YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



66




W numerze

12–14 kwietnia 2016 r. w Kielcach Cedzynie odbyła się VII Międzynarodowa Konferencja Technologie Bezwykopowe No-Dig Poland 2016. Podczas gali towarzyszącej konferencji wręczono nagrody EXPERT, pamiątkowe grawertony sponsorom  oraz dyplomy wyróżnionym osobom i firmom.

EXPERTY rozdane

Na podstawie głosów nadesłanych przez  członków komisji konkursowej, zgodnie z regulaminem konkursu EXPERT, przyznano nagrody w trzech kategoriach: bezwykopowa budowa w latach 2014–2015, bezwykopowa odnowa w latach 2014–2015, innowacyjne rozwiązanie w zakresie urządzeń, produktów lub technologii stosowanych w bezwykopowej budowie, odnowie oraz diagnostyce sieci podziemnych w latach 2014–2015.

Miło mi poinformować, że laureatami nagrody EXPERT 2016 zostali:
- w kategorii bezwykopowa budowa – Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Abikorp Sp. z o.o. za bezwykopową budowę kolektora kanalizacyjnego Kolektor Burakowski BIS o średnicy DN 3000 z rur GRP HOBAS w Warszawie,
- w kategorii bezwykopowa odnowa – Teco Sp. z o.o. za bezwykopową renowację sieci wodociągowej w Wałbrzychu metodą natrysku Scotchkote PRL 2400 firmy 3M,
- w kategorii innowacyjne urządzenie – OOO Mempex. za skonstruowanie maszyny ST-40 do bezwykopowej wymiany rurociągów podziemnych.

Już dzisiaj zapraszamy na VIII No-Dig Poland, który planowany jest na kwiecień 2018 r. W następnym numerze „NBI” opublikujemy szczegółowe informacje o konferencji i nagrodzonych firmach.

Tymczasem w tym numerze „NBI” m.in. analizujemy rynek budownictwa – wyniki branży budowlanej są poniżej oczekiwań, oraz nowe perspektywy dla rynku betonu na lata 2016–2020.

Spis treści
Rozmawiamy z Piotrem Przyborowskim, prezesem zarządu LOTOS Asfalt Sp. z o.o., Aleksandrem Kabzińskim, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw, oraz Maciejem Marciniakiem, prezesem zarządu Górażdże Beton Sp. z o.o., a zarazem prezesem zarządu Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce.

Rozmawiamy z Piotrem Przyborowskim, prezesem zarządu LOTOS Asfalt Sp. z o.o.

Piszemy obszernie o nawierzchniach asfaltowych, maszynach budowlanych, barierach ochronnych oraz o nowo oddanych inwestycjach – gliwickim odcinku Drogowej Trasy Średnicowej i tunelu pod Martwą Wisłą.

Drogowa Trasa Średnicowa

Przedstawiamy również laureatów XIII edycji kampanii Dobry Beton.

Kampania Dobry Beton

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny


No-Dig Poland 2016 – Experty rozdane (PDF)
Autor: dr inż. Justyna Lisowska, Politechnika Świętokrzyska, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki
[bez logowania]
12–14 kwietnia 2016 r. w Kielcach Cedzynie odbyła się VII Międzynarodowa Konferencja Technologie Bezwykopowe No-Dig Poland 2016.

Zarządzanie korozyjne w Wodociągach Krakowskich (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Opanowanie problemu korozji rurociągów jest ważnym zadaniem procesowym przedsiębiorstw wodociągowych. W tym celu opracowuje się, podobnie jak w przemyśle naftowym i gazowym, systemy zarządzania ryzykiem związanym z korozją rur, określane jako zarządzanie korozją. Wodociągi Krakowskie zbudowały zintegrowany system zarządzania korozją sieci magistralnych Krakowa. System opiera się na nowoczesnych, częściowo niestosowanych dotychczas w Polsce rozwiązaniach.

HABA-Beton na targach WOD-KAN 2016 (PDF)
Autor: Jolanta Niemiec, Karina Pandel, HABA-Beton Johann Bartlchner Sp. z o.o.
[bez logowania]
Zapraszamy na XXIV Międzynarodowe Targi Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji Wod-Kan, które odbędą się 10–12 maja 2016 r. na terenach Bydgoskiego Centrum Targowo-Wystawienniczego przy ul. Gdańskiej 187.

Stale pracujemy nad zwiększeniem naszych możliwości w zakresie produkcji innowacyjnych asfaltów (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Piotrem Przyborowskim, prezesem zarządu LOTOS Asfalt Sp. z o.o.

Nawierzchnie asfaltowe (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Całkowita długość europejskiej sieci dróg to ponad 5 mln km, z czego 90% posiada nawierzchnie asfaltowe. Po drogach lądowych podróżuje 83% wszystkich pasażerów i transportowanych jest 72% towarów. Nie ulega wątpliwości, że drogi są potrzebne i muszą być odpowiednio utrzymane. Celem powinny być takie rozwiązania, które wręcz wykraczają poza oczekiwania związane z kluczowymi obszarami bezpieczeństwa, komfortu i trwałości dróg.

Trwałe nawierzchnie drogowe z użyciem wypełniacza mieszanego – doświadczenia ostatnich lat (PDF)
Autor: Ireneusz Strugała, Tuga Sp. z o.o., Dominik Małasiewicz, Lhoist Sp. z o.o.
[bez logowania]
Ostatnie lata na rynku drogowym pokazują, że coraz częściej i chętniej wracamy do sprawdzonych technologii sprzed lat w lekko odświeżonej formie. Nie inaczej jest również w przypadku wapna do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowowych (mma), obecnie stosowanego najczęściej w postaci wypełniacza mieszanego.

VESTOPLAST® EP 901 – nowy modyfikator plastomeryczny dla lepiszczy bitumicznych (PDF)
Autor: Juliusz Boguta, Evonik Resource Efficiency
[bez logowania]
Wymagania wobec asfaltu do budowy dróg cały czas rosną, ponieważ produkt końcowy jest narażony nie tylko na zmienne warunki atmosferyczne, np. skrajne temperatury, ale również nieustannie rośnie nacisk spowodowany wzrostem liczby przewozów długodystansowych i ruchu ciężkich pojazdów.

Maszyny budowlane, cz. 1. Maszyny do budowy nawierzchni bitumicznych (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Obecnie większość procesów na placu budowy to procesy zmechanizowane, przez co zwiększyła się wydajność robót i polepszyła ich jakość, skrócił się czas realizacji, niemal wyeliminowano ciężką pracę fizyczną człowieka. W budownictwie liniowym, charakteryzującym się zmiennością frontu robót i związaną z tym możliwością ich równoczesnego wykonywania, znajdują zastosowanie maszyny o dużej wydajności przy małym zakresie czynności przewidzianym do ich obsługi.

Wyniki branży budowlanej poniżej oczekiwań (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, PMR
[bez logowania]
Według firmy badawczej PMR, rok 2015 na rynku budowlanym zakończył się realnym wzrostem o ok. 4% rok do roku, wobec wstępnie szacowanego przez GUS wzrostu o 2,8%. Wyższą niż oficjalna dynamikę rynku w 2015 r. sugeruje także ponad 10-procentowa dynamika zagregowanych przychodów 30 firm wykonawczych notowanych na GPW.

Gliwicki odcinek Drogowej Trasy Średnicowej zakończony (PDF)
Autor: Mateusz Gdowski, PORR Polska Infrastructure SA
[bez logowania]
18 marca 2016 r. kierowcy mogli przejechać całą, liczącą 31,3 km Drogową Trasę Średnicową. Otwarcie gliwickiego odcinka DTŚ, realizowanego przez konsorcjum Eurovia (lider) i PORR Polska Infrastructure SA (partner), zwieńczyło tę strategiczną dla południowej Polski inwestycję.

Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, zadania i wyzwania (PDF)
Autor: Marek Błeszyński, członek zarządu Oddziału SITK w Krakowie
[bez logowania]
Seminarium Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, zadania i wyzwania odbyło się 17 marca 2016 r. w siedzibie PKP Polskich Linii Kolejowych SA Centrum Realizacji Inwestycji przy placu Matejki w Krakowie. Organizatorami seminarium byli: Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej Oddział w Krakowie, Małopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa w Krakowie oraz Budimex SA.

Tunel pod Martwą Wisłą już przejezdny (PDF)
Autor: Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o.
[bez logowania]
23 kwietnia 2016 r. prezydent Gdańska Paweł Adamowicz po krótkiej uroczystości otworzył szlabany i pierwszym samochodem wraz ze zwycięzcą licytacji w WOŚP przejechał przez tunel pod Martwą Wisłą. Chwilę później udostępniono obiekt do ruchu dla wszystkich kierowców.

Budownictwo podziemne szansą rozwoju współczesnych miast (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Antoni Tajduś, kierownik Katedry Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii Akademii Górniczo-Hutniczej, rektor AGH w latach 2005–2012
[bez logowania]
Kiedy kilkanaście tysięcy lat temu pojawiły się pierwsze budowle podziemne, zapewne nikt nie przypuszczał, że budownictwo podziemne tak się rozwinie i nie będą mogły bez niego funkcjonować współczesne społeczeństwa. Dzisiaj trudno sobie wyobrazić drogi szybkiego ruchu bez tuneli, dostarczanie czystej wody, energii, towarów oraz odstawy odpadów bez odpowiednich budowli podziemnych. Następuje przecież ciągły wzrost liczby ludności w świecie, przenoszenie się ludzi ze wsi do miast i związana z tym ich rozbudowa.

Subaru Forester XT – 241 km mocy (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Subaru Forester, SUV z napędem na cztery koła, to najchętniej kupowany model tej marki. Niestraszne mu żadne warunki pogodowe. Wszechstronny i praktyczny, z powodzeniem pomieści pięciu pasażerów wraz z bagażem. Dodatkowy sprzęt zmieści się na dachu. Gdyby i tego było mało, Forester może wziąć na hak przyczepkę.

Szukajmy Stasziców naszych czasów (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Aleksandrem Kabzińskim, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.

XXXIX Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii (PDF)
Autor: dr hab. inż. Piotr Małkowski, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Katedra Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki
[bez logowania]
14–18 marca 2016 r. w hotelu Stok w Wiśle odbyła się XXXIX Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii. Głównym organizatorem konferencji była Fundacja Nauka i Tradycje Górnicze działająca przy Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz Katedra Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki tego Wydziału.

Głębokie wykopy 2016 (PDF)
Autor: Piotr Rychlewski, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
[bez logowania]
3 marca br. Instytut Badawczy Dróg i Mostów oraz Polskie Zrzeszenie Wykonawców Fundamentów Specjalnych zorganizowały w Warszawie XV seminarium geotechniczne Głębokie wykopy 2016.

Bezpieczna eksploatacja podestów ruchomych (PDF)
Autor: Ewa Dorobińska, Zespół Prasowy UDT, konsultacja: Wojciech Piłatowicz, Wydział Urządzeń Transportu Bliskiego UDT
[bez logowania]
Podesty ruchome przejezdne służą do przemieszczania osób na stanowiska robocze i do wykonywania prac z poziomu ich platformy. Szczególne zastosowanie mają w budownictwie (np. przy montażu lub remoncie budynków, mostów, wiaduktów), są także niezastąpione w wielu innych pracach na wysokości.

Narzędzia diamentowe w budownictwie (PDF)
Autor: Marcin Grzesiak, menedżer ds. rozwoju sprzedaży, Klingspor Sp. z o.o.
[bez logowania]
Narzędzia diamentowe we współczesnym budownictwie są obecne niemal na każdym etapie realizacji inwestycji. Pomimo stosunkowo niewielkiego udziału kosztów tych narzędzi w całkowitych kosztach inwestycji, trwa zaciekła rywalizacja wśród ich producentów i importerów. Do konkurencji dołączyła w 2014 r. również firma Klingspor, wiodący na rynku światowym producent narzędzi ściernych, mający ponad 120-letnie doświadczenie w projektowaniu i wytwarzaniu narzędzi dla przemysłu.

Atlas Copco przedstawia SmartROC T40 (PDF)
Autor: Atlas Copco Sp. z o.o.
[bez logowania]
W lutym 2016 r. firma Atlas Copco Sp. z o.o. rozpoczęła wśród swoich klientów cykl testów najnowszej wiertnicy górnomłotkowej zbudowanej na platformie SmartROC. Model sprowadzony do Polski nosi oznaczenie T40.

Innowacyjna usługa Hilti ON!Track (PDF)
Autor: HILTI Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Według badań firmy Hilti, aż 70% firm z branży budowlanej w Polsce nie ma odpowiedniego rozwiązania do zarządzania narzędziami i wyposażeniem. Co więcej, aż 40% z nich nie kontroluje kosztów zużywanych, zgubionych czy skradzionych materiałów. W maju 2016 r. na polski rynek weszło rozwiązanie, które pomaga nie tylko zaoszczędzić czas i pieniądze, ale i lepiej zorganizować pracę na budowie – Hilti ON!Track.

Dobry – lepszy – beton (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa i Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Maciejem Marciniakiem, prezesem zarządu Górażdże Beton Sp. z o.o.

Nowe perspektywy dla rynku betonu na lata 2016–2020 (PDF)
Autor: dr inż. Maciej Gruszczyński, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce
[bez logowania]
W Polsce działa 530 producentów betonu towarowego, do dyspozycji których pozostaje 900 instalacji produkcyjnych, 2850 betonowozów i 650 pomp do betonu. Pod względem usprzętowienia krajowi producenci betonu towarowego prezentują wysoki, europejski poziom.

Finał XIII edycji kampanii Dobry Beton (PDF)
Autor: Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce
[bez logowania]
Finałowa gala XIII edycji Znaku Jakości Dobry Beton odbyła się 3 marca 2016 r., już tradycyjnie w Centrum Olimpijskim Polskiego Komitetu Olimpijskiego w Warszawie.

ISUZU D-MAX Pearl White – japoński dominator (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Panuje przekonanie, że jeśli coś jest do wszystkiego, to tak naprawdę jest do niczego. Zapewne jest w tej maksymie sporo racji, jednak nie można jej odnieść do pick-upów. Samochody w tej klasie w niesamowity sposób gwarantują wygodną jazdę w trasie, posiadając jednocześnie świetne predyspozycje do pracy. W dodatku, jeśli tym pick-upem jest Isuzu D-max Pearl White, do tego zestawu cech dołącza także oryginalny, nietuzinkowy wygląd, wyróżniający go na tle konkurencji.

Bariery ochronne (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Drogowe bariery ochronne instaluje się w celu zabezpieczenia lub zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu oraz osób i obiektów znajdujących się w obszarze zagrożonym w pobliżu drogi. Nie ulega wątpliwości, że bezpieczna infrastruktura na drogach powinna stać się standardem, a odpowiednie stosowanie barier ochronnych stanowić jeden z jej kluczowych elementów.

Przepusty w infrastrukturze komunikacyjnej – cz. 19. Wyposażenie przejść dla zwierząt – przejścia dolne (PDF)
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., Żmigród
[bez logowania]
W nawiązaniu do poprzedniego artykułu z tego cyklu [8], należy przypomnieć, że rozwój infrastruktury komunikacyjnej jest ściśle związany ze zrównoważonym rozwojem, z uwzględnieniem wielu aspektów ekologicznych. Dotyczy to zarówno budowy nowych, jak też modernizacji istniejących dróg kołowych i kolejowych. W tym celu nieodzowna staje się budowa przejść dla zwierząt i przepustów o funkcji zespolonej.

Historyczne budowle Iranu. Spojrzenie na wybitne dzieła światowego dziedzictwa cywilizacyjnego (PDF)
Autor: dr inż. Karol Ryż, Politechnika Krakowska, Katedra Budowy Mostów i Tuneli; Przedsiębiorstwo Usług Inżynierskich Prokom S.C.
[bez logowania]
Przedsiębiorstwo Usług Inżynierskich Prokom S.C. Iran jest wielkim krajem (powierzchnia 1,63 mln km2, liczba ludności 78,3 mln) na Środkowym Wschodzie (Azja Południowo-Zachodnia), położonym w dużej części na wyżynach pomiędzy górami. Południowo-wschodnią część tworzy Wyżyna Armeńska, pozostała część to otoczona łańcuchami gór Wyżyna Irańska, ograniczona na zachodzie górami Zagros i Kurdystańskimi, na północy górami Elburs, a na wschodzie górami Wschodnioirańskimi. Najwyższy szczyt – wulkan Demawend o wysokości 5604 m n.p.m. – położony jest w górach Elbrus.

Kopalnia Soli „Wieliczka”. Ósmy cud świata (PDF)
Autor: Kopalnia Soli „Wieliczka”
[bez logowania]
Białe złoto – tak dawniej mówiono o soli. Nie bez powodu, bowiem biała przyprawa była warta tyle, co szlachetny kruszec. Toczono o nią zacięte wojny, a władcy zazdrośnie strzegli monopolu na jej wydobycie. Dziś soli mamy pod dostatkiem. Po brzegi wypełnia solniczki i aż trudno uwierzyć, że w przeszłości zależały od niej losy królestw.

XXI Europejska Wyprawa Mostowa Irlandia 2015, cz. 4 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, dr h.c., Politechnika Krakowska, mgr Ksenia Feigel-Młodkowska, Anna Pańtak
[bez logowania]
W czwartej i ostatniej części relacji z XXI Europejskiej Wyprawy Mostowej do Irlandii, zorganizowanej przez Katedrę Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej oraz Biuro Turystyczne Anitour z Czechowic-Dziedzic (4–15 lipca 2015 r.), zwiedzamy Dublin i Belfast, oba przecięte rzekami, przez które zbudowano wiele ciekawych mostów.


Reklamy
Eurovia Keller Noe Wodociągi Miasta Krakowa Palisander PPI Chrobok Luxo Geobrugg
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję