YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


TAURON po raz 6 w RESPECT Index
TAURON po raz 6 znalazł się w gronie RESPECT Index warszawskiej GPW, czyli zestawienia spółek odpowiedzialnych społecznie i prowadzących rzetelną komunikację z rynkiem. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Budownictwo-Infrastruktura-Górnictwo” pt. „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 17-18.01.2019, Kraków 2019-01-17
W dniach 17-18 stycznia 2019 roku odbędzie się w Krakowie pod patronatem JM Rektora Politechniki Krakowskiej oraz Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej - V Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Budownictwo-Infrastruktura-Górnictwo” pt. „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”. Patronat Honorowy nad Konferencją sprawuje Prezes Wyższego Urzędu Górniczego.[...]


Postęp w inżynierii rodzi się w mostownictwie
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Kazimierzem Flagą, dr h.c.m. z Katedry Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, rektorem tej uczelni w latach 1996-2002.[...]


Raport „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”
Oddziaływanie ludzi na środowisko jest coraz większe. Liczba ludności przez ostatnie pół wieku wzrosła dwukrotnie: z 3,7 mld do 7,6 mld. Powoduje to, że zużycie surowców naturalnych wzrasta niewspółmiernie do możliwości regeneracyjnych Ziemi. Zwiększeniu ulega również ilość odpadów, które są nieprawidłowo zagospodarowane, co oznacza duże straty dla środowiska naturalnego. Odpowiedzią na te wyzwania jest gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ). Jak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”, gospodarka odpadami i zarządzanie surowcami są w Polsce nieefektywne. [...]


Krakowskie inwestycje kolejowe w ramach Krajowego Programu Kolejowego
Nowe perony w Bieżanowie, Prokocimiu i Mydlnikach to jedne z pierwszych efektów miliardowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA w krakowskim węźle kolejowym. Nowe rozwiązania usprawniają komunikację w Małopolsce i jej stolicy. Za kilka miesięcy podróże w aglomeracji i przejazdach dalekobieżnych będą łatwiejsze.[...]



NBI 3 (78) maj–czerwiec 2018

78




W numerze

18–19 kwietnia 2018 r. w Kielcach Cedzynie odbyła się VIII Międzynarodowa Konferencja Technologie Bezwykopowe No-Dig Poland 2018, poświęcona zastosowaniu technologii bezwykopowych w projektowaniu, budowie i odnowie przewodów infrastruktury podziemnej w branży wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, drogowej oraz kolejowej, a także w bezwykopowej budowie tuneli infrastrukturalnych.


 

W trakcie uroczystej gali wręczono po raz ósmy nagrody Expert 2018 firmom z branży technologii bezwykopowych za innowacyjność ich produktów i technologii z zakresu budowy i odnowy sieci podziemnych.
Laureatami nagród Expert 2018 zostali Teco Sp. z o.o., PPI Chrobok SA oraz KrasoTech GmbH, wyróżnienia otrzymały firmy Saint-Gobain PAM, Terma Sp. z o.o., Jumarpol Sp. z o.o. Sp. k. oraz Hermes Technologie GmbH & Co. KG. Zwycięzcom gratulujemy i już zapowiadamy obszerny materiał w następnym numerze „NBI”. Sponsorami wydarzenia byli Steinzeug-Keramo Sp. z o.o., KrasoTech GmbH, Per Aarsleff Polska Sp. z o.o., Hermes Technologie GmbH & Co. KG, Saint-Gobain PAM, Teco Sp. z o.o., PPI Chrobok SA, Wavin Polska  SA, Uhrig Kanaltechnik GmbH oraz Subaru Import Polska Sp. z o.o.

 

 

 

O stanie rynku wodociągowo-kanalizacyjnego rozmawiamy z Dorotą Jakuta, prezes zarządu Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”. Pomimo ogromnych środków zainwestowanych w branżę wod-kan (prawie 70 mld zł), nadal potrzebuje ona nowych inwestycji. Zgodnie z prognozami, w najbliższych latach na zakończenie inwestycji ujętych w KPOŚK przeznaczy się 27 mld zł. Można więc powiedzieć, że w perspektywie najbliższych pięciu lat na gospodarkę ściekową wydawać będziemy ponad 5 mld zł rocznie.

 


Ministerstwo Infrastruktury zawarło kolejną umowę na opracowanie nowych wymagań technicznych w drogownictwie. Tym razem zamówienie dotyczy warunków technicznych dla dróg publicznych i opiewa na kwotę 4,65 mln zł. Nowe warunki powinniśmy poznać w ciągu 22 miesięcy.

 


Zwiększone zapotrzebowanie na cement, związane z intensywnym rozwojem budownictwa oraz budową dróg krajowych i autostrad w ramach drugiej perspektywy unijnej, to ważne wyzwanie dla branży cementowej w Polsce. Jest to wyzwanie, któremu branża jest w stanie sprostać. „Proponujemy stabilny jakościowo produkt, powstający wyłącznie na bazie krajowych surowców, który pozwala realizować najśmielsze wizje projektantów i architektów” – mówiono na śniadaniu prasowym Stowarzyszenia Producentów Cementu, które 11 kwietnia 2018 r. odbyło się w Warszawie. Według prognoz instytutów badawczych, analizujących sytuację sektora budowlanego, można spodziewać się, że sprzedaż cementu w 2018 r. będzie zbliżona do 18 mln t, co oznacza wzrost o ok. 6–7,0% w stosunku do wyniku roku 2017.  

 

 

W numerze przeczytamy również m.in. o zagospodarowaniu wód opadowych na terenach zurbanizowanych, domieszkach do modyfikacji betonu, technologii prefabrykacji, kruszywach oraz o rusztowaniach i deskowaniach w budownictwie.

 


Rozwijając pierwszy temat, piszemy, że jednym ze skutków działalności człowieka jest uszczelnianie zasiedlonych terenów zielonych, przez co opady atmosferyczne zostają przekształcone w spływy opadowe, a następnie w ścieki deszczowe. Wskutek zachwiania dotychczasowego przepływu na danym terenie woda, nie znajdując naturalnego ujścia, zaczyna stanowić poważny problem dla funkcjonowania obszarów zurbanizowanych. Tymczasem odpowiednie odwodnienie umożliwia naprawdę efektywne użytkowanie posiadanych zasobów, do jakich z całą pewnością należą wody opadowe.

 


Z kolei stosowanie domieszek i dodatków do betonu to obecnie powszechna praktyka w wysoko uprzemysłowionych krajach świata. To dzięki nim możliwa jest poprawa wielu istotnych właściwości tego podstawowego tworzywa konstrukcyjnego, a także jego funkcji dekoracyjnych. Rynek chemii i domieszek do betonu stale się rozwija, podążając w ślad za coraz wyższymi wymaganiami stawianymi konstrukcjom pod względem nośności i użytkowalności i związanym z tym poszukiwaniem doskonalszych sposobów polepszania właściwości betonu.

 


Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez ludzkość niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, stale rośnie. Według szacunkowych danych, roczne światowe zużycie kruszyw przekracza już 40 mld t, w tym ok. 3 mld t w krajach Unii Europejskiej.

 


I wreszcie – deskowania i rusztowania. Są to konstrukcje tymczasowe, jednak ich znaczenie na placu budowy zdecydowanie nie jest drugorzędne. Wraz z rozwojem budownictwa i coraz śmielszymi projektami pojawia się bowiem potrzeba ich realizacji za pomocą odpowiednich rozwiązań. Właściwie dobrane deskowania i rusztowania w dużym stopniu decydują o sukcesie inwestycji.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny

 


GAZ do zadań specjalnych (PDF)
Autor: Łukasz Ruciński, PGNiG SA
[bez logowania]
LNG posiada wszystkie zalety gazu ziemnego, ale daje też dodatkowe możliwości. Dlatego zdaniem specjalistów, gaz skroplony będzie rynkowym hitem. Dla zainteresowanych jego wykorzystaniem Grupa Kapitałowa PGNiG przygotowała kompleksową ofertę.

Bezpieczeństwo w budownictwie (PDF)
Autor: Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie
[bez logowania]
22 marca 2018 r., po dwóch latach sprawowania prezydencji w Porozumieniu dla Bezpieczeństwa w Budownictwie, Warbud SA przekazał spółce Unibep SA kierowanie nieformalnym stowarzyszeniem 12 największych na polskim rynku generalnych wykonawców.

Dostrzegamy coraz szersze wejście nowych technologii w branżę (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Dorotą Jakuta, prezes Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”.

IV Forum Ochrony Środowiska o klimacie (PDF)
Autor: Małgorzata Massel, specjalista ds. public relations, Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
[bez logowania]
5–6 marca 2018 r. w Warszawie już po raz czwarty odbyło się zorganizowane prze Izbę Gospodarczą „Wodociągi Polskie” Forum Ochrony Środowiska, na którym spotkali się przedstawiciele rządu, samorządów i nauki z reprezentantami branży wodociągowo-kanalizacyjnej.

XV Zlot Plejad (PDF)
Autor: Subaru Import Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Posiadasz samochód marki Subaru, ale czy wiesz, co w języku japońskim znaczy ta nazwa?

Modernizacja filtrów pospiesznych w ZUW Dłubnia w Krakowie (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W należącym do Wodociągów Miasta Krakowa Zakładzie Uzdatniania Wody Dłubnia poddano modernizacji węzeł filtrów pospiesznych, uzyskując efekt maksymalnej czystości uzdatnianej wody oraz optymalizacji i automatyzacji prowadzonych w zakładzie procesów technologicznych.

Zagospodarowanie wód opadowych na terenach zurbanizowanych (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Jednym ze skutków działalności człowieka jest uszczelnianie zasiedlonych terenów zielonych, przez co opady atmosferyczne zostają przekształcone w spływy opadowe, a następnie w ścieki deszczowe. Wskutek zachwiania dotychczasowego przepływu na danym terenie woda, nie znajdując naturalnego ujścia, zaczyna stanowić poważny problem dla funkcjonowania obszarów zurbanizowanych. Tymczasem odpowiednie odwodnienie umożliwia naprawdę efektywne użytkowanie posiadanych zasobów, do jakich z całą pewnością należą wody opadowe.

Żelbetowe zbiorniki retencyjne w technologii ścian szczelinowych (PDF)
Autor: mgr inż. Tomasz Wiernikowski, kierownik projektu, Soletanche Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Chociaż mija już ponad 65 lat od pierwszego ważnego zastosowania ścian szczelinowych (budowa metra w Madrycie), to technologia ta nie straciła na swojej atrakcyjności, znajdując zastosowanie w rozwiązywaniu współczesnych problemów geotechnicznych i hydrotechnicznych.

Trzy firmy, wiele rozwiązań (PDF)
Autor: Karolina Bukała, Soletanche Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
25 kwietnia 2018 r. w warszawskim centrum konferencyjnym ADN miało miejsce pierwsze wydarzenie z cyklu POZNAJ SOLETANCHE-FREYSSINET. Celem spotkania było przedstawienie możliwości trzech firm z grupy – Soletanche Polska Sp. z o.o., Menard Polska Sp. z o.o. i Freyssinet Polska Sp. z o.o. – oraz wymiana doświadczeń w środowisku inżynieryjnym.

Innowacyjne rozwiązania w nowoczesnej infrastrukturze odwodnieniowej (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Daniel Słyś, dr inż. Agnieszka Stec, dr inż. Kamil Pochwat, prof. dr hab. inż. Józef Dziopak, Politechnika Rzeszowska, Katedra Infrastruktury i Gospodarki Wodnej
[bez logowania]
Tereny nieprzekształcone w wyniku działalności człowieka charakteryzują się tym, że istnieje na nich dynamiczna i naturalna równowaga ilościowa występująca pomiędzy zjawiskami opadu z jednej strony a procesami spływu, wsiąkania i parowania wody opadowej z drugiej. Urbanizacja i rozwój terenów miejskich powoduje ekspansję powierzchni uszczelnionych na obszary do niedawna słabo zagospodarowane i pokryte roślinnością. Wpływa to na zwiększenie intensywności odpływu wód opadowych, oddziałujące niekorzystnie na funkcjonowanie infrastruktury miejskiej i odbiorniki wód. Problem okresowego nadmiaru wód wymaga podjęcia szeregu działań mających na celu ich zagospodarowanie, a w przypadku, gdy są one zanieczyszczone, również utylizację.

PORR jako lider realizuje największy projekt tunelowy w Austrii (PDF)
Autor: PORR SA
[bez logowania]
Dzięki najlepszej ofercie złożonej w przetargu na budowę tunelu głównego pod przełęczą Brenner (Brenner Basistunnel) firma PORR wraz ze spółką zależną Hinteregger i partnerami joint venture z Włoch popisała kontrakt na realizację największego projektu tunelowego w historii Austrii. To odcinek H51 Pfons – Brenner o długości ok. 18 km. Prace prowadzone pod kierownictwem PORR – Hinteregger rozpoczną się na początku lata 2018 r. Ich zakończenie planowane jest w 2024 r. Wartość zamówienia wynosi ok. 1 mld €.

Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, cz. 18 (PDF)
Autor: dr hab. inż. Emilia Kuliczkowska, prof. PŚk, mgr inż. Michał Sitarski, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska Geomatyki i Energetyki
[bez logowania]
W cyklu Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, przygotowywanym we współpracy z Polską Fundacją Technik Bezwykopowych, przedstawiamy skrót najciekawszych artykułów zamieszczonych w 36. numerze „Trenchless International”.

Drogi międzynarodowe, kruszywa lokalne (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
Lokalne kruszywa polodowcowe nie powinny być wykluczane z użycia do budowy konstrukcji nawierzchni na drogach szybkiego ruchu – to główny wniosek II Wschodniego Forum Drogowego, które obradowało na terenie Parku Naukowo-Technologicznego Polska – Wschód w Suwałkach 15–16 marca 2018 r. Konferencja nosiła tytuł Kruszywo – Cement – Beton, w czym zawarte były jej tematy przewodnie.

Nowe wymagania dla dróg (PDF)
Autor: Opracowała Redakcja na podstawie informacji prasowych Ministerstwa Infrastruktury
[bez logowania]
Ministerstwo Infrastruktury zawarło kolejną umowę na opracowanie nowych wymagań technicznych w drogownictwie. Tym razem zamówienie dotyczy warunków technicznych dla dróg publicznych i opiewa na kwotę 4,65 mln zł. Nowe warunki powinniśmy poznać w ciągu 22 miesięcy.

Nawierzchnie jednowarstwowe szansą dla dróg powiatowych i gminnych (PDF)
Autor: RETTENMAIER POLSKA Sp. z o.o.
[bez logowania]
Wśród uwarunkowań i przesłanek rozwoju infrastruktury drogowej w kraju ważnym czynnikiem jest spójność pomiędzy inwestycjami na drogach krajowych i samorządowych. Dotyczy ona głównie parametrów techniczno-budowlanych, które mają wpływ na trwałość i poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego. W tym kontekście ważne jest także to, jaką funkcję droga pełni lokalnie i w jakim otoczeniu jest zlokalizowana.

Wrocławskie Dni Mostowe 2017 (PDF)
Autor: Opracowała Redakcja na podstawie informacji prasowych organizatora
[bez logowania]
XIII Seminarium Wrocławskie Dni Mostowe odbyło się pod hasłem: Przemiany w projektowaniu i technologiach budowy (27–29 listopada 2017 r.). W jego trakcie nagrodzono laureatów IX edycji Konkursu Mostowego im. Maksymiliana Wolfa.

Rzeszów nieustannie się rozwija (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
O potencjale Rzeszowa świadczą fakty. Jednym z ogromnych atutów miasta jest dogodne położenie na transeuropejskich szlakach komunikacyjnych. Przez Rzeszów prowadzi też magistrala kolejowa E-30 o międzynarodowym znaczeniu gospodarczym. Miasto wciąż utrwala swoją pozycję ośrodka metropolitalnego południowo-wschodniej Polski, od 2006 r. powiększając rokrocznie swoje terytorium o sąsiednie sołectwa. Wizję dalszego rozwoju Rzeszowa zbudowano na podstawie zidentyfikowanych potencjałów miasta oraz dążeń i aspiracji jego mieszkańców.

Domieszki do modyfikacji betonu (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Stosowanie domieszek i dodatków do betonu to obecnie powszechna praktyka w wysoko uprzemysłowionych krajach świata. To dzięki nim możliwa jest poprawa wielu istotnych właściwości tego podstawowego tworzywa konstrukcyjnego, a także jego funkcji dekoracyjnych. Rynek chemii i domieszek do betonu stale się rozwija, podążając w ślad za coraz wyższymi wymaganiami stawianymi konstrukcjom pod względem nośności, użytkowalności i związanym z tym poszukiwaniem doskonalszych sposobów polepszania właściwości betonu.

Nowe władze Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (PDF)
Autor: Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
[bez logowania]
26 kwietnia 2018 r. w Krakowie z udziałem licznej reprezentacji członków oraz zaproszonych gości odbyło się Walne Zgromadzenie Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, podczas którego zostały omówione najważniejsze problemy nurtujące środowisko drogowców.

Polimex-Mostostal ma nowego prezesa (PDF)
Autor: Polimex-Mostostal SA
[bez logowania]
26 kwietnia 2018 r. Rada Nadzorcza Polimeksu-Mostostalu SA podjęła decyzję o powołaniu w skład zarządu spółki Krzysztofa Figata, a 11 maja powierzyła mu funkcję prezesa zarządu.

Przemysł cementowy – rozwijamy polską gospodarkę (PDF)
Autor: Piotr Piestrzyński, Stowarzyszenie Producentów Cementu
[bez logowania]
Zwiększone zapotrzebowanie na cement, związane z intensywnym rozwojem budownictwa oraz budową dróg krajowych i autostrad w ramach drugiej perspektywy unijnej, to ważne wyzwanie dla branży cementowej w Polsce. Jest to wyzwanie, któremu branża jest w stanie sprostać. Proponujemy stabilny jakościowo produkt, powstający wyłącznie na bazie krajowych surowców, który pozwala realizować najśmielsze wizje projektantów i architektów – mówiono na śniadaniu prasowym Stowarzyszenia Producentów Cementu, które 11 kwietnia 2018 r. odbyło się w Warszawie. Według prognoz instytutów badawczych, analizujących sytuację sektora budowlanego, można spodziewać się, że sprzedaż cementu w roku 2018 będzie zbliżona do 18 mln t, co oznacza wzrost o ok. 6–7,0% w stosunku do wyniku roku 2017.

Obwodnica Puław blisko, coraz bliżej… (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
Funkcjonowanie puławskiego węzła drogowego po mającym wkrótce nastąpić ukończeniu drugiego etapu budowy północnej obwodnicy miasta, stanowiącej jednocześnie część przyszłej drogi S12, było głównym tematem III Lubelskiego Forum Drogowego, które obradowało w Puławach.

Technologia prefabrykacji (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Konstrukcje prefabrykowane, stanowiąc przejaw postępu technologicznego w budownictwie, umożliwiają przeniesienie znaczącej części procesu technologicznego do zakładów prefabrykacji, co ogranicza prace na budowie zazwyczaj do montażu elementów. Ponieważ prefabrykaty mogą być wykonane z różnych materiałów, o dowolnych kształtach, różnym stopniu wykończenia i przeznaczenia, znajdują zastosowanie w wielu gałęziach budownictwa.

System ogrodzeń ochronno-naprowadzających optemFROG (PDF)
Autor: mgr inż. Sebastian Majda, Optem
[bez logowania]
System optemFROG stosowany jest w budownictwie inżynieryjnym z przeznaczeniem do wykonywania wygrodzeń jako zabezpieczenie przed przedostawaniem się płazów i pozostałych małych zwierząt w czasie migracji w obręb drogi i ich naprowadzenie na przejścia dla zwierząt.

Żurawie gąsienicowe Liebherr seria LR (PDF)
Autor: Liebherr Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Niezależnie od tego, czy chodzi o zastosowania w energetyce wiatrowej, czy o przenoszenie ciężkich ładunków lub wyładunek towaru o bardzo dużych gabarytach, żurawie gąsienicowe Liebherr są stosowane na całym świecie – wszędzie tam, gdzie wymagane jest bezpieczne i ekonomiczne przenoszenie najcięższych ładunków.

Rozpoznanie podłoża budowlanego w drogownictwie w świetle Eurokodu 7 (PDF)
Autor: Edyta Majer, Andrzej Rudnicki, Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy
[bez logowania]
Wzrost jakości i wiarygodności badań podłoża budowlanego, usprawnienie i standaryzacja procesu opracowania dokumentacji badań podłoża – to główne efekty prac realizowanych na rzecz Rozwoju Innowacji Drogowych (RID) przez Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy (PIG-PIB), Akademię Górniczo-Hutniczą (AGH) i Politechnikę Warszawską (PW). Eksperci Instytutu i uczelni podzielili się wynikami swoich badań z przedstawicielami branży drogowej podczas Międzynarodowych Targów Autostrada w Kielcach 9 maja 2018 r. na konferencji Rozpoznanie podłoża budowlanego w drogownictwie w świetle Eurokodu 7.

Przesłona przeciwfiltracyjna CDMM o głębokości 19,0 m wykonana innowacyjnym urządzeniem TFOW (PDF)
Autor: Robert Sołtysik, prezes zarządu Soley Sp. z o.o.
[bez logowania]
Metoda wgłębnego mieszania gruntu (deep soil mixing – DSM) realizowana jest obecnie powszechnie w kilku technologiach: jet grouting, czyli iniekcja strumieniowa, single column mixing (SCM) – kolumny pojedyncze, soil mixing wall (SMW) – podwójne lub potrójne mieszadło, cutter soil mixing (CSM) – dwubębnowy frez o pozio-mych osiach obrotu, continuous deep mixing method (CDMM) – metoda ciągłego wgłębnego mieszania gruntu.

Trimble Siteworks – precyzja i pewność (PDF)
Autor: Sitech Poland Sp. z o.o.
[bez logowania]
Mając świadomość, że na budowie każdy postój jest wrogiem postępu, w pełni zintegrowane systemy pozycjonowania Trimble Siteworks zaprojektowano tak, aby maksymalnie ułatwić wykonawcom nadzorowanie placu budowy. Oprogramowanie wraz z dedykowanym mu sprzętem, gwarantując precyzję i niezawodność działania, umożliwia bardziej produktywne i terminowe wykonywanie robót.

Kruszywa w budownictwie (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez ludzkość niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, stale rośnie. Kruszywa znajdują zastosowanie jako materiał konstrukcyjny lub tworzący strukturę konstrukcyjną, wypełniacz i materiał pomocniczy w różnych procesach technologicznych. Według szacunkowych danych, roczne światowe zużycie kruszyw przekracza już 40 mld t, w tym ok. 3 mld t w krajach Unii Europejskiej.

Powstanie kolejowy tunel średnicowy w Łodzi (PDF)
Autor: PKP Polskie Linei Kolejowe S.A.
[bez logowania]
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę za 1,3 mld zł netto na budowę tunelu średnicowego – nowego połączenia Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Będą dogodne wyjazdy pociągiem z centrum miasta na główne trasy kolejowe. Mieszkańcy zyskają dwa nowe przystanki i szybkie przejazdy w mieście. Inwestycja zostanie zakończona w grudniu 2021 r.

Deskowania i rusztowania w budownictwie (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Zarówno deskowania, jak i rusztowania należą do konstrukcji tymczasowych, jednak ich znaczenie na placu budowy zdecydowanie nie jest drugorzędne. Wraz z rozwojem budownictwa i coraz śmielszymi projektami pojawia się bowiem potrzeba ich realizacji za pomocą odpowiednich rozwiązań. Właściwie dobrane deskowania i rusztowania w dużym stopniu decydują o sukcesie inwestycji.

Tymczasowy magazyn postawiony szybko i bezpiecznie dzięki płytom NOEtop (PDF)
Autor: NOE-PL Sp. z o.o.
[bez logowania]
Covra N.V. (Centrale Organisatie Voor Radioactief Afval) to holenderska firma zajmująca się tymczasowym przechowywaniem radioaktywnych odpadów, w tym odpadów ze szpitali o niskiej radioaktywności. Ponieważ obecny magazyn w niedalekiej przyszłości okazałby się nieodpowiedni, postanowiono zbudować drugi. Do tego zadania wybrano system szalunków ściennych NOEtop. Szalunki oraz technologię do projektu dostarczyła firma NOE-Bekistingtechniek B.V. z siedzibą w Arkel, holenderska filia NOE-Schaltechnik.

XXIII Europejska Wyprawa Mostowa Białoruś, Litwa, obwód kaliningradzki 2017, cz. 4 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga dr h.c.m., mgr Izabela Krych, dr inż. Andrzej Krych
[bez logowania]
W kolejnych dniach XXIII Europejskiej Wyprawy Mostowej działy się rzeczy niezwykłe i niezapominane, jak np. ta, gdy na 62,5 km od Kowna i nieco ponad 150 km przed Kłajpedą doszło do ważnego wydarzenia – pożegnania ze szlakiem, na którym od dworku w Zaosiu po ul. Daugirdasa w Kownie towarzyszył nam duch poezji Adama Mickiewicza. Inicjatywa zrodziła się nad brzegami jeziora Świteź, trzeciego dnia wyprawy, a jej kształt nabierał blasku z każdym kolejnym dniem. Poniżej przeczytamy, jak przebiegało to pożegnanie, a także inne zdarzenia.


Reklamy
Keller Sitech Budimex Amago Soletanche PAM Aarsleff MPWiK Kraków
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję