REKLAMA

2 (59) marzec – kwiecień 2015

Z Woli na Pragę w 11 minut! Wreszcie, po czterech latach realizacji i kilku miesiącach przygotowań, uruchomiono inwestycję, która choć służy głównie mieszkańcom Warszawy, wzbudza ogromne zainteresowanie w całej Polsce, i to nie tylko środowiska inżynieryjnego. 8 marca 2015 r. został otwarty dla pasażerów centralny odcinek II linii warszawskiego metra.

Liczy 6,7 km długości i ma siedem stacji – Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat – Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński. Koszt całkowity budowy to ponad 6 mld zł, z czego 3,11 mld zł Warszawa otrzymała z Programu Infrastruktura i Środowisko. Władze stolicy planują kontynuację budowy II linii metra w kierunku zachodnim i północno-wschodnim.

Jak podało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, od czasu uruchomienia programów unijnych na lata 2007–2013 Polska wydała 328 mld zł, z czego dofinansowanie UE wyniosło 232,8 mld zł. W tym czasie podpisano ok. 105 tys. umów o wsparcie UE na mniej więcej 410,7 mld zł. Budżet unijny na lata 2014–2020 poważnie wspomoże finansowo również rządowy plan rozbudowy sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest w trakcie implementowania wielu zmian w swoich procesach inwestycyjnych zarówno na polu współpracy z wykonawcami, jak i głównych założeń technologicznych. W rezultacie – jak informuje w tym numerze „NBI” firma PMR Publications – aż połowa spośród planowanych tras ma być realizowana w technologii betonowej. Plany Generalnej Dyrekcji zakładają, że z 1700 km dróg przewidzianych do zbudowania w perspektywie do 2020 r. blisko 850 km powstanie z nawierzchnią betonową.

Prof. Paweł Łukowski przedstawia najnowsze osiągnięcia i trendy badawcze w dziedzinie domieszek do betonu i twierdzi, że rosnące wymagania ze strony użytkowników narzucają konieczność stałego ulepszania właściwości betonu. Jednym z elementów umożliwiających ten rozwój jest coraz szersze stosowanie domieszek, które stanowią racjonalny i skuteczny środek modyfikacji cech zarówno mieszanki betonowej, jak i betonu stwardniałego.

Przy budowie dróg należy pamiętać o nowoczesnych technologiach wzmacniania podłoża gruntowego, o czym przeczytamy w artykule firmy GT Projekt. Projektanci wzmocnień podłoża czerpią z doświadczeń zebranych przy zrealizowanych wcześniej inwestycjach. Istotną rolę odgrywa nadzór geotechniczny, kontrola poprawności i skuteczności przeprowadzonych zabiegów wzmacniających oraz monitoring geodezyjny.

Ważnym wydarzeniem w środowisku mostowym było X jubileuszowe seminarium Wrocławskie Dni Mostowe. Jego uczestnicy wytypowali zagadnienia do przedstawienia kierownictwu resortu infrastruktury z prośbą o ich rozpatrzenie. Jak podaje na naszych łamach prof. Jan Biliszczuk, niezbędne jest opracowanie raportu technicznego na temat obiektów mostowych wybudowanych w okresie 2000–2012. Dla prawidłowego wykorzystania drugiej transzy funduszy UE niezbędna jest bowiem wiedza o tym, jakie rozwiązania techniczne należy preferować, a jakie eliminować. Konieczna jest nowelizacja Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. Aby zapewnić wysoką jakość projektowania w kontraktach realizowanych w formule zaprojektuj i zbuduj, zamawiający powinien określić w zamówieniu, że koszt projektu nie może być niższy niż 2,5% kosztu inwestycji. Taki zapis spowoduje, że wykonawca wybierze do współpracy dobre, sprawdzone biuro, a nie najtańsze. System realizacji kontraktów w formule zaprojektuj i zbuduj zakończy się sukcesem tylko wówczas, gdy proponowane przez wykonawcę rozwiązania zostaną bezstronnie i kompetentnie ocenione pod względem ich zgodności z oczekiwaniami zamawiającego dotyczącymi trwałości i niskich kosztów utrzymania. Konieczne są częste spotkania robocze przedstawicieli administracji drogowej i kolejowej ze środowiskiem projektantów i wykonawców, gdyż pozwoli to na wypracowanie optymalnych rozwiązań technicznych i organizacyjnych dla realizacji inwestycji infrastrukturalnych.

W tym numerze publikujemy ponadto tematy specjalne, w których m.in. poruszamy kwestie nowoczesnych technologii informatycznych, rusztowań i deskowań obiektów inżynieryjnych oraz prezentujemy ekrany akustyczne jako rozwiązanie głośnego problemu.

Polecam Państwu relację z konferencji Forum Ochrony Środowiska. Przedstawiciele rządu, samorządów, nauki, przedsiębiorców oraz organizacji pozarządowych związanych z ochroną środowiska, reprezentujący tak ważne gałęzie polskiej gospodarki, jak energetyka i gospodarka wodna, dokonali analizy stanu obecnego oraz oceny wyzwań stojących w tym zakresie przed Polską. Mówiono o potrzebach gospodarki wodnej, miejscu energii odnawialnej na ekologicznej mapie kraju, gospodarce surowcowo-energetycznej i źródłach finansowania koniecznych inwestycji.

Warte uwagi jest również sprawozdanie ze szkoleń zorganizowanych przez małopolski oddział Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących realizacji inwestycji na obszarach Natura 2000. Pierwsze poświęcone było budowie obiektu mostowego, drugie – faktom, mitom i przepisom związanym z prowadzeniem inwestycji na tych terenach. Prelegenci z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie podzielili się swoją wiedzą z uczestnikami szkolenia, odpowiadając na pytania dotyczące kwestii, które budziły wątpliwości bądź wymagały eksperckiego objaśnienia.

Zapraszam do lektury całego numeru.

Artykuły z numeru:

REKLAMA

REKLAMA