
















NBI 3 (90) maj – czerwiec 2020


Na wielu europejskich rynkach rozprzestrzenianie się koronawirusa SARS-CoV-2 doprowadziło do wstrzymania prac budowlanych. W Polsce, mimo epidemii, prace są kontynuowane i w zasadzie nie ma budów, na których roboty zostałyby zawieszone. Prace budowlane, zwłaszcza infrastrukturalne, prowadzone są na otwartej przestrzeni, co zmniejsza ryzyko zarażania się pracowników.
Czy to oznacza, że polskie budownictwo jest odporne na wirusa? Więcej na ten temat znajdą Państwo w artykule Polskie budownictwo w dobie pandemii.
Polecam materiał o ultranowoczesnym Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie, szczególnie w czasach, gdy dostępność usług świadczonych przez służbę zdrowia jest bezcenna. Rozmach tej inwestycji, budzącej uzasadnione uznanie, odbił się szerokim echem nie tylko w środowisku medycznym. Szpital w Prokocimiu to urzeczywistnienie marzeń o placówce, w której najwyższe standardy zachowano zarówno pod względem infrastruktury, metod diagnostyki, jak i leczenia pacjentów. Skalę zadania widać było już na etapie budowy, która zgromadziła imponującą liczbę sprzętu i ludzi. Obiekt jest jedną z największych inwestycji medycznych w Polsce i Europie, powstał w latach 2015–2019 dzięki wiedzy i doświadczeniu konsorcjum firm Warbud SA (lider), PORR (Polska) SA i VAMED Polska Sp. z o.o.
Piszemy również o rekordach światowych w Polsce, projekt
Deepspot to najgłębszy basen na świecie. Poziom trudności tej budowy bywa porównywany do budowy metra. Basen ma 45 m głębokości i aż 8 tys. m3 wody, co znaczy że Deepspot mieści jej tyle, co 27 standardowych basenów o długości 25 m. W basenie będą mogli trenować profesjonalni płetwonurkowie, którzy do tej pory w Polsce nie mieli do dyspozycji basenu głębszego niż 7 m.
W artykule Rekordowe głębokie wykopy na II linii metra w Warszawie Czytelnicy przeczytają o jednym z najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć infrastrukturalnych, jakie miały miejsce w ostatnich latach w Polsce. Wśród największych wyzwań przy realizacji tej inwestycji są przede wszystkim złożona struktura geologiczna obszaru, jaki obejmują prace związane z budową, ale także logistyka działań, ponieważ projekt jest wykonywany w warunkach gęstej zabudowy w ścisłym centrum Warszawy.
W tym numerze „NBI” opisujemy projekty związane z infrastrukturą komunikacyjną, kubaturową oraz wod-kan. Tematy specjalne dotyczą głębokich wykopów w zabudowie miejskiej, odwodnienia i zagospodarowania wód opadowych oraz rozwoju budowy dróg i nawierzchni drogowych, przy czym osobno przedstawiamy nawierzchnie podatne (Nawierzchnie asfaltowe na drodze nieustannego rozwoju) i osobno sztywne (Nawierzchnie betonowe a zrównoważone budownictwo).
Głębokie wykopy to nieodłączny element budownictwa w gęstej zabudowie miejskiej. Wraz z coraz bardziej skomplikowanymi realizacjami również głębokie wykopy stają się coraz większym wyzwaniem pod względem projektowania i logistyki. Nowoczesny sprzęt i technologie oraz zaawansowane rozwiązania geotechniczne umożliwiają realizację coraz śmielszych projektów.
W Polsce występuje obecnie deficyt zasobów wody porównywalny z tym w Egipcie. Po latach zaniedbań w gospodarowaniu wodami reforma gospodarki wodnej z 2018 r. wprowadziła systemowe rozwiązania, których celem jest m.in. sprawniejsze zarządzanie zasobami wodnymi. Nigdy wcześniej nie mieliśmy takiej świadomości wyczerpywania się wody jak dziś. Nigdy wcześniej nie dysponowaliśmy też takimi technologiami do odpowiedniego zarządzania gospodarką wodną.
Dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa, leżąca u podstaw rozwoju cywilizacji, jest także jedną z podstaw gospodarki każdego państwa. Od czasu rozwoju technologicznego, jaki nastąpił w budowie i projektowaniu nawierzchni drogowych, porównuje się koszty, trwałość czy szybkość budowania nawierzchni betonowych i asfaltowych. Praktyka ostatnich lat wskazuje, że najlepsze efekty przynosi stosowanie obu technologii.
Nawierzchnie asfaltowe to jedne z najpopularniejszych typów nawierzchni, jakie spotyka się nie tylko na polskich drogach. Rozwijana od lat technologia nastawiona jest na coraz lepszą jakość i trwałość nawierzchni, powodując poprawę jej odporności na deformacje, wzrost nośności dróg i bezpieczeństwa ich użytkowania. Rozwój nawierzchni asfaltowych to także podejmowanie działań uwzględniających aspekty środowiskowe.
Pierwsze polskie doświadczenia z budową nawierzchni betonowych miały miejsce ok. sto lat temu. Od ponad wieku nie zmieniły się także podstawowe zasady produkcji betonu. Niemniej w budownictwie drogowym i mostowym dzięki betonom nowej generacji można dziś stosować rozwiązania, które do tej pory były nieosiągalne. Wysoka trwałość betonu oraz coraz większa wiedza i doświadczenie wykonawców sprawiają, że na polskich drogach spotyka się go coraz częściej.
W imieniu autorów i redakcji zachęcamy wszystkich do lektury jubileuszowego, 25. artykułu z cyklu Przepusty i mosty ekologiczne, zatytułowanego Zagospodarowanie przepustów o funkcji ekologicznej oraz ekomostów. To właściwy moment, aby spojrzeć całościowo na dorobek tej serii, zastanowić się nad jej genezą, historią i obecnym miejscem w branży budownictwa inżynieryjnego.
Co prawda od kilku tygodni żyjemy w izolacji z uwagi na możliwość zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 oraz obowiązujące przepisy mające powstrzymać epidemię, ale na szczęście w sukurs przychodzą wspomnienia letnich podróży. Zwłaszcza jeśli ich celem była Chorwacja, której drogi i bezdroża pokonywaliśmy Subaru XV. Przemierzając kolejne kilometry najpierw polskich, potem czeskich, austriackich i słoweńskich dróg, dotarliśmy do miejsc, które zachwycają nie tylko fanów Gry o tron.
Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI”, również w wersji elektronicznej przez nasz web kiosk www.nbi.publuu.com oraz aplikację App Store i Google Play na urządzenia mobilne.
Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"
Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny


Autor: Opracowanie Redakcja
[bez logowania]
Na wielu europejskich rynkach (np. w Austrii czy Belgii) rozprzestrzenianie się wirusa doprowadziło do wstrzymania prac budowlanych. W Polsce, mimo epidemii, prace są kontynuowane i w zasadzie nie ma budów, na których roboty zostałyby zawieszone. Czy to oznacza, że polskie budownictwo jest odporne na koronawirusa?

Autor: Opracowanie Redakcja
[bez logowania]
Rozmach tej inwestycji, budzącej uzasadnione uznanie, odbił się szerokim echem nie tylko w środowisku medycznym. Nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie to urzeczywistnienie marzeń o placówce, w której najwyższe standardy zachowano zarówno pod względem infrastruktury, metod diagnostyki, jak i leczenia pacjentów. Skalę zadania widać było już na etapie budowy, która zgromadziła imponującą liczbę sprzętu i ludzi – średnio 700 pracowników dziennie, a w szczytowym momencie niemal 1200.

Autor: Opracowanie Redakcja
[bez logowania]
Poziom trudności tej budowy bywa porównywany do budowy metra. Basen będzie miał 45 m głębokości i aż 8000 m3 wody, co znaczy że Deepspot zmieści jej tyle, co 27 standardowych basenów o długości 25 m. W basenie będą mogli trenować profesjonalni płetwonurkowie, którzy do tej pory w Polsce nie mieli do dyspozycji basenu głębszego niż 7 m.

Autor:
[bez logowania]
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe EBUD – Przemysłówka Sp. z o.o. zajmie się przebudową Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.

Autor:
[bez logowania]
Pomimo epidemii koronawirusa na budowie odcinka tunelowego S7 Naprawa – Skomielna Biała nie zaprzestano prac.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Głębokie wykopy to nieodłączny element budownictwa w gęstej zabudowie miejskiej. Wraz z coraz bardziej skomplikowanymi realizacjami również głębokie wykopy stają się coraz większym wyzwaniem pod względem projektowania i logistyki. Nowoczesny sprzęt i technologie oraz zaawansowane rozwiązania geotechniczne umożliwiają realizację coraz śmielszych projektów.

Autor: Opracowanie Redakcja
[bez logowania]
Budowa II linii warszawskiego metra to jedno z najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć infrastrukturalnych, jakie miały miejsce w ostatnich latach w Polsce. Wśród największych wyzwań przy realizacji tej inwestycji są przede wszystkim złożona struktura geologiczna obszaru, jaki obejmują prace związane z budową, ale także logistyka działań, ponieważ projekt jest wykonywany w ścisłym centrum Warszawy oraz w warunkach gęstej zabudowy.

Autor: Natalia Maca, Jakub Sierant, Titan Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
W ostatnich latach na realizowanych w Polsce zabezpieczeniach głębokich wykopów obserwujemy niepokojący wzrost liczby awarii i stanów przedawaryjnych. Z jednej strony mogłoby to być zrozumiałe, gdyż mamy do czynienia z coraz trudniejszymi wyzwaniami projektowymi i logistycznymi. Z drugiej jednak, metody obliczeniowe, znajomość i opis natury gruntu są coraz bardziej zaawansowane, pozwalając znacznie precyzyjniej projektować rzeczywistą pracę konstrukcji. Co więcej, wydaje się, że odsetek awarii w geotechnice jest wyższy niż w innych sektorach budownictwa i dotykają one głównie inwestycji publicznych. Powstaje zatem bardzo uzasadnione pytanie o przyczyny tego alarmującego stanu rzeczy.

Autor: Opracowanie Redakcja
[bez logowania]
Rzeszów słynący z innowacji wprowadza je także do podziemi. To tu kryje się jedna z największych atrakcji turystycznych miasta – legendarne piwnice, których geneza sięga czasów średniowiecza. Bogata ekspozycja historyczno-edukacyjna tego miejsca zyska w tym roku multimedialną oprawę z wieloma efektami specjalnymi. Obiekt zostanie zmodernizowany i wyposażony w sprzęt, który pozwoli zwiedzającym odbyć prawdziwie niezwykłą, choć wirtualną podróż w czasie. W wartej ponad 22 mln zł inwestycji uwzględniono najnowocześniejsze metody i techniki prezentowania zagadnień statutowych.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W Polsce występuje obecnie deficyt zasobów wody porównywalny z tym w Egipcie. Po latach zaniedbań w gospodarowaniu wodami reforma gospodarki wodnej z 2018 r. wprowadziła systemowe rozwiązania, których celem jest m.in. sprawniejsze zarządzanie zasobami wodnymi. Nigdy wcześniej nie mieliśmy takiej świadomości wyczerpywania się wody jak dziś. Nigdy wcześniej nie dysponowaliśmy też takimi technologiami do odpowiedniego zarządzania gospodarką wodną.

Autor: Aleksandra Puzyno, Saint-Gobain PAM
[bez logowania]
Właz samopoziomujący znajduje zastosowanie wszędzie tam, gdzie wskutek dużych obciążeń i dużej dynamiki ruchu zachodzi potrzeba szybkiej wymiany zużytego włazu, a często jego elementy podtrzymujące – studnia i płyta odciążająca – są zdeformowane. Charakterystyczne dla włazu samopoziomującego jest to, że nie opiera się on na studni ani płycie, więc nie przenosi obciążeń na te elementy.

Autor: mgr inż. Katarzyna Wijas, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych
[bez logowania]
W cyklu Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, przygotowywanym we współpracy z Polską Fundacją Technik Bezwykopowych, prezentujemy pierwszą część skrótu najciekawszych artykułów, które ukazały się w numerach 44–46 czasopisma „Trenchless International” z lat 2019–2020.

Autor:
[bez logowania]
5 maja 2020 r. zawarto kontrakt na zaprojektowanie oraz wykonanie kolektora ściekowego w ul. Gagarina w Warszawie.

Autor: Maria Szruba, Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Co prawda od kilku tygodni żyjemy w izolacji z uwagi na możliwość zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 oraz obowiązujące przepisy mające powstrzymać epidemię, ale na szczęście w sukurs przychodzą wspomnienia letnich podróży. Zwłaszcza jeśli ich celem była Chorwacja, której drogi i bezdroża pokonywaliśmy Subaru XV z silnikiem 1,6 o mocy 115 KM. Przemierzając kolejne kilometry najpierw polskich, potem czeskich, austriackich i słoweńskich dróg, dotarliśmy do miejsc, które zachwycają nie tylko fanów Gry o tron.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa, leżąca u podstaw rozwoju cywilizacji, jest także jedną z podstaw gospodarki każdego państwa. Od czasu rozwoju technologicznego, jaki nastąpił w budowie i projektowaniu nawierzchni drogowych, porównuje się koszty, trwałość czy szybkość budowania nawierzchni betonowych i asfaltowych. Praktyka ostatnich lat wskazuje, że najlepsze efekty przynosi stosowanie obu technologii.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Nawierzchnie asfaltowe to jedne z najpopularniejszych typów nawierzchni, jakie spotyka się nie tylko na polskich drogach. Rozwijana od lat technologia nastawiona jest na coraz lepszą jakość i trwałość nawierzchni, powodując poprawę jej odporności na deformacje, wzrost nośności dróg i bezpieczeństwa ich użytkowania. Rozwój nawierzchni asfaltowych to także podejmowanie działań uwzględniających aspekty środowiskowe.

Autor: Agnieszka Kędzierska, Lotos Asfalt Sp. z o.o.
[bez logowania]
Przełomowym wynalazkiem dla zapewnienia trwałości nawierzchni są wysokomodyfikowane asfalty nowej generacji typu HiMA (highly modified asphalt), które dzięki ponadstandardowym właściwościom funkcjonalnym umożliwiają optymalizację konstrukcji i znaczne oszczędności nakładów na utrzymanie sieci dróg. LOTOS Asfalt, chcąc wspomóc samorządy w budowie trwałych dróg, wystartował z programem budowy odcinków referencyjnych z wykorzystaniem polimeroasfaltów typu MODBIT HiMA. Z okazji 15-lecia spółki LOTOS Asfalt planowane jest powstanie 15 takich odcinków na drogach samorządowych w całej Polsce.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Pierwsze polskie doświadczenia z budową nawierzchni betonowych miały miejsce ok. sto lat temu. Od ponad wieku nie zmieniły się także podstawowe zasady produkcji betonu. Niemniej w budownictwie drogowym i mostowym dzięki betonom nowej generacji można dziś stosować rozwiązania, które do tej pory były nieosiągalne. Wysoka trwałość betonu oraz coraz większa wiedza i doświadczenie wykonawców sprawiają, że na polskich drogach spotyka się go coraz częściej.

Autor: Piotr Piestrzyński, Stowarzyszenie Producentów Cementu
[bez logowania]
Transport samochodowy odpowiada za emisję 16% gazów cieplarnianych w Polsce. Nie ograniczymy ruchu pojazdów, ale możemy zmniejszyć tę emisję, budując drogi o nawierzchniach betonowych. Drogi betonowe to mniejsze opory toczenia, spadek zużycia paliwa, a w efekcie mniejsza emisja CO2. Drogi betonowe przez jasną barwę potrzebują o prawie 60% mniej energii elektrycznej do oświetlenia. Kolejny efekt środowiskowy przynosi karbonatyzacja, czyli wiązanie CO2 przez nawierzchnię betonową. Obecnie mamy w Polsce 737,5 km dróg klasy A i S o nawierzchni betonowej, a w 2020 r. planowane jest oddanie kolejnych 144 km.

Autor: Michał Hebdaś, CEMEX Infrastruktura
[bez logowania]
Jak bardzo Polska zmieniła się w ostatnich latach, widać gołym okiem i chyba nikogo nie trzeba do tego specjalnie przekonywać. Zmiany w wielu aspektach naszego życia są nie tylko bardzo znaczące, ale również ich tempo jest imponujące. Jednym z przykładów rozwoju naszego kraju są drogi.

Autor: Jarosław Rokita, kierownik realizacji projektów, LH Engineering, dr inż. Tomasz Rudnicki, kierownik Zespołu ds. Jakości, główny technolog Lafarge
[bez logowania]
Optymalizacja pod względem kosztowym jest jednym z głównych wyzwań współczesnego świata, dotyczy to również szeroko rozumianej branży budowlanej, w tym budownictwa drogowego. Dobór optymalnego rozwiązania to nie tylko wybór rozwiązania najtańszego na dzień wykonania, ale przede wszystkim najkorzystniejszego w całym okresie planowanej eksploatacji.

Autor: mgr inż. Bogumiła Stryszyk, Optem
[bez logowania]
Od lipca 2018 r. do listopada 2019 r. w Zakładzie Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej, pod przewodnictwem prof. dr. hab. inż. Tomasza Siwowskiego oraz pod bezpośrednim nadzorem dr inż. Ewy Michalak i dr. inż. Bartosza Piątka, trwały prace badawcze nad prefabrykatem łukowym optemARCH. W rezultacie otrzymano znacząco ulepszony wyrób budowlany, charakteryzujący się mniejszym ciężarem oraz całkowitą odpornością na korozję. Projekt mógł być realizowany dzięki uzyskanemu przez firmę OPTEM dofinansowaniu z funduszy europejskich.

Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
II Forum Beton w drogownictwie, które odbyło się 3–5 marca 2020 r. w Ostródzie, pokazało, że beton ma przyszłość w drogownictwie w czasach rosnących wymagań klimatycznych i jakościowych. Przemawiają za nim także argumenty ekonomiczne.

Autor:
[bez logowania]
Rozpoczęła się modernizacja wiaduktu wzdłuż ul. Ostrobramskiej nad al. Stanów Zjednoczonych w Warszawie.

Autor:
[bez logowania]
Pod koniec kwietnia 2020 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała ofertę Budimeksu SA jako najkorzystniejszą w przetargu na dokończenie obiektów mostowych na obwodnicy Wałcza.

Autor: prof. Adam Wysokowski, Jerzy Howis, Infrastruktura Komunikacyjna, Przepusty i mosty ekologiczne – cz. 25. Zagospodarowanie przepustów o funkcji ekologicznej oraz ekomostów
[bez logowania]
Tytułem wstępu autorzy wyrażają ogromną satysfakcję, że do czytelników trafia już 25. część cyklu Przepusty i mosty ekologiczne. To właściwy moment, aby spojrzeć całościowo na dorobek tej serii, zastanowić się nad jej genezą, historią i obecnym miejscem w branży budownictwa inżynieryjnego.

Autor: dr hab. inż. Anna Kumaniecka, prof. PK, weryfikacja tekstu: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, dr h.c.m.
[bez logowania]
Ledwie jutrzenka spędziła z nieba błyszczące gwiazdy, a już w oknie hotelu Odysseia w Limassol ukazały się ogromne dźwigi pracujące przy wznoszeniu wielopiętrowych hoteli i budynków użyteczności publicznej.

Autor:
[bez logowania]
XI Wyprawa Naukowo-Techniczna JAPONIA to najnowsza książka podróżników mostowców, zrzeszonych w krakowskim Stowarzyszeniu Wyprawy Mostowe, będąca relacją z 11-dniowej podróży do Japonii, odbytej 17–27 października 2018 r.

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl


Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.