REKLAMA

4 (37) lipiec – sierpień 2011

Miało być tanio, solidnie i szybko. Nic nie zostało z tych obietnic, a rozwój wypadków przy budowie A2 jest coraz burzliwszy. Firma Covec zalega ze spłatą polskim partnerom ponad 117 mln zł. Teraz więc GDDKiA będzie musiała wziąć odpowiedzialność nie tylko za dokończenie obu odcinków autostrady, ale też zająć się problemem zobowiązań finansowych, które ma chiński wykonawca.

Cena budowy kilometra autostrady jest w Polsce wysoka, i to przyznają wszyscy. Dlaczego jest drożej niż w starych krajach Unii, gdzie robocizna kosztuje o wiele więcej – tego jeszcze nikt nie wytłumaczył. A wszystko to – paradoksalnie! – w sytuacji, gdy kryterium najniższej ceny odgrywa decydującą rolę w rozstrzyganiu przetargów. Kryterium, przez które wpadamy w takie pułapki, jak nieszczęsna budowa A2 przez Chińczyków.

Innym gorącym tematem tegorocznego lata jest obchodzenie systemu opłat elektronicznych na drogach, czyli e-myta, przez kierowców ciężarówek. Zamiast płatnych autostrad jeżdżą drogami lokalnymi, przez co je niszczą. To, że tiry zmuszone do tego, żeby płacić kilka razy więcej niż dotychczas za przejazd przez Polskę, będą wybierały boczne drogi, było do przewidzenia. Jednak skala tego zjawiska chyba zaskoczyła, skoro inspektorzy transportu są bombardowani skargami o rozjeżdżanych drogach powiatowych lub wojewódzkich, a sam minister infrastruktury jest proszony o to, by szybko coś z tym zrobił.

Pocieszające wnioski płyną z doświadczeń wdrażającej system e-myta austriackiej firmy Kapsch.  Rzeczywiście, przez kilka tygodni po uruchomieniu systemu kierowcy omijają drogi, na których pobierane są opłaty. Po tym czasie okazuje się, że oszczędności są niewielkie w stosunku do straconego czasu czy opóźnień dostaw, więc wracają na autostrady. Tak było w Austrii i Czechach. E-myto obowiązuje na razie na sieci 1560 km autostrad i dróg ekspresowych w Polsce.

Już za nami najważniejsze konferencje i imprezy targowe pierwszej połowy tego roku, w tym m.in. jubileuszowa, zorganizowana po raz 25. konferencja Awarie budowlane w Międzyzdrojach, OIL-GAS AGH w Krakowie, WOD-KAN w Bydgoszczy, Geologia Geo-Eko-Tech w Warszawie czy Autostrada-Polska w Kielcach. Podczas tej ostatniej minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podsumował działania rządu, które ułatwiły realizację inwestycji infrastrukturalnych, takie jak poprawa wadliwego Prawa zamówień publicznych, ujednolicenie z prawem UE przepisów o ochronie środowiska czy usprawnienie funkcjonowania specustawy drogowej. Jak zauważył, kryzys finansowy wymusił w świecie rezygnację z inwestycji infrastrukturalnych, tymczasem w Polsce doprowadził do stworzenia nowego modelu ich finansowania. „Program Budowy Dróg Krajowych w Polsce jest realizowany i kolejny rok z rzędu przeznacza się ogromne kwoty na budowę róg krajowych. Dlatego nigdy dotąd w tak krótkim czasie nie realizowano tak wielu projektów. Do tej pory zakontraktowano budowę 1854 km dróg krajowych, a do końca obecnej kadencji parlamentu zostaną podpisane umowy na realizację ponad 
2 tys. km. Obecnie w budowie jest ok. 1425 km dróg, w tym ok. 720 km autostrad. Od listopada 2007 r. oddano do ruchu 1243 km dróg krajowych” – wyliczał minister.

Relację z konferencji Autostrada-Polska, podobnie jak z innych ważnych wydarzeń branżowych ostatnich tygodni, przeczytają Państwo w tym numerze „NBI”. W różnorodnych artykułach podejmujemy tematykę technologii bezwykopowych, sporo miejsca poświęcamy również awariom budowlanym, w tym katastrofom i awariom mostów, o czym w zajmujący sposób pisze prof. Wojciech Radomski. Polecam także teksty dotyczące wybitnych postaci polskiej nauki – wywiad z rektorem AGH prof. Antonim Tajdusiem, za którego dwóch kadencji Akademia niezwykle szybko się rozwija, oraz prezentację sylwetki prof. Kazimierza Flagi, od niedawna doktora h.c. Politechniki Krakowskiej.

Życzę dobrej lektury!

Artykuły z numeru:

REKLAMA
REKLAMA