YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 2(65) marzec-kwiecień 2016

65




W numerze

Serdecznie zapraszam do udziału w VII Międzynarodowej Konferencji Technologie Bezwykopowe No-Dig Poland 2016, która odbędzie się w Cedzynie koło Kielc 12–14 kwietnia 2016 r. Konferencja organizowana jest od 2005 r. i odbywa się w cyklu dwuletnim, a w każdej z jej poprzednich edycji brało udział liczne grono krajowych i zagranicznych (także spoza Europy) uczestników, w tym przedstawiciele środowiska naukowego, przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, firm projektowych i wykonawczych oraz producentów materiałów i urządzeń stosowanych w inżynierii bezwykopowej.


Technologie Bezwykopowe No-Dig Poland 2016

Tematyka planowanej konferencji obejmuje zagadnienia ściśle związane z wykorzystaniem technologii bezwykopowych w projektowaniu, budowie i remontach inwestycji z sektora wodociągowego, drogowego oraz kolejowego, m.in. bezwykopową budowę sieci podziemnych pod istniejącą infrastrukturą, bezwykopową naprawę sieci podziemnych pod istniejącą infrastrukturą czy wreszcie bezwykopową budowę tuneli infrastrukturalnych.
Szerokie stosowanie technologii bezwykopowych, wykluczając konieczność zamykania ulic i wytyczania objazdów z powodu prowadzenia robót wykopowych, jest szczególnie efektywne w warunkach miejskich. Znacząco też ogranicza lub wręcz eliminuje różnorakie uciążliwości środowiskowe (emisja CO2 i spalin, hałasu i szeregu innych zanieczyszczeń). Technologie te są bardzo szybkie w realizacji i jednocześnie w większości przypadków bardziej efektywne ekonomicznie od tradycyjnych technologii wykopowych.

Nagrody EXPERT 2016


W trakcie konferencji już po raz siódmy zostaną wręczone nagrody Expert firmom z branży technologii bezwykopowych. W ten sposób nagradzane są zrealizowane innowacyjne projekty i produkty wprowadzone na rynek inżynierii bezwykopowej. Skład komisji konkursowej wyłaniany jest przez organizatorów spośród członków Komitetu Naukowego oraz Honorowego Komitetu Organizacyjnego konferencji No-Dig Poland.

Najlepsze techniki i produkty inżynierii bezwykopowej w Polsce

 

Akty terrorystyczne na systemy wodociągowe

W tym numerze „NBI” publikujemy trzy artykuły, które zostaną zaprezentowane na konferencji: Najlepsze techniki i produkty inżynierii bezwykopowej w Polsce w latach 2005–2015, Akty terrorystyczne na systemy wodociągowe na przykładzie Afryki i krajów Bliskiego Wschodu oraz Trendy w zakresie bezwykopowej odnowy przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych. Mam nadzieję, że podejmowana w nich tematyka zachęci Państwa do uczestnictwa w polskim No-Dig. Spotkajmy się w Kielcach!

Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 

A o czym jeszcze piszemy w aktualnym numerze pisma?
24 lutego 2016 r. w warszawskim hotelu Sheraton odbyła się VII edycja konferencji , zorganizowana przez Executive Club, organizację zrzeszającą przedstawicieli najważniejszych polskich i międzynarodowych przedsiębiorstw. Zaproszeni goście dokonali podsumowania minionego roku w obszarze infrastruktury, a w ramach paneli dyskusyjnych debatowali na temat efektów współpracy sektora publicznego i prywatnego. Konferencję zakończyła Gala Finałowa, podczas której nagrodzono laureatów konkursu Diamenty Polskiej Infrastruktury.

Sektor budowlany w Polsce 2016
Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR Sektor budowlany w Polsce 2016. Analiza regionalna. Prognozy rozwoju na lata 2016–2021, długo wyczekiwane przyspieszenie w budownictwie drogowym jest coraz bliżej, jednak w poszczególnych regionach kraju będzie ono miało różną siłę. Dzięki imponującej liczbie inwestycji drogowych, zakontraktowanych przez GDDKiA w latach 2014–2015, w 2016 r. spodziewana jest dwucyfrowa dynamika rynku budownictwa drogowego. Jednak będzie to dopiero wstęp do intensywnej rozbudowy sieci dróg krajowych w latach 2017–2018.

Sektor budowlany w Polsce 2016

Przemysł i nauka w tandemie? Udowadniamy, że taka współpraca toruje drogę innowacjom. Wieloletnie doświadczenie, potencjał twórczy oraz nowatorskie myślenie o budownictwie zespołu ekspertów Mostostalu Warszawa SA zaowocowały powstaniem innowacyjnej przeprawy drogowej. I tak oto powiat rzeszowski wzbogacił się o pierwszy polski most drogowy z kompozytów FRP.

Polski most drogowy z kompozytów FRP

Publikujemy również dodatki specjalne o domieszkach chemicznych i dodatkach modyfikujących właściwości betonu, deskowaniach i rusztowaniach oraz stabilizacji podłoża gruntowego w budownictwie drogowym.

Domieszki chemiczne do betonu


Ile korzyści daje stosowanie domieszek do betonu? Nie sposób ich wszystkich wymienić z racji wielkiej różnorodności chemicznej domieszek oraz zróżnicowanego i skomplikowanego charakteru ich oddziaływania na poszczególne składniki mieszanki betonowej. Pewne jest to, że dzięki domieszkom właściwości betonu są stale modyfikowane i ulepszane, co stwarza coraz większe możliwości w zakresie projektowania architektonicznego i konstrukcyjnego.

Systemy deskowań stosowane w ramach technologii budownictwa monolitycznego muszą spełniać szereg wymagań. Powinny być dostosowane do obowiązujących modułów projektowych, pozwalać na formowanie różnych elementów konstrukcyjnych oraz zapewniać równą i gładką powierzchnię betonu po rozformowaniu. Z kolei rusztowania, choć jest to sprzęt pomocniczy, to jednak bardzo ważny, a w zasadzie niezbędny zarówno przy realizacji nowych budynków, jak i przy ich renowacji.

Stabilizacji podłoża gruntowego w budownictwie drogowym

Modyfikacja niekorzystnego podłoża gruntowego umożliwia niejednokrotnie bezpośrednie posadowienie obiektu budowlanego na danym terenie. Może także stanowić tańszą alternatywę dla fundamentów pośrednich. Współczesna geoinżynieria oferuje wiele sposobów ulepszania podłoża gruntowego, różniących się mechanizmem modyfikacji. Wybór metody wzmacniania słabych podłoży zależy od rodzaju i stanu gruntów tworzących podłoże, warunków wodnych w podłożu oraz rodzaju konstrukcji inżynieryjnej, która ma zostać na tym podłożu posadowiona.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny  


Infrastruktura Polska 2016 (PDF)
Autor: Julia Domagała, Executive Club
[bez logowania]
24 lutego 2016 r. w warszawskim hotelu Sheraton odbyła się VII edycja konferencji Infrastruktura polska, zorganizowana przez Executive Club, organizację zrzeszającą przedstawicieli najważniejszych polskich i międzynarodowych przedsiębiorstw. Zaproszeni goście dokonali podsumowania minionego roku w obszarze infrastruktury, a w ramach paneli dyskusyjnych debatowali na temat efektów współpracy sektora publicznego i prywatnego. Konferencję zakończyła Gala Finałowa, podczas której nagrodzono laureatów konkursu Diamenty Polskiej Infrastruktury.

TECH-BUD 2015 (PDF)
Autor: dr inż. Maciej Gruszczyński, wiceprzewodniczący Komitetu Organizacyjnego konferencji
[bez logowania]
W dniach 21–23 października 2015 r. odbyła się w Krakowie II Konferencja Naukowo-Techniczna Tech-Bud 2015, której organizatorem był Małopolski Oddział Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa. Tematyka konferencji obejmowała nowoczesne rozwiązania projektowe i materiałowo-technologiczne, stosowane we współczesnych polskich realizacjach budowlanych.

Prof. Kazimierz Flaga doktorem honoris causa Politechniki Świętokrzyskiej (PDF)
Autor: Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
Podczas uroczystości, która odbyła się 24 lutego 2016 r. na Politechnice Świętokrzyskiej, prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga dołączył do grona wybitnych postaci polskiej nauki, którym władze świętokrzyskiej uczelni nadały zaszczytny tytuł doktora honoris causa.

Do 2020 r. najwięcej dróg szybkiego ruchu powstanie na Mazowszu i Pomorzu (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, PMR
[bez logowania]
Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR Sektor budowlany w Polsce 2016. Analiza regionalna. Prognozy rozwoju na lata 2016–2021, długo wyczekiwane przyspieszenie w budownictwie drogowym jest coraz bliżej, jednak w poszczególnych regionach kraju będzie ono miało różną siłę. Dzięki imponującej liczbie inwestycji drogowych, zakontraktowanych przez GDDKiA w latach 2014–2015, w 2016 r. oczekiwana jest dwucyfrowa dynamika rynku budownictwa drogowego. Jednak będzie to dopiero wstęp do intensywnej rozbudowy sieci dróg krajowych w latach 2017–2018.

Betonowa bariera drogowa z zintegrowanym ekranem dźwiękochłonnym Rebloc NB100/300_8_H2/W4, NB100H/300_8_H3/W5 (PDF)
Autor: mgr inż. Paweł Niewiadomski, HABA-Beton Johann Bartlechner Sp. z o.o.
[bez logowania]
Podczas instalacji konwencjonalnego ekranu dźwiękochłonnego z zamontowaną przed ekranem barierą (betonową lub stalową) należy zapewnić odpowiedni odstęp pomiędzy barierą a ekranem. Odległość ta powinna wynosić minimum tyle, ile dany system barier może się przesunąć podczas uderzenia pojazdu w barierę. W idealnym przypadku odległość ta powinna również umożliwić ewentualne wtargnięcie pojazdu, zgodnie z klasą wtargnięcia danej bariery, np. uderzający autobus nie powinien zahaczyć przedziałem pasażerskim o ekran dźwiękochłonny.

Domieszki chemiczne i dodatki modyfikujące właściwości betonu (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Ile korzyści daje stosowanie domieszek do betonu? Nie sposób ich wszystkich wymienić z racji wielkiej różnorodności chemicznej domieszek oraz zróżnicowanego i skomplikowanego charakteru ich oddziaływania na poszczególne składniki mieszanki betonowej. Pewne jest to, że dzięki domieszkom właściwości betonu są stale modyfikowane i ulepszane, co stwarza coraz większe możliwości w zakresie projektowania architektonicznego i konstrukcyjnego.

Volkswagen Passat Alltrack – nazwa zobowiązuje (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Do niedawna Passat produkowany był wyłącznie jako sedan i kombi, ale ostatnie trendy w branży dały koncernowi VW okazję do poszerzenia oferty o kolejny typ nadwozia. Jednym z modeli, który zrodził się w wyniku tej transformacji, jest Passat Alltrack, uterenowione kombi, który wypełnia lukę pomiędzy standardowym Passatem Estate i SUV-em w typie Volkswagena Tiguana. Można by wiele o nim mówić, ale i tak najlepiej obroni się sam – podczas jazdy.

Energia z odpadów – otwarcie ZUOK w Białymstoku (PDF)
Autor: Budimex SA
[bez logowania]
9 lutego 2016 r. uroczyście otwarto Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Białymstoku, w którym dzięki termicznemu przekształcaniu odpadów będzie produkowana energia elektryczna i cieplna. Instalacja jest przyjazna dla środowiska i mieszkańców Białegostoku. Jest elementem powstającego nowoczesnego systemu gospodarki odpadami, obejmującego również wdrożenie selektywnej zbiórki odpadów i budowę sortowni na składowisku w Hryniewiczach. Budowa ZUOK to największa inwestycja w województwie podlaskim w ostatnich latach.

Mniej azotu w ściekach z krakowskiej Nowej Huty (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Kolejnym z dużych przedsięwzięć inwestycyjnych Wodociągów Krakowskich jest modernizacja oczyszczalni ścieków Kujawy, zakończona 30 listopada 2015 r. Głównym celem modernizacji było uzyskanie wymaganej przepisami efektywności w zakresie usuwania azotu. Po przeprowadzeniu inwestycji oczyszczalnia spełnia wymogi tzw. dyrektywy ściekowej (91/271/EWG).

Najlepsze techniki i produkty inżynierii bezwykopowej w Polsce w latach 2005–2015 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, dr inż. Justyna Lisowska
[bez logowania]
W skład Komisji Konkursowej wchodzą eksperci z branży technologii bezwykopowych, wybierani spośród członków Komitetu Naukowego Międzynarodowej Konferencji Technologie Bezwykopowe No-Dig Poland. Ocenie Komisji podlegają zgłoszone do konkursu projekty, sklasyfikowane w trzech kategoriach konkursowych: bezwykopowa budowa, bezwykopowa odnowa (naprawa, renowacja, rekonstrukcja, wymiana), innowacyjne rozwiązanie w zakresie urządzeń, produktów lub technologii stosowanych w bezwykopowej budowie lub odnowie oraz diagnostyce sieci podziemnych.

Akty terrorystyczne na systemy wodociągowe na przykładzie Afryki i krajów Bliskiego Wschodu (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, mgr inż. Dominika Lichosik, Politechnika Świętokrzyska, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych
[bez logowania]
Zgodnie z Dyrektywą Rady Unii Europejskiej 2008/114/WE, pojęcie infrastruktura krytyczna oznacza składnik, system lub część infrastruktury zlokalizowanej na terytorium państw członkowskich. Ma ona podstawowe znaczenie dla utrzymania niezbędnych funkcji społecznych, takich jak ochrona zdrowia, bezpieczeństwo, ochrona dobrobytu materialnego lub społecznego ludności, których zakłócenie lub zniszczenie miałoby istotny wpływ na funkcjonowanie danego państwa członkowskiego.

Trendy w zakresie bezwykopowej odnowy przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych (PDF)
Autor: prof. dr. hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, Politechnika Świętokrzyska, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych
[bez logowania]
Techniki bezwykopowej odnowy przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych stosowane są zarówno do ich miejscowych napraw lub uszczelnień, jak i do liniowych rehabilitacji i liniowych wymian. Te ostatnie techniki umożliwiają dodatkowo zwiększenie, nieraz w sposób bardzo znaczący, istniejących przekrojów poprzecznych przewodów.

Jeep Renegade buntownik z wyboru (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Choć Jeep Renegade jest najmniejszym jeepem w ofercie koncernu Fiat Chrysler Automobiles, to testowany przez naszą redakcję model – wersja Limited z silnikiem wysokoprężnym 2,0 Multijet o mocy 140 KM, sześciobiegową manualną skrzynią biegów i napędem na cztery koła – pozwala w pełni poczuć fenomen legendarnej marki rodem z USA.

Most do przyszłości z kompozytów FRP (PDF)
Autor: Agata Falęcka, Mostostal Warszawa SA
[bez logowania]
Przemysł i nauka w tandemie? Udowadniamy, że taka współpraca toruje drogę innowacjom. Wieloletnie doświadczenie, potencjał twórczy oraz nowatorskie myślenie o budownictwie zespołu ekspertów Mostostalu Warszawa SA zaowocowały powstaniem innowacyjnej przeprawy drogowej. I tak oto powiat rzeszowski wzbogacił się o pierwszy polski most drogowy z kompozytów FRP. 9 lutego 2016 r. w podkarpackiej miejscowości Błażowa postawiliśmy oficjalnie pierwsze kroki na moście przyszłości.

Mosty łukowe. Projektowanie, budowa, utrzymanie (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, Politechnika Wrocławska
[bez logowania]
26–27 listopada 2015 r. we Wrocławiu odbyło się XI Seminarium Naukowo-Techniczne Wrocławskie Dni Mostowe Mosty łukowe – dzieła kultury. Projektowanie, budowa, utrzymanie. Organizatorem cyklu seminariów Wrocławskie Dni Mostowe jest Katedra Mostów i Kolei Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej, a celem przybliżenie polskim inżynierom najnowszych osiągnięć krajowego i światowego mostownictwa oraz dokumentowanie zmian zachodzących w infrastrukturze komunikacyjnej kraju.

Deskowania i rusztowania (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Systemy deskowań stosowane w ramach technologii budownictwa monolitycznego muszą spełniać szereg wymagań. Powinny być dostosowane do obowiązujących modułów projektowych, pozwalać na formowanie różnych elementów konstrukcyjnych oraz zapewniać równą i gładką powierzchnię betonu po rozformowaniu. Z kolei rusztowania, choć jest to sprzęt pomocniczy, to jednak bardzo ważny, a w zasadzie niezbędny zarówno przy realizacji nowych budynków, jak i przy ich renowacji.

Wielofunkcyjny kompleks Forum Gdańsk (PDF)
Autor: ULMA Construccion Polska SA
[bez logowania]
W centrum Gdańska w ramach rewitalizacji Targu Siennego i Targu Rakowego na sześciohektarowym obszarze powstaje wielofunkcyjny kompleks z nowoczesną przestrzenią handlowo-usługową, biurową i publiczną – Forum Gdańsk. Łączny koszt tej inwestycji, obejmujący także rozwiązania komunikacyjne, wyniesie ok. 800 mln zł. Główny budynek będzie stanowiła galeria handlowa, w innym gmachu powstanie Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, nad torami kolejowymi wielopoziomowy parking, a w kolejnym budynku przestrzenie biurowe. W środku inwestycji przepływać będzie kanał Raduni, zabudowany przeszklonym dachem na wysokości 17 m.

Innowacyjne systemy deskowań aluminiowych (PDF)
Autor: Jakub Sierant, TITAN POLSKA Sp. z o.o.
[bez logowania]
Wraz z rosnącą kulturą pracy na naszych budowach deskowania wykonane z aluminium zyskują coraz większą popularność. Powód wydaje dość oczywisty – łatwość operowania lekkimi elementami w warunkach budowy przekłada się na wydajność i bezpieczeństwo. Stąd ich zastosowanie nie tylko w konstrukcyjnie prostym budownictwie kubaturowym jest coraz szersze. Jednocześnie różnorodność – zarówno techniczna, jak i cenowa – dostępnych na rynku rozwiązań jest znacząca, dlatego przed podjęciem decyzji o wyborze dostawcy deskowań warto przeanalizować ich cechy.

Zindywidualizowana standardowa matryca strukturalna (PDF)
Autor: Karol Ortyński, NOE-PL Sp. z o.o.
[bez logowania]
Residenz Silvae to kompleks apartamentowców w belgijskim Sint-Denijs-Westrem w pobliżu Gandawy. Obejmuje on 24 mieszkania rozmieszczone w trzech budynkach połączonych podziemnym garażem, w którym znajdują się wejścia do poszczególnych klatek. Obszar ten jest ciekawy dla inwestorów, dlatego też budowniczowie zdecydowali na wykonanie większości ścian z betonu licowego o określonej strukturze. Wykorzystali w pracy matryce strukturalne NOEplast firmy NOE-Schaltechnik z Süssen. Kierownictwo nad tym projektem objęła belgijska spółka-córka NOE-Bekistingtechniek N.V. z Zaventem.

Stabilizacja podłoża gruntowego w budownictwie drogowym (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Modyfikacja niekorzystnego podłoża gruntowego umożliwia niejednokrotnie bezpośrednie posadowienie obiektu budowlanego na danym terenie. Może także stanowić tańszą alternatywę dla fundamentów pośrednich. Współczesna geoinżynieria oferuje wiele sposobów ulepszania podłoża gruntowego, różniących się mechanizmem polepszania. Wybór metody ulepszania słabych podłoży zależy od rodzaju i stanu gruntów tworzących podłoże, warunków wodnych w podłożu oraz rodzaju konstrukcji inżynieryjnej, która ma zostać na tym podłożu posadowiona.

Stabilizacja podłoża – geosyntetyki (PDF)
Autor: Mariusz Peroński, ViaCon Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Wiedza inżynierska i wieloletnie doświadczenie pozwalają na realizację inwestycji w bardzo trudnych warunkach gruntowych. Miejsca kiedyś niemożliwe do zagospodarowania dzięki nowym technologiom stają się dostępne dla inwestorów. Nienośne lub słabonośne podłoże gruntowe utrudniało, a czasami uniemożliwiało budowę drogi lub innej konstrukcji inżynieryjnej.

Poprawa parametrów mieszanek mineralno-asfaltowych przy użyciu wypełniacza mieszanego Asphacal H (PDF)
Autor: Halina Sarlińska, Polimex-Mostostal SA, Dominik Małasiewicz, Lhoist Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Jak świat stary, długi i szeroki, często bywa tak, że mimo istnienia i posiadania narzędzi, które mogą nam pomóc w rozwiązaniu choćby części naszych problemów, to z takich czy innych powodów mamy opory przed ich zastosowaniem. Nie inaczej jest również w przypadku stosowania wapna hydratyzowanego czy też wypełniacza mieszanego do mieszanek mineralno-asfaltowych (dalej mma), chociaż są to materiały znane i z powodzeniem stosowane w budownictwie drogowym w wielu krajach na całym świecie od ponad 100 lat.

Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym 2015 (PDF)
Autor: Janina Mrowińska, sekretarz organizacyjny konferencji, Sergiusz Lisowski, członek Komitetu Organizacyjnego konferencji
[bez logowania]
9–11 grudnia 2015 r. w hotelu Mercure Kasprowy Zakopane odbyła się 14. edycja Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Technicznej Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym.

Grzegorz Stech – Człowiek wielu dróg (PDF)
Autor:
[bez logowania]
Człowiek wielu dróg to film będący opowieścią o Grzegorzu Stechu, głównym autorze przełomu, a następnie skoku cywilizacyjnego w małopolskiej infrastrukturze drogowej oraz pomysłodawcy wielu nowatorskich rozwiązań zastosowanych przy rozbudowie sieci dróg.

Szkoła Górnictwa Odkrywkowego 2016 (PDF)
Autor: dr inż. Maciej Zajączkowski, Akademia Górniczo-Hutnicza, Katedra Górnictwa Odkrywkowego
[bez logowania]
Głównym przesłaniem Szkoły Górnictwa Odkrywkowego jest  przekazywanie najnowszej wiedzy dotyczącej praktycznych zagadnień górnictwa odkrywkowego oraz wymiana doświadczeń w celu wypracowania tzw. dobrych praktyk w górnictwie.

XXI Europejska Wyprawa Mostowa Irlandia 2015, cz. 3 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga dr h.c., Politechnika Krakowska, mgr Ksenia Feigel-Młodkowska, mgr inż. Anna Fortuńska
[bez logowania]
W trzeciej części relacji z XXI Europejskej Wyprawy Mostowej do Irlandii, zorganizowanej przez Katedrę Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej oraz Biuro Turystyczne Anitour z Czechowic-Dziedzic (4–15 lipca 2015 r.) poznajemy zabytki i obiekty mostowe Corku, drugiego co do wielkości miasta w Republice Irlandii, oraz Kilkenny, dawnej stolicy Irlandii, położonej na południowym wschodzie kraju, nad rzeką Nore.


Reklamy
Noe Luxo Eurovia Wodociągi Miasta Krakowa Palisander Keller Geobrugg PPI Chrobok
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję