YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


GDDKiA wydłuży drogę ekspresową S8
Droga krajowa nr 8 w Polsce liczy blisko 830 km, z czego w standardzie drogi ekspresowej jest ok. 560 km. W najbliższych latach przybędzie kolejne ok. 80 km dwujezdniowej eski na odcinku Wrocław (Magnice) – Kłodzko. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




Konferencja „Geosyntetyki w budowie dróg GeoRoad20”, 09.09.2020, Warszawa 2020-09-09
Instytut Badawczy Dróg i Mostów serdecznie zaprasza do udziału w konferencji „Geosyntetyki w budowie dróg GeoRoad20”, która odbędzie się w dniu 9 września 2020 roku w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


Nawierzchnie betonowe a zrównoważone budownictwo
Pierwsze polskie doświadczenia z budową nawierzchni betonowych miały miejsce ok. sto lat temu. Od ponad wieku nie zmieniły się także podstawowe zasady produkcji betonu. Niemniej w budownictwie drogowym i mostowym dzięki betonom nowej generacji można dziś stosować rozwiązania, które do tej pory były nieosiągalne. Wysoka trwałość betonu oraz coraz większa wiedza i doświadczenie wykonawców sprawiają, że na polskich drogach spotyka się go coraz częściej.[...]


Badania powietrza gruntowego dla celów oceny zagrożeń
Obecnie obowiązujące przepisy prawa środowiskowego obligują do przeprowadzenia oceny występowania znaczącego zagrożenia dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska w procesie uzgadniania sposobu remediacji. [...]



NBI 1 (88) styczeń – luty 2020

88




W numerze

Serdecznie zapraszam do wzięcia udziału w IX Międzynarodowej Konferencji Technologie Bezwykopowe NO-DIG POLAND 2020, która odbędzie się 23–24 kwietnia 2020 r. w Krakowie. Aktualna edycja dzięki bogatym sesjom naukowym i możliwości bezpośredniego zapoznania się z najnowocześniejszymi technologiami będzie podkreślała coraz bardziej strategiczne znaczenie technologii bezwykopowych jako motoru napędowego dla rozwoju infrastruktury w kraju.


Podczas konferencji po raz pierwszy odbędą się warsztaty techniczno-organizacyjne poświęcone poprawnej realizacji przetargów na bezwykopowe rehabilitacje przewodów, których współorganizatorem jest Polska Fundacja Technik Bezwykopowych oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji SA w Krakowie. W trakcie konferencji już po raz dziewiąty firmom z branży technologii bezwykopowych zostaną wręczone nagrody EXPERT 2020 za innowacyjność ich produktów i technologii w zakresie budowy i odnowy sieci podziemnych. Przyznane w konkursie statuetki stanowią wyraz uznania dla zrealizowanych innowacyjnych projektów i produktów wprowadzonych na rynek w branży bezwykopowej. Szczegóły na temat konferencji oraz dodatkowe artykuły podejmujące zagadnienia inżynierii bezwykopowej znajdą Państwo w numerze.


Przepusty i przejścia dla zwierząt to obiekty o strategicznym znaczeniu dla ekosystemu, będące zarazem istotnym kosztem inwestycji drogowych. Stanowią przy tym duże wyzwanie, począwszy od kwestii lokalizacji tych obiektów, przez projektowanie i budowę, a skończywszy na utrzymaniu. Właśnie tym istotnym zagadnieniom została poświęcona XIII Świąteczna Konferencja Naukowo-Techniczna Przepusty i przejścia dla zwierząt, która odbyła się 10–12 grudnia 2019 r. w Krakowie. Uwieńczeniem konstruktywnego spotkania było zebranie wniosków. Należy m.in. opracować katalog typowych (zalecanych do szerokiego stosowania) rozwiązań konstrukcyjnych i wyposażenia przejść dla zwierząt, dążyć do współpracy inżynierów i przedstawicieli ochrony środowiska oraz zwiększać świadomość społeczeństwa na temat znaczenia przejść dla zwierząt przez właściwą edukację. Powinno to stanowić kolejny z głównych aspektów tematyki przejść dla zwierząt, oprócz aspektu ekologicznego, technicznego i prawnego. Zapraszam do lektury całego artykułu.

Rok 2019 GDDKiA zakończyła, realizując 80 zadań drogowych o łącznej długości ponad 960 km. Udostępniono do ruchu 460 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 4121,3 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1696,2 km autostrad i 2425,1 km dróg ekspresowych. W 2019 r. podpisano dziewięć umów na budowę 160,8 km dróg łącznie i ogłoszono 34 postępowania przetargowe na zadania o łącznej długości 480,3 km.

Wspólnie z przedstawicielami inwestorów, wykonawców i specjalistów próbujemy ocenić 2019 r. oraz wskazać perspektywy dla budownictwa i branży wodociągowej w 2020 r.
Z Sebastianem Lewińskim, szefem ds. bhp w Warbud SA, rozmawiamy o bezpieczeństwie, które jest inwestycją w człowieka. Bhp stanowi nieodłączny element zarządzania procesami budowy, a profilaktyka jest o wiele tańsza niż leczenie skutków wypadków, często nieodwracalnych za żadne pieniądze. Idealna sytuacja w budownictwie, do której cały czas dążymy, to bezwypadkowa realizacja inwestycji.


W numerze przedstawiamy trzy tematy specjalne: bhp w branży budowlanej, rury i ich zastosowanie w budownictwie oraz rozpoznanie i badanie podłoża gruntowego.

 
Tomasz Kusznierewicz, prezes zarządu Optem Sp. z o.o., opowiada o autorskich rozwiązaniach, które są znakiem rozpoznawczym firmy. „Wprowadzając rozwiązania na rynek, zauważyliśmy, że inwestorów czy generalnych wykonawców interesuje bardzo często kompleksowe rozwiązanie. Dlatego powziąwszy informację o zaistniałej przeszkodzie lub problemie, najpierw robimy projekt, a potem, już przy realizacji, stosujemy optymalne rozwiązanie i oddajemy gotowy obiekt pod klucz. Oczywiście z 10-letnią gwarancją wykonania” – mówi prezes Kusznierewicz.

Prof. Wojciech Radomski kontynuuje rozważania na temat dokąd zmierza mostownictwo na świecie i w Polsce. Można przewidywać, że w dalszym ciągu – przynajmniej w najbliższych latach – dominacja osiągnięć mostowych krajów azjatyckich będzie trwać w skali globalnej. Cały świat mostowy – projektanci, wykonawcy, zarządcy – musi być w coraz większym stopniu świadomy społecznych i kulturowych skutków swoich decyzji technicznych. Do tego potrzebne są tzw. umiejętności miękkie, które powinny być także rozwijane w czasie kształcenia kadr mostowych.


Seminarium Wrocławskie Dni Mostowe Mosty a środowisko odbyło się 28 i 29 listopada 2019 r. we Wrocławiu. Uczestnicy obrad opracowali wnioski, a mianowicie, że należy wykonać audyt techniczny budownictwa mostowego zrealizowanego w latach 
1990–2020 i ocenić, które rozwiązania sprawdziły się, a które należy wyeliminować, z uwagi na starzenie się infrastruktury mostowej większą uwagę poświęcić problemom utrzymania i bezpieczeństwa eksploatacji obiektów mostowych oraz przeanalizować celowość zamówień publicznych w systemie projektuj i buduj; zdaniem większości uczestników seminarium system ten nie przynosi pozytywnych efektów.

 

Podróże Subaru Foresterem uzależniają. Po ostatniej, która wiodła z Krakowa do Wenecji przez wysokoalpejską drogę Großglockner, jedną z największych atrakcji Austrii, postanowiliśmy zwiedzić kolejną górską trasę drogową i znajdujące się w jej pobliżu obiekty inżynieryjne. Tym razem celem dziennikarzy „NBI” była rumuńska Trasa Transfogarska, nie bez powodu uznawana za jedną z najpiękniejszych dróg na świecie. O tym, co się wydarzyło w trakcie wyjazdu, przeczytają Państwo w tym numerze.

 

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny

 


IX Międzynarodowa Konferencja Technologie Bezwykopowe NO-DIG POLAND 2020 (PDF)
Autor: Organizatorzy
[bez logowania]
Szanowni Państwo, serdecznie zapraszam do wzięcia udziału w IX Międzynarodowej Konferencji Technologie Bezwykopowe NO-DIG POLAND 2020, która odbędzie się w dniach 23–24 kwietnia 2020 r. w Krakowie.

100 lat Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów AGH
[bez logowania]
Uroczystości jubileuszowe 100-lecia Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie rozpoczęły się 4 października 2018 r. od inauguracji 100, roku akademickiego. Przez kolejny rok odbywały się różne wydarzenia, które miały uświetnić jubileusz uczelni.

Przepusty i przejścia dla zwierząt PPZ 2019 (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Przepusty i przejścia dla zwierząt to obiekty o strategicznym znaczeniu dla ekosystemu, będące zarazem istotnym kosztem inwestycji drogowych. Stanowią przy tym duże wyzwanie, począwszy od kwestii lokalizacji tych obiektów, przez projektowanie i budowę, a skończywszy na utrzymaniu.

TECH-BUD 2019 (PDF)
Autor: dr inż. Maciej Gruszczyński, Politechnika Krakowska
[bez logowania]
13–15 listopada 2019 r. odbyła się w Krakowie IV Konferencja ​ Naukowo-Techniczna TECH-BUD 2019, której organizatorem był Małopolski Oddział Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa w Krakowie. Tematyka konferencji obejmowała nowoczesne rozwiązania projektowe i materiałowo-technologiczne stosowane we współczesnych polskich realizacjach.

Bezpieczeństwo to inwestycja w człowieka (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Sebastianem Lewińskim, szefem ds. BHP w firmie Warbud SA.

Bhp w branży budowlanej (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Bezpieczeństwo i higiena pracy na rynku budowlanym jest jedną z nadrzędnych kwestii. Przestrzeganie stosownych przepisów decyduje o zdrowiu i życiu ludzi zaangażowanych w proces budowlany. Jak wynika z kontroli prowadzonych na budowach, występują na nich powtarzające się zagrożenia, wynikające z różnych względów, w tym lekceważenia przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Tymczasem wszelkie wykryte w tym zakresie nieprawidłowości nie dość, że mogą skutkować nałożeniem wysokich kar, to przede wszystkim często prowadzą do tragedii.

LITEBOX – Najlżejsze szalunki w Europie (PDF)
Autor: Marcin Kowalski, Titan Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Lekki, wydajny i bezpieczny – oto kluczowe cechy systemu aluminiowych szalunków wykopowych LITEBOX do zabezpieczania wykopów nawet do 6 m głębokości. System, niezastąpiony do zastosowań w warunkach zabudowy miejskiej, doskonale nadaje się m.in. do układania kabli, rur wodociągowych i gazowych, prowadzenia napraw lub prac kontrolnych. Bez względu na głębokość, szerokość czy stopień trudności system LITEBOX w łatwy sposób zabezpieczy wszystkie powszechnie wykonywane wykopy.

Przegląd inwestycji (PDF)
Autor:
[bez logowania]
Wkrótce rozpocznie się kolejna fragmentaryczna modernizacja elementów zabudowy regulacyjnej Odry, tzw. szybkich ostróg, na odcinku o długości 123 km od Ścinawy w województwie dolnośląskim do ujścia Nysy Łużyckiej w województwie lubuskim.

W 2019 r. udostępniono do ruchu 460 km nowych dróg (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów GDDKiA
[bez logowania]
Rok 2019 GDDKiA zakończyła, realizując 80 zadań drogowych o łącznej długości ponad 960 km. Udostępniono do ruchu 460 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 4121,3 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1696,2 km autostrad i 2425,1 km dróg ekspresowych. W 2019 r. podpisano dziewięć umów na budowę 160,8 km dróg łącznie i ogłoszono 34 postępowania przetargowe na zadania o łącznej długości 480,3 km.

Pierwsze oceny 2019 r. oraz perspektywy dla budownictwa i branży wodociągowej w 2020 r. (PDF)
Autor: Oprac. Redakcja
[bez logowania]
W 2019 r. udostępniliśmy kierowcom 460 km nowych dróg, kończąc go z kolejnym ponad 1000 km nowych odcinków w realizacji.

27 km tuneli drogowych już w najbliższych latach (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów GDDKiA
[bez logowania]
Budowa nowych dróg na terenie całego kraju i w bardzo zróżnicowanym terenie sprawia, że tunele stają się coraz częstszym elementem krajobrazu drogowego w Polsce. Obecnie na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA jest tylko jeden tunel o długości przekraczającej 500 m. Dzięki prowadzonym pracom projektowym, przetargom i realizowanym kontraktom w ciągu najbliższych lat łączna długość tuneli wzrośnie do blisko 27 km!

Kolektor Wiślany – najdłuższy mikrotuneling w Polsce (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w m. st. Warszawie SA
[bez logowania]
Kolektor Wiślany, który powstanie w Warszawie do końca 2023 r., będzie miał pojemność odpowiadającą ponad 13 basenom olimpijskim. Jego zadaniem będzie magazynowanie nadmiaru ścieków oraz wód opadowych spływających z lewobrzeżnej części miasta w czasie intensywnych opadów deszczu.

Rury i ich zastosowanie w budownictwie (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Powszechność różnego rodzaju rur w budownictwie sprawia, że nie sposób wymienić wszystkich możliwości ich zastosowania. Dążenie do podnoszenia wydajności układania rur w gruncie oraz coraz bardziej wymagające warunki instalacji sprawiają, że producenci rur konkurują ze sobą jakością materiałów, tak aby rury spełniały określone warunki wytrzymałościowe oraz zapewniały trwałość i niezawodność na długie lata. Szeroka paleta materiałów, z których obecnie produkuje się rury, daje inwestorom coraz większy wybór, uwzględniający zarówno kwestie technologiczne, jak i ekonomiczne.

Budowa wodociągu DN 400 i DN 200 wzdłuż obwodnicy Gliwic (PDF)
Autor: Krzysztof Napierała, Saint-Gobain PAM
[bez logowania]
Gliwice to jedno z lepiej skomunikowanych miast w Polsce. Na terenie Gliwic zlokalizowane są dwie autostrady – A1 i A4, które przecinają się na największym skrzyżowaniu autostradowym w kraju – węźle autostradowym Gliwice Sośnica. Przez Gliwice przebiega Drogowa Trasa Średnicowa, łącząca główne miasta na Śląsku. Obecnie jest budowana nowoczesna miejska obwodnica, która ma usprawnić warunki komunikacyjne terenów inwestycyjnych położonych w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Gliwicach. Wzdłuż obwodnicy powstaje rurociąg wodociągowy o średnicy DN 400 i DN 200 z żeliwa sferoidalnego.

Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, cz. 25 (PDF)
Autor: dr inż. Anna Parka, Politechnika Świętokrzyska, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych
[bez logowania]
W cyklu Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, przygotowywanym we współpracy z Polską Fundacją Technik Bezwykopowych, przedstawiamy pierwszą cześć skrótu najciekawszych artykułów zamieszczonych w 43. numerze czasopisma „Trenchless International”.

Rozpoznanie i badanie podłoża gruntowego (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Geotechniczna ocena warunków posadowienia, służąca do właściwego zaprojektowania bezpiecznego obiektu na podstawie przeprowadzonego rozpoznania podłoża, stanowi integralną część projektu budowlanego. Szczególna odpowiedzialność w tym zakresie spoczywa na inżynierach z branży generalnego wykonawstwa, projektantach oraz inwestorach. To w ich gestii leży zwrócenie uwagi na aspekty związane z odpowiednim przygotowywaniem dokumentacji badań podłoża gruntowego, będącej podstawą do właściwego określenia ryzyka geotechnicznego w realizowanym projekcie.

XV Wrocławskie Dni Mostowe 2019. Mosty a środowisko (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, Politechnika Wrocławska, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego i Programowego WDM, dr inż. Jerzy Onysyk, Zespół Badawczo-Projektowy Mosty-Wrocław S.C.
[bez logowania]
Seminarium Wrocławskie Dni Mostowe (WDM) Mosty a środowisko odbyło się 28 i 29 listopada 2019 r. w Centrum Kongresowym Politechniki Wrocławskiej. Seminarium poprzedziły warsztaty Zabezpieczenia antykorozyjne i kontrole stanu kabli sprężających oraz cięgien w konstrukcjach mostowych (27 listopada).

Optem – autorskie rozwiązania to nasz znak rozpoznawczy (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z mgr. inż. Tomaszem Kusznierewiczem, prezesem zarządu OPTEM Sp. z o.o.

Dokąd zmierza mostownictwo? Świat i Polska, cz. 2 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy
[bez logowania]
Tematem artykułu są kierunki rozwoju mostownictwa w ciągu najbliższych dwóch dekad. Jak w każdej innej dziedzinie, również w odniesieniu do mostownictwa przewidywanie oparte jest na obserwacji dotychczasowych tendencji rozwojowych i pewnego rodzaju ekstrapolowaniu tego, co było i jest, na to, co będzie. Świadomość tego, co może czekać budownictwo mostowe, jest ważna z wielu powodów, z których za najbardziej ogólne i mające zarazem największe znaczenie należy uznać nowoczesne realizacje celów gospodarczych i społecznych, przygotowanie kadr badawczych i inżynieryjnych do nowych wyzwań, możliwość uniknięcia poprzednio stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, materiałowych, technologicznych (wykonawczych) oraz eksploatacyjnych i utrzymaniowych, które okazały się niewystarczająco właściwe lub nawet błędne. Artykuł stanowi kontynuację tekstu opublikowanego w poprzednim numerze „NBI”. Wszystkie spostrzeżenia, uwagi i prognozy wynikają z subiektywnych obserwacji i przemyśleń autora.

NOVKOL 2019 (PDF)
Autor: Sergiusz Lisowski, sekretarz merytoryczny konferencji, Janina Mrowińska, sekretarz organizacyjny konferencji
[bez logowania]
4–6 grudnia 2019 r. w Zakopanem odbyła się 18. Konferencja Naukowo-Techniczna Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym NOVKOL 2019, zorganizowana przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie we współpracy z Krajową Sekcją Kolejową SITK RP, Politechniką Krakowską – Katedrą Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu, PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA i Małopolską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa w Krakowie. Na miejsce obrad konferencji wybrano hotel Nosalowy Dwór Resort & Spa.

Subaru Foresterem Trasą Transfogarską przez Rumunię (PDF)
Autor: Maria Szruba, Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Podróże Foresterem uzależniają. Po ostatniej, która wiodła z Krakowa do Wenecji przez wysokoalpejską drogę Großglockner, jedną z największych atrakcji Austrii, postanowiliśmy zwiedzić kolejną górską trasę drogową i znajdujące się w jej pobliżu obiekty inżynieryjne. Tym razem celem dziennikarzy „NBI” była rumuńska Trasa Transfogarska, nie bez powodu uznawana za jedną z najpiękniejszych dróg na świecie. Pokonaliśmy ją niezawodnym Foresterem IV, z silnikiem wolnossącym 2.0, predysponowanym do jazdy w trudniejszym terenie, co z całą mocą potwierdzamy.

XXV Europejska Wyprawa Mostowa Cypr 2019, cz. 1 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga dr h.c.m., mgr Ksenia Feigel-Młodkowska
[bez logowania]
Trasa XXV Europejskiej Wyprawy Mostowej wiodła na położoną na Morzu Śródziemnym piękną i fascynującą wyspę legendarnej Afrodyty – Cypr, gdzie według greckich mitów bogini miała narodzić się z ulotnej morskiej piany.


Reklamy
Palisander Eurovia PPI Chrobok Geobrugg Keller Noe Wodociągi Miasta Krakowa Luxo
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję