REKLAMA

3 (60) maj – czerwiec 2015

Oddaję w Państwa ręce jubileuszowe 60. wydanie „NBI”, jak zwykle napisane z pasją. To już 10 lat od czasu, kiedy nasze czasopismo pojawiło się na rynku wydawnictw branżowych. Z tej okazji piszemy o swojej historii i zebraliśmy garść faktów z tego okresu, nawet czysto statystycznych: 430 000 egzemplarzy, 1397 artykułów, 392 wydarzenia z naszym patronatem medialnym i 17 527 opublikowanych fotografii – łącznie 5062 strony o budownictwie inżynieryjnym w Polsce i na świecie.

Dekada to niewiele w porównaniu z innymi polskimi wydawnictwami o długiej tradycji, ale chyba wszyscy przyznamy, że dziś – inaczej niż w dawnych latach, bo w warunkach otwartej gospodarki – żyje się i działa jakby szybciej, a wolny rynek bezwzględnie weryfikuje, kto odpada, a kto idzie dalej. „NBI” przechodzi tę weryfikację pozytywnie i stale się rozwija. Dziś to w zasadzie mały dom mediowy, który oprócz swojego podstawowego tytułu – dwumiesięcznika „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” – prowadzi rozbudowany portal budownictwoinzynieryjne.pl, wydaje książki, materiały konferencyjne, drukuje wydawnictwa okolicznościowe, jest współorganizatorem konferencji branżowych i patronem medialnym wielu najważniejszych wydarzeń w branży. Formalnym potwierdzeniem tych zmian jest nowa, bardziej pojemna i otwarta nazwa wydawnictwa – NBI Media, wprowadzona w 2014 r.

Czym byłby jubileusz, gdyby nie można było go świętować w gronie przyjaciół? Poprosiliśmy cenionych profesorów, prezesów firm i szefów instytucji, z którymi intensywnie współpracujemy od początku działalności i z którymi łączą nas jako redakcję serdeczne więzi, o skreślenie paru zdań, bo przecież to nasz wspólny jubileusz. Wśród wypowiadających się są nasi stali Autorzy i Partnerzy w różnych przedsięwzięciach. Jeśli Państwa ocena jest choćby tylko częściowo zgodna z głosami Przyjaciół, jestem niezmiernie usatysfakcjonowany.

A w jubileuszowym numerze „NBI” szczególnie polecam wywiad z Alfredem Watzlem i Wojciechem Trojanowskim, członkami zarządu Strabag, którzy słusznie twierdzą, że w Polsce będziemy tak nowocześni, jak nowoczesne będzie nasze myślenie o budownictwie, oraz rozmowę z prof. dr. hab. inż. Antonim Tajdusiem i dr. hab. inż. Markiem Całą, prof. AGH z Katedry Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii AGH, z której wynika, że metro w Krakowie jest niezbędne i wcale nie tak drogie, jak się to przedstawia.

W jakich kierunkach rozwijać się będzie infrastruktura drogowa i kolejowa w Polsce? Jakie są najkorzystniejsze metody finansowania inwestycji z tego zakresu? Co należy zrobić, by przyspieszyć podejmowanie decyzji i usprawnić realizację procesu inwestycyjnego? Na te pytania znajdziemy odpowiedzi w relacji z konferencji Infrastruktura Polska.

W Polsce coraz więcej mówi się o bezpieczeństwie w budownictwie. Głównie w kontekście wypadków, najczęściej tych tragicznych. Widoczna staje się potrzeba podjęcia działań, wprowadzenia zmian. O tym problemie opowiada Michał Grzesiak, kierownik Działu Bezpieczeństwa Pracy i Ochrony Środowiska w Bilfinger Infrastructure SA. Jak twierdzi, skuteczna poprawa stanu bezpieczeństwa, czyli osiągnięcie wysokiej kultury BHP, jest obecnie możliwe wyłącznie na styku porozumienia klient – firma – ubezpieczyciel, a bezpieczeństwo pracy jest miernikiem skutecznej organizacji.

Publikujemy ponadto tematy specjalne, w których m.in. poruszamy kwestie wzmacniania fundamentów budowli, zagospodarowania osadów ściekowych, asfaltowych nawierzchni drogowych, prezentujemy drogowe i mostowe bariery ochronne oraz wykorzystanie kompozytów w budownictwie.

Dr inż. Piotr Gwoździewicz opisuje stany graniczne użytkowalności elementów sprężonych, a firma Freyssinet przedstawia budowę płyt sprężonych wieżowca Warsaw Spire, który jest jednym z najwyższych biurowców wznoszonych obecnie w stolicy i jedną z największych budowli w naszym kraju w kategorii lekkiej konstrukcji.

Nie zapominamy również o mostach. W lipcu 2014 r. ruszyły prace przy budowie największej w ostatnich latach rzeszowskiej inwestycji – podwieszonym moście przez Wisłok. Charakterystycznym elementem mostu, inwestycji wartej 180 mln zł, będzie 108,5-metrowy żelbetowy pylon.

W drugim artykule z tej dziedziny został opisany przebieg budowy i instalacji kesonu fundamentowego mostu Tresfjorda w Norwegii. Prace były wykonywane od lipca 2013 r. do sierpnia 2014 r. przez JV Bilfinger Tresfjorda. Wybudowany keson jest jedną z największych tego typu konstrukcji nie tylko w Norwegii, ale i na świecie.

W 2015 r. przypadają jubileusze powstania dwóch z czterech zakładów uzdatniania wody Wodociągów Krakowskich: ZUW Rudawa i ZUW Dłubnia, uruchomionych odpowiednio w 1955 i 1960 r. O tych ważnych ogniwach infrastruktury wodociągowej Krakowa również przeczytamy w tym numerze.

Na koniec pragnę serdecznie podziękować wszystkim Czytelnikom za zainteresowanie i przywiązanie do czasopisma oraz słuszne wskazówki. Autorom jestem wdzięczny za kompetentne, interesujące i oryginalne artykuły, a Reklamodawcom za zaufanie i współpracę – dzięki temu „NBI” dobrze spełnia nie tylko funkcje informacyjne, ale także skutecznie promuje ich firmy.

Piszmy nadal o inżynierii z pasją!

Artykuły z numeru:

REKLAMA

REKLAMA