YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Kolejny przetarg na 2 części RPW KSZR
GDDKiA ogłosiła przetarg na Regionalne Projekty Wdrożeniowe – Krajowy System Zarządzania Ruchem drogowym na sieci TEN-T etap 1 dotyczące dwóch części: w obszarze dróg krajowych nr A1, A2 zarządzanych przez Oddział GDDKiA w Łodzi oraz nr A4 i A8 zarządzanych przez Oddziały GDDKiA we Wrocławiu i Opolu. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




VII Szkoła Górnictwa Odkrywkowego, 09-11.09.2019, Kielce 2019-09-09
W imieniu: Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie, Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii, Katedry Górnictwa Odkrywkowego, Fundacji „Nauka i Tradycje Górnicze” oraz Sekcji Technologii Górniczej Komitetu Górnictwa Polskiej Akademii Nauk, Głównej Komisji ds. Górnictwa Odkrywkowego ZG SITG oraz Stowarzyszenia Polskich Inżynierów Strzałowych pragniemy serdecznie zaprosić do udziału w VII edycji Szkoły Górnictwa Odkrywkowego, która odbędzie się w dniach 9-11 września 2019 r. w hotelu Binkowski Resort**** w Kielcach.[...]


Kompozyty TWS – połączenie doskonałych parametrów mechanicznych z lekkością i wytrzymałością
Rozmowa z Izabelą Reich, kierownik Działu Sprzedaży TWS w firmie Fibrolux.[...]


Inwestycje kolejowe
PKP Polskie Linie Kolejowe SA zaplanowały w 2019 r. prace na 168 mostach w całym kraju. W budowie są m.in. nowe przeprawy przez Wisłę w Krakowie, przez Bug na trasie Rail Baltica i przez Pilicę w Warce – na linii z Warszawy do Radomia. Po przebudowanych mostach pociągi pojadą szybciej, będzie możliwość bezpiecznego przejazdu większej liczby składów. [...]


Wykorzystanie bloczków drobnowymiarowych do budowy infrastruktury drogowej dla krakowskiego Centrum Serenada
W 2015 r. zapadła decyzja o budowie nowego centrum handlowego w Krakowie – Serenady – w obrębie dzielnicy Mistrzejowice, przy al. Gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego 41. Powierzchnia użytkowa tego trójkondygnacyjnego sklepu wynosi ok. 42 tys. m2.[...]



NBI 3 (84) maj – czerwiec 2019

84




W numerze

„Mamy 150 lat, a mimo to pozostaliśmy młodzi, sprawni i energiczni. Przy spodziewanej produkcji budowlanej za 2018 r. wynoszącej ok. 5,6 mld € i portfelu zamówień, który po raz pierwszy przekroczył 7 mld €, z ufnością patrzymy w przyszłość. Jestem wdzięczny wszystkim pracownikom za ich zaangażowanie i lojalność. Nasza pasja do innowacji pozwoli nam dostarczać doskonałość przez kolejne 150 lat” – powiedział z okazji jubileuszu firmy Karl-Heinz Strauss, CEO PORR.


 

Od momentu powstania w 1869 r. PORR jest liderem technologicznym w wielu wymagających projektach. Jest jednym z najbardziej znaczących dostawców najnowocześniejszych rozwiązań w wielu krajach europejskich, zwłaszcza w zakresie infrastruktury. Pionierem w cyfryzacji, która przekształci branżę budowlaną jak nic do tej pory. Zapraszam do zapoznania się z historią PORR w tym wydaniu „NBI”.

Dostarczanie bezpiecznej do spożycia wody jest zadaniem równie ważnym, co skomplikowanym. Na każdym z etapów jej produkcji istnieje wiele czynników mogących temu zagrozić. W numerze przedstawiamy wprowadzoną przez Wodociągi Miasta Krakowa kompleksową metodę oceny i zarządzania ryzykiem w całym łańcuchu dostaw wody, zgodną z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia dotyczącymi Planów Bezpieczeństwa Wody (WSP) i opartą na nowej normie PN-EN 15975, cz. 2.

Z Ewą Krzemińską, dyrektor zarządzającą Uponor Infra Sp. z o.o., rozmawiam o rozwiązaniach infrastrukturalnych szytych na miarę. W Polsce firma działa od 1993 r. i zatrudnia blisko 200 osób. Fabryka w Kleszczowie koło Bełchatowa produkuje pełen zakres rur ciśnieniowych (WehoPipe) i grawitacyjnych (Weholite, WehoTripla) oraz całą paletę wyrobów prefabrykowanych. Uponor Infra reaguje na potrzeby zmieniającego się rynku, a przede wszystkim stara się realizować wymagania kontrahentów, pomagać im w realizacji projektów i wyzwań, które przed nimi stoją, a nade wszystko dostarczać rozwiązania niezawodne, efektywne i mające pozytywny wpływ na środowisko, czerpiąc przy tym także z doświadczenia Uponor na świecie.

Tadeusz Wrzos, prezes zarządu NOE-PL Sp. z o.o., opowiada o szalunkach systemowych NOE. W 2019 r. firma NOE obchodzi 25-lecie działalności w Polsce. Szalunki systemowe tej firmy są dobitnym dowodem na to, że nowe technologie, które niejednokrotnie z mozołem torują sobie drogę na rynek budowlany, z czasem stają się jedynym uzasadnionym ekonomicznie i racjonalnym rozwiązaniem.

Jak podaje Spectis w swoim najnowszym raporcie poświęconym rynkowi budowlanemu, wzrost cen ofertowych ratuje rentowność firm budowlanych. W 2018 r. zdołały one wybronić się przed grożącą im falą upadłości. Nie oznacza to, że niebezpieczeństwo zostało całkowicie zażegnane. W latach 2019–2020 nadal będą realizowane i rozliczane nierentowne kontrakty, wyceniane w okresie intensywnej walki o zlecenia. Będzie ich już jednak coraz mniej, a w portfelach wykonawców zaczną przeważać ostrożnie skalkulowane zlecenia.

Budowa dróg w Polsce utrzymuje dobrą dynamikę. Jak podaje w raporcie GDDKiA, w 2019 r. zostanie oddanych prawie 480 km nowych dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, które powstają w ramach 37 inwestycji. Nowe drogi budowane są zarówno w technologii bitumicznej, jak i betonowej. W planach na ten rok jest także ogłoszenie 17 przetargów, których szacowana wartość wynosi ok. 20 mld zł.

W numerze podejmujemy pięć tematów specjalnych. Dotyczą one odwodnienia i zagospodarowania wód opadowych w miastach, nowoczesnych dróg asfaltowych, technologii budowy dróg betonowych, napraw i wzmacniania budowli oraz stabilizacji skarp i osuwisk.

Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce w publikowanym raporcie twierdzi, że beton jest materiałem przyszłości. Beton od zarania stosowany jest w budownictwie. Jego popularność wynika z dostępności, niskiej ceny, łatwości kształtowania, wysokiej wytrzymałości i trwałości. Te niezaprzeczalne zalety sprawiają, że beton jest podstawowym materiałem konstrukcyjnym w budownictwie. Produkuje się go na masową skalę – tylko woda do spożycia wykorzystywana jest powszechniej. 

Jaki jest obraz współczesnego przemysłu cementowego? „W przypadku produktu finalnego, betonu, dążymy do jak najniższej emisyjności. Jednocześnie poszukujemy przełomowej technologii w zakresie emisji CO2, ale do 2030 r. nic sprawdzonego raczej się nie pojawi” – mówił Ernest Jelito, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu, prezes zarządu Górażdże Cement SA, podczas spotkania z dziennikarzami, które 16 kwietnia 2019 r. odbyło się w Warszawie. Jak CO2 zmienia oblicze przemysłu cementowego, przeczytamy w materiale SPC.

Andrzej Kuliczkowski w artykule Badanie CCTV przewodów kanalizacyjnych czy ich ekspertyza konstrukcyjna? przedstawia złożoność problematyki dotyczącej dokonywania ocen stanu technicznego przewodów kanalizacyjnych. Omawia dwie ekspertyzy konstrukcyjne kolektorów kanalizacyjnych, zakończone dokładnym ustaleniem ich współczynnika bezpieczeństwa. Wskazuje na możliwości bezinwazyjnej diagnostyki przewodów kanalizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem techniki CCTV oraz prezentuje trendy rozwojowe w zakresie diagnostyki przewodów kanalizacyjnych. Metody te są przydatne w planowaniu bezwykopowej rehabilitacji przewodów kanalizacyjnych.

Na koniec chciałbym zachęcić do zapoznania się z wynikami długodystansowego testu Subaru Imprezy. Pracownicy Redakcji „NBI” pokonali nową Imprezą 20 tys. km m.in. po budowach. Po 10 miesiącach użytkowania auta możemy z pełnym przekonaniem polecić zakup samochodu ze znakiem Plejad i cieszyć się radością z jazdy. Dla auta nie ma znaczenia typ drogi i trudne warunki atmosferyczne. Czy da się zjechać Subaru Imprezą na dół kopalni odkrywkowej i wrócić? Odpowiedź znajdą Państwo w artykule.

Zapraszam do lektury całego numeru „NBI”, który, pozwolę sobie dodać, ukazał się po raz osiemdziesiąty.

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny

 


150 lat PORR pionier w branży od 1869 r. (PDF)
Autor: PORR SA
[bez logowania]
Wdrażanie innowacji w drodze do doskonałości – to właśnie od 150 lat robi PORR. W jubileuszowym 2019 r. Grupa PORR może spojrzeć wstecz na wyjątkową historię swojego sukcesu. Od momentu powstania w 1869 r. PORR jest liderem technologicznym w wielu wymagających projektach. Jest jednym z najbardziej znaczących dostawców najnowocześniejszych rozwiązań w wielu krajach europejskich, zwłaszcza w zakresie infrastruktury. Pionierem w cyfryzacji, która przekształci branżę budowlaną jak nic do tej pory.

Bezpieczeństwo wody priorytetem Wodociągów Miasta Krakowa (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Przejście od rutynowego kontrolowania jakości wody i podejmowania działań naprawczych z chwilą wystąpienia problemu do prewencyjnego zarządzania ryzykiem, mającego na celu stałe identyfikowanie zagrożeń i ich minimalizację w całym łańcuchu dostaw wody, od ujęcia do konsumenta, to istota nowego podejścia do bezpieczeństwa wody. Wodociągi Miasta Krakowa realizują ten model od 2012 r.

Rozwiązania infrastrukturalne szyte na miarę (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Ewą Krzemińską, dyrektor zarządzającą Uponor Infra Sp. z o.o.

Odwodnienie i zagospodarowanie wód opadowych w miastach (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Z konieczności odwadniania miast zdawano sobie sprawę już w starożytności, a planiści rzymskich i greckich metropolii wiązali kwestie zagospodarowania wody z rozwojem urbanizacji. Niektóre z tamtych pomysłów wykorzystuje się do dziś, inne odkrywa na nowo, niemniej świadomość, że wodą deszczową można zaspokoić cały szereg potrzeb w gospodarstwach domowych, przemyśle i usługach sprawia, że zagospodarowanie wód opadowych w miastach nabiera coraz większego znaczenia.

Install Plus – nowy sposób posadowienia włazów i krat (PDF)
Autor: Tomasz Fusek, Saint-Gobain PAM
[bez logowania]
Install Plus to nowy system posadowienia włazów i krat, który od wielu miesięcy sprawdza się w Wielkiej Brytanii i innych krajach Europy Zachodniej. System pomaga instalatorom poprawnie zainstalować właz czy kratę za pierwszym razem, ułatwia poziomowanie i osadzanie ramy włazu, oszczędza czas na miejscu budowy, zmniejsza koszty i zakłócenia ruchu oraz minimalizuje ilość odpadów dzięki bardzo wydajnemu wykorzystaniu materiałów. System ten został opatentowany przez Saint-Gobain PAM.

Rzeszowskie obiekty liniowe – kilometry wielomilionowych inwestycji (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja
[bez logowania]
Rzeszów zawdzięcza swój rozwój inwestycjom. Ich realizacja nie byłaby możliwa, gdyby nie wzrost budżetu miasta, który w ostatnich 10 latach powiększył się o ponad miliard zł. Znacznym wsparciem były także fundusze europejskie, w pozyskiwaniu których Rzeszów jest niekwestionowanym mistrzem i może się poszczycić jednym z najwyższych w kraju współczynników pozyskanych środków unijnych. Realizowane przez miasto inwestycje komunikacyjne i innowacyjne rozwiązania w zakresie gospodarki wodno-ściekowej stanowią powód do dumy i inspirację dla innych samorządów.

Wzrost cen ofertowych ratuje rentowność firm budowlanych (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, ekspert rynku budowlanego, Spectis
[bez logowania]
W 2018 r. firmy budowlane zdołały wybronić się przed grożącą im falą upadłości. Nie oznacza to, że niebezpieczeństwo zostało całkowicie zażegnane. W latach 2019–2020 nadal będą realizowane i rozliczane nierentowne kontrakty, wyceniane w okresie intensywnej walki o zlecenia. Będzie ich już jednak coraz mniej, a w portfelach wykonawców zaczną przeważać ostrożnie skalkulowane zlecenia.

Prawie 500 km nowych dróg w 2019 r. (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja
[bez logowania]
Budowa dróg w Polsce utrzymuje dobrą dynamikę. W 2019 r. GDDKiA planuje udostępnić kierowcom ponad 480 km odcinków dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, które powstają w ramach 37 inwestycji. Nowe drogi budowane są zarówno w technologii bitumicznej, jak i betonowej. W planach na ten rok jest także ogłoszenie 17 przetargów, których szacowana wartość wynosi ok. 20 mld zł.

Trendy rozwojowe w nawierzchniach asfaltowych (PDF)
Autor: Marek Fecko, Agnieszka Kędzierska, Lotos Asfalt Sp. z o.o.
[bez logowania]
W ostatnich latach w związku z intensyfikacją inwestycji drogowych nastąpił znaczny wzrost zapotrzebowania na asfalty w Polsce. Jednocześnie podwyższyły się oczekiwania co do parametrów technicznych nawierzchni drogowych, w szczególności poprawy ich nośności i trwałości. Wszystko to spowodowało intensywny rozwój technologii asfaltowych.

Nowoczesne drogi asfaltowe (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Wraz z dużym wzrostem natężenia ruchu pojazdów oraz zwiększeniem ich ciężarów i obciążeń osi nastąpił rozwój metod projektowania i badań konstrukcji nawierzchni dróg asfaltowych, a do ich budowy stosuje się nowe materiały. Modyfikowane i udoskonalane są także technologie i inżynieryjne metody projektowania, a wszystko po to, by jeździło się jeszcze bardziej komfortowo i bezpiecznie.

ADD Asfalt – wytwórnia-sklep. To się sprawdziło (PDF)
Autor: ADD Asfalt Sp. z o.o.
[bez logowania]
Firma ADD Asfalt Sp. z o.o., będąca częścią grupy Kopalnie Porfiru i Diabazu Sp. z o.o. (KPiD), świętuje w 2019 r. jubileusz 15-lecia funkcjonowania w branży drogowej.

Nie wymieniaj – uzdatnij i wbuduj (PDF)
Autor: Lhoist Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Stosując Proviacal®ST (wapno palone) lub Proviacal®LB (spoiwo wapienne), nie musisz wymieniać gruntu.

Beton materiałem przyszłości (PDF)
Autor: dr inż. Maciej Gruszczyński, Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce
[bez logowania]
Beton od zarania stosowany jest w budownictwie. Jego popularność wynika z dostępności, niskiej ceny, łatwości kształtowania, wysokiej wytrzymałości i trwałości. Te niezaprzeczalne zalety sprawiają, że beton jest podstawowym materiałem konstrukcyjnym w budownictwie. Produkuje się go na masową skalę – tylko woda pitna wykorzystywana jest powszechniej.

XVI finał kampanii Dobry Beton (PDF)
Autor: Justyna Piotrowska-Łój, Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce
[bez logowania]
Już od 16 lat Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce (SPBT) popularyzuje dobre praktyki w produkcji betonu towarowego, promując wytwórnie dbające o jakość oferowanych produktów, środowisko naturalne, a także bezpieczeństwo pracy.

Technologie budowy dróg betonowych (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W 2018 r. GDDKiA udostępniła do ruchu 321,4 km nowych dróg. Kierowcy mają obecnie do dyspozycji 3730,7 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1638,5 km autostrad i 2092,2 km dróg ekspresowych, z czego ok. 600 km ma nawierzchnię betonową. W 2019 r. długość oddawanych dróg z betonu może być najwyższa w historii.

750 km autostrad i dróg ekspresowych z betonu na koniec 2019 r. (PDF)
Autor: Piotr Piestrzyński, Stowarzyszenie Producentów Cementu
[bez logowania]
W 2019 r. zostanie oddanych do użytku ok. 182 km autostrad i dróg ekspresowych o nawierzchni betonowej. Jeżeli to się uda, to na koniec roku będziemy mieli w Polsce ok. 750 km dróg o nawierzchni betonowej – poinformował Witold Zapaśnik z Departamentu Technologii GDDKiA. W tym roku powstanie także od 120 do 150 km lokalnych dróg betonowych.

CO2 zmienia oblicze przemysłu cementowego (PDF)
Autor: Piotr Piestrzyński, Stowarzyszenie Producentów Cementu
[bez logowania]
Jaki jest obraz współczesnego przemysłu cementowego? „W przypadku produktu finalnego, betonu, dążymy do jak najniższej emisyjności. Jednocześnie poszukujemy przełomowej technologii w zakresie emisji CO2, ale do 2030 r. nic sprawdzonego raczej się nie pojawi” – mówił Ernest Jelito, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC), prezes zarządu Górażdże Cement SA, podczas spotkania z dziennikarzami, które 16 kwietnia 2019 r. odbyło się w Warszawie.

Szalunki systemowe NOE – 25 lat doświadczeń na polskim rynku (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Tadeuszem Wrzosem, prezesem zarządu NOE-PL Sp. z o.o.

Naprawa i wzmacnianie budowli (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Naprawy stanowią jeden z podstawowych sposobów utrzymania obiektów budowlanych zarówno historycznych, jak i współczesnych, a ich celem jest przede wszystkim przywracanie lub zachowanie użyteczności obecnie istniejących obiektów. Rehabilitowane obiekty budowlane dzięki nadaniu im nowej użyteczności zyskują coraz częściej nowe życie, podlegając transformacji z fabryk w restauracje, z obiektów biurowych w mieszkalne itd. Takie działania wpisują się także w ideę zrównoważonego rozwoju.

Stabilizacja skarp i osuwisk (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Osuwiska to częsty problem zarówno podczas budowy, jak i w trakcie utrzymania szlaków komunikacyjnych. Najłatwiejszym sposobem byłoby ominięcie potencjalnego czy już czynnego osuwiska. Nie zawsze jednak jest to możliwe. Wówczas konieczne jest podjęcie działań związanych z odpowiednim kształtowaniem skarpy oraz zastosowanie konstrukcji stabilizujących.

XLII Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii (PDF)
Autor: Organizatorzy ZSMGiG
[bez logowania]
11–14 marca 2019 r. w Karpaczu odbyła XLII Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii (ZSMGiG). Wzorem lat poprzednich, również i w tym roku zorganizowano spotkanie u stóp Śnieżki, aby kontynuować pierwotne cele Szkoły, czyli integrację ludzi nauki i przemysłu, wymianę ich doświadczeń oraz stworzenie możliwości wzajemnego pogłębiania wiedzy. Pierwsza Zimowa Szkoła odbyła się w 1974 r. w Karpaczu, a jej pomysłodawcą był prof. Zdzisław Gergowicz.

Żelbetowe obiekty mostowe na trasie S6 Kiełpino – Kołobrzeg Zachód (PDF)
Autor: Jakub Czerwiński, inżynier budowy, Optem Sp. z o.o.
[bez logowania]
Już w 2019 r. do dyspozycji kierowców oddanych zostanie 120 km nowej, bezpieczniejszej i szybszej drogi ekspresowej S6 na odcinku od Szczecina do Koszalina. Dzięki potrzebie zachowania istniejących ciągów komunikacyjnych, korytarzy ekologicznych czy pokonywania przeszkód wodnych powstało ponad 100 obiektów mostowych.

XV Mistrzostwa Polski Drogowców w Narciarstwie Alpejskim i Snowboardzie im. Wojtka Malusi (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja
[bez logowania]
XV Mistrzostwa Polski Drogowców w Narciarstwie Alpejskim i Snowboardzie im. Wojtka Malusi odbyły się 2 marca 2019 r. na Polanie Szymoszkowa w Zakopanem.

Subaru Impreza 20 000 km jazdy po budowach (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Od czasu debiutu w 1992 r. ten samochód stał się legendą w motoryzacyjnym świecie. Obecna Impreza, piąte wcielenie kompaktowego Subaru, mimo dosyć radykalnych zmian w wyglądzie i niemałych rewolucji pod spodem, udźwignęła ciężar pokładanych w niej nadziei. Najlepiej byłoby opowiedzieć o tym zza kierownicy, bo z tego auta po prostu nie chce się wychodzić.

Spotkajmy się w Bydgoszczy (PDF)
Autor: Małgorzata Massel, Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
[bez logowania]
21–23 maja 2019 r. Bydgoszcz po raz 27. stanie się stolicą branży wodociągowo-kanalizacyjnej. Ponad 300 wystawców i 10 tys. zwiedzających spotka się na WOD-KAN, aby zapoznać się z najnowszymi technologiami i rozmawiać o najważniejszych i najaktualniejszych zagadnieniach związanych z branżą.

Badanie CCTV przewodów kanalizacyjnych czy ich ekspertyza konstrukcyjna? (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki
[bez logowania]
W artykule przedstawiono złożoność problematyki dotyczącej dokonywania ocen stanu technicznego przewodów kanalizacyjnych. Omówiono dwie ekspertyzy konstrukcyjne kolektorów kanalizacyjnych, zakończone dokładnym ustaleniem ich współczynnika bezpieczeństwa. Wskazano na możliwości bezinwazyjnej diagnostyki przewodów kanalizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem techniki CCTV oraz zaprezentowano trendy rozwojowe w zakresie diagnostyki przewodów kanalizacyjnych. Omówiono opracowane na Politechnice Świętokrzyskiej metody umożliwiające szacowanie stanu technicznego przewodów. Metody te są przydatne w planowaniu bezwykopowej rehabilitacji przewodów kanalizacyjnych.

Kanał Śląski i droga wodna górnej Wisły – szanse i wyzwania (PDF)
Autor: Śląskie Centrum Wody, Uniwersytet Śląski w Katowicach
[bez logowania]
22 marca 2019 r. na Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach odbyła się konferencja naukowo-techniczna Kanał Śląski i droga wodna górnej Wisły – szanse i wyzwania. Konferencja miała na celu przedstawienie, jak zaawansowane są przygotowania i co należy jeszcze zrobić, aby można było podjąć wyzwanie, jakim jest budowa Kanału Śląskiego.

Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, cz. 23 (PDF)
Autor: mgr inż. Katarzyna Wijas, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych
[bez logowania]
W 23. części cyklu Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, przygotowywanym we współpracy z Polską Fundacją Technik Bezwykopowych, prezentujemy skrót najciekawszych artykułów, które ukazały się w 42. numerze czasopisma „Trenchless International”.

XXII edycja Hydroprezentacji zakończona sukcesem (PDF)
Autor: Grupa PRC
[bez logowania]
To były trzy dni pełne wykładów, prelekcji i wymiany doświadczeń, a wszystko podporządkowane tematowi przewodniemu, sformułowanemu jako współpraca i bezpieczeństwo. 15 marca 2019 r. w Krynicy-Zdroju zakończyła się XXII edycja Hydroprezentacji, corocznej konferencji, na której czołowi przedstawiciele firm wodno-ściekowych debatują o najważniejszych wyzwaniach stojących przed branżą.

Krüger&Matz smartfon z polskim rodowodem (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja
[bez logowania]
Krüger&Matz to polska firma istniejąca na rynku już prawie 10 lat. Oferowane przez nią urządzenia mobilne w zamierzeniu mają być produktami wyjątkowymi, a jednocześnie dostępnymi dla każdego. Smartfon Live 7S pojawił się w sprzedaży w październiku 2018 r.

XXIV Europejska Wyprawa Mostowa Słowacja – Czechy 2018, cz. 4 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga dr h.c.m., inż. Józef Flaga, mgr inż. Ryszard Tarnowski
[bez logowania]
Najstarszy w Czechach i drugi po północnej stronie Alp kamienny most łukowy z XIII w. w Pisku, jedno z najpiękniejszych miast w południowych Czechach – Czeski Krumlov, czy też znane ze znakomitego piwa Pilsner Urquell – Pilzno – to tylko niektóre atrakcje XXIV Wyprawy Mostowej w dalszym ciągu jej przebiegu.


Reklamy
DCS Llloyd Acoustics MPWiK Kraków Uponor Soletanche Basf PAM Geobrugg
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję