REKLAMA

1 (82) styczeń – luty 2019

23 października 2018 r. otwarto najdłuższy most na świecie: Hongkong – Zhuhai – Makau w prowincji Guangdong w Chinach, łączący Chiny kontynentalne z wyspiarskimi Makau i Hongkongiem. Honkgkong, Makau, Zhuhai to trzy główne miasta delty Rzeki Perłowej, określanej jako największa metropolia świata.

Most ma długość 55 km, kosztował ok. 15,9 mld USD i życie 18 ludzi. Obiekt jest dwujezdniowy, a każda jezdnia posiada trzy pasy ruchu. Budowa trwała 10 lat. Wykorzystano 400 tys. t stali. Odcinki biegnące nad morzem mają łącznie ok. 30 km długości. Aby umożliwić przepłynięcie największym statkom, na środku połączenia na odcinku 
ok. 7 km nie ma mostu, ale podmorski tunel między dwiema sztucznymi wyspami. Trasę z Hongkongu do Zhuhai można teraz pokonać samochodem w 30 minut. Wcześniej zajmowało to do 3 godzin.

Rozwój budownictwa mostowego ma miejsce także w Polsce. W naszym kraju zbudowano m.in. dwa największe w Europie mosty typu extradosed (w Kwidzyniu i na drodze krajowej nr 16 w ciągu obwodnicy Ostródy). Na całym świecie trwają prace nad nowatorskimi mostami zespolonymi, konstrukcjami z drewna klejonego i kompozytów. Istotne jest rozpoznanie najbardziej innowacyjnych obszarów rozwoju mostownictwa, a mianowicie konstrukcji hybrydowych. I właśnie tego typu mostom było poświęcone XIV seminarium Wrocławskie Dni Mostowe, zorganizowane 28–30 listopada 2018 r. na tamtejszej Politechnice. W numerze publikujemy obszerną relację z tego wydarzenia.

W 2019 r. przypada jubileusz 20-lecia istnienia Freyssinet Polska 
Sp. z o.o. W 1943 r. wybitny francuski inżynier, twórca wielkich budowli z betonu zbrojonego, Eugène Freyssinet, założył firmę, która dziś jest znana na całym świecie, ma przedstawicielstwa w ponad 50 krajach, a od połowy lat 90. XX w. działa również w Polsce, biorąc udział w budowaniu naszej infrastruktury drogowo-mostowej. Na łamach „NBI” prezentujemy osiągnięcia techniczne firmy Freyssinet Polska.

O stanie rynku budowlanego, kontraktach, firmie, pracownikach rozmawiamy z Dawidem Bajorkiem, dyrektorem Pionu Infrastruktury Mota-Engil Central Europe SA. Firma jest jednym z największych generalnych wykonawców na polskim rynku budowlanym, specjalizuje się w budownictwie drogowo-mostowym, kubaturowym, kolejowym oraz elektroenergetycznym.

Jak podaje w swoim raporcie GDDKiA, na koniec 2018 r. realizowała 113 budów dróg krajowych o łącznej długości 1425,6 km. W 2018 r. udostępniono do ruchu 321,4 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 3730,7 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1638,5 km autostrad i 2092,2 km dróg ekspresowych. W trakcie postępowań przetargowych jest 11 zadań o łącznej długości 119,5 km. Dalsze informacje znajdą Państwo w artykule.

W tym numerze relacjonujemy wiele ważnych wydarzeń branżowych, którym poświęcamy dużo miejsca i uwagi. 4 i 5 grudnia 2018 r. odbyła się 5. edycja konferencji Woda. Ścieki. Osady, zorganizowana przez Izbę Gospodarczą „Wodociągi Polskie”. W warszawskim hotelu Sheraton zgromadziło się ponad 170 przedstawicieli branży, którzy dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem. Pierwszy dzień konferencji poświęcony był bezpieczeństwu wody, natomiast drugi ściekom przemysłowym.

Rekordowa liczba 1060 uczestników wzięła udział w jubileuszowej 10. konferencji Dni Betonu, która od 8 do 10 października 2018 r. odbywała się w Wiśle. Drugie tyle widzów śledziło obrady przez Internet, gdyż po raz pierwszy były one transmitowane na żywo. Konferencja Dni Betonu to największe w Polsce spotkanie osób związanych nie tylko z produkcją i technologią betonu, ale przede wszystkim z szeroko rozumianym budownictwem. Jest organizowana co dwa lata przez Stowarzyszenie Producentów Cementu.

Od 21 do 23 listopada 2018 r. w hotelu Mercure Kasprowy Zakopane odbyła się XVII Konferencja Naukowo-Techniczna Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym. Wiele uwagi poświęcono nawierzchniom szynowym, podtorzu oraz systemom sterowania ruchem kolejowym. Omawiano też zagadnienia transportu szynowego w aglomeracjach.

Zapraszam do zapoznania się z tematami specjalnymi, których w tym numerze jest cztery: zarządzanie budową, modernizacja i budowa umocnień brzegowych, bezpieczeństwo na budowie oraz szalunki i deskowania. Są też artykuły z poczytnych cykli Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach oraz Przepusty i mosty ekologiczne, a także najnowszego, ale mającego już wiernych czytelników – Konstytucja kierowania samochodem.

Nasza Redakcja dzięki uprzejmości dystrybutora marki Subaru w Polsce uczestniczyła w szkoleniu Szkoły Jazdy Subaru, zorganizowanym w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy w Międzychodzie pod Poznaniem. Swoje umiejętności jazdy na torze testowaliśmy w samochodzie Subaru Impreza 2.0. Trening w SJS zalecany jest wszystkim kierowcom niezależnie od stażu za kierownicą, ponieważ – jak dowodzą wyniki badań – kierowcy nie są zdolni do 
samodoskonalenia się. Przez całe życie popełniają te same błędy, jeśli nikt ich nie skoryguje. Celem działania SJS jest nie tylko poprawa bezpieczeństwa użytkowników dróg, ale także tworzenie elity kierowców, którzy będą rozpoznawani na drodze przez swoje zachowanie i umiejętności. Polecam artykuł i kurs!

Artykuły z numeru:

REKLAMA

REKLAMA