YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 3(42) maj-czerwiec 2012

42




W numerze

Z dużym przygnębieniem obserwowałem protest podwykonawców Dolnośląskich Surowców Skalnych budujących autostradę A2 na odcinku Stryków - Konotopa. Musieli uciec się do zablokowania dróg ciężkim sprzętem (m.in. w Wiskitkach koło Żyrardowa), aby nagłośnić fakt, że główny wykonawca inwestycji nie płaci im od kilku miesięcy.

Budowa autostrady A1, fot. Łukasz Jóźwiak
 
DSS, których upadłość likwidacyjną Sąd Rejonowy w Warszawie ogłosił 17 kwietnia br., zalega z płatnościami wobec podwykonawców na kwotę ponad 50 mln zł. Dług spółki sięgają jednak ponad 600 mln zł, podczas gdy jej majątek wyceniany jest na 400 mln zł. Podwykonawcy interweniowali w sprawie należnej im zapłaty m.in. w Ministerstwie Transportu i w GDDKiA, która zdystansowała się od problemu i ustami swojej rzeczniczki wyjaśniła, że są to są spory biznesowe i stroną w sprawie roszczeń jest wyłącznie syndyk. Pozostawieni sami sobie właściciele poszkodowanych firm grożą paraliżem w całym kraju i domagają się wyjaśnień w sprawie rozstrzygania przetargów na wykonywanie autostrad w Polsce.
DSS w konsorcjum z Bogl a Krysl przejęły budowę odcinka C autostrady A2 w połowie ub.r., po tym jak GDDKiA odstąpiła od umowy z chińskim konsorcjum Covec. Nowi wykonawcy zobowiązali się ukończyć autostradę do października 2012 r., z tym że miała ona być przejezdna jeszcze przed Euro 2012. Spółka miała problemy z płatnościami wobec swoich kontrahentów - kilka firm zapowiadało, że złoży wniosek o jej upadłość. Tymczasem jeszcze pod koniec lutego minister transportu Sławomir Nowak zapowiadał, że nie ma ryzyka upadłości DSS i że płynność tej firmy jest sprawdzana na bieżąco.
Sytuacja DSS jest odzwierciedleniem szerszej tendencji w branży budowlanej. Nawet duże firmy mają coraz mniejszą rentowność. Dość powiedzieć, że z indeksu WIG 20 wypadła spółka PBG, czwarta największa - po Budimeksie, Polimeksie-Mostostalu i Elektrobudowie - spółka budowlana na warszawskiej giełdzie. Zdaniem ekspertów, kłopoty firm budowlanych wynikają przede wszystkim z ostrej konkurencji - walki o kontrakty za wszelką cenę, na granicy opłacalności. Jeszcze trudniejsza jest sytuacja małych i średnich firm, które podjęły się roli podwykonawców. Często to właśnie ich kosztem duże firmy chcą zrekompensować sobie wzrost kosztów i niską marżę na prowadzonych pracach. Eksperci spodziewają się dalszego pogorszenia koniunktury. Nie widać bowiem sygnałów, aby do budownictwa miało trafić więcej zleceń, a więc i pieniędzy, dlatego raczej nie zmieni się trend rosnącej stopniowo spirali opóźnionych należności. Wyrazem tego jest wzrost upadłości firm budowlanych.
 
Autostrada A1, fot. GDDKiA
 
Plany połączenia miast-organizatorów piłkarskich mistrzostw siecią dróg, autostrad i linii kolejowych spełzły na niczym. Na Euro 2012 nie tylko nie będą gotowe, ale nawet nie będą przejezdne autostrady A1, A2, A4. Zamiast A1 kibice z Wybrzeża będą jechać na południe Polski pełną różnych utrudnień i ograniczeń krajową jedynką. Komunikacja drogowa z Ukrainą ma się odbywać niewygodną czwórką, na której GDDKiA spróbuje ograniczyć trwające prace. Przygotowywany jest scenariusz odciążenia dróg z tirów. W dniach meczów w grę wchodzi czasowe ograniczenie ruchu ciężarówek na drogach krajowych, które będą objazdami niegotowych autostrad. Eksperci obawiają się dezorganizacji ruchu na ważnych szlakach transportowych kraju i pytają o legalność takiego postępowania. Przewoźnicy drogowi mogą bowiem pociągnąć GDDKiA do odpowiedzialności prawnej. Szkoda niewykorzystanych pieniędzy z UE i mobilizacji branży budowlanej, zwłaszcza że drugiej szansy możemy nie mieć. Byłoby źle, gdyby po Euro 2012 pozostały nam tylko stadiony, z którymi sami właściciele nie wiedzą co zrobić, aby w przyszłości zarabiały na swoje utrzymanie. Stan przygotowania infrastruktury na Euro 2012 przedstawiamy w raporcie, który przygotowaliśmy specjalnie z okazji zbliżających się mistrzostw.
 
Stadion Narodowy, fot. Pl2012
 
Potężną dawkę uporządkowanej wiedzy dostarcza również artykuł prof. Jana Biliszczuka z zespołem na temat drogowych betonowych mostów podwieszonych. Profesor przedstawia i szczegółowo omawia rozwiązania konstrukcyjne zastosowane aż w 15 realizacjach tego typu w Polsce i najbliższej zagranicy (Słowacja i Czechy). Zdaniem autorów, polscy inżynierowie opanowali zasady projektowania i budowy takich konstrukcji, jednak porównując niektóre krajowe rozwiązania z projektami wykonanymi np. przez SHP w Brnie, widać, że mamy jeszcze wiele do zrobienia w kwestii poprawy kształtowania architektonicznego i estetyki mostów podwieszonych.
 
Betonowe mosty podwieszone
 
Z zakresu nowych technologii polecam Państwu ciekawe artykuły autorów zagranicznych, w tym teksty Ulrike Schwaner z ThyssenKrupp Bauservice GmbH na temat dragboksu, czyli boksu ciągnionego, stosowanego do uszczelniania wykopów oraz dr. inż. Ansgara Emerslebena i dr. inż. Norberta Meyera z Clausthal University of Technology poświęcony geosiatkom komórkowym.
 
Uszczelnienie wykopów przy użyciu dragboksu
 
Wbudowanie geosiatki komórkowej
 
W maju będzie mieć miejsce ważne wydarzenie nie tylko dla środowiska wodociągowców, ale też inwestorów tej branży i firm inżynieryjnych działających na jej rzecz - jubileuszowe XX Targi WOD-KAN. O historii tej imprezy, a także o celach, jakie stawia przed sobą jej organizator, Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie", rozmawiałem z prezesem Izby, Tadeuszem Rzepeckim. Organizacja ta zabiega o dokończenie niezbędnych modernizacji, wymaganych przez ustawodawstwo polskie i unijne, i już teraz przygotowuje się do zadań, które podejmie po zakończeniu wielkich inwestycji, jak m.in. pilotowanie procesów konsolidacyjnych w branży.
 
Tadeusz Rzepecki
 
I na koniec pragnę wspomnieć o jubileuszu prof. Wojciecha Radomskiego, wybitnego naukowca i praktyka-mostowca, cieszącego się wielkim autorytetem w środowisku naukowym, akademickim i inżynierskim w Polsce i na świecie. Przybliżamy dorobek Profesora, życząc mu wielu dalszych sukcesów.
 
Wojciech Radomski
 
Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI”

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny


Działalność inwestycyjna przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych 
to najefektywniej wydane pieniądze unijne w Polsce (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Tadeuszem Rzepeckim, prezesem Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”

Północnoamerykańska konferencja o technologiach bezwykopowych – NASTT’s No-Dig 2012 w Nashville (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]

Nowe technologie w sieciach i instalacjach wodociągowych i kanalizacyjnych (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Energooszczędność – optymalizacja doboru mieszadeł (PDF)
Autor: Wilo
[bez logowania]
WILO SE z siedzibą w Dortmundzie to firma z wieloletnią tradycją w produkcji pomp i systemów pompowych, synonim wyspecjalizowanej wiedzy inżynierskiej i innowacyjności we wprowadzaniu nowych technologii. Wilo jest liderem technologicznym, oferującym nowoczesne, energooszczędne rozwiązania i wyznaczającym trendy w branży.

Uszczelnianie wykopów przy użyciu dragboksu (PDF)
Autor: Ulrike Schwaner, ThyssenKrupp Bauservice GmbH
[bez logowania]
W centralnym punkcie Leverkusen, w sąsiedztwie centrum i dworca w Opladen, na powierzchni 72 ha prowadzona jest wielka rozbudowa. W ramach ambitnego planu budowlanego, który zostanie zrealizowany na terenie zakładu naprawczego taboru kolejowego, powstanie kompleks łączący funkcje mieszkaniowe, handlowe, kulturalne i edukacyjne oraz park o dużej powierzchni.

Trwałość prefabrykatów w gospodarce wodno-ściekowej – betonowe studnie szczelne ZPB KaczmareK (PDF)
Autor: dr inż. Grzegorz Śmiertka, dyrektor ds. produkcji ZPB KaczmareK Sp. z o.o. S.K.A.
[bez logowania]
Jednym z głównych elementów sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej są studnie. Aktualna norma PN-EN 1917: 2004/AC: 2009 Studzienki włazowe i niewłazowe z betonu niezbrojonego, zbrojonego włóknem stalowym i żelbetowe [1] zawiera szereg wymogów jakościowo-trwałościowych dotyczących gotowych wyrobów betonowych. Źródłem tych zapisów był opracowany od nowa, a następnie przyjęty przez Polski Komitet Normalizacyjny do stosowania na terenie kraju normatyw PN-EN 206-1: 2003/AC: 2006 Beton. Cz. 1. Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność [2].

Rury żelbetowe HABA-Beton na S8 Salomea – Wolica (PDF)
Autor: Magdalena Malcherczyk, HABA-Beton Johann Bartlechner Sp. z o.o., Adam Ziemski, HTI BP Sp. z o.o., Warszawa Sp.K.
[bez logowania]
Rok 2011 był wyjątkowy pod względem budowy dróg i autostrad w Polsce. Oddano do użytku 267 km dróg szybkiego ruchu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad sprawnie zagospodarowuje środki unijne. Podpisała umowy na ok. 95% wartości dofinansowania przyznanego przez Unię Europejską na inwestycje drogowe w Polsce w latach 2007–2013 (10,1 mld €). Jedną z dróg szybkiego ruchu budowanych z funduszy unijnych jest droga ekspresowa S8.

Ocena kosztów renowacji i wymiany rozdzielczej sieci wodociągowe (PDF)
Autor: doc. dr inż. Florian Grzegorz Piechurski, mgr inż. Tomasz Dzikowski, Politechnika Śląska, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Instytut Inżynierii Wody i Ścieków
[bez logowania]
Fakt starzenia się przewodów sieci wodociągowej stymuluje rozwój metod bezwykopowych służących do napraw, uszczelnień, renowacji lub wymiany wyeksploatowanych rurociągów. Atrakcyjność metod bezwykopowych polega na tym, że roboty wykopowe – bardzo uciążliwe w warunkach miejskich i trudno dostępnych – są wówczas ograniczone do minimum. Dzięki stosowaniu metod bezwykopowych prace przy budowie nowej i odnowie istniejącej infrastruktury wykonywane są w krótszym czasie i na długich odcinkach.

Technologie bezwykopowe – wiedza naukowa i najlepsza praktyka (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Tematem czwartego już szkolenia z technologii bezwykopowych było planowanie bezwykopowych napraw przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych pod kątem doboru optymalnej technologii. Szkolenie odbyło się 23 i 24 lutego 2012 r. w Hotelu Lord w Warszawie i obejmowało 15 godzin wykładów, w całości poprowadzonych przez prof. dr. hab. inż. Andrzeja Kuliczkowskiego, prezesa zarządu Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych, a jednocześnie członka zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Technik Bezwykopowych. Profesor jest autorem 284 publikacji i 10 książek, w większości dotyczących problematyki technologii bezwykopowych. W szkoleniu wzięło udział 41 osób reprezentujących przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne z różnych stron kraju.

Infrastruktura kołem się toczy (PDF)
Autor: Magdalena Tokarska, Executive Club Sp. z o.o., redaktor prowadząca „EC Magazine”, Executive Club Sp. z o.o.
[bez logowania]
O polskiej infrastrukturze drogowej, kolejowej, a nawet energetycznej trzeba mówić albo dobrze, albo wcale. Podobno w naszym kraju 38 mln ludzi zna się na polityce i piłce nożnej. Kierowców, pasażerów pociągów i ludzi używających w domu prądu jest niewiele mniej. Ten, kto chce mówić źle, pójdzie więc na łatwiznę.

Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w drogowych betonowych mostach podwieszonych (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, dr inż Jerzy Onysyk, Politechnika Wrocławska; Zespół Badawczo-Projektowy Mosty-Wrocław, mgr inż. Wojciech Barcik, dr inż. Robert Toczkiewicz, mgr inż Artur Tukendorf, Zespół Badawczo-Projektowy Mosty-Wrocław
[bez logowania]
W ostatnich 20 latach można zauważyć coraz śmielsze stosowanie betonu w rozwiązaniach konstrukcyjnych drogowych mostów podwieszonych [1]. Wynika to z faktu, że obiekty wykonywane z betonu klasy C50/60 i wyższej są bardziej odporne na oddziaływanie korozyjne środowiska i stosowanych w zimie środków odladzających niż konstrukcje stalowe. Innym ważnym czynnikiem, sprzyjającym stosowaniu betonowych konstrukcji podwieszonych, są lepsze od mostów stalowych właściwości tłumienia drgań.

Systemy deskowań w budownictwie mostowym na przykładzie deskowań Ulmy (PDF)
Autor: Grażyna Czopek, przewodnicząca Małopolskiego Oddziału ZMRP
[bez logowania]
Małopolski oddział Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej (ZMRP) oraz Małopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa zorganizowały 29 marca 2012 r. w hotelu Aspel w Krakowie seminarium szkoleniowe Systemy deskowań w budownictwie mostowym na przykładzie deskowań Ulmy. Szkolenie prowadziła Grażyna Czopek, przewodnicząca małopolskiego oddziału ZMRP, oraz Dariusz Nowak, menedżer ds. produktu, Izabela Tomczyk i Sławomir Gago, kierownicy zespołów projektowych Ulma Construcción Polska SA.

Mosty betonowe – materiały, budowa, diagnostyka i utrzymanie (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
23 i 24 lutego 2012 r. w Jachrance odbyło się seminarium szkoleniowe Mosty betonowe – materiały, budowa, diagnostyka i utrzymanie, zorganizowane przez Zakład Mostów Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej oraz oddział warszawski Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej. W pierwszym dniu seminarium obchodzono jubileusz prof. dr. hab. inż. Wojciecha Radomskiego, o czym piszemy w dalszej części numeru.

Wzmacnianie konstrukcji mostowych kompozytami wstępnie sprężonymi, cz.1 (PDF)
Autor: dr hab. inż. Marek Łagoda, prof. IBDiM i prof. PL, Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie; Wydział Budownictwa i Architektury, Katedra Dróg i Mostów, Politechnika Lubelska
[bez logowania]
W tej części artykułu przedstawiono możliwości wzmacniania konstrukcji mostowych za pomocą wstępnie naprężonych taśm kompozytowych. Opisano problemy związane z opracowaniem technologii systemów wstępnego naciągu i kotwienia taśm CFRP. Pokazano projektowy stan równowagi konstrukcji zginanej przy wzmocnieniu za pomocą sprężenia taśmami. Druga część artykułu, która ukaże się w kolejnym numerze „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego”, będzie poświęcona systemom wzmacniania konstrukcji powstałym w Polsce oraz korzyściom płynącym z wybrania wstępnego naprężania taśm CFRP jako metody wzmacniania mostów.

Jubileusz 70-lecia prof. dr. hab. inż. Wojciecha Radomskiego (PDF)
Autor:
[bez logowania]
23 lutego 2012 r. w Jachrance, w trakcie seminarium szkoleniowego Mosty betonowe – materiały, budowa, diagnostyka i utrzymanie, odbył się jubileusz 70-lecia prof. dr. hab. inż. Wojciecha Radomskiego, przygotowany przez Zakład Mostów w Instytucie Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej oraz oddział warszawski Związku Mostowców RP. Swoją obecnością jubileusz zaszczycili goście z całej Polski reprezentujący ośrodki akademickie, producentów oraz wykonawców branży inżynieryjnej.

Wibromłoty Movax (PDF)
Autor: Michał Adamiecki, AM-TEC Engineering
[bez logowania]
Movax Ltd. jest fińską firmą, produkującą od 1993 r. osprzęt i urządzenia montowane na wysięgnikach koparek. Głównym produktem są wibromłoty do grodzic, profili, rur i pali, sprzedawane do ponad 40 państw na całym świecie.

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2012 (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W hotelu STOK Ski&Spa w Wiśle-Jaworniku w dniach 5–9 marca 2012 r. odbyła się jubileuszowa XXXV konferencja Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii (ZSMGiG) pod honorowym patronatem JM Rektora AGH prof. dr. hab. inż. Antoniego Tajdusia.

Projektowanie i wzmacnianie nasypów na gruntach słabonośnych (PDF)
Autor: Danuta Opolska, Koło SITK RP przy oddziale GDDKiA w Krakowie
[bez logowania]
Seminarium Projektowanie i wzmacnianie nasypów na gruntach słabonośnych jest kontynuacją rozpoczętego w ub.r. cyklu z zakresu geotechniki i technologii. Ostatnia edycja została poszerzona o elementy szkolenia i wymiany doświadczeń, zaprezentowano też zastosowania materiałów do wzmacniania podłoża gruntowego.

Pokaz wytrzymałości systemu TECCO® (PDF)
Autor: Karina Borkowska, Geobrugg Polska Sp. z o.o., oddział w Krakowie
[bez logowania]
Podczas XXXV Zimowej Szkoły Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii w Wiśle Geobrugg Polska Sp. z o.o. wraz z przedstawicielem firmy Geobrugg AG ze Szwajcarii  oraz przedstawicielem Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Badawczego ds. Lasów, Śniegu i Krajobrazu (WSL) zaprezentowali podstawy teoretyczne i metody ochrony przed płytkimi osuwiskami oraz spływami gruzowymi w postaci barier elastycznych. Konstrukcje tego typu znajdują coraz szersze zastosowanie ze względu na szybkość, prostotę instalacji i możliwość zwymiarowania do skali zagrożenia.

Stabilizacja mineralnych warstw nośnych przy pomocy geosiatki komórkowej (PDF)
Autor: dr inż. Ansgar Emersleben, Institute of Geotechnical Engineering, Clausthal University of Technology; UnderYourFeet, Geotechnical Engineering Office prof. uniw. dr inż. Norbert Meyer, Institute of Geotechnical Engineering, Clausthal University of Technology
[bez logowania]
Geosiatki komórkowe są trójwymiarowymi komórkami z polimerowych tworzyw sztucznych, które – łączone ze sobą przez zgrzewanie, klejenie albo inne technologie – tworzą spójną siatkę. Są rozkładane w miejscu zastosowania, a następnie uzupełniane materiałem wypełniającym i zagęszczane. Ścianki komórek zapobiegają przy tym ruchowi bocznemu wypełniającego gruntu oraz zwiększają jego sztywność i nośność.

Posadowienie wysokich wież elektrowni wiatrowych o mocy 2,0–2,5 MW na słabym podłożu gruntowym (PDF)
Autor: mgr inż. Tomasz Pardela, Menard Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Rosnąca liczba inwestycji związanych z energetyką wiatrową potwierdza konieczność pogłębienia wiedzy na temat poszczególnych etapów ich budowy. Artykuł odnosi się do zagadnienia często zaniedbanego i niewystarczająco zrozumianego przez inwestorów i projektantów, tj. posadowienia fundamentu elektrowni na podłożu niespełniającym warunków nośności oraz użytkowności.

Szkoła Górnictwa Odkrywkowego w Krakowie (PDF)
Autor: Maciej Zajączkowski, Katedra Górnictwa Odkrywkowego, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
[bez logowania]
27 i 28 marca 2012 r. miała miejsce pierwsza edycja Szkoły Górnictwa Odkrywkowego (SGO), której organizatorem była Katedra Górnictwa Odkrywkowego AGH w Krakowie. Impreza ta, na wzór innych tego typu konferencji, m.in. Szkoły Eksploatacji Podziemnej, Zimowej Szkoły Mechaniki Górotworu czy Szkoły Ekonomiki i Zarządzania w Górnictwie, miała za zadanie przedstawienie najnowszej wiedzy oraz aktualnych problemów górnictwa odkrywkowego z praktycznego punktu widzenia.

Kamień bloczny – aktualne tendencje w zastosowaniu, wydobyciu i obróbce, cz. 1 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Wiesław Kozioł, mgr inż. Andrzej Ciepliński, Katedra Górnictwa Odkrywkowego, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
[bez logowania]
Światowy przemysł kamienia blocznego, chociaż nie zalicza się do dominującej branży górnictwa światowego, wykazuje jednak stałą tendencję wzrostową. W ciągu ponad 30 lat produkcja skał blocznych notuje średnio siedmioprocentową dynamikę wzrostu, a roczne obroty przekraczają 60 mld USD. W Polsce w 2010 r. łączne obroty kamieniami budowlanymi i drogowymi osiągnęły poziom ok. 0,6 mld zł.

Ruch drogowy podczas Euro 2012 (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
Planowanie tras, po których będzie się odbywał zwiększony ruch na polskich drogach w czasie trwania turnieju UEFA Euro 2012, przypomina wróżenie nie tyle z fusów na dnie filiżanki, co z osadów na dnie zbiorników z asfaltem używanym do konstrukcji i nawierzchni dróg. Głośne spory między GDDKiA a wykonawcami o przyczynę spękań odkrytych na wielu odcinkach autostrad A2, a także A1 i A4 dodatkowo każą powątpiewać w zasadność przyjmowania tymczasowych rozwiązań, mających umożliwić ruch po „tymczasowo przejezdnych” autostradach.

Infrastruktura sportowa i komunikacyjna na Euro 2012 (PDF)
Autor: Agnieszka Sobiera, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
8 czerwca 2012 r. zabrzmi pierwszy gwizdek rozpoczynający największą piłkarską imprezę Starego Kontynentu – Mistrzostwa Europy. Mistrzostwa po raz pierwszy w historii tej imprezy odbywać się będą w środkowej części Europy. Polska oraz Ukraina przygotowują się do tego wydarzenia bardzo intensywnie.


Reklamy
Noe Geobrugg Eurovia Keller PPI Chrobok Wodociągi Miasta Krakowa Luxo Palisander
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję