YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 2(29) marzec-kwiecień 2010

29




W numerze

Budownictwo podziemne staje się coraz ważniejszym segmentem budownictwa w Polsce. Zyskuje na znaczeniu wprost proporcjonalnie do wzrostu cen gruntu w miastach i braku wolnych przestrzeni do budowania. Patrząc szerzej, odgrywa rolę miastotwórczą.


Tunel Emilia w LalikachBudowle podziemne, a zwłaszcza tunele komunikacyjne, są narzędziem do rozwiązywania wielu problemów współczesnych miast, takich jak m.in. przeciążenie tras komunikacyjnych ciężkim transportem samochodowym i konieczność rozbudowywania tych tras, tworzenie warunków do rozwoju zintegrowanej komunikacji publicznej (metro, podziemny tramwaj, przystanki autobusu) zastępującej prywatny transport, niedostatek terenów rekreacyjnych. W tunelach zbiorczych można umieścić i łatwo kontrolować całą techniczną infrastrukturę miejską (kable, przewody różnych mediów itp.). Wzorem innych krajów, powinniśmy dążyć do tego, aby tunele były obiektami wielofunkcyjnymi. Dobrym przykładem wieloaspektowego wykorzystania budowli podziemnej jest miejski tunel autostradowy w stolicy Malezji, Kuala Lumpur, który w okresach silnych opadów deszczu pełni funkcję burzowca i częściowo zbiornika retencyjnego.

Widać wyraźnie, że polscy inwestorzy mają świadomość konieczności rozwijania budownictwa podziemnego, zarówno kubaturowego, jak i komunikacyjnego. 5 marca oddano do ruchu odcinek drogi ekspresowej S69 Szare – Laliki, przebiegający częściowo pierwszym pozamiejskim tunelem drogowym w Polsce. Tunel drogowy w Lalikach liczy 678 m. Budowano go dwa lata, a jego zadaniem jest przeprowadzenie trasy przez Sobczakową Grapę (766 m n.p.m.) w Beskidzie Żywieckim. Obszerną relację z uroczystości uruchomienia tunelu przedstawimy w następnym numerze naszego magazynu. Jednak już teraz mogą Państwo przeczytać niezwykle interesujące artykuły poświęcone problematyce budownictwa podziemnego, która zajęła wiodące miejsce w tym wydaniu „NBI”.
Szczególnie polecam artykuł Wojciecha Grodeckiego z Podkomitetu Budownictwa Podziemnego Polskiego Komitetu Geotechniki pod znamiennym tytułem Dlaczego budować pod ziemią?. Wśród wielu powodów, które padają w tym bardzo interesującym materiale, jest też argument finansowy. „Należy starać się zwalczać dość powszechny pogląd, że budowle podziemne są wielokrotnie droższe od innych rozwiązań infrastrukturalnych. Pogląd ten jest oparty na prostym policzeniu jedynie kosztów inwestycyjnych, bez uwzględnienia porównawczych kosztów eksploatacyjnych i społecznych, faktu zajmowania przez te budowle znacznie mniejszej, kosztownej powierzchni terenu” – pisze Wojciech Grodecki i dodaje: „W odróżnieniu od wiaduktów, estakad czy kładek, tunele nie stanowią obcego elementu w krajobrazie miasta, nie zamykają perspektywy ulic, nie zasłaniają widoku ciekawych budowli naziemnych”.
Pierwszy pozamiejski tunel drogowy w PolsceW stronę budownictwa podziemnego, zwłaszcza tuneli drogowych i kolejowych, zwraca się szerszym frontem Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa SA, główny wykonawca szybów w polskim górnictwie miedziowym, ale też budowniczy tunelu szlakowego warszawskiego metra B23 i ostatniej stacji I linii – A23 Młociny oraz infrastruktury podziemnej krakowskiego Szybkiego Tramwaju, a wkrótce także tunelowej łącznicy do lotniska Okęcie. Prezes firmy Jacek Kulicki podkreśla w wywiadzie, że PeBeKa dysponuje technologiami i umiejętnościami potrzebnymi do wykonania niemal każdego zlecenia związanego z budownictwem metropolitalnym, które staje się dzisiaj ważnym elementem krajobrazu współczesnych miast, gdyż coraz więcej inwestycji realizowanych jest w obrębie wielkich aglomeracji – tętniących życiem organizmów o skomplikowanej infrastrukturze.
Wraz z rozwojem budownictwa podziemnego dynamicznie rozwijają się służące mu technologie. O możliwościach, jakie daje stosowanie niekonwencjonalnych urządzeń tarczowych, tj. o przekroju niekołowym, pisze dr Agata Zwierzchowska. Podając liczne przykłady, wskazuje, że przy użyciu nowych technologii można wbudować tunele o różnych kształtach, które zapewniają zmniejszenie niewykorzystanej przestrzeni w przekroju, a nawet wbudować dwa lub trzy tunele równolegle obok siebie.
Za dynamicznym rozwojem tego segmentu budownictwa podąża całe jego otoczenie. Budowa dużych obiektów kubaturowych, dróg i linii kolejowych czy linii metra wiąże się m.in. z wykonywaniem i projektowaniem głębokich wykopów. Tu polecam Państwu artykuł prof. Anny Siemińskiej-Lewandowskiej, która szczegółowo omawia zagadnienia doboru obudowy wykopów, metod budowy oraz projektowania ścian wykopów.

Mariusz Karpiński-Rzepa
Redaktor naczelny



Dlaczego budować pod ziemią? (PDF)
Autor: dr inż. Wojciech Grodecki, Podkomitet Budownictwa Podziemnego Polskiego Komitetu Geotechniki, WARBUD SA
[bez logowania]

Energetyka przyszłością polskiego budownictwa – nadchodzą inwestycje warte 200 mld (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, analityk rynku budowlanego, PMR
[bez logowania]

W skrócie (PDF)
Autor: Bilans polskiego budownictwa drogowego; Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w kolejnictwie; Konkurs PFTT; Budma i Bumasz 2010
[bez logowania]

Budowa stadionu Cracovia (PDF)
Autor: Juliusz Sikora, dyrektor ALPINE Construction Polska sp. z o.o., Anna Janas-Karaś, ALPINE Construction Polska sp. z o.o.
[bez logowania]

Urządzenia wiertnicze Liebherr – seria LB (PDF)
Autor: Iwona Schilz, LIEBHERR-POLSKA sp. z o.o.
[bez logowania]

Budowa mostu przez Odrę w Kędzierzynie-Koźlu (PDF)
Autor: mgr inż. Andrzej Sikorski, Bilfinger Berger Budownictwo SA, Oddział Mostowy PPRM
[bez logowania]

Nietypowe rozwiązania deskowań i rusztowań przy budowie węzła Sośnica (PDF)
Autor: mgr inż. Sławomir Adamczyk, dyrektor Działu Mostowego, Harsco Infrastructure Polska sp. z o.o.
[bez logowania]

Przepust kolejowy z rur z żywic poliestrowych CC-GRP Hobas (PDF)
Autor: Robert Strużyński, Tomasz Filipek, HOBAS System Polska sp. z o.o.
[bez logowania]


XVI Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego  AUTOSTRADA-POLSKA (PDF)
Autor: Targi Kielce sp. z o.o.
[bez logowania]

Gigantyczne rury dla francuskiej elektrowni CombiGolfe (PDF)
Autor: Monika Tarnawska, KWH Pipe Poland, Tina Hellman, KWH Pipe Ltd
[bez logowania]

Realizujesz kontrakt? Dopilnuj jego ubezpieczenia (PDF)
Autor: Małgorzata Mleczak, prezes zarządu EXITO BROKER sp. z o.o.
[bez logowania]



Zastosowanie niekonwencjonalnych urządzeń tarczowych o przekroju niekołowym (PDF)
Autor: dr inż. Agata Zwierzchowska, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych, Politechnika Świętokrzyska, mgr inż. Angelika Żebrowska, mgr inż. Krzysztof Omelański, absolwenci Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Świętokrzyskiej
[bez logowania]


Targi WOD-KAN 18–20 maja 2010 r. w Bydgoszczy (PDF)
Autor: Dorota Jakuta, komisarz targów, Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
[bez logowania]

Budowa obiektu a obudowa wykopu – niełatwe zależności - Aktualne problemy budowy i projektowania głębokich wykopów, cz. 1 (PDF)
Autor: prof. nzw. dr hab. inż. Anna Siemińska-Lewandowska, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej
[bez logowania]


Nowoczesne pompy nurnikowe dla wiertnictwa i iniekcji (PDF)
Autor: mgr inż. Mieczysław Gorzoch, BPH „BIPROMASZ” Bydgoszcz
[bez logowania]

Mosty miasta szogunów (PDF)
Autor: Krzysztof Dąbrowiecki
[bez logowania]

Wiadukty i rytm podróży - Wiadukty nad autostradami – estetyka a funkcjonalność, cz. 1 (PDF)
Autor: dr hab. inż. Grażyna Łagoda, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej
[bez logowania]

Metody obliczeń konstrukcji przepustów. Cz. I. Ogólne zasady obliczeń - Przepusty w infrastrukturze komunikacyjnej (PDF)
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna sp. z o.o., Żmigród
[bez logowania]



Reklamy
Noe PPI Chrobok Keller Luxo Wodociągi Miasta Krakowa Geobrugg Eurovia Palisander
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję