YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 4(43) lipiec-sierpień 2012

43




W numerze

Tropikalne upały i nawałnice powalające drzewa, zrywające dachy, zalewające drogi i obsuwające spod nich ziemię – tak wyglądał początek lata w Polsce. W innych krajach skutki anomalii pogodowych były jeszcze gorsze.


W powodzi na południu Rosji zginęło ponad 150 osób, a falę powodziową w Krymsku porównano z tsunami, miała bowiem 7 m wysokości. W Stanach Zjednoczonych bardzo wysoka temperatura i wiatr wiejący z prędkością ponad 100 km/h doprowadziły do gigantycznych pożarów w Kolorado. Ulewne deszcze, które nawiedziły Wielką Brytanię, spowodowały masę lokalnych powodzi. Grad wielkości piłek golfowych, trąby powietrzne, brak prądu, zamknięte drogi oraz zawieszone połączenia kolejowe – tak opisywano sytuację na Wyspach w ostatnich dniach czerwca i na początku lipca. We wszystkich tych miejscach żywioł spowodował ogromne straty materialne.
Śledząc te tragiczne wydarzenia, nasuwa mi się refleksja dotycząca budownictwa. Trzeba przyjąć, że te zjawiska, które dziś nazywamy anomaliami, w najbliższych dziesięcioleciach bardzo spowszednieją. Dlatego musimy budować w taki sposób, aby najbardziej jak to możliwe ograniczyć skutki niszczycielskich sił natury. Bo skoro zwykłe zamocowania pokryć dachu nie wystarczają, by nie zerwał ich huraganowy wiatr, a studzienki kanalizacyjne w czasie ulewy przypominają gejzery, to znaczy, że nie nadążamy za przyrodą. Wszyscy wiemy, że klimat się zmienia, ale czy dość intensywnie szukamy sposobów – w postaci nowych technologii budowlanych – by się przed tymi zmianami chronić? Potrzebne są radykalnie nowe rozwiązania, bo straty będą nas obciążać coraz dotkliwiej, nie od czasu do czasu, ale regularnie. W ramach niezbędnej pomocy tylko do mieszkańców województwa dolnośląskiego poszkodowanych przez burze oraz intensywne opady deszczu (m.in. powódź błyskawiczna 4 lipca zalała ponad połowę Jeleniej Góry i wiele mniejszych miejscowości Dolnego Śląska) ma trafić 
1 mln zł. W skali kraju będą to dziesiątki milionów, a przecież nie ma stanu klęski. Na dłuższą metę spustoszy to i tak dziurawy budżet państwa. Może lepiej budować drożej, ale pewniej, nowocześniej? To pytania, które stawia nam życie, a przed którymi  branża budowlana, projektanci i inwestorzy nie uciekną.
Nie mam też wątpliwości, że w najbliższych latach będzie rosnąć znaczenie budownictwa wąsko wyspecjalizowanego. Należy do nich m.in. budownictwo tunelowe, któremu w tym numerze poświęcamy wiele uwagi. Być może jednak nie jest ono wcale takie wąskospecjalistyczne, skoro stale rozszerza się zakres wykorzystania tuneli. Są budowane nie tylko dla celów komunikacyjnych, ale służą też do retencji wody, zaopatrywania w wodę aglomeracji miejskich, odprowadzania ścieków, podziemnej uprawy roślin, dla potrzeb laboratoriów badawczych z zakresu fizyki jądrowej (akceleratory w USA czy w Szwajcarii), jako magazyny i parkingi. Niektóre tunele zbudowano wyłącznie dla podniesienia bezpieczeństwa podróżowania w rejonach schodzenia lawin czy obrywów skalnych. O historii i nowych funkcjach tuneli mówią bardzo interesująco prof. Anna Siemińska-Lewandowska i dr Wojciech Grodecki. Natomiast dr hab. Piotr Czaja przedstawia światowy postęp w technologii budowy tuneli i omawia technologie ich drążenia, szeroko posługując się przykładami.
Pozostając w kręgu zagadnień technologicznych, chciałbym zainteresować Państwa artykułem prof. Marka Łagody. Ten znany autor i autorytet prezentuje systemy wzmacniania konstrukcji mostowych opracowane w Polsce (system IBDiM i system Neoxe) i zestawia korzyści płynące ze stosowania metody wstępnego naprężania taśm CFRP (z włóknami węglowymi). Wstępne sprężenie CFRP ma bardzo pozytywny wpływ na efektywność wzmacniania elementów betonowych. Wpływ ten dotyczy zarówno stanu granicznego użytkowalności (deformacje, zarysowania), jak i stanu granicznego nośności.
Również w IBDiM pracują autorzy kolejnego ciekawego artykułu, dotyczącego wzmacniania słabego podłoża za pomocą kolumn. 
Dr Bolesław Kłosiński i Beata Gajewska, opisując różne techniki wytwarzania kolumn w warstwach słabych, udowodniają, że wzmacnianie słabego podłoża budowli drogowych za pomocą kolumn jest korzystną kosztowo, a często i czasowo, metodą budowy. Wzmacnianie podłoża gruntowego stwarza możliwości wykorzystania terenów nieprzydatnych do zabudowy. Technika formowania kolumn stale się rozwija. Poprawia się jakość robót i możliwości ich kontroli, co sprzyja zwiększeniu zakresu ich stosowania.
Drugie życie dworca Warszawa Stadion – tak zatytułował swój artykuł Mariusz Bujański i nie ma w tym określeniu przesady. Po dwuletnim remoncie – wykonanym przez Bilfinger Beger Budownictwo SA – dworzec, który dawniej był synonimem tandety i chaosu, miejscem, którego należało unikać, stał się wspaniałą wizytówką nowoczesnego miasta, którą z dumą pochwaliliśmy się europejskim fanom futbolu podczas Euro 2012. Aluminiowe wykończenia, płyty z wibrobetonu, nowe oświetlenie, nowe klatki schodowe z ruchomymi schodami i windami, a także wzmocnienie gruntu pod płaszczem tunelu i wymiana konstrukcji podłoża torowiska to tylko niektóre z wykonanych prac.
Duże powody do satysfakcji ma też Amitech Poland Sp. o.o., której portret kreślimy w tym numerze. Firma notuje rocznie 15-procentowy wzrost sprzedaży. Jest producentem rur GRP w technologii nawojowej (FCW) Flowtite w zakresie średnic DN 200 – DN 2500 i ciśnieniu do PN32. Produkcję uzupełniają systemowe studnie kanalizacyjne oraz duża gama kształtek ciśnieniowych i bezciśnieniowych, a także profile niekołowe w zakresie do DN 3200. Jej wyroby w ok. 60% trafiają na rynek krajowy, a pozostała część jest kierowana na eksport. Amitech jest wiodącym dostawcą dla priorytetowych inwestycji wod-kan w Polsce.
Na zakończenie chciałem zaprosić do zapoznania się z relacjami z dwóch największych imprez targowych w branżach: technologii bezwykopowych – NO-DIG 2012 w Kielcach i wodno-kanalizacyjnej – WOD-KAN w Bydgoszczy. Gościem pierwszej z nich był m.in. prof. Samuel Ariaratnam, prezes zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Technik Bezwykopowych. W ramach sześciu sesji wygłoszono 36 referatów dotyczących rozwoju technologii bezwykopowych w Polsce i na świecie, wybranych problemów związanych z wykonawstwem infrastruktury podziemnej, eksploatacją odnawianych rurociągów, a także doborem optymalnych technik bezwykopowych z uwzględnieniem ryzyka. Konferencja była połączona z wystawą wewnętrzną oraz pokazami technologii. Targi w Bydgoszczy odbyły się po raz 20., nie dziwi więc, że było wyjątkowo odświętnie. Tegoroczne targi zgromadziły aż 430 wystawców – ta liczba mówi sama za siebie. W trakcie jednej z wielu konferencji towarzyszących targom przedstawiono projekt Standardu IGWP w zakresie gospodarki osadowej.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI”

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny


130-lat Górnośląskich Wodociągów (PDF)
Autor: Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów S.A. w Katowicach
[bez logowania]
Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów S.A. jest największym w kraju i jednym z większych w Europie przedsiębiorstwem wodociągowym, od lat sprawnie działającym w strategicznej dla gospodarki regionu i państwa dziedzinie, jaką jest zaopatrzenie w wodę.

Sprzedaż Amitech wzrasta o 15% rocznie (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Andrzejem Pielaszkiewiczem, prezesem zarządu Amitech Poland Sp. z o.o. Producent rur z żywic poliestrowych wzmacnianych ciągłym i ciętym włóknem szklanym z wypełniaczem kwarcowym (GRP).

XX targi WOD-KAN za nami (PDF)
Autor: Dorota Jakuta, dyrektor Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”
[bez logowania]
Za nami jubileuszowa 20. edycja Międzynarodowych Targów Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN 2012. Już po raz czwarty targi WOD-KAN odbyły się na terenach Bydgoskiego Centrum Wystawienniczo-Targowego.

V Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Technologie bezwykopowe No-Dig Poland 2012 (PDF)
Autor: dr inż. Justyna Lisowska, Zakład Wodociągów i Kanalizacji, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
W dniach 17–19 kwietnia 2012 r. w Kielcach-Cedzynie odbyła się V Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Technologie bezwykopowe No-Dig Poland 2012, połączona z wystawą wewnętrzną oraz pokazami technologii.

Mieszanki wypełniające GRUNTON® idealnie wypełnią każdą pustkę (PDF)
Autor: Piotr Karbownik, CEMEX Polska
[bez logowania]
CEMEX Polska posiada ogromne doświadczenie produkcyjne i tradycje handlowe na rynku budowlanym. Staramy się kształtować naszą ofertę w taki sposób, aby jak najlepiej spełniać oczekiwania klientów. Oprócz betonu towarowego w ofercie CEMEX Polska znajdują się również mieszanki wypełniające do specjalnych zastosowań – GRUNTON®. Takie samozagęszczalne mieszanki są stosowane podczas zabudowy, a po stwardnieniu wykazują właściwości zbliżone do zagęszczonego gruntu.

Bezwykopowe technologie renowacji oraz budowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych (PDF)
Autor: Beata Drzewiecka, Dendros
[bez logowania]
Bezwykopowe technologie renowacji oraz budowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych to tytuł konferencji, jaka odbyła się 16 i 17 maja 2012 r. w Rosnówku koło Poznania. Spotkanie zorganizowane zostało przez firmę Dendros, a opiekę merytoryczną sprawował dr inż. Florian Piechurski, docent Politechniki Śląskiej.

Drugie życie dworca Warszawa Stadion (PDF)
Autor: Mariusz Bujański, Bilfinger Berger Budownictwo SA
[bez logowania]
Nie ma już Stadionu X-lecia, jest Stadion Narodowy. Jeśli spojrzeć szerzej na jego otoczenie, to można odnieść wrażenie, że od rozpoczęcia budowy nie minęły trzy lata, a całe dziesięciolecia. Zniknęły szpetne budy i odrapany dworzec PKS. Uwagę przykuwa lśniący nowością dworzec PKP Warszawa Stadion.

Tunele nie tylko komunikacyjne (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa i Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Anną Siemińską-Lewandowską oraz dr. inż. Wojciechem Grodeckim

Budownictwo podziemne i bezpieczeństwo w komunikacji drogowej i infrastrukturze miejskiej (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W dniach 19 i 20 kwietnia 2012 r. Wydział Górnictwa i Geoinżynierii Akademii Górniczo-Hutniczej zorganizował Konferencję Naukowo-Techniczną Budownictwo podziemne i bezpieczeństwo w komunikacji drogowej i infrastrukturze miejskiej. Przygotowaniem spotkania zajęły się katedry Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki oraz Górnictwa Podziemnego.

Tunele – współczesne potrzeby cywilizacyjne i technologiczne możliwości ich zaspokojenia (PDF)
Autor: dr hab. inż. Piotr Czaja, prof. AGH, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
[bez logowania]
Od najdawniejszych czasów tajemnicze lochy i tunele zwiększały poziom obronności osad ludzkich. Według przekazów historycznych, pierwszy tunel zbudowali Babilończycy pod rzeką Eufrat wyłącznie dla celów obronnych. Zastosowali jedyną możliwą wtedy metodę, tzw. odkrywkową, polegającą na okresowej zmianie koryta rzeki, wykonaniu wykopu w jej dnie i zbudowaniu ceglanej kamiennej obudowy murowej przykrytej i uszczelnionej iłem.

Rozwiązania TINES w nawierzchni warszawskiego metra (PDF)
Autor: TINES SA
[bez logowania]
W celu ograniczenia transmisji drgań w stołecznej kolei podziemnej, na budowie sześciokilometrowego odcinka centralnego II linii tej kolei, łączącego Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim, zostaną wdrożone rozwiązania TINES dla nawierzchni szynowych. Będą to maty wibroizolacyjne oraz systemy blokowych podpór szynowych w otulinie.

AUTOSTRADA-POLSKA, MASZBUD, TRAFFIC-EXPO, ROTRA 2012 (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
18. edycja Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA (Kielce, 8–11 maja 2012 r.) zgromadziła firmy z całego świata, reprezentantów największych światowych marek i koncernów związanych z branżą budownictwa drogowego. O wielkości ekspozycji świadczy kilkaset ton sprzętu i blisko 30 tys. m3 wynajętej powierzchni wystawienniczej. Wystawie towarzyszyły Międzynarodowe Targi Infrastruktury, Salon Technologia i Infrastruktura Lotnisk TRAFFIC-EXPO-TIL, Międzynarodowe Targi Maszyn Budowlanych i Pojazdów Specjalistycznych MASZBUD oraz Międzynarodowe Targi Transportu Drogowego – Pojazdy Użytkowe ROTRA.

Konstrukcje sprężone KS2012 (PDF)
Autor: Zakład Konstrukcji Sprężonych, Instytut Materiałów i Konstrukcji Budowlanych, Politechnika Krakowska
[bez logowania]
W dniach 21–23 marca 2012 r. w Krakowie odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje sprężone KS2012, zorganizowana w 60. rocznicę pierwszej polskiej realizacji w technologii sprężania (most w Starym Młynie koło Końskich w województwie świętokrzyskim). Konferencję zorganizował Zakład Konstrukcji Sprężonych Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.

Mosty – tradycja i nowoczesność (PDF)
Autor: dr inż. Justyna Sobczak-Piąstka, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
[bez logowania]
14 i 15 maja 2012 r. w Bydgoszczy odbyła się III Międzynarodowa Konferencja Mostowa im. Rudolfa Modrzejewskiego Mosty – tradycja i nowoczesność. Organizatorami konferencji byli: Katedra Mechaniki Konstrukcji Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy, Council of Polish Engineers in North America, firma GOTOWSKI Sp. z o.o. w Bydgoszczy, Polskie Towarzystwo Mechaniki Teoretycznej i Stosowanej, oddział w Bydgoszczy, Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, Oddział Pomorsko-Kujawski, Kujawsko-Pomorska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa oraz Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy.

Konstrukcja i wyposażenie mostów (PDF)
Autor: dr inż. Marek Salamak, Katedra Dróg i Mostów, Politechnika Śląska
[bez logowania]
Konferencja Konstrukcja i wyposażenie mostów odbyła się 24 i 25 maja 2012 r. w Wiśle, w hotelu Stok, i została zorganizowana przy współpracy Agencji Reklamowej Big Bang Marketing. Patronat nad nią objęły: Katedra Dróg i Mostów Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Oddział Górnośląski Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Katowicach oraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Wzmacnianie konstrukcji mostowych kompozytami wstępnie sprężonymi, cz. 2 (PDF)
Autor: dr hab. inż. Marek Łagoda, prof. IBDiM i prof. PL, Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie; Wydział Budownictwa i Architektury, Katedra Dróg i Mostów, Politechnika Lubelska
[bez logowania]
Tekst jest kontynuacją artykułu opublikowanego w poprzednim numerze „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego”, w którym przedstawiono możliwości wzmacniania konstrukcji mostowych za pomocą wstępnie naprężonych taśm kompozytowych, skatalogowano problemy związane z opracowaniem technologii systemów wstępnego naciągu i kotwienia taśm CFRP oraz opisano projektowy stan równowagi konstrukcji zginanej przy wzmocnieniu za pomocą sprężenia taśmami. W tej części artykułu autor omówił systemy wzmacniania konstrukcji powstałych w Polsce i przedstawił korzyści płynące ze stosowania metody wstępnego naprężania taśm CFRP do wzmacniania mostów.

Misja możliwa – recykling – materiały przyszłości (PDF)
Autor: Liliana Chołuj, BLL Sp. z o.o.
[bez logowania]
Podczas XVIII Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA w Kielcach miało miejsce wiele interesujących konferencji. Niewątpliwie jedną z nich była konferencja zorganizowana 8 maja 2012 r. przez firmę BLL Sp. z o.o. z Gdyni. Tematem przewodnim spotkania był recykling.

Zabezpieczenia fundamentów i głębokich wykopów (PDF)
Autor: Wojciech Foltman, Koło Naukowe Konstrukcji Mostowych Politechniki Krakowskiej
[bez logowania]
31 maja 2012 r. w krakowskim hotelu Aspel obyło się szkolenie dla członków Oddziału Małopolskiego Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące zabezpieczenia fundamentów i głębokich wykopów. Prelegentami byli pracownicy firmy Aarsleff Sp. z o.o., będącej częścią międzynarodowej grupy Per Arsfleff z siedzibą w Åbyhøj w w Danii.

Instytut Badawczy Dróg i Mostów na targach AUTOSTRADA-POLSKA (PDF)
Autor: Elżbieta Janiszewska, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
[bez logowania]
Zakończyła się 18. edycja Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA. Tej rangi spotkanie przedstawicieli branży drogowej nie mogło odbyć się bez udziału Instytutu Badawczego Dróg i Mostów z Warszawy. W pierwszym dniu targów, 8 maja 2012 r., Instytut wraz z Polską Izbą Konstrukcji Stalowych zaprosił drogowców na konferencję Zabezpieczenia antykorozyjne stalowych konstrukcji mostowych, a dzień później na konferencję Podłoże i fundamenty budowli drogowych.

Wzmacnianie słabego podłoża kolumnami w budownictwie drogowym (PDF)
Autor: mgr inż. Beata Gajewska, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, dr inż. Bolesław Kłosiński, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
[bez logowania]
Wzmacnianie lub ulepszanie podłoża jest obecnie codzienną praktyką w budownictwie drogowym. Coraz częściej drogi budowane są na terenach mało przydatnych do zabudowy. Dąży się do wykorzystywania w budowlach ziemnych niemal wszystkich miejscowych gruntów oraz materiałów odpadowych. Wprowadzane w kraju nowe technologie stwarzają bogate możliwości wzmacniania i ulepszania słabych podłoży. Istnieje duża liczba metod, specjalistycznych zabiegów i wyrobów, o szerokim lub też o bardzo ograniczonym, specjalnym przeznaczeniu.

Ulepszanie i stabilizacja gruntów spoiwem wapiennym (PDF)
Autor: Sławomir Gąsiorowski, Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego
[bez logowania]
Korzyści z posiadania sprawnej i wydajnej komunikacji wewnątrz kraju są oczywiste. Projektowanie, budowa lub modernizacja dróg, autostrad oraz linii kolejowych jest przedsięwzięciem technologicznym, dla którego inwestorzy, a za nimi projektanci i wykonawcy poszukują punktu równowagi pomiędzy szybkością wykonywania prac budowlanych, ich jakością a ekonomiczną opłacalnością. W ostatnich czasach pojawił się jeszcze jeden istotny czynnik planowania inwestycji, który należy uwzględnić w pracach projektowych i wykonawczych. Jest nim ochrona środowiska.

Rynek budowlany w 2012 r. wzrośnie o 5% (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, główny analityk rynku budowlanego, PMR Publications
[bez logowania]
Polski rynek budowlany pod względem wartości zrealizowanych robót w 2012 r. w dalszym ciągu będzie prezentował się korzystnie. Jednak mniejsza liczba nowych inwestycji drogowych znacząco wpłynie na wyniki budownictwa w latach 2013–2014. W dłuższym okresie to branża energetyczna, wspierana przez segment budownictwa kolejowego, będzie nadawała ton sektorowi inżynieryjnemu.

Nowy system prętów samowiercących BB DRILL (PDF)
Autor: BBV Systems Sp. z o.o.
[bez logowania]
Kotwy gruntowe iniekcyjne oraz gwoździe gruntowe i mikropale to stalowe i pomocnicze części takich konstrukcji, jak np. ścianki szczelne, palisady, fundamenty. W trakcie wiercenia otworu w gruncie te samowiercące elementy o długim kształcie zostają obudowane gruntobetonem powstałym z mieszaniny urobionego gruntu i zaczynu.

Bezwibracyjne zabezpieczenia istniejących budynków z zastosowaniem palisad jet grouting (PDF)
Autor: mgr inż. Grzegorz Jaroń, mgr inż. Anna Dąbrowska-Paluch, mgr inż. Sebastian Bielski, Zakład Inżynieryjny Georem Sp. z o.o.
[bez logowania]
W ostatnich latach, w związku z rozbudową wielu fabryk oraz zakładów produkcyjnych, konieczne stało się dodatkowe zabezpieczanie wykopów znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie istniejących budynków. Pogłębianie fundamentów, często sięgające kilku metrów, w ścisłych centrach miast wymusza zastosowanie technologii niegenerujących drgań. Te bowiem wpływają negatywnie nie tylko na konstrukcję sąsiednich obiektów budowlanych, ale przede wszystkim na sam budynek podlegający rozbudowie.

Geologia dla rozwoju infrastruktury energetycznej (PDF)
Autor: Zarząd Targów Warszawskich SA, Państwowy Instytut Geologiczny-Państwowy Instytut Badawczy
[bez logowania]
24 i 25 maja 2012 r. w siedzibie Państwowego Instytutu Geologicznego-Państwowego Instytutu Badawczego (PIG-PIB) w Warszawie odbywały się X Międzynarodowe Targi Geologia Geo-Eko-Tech. Zorganizowano je pod hasłem Geologia dla rozwoju infrastruktury energetycznej.

Konstrukcje podatne z blach falistych w inżynierii komunikacyjnej (PDF)
Autor: Jacek Szczepiński, ViaCon Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
W Rydzynie 23 i 24 kwietnia 2012 r. odbyła się druga edycja konferencji Konstrukcje podatne z blach falistych w inżynierii komunikacyjnej. Organizatorami konferencji byli, Politechnika Poznańska, Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, Wielkopolski Oddział Polskiego Komitetu Geotechniki oraz Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, oddział w Poznaniu. Głównym sponsorem wydarzenia była firma ViaCon Polska Sp. z o.o.

Charakterystyka wybranych osuwisk z terenu Polski południowej (PDF)
Autor: Robert Kaczmarczyk, Sylwia Tchórzewska, Henryk Woźniak, Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
[bez logowania]
W artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych na 74 osuwiskach z terenu Polski południowej, które powstały lub uaktywniły się po okresie intensywnych opadów w 2010 r. W większości spowodowały one znaczne straty w budynkach mieszkalnych i infrastrukturze. Bez podjęcia działań zaradczych mogą być źródłem poważnych problemów gospodarczych.

Studia podyplomowe Bezpieczne Nowoczesne Drogi (PDF)
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, Kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Uniwersytet Zielonogórski
[bez logowania]
Po intensywnych staraniach zapadła decyzja o uruchomieniu kolejnej edycji studiów podyplomowych na Uniwersytecie Zielonogórskim pod nazwą Bezpieczne Nowoczesne Drogi.

Modernizacja linii E30/C-E30 na odcinku Kraków – Rzeszów (PDF)
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe SA
[bez logowania]
W ramach prowadzonych prac modernizacyjnych na linii kolejowej E30/C-E30 na odcinku Kraków – Rzeszów planowane jest dostosowanie linii kolejowej do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich, dzięki czemu czas przejazdu na tym odcinku skróci się o ok. 71 minut. Prędkość pociągów towarowych wzrośnie do 120 km/h.

Kamień bloczny – aktualne tendencje w zastosowaniu, wydobyciu i obróbce, cz. 2 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Wiesław Kozioł, mgr inż. Andrzej Ciepliński, Katedra Górnictwa Odkrywkowego AGH im. Stanisława Staszica w Krakowie
[bez logowania]
Światowy przemysł kamienia blocznego, chociaż nie zalicza się do dominującej branży górnictwa światowego, wykazuje jednak stałą tendencję wzrostową. W ciągu ponad 30 lat produkcja skał blocznych notuje średnio siedmioprocentową dynamikę wzrostu, a roczne obroty przekraczają 60 mld USD. W Polsce w 2010 r. łączne obroty kamieniami budowlanymi i drogowymi osiągnęły poziom ok. 0,6 mld zł.

Terra mineralia we Freibergu (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Krystian Probierz, Instytut Geologii Stosowanej, Wydział Górnictwa i Geologii, Politechnika Śląska w Gliwicach
[bez logowania]
Miasto Freiberg kojarzy się nam z górnictwem rud cynku i ołowiu oraz pozyskiwaniem srebra. Niestety, teraz to jedynie historia, bowiem kopalnie tego rejonu zakończyły wydobywanie cennych kruszców u schyłku lat 60. XX w. Akademia Górnicza we Freibergu, słynna Bergakademie, jest natomiast w dalszym ciągu chlubą tego 40-tysięcznego miasta, położonego w Saksonii u podnóża Gór Kruszcowych, czyli Rudaw, i odległego od polskiej granicy w Zgorzelcu jedynie o ok. 1,5 godziny jazdy samochodem.


Reklamy
Eurovia Noe Palisander Geobrugg Luxo PPI Chrobok Keller Wodociągi Miasta Krakowa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję