architektura nawiązuje do tęsknoty Arabów za pustynią, za pofalowanymi wydmami piasku wędrującymi po pustyni podczas wiosennych burz”, stanowią wyznaczniki nowych trendów i dokonań w światowej inżynierii komunikacyjnej i mostownictwie. Wdrożenie innowacyjnych rozwiązań w komunikacji zbiorowej Dubaju to także ważny, prekursorski test dla metropolii całego świata w obszarze nowoczesnych systemów bezobsługowych.

Polecam Państwu także dwa interesujące wywiady – z Piotrem Kledzikiem, prezesem zarządu Bilfinger Infrastructure SA, który tłumaczy dlaczego zrezygnował z udziału w przetargach na roboty, w których jego firma się specjalizuje, oraz że przyszłość branży zależy od rzetelnego rozliczenia zakończonych kontraktów, rozsądnych zasad w nowych kontraktach i sprawiedliwej oceny jej działalności w minionej perspektywie finansowej, a także z Grażyną Czopek z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, przewodniczącą małopolskiego oddziału Związku Mostowców RP, która z punktu widzenia inwestora przedstawia nam wady i zalety metody „Zaprojektuj i zbuduj”.

Na zakończenie chciałem zaprosić Państwa do zapoznania się z relacjami z wydarzeń branżowych, w tym z dwóch największych imprez targowych w branżach: drogowej – Autostrada-Polska 2013 w Kielcach i wodno-kanalizacyjnej – WOD-KAN 2013 w Bydgoszczy. Pomimo kryzysu targi oraz towarzyszące im konferencję cieszyły się dużą popularnością, zarówno wśród wystawców, jak i zwiedzających. Więcej na ten temat znajdą Państwo w tym numerze „NBI”.

Artykuły z numeru:

REKLAMA

REKLAMA