REKLAMA

3 (90) maj – czerwiec 2020

Na wielu europejskich rynkach rozprzestrzenianie się koronawirusa SARS-CoV-2 doprowadziło do wstrzymania prac budowlanych. W Polsce, mimo epidemii, prace są kontynuowane i w zasadzie nie ma budów, na których roboty zostałyby zawieszone. Prace budowlane, zwłaszcza infrastrukturalne, prowadzone są na otwartej przestrzeni, co zmniejsza ryzyko zarażania się pracowników.

Czy to oznacza, że polskie budownictwo jest odporne na wirusa? Więcej na ten temat znajdą Państwo w artykule Polskie budownictwo w dobie pandemii.

Polecam materiał o ultranowoczesnym Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie, szczególnie w czasach, gdy dostępność usług świadczonych przez służbę zdrowia jest bezcenna. Rozmach tej inwestycji, budzącej uzasadnione uznanie, odbił się szerokim echem nie tylko w środowisku medycznym. Szpital w Prokocimiu to urzeczywistnienie marzeń o placówce, w której najwyższe standardy zachowano zarówno pod względem infrastruktury, metod diagnostyki, jak i leczenia pacjentów. Skalę zadania widać było już na etapie budowy, która zgromadziła imponującą liczbę sprzętu i ludzi. Obiekt jest jedną z największych inwestycji medycznych w Polsce i Europie, powstał w latach 2015–2019 dzięki wiedzy i doświadczeniu konsorcjum firm Warbud SA (lider), PORR 
(Polska) SA i VAMED Polska Sp. z o.o.

Piszemy również o rekordach światowych w Polsce, projekt 
Deepspot to najgłębszy basen na świecie. Poziom trudności tej budowy bywa porównywany do budowy metra. Basen ma 45 m głębokości i aż 8 tys. m3 wody, co znaczy że Deepspot mieści jej tyle, co 27 standardowych basenów o długości 25 m. W basenie będą mogli trenować profesjonalni płetwonurkowie, którzy do tej pory w Polsce nie mieli do dyspozycji basenu głębszego niż 7 m.

W artykule Rekordowe głębokie wykopy na II linii metra w Warszawie Czytelnicy przeczytają o jednym z najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć infrastrukturalnych, jakie miały miejsce w ostatnich latach w Polsce. Wśród największych wyzwań przy realizacji tej inwestycji są przede wszystkim złożona struktura geologiczna obszaru, jaki obejmują prace związane z budową, ale także logistyka działań, ponieważ projekt jest wykonywany w warunkach gęstej zabudowy w ścisłym centrum Warszawy.

W tym numerze „NBI” opisujemy projekty związane z infrastrukturą komunikacyjną, kubaturową oraz wod-kan. Tematy specjalne dotyczą głębokich wykopów w zabudowie miejskiej, odwodnienia i zagospodarowania wód opadowych oraz rozwoju budowy dróg i nawierzchni drogowych, przy czym osobno przedstawiamy nawierzchnie podatne (Nawierzchnie asfaltowe na drodze nieustannego rozwoju) i osobno sztywne (Nawierzchnie betonowe a zrównoważone budownictwo).

Głębokie wykopy to nieodłączny element budownictwa w gęstej zabudowie miejskiej. Wraz z coraz bardziej skomplikowanymi realizacjami również głębokie wykopy stają się coraz większym wyzwaniem pod względem projektowania i logistyki. Nowoczesny sprzęt i technologie oraz zaawansowane rozwiązania geotechniczne umożliwiają realizację coraz śmielszych projektów.

W Polsce występuje obecnie deficyt zasobów wody porównywalny z tym w Egipcie. Po latach zaniedbań w gospodarowaniu wodami reforma gospodarki wodnej z 2018 r. wprowadziła systemowe rozwiązania, których celem jest m.in. sprawniejsze zarządzanie zasobami wodnymi. Nigdy wcześniej nie mieliśmy takiej świadomości wyczerpywania się wody jak dziś. Nigdy wcześniej nie dysponowaliśmy też takimi technologiami do odpowiedniego zarządzania gospodarką wodną.

Dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa, leżąca u podstaw rozwoju cywilizacji, jest także jedną z podstaw gospodarki każdego państwa. Od czasu rozwoju technologicznego, jaki nastąpił w budowie i projektowaniu nawierzchni drogowych, porównuje się koszty, trwałość czy szybkość budowania nawierzchni betonowych i asfaltowych. Praktyka ostatnich lat wskazuje, że najlepsze efekty przynosi stosowanie obu technologii.

Nawierzchnie asfaltowe to jedne z najpopularniejszych typów nawierzchni, jakie spotyka się nie tylko na polskich drogach. Rozwijana od lat technologia nastawiona jest na coraz lepszą jakość i trwałość nawierzchni, powodując poprawę jej odporności na deformacje, wzrost nośności dróg i bezpieczeństwa ich użytkowania. Rozwój nawierzchni asfaltowych to także podejmowanie działań uwzględniających aspekty środowiskowe.

Pierwsze polskie doświadczenia z budową nawierzchni betonowych miały miejsce ok. sto lat temu. Od ponad wieku nie zmieniły się także podstawowe zasady produkcji betonu. Niemniej w budownictwie drogowym i mostowym dzięki betonom nowej generacji można dziś stosować rozwiązania, które do tej pory były nieosiągalne. Wysoka trwałość betonu oraz coraz większa wiedza i doświadczenie wykonawców sprawiają, że na polskich drogach spotyka się go coraz częściej.

W imieniu autorów i redakcji zachęcamy wszystkich do lektury jubileuszowego, 25. artykułu z cyklu Przepusty i mosty ekologiczne, zatytułowanego Zagospodarowanie przepustów o funkcji ekologicznej oraz ekomostów. To właściwy moment, aby spojrzeć całościowo na dorobek tej serii, zastanowić się nad jej genezą, historią i obecnym miejscem w branży budownictwa inżynieryjnego.

Co prawda od kilku tygodni żyjemy w izolacji z uwagi na możliwość zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 oraz obowiązujące przepisy mające powstrzymać epidemię, ale na szczęście w sukurs przychodzą wspomnienia letnich podróży. Zwłaszcza jeśli ich celem była Chorwacja, której drogi i bezdroża pokonywaliśmy Subaru XV. Przemierzając kolejne kilometry najpierw polskich, potem czeskich, austriackich i słoweńskich dróg, dotarliśmy do miejsc, które zachwycają nie tylko fanów Gry o tron.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI”, również w wersji elektronicznej przez nasz web kiosk www.nbi.publuu.com oraz aplikację App Store i Google Play na urządzenia mobilne.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI”.

Artykuły z numeru:

REKLAMA

REKLAMA