YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


PORR i Mota-Engil Centra Europe wybudują S1 Oświęcim – Dankowice
Oferta konsorcjum spółek: PORR oraz Mota-Engil Central Europe została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na budowę drogi ekspresowej S1 Oświęcim – Dankowice. [...]

Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym NOVKOL 2019




IABSE Symposium Synergia kultury i inżynierii – historia i wyzwania, 20-22.05.2020, Wrocław 2020-05-20
Polska Grupa IABSE oraz Politechnika Wrocławska mają zaszczyt zaprosić Państwa do wzięcia udziału w IABSE Symposium Synergia kultury i inżynierii – historia i wyzwania, które odbędzie się w dniach 20-22 maja 2020 r. na Politechnice Wrocławskiej.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


Nowoczesne systemy szalunków i deskowań
Jeszcze pół wieku temu normą było stosowanie do wykonywania konstrukcji z betonu wyłącznie deski i kantówki. W latach 50. XX w. zaczęto dążyć do racjonalnego i efektywnego budowania z użyciem deskowań systemowych. Nowe i wciąż udoskonalane rozwiązania w zakresie deskowań zapewniają dziś zadowalające efekty zarówno w trakcie, jak i po zdemontowaniu szalunków.[...]


Budownictwo drogowe – przegląd inwestycji
Zakończenie rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 815 Parczew – Lubartów. 29 stycznia 2020 r. miał miejsce uroczysty odbiór rozbudowanej przez Strabag Sp. z o.o. drogi wojewódzkiej nr 815 na odcinku Parczew – Lubartów. [...]



NBI 3(60) maj-czerwiec 2015

60




W numerze

Oddaję w Państwa ręce jubileuszowe 60. wydanie „NBI”, jak zwykle napisane z pasją. To już 10 lat od czasu, kiedy nasze czasopismo pojawiło się na rynku wydawnictw branżowych. Z tej okazji piszemy o swojej historii i zebraliśmy garść faktów z tego okresu, nawet czysto statystycznych: 430 000 egzemplarzy, 1397 artykułów, 392 wydarzenia z naszym patronatem medialnym i 17 527 opublikowanych fotografii – łącznie 5062 strony o budownictwie inżynieryjnym w Polsce i na świecie.


Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

Dekada to niewiele w porównaniu z innymi polskimi wydawnictwami o długiej tradycji, ale chyba wszyscy przyznamy, że dziś – inaczej niż w dawnych latach, bo w warunkach otwartej gospodarki – żyje się i działa jakby szybciej, a wolny rynek bezwzględnie weryfikuje, kto odpada, a kto idzie dalej. „NBI” przechodzi tę weryfikację pozytywnie i stale się rozwija. Dziś to w zasadzie mały dom mediowy, który oprócz swojego podstawowego tytułu – dwumiesięcznika „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” – prowadzi rozbudowany portal budownictwoinzynieryjne.pl, wydaje książki, materiały konferencyjne, drukuje wydawnictwa okolicznościowe, jest współorganizatorem konferencji branżowych i patronem medialnym wielu najważniejszych wydarzeń w branży. Formalnym potwierdzeniem tych zmian jest nowa, bardziej pojemna i otwarta nazwa wydawnictwa – NBI Media, wprowadzona w 2014 r.

10 lat „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego”

 

Czym byłby jubileusz, gdyby nie można było go świętować w gronie przyjaciół? Poprosiliśmy cenionych profesorów, prezesów firm i szefów instytucji, z którymi intensywnie współpracujemy od początku działalności i z którymi łączą nas jako redakcję serdeczne więzi, o skreślenie paru zdań, bo przecież to nasz wspólny jubileusz. Wśród wypowiadających się są nasi stali Autorzy i Partnerzy w różnych przedsięwzięciach. Jeśli Państwa ocena jest choćby tylko częściowo zgodna z głosami Przyjaciół, jestem niezmiernie usatysfakcjonowany.

Świętują z nami… 

A w jubileuszowym numerze „NBI” szczególnie polecam wywiad z Alfredem Watzlem i Wojciechem Trojanowskim, członkami zarządu Strabag, którzy słusznie twierdzą, że w Polsce będziemy tak nowocześni, jak nowoczesne będzie nasze myślenie o budownictwie, oraz rozmowę z prof. dr. hab. inż. Antonim Tajdusiem i dr. hab. inż. Markiem Całą, prof. AGH z Katedry Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii AGH, z której wynika, że metro w Krakowie jest niezbędne i wcale nie tak drogie, jak się to przedstawia.

Rozmowa z Alfredem Watzlem i Wojciechem Trojanowskim

 

Rozmowa z Antonim Tajdusiem i Markiem Całą

W jakich kierunkach rozwijać się będzie infrastruktura drogowa i kolejowa w Polsce? Jakie są najkorzystniejsze metody finansowania inwestycji z tego zakresu? Co należy zrobić, by przyspieszyć podejmowanie decyzji i usprawnić realizację procesu inwestycyjnego? Na te pytania znajdziemy odpowiedzi w relacji z konferencji Infrastruktura Polska.

Infrastruktura Polska 2015

W Polsce coraz więcej mówi się o bezpieczeństwie w budownictwie. Głównie w kontekście wypadków, najczęściej tych tragicznych. Widoczna staje się potrzeba podjęcia działań, wprowadzenia zmian. O tym problemie opowiada Michał Grzesiak, kierownik Działu Bezpieczeństwa Pracy i Ochrony Środowiska w Bilfinger Infrastructure SA. Jak twierdzi, skuteczna poprawa stanu bezpieczeństwa, czyli osiągnięcie wysokiej kultury BHP, jest obecnie możliwe wyłącznie na styku porozumienia klient – firma – ubezpieczyciel, a bezpieczeństwo pracy jest miernikiem skutecznej organizacji.

Rozmowa z Michałem Grzesiakiem, Bilfinger Infrastructure SA

Publikujemy ponadto tematy specjalne, w których m.in. poruszamy kwestie wzmacniania fundamentów budowli, zagospodarowania osadów ściekowych, asfaltowych nawierzchni drogowych, prezentujemy drogowe i mostowe bariery ochronne oraz wykorzystanie kompozytów w budownictwie.

Zagospodarowanie Osadów Ściekowych

Wykorzystanie kompozytów w budownictwie

Dr inż. Piotr Gwoździewicz opisuje stany graniczne użytkowalności elementów sprężonych, a firma Freyssinet przedstawia budowę płyt sprężonych wieżowca Warsaw Spire, który jest jednym z najwyższych biurowców wznoszonych obecnie w stolicy i jedną z największych budowli w naszym kraju w kategorii lekkiej konstrukcji.

Konstrukcje sprężone

Nie zapominamy również o mostach. W lipcu 2014 r. ruszyły prace przy budowie największej w ostatnich latach rzeszowskiej inwestycji – podwieszonym moście przez Wisłok. Charakterystycznym elementem mostu, inwestycji wartej 180 mln zł, będzie 108,5-metrowy żelbetowy pylon.

Most przez Wisłok

W drugim artykule z tej dziedziny został opisany przebieg budowy i instalacji kesonu fundamentowego mostu Tresfjorda w Norwegii. Prace były wykonywane od lipca 2013 r. do sierpnia 2014 r. przez JV Bilfinger Tresfjorda. Wybudowany keson jest jedną z największych tego typu konstrukcji nie tylko w Norwegii, ale i na świecie.

W 2015 r. przypadają jubileusze powstania dwóch z czterech zakładów uzdatniania wody Wodociągów Krakowskich: ZUW Rudawa i ZUW Dłubnia, uruchomionych odpowiednio w 1955 i 1960 r. O tych ważnych ogniwach infrastruktury wodociągowej Krakowa również przeczytamy w tym numerze.

ZUW Rudawa i ZUW Dłubnia

Na koniec pragnę serdecznie podziękować wszystkim Czytelnikom za zainteresowanie i przywiązanie do czasopisma oraz słuszne wskazówki. Autorom jestem wdzięczny za kompetentne, interesujące i oryginalne artykuły, a Reklamodawcom za zaufanie i współpracę – dzięki temu „NBI” dobrze spełnia nie tylko funkcje informacyjne, ale i także skutecznie promuje ich firmy.


Piszmy nadal o inżynierii z pasją!

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny   


10 lat „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego” – pisane z pasją (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W maju 2005 r. ukazał się pierwszy numer „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego”. Bogaci w doświadczenia 10 lat, chcemy towarzyszyć polskiemu budownictwu w drugiej perspektywie finansowej UE i w kolejnych latach jako inspirujące źródło wiedzy o nowoczesnych technologiach, miejsce prezentacji kluczowych inwestycji oraz platforma do prowadzenia ważnych dla środowiska dyskusji.

Świętują z nami… (PDF)
Autor: NBI Media
[bez logowania]
Czym byłby jubileusz, gdyby nie można było go świętować w gronie przyjaciół? Poprosiliśmy cenionych profesorów, prezesów firm i szefów instytucji, z którymi intensywnie współpracujemy od początku działalności i z którymi łączą nas jako redakcję serdeczne więzi, o skreślenie paru zdań, bo przecież to nasz wspólny jubileusz. Wśród wypowiadających się są nasi stali Autorzy i Partnerzy w różnych przedsięwzięciach. Za wszystkie wypowiedzi bardzo dziękujemy, a miłe słowa pod adresem zespołu redakcyjnego są dla nas zachętą do jeszcze lepszej pracy.

W Polsce będziemy tak nowocześni, jak nowoczesne będzie nasze myślenie o budownictwie (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Alfredem Watzlem i Wojciechem Trojanowskim, członkami zarządu STRABAG Sp. z o.o.

Szlachetne piękno – wyroby z cementu BIAŁEGO CEMEX (PDF)
Autor: CEMEX Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Coraz popularniejsze staje się wykorzystanie betonu z cementu białego w elementach architektonicznych wnętrz mieszkalnych oraz elewacji budynków. Przestały już dziwić nowoczesne blaty kuchenne, stoły, krzesła, wanny, umywalki czy okładziny ścienne wykonane z betonu. W ogrodach i parkach zagościła szlachetna kostka, betonowe ławki, donice czy grille z białego i barwionego betonu.

Metro w Krakowie niezbędne i wcale nie tak drogie, jak się to przedstawia (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa i Joanna Miciak, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Z prof. dr. hab. inż. Antonim Tajdusiem, rektorem AGH w latach 2005–2012, obecnie kierownikiem Katedry Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii, przewodniczącym Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów w kadencji 2013–2016, oraz z dr. hab. inż. Markiem Całą, prof. AGH, sekretarzem Sekcji Mechaniki Górotworu PAN, członkiem International Society for Rock Mechanics, przewodniczącym małopolskiego oddziału Polskiego Komitetu Geotechniki.

Wzmacnianie fundamentów budowli (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Fundamentowanie to jeden z kluczowych elementów procesu projektowania i realizacji inwestycji budowlanej. Dzięki nowoczesnym technologiom fundamentowania, które opracowano w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, budowle i budynki coraz częściej są posadowione bezpośrednio na podłożu wzmocnionym. Stąd metody wzmacniania posadowień istniejących obiektów obejmują wzmocnienie podłoża gruntowego pod fundamentami i (lub) wzmocnienie konstrukcji fundamentów wraz z ich przebudową.

Reymix Stabilizacja HSD 22,5E – niezastąpione spoiwo w trudnych warunkach gruntowych (PDF)
Autor: mgr inż. Paweł Trybalski, mgr inż. Krzysztof Pytel, Dział Doradztwa Technicznego, Grupa Ożarów SA
[bez logowania]
Stabilizacja gruntów, wzmacnianie nasypów, przygotowanie podłoża pod nawierzchnie drogowe czy parkingi często wymaga stosowania specjalistycznych materiałów i technologii. Grupa Ożarów SA, czołowy producent cementów w kraju, jako uzupełnienie oferowanego portfela produktów proponuje do tych zastosowań hydrauliczne spoiwo drogowe Reymix Stabilizacja HSD 22,5E.

Udarowo-obrotowa metoda wiercenia przy wykonywaniu otworowych wymienników ciepła (PDF)
Autor: Tomasz Śliwa, Klaudia Topczewska, Krystian Klepczyk, AGH Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Wiertnictwa, Nafty i Gazu; Koło Naukowe Geowiert
[bez logowania]
Artykuł zawiera opis udarowo-obrotowej metody wiercenia. Wykorzystuje się ją z coraz większym powodzeniem przy różnego rodzaju wierceniach. Jednym z ważnych zastosowań jest wykonywanie otworowych wymienników ciepła.

Retencyjny kanał ściekowy wyróżniony na IWIS 2014 (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Józefem Dziopakiem, dr. hab. inż. Danielem Słysiem, prof. PRz z Katedry Infrastruktury i Ekorozwoju Politechniki Rzeszowskiej, mgr inż. Joanną Szafron, kierownikiem Śląskiego Biura Sprzedaży Uponor Infra Sp. z o.o., oraz mgr. inż. Maciejem Mikulskim, menedżerem projektu z firmy Skanska SA.

Zagospodarowanie Osadów Ściekowych (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Osady ściekowe są ubocznym produktem procesu oczyszczania ścieków, a ich ilość wytwarzana w Polsce systematycznie wzrasta. Prognozy Krajowego planu gospodarki odpadami 2014 (KPGO 2014) na 2015 r. szacują, że ilość suchej masy komunalnych osadów ściekowych osiągnie poziom 642,4 tys. t. Tak duża masa osadów powoduje ogromne problemy z ich zagospodarowaniem. Obecnie dominującym sposobem zagospodarowania osadów ściekowych jest ich składowanie oraz przyrodnicze wykorzystanie. Zgodnie z polskim ustawodawstwem, składowanie osadów ściekowych po 1 stycznia 2016 r. będzie niemożliwe, dlatego sposób ich zagospodarowania musi ulec zmianie.

ZUW Rudawa i ZUW Dłubnia – ważne ogniwa infrastruktury wodociągowej Krakowa (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W 2015 r. przypadają jubileusze powstania dwóch z czterech zakładów uzdatniania wody Wodociągów Krakowskich: ZUW Rudawa i ZUW Dłubnia, uruchomionych odpowiednio w 1955 i 1960 r. Zakłady te wzięły nazwę od rzek, z których czerpią wodę, lewobrzeżnych dopływów Wisły.

Burzowy system przelewowy z separatorem zanieczyszczeń stałych HOBAS® (PDF)
Autor: HOBAS System Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
We współpracy z zespołem z Politechniki Czeskiej w Pradze oraz zgodnie z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej 2000/60/WE, firma HOBAS opracowała wyjątkowo wydajny system przelewowy dla kanalizacji ogólnospławnej.

Doświadczenie kształtuje lidera (PDF)
Autor: HABA-Beton Johann Bartlechner Sp. z o.o.
[bez logowania]
Firma HABA-Beton w swojej ofercie asortymentowej posiada innowacyjne rozwiązania dla infrastruktury podziemniej i drogowej. Poniżej przedstawiamy nasze najnowsze produkty oraz ich zalety. Spełniają one najwyższe standardy jakościowe i ekologiczne.

Infrastruktura Polska 2015 (PDF)
Autor: Joanna Miciak, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W jakich kierunkach rozwijać się będzie infrastruktura drogowa i kolejowa w Polsce? Jakie są najkorzystniejsze metody finansowania inwestycji z tego zakresu? Co należy zrobić, by przyspieszyć podejmowanie decyzji i usprawnić realizację procesu inwestycyjnego? Te i wiele innych problemów stanowiło przedmiot ważnej dyskusji, która toczyła się 19 lutego 2015 r. podczas konferencji Infrastruktura Polska.

Bezpieczeństwo pracy jako miernik skuteczności organizacji (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Michałem Grzesiakiem, kierownikiem Działu Bezpieczeństwa Pracy i Ochrony Środowiska w Bilfinger Infrastructure SA.

XV Bal Małopolskich Mostowców (PDF)
Autor: Grażyna Czopek, przewodnicząca Oddziału Małopolskiego ZMRP
[bez logowania]
7 lutego 2015 r. odbył się XV jubileuszowy Bal Małopolskich Mostowców. Temat przewodni tego karnawałowego spotkania nawiązywał do zorganizowanej w październiku 2014 r. wyprawy mostowej do USA. Wehikuł czasu przeniósł nas do Chicago z 1925 r.

Północna obwodnica Rzeszowa z mostem na Wisłoku (PDF)
Autor: mgr inż. Łukasz Nec, ULMA Construccion Polska SA
[bez logowania]
W lipcu 2014 r. ruszyły prace przy budowie największej w ostatnich latach rzeszowskiej inwestycji. Nowy, podwieszony most na Wisłoku oraz sąsiadującym z rzeką zbiorniku bezpieczeństwa Elektrociepłowni Rzeszów będzie położony w ciągu północnej obwodnicy miasta, łączącej ul. Załęską z ul. Lubelską. Droga o długości ok. 1,8 km ma odciążyć centrum miasta od ruchu tranzytowego na kierunku wschód – zachód. Sama przeprawa, licząca ponad 480 m, będzie najdłuższym tego typu obiektem na Podkarpaciu.

Technologia wykonania kesonu mostu Tresfjorda (PDF)
Autor: mgr inż. Przemysław Pielach, Bilfinger Infrastructure SA
[bez logowania]
W artykule został opisany przebieg budowy i instalacji kesonu fundamentowego mostu Tresfjorda w Norwegii. Prace były wykonywane od lipca 2013 r. do sierpnia 2014 r. przez JV Bilfinger Tresfjorda. Wybudowany keson jest jedną z największych tego typu konstrukcji nie tylko w Norwegii, ale i na świecie. Prace podwodne związane z fundamentem wykonała norweska firma nurkowa EB Marine i zostały one tutaj jedynie zasygnalizowane.

Ciszej na drogach Małopolski (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
Województwo małopolskie realizuje interesujące działania mające na celu walkę z nadmiernym hałasem emitowanym podczas ruchu samochodowego oraz kolejowego. Szukając sposobów na jego ograniczenie, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie zainicjował budowę doświadczalnych odcinków, na których położono tzw. ciche nawierzchnie. Rezultaty zostały przebadane, a wnioski z tych badań stanowiły główny temat Małopolskiego Forum Drogowego, które odbyło się 11–13 marca 2015 r. w Racławicach w powiecie miechowskim.

Asfaltowe nawierzchnie drogowe (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Plan budowy dróg na lata 2014–2020 zakłada, że 810 km z nich zostanie zrealizowanych w technologii betonowej. Z danych GDDKiA wynika, że w 2020 r. nawierzchnia betonowa łącznie z już wybudowanymi odcinkami (572 km) będzie stanowić ok. 26% długości wszystkich odcinków dróg szybkiego ruchu w Polsce. Pozostałe ponad 70% nawierzchni powstanie w technologii bitumicznej. Przed polskimi wytwórcami nawierzchni asfaltowych stoi więc duże wyzwanie.

Drogowe i mostowe bariery ochronne (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Bariery ochronne to urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD), których rolą jest ograniczenie skutków zdarzeń drogowych, takich jak wypadki i kolizje. Jednocześnie stanowią fizyczną przeszkodę, która w przypadku najechania przez pojazd może się okazać poważnym zagrożeniem zarówno dla uczestników ruchu drogowego, jak i osób znajdujących się w otoczeniu drogi. Bariery ochronne powinny więc być stosowane tylko wtedy, gdy ich brak mógłby spowodować bardziej negatywne skutki dla osób przebywających w pojeździe oraz na obszarze zagrożonym niż w przypadku ich zastosowania.

Odpowiedzialność administracji rządowej i producentów barier drogowych za bezpieczeństwo (PDF)
Autor: Grzegorz Bagiński, Saferoad Sp. z o.o.
[bez logowania]
Od czasu wprowadzenia oznakowania CE oraz nowych wytycznych GDDKiA dla barier drogowych toczy się branżowa debata na temat zakresu informacji technicznych, jakie producent powinien udostępniać zarządcom, projektantom i wykonawcom dróg.

Wykorzystanie kompozytów w budownictwie (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Inżynierowie budownictwa lądowego i wodnego dążą obecnie do projektowania i wykonywania takich konstrukcji, które nie tylko spełniałyby wymagania nowoczesnej architektury, ale także gwarantowały ograniczenie kosztów związanych z ich projektowaniem, realizacją i utrzymaniem. Wszystkie te warunki spełniają materiały kompozytowe – do niedawna stosowane w branży budowlanej jedynie do wzmacniania istniejących struktur, a dziś wykazujące swoje ponadprzeciętne właściwości w całkowicie nowych konstrukcjach.

Technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym 2014 (PDF)
Autor: Janina Mrowińska, sekretarz organizacyjny konferencji, Sergiusz Lisowski, członek Komitetu Organizacyjnego konferencji
[bez logowania]
3–5 grudnia 2014 r. w Hotelu Mercure Kasprowy Zakopane odbyła się XIII Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym. Organizatorem konferencji było Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie przy udziale Krajowej Sekcji Kolejowej SITK RP, Politechniki Krakowskiej – Katedry Infrastruktury Transportu Szynowego i Lotniczego, PKP Polskich Linii Kolejowych SA oraz Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie.

Płyty sprężone wieżowca Warsaw Spire – nowa iglica Warszawy (PDF)
Autor: Freyssinet Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Warsaw Spire, jak sama nazwa wskazuje, musi być wysoka, skoro w tłumaczeniu na język polski to Iglica Warszawy czy też Warszawska Iglica. Mowa o jednym z największych biurowców wznoszonych obecnie w stolicy i jednej z największych konstrukcji budowlanych w naszym kraju w kategorii lightweight engineering (lekkiej konstrukcji). Osiągnie wysokość 220 m wraz z iglicą i będzie to drugi, po Pałacu Kultury i Nauki (236 m), najwyższy budynek Warszawy o przeznaczeniu biurowym.

Konstrukcje sprężone. Cz. 4. Stany graniczne użytkowalności elementów sprężonych (PDF)
Autor: dr inż. Piotr Gwoździewicz, Pracownia Konstrukcji Sprężonych, Instytut Materiałów i Konstrukcji Budowlanych, Politechnika Krakowska
[bez logowania]
Metoda stanów granicznych (SG) w postaci opisanej w normie Eurokod 2 (PN-EN 1992-1-1, [1]), poza omówioną wcześniej grupą stanów granicznych nośności elementów sprężonych („Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” 2015, nr 1 [58], s. 64–69), wymaga od projektanta sformułowania, a następnie sprawdzenia warunków stanów granicznych użytkowalności (SGU). Warunki te dotyczą cech użytkowych konstrukcji, jej trwałości, estetyki oraz sprawdzenia zgodności przyjętych założeń obliczeniowych z rzeczywistą pracą elementów.

XX Europejska Wyprawa Mostowa Gruzja – Armenia 2014, cz. 4 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga dr h.c., Katedra Budowy Mostów i Tuneli, Politechnika Krakowska
[bez logowania]
W czwartej i ostatniej części relacji z XX Europejskiej Wyprawy Mostowej, zorganizowanej w 2014 r. przez mostowców z Politechniki Krakowskiej, poznajemy zabytki południowo-wschodniej i północnej Armenii, a także historyczne i współczesne obiekty mostowe tego regionu.

IX Narciarskie Zawody Mostowców (PDF)
Autor: Autor: Asis Sp. z o.o.
[bez logowania]
28 lutego 2015 r. na stoku Polczakówka w Rabce-Zdroju odbyły się IX Narciarskie Zawody Mostowców w narciarstwie alpejskim, zorganizowane przez firmę Asis Sp. z o.o. przy współpracy Mostów Katowice Sp. z o.o. Honorowy patronat nad imprezą tradycyjnie objęła Grażyna Czopek, przewodnicząca Oddziału Małopolskiego Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej.


Reklamy
Keller Eurovia Uponor Palisander Soletanche PPI Chrobok Wodociągi Miasta Krakowa PAM
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję