YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Wydano pierwszy ZRID dla POW
Wczoraj, 25 maja 2017 r. Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dla budowy mostu przez Wisłę w ciągu drogi S2 Puławska-Lubelska. [...]

XXXII Ogólnopolskie Warsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji 2017




IX Międzynarodowa Konferencja Modele obliczeniowe i nowe idee w konstrukcjach betonowych i murowych AMCM'2017, 5-7.06.2017, Gliwice 2017-06-05
Politechnika Śląska zaprasza na IX Międzynarodową Konferencję „Modele obliczeniowe i nowe idee w konstrukcjach betonowych i murowych AMCM'2017”, która odbędzie się w dniach 5-7 czerwca 2017 r. w Gliwicach.[...]


ViaCon – 20 lat sukcesów na polskim rynku
Rozmowa z Michałem Mońką, prezesem zarządu ViaCon Polska Sp. z o.o.[...]


Wpływ infrastruktury drogowej i oświetlenia na bezpieczeństwo ruchu
Bezpieczeństwo na drogach mają zapewnić m.in. urządzenia brd. Ich zadaniem jest optyczne prowadzenie ruchu, wskazanie pikietażu drogi, oznaczenie obiektów znajdujących się w skrajni drogi, a także zabezpieczenie ruchu pojazdów i pieszych. Niektóre z urządzeń brd dostarczają informacji i ostrzegają kierujących, służą do zamknięcia drogi dla ruchu czy zabezpieczenia robót w pasie drogowym oraz wspomagają prowadzenie nadzoru nad ruchem drogowym. Bezpieczeństwo kierującym, ale także pieszym i rowerzystom zapewnia również odpowiednie oświetlenie drogi i jej otoczenia.[...]


Zabezpieczenie dna w Porcie Północnym w Gdańsku
Jednym z ciekawszych projektów realizowanych na przełomie 2015 i 2016 r. na terenie Gdańska było wykonanie trwałego zabezpieczenia dna w Porcie Północnym przed rozmyciem spowodowanym przez jednostki pływające dobijające do Pirsu Węglowego. Zachowanie odpowiednich rzędnych dna w rejonie istniejącej konstrukcji było niezbędne dla utrzymania jej stateczności, a zbyt duże przegłębienia mogły doprowadzić do awarii budowli.[...]



NBI 3(72) maj-czerwiec 2017

72




W numerze

Jak wynika z raportu PMR Sektor budowlany w Polsce 2017. Analiza regionalna. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2017–2022, po spowolnieniu odnotowanym w 2016 r. w najbliższych latach oczekiwany jest stopniowy wzrost aktywności inwestycyjnej w większości polskich regionów, będący rezultatem wzmożonej realizacji projektów zarówno publicznych, jak i prywatnych.


Rozkład planowanych inwestycji nie będzie jednak równomierny i pogłębi podział na Polskę A i B. Pewną szansą na szybszy rozwój słabszych województw, ale raczej dopiero po 2020 r., mogą być działania oraz zapowiedzi rządowe mające na celu przeniesienie środka ciężkości inwestycji infrastrukturalnych na wschodnią część kraju. Początki takiej strategii dostrzegalne są już w segmencie drogowym oraz kolejowym. Znaczącym bodźcem rozwojowym dla województw ze ściany wschodniej mogłoby być ożywienie gospodarcze za wschodnią granicą Polski. Jednak, jak na razie, jest ono mało realne.

Jak mówi specjalnie dla nas JM prof. dr hab. inż. Tadeusz Słomka, rektor Akademii Górniczo-Hutniczej, bez inwestowania w rozwój nauki akademickiej nie będzie innowacyjnej gospodarki. Obecnie w ofercie AGH znajduje się 58 kierunków i ponad 200 specjalności. Uczelnia cały czas podnosi jakość kształcenia.

W numerze prezentujemy raport z budowy S7 Kraków – Rabka-Zdrój. Droga stanowi główną oś komunikacyjną województwa małopolskiego na kierunku północ – południe. Zapewni bezpośrednie połączenie autostrady A4, głównego korytarza komunikacyjnego południa kraju na kierunku wschód – zachód, z drogą na południe – na Słowację i Węgry.


W 2016 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy z wykonawcami trasy S7. Trasa została podzielona na trzy odcinki. Pierwszy to Lubień – Naprawa, a trzeci Skomielna Biała – Chabówka. Największym wyzwaniem będzie jednak odcinek drugi, znajdujący się pomiędzy nimi, praktycznie w całości przebiegający w tunelu pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą, w masywie Lubonia Małego. Przetarg na realizację tego odcinka wygrała włoska firma Astaldi S.p.A.

Polecam Czytelnikom również rozmowę z Barbarą Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, z którą to organizacją nasz magazyn podpisał umowę o współpracy. Izba występuje w imieniu zrzeszonych w niej firm w szczególności wobec organów władzy publicznej, organów samorządu terytorialnego oraz innych instytucji i organizacji. Ta reprezentacja dotyczy obszarów, z którymi wiąże się działalność Izby, czyli dróg oraz funkcjonowania gospodarczego przedsiębiorców.
Prezes Barbara Dzieciuchowicz opowiada nam o Białej księdze drogownictwa, która jest pierwszym dokumentem opracowanym przez wszystkie organizacje działające w drogownictwie, oraz o problemach wynikających z praktyki stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych. Jednoznacznie stwierdza, że nie da się wskazać jednego sposobu oceny ofert.

Stowarzyszenie Producentów Cementu opisuje zalety dróg betonowych, które są odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców i możliwości samorządów. „Jako obywatele powinniśmy być zainteresowani tym, aby realizowana sieć drogowa była tania nie tylko na etapie budowy, ale także w eksploatacji. Tylko bogaty może sobie pozwolić na budowanie, a następnie naprawianie drogi. Każdy mądry gospodarz chce zbudować w dobrej cenie coś, co zostanie na lata. Właśnie beton jest tym rozwiązaniem, które pozwala na wybudowanie drogi niewymagającej potem dużych i częstych remontów” – mówi prof. Jan Deja, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu. W Polsce mamy obecnie 650 km dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową oraz ok. 800 km betonowych dróg lokalnych.

Godny uwagi jest również poruszany w tym numerze temat specjalny, który poświęcony jest wpływowi infrastruktury drogowej i oświetlenia na bezpieczeństwo ruchu. Bezpieczeństwo na drogach mają zapewnić m.in. urządzenia brd. Ich zadaniem jest optyczne prowadzenie ruchu, wskazanie pikietażu drogi, oznaczenie obiektów znajdujących się w skrajni drogi, a także zabezpieczenie ruchu pojazdów i pieszych. Niektóre z urządzeń brd dostarczają informacji i ostrzegają kierujących, służą do zamknięcia drogi dla ruchu czy zabezpieczenia robót w pasie drogowym oraz wspomagają prowadzenie nadzoru nad ruchem drogowym. Bezpieczeństwo kierującym, ale także pieszym i rowerzystom zapewnia również odpowiednie oświetlenie drogi i jej otoczenia.

Dwa lata temu Kopalnie Porfiru i Diabazu (KPiD) Sp. z o.o. w Krzeszowicach obchodziły jubileusz 15-lecia funkcjonowania na rynku w nowych strukturach formalnoprawnych. W 2017 r. mija równo 115 lat od rozpoczęcia eksploatacji w Kopalni Diabazu Niedźwiedzia Góra oraz 45 lat od uruchomienia Kopalni Porfiru Zalas. KPiD mogą się poszczycić mianem jedynego na taką skalę producenta kruszyw porfirowych w Polsce. M.in. o tym przeczytamy w artykule Podwójny jubileusz giganta na porfirze.

O problemach branży kruszyw opowiadają nam również Aleksander Kabziński, prezes zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw, oraz prof. dr hab. inż. Wiesław Kozioł z Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego oraz Katedry Górnictwa Odkrywkowego AGH.

Na koniec chciałbym Państwu zarekomendować XIV Zlot Plejad marki Subaru, którego specjalnym patronem medialnym jest nasze czasopismo. Czy wiesz, co w języku japońskim znaczy ta nazwa? Pierwsze znaczenie to Plejady, zawarte w logo marki. Jest to gromada gwiazd w gwiazdozbiorze Byka, odległa od nas o ok. 444 lata świetlne, otoczona niebieską mgławicą, którą można obserwować nawet nieuzbrojonym okiem. Jednak Subaru w języku japońskim oznacza jeszcze coś innego, ważniejszego – zjednoczenie. I właśnie to znaczenie legło u podstaw stworzenia wielkiego, wyjątkowego wydarzenia – Zlotu Plejad. W 2017 r. spotkamy się w okolicach Karpacza, w sercu Sudetów Zachodnich. Organizator ma nadzieję, że liczne atrakcje, które przygotował, sprawią, że będzie to niezapomniany plejadowy weekend. Zlot tradycyjnie rozpocznie się w Boże Ciało, które w tym roku wypada 15 czerwca, a zakończy się w sobotni wieczór podczas imprezy finałowej. Szczegóły znajdą Państwo w numerze. Do zobaczenia na trasie!

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny


XIV Zlot Plejad (PDF)
Autor: Joanna Janik, koordynator Zlotu Plejad, Subaru Import Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Posiadasz samochód marki Subaru, ale czy wiesz, co w języku japońskim znaczy ta nazwa? Pierwsze znaczenie to Plejady, zawarte w logo marki. Jest to gromada gwiazd w gwiazdozbiorze Byka, odległa od nas o ok. 444 lata świetlne, otoczona niebieską mgławicą, którą można obserwować nawet nieuzbrojonym okiem. Jednak Subaru w języku japońskim oznacza jeszcze coś innego, ważniejszego – zjednoczenie. I właśnie to znaczenie legło u podstaw stworzenia wielkiego, wyjątkowego wydarzenia – Zlotu Plejad.

Bez inwestowania w rozwój nauki akademickiej nie będzie innowacyjnej gospodarki (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z JM prof. dr. hab. inż. Tadeuszem Słomką, rektorem Akademii Górniczo-Hutniczej.

Nierównomierny rozkład inwestycji pogłębi dysproporcje w rozwoju gospodarczym województw (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, główny analityk rynku budowlanego, PMR
[bez logowania]
Jak wynika z raportu PMR Sektor budowlany w Polsce 2017. Analiza regionalna. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2017–2022, po spowolnieniu odnotowanym w 2016 r. w najbliższych latach oczekiwany jest stopniowy wzrost aktywności inwestycyjnej w większości polskich regionów, będący rezultatem wzmożonej realizacji projektów zarówno publicznych, jak i prywatnych. Rozkład planowanych inwestycji nie będzie jednak równomierny i pogłębi podział na Polskę A i B.

Brytyjskie wodociągi wykorzystują technologię PE-HD Weholite (PDF)
Autor: Monika Tarnawska, Uponor Infra Sp. z o.o.
[bez logowania]
Wiktoriańscy inżynierowie 150 lat temu podjęli się wykonania niebywałego dzieła, tak spektakularnego, że stało się ono przedmiotem zazdrości całego świata. Ogromna londyńska sieć kanalizacyjna nie miała sobie równych zarówno pod względem długości, jak i skali przedsięwzięcia. Jednak potrzeby szybko rosnącej populacji dzisiejszego Londynu znacznie przekraczają możliwości tej przestarzałej już sieci. Aby zmierzyć się z problemami, z jakimi boryka się to jedno z najbardziej zaludnionych miast świata, przedsiębiorstwo wodociągowe Thames Water zdecydowało się wykorzystać technologię PE-HD Weholite do budowy systemów, które mają zapobiec zrzutom ścieków i przyczynić się do poprawy jakości wody w Tamizie.

Poziom strat wody – wskaźnik oceny efektywności przedsiębiorstw wodociągowych (PDF)
Autor: dr inż. Tomasz Cichoń, MPWiK SA w Krakowie
[bez logowania]
Zjawisko strat wody występuje w każdym systemie zaopatrzenia w wodę. Nie da się zlikwidować strat wody, a mówienie o ich wyeliminowaniu może być tylko rozważaniem czysto teoretycznym. Z drugiej jednak strony w każdym przedsiębiorstwie wodociągowym konieczne jest podejmowanie stałych wysiłków zmierzających do zmniejszenia strat. W praktyce mówi się o ekonomicznym poziomie wycieków, czyli o redukcji strat wody do takiego poziomu, jaki jest ekonomicznie uzasadniony do osiągnięcia. Jaki jednak przyjąć wskaźnik strat wody, aby obiektywnie ocenić przedsiębiorstwo wodociągowe?

Duże średnice rur HOBAS rozwiązaniem na ulewne deszcze (PDF)
Autor: Marcin Tasak, Dariusz Kosiorowski, HOBAS System Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Wskutek zmian klimatycznych, a zwłaszcza w związku z rozrastaniem się miast problematyka ochrony przed krótkotrwałymi, ale uciążliwymi zalaniami staje się kluczowym zadaniem dla infrastruktury miejskiej. W takiej sytuacji rozwiązania projektowe z zastosowaniem dużych średnic rur HOBAS stają się szeroko akceptowanym remedium na problemy powodziowe, umożliwiając retencjonowanie wody.

Po wycieku w Minie przyspieszono decyzję o restrukturyzacji kopalni i zaprzestaniu wydobycia soli (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Zbigniewem Zarębskim, prezesem zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” SA.

Budowa S7 Kraków – Rabka-Zdrój (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Odcinek Kraków – Rabka-Zdrój budowanej drogi S7 stanowi główną oś komunikacyjną województwa małopolskiego na kierunku północ – południe. Zapewni bezpośrednie połączenie autostrady A4, głównego korytarza komunikacyjnego południa kraju na kierunku wschód – zachód, z drogą na południe – na Słowację i Węgry.

Astaldi buduje nowy odcinek zakopianki, Naprawa – Skomielna Biała wraz z tunelem (PDF)
Autor: inż. Felice Schiavone, inż. Urszula Ryndak, Mateusz Witczyński, Astaldi S.p.A.
[bez logowania]
Siedemnastokilometrowym odcinkiem popularnej zakopianki na odcinku od Lubnia do Rabki-Zdroju każdej doby, według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r., przejeżdża 17 tys. samochodów. Tak duże natężenie ruchu wynika z faktu, że trasa prowadzi do jednego z najpopularniejszych kurortów turystycznych w Polsce. Zakopane odwiedza co roku przeszło dwa miliony turystów. Dziś trasa ekspresowa kończy się w Lubniu, a dalej poza krótkimi odcinkami siódemka jest drogą krajową jednojezdniową.

Nie da się wskazać jednego sposobu oceny ofert (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa i Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Barbarą Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Kontynuacja projektowania i budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Sokołów Małopolski Północ (bez węzła) – Stobierna (PDF)
Autor: Opracowała Redakcja na podstawie materiałów GDDKiA Oddział w Rzeszowie
[bez logowania]
Na budowie odcinka drogi ekspresowej S19 Sokołów Małopolski – Stobierna, będącej częścią trasy Via Carpatia, trwają intensywne roboty budowlane. Wykonawcą prac jest Aldesa Construcciones Polska Sp. o.o. Koszt zadania to blisko 290 mln zł. Zakończenie robót planowane jest w drugiej połowie 2017 r. Aktualne zaawansowanie prac przygotowawczych i drogowych wynosi 68%, natomiast robót mostowych – 90%.

Kontynuacja projektowania i budowa drogi ekspresowej S19, odcinek węzeł Świlcza (DK4) bez węzła – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) z węzłem (PDF)
Autor: Opracowała Redakcja na podstawie materiałów GDDKiA Oddział w Rzeszowie
[bez logowania]
Warunki pogodowe sprzyjają intensywnym pracom na budowie odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm Eurovia Polska SA i Warbud SA. Wartość kontraktu wynosi 342 566 799,40 zł mln zł. Zakończenie robót planowane jest na sierpień 2017 r.

DROGI BETONOWE - odpowiedź na oczekiwania mieszkańców i możliwości samorządów (PDF)
Autor: Piotr Piestrzyński, Stowarzyszenie Producentów Cementu
[bez logowania]
„Jako obywatele powinniśmy być zainteresowani tym, aby realizowana sieć drogowa była tania nie tylko na etapie budowy, ale także w eksploatacji. Tylko bogaty może sobie pozwolić na budowanie, a następnie naprawianie drogi. Każdy mądry gospodarz chce zbudować w dobrej cenie coś, co zostanie na lata. Właśnie beton jest tym rozwiązaniem, które pozwala na wybudowanie drogi niewymagającej potem dużych i częstych remontów” – mówi prof. Jan Deja, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.

XIII Zlot Plejad 2016 w Dźwirzynie (PDF)
Autor: Subaru Import Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
XIII Zlot Plejad odbył się 26–28 maja 2016 r. w Dźwirzynie. Miejscowość położona jest 13 km od Kołobrzegu, między brzegiem Bałtyku a jeziorem Resko Przymorskie, nad cieśniną łączącą te wody, zwaną Kanałem Resko.

ViaCon – 20 lat sukcesów na polskim rynku (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa i Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Michałem Mońką, prezesem zarządu ViaCon Polska Sp. z o.o.

Wpływ infrastruktury drogowej i oświetlenia na bezpieczeństwo ruchu (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Bezpieczeństwo na drogach mają zapewnić m.in. urządzenia brd. Ich zadaniem jest optyczne prowadzenie ruchu, wskazanie pikietażu drogi, oznaczenie obiektów znajdujących się w skrajni drogi, a także zabezpieczenie ruchu pojazdów i pieszych. Niektóre z urządzeń brd dostarczają informacji i ostrzegają kierujących, służą do zamknięcia drogi dla ruchu czy zabezpieczenia robót w pasie drogowym oraz wspomagają prowadzenie nadzoru nad ruchem drogowym. Bezpieczeństwo kierującym, ale także pieszym i rowerzystom zapewnia również odpowiednie oświetlenie drogi i jej otoczenia.

Zastosowanie technologii jet grouting przy wzmacnianiu budynków w zwartej zabudowie miejskiej (PDF)
Autor: mgr inż. Zofia Waliszewska, mgr inż. Marcin Żak, mgr inż. Grzegorz Dzik, Keller Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Rozwój cywilizacyjny coraz częściej wymusza konieczność poszukiwania technologii umożliwiających efektywne zagospodarowanie dostępnej przestrzeni miejskiej. Na terenach silnie zurbanizowanych przebudowa istniejących budynków oraz rewitalizacja obiektów zabytkowych może okazać się jedynym możliwym i rozsądnym rozwiązaniem. Tworzenie dodatkowych kondygnacji podziemnych lub pogłębianie istniejących piwnic umożliwia uzyskanie dodatkowej kubatury obiektu.

Umocnienie dna przy Pirsie Węglowym w Porcie Północnym w Gdańsku jako kolejny przykład betonowania podwodnego w Polsce (PDF)
Autor: mgr inż. Daniel Owsiak, LafargeHolcim w Polsce, inż. Łukasz Zieliński, ZRHiP UW Service
[bez logowania]
Jednym z ciekawszych projektów realizowanych na przełomie 2015 i 2016 r. na terenie Gdańska było wykonanie trwałego zabezpieczenia dna w Porcie Północnym przed rozmyciem spowodowanym przez jednostki pływające dobijające do Pirsu Węglowego. Zachowanie odpowiednich rzędnych dna w rejonie istniejącej konstrukcji było niezbędne dla utrzymania jej stateczności, a zbyt duże przegłębienia mogły doprowadzić do awarii budowli.

Podwójny jubileusz giganta na porfirze (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Dwa lata temu Kopalnie Porfiru i Diabazu (KPiD) Sp. z o.o. w Krzeszowicach obchodziły jubileusz 15-lecia funkcjonowania na rynku w nowych strukturach formalnoprawnych. W 2017 r. mija równo 115 lat od rozpoczęcia eksploatacji w Kopalni Diabazu Niedźwiedzia Góra oraz 45 lat od uruchomienia Kopalni Porfiru Zalas. KPiD mogą się poszczycić mianem jedynego na taką skalę producenta kruszyw porfirowych w Polsce.

Lubelski węzeł drogowy dziś i jutro (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
Po oddaniu do użytku w grudniu 2016 r. zachodniego odcinka obwodnicy Lublina można mówić o zasadniczej zmianie w komunikacji drogowej wokół Lublina i w samym mieście. Perspektywy dalszej rozbudowy sieci dróg na Lubelszczyźnie były głównym tematem II Lubelskiego Forum Drogowego, które obradowało 2–3 marca 2017 r. w Lublinie. Honorowym patronatem objęli konferencję marszałek województwa lubelskiego Sławomir Sosnowski i prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

Powinniśmy zacząć pracować nad rynkiem jakości, a nie ciągle godzić się na rynek ilości (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Aleksandrem Kabzińskim, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.

Kruszywa po trudnym roku (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Wiesławem Koziołem z Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego oraz Katedry Górnictwa Odkrywkowego Akademii Górniczo-Hutniczej.

Konsekwencje awarii przewodów wodociągowych na wybranych przykładach (PDF)
Autor: dr hab. inż. Emilia Kuliczkowska, Politechnika Świętokrzyska, inż. Katarzyna Kotwica, Koło Naukowe Krecik, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
Agencja Ochrony Środowiska (EPA) twierdzi, że w Stanach Zjednoczonych ma miejsce codziennie ok. 700 pęknięć magistrali wodociągowych spowodowanych starzeniem się rurociągów. EPA szacuje, że USA będą musiały zainwestować ponad 334 mld USD w infrastrukturę przesyłu wody w ciągu najbliższych 25 lat.

Forum Ochrony Środowiska 2017 (PDF)
Autor: Anna Lembicz, Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
[bez logowania]
Zakończyła się trzecia edycja Forum Ochrony Środowiska, na które organizator, Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” (IGWP), zaprosił do Warszawy 6–7 marca 2017 r. Do stolicy przyjechało blisko 200 osób, aby uczestniczyć w jednym z najważniejszych wydarzeń konferencyjnych, jakie jest organizowane staraniem Izby.

Analiza numeryczna rury o przekroju gardzielowym ułożonej w gruncie (PDF)
Autor: dr hab. inż. Barbara Kliszczewicz, prof. PŚl, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa, Katedra Geotechniki i Dróg
[bez logowania]
Żelbetowe rury o przekroju gardzielowym znajdują szerokie zastosowanie jako elementy odwodnienia lotnisk, przepusty komunikacyjne oraz przejścia dla małych ssaków i płazów. Rury te, ułożone w gruncie, nieraz na stosunkowo małych głębokościach, poddawane są działaniu intensywnych obciążeń. Do obliczania takich konstrukcji rurowych stosowane są metody analityczne, w których otoczenie gruntowe reprezentowane jest przez układ pionowego i poziomego parcia. Współcześnie stosowane są także metody numeryczne, które umożliwiają zarówno wariantową analizę wytrzymałościową rur o dowolnym, w tym niekołowym przekroju, jak i badanie zjawisk zachodzących w gruntowym otoczeniu tych rur.

Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, cz. 14 (PDF)
Autor: dr inż. Justyna Lisowska, Politechnika Świętokrzyska, inż. Anna Obarska, inż. Michał Sitarski, Koło Naukowe Krecik, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
W cyklu Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, przygotowywanym we współpracy z Polską Fundacją Technik Bezwykopowych, przedstawiamy skrót najciekawszych artykułów zamieszczonych w 32. numerze „Trenchless International” (lato 2016).

XXII Europejska Wyprawa Mostowa Północna Hiszpania – Pireneje 2016, cz. 4 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga dr h.c.m., mgr inż. arch. Przemysła Flaga, dr hab. inż. Barbara Rymsza, prof. IBDiM
[bez logowania]
W kolejnym odcinku relacji z wyprawy mostowej do północnej Hiszpanii zbliżamy się do Pirenejów, w których znaleźliśmy się 18. dnia wyprawy. Po stronie francuskiej zwiedziliśmy Saint-Jean-Pied-de-Port i Pau, ale największe przeżycia towarzyszyły nam podczas pobytu w Lourdes.


Reklamy
Menard E droga MPWIK Keller Uponor Mosty Polskie BASF DCS
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję