YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Krok do powstania S16 Borki Wielkie – Mrągowo
Andrzej Adamczyk zatwierdził Program inwestycji dla budowy drogi S16 Borki Wielkie – Mrągowo, wraz z obwodnicą Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59. [...]

JUMARPOL – laureat nagrody Eureka 2017




VI Śląskie Forum Drogownictwa, 24-26.04.2018, Katowice 2018-04-24
Polski Kongres Drogowy oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach serdecznie zapraszają do wzięcia udziału w VI Śląskim Forum Drogownictwa, które odbędzie się w dniach 24-26 kwietnia 2018 r. w Katowicach.[...]


Proponujemy rozwiązania wspierające małych i średnich przedsiębiorców budowlanych
Rozmowa z Barbarą Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.[...]


Przegląd i zastosowanie pali i mikropali
O znaczeniu fundamentów palowych najlepiej świadczy rozwój technologii i maszyn związanych z tą dziedziną budownictwa. Dzięki możliwościom, jakie daje palowanie, pojawiają się nowe rozwiązania konstrukcyjne budowli, które są projektowane i realizowane z zastosowaniem tych technologii. Sposobów wykorzystania pali jest wiele, a wybór konkretnego rozwiązania jest uzależniony m.in. od czynników technicznych, ekonomicznych i środowiskowych.[...]


PORR zbuduje tunel kolejowy w Porcie Lotniczym Monachium
Firma Flughafen München GmbH (Port Lotniczy Monachium) wybrała PORR na wykonawcę rozbudowy istniejącego tunelu kolejowego o ok. 1,8 km w kierunku wschodnim. Wartość kontraktu wynosi ok. 110 mln €.[...]



NBI 1 (76) styczeń–luty 2018

76




W numerze

Jak przewidują analitycy rynkowi, w 2018 r. branża budowlana może mieć problem z realizacją zleceń, ponieważ przyspieszyć mają inwestycje. Na dobre rozkręcą się przede wszystkim projekty infrastrukturalne finansowane z funduszy unijnych, więcej wydawać będą też samorządy.


 

Nie brakuje opinii, że firmy budowlane mogą zadławić się od nadmiaru inwestycji. Tymczasem branża mocno narzeka na rosnące ceny materiałów, usług podwykonawców i koszty zatrudnienia. Eksperci przewidują, że nie wszyscy dadzą sobie radę na rynku, czego skutkiem mogą być upadki firm, ale nie kryzys.

 

Jak podał w grudniu 2017 r. Główny Urząd Statystyczny, poprawę koniunktury sygnalizuje 11,9% przedsiębiorstw budowlanych, a jej pogorszenie – 18,5%. W listopadzie było to odpowiednio 14,4 i 16,3%. Generalnie, firmy budowlane w ostatnim miesiącu minionego roku oceniały koniunkturę bardziej pesymistycznie niż miesiąc wcześniej, ale lepiej niż w grudniu w ostatnich ośmiu latach.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała rok 2017 oraz przedstawiła plany na najbliższe lata. Inwestor zakłada, że za kwotę 135 mld zł zostanie wybudowanych do 2025 r. ok. 3267 km dróg krajowych, w tym 252 km autostrad, 2641 km dróg ekspresowych, a 369 km stanowić będzie 35 obwodnic.

 

GDDKiA poinformowała, że w 2017 r. zostało udostępnionych kierowcom ponad 340,9 km dróg krajowych, natomiast w postępowaniach przetargowych są 53 odcinki o długości 727 km. W realizacji jest 1292,5 km nowych dróg, w tym drogi betonowe stanowią 430,4 km (33,3%), a drogi asfaltowe – 860,6 km (66,7%). Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu liczy ok. 3421 km, w tym 1627 km to autostrady, a 1794 km – drogi ekspresowe.

 

16 stycznia 2018 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 r. Program ten zakłada uzyskanie odpowiedniego poziomu jakości infrastruktury kolejowej przez likwidację zaległości utrzymaniowych, zachowanie sieci linii kolejowych oraz wieloletnie umowy na utrzymanie i remonty linii kolejowych. „Dzięki podjętej decyzji rządu polska kolej zyska możliwość planowania prac utrzymaniowych i remontowych w cyklu wieloletnim. Zagwarantowanie znacznych środków finansowych na ten cel pozwoli na nadrobienie wieloletnich zaległości na kolei. W ten sposób jeszcze skuteczniej możemy dążyć do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Program finansowany będzie ze środków budżetu państwa i Funduszu Kolejowego. Na jego realizację w latach 2019–2023 ze środków publicznych zostanie przeznaczonych ok. 23,8 mld zł, w tym ok. 21 mld zł z budżetu państwa.

W tym numerze „NBI” szeroko opisujemy projekty związane z infrastrukturą komunikacyjną, geotechniką, budownictwem podziemnym, mostami, inżynierią środowiska, hydrotechniką i technologiami bezwykopowymi.

 

Piszemy obszernie m.in. o budowie zbiornika wodnego Świnna Poręba na Skawie oraz krakowskiej łącznicy, która jest największym nowym obiektem kolejowym w Polsce. Przedstawiamy plan budowy północnej obwodnicy Krakowa, drogi S7 do granicy Świętokrzyskiego oraz obiekty mostowe obwodnicy Ostródy – rekordowego kontraktu mostowego Budimeksu SA.

 

Miniony rok posumowała Kopalnia Soli „Wieliczka”. Kopalnię zwiedziła rekordowa liczba turystów – ponad 1,7 mln osób. Przygotowano aktualizację modelu docelowego kopalni, czyli kształtu, w którym ma ona funkcjonować w przyszłości. Mowa tu o 218 komorach i 190 zespołach chodnikowo-komorowych o objętości blisko 1,5 mln m3, z czego ponad 83% to wyrobiska zabytkowe. Jednym z priorytetów inwestycyjnych kopalni na najbliższą dekadę jest modernizacja szybów górniczych, które usprawnią logistykę prowadzenia ruchu zwiedzających. Powstaje też nowe Centrum Obsługi Turystów, będzie ono dostosowane do potrzeb rosnącego ruchu turystycznego i wymogów bezpieczeństwa.

 

W dniach 22–23 listopada 2017 r. w Kielcach odbyła się już ósma edycja Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej Nowe urządzenia, materiały i technologie w wodociągach i kanalizacji WOD-KAN-INSTAL. Główny organizator, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki Politechniki Świętokrzyskiej, wraz z współorganizatorami – Świętokrzyską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa oraz Polskim Zrzeszeniem Inżynierów i Techników Sanitarnych – zadbali o wysoki poziom merytoryczny spotkania, kładąc szczególny nacisk na praktyczny wymiar prezentowanej wiedzy. W trakcie konferencji, podczas uroczystej gali, firmom z branży wodociągowo-kanalizacyjnej zostały wręczone prestiżowe nagrody Eureka 2017 za innowacyjność ich produktów i technologii.

 

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny 


WOD-KAN-INSTAL 2017 (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W dniach 22–23 listopada 2017 r. w Kielcach odbyła się już ósma edycja Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej Nowe urządzenia, materiały i technologie w wodociągach i kanalizacji WOD-KAN-INSTAL. Główny organizator, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki Politechniki Świętokrzyskiej, wraz z współorganizatorami – Świętokrzyską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa oraz Polskim Zrzeszeniem Inżynierów i Techników Sanitarnych – zadbali o wysoki poziom merytoryczny spotkania, kładąc szczególny nacisk na praktyczny wymiar prezentowanej wiedzy.

Zbiornik Świnna Poręba na Skawie (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne przy współpracy Regionalnego Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie
[bez logowania]
Budowa zbiorników retencyjnych jest jednym ze sposobów walki z powodziami. Zbiornik Świnna Poręba na Skawie stanowi w tym zakresie ostatnie ogniwo zabezpieczenia górskich dopływów Wisły przed niszczycielską siłą żywiołu. Ogromna inwestycja, jedno z najdłużej trwających przedsięwzięć w kraju, po 31 latach została oddana do użytku.

Krakowska łącznica – największy nowy obiekt kolejowy w Polsce (PDF)
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
[bez logowania]
Nowa łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze od 10 grudnia 2017 r. zapewnia krótsze podróże z Krakowa do Skawiny, Oświęcimia i Zakopanego. Podróżni korzystają z nowych, wyposażonych w windy i ruchome schody przystanków. W Krakowie Zabłociu zatrzymuje się nawet 140 pociągów, a na przystanku Kraków Podgórze 56. Wyeliminowano czasochłonną zmianę lokomotyw w Krakowie Płaszowie. Projekt zrealizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA wart jest 352 mln zł.

Loftesnes – most przez Sognefjord (PDF)
Autor: PORR SA
[bez logowania]
Zakres robót powierzonych firmie PORR w norweskim kontrakcie obejmuje wykonanie obiektu mostowego wraz z rondem od strony miejscowości Sogndal w ciągu drogi Rv 5. Umowa zakłada ponadto rozbiórkę istniejącego w tym miejscu starego mostu, wybudowanego w 1954 r.

Rzeszów – tu żyje się lepiej (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Nie za duży, nie za mały, czysty, ładny, z bardzo dobrymi drogami i ciągle pojawiającymi się usprawnieniami technicznymi – Rzeszów. To jedyne miasto obok Warszawy, w którym w najbliższych latach populacja się nie zmniejszy. Co sprawia, że ludzie chcą mieszkać w stolicy Podkarpacia? Argumentów nie da się wyliczyć na palcach jednej ręki.

Ponowne otwarcie Grande Arche de la Fraternité (PDF)
Autor: Grupa Eiffage
[bez logowania]
W tym sezonie Paryżowi przybyła nowa atrakcja turystyczna. Po trwającej dwa i pół roku renowacji, w osiem lat od zamknięcia, otwarto dla zwiedzających dach Wielkiego Łuku (Grande Arche de la Fraternité) w dzielnicy La Défense. Przebudowę i modernizację zrealizowały firmy z Grupy Eiffage: Eiffage Construction i Eiffage Énergie, wspierane przez pracownię architektoniczną Valode & Pistre.

Kopalnia Soli „Wieliczka” bezpieczeństwo i odpowiedzialność (PDF)
Autor: Kopalnia Soli „Wieliczka”
[bez logowania]
Kopalnia Soli „Wieliczka” działa nieprzerwanie od średniowiecza, co czyni ją jedną z najstarszych firm w Polsce i Europie. Od początku swojego istnienia dbała o bezpieczeństwo podziemi oraz pracujących w nich ludzi. Współcześnie to również jeden z priorytetów solnego zabytku, co znajduje odzwierciedlenie w podejmowanych przez górników działaniach, inwestycjach, modernizacjach.

Wraz z budową autostrad na terenach górskich pojawiły się w Polsce tunele (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Antonim Tajdusiem, kierownikiem Katedry Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie, rektorem tej uczelni w latach 2005–2012.

Subaru XV – dla poszukiwaczy przygód (PDF)
Autor: Marian Kownacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Użytkownicy samochodów Subaru mówią, że nie ma lepszej marki dla ludzi, którzy często wyjeżdżają poza miasto i nie chcą utknąć w pierwszej lepszej kałuży czy na pierwszej zaspie. Cieszy więc fakt, że oferta koncernu w segmencie samochodów kompaktowych poszerzyła się o nową odsłonę uterenowionego modelu XV. Oprócz troski o właściwości jezdne Subaru XV jest nasycony technologiami, które mają zapewnić kierowcy wsparcie wszędzie tam, gdzie tylko zechce dojechać.

Jubileusz 20-lecia Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, prezes Zarządu Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych
[bez logowania]
Polska Fundacja Technik Bezwykopowych (Polish Foundation for Trenchless Technology – PFTT) została założona w 1998 r. z inicjatywy Arkadiusza Bachana, dyrektora Per Aarsleff Polska Sp. z o.o. Członkami założycielami byli m.in. Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”, Saur Neptun Gdańsk SA oraz przedstawiciele przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych z Wrocławia, Poznania, Bytomia, Kielc i Rzeszowa. Prezesami Zarządu PFTT byli kolejno Jerzy Adamski i Marek Banasik. Obecnie od 13 lat jest nim autor tego opracowania.

Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, cz. 17 (PDF)
Autor: dr hab. inż. prof. PŚk Emilia Kuliczkowska, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki, inż. Paulina Masternak, inż. Piotr Michno, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki, Studenckie Naukowe Koło Inżynierów Środowiska „Krecik”
[bez logowania]
W cyklu Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, przygotowywanym we współpracy z Polską Fundacją Technik Bezwykopowych, zrzeszoną w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Technologii Bezwykopowych, prezentujemy zakres tematyki, jaka została przedstawiona w 35. numerze czasopisma „Trenchless International” z 2017 r.

Ring w Krakowie – uruchomiono przetarg na budowę północnej obwodnicy (PDF)
Autor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie
[bez logowania]
21 grudnia 2017 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał program realizacyjny na projekt i budowę północnej obwodnicy Krakowa. Wykonawcy mają ponad 40 dni na składanie ofert.

Sweco Engineering – to był pomyślny rok (PDF)
Autor: Sweco Engineering Sp. z o.o.
[bez logowania]
„Rok 2017 był dla firmy Sweco Engineering pełen wyzwań projektowych i zakończył się pozytywnie. Mamy bardzo dobre perspektywy rozwoju, a także możliwość współpracy przy ciekawych, wielobranżowych projektach nie tylko na rynku lokalnym, ale również i międzynarodowym” – mówi Grzegorz Rolski, prezes zarządu Sweco Engineering Sp. z o.o., dawniej Sweco Polska Sp. z o.o.

Obiekty mostowe obwodnicy Ostródy – rekordowy kontrakt mostowy Budimeksu SA (PDF)
Autor: mgr inż. Mariusz Kaczyński, mgr inż. Paweł Zawiła, Budimex SA
[bez logowania]
Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Ostróda Północ – Ostróda Południe wraz z budową obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16 jest jednym z najciekawszych zadań inżynieryjnych podjętych przez firmę Budimex SA w ostatnich latach.

S7 od granicy Świętokrzyskiego do Krakowa (PDF)
Autor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie
[bez logowania]
Umowa na projekt i budowę drugiego odcinka drogi ekspresowej S7, węzeł Szczepanowice – węzeł Widoma, od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa, została podpisana 8 stycznia 2018 r. z firmą Mota-Engil Central Europe SA, która zaproponowała najkorzystniejszą ofertę.

Wymagania materiałowe dla stali zbrojonej według obowiązujących norm w kontekście projektowania mostów (PDF)
Autor: mgr inż. Magdalena Piotrowska, Centrum Promocji Jakości Stali Sp. z o.o.
[bez logowania]
Dobór stali do zbrojenia betonowych obiektów mostowych w Polsce bardzo często ogranicza się do określenia klasy wytrzymałości A-IIIN, zgodnej ze starymi normami do projektowania, które nadal są powszechnie stosowane. Zapis taki notorycznie pojawia się w specyfikacjach technicznych dla wielu obiektów mostowych w Polsce.

Projektowanie i wykonywanie pali przemieszczeniowych typu SCREWSOL® pod obiekty inżynieryjne (PDF)
Autor: mgr inż. Oleksij Kucybała, Soletanche Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Największe inwestycje infrastrukturalne ostatnich lat, takie jak np. autostrada A1 czy drogi ekspresowe S17 i S19, w dużej mierze zostały zlokalizowane na obszarach o niekorzystnych warunkach geologicznych, które powodowały konieczność zastosowania posadowienia pośredniego pod obiekty inżynieryjne.

Dążenie do optymalnego przekroju poprzecznego obiektów mostowych z elementów prefabrykowanych na podstawie wybranych realizacji (PDF)
Autor: mgr inż. Mateusz Stefańczyk, Optem
[bez logowania]
Systemy łukowych konstrukcji mostowych z prefabrykatów stanowią coraz powszechniejszą alternatywę dla typowych obiektów z klasyczną płytą pomostową lub dla obiektów z blach falistych. Zwłaszcza przy górnych przejściach dla zwierząt nad drogami rozwiązania łukowe są korzystnym wyborem pod względem funkcjonalno-estetycznym [1].

Posadowienie na ścianach szczelinowych fundamentów łukowego wiaduktu kolejowego (PDF)
Autor: mgr inż. Oskar Mitrosz, mgr inż. Tomasz Skóra, Keller Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Pomorska Kolej Metropolitalna to jeden z najważniejszych i największych projektów komunikacyjnych w północnej części Polski w ostatnich latach.

Technologie budowy obiektów z blach falistych od małych do dużych rozpiętości (PDF)
Autor: mgr inż. Piotr Tomala, mgr inż. Barbara Bednarek, mgr inż. Maciej Węgrzynowski, ViaCon Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
W artykule dokonano przeglądu metod wznoszenia obiektów ze stalowych blach falistych współpracujących z otaczającą je zasypką gruntową. Kiedy w 1996 r. technologia ta pojawiła się w Polsce, konstrukcje tego typu stosowano głównie jako przepusty. Z uwagi na relatywnie niewielki ciężar były łatwe i szybkie w budowie. Znalazły szereg zastosowań, zwłaszcza przy likwidacji szkód powodziowych w 1997 r. Z upływem lat zwiększały się rozpiętości, a w związku z tym zmianie uległy również metody budowy. Poszczególne techniki wznoszenia konstrukcji podatnych omówiono z odwołaniem się do przykładów.

Współczesne problemy geologii inżynierskiej w Polsce 2017 (PDF)
Autor: Edyta Majer, Marta Chada, Grzegorz Ryżyński, Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy
[bez logowania]
Nowoczesne metody przetwarzania danych, rozpoznania podłoża gruntowego, rola geologii inżynierskiej w procesie inwestycyjnym to główne tematy konferencji zorganizowanej przez Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy (PIG-PIB) i Menard Sp. z o.o. przy wsparciu Polskiego Komitetu Geologii Inżynierskiej i Środowiska. 6. Ogólnopolskie Sympozjum Współczesne problemy geologii inżynierskiej w Polsce (WPGI, Rzeszów, 17–20 października 2017 r.) zgromadziło ponad 200 specjalistów z całego kraju związanych z geologią i budownictwem.

XXIII Europejska Wyprawa Mostowa Białoruś, Litwa, obwód kaliningradzki 2017, cz. 2 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga dr h.c.m., lek. med. Maria Salwa
[bez logowania]
Śladami wielkich artystów: wieszcza Adama Mickiewicza i malarza Marca Chagalla, podążali przez trzy kolejne dni uczestnicy wyprawy mostowej na Kresy Wschodnie.

TECH-BUD 2017 (PDF)
Autor: dr inż. Maciej Gruszyński, Małopolski Oddział Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa
[bez logowania]
W dniach 15–17 listopada 2017 r. odbyła się w Krakowie III Konferencja Naukowo-Techniczna TECH-BUD 2017, której organizatorem był Małopolski Oddział Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa. Tematyka konferencji obejmowała nowoczesne rozwiązania projektowe i materiałowo-technologiczne stosowane we współczesnych polskich realizacjach.

Mercedes-Benz Klasy X - lifestyle’owy pick-up (PDF)
Autor: Opracowała Redakcja na podstawie materiałów Mercedes-Benz
[bez logowania]
Mercedes-Benz Klasy X został opracowany z uwzględnieniem zmieniających się wymogów na międzynarodowym rynku pick-upów. Zapotrzebowanie na średniej wielkości pick-upy o charakterystycznych dla aut osobowych cechach i elementach wyposażenia od lat systematycznie rośnie.


Reklamy
PAM Sitech Mosty Polskie Uponor DCS Soletanche Budimex Loyd
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję