Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Otwarto jeden tunel w Sulejówku
Gotowy jest nowy tunel pod torami w al. Marszalka Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. PLK otworzyły nowy obiekt i jednocześnie podpisały umowę z wykonawcą kolejnego bezkolizyjnego skrzyżowania, które powstanie w ciągu ul. Przejazd/Krasińskiego. [...]

125 lat Grupy Brugg





Przyszłością kolei są szybkie połączenia pasażerskie, kolej aglomeracyjna oraz ruch towarowy
Rozmowa z Ireneuszem Merchel, prezesem zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.[...]


Czas jako wieloaspektowy czynnik w inwestycjach budowlanych
Każda inwestycja budowlana jest osadzona w sprecyzowanych ramach czasowych, opisanych m.in. w harmonogramie rzeczowo-finansowym, harmonogramie prac projektowych i robót budowlanych czy innych dokumentach, jak umowa z wykonawcą, umowa z ubezpieczycielem. Czas w budownictwie może być sprzymierzeńcem, np. jako naturalny czynnik potrzebny do osiągnięcia dojrzałości konstrukcji. Może także powodować niedogodności, jak choćby w przypadku wystąpienia opóźnień. Jest jednak ponad wszelką wątpliwość istotnym wskaźnikiem mówiącym o efektywności i produktywności w całym budowlanym procesie inwestycyjnym oraz nieubłaganym kryterium miary sukcesu realizacji projektu zakładającego zachowanie terminu.[...]


Iniekcja kompensacyjna skutecznie wsparła drążenie tunelu kolejowego pod łódzkimi kamienicami
Łódzkie kamienice są bezpieczne. Soletanche Polska, wykonawca iniekcji kompensacyjnej – technologii, która wsparła przejście tarczy TBM Katarzyna podsumowuje zakończony pierwszy odcinek prac, w którym zaprojektowany tunel biegnie w świetle istniejących historycznych zabudowań Łodzi.[...]



NBI 4 (109) lipiec – sierpień 2023

109




W numerze

 Zakończyła się budowa najdłuższej przeprawy podwodnej w Polsce. Mierzący 1780 m tunel pod cieśniną Świny 30 czerwca 2023 r. został otwarty dla ruchu.


 

Tunel, którego budowa rozpoczęła się jesienią 2019 r., stanowi pierwsze stałe połączenie między wyspami Uznam i Wolin. Inwestycja została zrealizowana przez konsorcjum PORR SA, PORR Bau GmbH, oraz Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhut A.S. na zlecenie Gminy Miasta Świnoujście i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jako inwestora zastępczego. Szczegóły znajdą Państwo w artykule.

Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., w rozmowie z nami przedstawia wykonanie oraz plany inwestycyjne spółki i twierdzi, że przyszłością kolei są szybkie połączenia pasażerskie, kolej aglomeracyjna oraz ruch towarowy. Perspektywa finansowa UE z realizacją projektów od 2014 do 2023 r. jest na końcowym etapie. Warto wspomnieć, że budżet Krajowego Programu Kolejowego wynosił 66 mld zł. Dzięki decyzjom rządu wspierającym PLK S.A. obecnie wartość tego programu wzrosła do 79 mld zł. Stan zaawansowania zrealizowanych projektów to ok. 60 mld zł.

Raport wydania poświęcony jest rozwojowi transportu kolejowego w Polsce. Z danych statystycznych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że kolej staje się realną konkurencją dla lotnictwa. Ten rodzaj komunikacji jest doceniany przez pasażerów przede wszystkim ze względu na niższe ceny, a niekiedy także krótszy czas podróży. Przemieszczanie się środkami komunikacji szynowej jest polecanym rozwiązaniem również ze względu na niski ślad węglowy eksploatowanych taborów.

Czas jako wieloaspektowy czynnik w inwestycjach budowlanych to temat tego wydania „NBI”. Każda inwestycja budowlana jest osadzona w sprecyzowanych ramach czasowych, opisanych m.in. w harmonogramie rzeczowo-finansowym, harmonogramie prac projektowych i robót budowlanych czy innych dokumentach, jak umowa z wykonawcą, umowa z ubezpieczycielem. Czas w budownictwie może być sprzymierzeńcem, np. jako naturalny czynnik potrzebny do osiągnięcia dojrzałości konstrukcji. Może także powodować niedogodności, jak choćby w przypadku wystąpienia opóźnień. Jest jednak ponad wszelką wątpliwość istotnym wskaźnikiem mówiącym o efektywności i produktywności w całym budowlanym procesie inwestycyjnym oraz nieubłaganym kryterium miary sukcesu realizacji projektu zakładającego zachowanie terminu. Raport i temat wydania uzupełniają artykuły firm prezentujących swoje osiągnięcia. Warto przeczytać!

W dniach 23–25 maja 2023 r. w kampusie Politechniki Krakowskiej odbyła się piąta edycja infraBIM V4 Expo & Multi-Conference. Bez cienia przesady można powiedzieć, że od kilku lat jest to najważniejsze wydarzenie dotyczące cyfryzacji branży budowlanej w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak zwykle głównym organizatorem była fundacja Europejskie Centrum Cyfryzacji BIM (EccBIM), która współpracuje ze swoim operatorem, czyli zespołem infraTEAM. W tym roku współorganizacji podjęła się również Politechnika Krakowska. Zdaniem pomysłodawcy eventu prof. dr. hab. inż. Marka Salamaka z Politechniki Śląskiej krakowskie środowisko ekspertów BIM skupionych wokół PK i AGH tworzy tak mocny ośrodek, że Kraków mógłby być uznany w naszym kraju nawet za stolicę BIM. Byliśmy strategicznym partnerem medialnym infraBIM V4 Expo & Multi-Conference. Przy tej okazji przeprowadziliśmy wywiady z inwestorami i ekspertami, które publikujemy w tym numerze.

I tak prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej twierdzi, że wczesna edukacja to klucz do sukcesu BIM w Polsce. System edukacji jest krytycznie ważny we wdrażaniu BIM, a patrząc na problem całościowo, można zaryzykować twierdzenie, że jego rola powinna być postrzegana w szerszej perspektywie niż tylko edukacji inżynierów czy osób na rynku pracy. Powinniśmy zacząć mówić o perspektywie jak najwcześniejszej edukacji BIM, już na szczeblu technicznych szkół średnich.

Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad, ocenia, że łatwiej napisać, na czym polega BIM i jaki jest zakres jego możliwości, niż to faktycznie wykonać. Większość osób znających obszar BIM ma świadomość, że jest on wymagający, że jest przyszłościowy i że nie jest prosty do wdrożenia. Barier jest sporo.

Od przyjęcia rozwiązań w sektorze budowlanym zacznie się szersze wdrożenie BIM w całym sektorze publicznym – uważa Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych. BIM doskonale wpisuje się w zasady udzielania zamówień publicznych dotyczących najlepszej relacji jakości do ceny oraz zasadę efektywności, czyli uzyskania najlepszych efektów zamówienia.

Wiktor Piwkowski, prezes zarządu Fundacji PZITB, członek Rady Fundacji Europejskie Centrum Certyfikacji BIM, szef grupy BIM na Kongresie Budownictwa Polskiego, przybliżył okoliczności, kiedy BIM otrzyma mandat prawny w Polsce. Jego zdaniem na początku zastosowanie metodyki BIM należy ograniczyć do dużych inwestycji publicznych, np. o wartości powyżej 100 mln zł. Objęłoby to inwestycje o łącznej wartości ok. 70 mld zł rocznie i w efekcie przyniosło oszczędności w budżecie państwa rzędu 7–10 mld zł.

Serdecznie zapraszam do lektury całego numeru „NBI”.

Mariusz Karpiński-Rzepa
Redaktor Naczelny czasopisma Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne  

 


Tunel w Świnoujściu otwarty (PDF)
Autor: Marta Czerwińska, rzecznik prasowy, PORR SA
[bez logowania]
Zakończyła się budowa najdłuższej przeprawy podwodnej w Polsce. Mierzący 1780 m tunel pod cieśniną Świny 30 czerwca 2023 r. został otwarty dla ruchu. Tunel, którego budowa rozpoczęła się jesienią 2019 r., stanowi pierwsze stałe połączenie między wyspami Uznam i Wolin. Inwestycja została zrealizowana przez konsorcjum PORR SA, PORR Bau GmbH, oraz Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhut A.S. na zlecenie Gminy Miasta Świnoujście i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jako inwestora zastępczego.

Geobrugg z nowym, niebieskim logo (PDF)
Autor: GEOBRUGG PARTNER w POLSCE
[bez logowania]
Od 15 czerwca 2023 r. pojawiamy się z nowym logo i w niebieskim kolorze. Firma Geobrugg należy do Grupy Brugg od jej założenia w 1951 r. W tym roku Grupa Brugg ujednolici wygląd wszystkich swoich oddziałów. Brugg będzie wyróżniał się w naszym logo.

Przyszłością kolei są szybkie połączenia pasażerskie, kolej aglomeracyjna oraz ruch towarowy (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Ireneuszem Merchel, prezesem zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Koleją od Zalasu (PDF)
Autor: Daniel Kłosowski, prezes zarządu, dyrektor generalny, Kopalnie Porfiru i Diabazu Sp. z o.o.
[bez logowania]
Na południu Polski, pomiędzy Krakowem a Katowicami, znajduje się kopalnia, której jednym z podstawowych produktów jest materiał wykorzystywany do budowy kolejowych szlaków komunikacyjnych. Porfir z Zalasu. Słowa znane niemal wszystkim prowadzącym prace na liniach kolejowych. Synonim jakości i solidności. Jakość kruszywa i solidność współpracy.

TEM – więcej niż drążenie (PDF)
Autor: Lucyna Roszyk, główny specjalista ds. komunikacji, PORR SA
[bez logowania]
Od kilku miesięcy PORR realizuje zadanie Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ramach projektu Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach. Za tą nazwą kryje się jednak coś więcej niż tylko modernizacja zabytkowego tunelu w Trzcińsku. To maszyna TEM, dzięki której można pogodzić prace budowlane z ruchem kolejowym, co ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców i turystów. Czym jest TEM i dlaczego nazywana jest tunelem w tunelu?

Rozwój transportu kolejowego w Polsce (PDF)
Autor: Anna Adamczak-Bugno, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Z danych statystycznych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że kolej staje się realną konkurencją dla lotnictwa. Ten rodzaj komunikacji jest doceniany przez pasażerów przede wszystkim ze względu na niższe ceny, a niekiedy także krótszy czas podróży. Przemieszczanie się środkami komunikacji szynowej jest polecanym rozwiązaniem również ze względu na niski ślad węglowy eksploatowanych taborów.

Suzuki Jimny albo nic w terenie (PDF)
Autor: Oprac. Redakcja na podstawie testów i materiałów producenta
[bez logowania]
Model Suzuki Jimny został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany w 1969 r. Japoński koncern motoryzacyjny Suzuki Motor Corporation rozpoczął jego produkcję w 1970 r., ale historia Jimny’ego zaczęła się już w 1967 r., kiedy japońskie przedsiębiorstwo Hope Motor Company postanowiło zbudować samochód o terenowym charakterze nawiązujący do Jeepa Willysa. Model występował pod nazwą Hope Star ON 360. Obecnie produkowana jest czwarta generacja pojazdu – dwuosobowa (!) – z homologacją ciężarową.

Leca® KERAMZYT w budownictwie kolejowym (PDF)
Autor: Arkadiusz Jóźwik, Leca Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Opracowane przez PKP PLK S.A. warunki techniczne utrzymania podtorza kolejowego Id-3 przewidują jako jedną z metod budowy podtorza na gruntach ściśliwych i słabonośnych ograniczenie obciążenia podłoża przez zastosowanie do budowy lekkich materiałów.

15. Międzynarodowe Warsztaty Mikropalowe (PDF)
Autor: Natalia Maca, Titan Polska Sp. z o.o., ISM Vice-Chair
[bez logowania]
Od 31 maja do 2 czerwca 2023 r. w Vail w Kolorado odbywały się 15. Międzynarodowe Warsztaty Mikropalowe (The 15th International Workshop on Micropiles). To najbardziej prestiżowe, ogólnoświatowe spotkanie specjalistów z dziedziny mikropali jest organizowane cyklicznie przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mikropalowe (International Society of Micropiles – ISM). Hasło tegorocznej edycji brzmiało: Wynieśmy mikropale na nowe wyżyny, co sądząc po rekordowej liczbie uczestników, poziomie programu technicznego, żywiołowych dyskusjach oraz atmosferze wydarzenia, udało się osiągnąć.

Bezpieczne i ekologiczne tory na podkładach SATEBA (PDF)
Autor: Grupa SATEBA
[bez logowania]
Wytwórnia Podkładów Strunobetonowych S.A. w Mirosławiu, wchodząca w skład Grupy SATEBA, od ponad 50 lat dostarcza podkłady strunobetonowe, podrozjazdnice oraz inne prefabrykaty betonowe dla Polskich Kolei Państwowych Polskich Kolei Linowych S.A. oraz na potrzeby miejskiej infrastruktury torowej.

Trudną sytuację inwestycji kolejowych i drogowych może uratować geotechnika (PDF)
Autor: Emilia Błach, dyrektor Działu Ofertowo-Projektowego Soletanche Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Wysoka inflacja, przesunięcia realizacyjne, przestoje i walka o cenę – tak obecnie wygląda rzeczywistość większości trwających i ofertowanych kontraktów infrastrukturalnych. Brakuje przede wszystkim nowych inwestycji PKP PLK, co powoduje lukę w całym rynku. Przedstawiciele wykonawców apelują do inwestorów, aby zmienili sposób oceniania ofert. Obecnie głównym kryterium wyboru jest cena. Wskazują, że to jest główną przyczyną późniejszych przestojów na budowach i problemów z ich wykonaniem.

Rozwiązania dla lepszego środowiska – maszyny elektryczne na podwoziu kolejowym (PDF)
Autor: EWPA Sp. z o.o.
[bez logowania]
PKP PLK S.A. podpisuje kolejne umowy na modernizację infrastruktury kolejowej, obejmującą nie tylko istniejące linie, przebudowę peronów, ale również powstanie sieci kolei dużych prędkości, co umożliwi stworzenie bardzo atrakcyjnych ofert przewozowych, zdolnych do konkurowania z ofertami przewoźników lotniczych i przejazdami samochodami osobowymi.

Kruszywa węglanowe a wymagające konstrukcje betonowe, cz. 3 (PDF)
Autor: Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego
[bez logowania]
Zapraszamy Państwa do zapoznania się z kolejnym artykułem z serii poświęconej tematyce zastosowania kruszyw wapiennych w betonie konstrukcyjnym. W tej części zostaną przedstawione wyniki badań i ocena właściwości kruszyw wapiennych w środowisku o wysokiej zawartości alkaliów.

Wprowadzenie do problematyki badania i rozpoznania podłoża budowlanego inwestycji kolejowych (PDF)
Autor: dr Edyta Majer, mgr Adam Roguski, dr Marta Sokołowska, Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy
[bez logowania]
Badania podłoża budowlanego są podstawą projektowania obiektów budowlanych. Od tego, jak dobrze i jak dokładnie zostanie rozpoznane podłoże budowlane, zależy nie tylko bezpieczeństwo, ale także czas realizacji inwestycji budowlanej oraz koszty jej budowy i utrzymania. Wychodząc naprzeciw tym założeniom oraz w celu optymalizacji zakresu badań podłoża i standaryzacji procesu ich dokumentowania, opracowano wytyczne metodyczne, które są stosowane przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz spółkę Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. W artykule przedstawiono główne założenia procesu dokumentowania podłoża budowlanego na różnych etapach procesu inwestycyjnego na potrzeby realizacji inwestycji kolejowych.

Czas jako wieloaspektowy czynnik w inwestycjach budowlanych (PDF)
Autor: Oprac. Redakcja
[bez logowania]
Każda inwestycja budowlana jest osadzona w sprecyzowanych ramach czasowych, opisanych m.in. w harmonogramie rzeczowo-finansowym, harmonogramie prac projektowych i robót budowlanych czy innych dokumentach, jak umowa z wykonawcą, umowa z ubezpieczycielem. Czas w budownictwie może być sprzymierzeńcem, np. jako naturalny czynnik potrzebny do osiągnięcia dojrzałości konstrukcji. Może także powodować niedogodności, jak choćby w przypadku wystąpienia opóźnień. Jest jednak ponad wszelką wątpliwość istotnym wskaźnikiem mówiącym o efektywności i produktywności w całym budowlanym procesie inwestycyjnym oraz nieubłaganym kryterium miary sukcesu realizacji projektu zakładającego zachowanie terminu.

Cyfrowa transformacja w budownictwie – oszczędność czasu i pieniędzy (PDF)
Autor: Jacek Bobrownicki, Shodann PSA
[bez logowania]
W dzisiejszym skomplikowanym środowisku biznesowym cyfryzacja przedsiębiorstw jest kluczowa. Szybki dostęp do informacji stał się ważnym czynnikiem sukcesu. Cyfrowe narzędzia umożliwiają efektywne zarządzanie danymi, automatyzację procesów, poprawę komunikacji i współpracy oraz podejmowanie lepszych decyzji. Przedsiębiorstwa skutecznie wdrażające cyfryzację mają większe szanse na osiągnięcie konkurencyjności, efektywności operacyjnej oraz dynamiczne dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych.

Wybrane realizacje Grupy Medycznej STRABAG (PDF)
Autor: mgr inż. Rafał Dworakowski, dyrektor techniczny Grupy Obiekty Medyczne, STRABAG Sp. z o.o.
[bez logowania]
Grupa Obiekty Medyczne została powołana przez Dyrekcję Budownictwa Ogólnego firmy STRABAG Sp. z o.o. ponad siedem lat temu w celu realizacji inwestycji służących wówczas służbie zdrowia, obecnie przemianowanej na ochronę zdrowia. Zdecydowana większość tych inwestycji ma charakter stricte medyczny, czyli formalnie należą, według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, do grupy oznaczonej symbolem 1264  – Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej. Rzadziej są to realizacje klasyfikowane inaczej, jednak zawsze dla podmiotów medycznych.

infraBIM 2023 V4 Expo & Multi-Conference w Krakowie (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z prof. dr hab. inż. Markiem Salamakiem z Politechniki Śląskiej.

Wczesna edukacja to klucz do sukcesu BIM w Polsce (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Marek Salamak, Politechnika Śląska, Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo-Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z prof dr hab. inż. Andrzejem Szaratą, rektorem Politechniki Krakowskiej.

BIM – łatwiej napisać, niż wykonać (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Marek Salamak, Politechnika Śląska, Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Tomaszem Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.

Od przyjęcia rozwiązań w sektorze budowlanym zacznie się szersze wdrożenie BIM w całym sektorze publicznym (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Marek Salamak, Politechnika Śląska, Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Hubertem Nowakiem, prezesem Urzędu Zamówień Publicznych.

Kiedy mandat BIM w Polsce? (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Marek Salamak, Politechnika Śląska, Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Wiktorem Piwkowski, prezesem zarządu Fundacji PZITB, członkiem Rady Fundacji Europejskie Centrum Certyfikacji BIM, szefem grupy BIM na Kongresie Budownictwa Polskiego.

Cyfrowa potęga 5D BIM w MTWO Construction Cloud (PDF)
Autor: Ewa Giniewska, Business Development Executive, SoftwareOne/MTWO
[bez logowania]
Branża budowlana w ostatnich latach przechodzi rewolucję, głównie za sprawą nowych technologii, w tym osiągnięć transformacji cyfrowej. Szybkim zmianom podlega sposób projektowania, planowania i realizacji projektów budowlanych. Modele, które stają się podstawą pracy, stanowią istotne źródło informacji umożliwiające przekształcanie danych w zasoby. Proces ten prowadzi do pełniejszego zrozumienia projektów, eliminacji błędów projektowych, optymalizacji procesów budowy oraz oszczędności kosztów i czasu.

BIM wsparciem logistyki na budowie (PDF)
Autor: Agnieszka Hajbowicz, manager BIM, Digitalizacja, Dyrekcja Autostrad i Dużych Projektów PE & PF, STRABAG Sp. z o.o.
[bez logowania]
BIM na etapie projektowania jest nie do przecenienia. Eliminacja błędów we wczesnym stadium, wykorzystanie modeli obliczeniowych do optymalizacji konstrukcji czy automatyzacja generowania rysunków – to tylko kilka z wielu korzyści, jakie metodyka BIM daje projektantom. Duże możliwości oferuje też wykonawcom na placu budowy.

Do Krakowa przyjechało ponad 220 specjalistów od dróg betonowych z całego świata (PDF)
Autor: Piotr Piestrzyński, Stowarzyszenie Producentów Cementu
[bez logowania]
Ponad 220 uczestników z 28 krajów ze wszystkich kontynentów wzięło udział w 14. sympozjum Concrete Roads, które od 26 do 28 czerwca 2023 r. odbywało się w Krakowie. To międzynarodowe wydarzenie poświęcone betonowym nawierzchniom drogowym zgromadziło najlepszych specjalistów w tej dziedzinie z całego świata. Organizatorami spotkania były Europejskie Stowarzyszenie Betonowych Nawierzchni Drogowych (EUPAVE) oraz Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC).

Dobry Gospodarz 2023 (PDF)
Autor: Piotr Piestrzyński, Stowarzyszenie Producentów Cementu
[bez logowania]
Na terenie gminy Grybów w województwie małopolskim drogi betonowe wypierają drogi bitumiczne. Betonówek jest więcej, gdyż tylko one sprawdzają się w trudnych warunkach górskich. Za budowę dróg betonowych siedmiu samorządowców z pięciu województw otrzymało 27 czerwca 2023 r. tytuły Dobrego Gospodarza. Uroczystość, która odbyła się w Krakowie, towarzyszyła kolejnej edycji seminarium Samorządowe drogi betonowe, zorganizowanej przez Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC).

WOD-KAN 2023 (PDF)
Autor: Oprac. Redakcja na podstawie materiałów IGWP
[bez logowania]
W dniach 30 maja – 1 czerwca 2023 r. w Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym w Myślęcinku odbyły się XXIX Międzynarodowe Targi Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN 2023, w których udział wzięli wystawcy z Polski (w sumie 272) oraz Austrii, Czech, Danii, Francji, Holandii, Litwy, Niemiec, Tajwanu i Włoch (34). Targi odwiedziło ponad 9000 osób. Patronatem objęli wydarzenie prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski i wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz.

Michel Virlogeux doktorem honoris causa Politechniki Wrocławskiej (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, Politechnika Wrocławska
[bez logowania]
W ramach obchodów Święta Politechniki Wrocławskiej 15 listopada 2022 r. odbyła się uroczystość nadania tytułu doktora honoris causa prof. Michelowi Virlogeux, wybitnemu specjaliście z zakresu inżynierii mostowej, projektantowi ikonicznych mostów przełomu XX i XXI w.

Moje przemyślenia na temat projektowania mostów (PDF)
Autor: prof. dr Michel Virlogeux, École Nationale des Ponts et Chaussées
[bez logowania]
Szanowny Rektorze, szanowni Członkowie Senatu Politechniki Wrocławskiej, szanowne Koleżanki i Koledzy, szanowni Państwo! Otrzymanie tytułu doktora honoris causa Politechniki Wrocławskiej jest bardzo dużym wyróżnieniem ze względu na renomę tej uczelni. To tu kształciło się wielu naukowców i badaczy, którzy poszerzali swoją wiedzę, a następnie przekazywali ją tysiącom studentów. Jeszcze bardziej uświadomiłem sobie ten zaszczyt, gdy zobaczyłem tablicę z listą dotychczasowych laureatów tego tytułu, z których wielu było niezwykle znanych na całym świecie.

Sympozjum IABSE Istanbul 2023: Long Span Bridges (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, Politechnika Wrocławska; Zespół Badawczo-Projektowy Mosty-Wrocław s.c.
[bez logowania]
W dniach 26–28 kwietnia 2023 r. w Stambule w Turcji odbyło się sympozjum zorganizowane przez International Association for Bridge and Structural Engineering (IABSE) pod hasłem Long Span Bridges. Sympozjum zorganizowano z okazji oddania do eksploatacji 18 marca 2022 r. mostu Çanakkale 1915 nad cieśniną Dardanele w Turcji.

V Konferencja NOVDROG 2023 (PDF)
Autor: Janina Mrowińska, sekretarz Komitetu Organizacyjnego, Beata Toporska, przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego, Halina Rogowska, członkini Komitetu Organizacyjnego
[bez logowania]
W dniach 20–21 kwietnia 2023 r. w Niepołomicach odbyła się Jubileuszowa V Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna Nowoczesne Technologie w Projektowaniu, Budowie i Eksploatacji Infrastruktury Drogowej Miast, Metropolii i Regionów NOVDROG 2023, zorganizowana przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krakowie we współpracy z Politechniką Krakowską – Katedrą Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu oraz Katedrą Systemów Transportowych, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie, Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Zarządem Dróg Miasta Krakowa i Zarządem Dróg Powiatu Krakowskiego.

Trasa Zwierzyniecka i Trasa Pychowicka jako game changer dla Krakowa (PDF)
Autor: Krzysztof Migdał, członek zarządu, Trasa Łagiewnicka SA w Krakowie
[bez logowania]
Brak możliwości zwiększenia przepustowości istniejącej sieci drogowej na terenie Krakowa spowodował konieczność przystąpienia do realizacji jednego z najambitniejszych samorządowych projektów komunikacyjnych – budowy trzeciej obwodnicy miasta. Po zakończonej sukcesem realizacji pierwszego odcinka trzeciej obwodnicy – Trasy Łagiewnickiej – decyzją władz miasta powierzono spółce Trasa Łagiewnicka rozpoczęcie przygotowań do realizacji kolejnych dwóch odcinków – Trasy Zwierzynieckiej oraz Trasy Pychowickiej.

Żelazny Most – wyjątkowy obiekt w skali świata (PDF)
Autor: Oprac. Redakcja
[bez logowania]
KGHM Polska Miedź SA wydobywa 30 mln t rudy rocznie. W tym samym czasie do dolnośląskiego Obiektu Unieszkodliwiania Odpadów Wydobywczych (OUOW) Żelazny Most kieruje ok. 28 mln t odpadów poflotacyjnych. Zadaniem OUOW jest ich gromadzenie oraz retencjonowanie i klarowanie wody technologicznej. Procesy te mają zaspokoić potrzeby hydrotransportu i gospodarki wodnej w obszarze hydrotechnicznego zagospodarowania wód kopalnianych. Płynny szlam transportowany jest do OUOW siecią rurociągów z trzech Zakładów Wzbogacania Rud (ZWR). Woda jest deponowana w czaszy, następnie klarowana w stawie osadowym i ponownie zawracana do procesu produkcyjnego prowadzonego w ZWR. Nadwyżki wody używanej w KGHM, dokładnie oczyszczone i nieszkodliwe dla środowiska, po oczyszczeniu w OUOW są kierowane do Odry.


Reklamy
Porr Keller Wodociągi Miasta Krakowa Soletanche
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję