YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Nowy wiadukt w Woli Filipowskiej
Nowy wiadukt drogowy nad linią kolejową, drogi i chodniki do niego prowadzące oraz przystanki autobusowe – tak inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych zmienia Wolę Filipowską. [...]

III Warsztaty Geologii Inżynierskiej




IV Konferencja Naukowo-Techniczna „TECH-BUD’2019”, 13-15.11.2019, Kraków 2019-11-13
Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa Oddział Małopolski w Krakowie serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w IV Konferencji Naukowo-Technicznej „TECH-BUD’2019”, która odbędzie się w dniach 13-15 listopada 2019 r. w Krakowie. Wiodącym tematem będą nowoczesne materiały, techniki i technologie we współczesnym budownictwie.[...]


Przepusty i przejścia dla zwierząt już wkrótce w Krakowie
Rozmowa z prof. UZ dr. hab. inż. Adamem Wysokowskim, kierownikiem Zakładu Dróg i Mostów na Uniwersytecie Zielonogórskim, przewodniczącym Komitetu Naukowego konferencji Przepusty i przejścia dla zwierząt.[...]


Pełen recycling plastiku jest możliwy
Reinhard Schneider, Marcin Dorociński i Marcin Meller wzięli udział w panelu dyskusyjnym „Czyste oceany bez plastiku – wizja czy przyszłość”. Problem plastiku jest jedną z najbardziej palących kwestii XXI wieku. Firma Werner & Mertz jest pionierem w dziedzinie 100% ponownego wykorzystania materiałów plastikowych - opakowania produktów marki Frosch powstają w 100% z materiałów pochodzących z recyklingu. Proekologiczną strategię firmy zaprezentował w Sopocie prezes firmy, Reinhard Schneider, laureat tegorocznej Niemieckiej Nagrody Ochrony Środowiska.[...]


Otwarto nową siedzibę Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie
29 października 2019 roku o godzinie 11 nastąpiło uroczyste otwarcie nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego (NNSU) w Krakowie-Prokocimiu. Od wmurowania kamienia węgielnego minęło 4,5 roku.[...]



NBI 1 (82) styczeń – luty 2019

82




W numerze

23 października 2018 r. otwarto najdłuższy most na świecie: Hongkong – Zhuhai – Makau w prowincji Guangdong w Chinach, łączący Chiny kontynentalne z wyspiarskimi Makau i Hongkongiem. Honkgkong, Makau, Zhuhai to trzy główne miasta delty Rzeki Perłowej, określanej jako największa metropolia świata.


 

Most ma długość 55 km, kosztował ok. 15,9 mld USD i życie 18 ludzi. Obiekt jest dwujezdniowy, a każda jezdnia posiada trzy pasy ruchu. Budowa trwała 10 lat. Wykorzystano 400 tys. t stali. Odcinki biegnące nad morzem mają łącznie ok. 30 km długości. Aby umożliwić przepłynięcie największym statkom, na środku połączenia na odcinku 
ok. 7 km nie ma mostu, ale podmorski tunel między dwiema sztucznymi wyspami. Trasę z Hongkongu do Zhuhai można teraz pokonać samochodem w 30 minut. Wcześniej zajmowało to do 3 godzin.

 

Rozwój budownictwa mostowego ma miejsce także w Polsce. W naszym kraju zbudowano m.in. dwa największe w Europie mosty typu extradosed (w Kwidzyniu i na drodze krajowej nr 16 w ciągu obwodnicy Ostródy). Na całym świecie trwają prace nad nowatorskimi mostami zespolonymi, konstrukcjami z drewna klejonego i kompozytów. Istotne jest rozpoznanie najbardziej innowacyjnych obszarów rozwoju mostownictwa, a mianowicie konstrukcji hybrydowych. I właśnie tego typu mostom było poświęcone XIV seminarium Wrocławskie Dni Mostowe, zorganizowane 28–30 listopada 2018 r. na tamtejszej Politechnice. W numerze publikujemy obszerną relację z tego wydarzenia.

 

W 2019 r. przypada jubileusz 20-lecia istnienia Freyssinet Polska 
Sp. z o.o. W 1943 r. wybitny francuski inżynier, twórca wielkich budowli z betonu zbrojonego, Eugène Freyssinet, założył firmę, która dziś jest znana na całym świecie, ma przedstawicielstwa w ponad 50 krajach, a od połowy lat 90. XX w. działa również w Polsce, biorąc udział w budowaniu naszej infrastruktury drogowo-mostowej. Na łamach „NBI” prezentujemy osiągnięcia techniczne firmy Freyssinet Polska.

 

O stanie rynku budowlanego, kontraktach, firmie, pracownikach rozmawiamy z Dawidem Bajorkiem, dyrektorem Pionu Infrastruktury Mota-Engil Central Europe SA. Firma jest jednym z największych generalnych wykonawców na polskim rynku budowlanym, specjalizuje się w budownictwie drogowo-mostowym, kubaturowym, kolejowym oraz elektroenergetycznym.

 

Jak podaje w swoim raporcie GDDKiA, na koniec 2018 r. realizowała 113 budów dróg krajowych o łącznej długości 1425,6 km. W 2018 r. udostępniono do ruchu 321,4 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 3730,7 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1638,5 km autostrad i 2092,2 km dróg ekspresowych. W trakcie postępowań przetargowych jest 11 zadań o łącznej długości 119,5 km. Dalsze informacje znajdą Państwo w artykule.

W tym numerze relacjonujemy wiele ważnych wydarzeń branżowych, którym poświęcamy dużo miejsca i uwagi. 4 i 5 grudnia 2018 r. odbyła się 5. edycja konferencji Woda. Ścieki. Osady, zorganizowana przez Izbę Gospodarczą „Wodociągi Polskie”. W warszawskim hotelu Sheraton zgromadziło się ponad 170 przedstawicieli branży, którzy dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem. Pierwszy dzień konferencji poświęcony był bezpieczeństwu wody, natomiast drugi ściekom przemysłowym.

 

Rekordowa liczba 1060 uczestników wzięła udział w jubileuszowej 10. konferencji Dni Betonu, która od 8 do 10 października 2018 r. odbywała się w Wiśle. Drugie tyle widzów śledziło obrady przez Internet, gdyż po raz pierwszy były one transmitowane na żywo. Konferencja Dni Betonu to największe w Polsce spotkanie osób związanych nie tylko z produkcją i technologią betonu, ale przede wszystkim z szeroko rozumianym budownictwem. Jest organizowana co dwa lata przez Stowarzyszenie Producentów Cementu.

 

Od 21 do 23 listopada 2018 r. w hotelu Mercure Kasprowy Zakopane odbyła się XVII Konferencja Naukowo-Techniczna Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym. Wiele uwagi poświęcono nawierzchniom szynowym, podtorzu oraz systemom sterowania ruchem kolejowym. Omawiano też zagadnienia transportu szynowego w aglomeracjach.

 

Zapraszam do zapoznania się z tematami specjalnymi, których w tym numerze jest cztery: zarządzanie budową, modernizacja i budowa umocnień brzegowych, bezpieczeństwo na budowie oraz szalunki i deskowania. Są też artykuły z poczytnych cykli Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach oraz Przepusty i mosty ekologiczne, a także najnowszego, ale mającego już wiernych czytelników – Konstytucja kierowania samochodem.

 

Nasza Redakcja dzięki uprzejmości dystrybutora marki Subaru w Polsce uczestniczyła w szkoleniu Szkoły Jazdy Subaru, zorganizowanym w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy w Międzychodzie pod Poznaniem. Swoje umiejętności jazdy na torze testowaliśmy w samochodzie Subaru Impreza 2.0. Trening w SJS zalecany jest wszystkim kierowcom niezależnie od stażu za kierownicą, ponieważ – jak dowodzą wyniki badań – kierowcy nie są zdolni do 
samodoskonalenia się. Przez całe życie popełniają te same błędy, jeśli nikt ich nie skoryguje. Celem działania SJS jest nie tylko poprawa bezpieczeństwa użytkowników dróg, ale także tworzenie elity kierowców, którzy będą rozpoznawani na drodze przez swoje zachowanie i umiejętności. Polecam artykuł i kurs!

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny

 


Woda. Ścieki. Osady. (PDF)
Autor: Małgorzata Massel
[bez logowania]
W dniach 4–5 grudnia 2018 r. odbyła się 5. edycja konferencji Woda. Ścieki. Osady, zorganizowana przez Izbę Gospodarczą „Wodociągi Polskie”.

Konstrukcje Budowlane 2018 (PDF)
Autor: Wioletta Reluga, Grupa PWN
[bez logowania]
30 listopada 2018 r. w Gdańsku odbyła się 5. edycja konferencji Konstrukcje budowlane. Po długiej selekcji ciekawych konstrukcyjnie budynków znajdujących się na terenie Polski na warsztat zdecydowano się wziąć budynek Muzeum II Wojny Światowej – nowy symbol Gdańska.

Zarządzanie budową (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W 2019 r. budownictwo czekają kolejne wyzwania. Inwestorzy zapowiadają wzrost liczby zamówień, jednak wykonawcy obawiają się braku odpowiednio wykwalifikowanych pracowników przy jednoczesnym wzroście płac i cen surowców. Jak zatem poprawić skuteczność prowadzenia inwestycji budowlanych? Z pewnością warto pomyśleć o optymalizacji rozwiązań projektowych oraz poprawie efektywności pracy przez wykorzystanie oprogramowania, systemów informatycznych czy dronów, które w znaczący sposób mogą usprawnić organizację pracy na budowie.

W 2018 r. przybyło 320 km nowych dróg krajowych (PDF)
Autor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
[bez logowania]
Na koniec 2018 r. GDDKiA realizowała 113 budów dróg krajowych o łącznej długości 1425,6 km. W 2018 r. udostępniono do ruchu 321,4 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 3730,7 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1638,5 km autostrad i 2092,2 km dróg ekspresowych. W trakcie postępowań przetargowych jest 11 zadań o łącznej długości 119,5 km.

Teraz wschód Polski (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Dawidem Bajorkiem, dyrektorem Pionu Infrastruktury Mota-Engil Central Europe SA.

XIV Wrocławskie Dni Mostowe 2018: Mosty hybrydowe (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, Politechnika Wrocławska
[bez logowania]
Kolejna, 14. edycja seminarium Wrocławskie Dni Mostowe została zorganizowana przez Katedrę Mostów i Kolei na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej 28–30 listopada 2018 r.

Szkoła Mikropali 2018 (PDF)
Autor: Marcin Kowalski, Titan Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Szkoła Mikropali to seria spotkań branżowych o charakterze warsztatowym, podczas których dzielimy się z uczestnikami naszą wiedzą i doświadczeniami w zakresie inżynierii geotechnicznej.

2018 ważnym rokiem dla rozwoju dróg w Małopolsce (PDF)
Autor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie
[bez logowania]
W 2018 r. w Małopolsce w trakcie realizacji były duże inwestycje drogowe, m.in. budowa wyczekiwanej przez kierowców drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki-Zdroju i dwujezdniowej drogi krajowej nr 47 od Rabki do Chabówki, która rozpoczęła się 2016 r.

X Dni Betonu 2018 (PDF)
Autor: Piotr Piestrzyński, Stowarzyszenie Producentów Cementu
[bez logowania]
Rekordowa liczba 1060 uczestników wzięła udział w jubileuszowej X Konferencji Dni Betonu, która od 8 do 10 października 2018 r. odbywała się w Wiśle. Drugie tyle widzów śledziło obrady konferencji przez Internet, gdyż po raz pierwszy były one transmitowane na żywo.

infraBIM 2018 (PDF)
Autor: prof. nadzw. dr hab. inż. Marek Salamak, Politechnika Śląska
[bez logowania]
W dniach 15–16 listopada 2018 r. w Krakowie odbyła się międzynarodowa konferencja InfraBIM czyli BIM w infrastrukturze transportowej. Jej organizatorem była fundacja Europejskie Centrum Cyfryzacji BIM (EccBIM) we współpracy z zespołem infraTEAM.

Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym 2018 (PDF)
Autor: Sergiusz Lisowski, sekretarz merytoryczny konferencji, Janina Mrowińska, sekretarz organizacyjny konferencji
[bez logowania]
W dniach 21–23 listopada 2018 r. w hotelu Mercure Kasprowy Zakopane odbyła się XVII Konferencja Naukowo-Techniczna Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym.

Modernizacja i budowa umocnień brzegowych (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo
[bez logowania]
Wybrzeże Bałtyku to obszar występowania coraz silniejszych sztormów zimowych. Ponadto na skutek ocieplania się klimatu rozwój morskiej pokrywy lodowej jest coraz słabszy. Wszystko to wzmaga procesy erozyjne i skutkuje niszczeniem brzegów klifowych i akumulacyjnych. Tym samym podejmowanie działań zmierzających do przeciwdziałania bądź spowalniania powyższych procesów, z zastrzeżeniem potrzeby zachowania naturalnych procesów dynamiki brzegowej, jest jak najbardziej uzasadnione.

20 lat Freyssinet w Polsce (PDF)
Autor: Wioletta Drukała-Ptak, Freyssinet Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
W 2019 r. Freyssinet Polska Sp. z o.o. świętuje jubileusz 20-lecia istnienia. Firma została założona w 1999 r., ale działalność rozpoczęła już wcześniej, gdyż w 1995 r. powstało Biuro Reprezentacji Technicznej Freyssinet w Polsce. Od połowy lat 90. XX w. Freyssinet bierze udział w budowaniu polskiej infrastruktury drogowo-mostowej.

II Lubelska Konferencja Techniki Drogowej (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
28–29 listopada 2018 r. w Lublinie odbyła się II Lubelska Konferencja Techniki Drogowej Podbudowy – wzmocnienia gruntu – drogi betonowe. W pierwszym dniu obrady toczyły się na Wydziale Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej. Działająca w jego ramach Katedra Dróg i Mostów była współorganizatorem wydarzenia.

Bezpieczeństwo na budowie (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Praca na budowie wiąże się z ryzykiem wypadku, dlatego każdy z pracowników powinien znać i przestrzegać zasad bhp, a pracodawca zapewniać odpowiednie warunki pracy. Warto także pamiętać, że każda budowa jest inna, w związku z czym są różne warunki pracy i zagrożenia zawodowe. By unikać wypadków, należy mieć świadomość tych zagrożeń, ale przede wszystkim stosować się do przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Szalunki i deskowania (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Na rynku dostępne jest obecnie szerokie spektrum rozwiązań w zakresie deskowań. Cechuje je nie tylko najwyższe zaawansowanie techniczne, ale także coraz większy poziom bezpieczeństwa użytkowników. Z całą pewnością producenci deskowań nie wyczerpali jeszcze możliwości usprawnienia procesów budowlanych za pomocą oferowanych produktów, a granica wydajności deskowań będzie przesuwana coraz dalej.

Lizboński most wiszący ponte 25 de Abril (PDF)
Autor: Krzysztof Dąbrowiecki
[bez logowania]
Sukces Johna Roeblinga polegający na budowie mostu wiszącego przez Niagarę w 1855 r. dał przekonanie, że możliwe jest poprowadzenie linii kolejowej w tego typu konstrukcji. Kilka lat później zaprojektowanie przez Roeblinga mostu Brooklińskiego (ukończonego przez Washingtona i Emilię w 1883 r.), uważanego przez wielu za największe osiągnięcie inżynierii lądowej XIX w., otworzyło drogę do budowy mostów wiszących o długich przęsłach.

Przepusty i mosty ekologiczne – cz. 24. Wykonawstwo konstrukcji gruntowo-powłokowych ze stalowych blach falistych, cz. 3. Roboty wykończeniowe (PDF)
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., Żmigród
[bez logowania]
W nawiązaniu do poprzedniego artykułu autorów [9] z tego cyklu [8], po omówieniu wykonywania zasadniczych elementów konstrukcji gruntowo-powłokowych kolejnym istotnym zagadnieniem są elementy dotyczące wykonawstwa prac wykończeniowych z elementami wyposażenia tych obiektów.

Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, cz. 21 (PDF)
Autor: dr inż. Justyna Lisowska, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych, inż. Agnieszka MroczkowskaA, inż. Olga Pedrycz, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki, Studenckie Naukowe Koło Inżynierów Środowiska „Krecik”
[bez logowania]
W cyklu Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, przygotowywanym we współpracy z Polską Fundacją Technik Bezwykopowych, przedstawiamy skrót najciekawszych artykułów zamieszczonych w 39. numerze „Trenchless International”.

XXIV Europejska Wyprawa Mostowa Słowacja – Czechy 2018, cz. 2 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, dr h.c.m., dr inż. Michał Pazdanowski
[bez logowania]
XXIV Europejska Wyprawa Mostowa trwała od 30 czerwca do 14 lipca 2018 r. i prowadziła przez Słowację i Czechy. Głównym organizatorem było Stowarzyszenie Wyprawy Mostowe przy współudziale firm Mosty Katowice Sp. z o.o. i Mosty Łódź SA. Jak zawsze trasę przygotował prof. Kazimierz Flaga z udziałem nieocenionego Franciszka Brodzkiego, właściciela Biura Turystycznego Anitour, współorganizatora wyprawy.

Szkoła Jazdy Subaru – pierwszy stopień zaliczony (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Być użytkownikiem samochodu marki Subaru i nie wziąć udziału w kursie doskonalenia techniki jazdy organizowanym przez Szkołę Jazdy Subaru to jak być w Paryżu i nie zobaczyć wieży Eiffla. O ile stanowi ona niekwestionowany symbol tego miasta, o tyle wyróżnikiem Subaru jest – zaraz obok dostarczania wyjątkowych doznań podczas jazdy – podejście do bezpieczeństwa w podróży. Bo wyszkolony kierowca to bezpieczny kierowca, a na tym marce Subaru zależy najbardziej.

Model dobrego kierowcy część 3 (PDF)
Autor: Marek Dworak, Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego w Krakowie
[bez logowania]
W cyklu artykułów, które mają za zadanie kompleksowo przedstawić wszystkie wymogi doskonałego kierowania samochodem, kontynuując temat realizacji jazdy, rozpoczynam omawianie zasad i szczegółów dotyczących wykonywania manewrów na drodze.

Galaxy Tab S4 i Galaxy A7 (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie testów urządzeń i materiałów producent
[bez logowania]
Po pojawieniu się urządzeń hybrydowych rynek tabletów zaczął się zauważalnie kurczyć. Nadal jednak jest w nich coś, co przyciąga. Zwłaszcza do tych z najwyższej półki, co do których ma się wysokie oczekiwania. Amatorów tabletów, które mogą więcej, nie zawiedzie z pewnością najnowszy tablet marki Samsung – Galaxy Tab S4, charakteryzujący się świetnymi komponentami, wysoką wydajnością i możliwością pracy w trybie komputera. Kolejną nowością od koreańskiego giganta jest Galaxy A7 z trzema modułami aparatu fotograficznego.


Reklamy
Geobrugg Uponor PAM Keller DCS MPWiK Kraków Aarsleff Soletanche
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję