YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 3(36) maj-czerwiec 2011

36




W numerze

Czy branży budowlanej w Polsce grozi brak rąk do pracy? Warto zadać to pytanie w związku z otwarciem od 1 maja niemieckiego i austriackiego ryku pracy dla obywateli państw, które przystąpiły do Unii Europejskiej w 2004 r., a więc także dla Polaków. Pracodawcy z Niemiec przewidują, że znaczną część emigrantów zarobkowych z Europy Środkowo-Wschodniej będą stanowić właśnie Polacy.


No-Dig Award 2011 dla PBG i Hobas System Polska za kolektor Czajka

Niemiecki rynek, największy w całej Wspólnocie, odczuwa deficyt siły roboczej. Wśród wielu przyczyn tej sytuacji wymienia się m.in. szybki rozwój gospodarki, za której potrzebami nie nadąża rynek pracy, starzenie się niemieckiego społeczeństwa, niechęć do przyjmowania przez Niemców nisko płatnych posad, zwłaszcza wymagających pracy fizycznej. Według niemieckich specjalistów Instytutu Badań nad Rynkiem Pracy, za Odrą brakuje ok. 3 mln pracowników, a problemy kadrowe dotykają 70% przedsiębiorstw. Niemieccy pracodawcy poszukują przede wszystkim pracowników z wyższym wykształceniem technicznym. Według szacunków, za naszą zachodnią granicą poszukuje się ok. 20 tys. informatyków oraz 36 tys. osób z dyplomem inżyniera. Problemów ze znalezieniem zatrudnienia w Niemczech nie będą mieli fachowcy z branży budowlanej. Poszukiwani są głównie pracownicy wyspecjalizowani (m.in. cieśle, monterzy, malarze, tynkarze, spawacze, elektrycy, operatorzy maszyn itp.), podczas gdy w Polsce przede wszystkim specjaliści (m.in. inżynierowie, doradcy, architekci / projektanci, konstruktorzy itp.). Coraz chętniej Polacy są zatrudniani na stanowiska kierowników budów, lecz podobne zapotrzebowanie wykazuje także polski rynek budowlany, bowiem stale zwiększa się liczba ofert pracy dla kierowników (managerów).
Czy powinniśmy się obawiać skutków otwarcia niemieckiego rynku pracy dla tempa modernizacji krajowej infrastruktury ? Czy odpływ pracowników będzie na tyle odczuwalny, że wpłynie na spowolnienie realizacji inwestycji drogowych, z których sporo (nawet tych na Euro 2012) zostało już przecież przesuniętych na później. A może otworzy to jeszcze szerzej drzwi dla chińskiego kapitału, który rozpoczął ekspansję w naszym kraju od budowy dwóch odcinków A2? Wkrótce przekonamy się, czy czeka nas prawdziwa „rewolucja” kadrowa, czy też tylko chwilowe zachwianie.

Most nad zaporą Hoovera

Tymczasem w bieżącym numerze „NBI” opisujemy postęp w budowie drogi ekspresowej S3, od Szczecina do granicy z Czechami. Droga stanowi polską część międzynarodowej trasy E65 z Malmo w Szwecji do Chaniă na Krecie – głównej, obok prowadzącej od portów niemieckich E22, arterii transportu ładunków samochodami ciężarowymi z północy na południe Europy. S3 przebiega przez trzy województwa i w każdym z nich inwestycja ma inne założenia projektowe i jest na innym poziomie zaawansowania. Dlatego opisujemy ją w trzech odrębnych artykułach, według kryterium województwa, w którym jest realizowana.
Dużo uwagi poświęcamy w tym „NBI” przepustom w infrastrukturze komunikacyjnej.  Cyklicznie piszą na ten temat prof. Adam Wysokowski i Jerzy Howis (tym razem artykuł dotyczy obliczania przepustów metodą elementów skończonych), teraz poszerzyliśmy spektrum tematu o zagadnienia ekologiczne. O problemach i doświadczeniach związanych z projektowaniem przejść dla zwierząt pisze Rafał T. Kurek ze Stowarzyszenia Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot. Autor podkreśla, że barierowe oddziaływanie dróg przez fragmentację siedlisk fauny i przecinanie korytarzy ekologicznych to główne czynniki spadku poziomu bioróżnorodności i regresu populacji wielu gatunków zwierząt w Europie: „Dynamiczny rozwój gospodarczy Polski wiąże się bezpośrednio z rozbudową sieci drogowej, co spowoduje negatywne skutki ekologiczne na niespotykaną wcześniej skalę. Zastosowanie odpowiednich działań minimalizujących niekorzystne oddziaływanie dróg będzie decydujące dla utrzymania i rozwoju populacji większości rzadkich gatunków o wysokich wymaganiach przestrzennych, takich jak wilk, ryś, żubr i łoś”. Te działania minimalizujące to przede wszystkim budowa przejść dla zwierząt o właściwych parametrach i rozwiązaniach konstrukcyjno-projektowych.

Przejścia dla zwierząt przy drogach

A ponieważ, jak Państwo pamiętają, „NBI” jest propagatorem budownictwa podziemnego, gorąco polecam również artykuł o nowo budowanej trasie tramwajowej w Poznaniu. Najciekawszym jej elementem będzie 1100-metrowy tunel. Zleceniodawcą jest spółka Infrastruktura Euro Poznań 2012, jako że  inwestycja jest związana z rozbudową infrastruktury transportowej w Poznaniu przed Euro 2012, a wykonawcą – konsorcjum z Bilfinger Berger Budownictwo SA jako liderem.

Trasa tramwajowa z kilometrowym tunelem w Poznaniu

Na zakończenie zapraszam do lektury artykułu o zaporze Hoovera na rzece Kolorado, czyli opowieści o tym, jak budują Amerykanie.
Z pozdrowieniami

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny

 


Most nad zaporą Hoovera (PDF)
Autor: Krzysztof Dąbrowiecki
[bez logowania]
Zapora Hoovera na rzece Kolorado znajduje się w odległości 50 km od Las Vegas, przy trasie prowadzącej do Wielkiego Kanionu. Dla milionów turystów odwiedzających stolicę światowego hazardu stała się lokalną atrakcją turystyczną w drodze do jednego z siedmiu cudów natury.

Saer – zarządzanie potencjałem wody (PDF)
Autor: mgr inż. Anna Stybryc, mgr inż. Tomasz Tomaszewski, Tiga Pumps
[bez logowania]
Rozwój technologiczny oraz nieustannie zmieniające się potrzeby użytkowników pomp narzucają producentom wymóg ciągłej analizy rynku, której rezultatem jest poszerzanie wachlarza oferowanych urządzeń zarówno w zakresie osiąganych parametrów, jak i technologii materiałowej.

No-Dig Award 2011 dla PBG SA i Hobas System Polska Sp. z o.o. za kolektor Czajka (PDF)
Autor: Krzysztof Sikora, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
4 maja na konferencji No-Dig Berlin 2011 władze ISTT uhonorowały nagrodą No-Dig Award firmy PBG SA oraz Hobas System Polska Sp. z o.o. za realizację projektu kolektora „Czajka” w Warszawie. Inwestycja została uznana za najlepszy na świecie w 2010 r. projekt bezwykopowy.

Zmagania zarządcy drogi z siłami natury (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W dniach od 30 marca do 1 kwietnia br. w centrum konferencyjno-rekreacyjnym Geovita w Zakopanem odbyła się konferencja Współczesne technologie w świetle zabezpieczenia infrastruktury drogowej przed klęskami żywiołowymi.

19. targi WOD-KAN w Bydgoszczy (PDF)
Autor: Dorota Jakuta, komisarz targów
[bez logowania]
Już po raz 19. spotykamy się na Międzynarodowych Targach Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN w Bydgoszczy. Organizowane przez Izbę Gospodarczą „Wodociągi Polskie” są miejscem prezentacji najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, technologicznych, urządzeń, usług, ale także platformą wymiany doświadczeń, poglądów, twórczych dyskusji. Targi adresowane są do wysokiej klasy specjalistów.

Pierwsi absolwenci studiów podyplomowych Nowoczesne Budownictwo Drogowe (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
5 kwietnia 2011 r. w auli Uniwersytetu Zielonogórskiego zostały rozdane dyplomy ukończenia pierwszej edycji studiów podyplomowych Nowoczesne Budownictwo Drogowe. Opiekę merytoryczną i naukową nad studiami sprawował Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Trasa tramwajowa z kilometrowym tunelem w Poznaniu (PDF)
Autor: Mateusz Gdowski, Bilfinger Berger Budownictwo SA
[bez logowania]
Bilfinger Berger Budownictwo SA jako lider konsorcjum podpisał wartą 225 mln umowę na wykonanie 2,5-kilometrowej trasy tramwajowej w Poznaniu. Będzie ona łączyć os. Lecha z Franowem.

Innowacyjna powłoka Wilo-Ceram CT redukuje koszty eksploatacyjne w pompach zatapialnych (PDF)
Autor: Paweł Moskal, Wilo Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Powierzchnie pomp i obudowy silników oraz wirniki, które są wyposażone w te bardzo efektywne, dwuskładnikowe powłoki, notują znacznie dłuższe okresy eksploatacyjne.

Zbiornik infiltracyjno-retencyjny ścieków deszczowych – innowacyjne udoskonalenia na tle stosowanych rozwiązań (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Józef Dziopak, mgr inż. Joanna Hypiak, dr inż. Daniel Słyś, Katedra Infrastruktury i Ekorozwoju, Wydział Budownictwa i Inżynierii, Politechnika Rzeszowska
[bez logowania]
Wychodząc naprzeciw szerokiemu zainteresowaniu, jakie ostatnio wykazano rozwiązaniem innowacyjnego zbiornika infiltracyjno-retencyjnego w związku z opublikowaniem artykułu na jego temat, w kolejnym artykule skupiono się głównie na podaniu kilku przykładów zastosowania tego typu zbiorników za granicą, aby na ich tle wyróżnić oryginalność i zalety opatentowanego modelu hydraulicznego zbiornika infiltracyjno-retencyjnego.

Betonowe studnie szczelne w technologii Perfect (PDF)
Autor: dr inż. Grzegorz Śmiertka, dyrektor ds. produkcji ZPB KaczmareK
[bez logowania]
W dniach 15–17 listopada 2010 r. odbył się zjazd firm produkujących betonowe studnie szczelne w technologii Perfect, w pełni zgodnej z normą PN-EN 1917. Organizatorem spotkania była austriacka firma Schlusselbauer, twórca patentu. Na jej zaproszenie na zjazd przybyli przedstawiciele firm z Austrii, Niemiec, Francji, Włoch, Danii, Czech oraz Polski.

Wybrane problemy inspekcji i bezwykopowej odnowy przewodów kanalizacyjnych (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
Jak w każdej działalności inżynierskiej, również w zakresie bezwykopowej odnowy kanałów ściekowych popełniane są błędy. W artykule podano przyczyny nieudanych inwestycji oraz wybrane przykłady. Inwestycje bezwykopowe są wysoce kapitałochłonne, stąd szczególnie istotne jest ich staranne zaplanowanie. Często przygotowaniu niezwykle trudnych inwestycji bezwykopowych poświęca się znacznie mniej czasu i środków finansowych niż znacznie łatwiejszym inwestycjom, np. budowie nowych przewodów kanalizacyjnych.

Monitoring i diagnostyka budowli hydrotechnicznych, cz. 2 (PDF)
Autor: prof. nadzw., dr hab. inż. Zbigniew Kledyński, Zakład Budownictwa Wodnego i Hydrauliki, Politechnika Warszawska
[bez logowania]
Ze względu na rozmiary masywnych budowli hydrotechnicznych z betonu i ich blokową strukturę lokalizacja spękań, szczególnie od strony odwodnej budowli, oraz spękań wewnętrznych wymaga zastosowania skomplikowanych technik diagnostycznych.

Budownictwo drogowo-mostowe w pierwszym kwartale 2011 r. – analiza wyników przetargów (PDF)
Autor: Sylwia Stępniewicz, Grupa Marketingowa TAI Sp. z o.o.
[bez logowania]
Instytut Inwestycyjno-Przetargowy pressinfo.pl wraz z Grupą Marketingową TAI przygotowały podsumowanie rozstrzygnięć przetargów drogowych w pierwszych trzech miesiącach 2011 r. Opracowano prawie 2500 wyników zamówień publicznych. W tym samym okresie 2010 r. opublikowano o 250 wyników przetargów mniej.

„Trójka” coraz bardziej ekspresowa (PDF)
Autor: Mateusz Grzeszczuk, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Szczecinie
[bez logowania]
Budowa drogi ekspresowej S3 ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego o długości 81,6 km była największym projektem drogowym na Pomorzu Zachodnim. Inwestycja mogła powstać dzięki współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji przekroczył 2,3 mld zł.

Lubuski odcinek drogi ekspresowej S3 (PDF)
Autor: Anna Jakubowska, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Zielonej Górze
[bez logowania]
Najdłuższy odcinek drogi ekspresowej S3 leży na terenie województwa lubuskiego. Odległość od granicy województwa zachodniopomorskiego do granicy województwa dolnośląskiego po trasie S3 wynosi 184 km.

S3 na Dolnym Śląsku (PDF)
Autor: Michał Nowakowski, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział we Wrocławiu
[bez logowania]
Droga ekspresowa S3 ma znaczenie międzynarodowe z uwagi na fakt, że stanowi polską część międzynarodowej trasy E65 z Malmö w Szwecji do miejscowości Chaniă na Krecie. Trasa E65 jest główną, obok tras przez porty niemieckie (E22 Treileborg – Sassnitz, E55 Gedser – Rostock), arterią transportu ładunków samochodami ciężarowymi z północy na południe Europy.

Autostradowa obwodnica Wrocławia (PDF)
Autor: Krzysztof Sikora, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Autostradowa obwodnica Wrocławia (AOW) jest zlokalizowana na obrzeżach zachodniej części miasta. Inwestycja ma duże znaczenie dla całego regionu. Dzięki niej zmniejszy się natężenie ruchu na centralnych arteriach i ulicach Wrocławia. Po obwodnicy będzie także poprowadzony ruch tranzytowy. Wpłynie to korzystnie na poprawę bezpieczeństwa na drogach krajowych nr 8 (odcinki Długołęka – Wrocław i Wrocław – Kobierzyce) oraz nr 5 (odcinek Trzebnica –Wrocław).

Dzierżawa – alternatywa dla wymagających (PDF)
Autor: KDM Dariusz Mazur
[bez logowania]
W dobie nowych technologii oraz rosnących wymagań inwestorów i projektantów trudno jest wyposażyć własną firmę w taki sposób, aby dopasować sprzęt do każdego kontraktu. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest wypożyczenie sprzętu dla potrzeb realizacji danej inwestycji.

Wielofunkcyjne maszyny budowlane (PDF)
Autor: Łukasz Jóźwiak, HKL Baumaschinen Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Podobnie jak w poprzednich latach, z ofertą HKL Baumaschinen Polska będzie można zapoznać się podczas majowych targów Autostrada-Polska w Kielcach. Jako dealer maszyn budowlanych uznanych producentów ze światowej czołówki, firma zaprezentuje szeroką gamę sprzętu, który można zakupić jako fabrycznie nowy lub wypożyczyć, korzystając z bogatego parku wynajmowego. Na stoisku HKL pojawią się takie marki, jak New Holland Construction, Kramer Allrad czy Wacker Neuson.

Obliczenia przepustów metodą elementów skończonych (MES) (PDF)
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., Żmigród
[bez logowania]
Jak już wspomniano w poprzednich artykułach dotyczących tematyki obliczeń przedmiotowych obiektów, większość obecnie wykonywanych przepustów to konstrukcje podatne, w pełni współpracujące z ośrodkiem gruntowym. Szybki rozwój technologii numerycznych oraz coraz lepsze poznanie istoty zachowania się tych konstrukcji, a także badania prowadzone w skali rzeczywistej pozwalają obecnie odpowiednio zamodelować i wykonać obliczenia obiektów. Uzyskiwane w ten sposób rezultaty obliczeń są bardziej zbliżone do rzeczywistości.

220 mld zł na inwestycje energetyczne do 2025 r. (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, starszy analityk rynku budowlanego, PMR Publications
[bez logowania]
Plany inwestycyjne największych koncernów energetycznych w Polsce dotyczą bloków o łącznej mocy 30 000 MW, jednak nie więcej niż połowa projektów ma szansę na wejście w fazę realizacji. Pod względem wartości dominują bloki atomowe, wyprzedzając tracące na popularności bloki węglowe oraz rosnące w siłę bloki gazowe. W segmencie energii odnawialnej znaczny wzrost popularności odnotowały instalacje spalania biomasy, natomiast pogorszeniu uległy perspektywy rozwoju farm wiatrowych.

Przepusty i przejścia dla zwierząt w infrastrukturze komunikacyjnej (PDF)
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego
[bez logowania]
Już od kilkunastu lat w Żmigrodzie, w okresie Świąt Bożego Narodzenia, organizowane są spotkania o tematyce drogowo-mostowej. Tradycyjnie dotyczą one najbardziej aktualnych zagadnień infrastruktury komunikacyjnej.

Wpływ superplastyfikatorów na właściwości reologiczne zaczynów cementowych (PDF)
Autor: prof. dr hab. Stanisław Stryczek, Wydział Wiertnictwa, Nafty i Gazu, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
[bez logowania]
Odpowiednio dobrany rodzaj oraz koncentracja superplastyfikatorów wpływa korzystnie na parametry reologiczne zaczynu uszczelniającego, sporządzanego na osnowie cementu hutniczego.

XXXIV Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Geotechnika w Budownictwie i Górnictwie – pod takim hasłem odbyła się XXXIV Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii. Organizatorami konferencji byli: Instytut Geotechniki i Hydrotechniki Politechniki Wrocławskiej, KGHM CUPRUM Centrum Badawczo-Rozwojowe, Akademia Górniczo-Hutnicza, dolnośląski oddział Polskiego Komitetu Geotechniki oraz Polskie Towarzystwo Mechaniki Skał. Po raz pierwszy na miejsce konferencji wybrano Kudowę-Zdrój.

Wzmocnienie skarp nasypów przez gwoździowanie i zakotwienie muru oporowego przy budowie obwodnicy Jarosławia (PDF)
Autor: mgr inż. Łukasz Gryksa, mgr inż. Rafał Czarnecki, PPI Gerhard Chrobok Sp.J.
[bez logowania]
W 2011 r. Prywatne Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Gerhard Chrobok Sp.J. podpisało z firmą Eurovia Polska SA umowę na wzmocnienie skarp nasypów drogowych przez wykonanie gwoździ gruntowych oraz zakotwienie muru oporowego z grodzic stalowych trwałymi kotwami gruntowymi w ramach zadania inwestycyjnego Budowa obwodnicy Jarosławia w ciągu drogi krajowej nr 4 Jędrzychowice – Korczowa.

Wzmacnianie podłoża gruntowego i fundamentów budowli (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Instytut Badawczy Dróg i Mostów oraz Polskie Zrzeszenie Wykonawców Fundamentów Specjalnych zorganizowały X Jubileuszowe Seminarium Geotechnika dla inżynierów. Wzmacnianie podłoża i fundamentów. Odbyło się ono 31 marca 2011 r. w warszawskim Domu Technika NOT.  Zgromadziło ponad 350 osób. Celem seminarium była popularyzacja wiedzy o projektowaniu oraz wykonywaniu konstrukcji geotechnicznych. Szczególną uwagę poświęcono wzmacnianiu podłoża gruntowego i fundamentów budowli.

Projekt i realizacja wzmocnienia słabego podłoża nasypów na obwodnicy południowej Gdańska (PDF)
Autor: Karolina Trybocka, Menard Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
W 2009 r. rozpoczęto realizację wzmocnienia podłoża na odcinku od km 5 + 701 do km 17 + 860 drogi ekspresowej S7 w ramach budowy południowej obwodnicy Gdańska. Z uwagi na niekorzystne warunki gruntowe pod projektowaną drogą wzmocnienie podłoża było niezbędne, aby spełnić warunki nośności i ograniczyć osiadania przy obciążeniu podłoża nasypem drogowym oraz założonym obciążeniu użytkowym pojazdami. Zaprojektowano niespełna 700 tys. m2 wzmocnienia w dwóch nowoczesnych technologiach: betonowych kolumn CMC oraz konsolidacji przy użyciu drenów pionowych i nasypu przeciążającego.

Mikropale – stan techniki i perspektywy (PDF)
Autor: dr inż. Bolesław Kłosiński, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
[bez logowania]
Mikropale (nazywane także palami małośrednicowymi lub minipalami) są jedną z wysoko specjalistycznych technik fundamentowych. Służą głównie do wzmacniania fundamentów i konstrukcji, konkurując z metodą iniekcji strumieniowej. Zostały wprowadzone we Włoszech w 1952 r. [11], a w Polsce ok. 1985 r. [2, 7]. Obecnie mikropale są powszechnie stosowane w różnych dziedzinach budownictwa do wzmacniania fundamentów, budowli i konstrukcji oporowych, posadowienia nowych obiektów, zwłaszcza w trudnych warunkach terenowych, zapewniania stateczności skarp i ścian oporowych oraz stabilizacji osuwisk, formowania i kotwienia obudów wykopów, zakotwień masztów, słupów linii energetycznych, elementów podlegających wyporowi wody itp. oraz zbrojenia in situ gruntu.

Dni Otwarte Geod (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Będąc dostawcą maszyn, narzędzi i sprzętu wiertniczego o uznanej pozycji na rynku, wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, oferując im także niezawodne doradztwo techniczne, usługi w zakresie serwisu i pomiarów. Jakość odgrywa priorytetową rolę w aspekcie naszego funkcjonowania, dlatego stała się ona fundamentem długoterminowej strategii firmy – instrumentu służącego do zaspokajania nawet najtrudniejszych wymagań klientów. Konsekwentna i skuteczna polityka jakości to podstawa, na jakiej pragniemy zaoferować Państwu współpracę w zakresie dostaw sprzętu wiertniczego. Dzień Otwarty Geod jest kolejnym krokiem na tej drodze – powiedział 11 marca 2011 r. Michał Wójcik, właściciel firmy.

Przejścia dla zwierząt przy drogach – rozwiązania optymalne oraz doświadczenia i problemy w zakresie projektowania, cz. 1 (PDF)
Autor: Rafał T. Kurek, Stowarzyszenie Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot
[bez logowania]
Barierowe oddziaływanie dróg poprzez fragmentację siedlisk fauny i przecinanie korytarzy ekologicznych to główne czynniki spadku poziomu bioróżnorodności i regresu populacji wielu gatunków zwierząt w Europie. Aktualny, dynamiczny rozwój gospodarczy Polski wiąże się bezpośrednio z silną rozbudową sieci drogowej, co spowoduje negatywne skutki ekologiczne na niespotykaną wcześniej skalę. Zastosowanie odpowiednich działań minimalizujących niekorzystne oddziaływanie dróg będzie decydujące dla utrzymania i rozwoju populacji większości rzadkich gatunków o wysokich wymaganiach przestrzennych, takich jak wilk, ryś, żubr i łoś.


Reklamy
Keller Noe PPI Chrobok Eurovia Wodociągi Miasta Krakowa Geobrugg Palisander Luxo
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję