YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 4(37) lipiec-sierpień 2011

37




W numerze

Miało być tanio, solidnie i szybko. Nic nie zostało z tych obietnic, a rozwój wypadków przy budowie A2 jest coraz burzliwszy. Firma Covec zalega ze spłatą polskim partnerom ponad 117 mln zł. Teraz więc GDDKiA będzie musiała wziąć odpowiedzialność nie tylko za dokończenie obu odcinków autostrady, ale też zająć się problemem zobowiązań finansowych, które ma chiński wykonawca.


Cena budowy kilometra autostrady jest w Polsce wysoka, i to przyznają wszyscy. Dlaczego jest drożej niż w starych krajach Unii, gdzie robocizna kosztuje o wiele więcej – tego jeszcze nikt nie wytłumaczył. A wszystko to – paradoksalnie! – w sytuacji, gdy kryterium najniższej ceny odgrywa decydującą rolę w rozstrzyganiu przetargów. Kryterium, przez które wpadamy w takie pułapki, jak nieszczęsna budowa A2 przez Chińczyków.
Innym gorącym tematem tegorocznego lata jest obchodzenie systemu opłat elektronicznych na drogach, czyli e-myta, przez kierowców ciężarówek. Zamiast płatnych autostrad jeżdżą drogami lokalnymi, przez co je niszczą. To, że tiry zmuszone do tego, żeby płacić kilka razy więcej niż dotychczas za przejazd przez Polskę, będą wybierały boczne drogi, było do przewidzenia. Jednak skala tego zjawiska chyba zaskoczyła, skoro inspektorzy transportu są bombardowani skargami o rozjeżdżanych drogach powiatowych lub wojewódzkich, a sam minister infrastruktury jest proszony o to, by szybko coś z tym zrobił.
Pocieszające wnioski płyną z doświadczeń wdrażającej system e-myta austriackiej firmy Kapsch.  Rzeczywiście, przez kilka tygodni po uruchomieniu systemu kierowcy omijają drogi, na których pobierane są opłaty. Po tym czasie okazuje się, że oszczędności są niewielkie w stosunku do straconego czasu czy opóźnień dostaw, więc wracają na autostrady. Tak było w Austrii i Czechach. E-myto obowiązuje na razie na sieci 1560 km autostrad i dróg ekspresowych w Polsce.
Już za nami najważniejsze konferencje i imprezy targowe pierwszej połowy tego roku, w tym m.in. jubileuszowa, zorganizowana po raz 25. konferencja Awarie budowlane w Międzyzdrojach, OIL-GAS AGH w Krakowie, WOD-KAN w Bydgoszczy, Geologia Geo-Eko-Tech w Warszawie czy Autostrada-Polska w Kielcach. Podczas tej ostatniej minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podsumował działania rządu, które ułatwiły realizację inwestycji infrastrukturalnych, takie jak poprawa wadliwego Prawa zamówień publicznych, ujednolicenie z prawem UE przepisów o ochronie środowiska czy usprawnienie funkcjonowania specustawy drogowej. Jak zauważył, kryzys finansowy wymusił w świecie rezygnację z inwestycji infrastrukturalnych, tymczasem w Polsce doprowadził do stworzenia nowego modelu ich finansowania. „Program Budowy Dróg Krajowych w Polsce jest realizowany i kolejny rok z rzędu przeznacza się ogromne kwoty na budowę róg krajowych. Dlatego nigdy dotąd w tak krótkim czasie nie realizowano tak wielu projektów. Do tej pory zakontraktowano budowę 1854 km dróg krajowych, a do końca obecnej kadencji parlamentu zostaną podpisane umowy na realizację ponad 
2 tys. km. Obecnie w budowie jest ok. 1425 km dróg, w tym ok. 720 km autostrad. Od listopada 2007 r. oddano do ruchu 1243 km dróg krajowych” – wyliczał minister.
Relację z konferencji Autostrada-Polska, podobnie jak z innych ważnych wydarzeń branżowych ostatnich tygodni, przeczytają Państwo w tym numerze „NBI”. W różnorodnych artykułach podejmujemy tematykę technologii bezwykopowych, sporo miejsca poświęcamy również awariom budowlanym, w tym katastrofom i awariom mostów, o czym w zajmujący sposób pisze prof. Wojciech Radomski. Polecam także teksty dotyczące wybitnych postaci polskiej nauki – wywiad z rektorem AGH prof. Antonim Tajdusiem, za którego dwóch kadencji Akademia niezwykle szybko się rozwija, oraz prezentację sylwetki prof. Kazimierza Flagi, od niedawna doktora h.c. Politechniki Krakowskiej.

Życzę dobrej lektury!

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny

 



Prof. Kazimierz Flaga doktorem h.c. Politechniki Krakowskiej (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
22 czerwca 2011 r. Senat Politechniki Krakowskiej nadał tytuł doktora honoris causa prof. Kazimierzowi Fladze. Uroczystość odbyła się w auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Katastrofy i awarie mostów a rozwój wiedzy budowlanej, cz. 1 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski, Instytut Dróg i Mostów, Politechnika Warszawska
[bez logowania]
W artykule przedstawiono i zdefiniowano subiektywne oraz obiektywne czynniki wpływające na rozwój wiedzy budowlanej. Wskazano bariery tego rozwoju, posługując się przykładami historycznymi i współczesnymi. Opisano wpływ awarii i katastrof, szczególnie konstrukcji mostowych, na postęp w budownictwie.

Estetyka mostów (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo inżynieryjne
[bez logowania]
Postulat budowania estetycznych mostów wrósł niejako w świadomość mostowców, i to nie tylko projektantów i wykonawców, ale także inwestorów, którzy, choć niekiedy dopiero po stoczeniu „estetycznych bojów”, przeważnie dają się przekonać do rozwiązań odbiegających od stereotypów. Tym większa jest jednak odpowiedzialność projektantów i wykonawców, by oferowane i realizowane przez nich mosty prezentowały wysokie wartości estetyczne, aby były nie tylko przedmiotem podziwu, ale i zachwytu, by dobrze kształtowały gusty użytkowników i obserwatorów, czyli – nie bójmy się takich stwierdzeń – aby stanowiły element właściwego uwrażliwiania społeczeństwa na piękno.

Autostrada-Polska 2011 (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
862 firmy z całego świata, reprezentanci największych światowych marek i koncernów, kilkaset ton sprzętu i ponad 20 tys. zwiedzających – to obraz tegorocznej, rekordowej edycji targów AUTOSTRADA-POLSKA.

Jak zmniejszyć hałas w ruchu drogowym (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
10 maja br. w Kielcach, podczas targów AUTOSTRADA-POLSKA, odbyła się konferencja Osłony przeciwhałasowe w ruchu drogowym, zorganizowana przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Uroczystego otwarcia konferencji dokonali prof. dr hab. inż Leszek Rafalski, dyrektor Instytutu, Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce, oraz Konrad Jaskóła, prezes zarządu Polimeksu-Mostostalu SA.

Nawierzchnie i izolacje na obiektach inżynieryjnych betonowych i stalowych (PDF)
Autor: prof. nadzw. dr hab. inż. Marek Iwański, kierownik Katedry Inżynierii Komunikacyjnej, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
Sympozjum Nawierzchnie i izolacje na obiektach inżynieryjnych betonowych i stalowych. Konsekwencje i możliwości działań zostało zorganizowane przez firmę BLL Sp. z o.o. z Gdyni, pod patronatem naukowym Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach. Odbyło się 12 maja 2011 r. i było imprezą towarzyszącą XVII Międzynarodowym Targom Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA 2011.

OIL-GAS AGH 2011 (PDF)
Autor: dr hab. inż. Stanisław Nagy, prof. AGH, Sławomir Wysocki, Wydział Wiertnictwa, Nafty i Gazu, Akademia Górniczo-Hutnicza
[bez logowania]
8–10 czerwca 2011 r. w murach Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, na Wydziale Wiertnictwa, Nafty i Gazu, odbyła się XXII Międzynarodowa Konferencja OIL-GAS AGH 2011. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Waldemar Pawlak – wicepremier, minister gospodarki, Aleksander Grad – minister skarbu państwa, dr Henryk Jacek Jezierski – podsekretarz stanu, główny geolog kraju, prof. dr hab. inż. Antoni Tajduś – rektor AGH. Komitetowi Naukowemu przewodniczył prof. zw. dr hab. inż. Jakub Siemek, a Komitetowi Organizacyjnemu – dr hab. inż. Stanisław Nagy, prof. AGH.

Skutki trzęsienia ziemi w Japonii i powodzi w Polsce, czyli Awarie budowlane 2011 (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Historia 25 konferencji na temat awarii i katastrof budowlanych, które powołało do życia szczecińskie środowisko naukowe, rozpoczęła się w 1974 r. i dzieli się na dwa etapy. Pierwszy przypadł na lata 1974–1993, kiedy z inicjatywy i pod przewodnictwem doc. dr. inż. Hieronima Priebe zorganizowano 14 sympozjów dotyczących przyczyn i zapobiegania awariom budowlanym. Drugi etap datuje się od 1994 r. i trwa do dziś.

WOD-KAN 2011 ex post (PDF)
Autor: Biuro Organizacji Targów, Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
[bez logowania]
XIX Międzynarodowe Targi Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN 2011 zgromadziły w Bydgoszczy 416 wystawców z Polski i Europy. Byli przedstawiciele firm z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Danii, Luksemburga, Czech, Białorusi, Litwy i Ukrainy. 62 wystawców przyjechało do Bydgoszczy po raz pierwszy, w tym przedstawiciele przedsiębiorstw z Białorusi i Luksemburga.

Projekty unijne zrealizowane w Wodociągach Krakowskich (PDF)
Autor: Grzegorz Wojas, Grzegorz Cyganik, Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. w Krakowie
[bez logowania]
W 2010 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. w Krakowie (MPWiK S.A.) zakończyło realizację dwóch projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności: Gospodarka wodno-ściekowa w Krakowie – etap I oraz Oczyszczalnia Ścieków Płaszów II w Krakowie.

Amerykański rekord w HDD (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, Kamil Mogielski, Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
[bez logowania]
Opisywana inwestycja dotyczy projektu bezwykopowego z zastosowaniem rur ze zgrzewalnego polichlorku winylu (FPVC). Rury te znajdują się w ofercie amerykańskiej firmy Underground Solutions Inc. (UGSI) od 1995 r., a od 2003 r. są stosowane do bezwykopowej budowy rurociągów.

NO-DIG Award 2011 za budowę kolektorów dosyłowych z rur przeciskowych do oczyszczalni ścieków „Czajka” w Warszawie (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Hobas System Polska Sp. z o.o. został laureatem nagrody NO-DIG Award 2011, przyznawanej przez międzynarodowe stowarzyszenie ISTT (International Society for Trenchless Technology).

Rozwój technologii układania instalacji metodą bezwykopową w Polsce (PDF)
Autor: Hobas System Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Technologie układania instalacji metodą bezwykopową przynoszą liczne korzyści ekonomiczne, ekologiczne i społeczne przy realizacji szerokiej gamy podziemnych konstrukcji i projektów renowacyjnych, dlatego też ciągle rośnie ich popularność na całym świecie

Zalety bezwykopowych technologii budowy i odnowy sieci infrastruktury podziemnej (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
Przy podejmowaniu decyzji, czy zastosować technologię wykopową budowy lub odnowy przewodów infrastruktury podziemnej, czy bezwykopową nie zawsze uwzględniane są wszystkie zalety technologii bezwykopowych, stąd też ich zestawienie i uporządkowanie może w dużym stopniu przyczynić się do częstszego niż dotychczas stosowania technologii bezwykopowych.

Sedymentacyjne koryto odwodnieniowe (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Józef Dziopak, dr inż. Daniel Słyś, Katedra Infrastruktury i Ekorozwoju, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Rzeszowska
[bez logowania]
Wody opadowe w trakcie spływu po powierzchni terenu unoszą ze sobą znaczne ilości zanieczyszczeń i odpadków. Zasadniczą część z nich stanowią zawiesiny mineralne w postaci pyłów, piasków i żwiru, które można odseparować od wody w prostych procesach osadzania.

Symboliczny start tarczy TBM (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
7 kwietnia 2011 r. na placu budowy tunelu pod dnem Wisły nastąpił symboliczny start tarczy TBM. Zgodnie z tradycją górniczą, kultywowaną w Warszawie przez generalnego wykonawcę tunelu – Przedsiębiorstwo Robót Górniczych Metro Sp. z o.o. – w szybie startowym poświęcono TBM oraz kapliczkę z figurką św. Barbary, patronki prac podziemnych, która pozostanie tam do końca budowy.

Głęboka obudowa liniowa – duża elastyczność przy maksymalnej głębokości (PDF)
Autor: ThyssenKrupp Bauservice GmbH
[bez logowania]
Kiedy w pewien styczniowy poniedziałek właściciel warsztatu samochodowego wszedł na teren swojego zakładu, nie mógł uwierzyć własnym oczom – dwa samochody zniknęły w kraterze o średnicy 9 m. Przypuszczano, że do uskoku ziemi przyczyniły się prace górnicze, powszechne przecież w Zagłębiu Ruhry. Jednak faktyczną przyczynę poznano dopiero wtedy, kiedy w dole o długości 14 m znaleziono wypłukany i uszkodzony kanał ściekowy.

Budownictwo drogowe – kondycja branży i prognoza rynku (PDF)
Autor: Jacek Stefanski, Arcata Partners SC
[bez logowania]
Już po raz dziewiąty firma doradcza Arcata Partners opracowała, we współpracy z Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Drogownictwa i firmami drogowo-mostowymi, raport o stanie drogownictwa. Szczegółowo opisano w nim kondycję branży oraz przedstawiono prognozy rozwoju rynku robót drogowych do 2015 r.

Przejścia dla zwierząt przy drogach – rozwiązania optymalne oraz doświadczenia i problemy w zakresie projektowania, cz. 2 (PDF)
Autor: Rafał T. Kurek, Stowarzyszenie Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot
[bez logowania]
Kontynuując rozpoczęty w poprzednim numerze temat dotyczący metod minimalizowania negatywnego oddziaływania dróg na dziką faunę, przeanalizujemy najczęściej popełniane błędy w projektowaniu przejść dla zwierząt. W pierwszym artykule tego cyklu scharakteryzowaliśmy te obiekty z uwzględnieniem ich znaczenia i rodzajów.

Obwodnica Zambrowa i Wiśniewa (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Projekt obejmuje budowę obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa w ciągu DK nr 8 w lokalizacji od km 575 + 550 do km 586 + 620 i w ciągu DK nr 63 w lokalizacji od km 164 + 600 do km 169 + 452 wraz z budową i przebudową niezbędnych obiektów i urządzeń służących do utrzymania dróg krajowych i transportu drogowego oraz budową i przebudową infrastruktury technicznej.

Inżynieria fundamentowania i konsolidacja gruntów (PDF)
Autor: Anna Góral, Amago Sp. z o.o.
[bez logowania]
27 kwietnia 2011 r. w warszawskim hotelu InterContinental odbyło się pierwsze seminarium naukowe Inżynieria fundamentowania i konsolidacja gruntów. Spotkanie zostało zainicjowane przez firmę Amago, wyłącznego dilera sprzętu fundamentowego Soilmec w Polsce, oraz konsorcjum TreviGroup, w skład którego wchodzi firma Soilmec.

Obwodnica Gołdapi (PDF)
Autor: Mateusz Gdowski, Bilfinger Berger Budownictwo SA
[bez logowania]
Jedna z najważniejszych inwestycji na drogach krajowych w województwie warmińsko-mazurskim – obwodnica Gołdapi w ciągu drogi krajowej nr 65 – zrealizowana przez Bilfinger Berger Budownictwo SA, lidera konsorcjum firm wykonawczych, została zakończona pod koniec października 2010 r. Budowa obwodnicy rozpoczęła się w 2008 r. i kosztowała 125 mln zł.

O geobezpieczeństwie na targach Geologia 2011 (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
25 i 26 maja 2011 r. w Państwowym Instytucie Geologicznym w Warszawie odbyły się IX Międzynarodowe Targi Geologia Geo-Eko-Tech 2011. Tegoroczna edycja targów przebiegała pod hasłem Geobezpieczeństwo – systemy zapobiegania geozagrożeniom, monitoring i rekultywacja środowiska.

Sondowanie statyczne CPT (PDF)
Autor: Krzysztof Traczyński, Politechnika Warszawska, Michał Grela, Zakład Badań Geotechnicznych Geotest
[bez logowania]
Sonda CPT daje wyniki zbliżone do rzeczywistych, co pozwala optymalizować wielkość nakładów finansowych na fundamentowanie. Koszty sondowania i wykonania odwiertów są porównywalne, dlatego też tylko od świadomości inwestora i dostępności sprzętu zależy, czy takie badania zostaną wykonane.

Pale iniekcyjne zbrojone rurą stalową jako konstrukcja zespolona – uwagi krytyczne (PDF)
Autor: dr inż. Henryk Pachla, KROZ – Henryk Pachla
[bez logowania]
W praktyce inżynierskiej, a w szczególności w starych strukturach zabytkowych, często występuje problem niedoboru nośności istniejących fundamentów. Szczególnie szerokie zastosowanie do zwiększenia nośności fundamentów znalazły pale iniekcyjne (mikropale).

Rewitalizacja historycznych kanałów kanalizacyjnych w projektowaniu podziemnych tras turystycznych (PDF)
Autor: Karolina Wartak, Tomasz Wieja, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Akademia Górniczo-Hutnicza
[bez logowania]
W Polsce występuje znaczna liczba podziemnych kanałów, kolektorów i ejektorów, które w wyniku wprowadzania nowych technologii wykonywania sieci infrastruktury podziemnej zostały wyłączone ze swoich funkcji. Obiekty te, nierzadko zapomniane, niszczeją. Niektóre z nich stanowią bardzo ciekawe formy architektoniczne i przede wszystkim są widocznym znakiem rozwoju inżynierii miejskiej.

Są pieniądze na dokończenie zbiornika Świnna Poręba (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W 2011 r. na dokończenie zbiornika Świnna Poręba przeznaczy się 325 mln zł. Fundusz jest gotowy do sfinansowania wszystkich przedsięwzięć w ramach tej inwestycji – poinformował Władysław Majka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). – Środki na ten rok są przygotowane i jesteśmy gotowi do poniesienia nakładów w latach następnych.


Reklamy
PPI Chrobok Wodociągi Miasta Krakowa Geobrugg Noe Keller Palisander Luxo Eurovia
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję