1 (76) styczeń – luty 2018
Jak przewidują analitycy rynkowi, w 2018 r. branża budowlana może mieć problem z realizacją zleceń, ponieważ przyspieszyć mają inwestycje. Na dobre rozkręcą się przede wszystkim projekty infrastrukturalne finansowane z funduszy unijnych, więcej wydawać będą też samorządy.
Nie brakuje opinii, że firmy budowlane mogą zadławić się od nadmiaru inwestycji. Tymczasem branża mocno narzeka na rosnące ceny materiałów, usług podwykonawców i koszty zatrudnienia. Eksperci przewidują, że nie wszyscy dadzą sobie radę na rynku, czego skutkiem mogą być upadki firm, ale nie kryzys.
Jak podał w grudniu 2017 r. Główny Urząd Statystyczny, poprawę koniunktury sygnalizuje 11,9% przedsiębiorstw budowlanych, a jej pogorszenie – 18,5%. W listopadzie było to odpowiednio 14,4 i 16,3%. Generalnie, firmy budowlane w ostatnim miesiącu minionego roku oceniały koniunkturę bardziej pesymistycznie niż miesiąc wcześniej, ale lepiej niż w grudniu w ostatnich ośmiu latach.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała rok 2017 oraz przedstawiła plany na najbliższe lata. Inwestor zakłada, że za kwotę 135 mld zł zostanie wybudowanych do 2025 r. ok. 3267 km dróg krajowych, w tym 252 km autostrad, 2641 km dróg ekspresowych, a 369 km stanowić będzie 35 obwodnic.
GDDKiA poinformowała, że w 2017 r. zostało udostępnionych kierowcom ponad 340,9 km dróg krajowych, natomiast w postępowaniach przetargowych są 53 odcinki o długości 727 km. W realizacji jest 1292,5 km nowych dróg, w tym drogi betonowe stanowią 430,4 km (33,3%), a drogi asfaltowe – 860,6 km (66,7%). Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu liczy ok. 3421 km, w tym 1627 km to autostrady, a 1794 km – drogi ekspresowe.
16 stycznia 2018 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 r. Program ten zakłada uzyskanie odpowiedniego poziomu jakości infrastruktury kolejowej przez likwidację zaległości utrzymaniowych, zachowanie sieci linii kolejowych oraz wieloletnie umowy na utrzymanie i remonty linii kolejowych. „Dzięki podjętej decyzji rządu polska kolej zyska możliwość planowania prac utrzymaniowych i remontowych w cyklu wieloletnim. Zagwarantowanie znacznych środków finansowych na ten cel pozwoli na nadrobienie wieloletnich zaległości na kolei. W ten sposób jeszcze skuteczniej możemy dążyć do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Program finansowany będzie ze środków budżetu państwa i Funduszu Kolejowego. Na jego realizację w latach 2019–2023 ze środków publicznych zostanie przeznaczonych ok. 23,8 mld zł, w tym ok. 21 mld zł z budżetu państwa.
W tym numerze „NBI” szeroko opisujemy projekty związane z infrastrukturą komunikacyjną, geotechniką, budownictwem podziemnym, mostami, inżynierią środowiska, hydrotechniką i technologiami bezwykopowymi.
Piszemy obszernie m.in. o budowie zbiornika wodnego Świnna Poręba na Skawie oraz krakowskiej łącznicy, która jest największym nowym obiektem kolejowym w Polsce. Przedstawiamy plan budowy północnej obwodnicy Krakowa, drogi S7 do granicy Świętokrzyskiego oraz obiekty mostowe obwodnicy Ostródy – rekordowego kontraktu mostowego Budimeksu SA.
Miniony rok posumowała Kopalnia Soli „Wieliczka”. Kopalnię zwiedziła rekordowa liczba turystów – ponad 1,7 mln osób. Przygotowano aktualizację modelu docelowego kopalni, czyli kształtu, w którym ma ona funkcjonować w przyszłości. Mowa tu o 218 komorach i 190 zespołach chodnikowo-komorowych o objętości blisko 1,5 mln m3, z czego ponad 83% to wyrobiska zabytkowe. Jednym z priorytetów inwestycyjnych kopalni na najbliższą dekadę jest modernizacja szybów górniczych, które usprawnią logistykę prowadzenia ruchu zwiedzających. Powstaje też nowe Centrum Obsługi Turystów, będzie ono dostosowane do potrzeb rosnącego ruchu turystycznego i wymogów bezpieczeństwa.
W dniach 22–23 listopada 2017 r. w Kielcach odbyła się już ósma edycja Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej Nowe urządzenia, materiały i technologie w wodociągach i kanalizacji WOD-KAN-INSTAL. Główny organizator, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki Politechniki Świętokrzyskiej, wraz z współorganizatorami – Świętokrzyską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa oraz Polskim Zrzeszeniem Inżynierów i Techników Sanitarnych – zadbali o wysoki poziom merytoryczny spotkania, kładąc szczególny nacisk na praktyczny wymiar prezentowanej wiedzy. W trakcie konferencji, podczas uroczystej gali, firmom z branży wodociągowo-kanalizacyjnej zostały wręczone prestiżowe nagrody Eureka 2017 za innowacyjność ich produktów i technologii.
Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru.