YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


GDDKiA wydłuży drogę ekspresową S8
Droga krajowa nr 8 w Polsce liczy blisko 830 km, z czego w standardzie drogi ekspresowej jest ok. 560 km. W najbliższych latach przybędzie kolejne ok. 80 km dwujezdniowej eski na odcinku Wrocław (Magnice) – Kłodzko. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




Konferencja „Geosyntetyki w budowie dróg GeoRoad20”, 09.09.2020, Warszawa 2020-09-09
Instytut Badawczy Dróg i Mostów serdecznie zaprasza do udziału w konferencji „Geosyntetyki w budowie dróg GeoRoad20”, która odbędzie się w dniu 9 września 2020 roku w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


Nawierzchnie betonowe a zrównoważone budownictwo
Pierwsze polskie doświadczenia z budową nawierzchni betonowych miały miejsce ok. sto lat temu. Od ponad wieku nie zmieniły się także podstawowe zasady produkcji betonu. Niemniej w budownictwie drogowym i mostowym dzięki betonom nowej generacji można dziś stosować rozwiązania, które do tej pory były nieosiągalne. Wysoka trwałość betonu oraz coraz większa wiedza i doświadczenie wykonawców sprawiają, że na polskich drogach spotyka się go coraz częściej.[...]


Badania powietrza gruntowego dla celów oceny zagrożeń
Obecnie obowiązujące przepisy prawa środowiskowego obligują do przeprowadzenia oceny występowania znaczącego zagrożenia dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska w procesie uzgadniania sposobu remediacji. [...]



NBI 2(47) marzec-kwiecień 2013

47




W numerze

Z publikowanych właśnie sprawozdań rocznych spółek za 2012 r. poznamy faktyczną kondycję branży budowlanej. Jednak już teraz można stwierdzić, że rynek budowlany przeżył w ubiegłym roku głęboki wstrząs.


Najdobitniej ilustrują to statystyki dotyczące upadłości. Według danych Euler Hermes w ub.r. upadłość ogłosiły 273 przedsiębiorstwa budowlane, podczas gdy w 2011 r. ich liczba wyniosła 146, a w 2010 r. – 90. Firmy budowlane przygotowują się do zmian na kurczącym się rynku zamówień publicznych w drogownictwie głównie przez reorganizację swoich struktur oraz redukcję zatrudnienia. Jak poinformował w jednym z wywiadów prezes zarządu Budimeksie SA, Dariusz Blocher, w 2013 r. zatrudnienie będzie mniejsze, bo zmniejszy się sprzedaż. W 2012 r. Budimex SA podpisał znacznie mniej kontraktów, zwłaszcza w drogownictwie, i składa oferty na mniejsze kontrakty, a zatem konkuruje z mniejszymi firmami, z którymi trudniej jest wygrać. Zdaniem prezesa Blochera, również lata 2013–2014 będą bardzo trudne dla budownictwa, poprawa nadejdzie dopiero w 2015 r. Aby dotrwać do lepszych czasów od 2015 r., trzeba będzie przetrwać jeszcze dwa chude lata. Pytanie, ile firm to wytrzyma.

 20 mld zł na inwestycje drogowe w 2013 r.

Pomóc firmom w przetrwaniu do lepszych czasów mają rozwiązania wprowadzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Jeszcze w pierwszym półroczu tego roku zamierza ona ogłosić kilkanaście przetargów na nowe drogi, budowane już ze środków nowej unijnej perspektywy finansowej, która rozpocznie się w 2014 r. Dzięki temu ma nie być długiego przestoju w inwestycjach infrastrukturalnych. W ub.r. zbudowano 700 km dróg, w tym planuje się oddać do użytku 400 km.
Plan Generalnej Dyrekcji zakłada ogłaszanie 15–20 przetargów rocznie, tak aby uniknąć spiętrzenia postępowań, a co za tym idzie, wzrostu cen materiałów. Wśród zmian wprowadzanych przez GDDKiA – w rezultacie doświadczeń z kończącej się perspektywy finansowej – jest zaliczkowanie prac na poziomie 10%. Rozważony zostanie także postulat branży dotyczący waloryzacji cen kontraktowych. Większą rolę w projektach drogowych zaczną odgrywać instytucje finansowe, u których spółki budowlane muszą pozyskiwać kredyty i gwarancje. Banki i ubezpieczyciele, doświadczone przez problemy firm budowlanych, będą bardziej skrupulatnie przyglądać się kondycji tych podmiotów. Nie wiadomo, ile dokładnie pieniędzy będzie do wydania na drogi w ciągu najbliższych lat. W Parlamencie Europejskim wciąż trwają negocjacje unijnego budżetu. GDDKiA zakłada jednak, że do dyspozycji będzie kwota ok. 10 mld €.
Jeszcze w marcu powinniśmy poznać decyzję Komisji Europejskiej w sprawie odmrożenia refundacji środków dla Polski na budowę dróg. W związku z podejrzeniami o ustawianie przetargów Komisja Europejska w grudniu wstrzymała wypłatę refundacji 957 mln € (3,5 mld zł) na projekty drogowe w ramach programów Infrastruktura i Środowisko oraz Rozwój Polski Wschodniej. Komisja zażądała audytu wszystkich inwestycji drogowych realizowanych przez GDDKiA, które otrzymały dofinansowanie unijne. Dopóki nie będzie wyjaśnione, że nie doszło przy ich realizacji do zmowy przetargowej, dopóty nie będą refundowane także dalsze polskie wnioski o płatność – ok. 4 mld € (wraz ze wstrzymanymi płatnościami). Przypomnę, że na lata 2007–2013 w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko mamy do wykorzystania na projekty drogowe 11,5 mld €, z tego na projekty zarządzane przez GDDKiA przypada 10,3 mld €. Dotąd Polska wykorzystała 66–70% środków na drogi w ramach tego programu. Projekty drogowe mogą być też realizowane w ramach programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Środki UE na drogi w ramach tego programu na lata 2007–2013 wynoszą 697 mln €, GDDKiA jest beneficjantem
10 projektów. Dotąd z całego programu wypłacono na drogi 315 mln €.

Nowy Bilfinger

W numerze piszemy o zmianach organizacyjnych w polskiej spółce Bilfinger Berger Budownictwo SA, która zmieniła nazwę na Bilfinger Infrastructure SA, a w planach ma duże realizacje w Skandynawii i w Niemczech. Szeroką analizę rynku budowlanego znajdą Państwo w raporcie analityk rynku budowlanego Katarzyny Bednarz z firmy PMR. Analitycy PMR przewidują: „Najbliższe dwa lata dla branży będą raczej trudne, jednakże długoterminowy potencjał branży wciąż jest spory, co wynika przede wszystkim z dużych potrzeb, jakie generuje polska, wciąż niekompletna sieć drogowa”. I dalej: „Wraz z bolesnymi doświadczeniami rośnie świadomość podmiotów jak należy prowadzić dane przedsięwzięcie. Jeżeli najbliższe lata zostaną odpowiednio wykorzystane, to jakość pracy branży drogowej ulegnie znacznej poprawie”.

Lakshmi N. Mittal doktorem honoris causa AGH

Ważnym wydarzeniem w życiu Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie było nadanie tytułu doktora honoris causa Lakshmiemu N. Mittalowi, prezesowi zarządu ArcelorMittal. Także i w tej branży kryzys daje się we znaki. Mittal skarżył się na kondycję rynku stalowego oraz rosnące koszty funkcjonowania koncernu w Polsce wskutek m.in. coraz wyższych cen energii i wysokiego opodatkowania wyrobów stalowych.

Uczestnicy V Światowej wyprawy mostowej „Zjednoczone Emiraty Arabskie 2012


W styczniu na Politechnice Krakowskiej odbyło się wyjątkowe spotkanie środowiska mostowców. Okazją był wernisaż wystawy fotografii z XVIII Europejskiej Wyprawy Mostowej „Austria – Korsyka 2012”, połączony ze spotkaniem uczestników wypraw mostowych „Austria – Korsyka 2012” i „Zjednoczone Emiraty Arabskie 2012”. Było tłumnie, wesoło i kolorowo. Od wielu lat wyprawy mostowe organizuje Katedra Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, a ich opiekunem merytorycznym jest prof. Kazimierz Flaga. Relację z tej sympatycznej imprezy zamieszczamy na łamach.
W tym numerze inaugurujemy nowy cykl, realizowany z Polską Fundacją Technik Bezwykopowych (PFTT). Celem naszej wspólnej inicjatywy jest to, by w jeszcze większym stopniu niż dotychczas przybliżać Państwu zagadnienia dotyczące światowych osiągnięć z zakresu technologii bezwykopowych. Co cztery miesiące w „NBI” będziemy zamieszczać informacje na temat najciekawszych urządzeń, rozwiązań materiałowych, technologii oraz inwestycji bezwykopowych prezentowanych w czasopiśmie “Trenchless International”. Jest to organ prasowy Międzynarodowego Stowarzyszenia Technologii Bezwykopowych (ISTT), a pośrednio także PFTT, która od 15 lat jest członkiem tej organizacji.

Regeneracja sieci wodociągowej rękawem elastycznym o konstrukcji nośnej


Pozostając przy tematyce technologii bezwykopowych, na zakończenie polecam artykuł opisujący regenerację sieci wodociągowej rękawem elastycznym o konstrukcji nośnej. System BlueLine opracowała firma Preuss Pipe Rehabilitation Polska Sp. z o.o., która z powodzeniem realizuje w tym zakresie projekty regeneracji infrastruktury podziemnej, czego potwierdzeniem jest opisywana inwestycja w Krakowie.

 

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny


Nowy Bilfinger (PDF)
Autor: Mateusz Gdowski, Bilfinger Infrastructure SA
[bez logowania]
Bilfinger Berger Budownictwo SA kontynuuje ekspansję na zagraniczne rynki. Pod nową, prostszą nazwą – Bilfinger Infrastructure – polska firma będzie prowadzić prestiżowe projekty w Skandynawii i w Niemczech.

20 mld zł na inwestycje drogowe w 2013 r. (PDF)
Autor: Katarzyna Bednarz, analityk rynku budowlanego, PMR
[bez logowania]
Od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej wkład budownictwa drogowego w branżę budowlaną rósł nieprzerwanie, osiągając w 2011 r. udział na poziomie 28%.

Wyprawy mostowe we wspomnieniach (PDF)
Autor: Anna Brodzka, Biuro Turystyczne Anitour
[bez logowania]
12 stycznia 2013 r. w sali konferencyjnej Politechniki Krakowskiej odbył się wernisaż wystawy fotografii z XVIII Europejskiej Wyprawy Mostowej „Austria – Korsyka 2012” autorstwa Jana Zycha oraz spotkanie uczestników wypraw mostowych „Austria – Korsyka 2012” i „Zjednoczone Emiraty Arabskie 2012”. Przybyło 80 osób.

Przeprawa mostowa przez Wisłę koło Kwidzyna (PDF)
Autor: Piotr Michalski, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku
[bez logowania]
W województwie pomorskim koło Kwidzyna powstaje długo wyczekiwana przez mieszkańców obu brzegów Wisły przeprawa. Połączy ona dwa duże regiony województwa – Kociewie z Powiślem.

Zabezpieczenie skarp głębokich wykopów przy budowie obwodnicy Przemyśla (PDF)
Autor: Robert Sołtysik, Soley Sp. z o.o.
[bez logowania]
Od kilku lat przy realizacji licznych kontraktów drogowych w Polsce dla zabezpieczenia skarp głębokich wykopów coraz powszechniej stosuje się metodę gwoździowania gruntu. Pierwsze duże realizacje zabezpieczeń skarp w tej technologii miały miejsce przy budowie drogi ekspresowej S69 na odcinku Żywiec – Zwardoń.

Innowacyjne technologie w budownictwie, cz. 1 (PDF)
Autor: Krzysztof Berger, Janusz Tadla, Freyssinet Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Nowoczesne technologie przychodzą z pomocą inwestorom, projektantom oraz wykonawcom konstrukcji inżynierskich. Wybór poszczególnych rozwiązań zależy zwykle od czynników ekonomicznych i możliwości technicznych, dlatego do osiągnięcia sukcesu niezbędna jest współpraca pomiędzy inwestorem, wykonawcą i projektantem już od pierwszych etapów procesu budowlanego.

Co nowego w mostownictwie? (PDF)
Autor: Grażyna Czopek, przewodnicząca ZMRP Oddział Małopolski
[bez logowania]
Od siedmiu lat w Czechach odbywają się szkolenia poświęcone zagadnieniom związanym z budownictwem drogowo-mostowym, organizowane przez Oddział Małopolski Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Co nowego w mostownictwie?. Z reguły uczestniczy w nich ok. 70–80 osób. Tym razem do Czech wybrały się 52 osoby.

Projekt tunelowy Blanka w Pradze czeskiej (PDF)
Autor: Anna Siedlecka
[bez logowania]
Największą podziemną inwestycją obecnie budowaną w Czechach jest bez wątpienia kompleks tunelowy Blanka w Pradze. Ten rozległy projekt, realizowany w ramach budowy północno-zachodniego odcinka obwodnicy miasta, ma całkowitą długość 6382 m i dopełnia już otwartą, 17-kilometrową część obwodnicy z tunelami Zlíchovskim, Mrázovką i Strahovskim. Po oddaniu do użytkowania, co zaplanowano na 2014 r., powstanie najdłuższy tunel w Czechach i najdłuższy tunel miejski w Europie; jednocześnie będzie on również najdłuższym jednolitym tunelem wykonanym metodą górniczą na terenie Czech – o długości aż 2,23 km.

Budowa nowego mostu Trojskiego w Pradze (PDF)
Autor: prof. ing. Jan L. Vítek, CSc., FEng., Metrostav a.s., ing. Ladislav Šašek, CSc., ing. Robert Brož, PHD., ing. Vladimír Janata, CSc.
[bez logowania]
Obecnie w Pradze budowana jest północna część obwodnicy miasta. Projekt ten jest znany pod nazwą kompleks tunelowy Blanka, a w jego skład wchodzą liczne budowle tunelowe. Do kompleksu zaliczany jest również nowy most przez Wełtawę, który będzie służył komunikacji tramwajowej, samochodowej oraz pieszej. Po jego ukończeniu możliwa będzie rozbiórka istniejącego mostu tramwajowego, który jest eksploatowany od czasu ostatniej przebudowy mostu Barykadników.

Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach (PDF)
Autor: mgr inż. Dominika Lichosik, Politechnika Świętokrzyska w Kielcach, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych
[bez logowania]
Polska Fundacja Technik Bezwykopowych (PFTT) wraz z redakcją czasopisma „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” zamierza w jeszcze większym stopniu niż dotychczas przybliżać Państwu zagadnienia dotyczące światowych osiągnięć z zakresu technologii bezwykopowych. Wspólnie podjęta inicjatywa będzie polegała na zamieszczaniu co cztery miesiące na łamach „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego” informacji na temat najciekawszych urządzeń, rozwiązań materiałowych, technologii oraz inwestycji bezwykopowych prezentowanych w międzynarodowym czasopiśmie “Trenchless International”.

VI konkurs PFTT rozstrzygnięty (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, prezes zarządu PFTT
[bez logowania]
Zarząd Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych (PFTT), zrzeszonej w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Technik Bezwykopowych (ISTT) z siedzibą w Londynie, skupiającym ponad 20 organizacji członkowskich z najbardziej aktywnych w stosowaniu technik bezwykopowych krajów świata, rozstrzygnął konkurs na najlepsze w 2012 r. prace magisterskie propagujące techniki bezwykopowe.

Innowacje w branży technologii bezwykopowych nagrodzone Expertami 2012 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, dr inż. Justyna Lisowska, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki, Katedra Wodociągów i Kanalizacji
[bez logowania]
Organizatorzy jubileuszowej V Międzynarodowej Konferencji Technologie bezwykopowe No-Dig Poland 2012, która odbyła się 17–19 kwietnia 2012 r. w Kielcach-Cedzynie, przyznali nagrody oraz wyróżnienia Expert 2012 firmom, które w latach 2010–2011 wprowadziły na krajowy rynek innowacyjne urządzenia, produkty oraz zrealizowały innowacyjne projekty związane z branżą bezwykopową.

Celność kretów TERMA (PDF)
Autor: Krzysztof Dydel, Terma Sp. z o.o.
[bez logowania]
TERMA Sp. z o.o. jest wiodącym w kraju producentem maszyn przeciskowych zwanych kretami lub w innych językach – rakietami ziemnymi. Maszyny znane są obecnie na rynku jako marka MAX Siła Przebicia.

System BlueLine – regeneracja sieci wodociągowej rękawem elastycznym o konstrukcji nośnej w Krakowie (PDF)
Autor: Christoph Pietryja, PREUSS Pipe Rehabilitation Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Mocno zurbanizowane obszary miejskie i przemysłowe, zwarta budowa i stale rosnące natężenie ruchu kołowego sprzyjają coraz szerszemu zastosowaniu bezodkrywkowej metody regeneracji rurociągów rękawem o konstrukcji nośnej. Firma Preuss Pipe Rehabilitation (PPR) Polska Sp. z o.o. z powodzeniem realizuje w tym zakresie projekty regeneracji infrastruktury podziemnej.

Budowa tunelu drogowego pod Martwą Wisłą (PDF)
Autor: Iwona Żygowska, wiceprezes GIK Sp. z o.o., Adam Łosiński, inżynier budowy GIK Sp. z o.o.
[bez logowania]
Budowa tunelu drogowego pod Martwą Wisłą jest elementem spójnej całości, określanej jako Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk – Trasa Słowackiego. Inwestycja warta 1,420 mln zł jest w 85 % finansowana z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Beneficjantem dotacji jest Gmina Miasta Gdańsk.

Infrastruktura Polska (PDF)
Autor: Katarzyna Bandyra, Executive Club Sp. z o.o.
[bez logowania]
Tegoroczna konferencja Infrastruktura Polska była okazją do spotkania w jednym miejscu i czasie, na neutralnym gruncie, przedstawicieli zleceniodawców i wykonawców. Po dramatycznych wydarzeniach 2012 r. spodziewaliśmy się ostrej polemiki, natomiast zamiast burzliwych i jałowych sporów, spotkanie okazało się wyjątkowo merytorycznym forum wymiany poglądów obu stron.

Największa inwestycja kolejowa w Małopolsce i na Podkarpaciu (PDF)
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe SA
[bez logowania]
Modernizacja linii kolejowej Kraków – Rzeszów to szansa na rozwój w całym regionie. Jej znaczenie odczują zarówno pasażerowie podróżujący na tej trasie, jak i przedsiębiorstwa eksportujące swoje towary za dwie (wschodnią i zachodnią) granice kraju. Prace umożliwią pociągom pasażerskim osiągnięcie prędkości 160 km/h, co przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu aż o 71 minut. Dzięki tej inwestycji szybciej pojadą również pociągi towarowe – 120 km/h, co wpłynie na większą konkurencyjność transportu kolejowego.

Modyfikacja podłoża gruntowego pod niskimi nasypami – kolumny MSC (Menard Supple Columns) (PDF)
Autor: Norbert Kurek, Adam Zaremba, Menard Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Przeprowadzona analiza przypadku potwierdziła słuszność założeń projektowych oraz techniczne zalety technologii kolumn podatnych MSC (Menard Supple Columns). Pozwala to z pełną świadomością i ograniczeniem ryzyk technicznych rozwiązywać problemy niskich nasypów typu parkingi oraz drogi dojazdowe.

Trwałość ścian oporowych z gruntu zbrojonego (PDF)
Autor: Magdalena Zawisza, ViaCon Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Firma ViaCon Polska Sp. z o.o. posiada w swojej ofercie cztery systemy ścian oporowych z gruntu zbrojonego. Jednym z nich są ściany oporowe ViaWall A typ 1.

Projektowanie przepustów według eurokodów. Cz. I. Wprowadzenie (PDF)
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., Żmigród
[bez logowania]
W ostatnich latach korzystanie z norm europejskich w zakresie projektowania obiektów infrastruktury komunikacyjnej stało się powszechne. Dotyczy to także konstrukcji przepustów i przejść dla zwierząt zarówno w ciągu dróg kołowych, jak i kolejowych. Duża liczba obecnie projektowanych i wykonywanych nowoczesnych przepustów opiera się na wykorzystywaniu tych nowych norm.

Targi WOD-KAN coraz bliżej (PDF)
Autor: Dorota Jakuta, dyrektor Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie
[bez logowania]
7 maja 2013 r. rozpoczną się XXI Międzynarodowe Targi Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN 2013. Jak co roku, odbędą się w Bydgoszczy na terenach Centrum Wystawienniczo-Targowego w Myślęcinku.


Reklamy
Wodociągi Miasta Krakowa Eurovia Keller Geobrugg Palisander PPI Chrobok Noe Luxo
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję