YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Wydano pierwszy ZRID dla POW
Wczoraj, 25 maja 2017 r. Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dla budowy mostu przez Wisłę w ciągu drogi S2 Puławska-Lubelska. [...]

XXXII Ogólnopolskie Warsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji 2017




IX Międzynarodowa Konferencja Modele obliczeniowe i nowe idee w konstrukcjach betonowych i murowych AMCM'2017, 5-7.06.2017, Gliwice 2017-06-05
Politechnika Śląska zaprasza na IX Międzynarodową Konferencję „Modele obliczeniowe i nowe idee w konstrukcjach betonowych i murowych AMCM'2017”, która odbędzie się w dniach 5-7 czerwca 2017 r. w Gliwicach.[...]


ViaCon – 20 lat sukcesów na polskim rynku
Rozmowa z Michałem Mońką, prezesem zarządu ViaCon Polska Sp. z o.o.[...]


Wpływ infrastruktury drogowej i oświetlenia na bezpieczeństwo ruchu
Bezpieczeństwo na drogach mają zapewnić m.in. urządzenia brd. Ich zadaniem jest optyczne prowadzenie ruchu, wskazanie pikietażu drogi, oznaczenie obiektów znajdujących się w skrajni drogi, a także zabezpieczenie ruchu pojazdów i pieszych. Niektóre z urządzeń brd dostarczają informacji i ostrzegają kierujących, służą do zamknięcia drogi dla ruchu czy zabezpieczenia robót w pasie drogowym oraz wspomagają prowadzenie nadzoru nad ruchem drogowym. Bezpieczeństwo kierującym, ale także pieszym i rowerzystom zapewnia również odpowiednie oświetlenie drogi i jej otoczenia.[...]


Zabezpieczenie dna w Porcie Północnym w Gdańsku
Jednym z ciekawszych projektów realizowanych na przełomie 2015 i 2016 r. na terenie Gdańska było wykonanie trwałego zabezpieczenia dna w Porcie Północnym przed rozmyciem spowodowanym przez jednostki pływające dobijające do Pirsu Węglowego. Zachowanie odpowiednich rzędnych dna w rejonie istniejącej konstrukcji było niezbędne dla utrzymania jej stateczności, a zbyt duże przegłębienia mogły doprowadzić do awarii budowli.[...]



NBI 1(70) styczeń-luty 2017

70




W numerze

Jak podało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, 2017 to rok nowych zadań ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji drogowych i kolejowych. Planowane są przetargi na inwestycje drogowe o wartości 15,7 mld  zł, w tym przetargi na kolejne odcinki Via Carpatia i Via Baltica, a także na ostatni odcinek A1. W 2017 r. oddanych zostanie do ruchu 393,4 km dróg krajowych, wartość wydatków na realizację wyniesie 14 mld zł. Minister zamierza podpisać umowy na budowę dróg o długości 578,5 km za 24 mld zł. Priorytetem jest dokończenie autostrady A1: 80-kilometrowego odcinka Tuszyn – Częstochowa. Chcemy dokończyć podstawowy szkielet komunikacyjny kraju. Podjęliśmy decyzję o przyspieszeniu realizacji ostatniego, brakującego fragmentu autostrady A1, łączącej północ i południe Polski – uzasadnił minister Andrzej Adamczyk.


Spis treści

10 października 2016 r. w ramach konferencji Dni betonu (Wisła, 10–12 października) odbyła się dyskusja panelowa Polska infrastruktura drogowo-kolejowa – doświadczenie i perspektywy. Wzięli w niej udział: Tomasz Żuchowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Jacek Bojarowicz, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad, Ryszard Trykosko, przewodniczący Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes zarządu Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, oraz Tomasz Franczewski, dyrektor Biura Technicznego Budmeksu SA. Przedstawiamy zapis fragmentu tej debaty pod znamiennym tytułem Czas na budowę infrastruktury taniej w eksploatacji.

Polska infrastruktura drogowo-kolejowa – doświadczenie i perspektywy 


Jak zwykle szczególnie polecam nasze wywiady. Pierwszy – z Romanem Rogowskim, wiceprezesem Przedsiębiorstwa Inżynieryjnego IMB-Podbeskidzie Sp. z o.o., który twierdzi, że skupia się na kontraktach, które pozwolą wykorzystać potencjał firmy. IMB-Podbeskidzie to firma w 100% z polskim kapitałem, specjalizująca się w budownictwie inżynieryjnym ze szczególnym uwzględnieniem geotechniki i fundamentowania. Drugim naszym rozmówcą jest Jakub Sierant, dyrektor zarządzający Titan Polska Sp. z o.o., który opowiada o historii branży geotechnicznej w Polsce i przekonuje, że jakość jest dla niego priorytetem. Titan Polska oferuje nowoczesne rozwiązania dla budownictwa specjalnego i inżynieryjnego, w tym produkty do geotechniki, systemy deskowań i szalunki wykopowe.

Roman Rogowski, wiceprezesem Przedsiębiorstwa Inżynieryjnego IMB-Podbeskidzie

Jakub Sierant, dyrektor zarządzający Titan Polska Sp. z o.o.

W dniach 29–30 listopada 2016 r. odbyło się 12. seminarium Wrocławskie Dni Mostowe poświęcone dużym mostom wieloprzęsłowym, zorganizowane przez Katedrę Mostów i Kolei na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej. Uczestnicy zwrócili uwagę, że specyfikacje opisujące przedmiot zamówienia są często zbyt ogólne, nieprecyzyjne, a przywoływane w nich definicje pochodzą nierzadko z historycznych podręczników. Rodzi to wiele nieporozumień i sporów. Zamawiający muszą dołożyć starań, aby opis zamówienia był jednoznacznie określony. Należy również śledzić efekty wynikające z wdrożonego systemu realizacji inwestycji zaprojektuj i zbuduj, gdyż – zdaniem środowiska – system ten jest źródłem wielu patologii. Trwają końcowe prace nad nową wersją euronorm, które mają być gotowe w 2018 r., w związku z czym należy się zastanowić, czy jest sens wprowadzania starych norm europejskich, zamiast solidnie przygotować się do wprowadzenia od razu nowej ich wersji.

Wrocławskie Dni Mostowe 


Konsorcjum PORR Polska Infrastructure SA i Unibep SA w ramach wygranego przetargu na S8 pomiędzy węzłem Poręba a istniejącą obwodnicą Ostrowi Mazowieckiej wykonuje 16-kilometrowy odcinek drogi w technologii betonowej. Kontrakt obejmuje również budowę dwóch węzłów drogowych, przebudowę i rozbudowę istniejących dróg i ciągów komunikacyjnych. Powstaną przepusty drogowe, pełniące także funkcję przejść dla zwierząt oraz 21 obiektów inżynieryjnych. Na łamach tego numeru zamieszczamy raport z postępu prac oraz film.

Budowa S8
Budimex SA opisuje metody budowy dużych betonowych obiektów wieloprzęsłowych o dużych długościach całkowitych przy zastosowaniu różnych technologii realizacji. Obecnie najpopularniejszymi i najczęściej wybieranymi technologiami są rusztowania stacjonarne, metoda nasuwania podłużnego, metoda betonowania nawisowego oraz metoda rusztowań przejezdnych.

Budimex - budowa dużych obiektów wieloprzęsłowych

Prezentujemy również tematy specjalne, w których m.in. poruszamy zagadnienia bezpieczeństwa w budownictwie, użycia rur w infrastrukturze, ochrony brzegów morskich i wykorzystania dronów w budownictwie.

Ochrona brzegów morskich

Prof. Adam Wysokowski oraz Jerzy Howis w dodatku specjalnym opisują wykonawstwo przepustów betonowych – roboty konstrukcyjne i prace wykończeniowe. Z uwagi na coraz większe potrzeby w zakresie budowy przepustów i przejść dla zwierząt w infrastrukturze komunikacyjnej i związany z tym intensywny rozwój tych konstrukcji autorzy tego cyklu artykułów, sukcesywnie ukazujących się na łamach naszego czasopisma, wraz z nadejściem nowego roku postanowili uaktualnić dotychczasową nazwę cyklu, która od niniejszej części nosiła będzie tytuł ramowy Przepusty i mosty ekologiczne.

Przepusty i mosty ekologiczne 

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny


PORR Polska Infrastructure na S8 (PDF)
Autor: Mateusz Gdowski, PORR Polska Infrastructure SA
[bez logowania]
Na odcinku drogi krajowej nr 8 pomiędzy węzłem Poręba a istniejącą obwodnicą Ostrowi Mazowieckiej praca wre. Ta długo wyczekiwana inwestycja uzupełni lukę w polskiej sieci transportu drogowego.

Skupiamy się na kontraktach, które pozwolą wykorzystać potencjał firmy (PDF)
Autor: Mariusz Rzepa-Karpiński, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z  mgr. inż. Romanem Rogowskim, wiceprezesem Przedsiębiorstwa Inżynieryjnego IMB-Podbeskidzie Sp. z o.o.

Czas na budowę infrastruktury taniej w eksploatacji (PDF)
Autor: Piotr Piestrzyński, Stowarzyszenie Producentów Cementu
[bez logowania]
„Koszt budowy to 20–30% całego kosztu życia inwestycji infrastrukturalnej. Budować już potrafimy. Teraz powinniśmy się skupić na tym, aby budować tak, by te elementy infrastruktury były tanie w eksploatacji” – stwierdził Tomasz Franczewski, dyrektor Biura Technicznego Budimeksu SA podczas debaty, która odbyła się 10 października 2016 r. w ramach konferencji Dni betonu (Wisła, 10–12 października).

Subaru Outback - Prymus w klasie (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Najnowszej generacji Subaru Outback zyskał europejski sznyt i elegancję. Oprócz modyfikacji widocznych na zewnątrz kolosalne zmiany zaszły wewnątrz nowego Outbacka. 20-centymetrowy prześwit, większy niż w niejednym crossoverze, świetnie się sprawdza podczas jazdy w terenie. Oczywiście, także w tym modelu Subaru priorytetem jest bezpieczeństwo.

Bezpieczeństwo w budownictwie (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Obecnie bezpieczeństwo i ochrona zdrowia w pracy przestały być tylko praktyką w celu eliminacji lub ograniczenia przyczyn powodujących wypadki przy pracy i choroby zawodowe. Stając się integralną częścią funkcjonowania przedsiębiorstwa budowlanego, w coraz większym zakresie wpływają nie tylko na wynik ekonomiczny organizacji, ale także na zadowolenie pracowników.

Budowa mostu MS-6 na trasie ekspresowej S5, odcinek Korzeńsko – Wrocław (PDF)
Autor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu
[bez logowania]
Nowa droga ekspresowa S5 połączy Dolny Śląsk z północną częścią Polski, a autostradę A4 z autostradą A2. Ułatwi także transport dalekobieżny (zarówno osobowy, jak i towarowy) i odciąży sieć dróg lokalnych.

Polski cement w architekturze (PDF)
Autor: Stowarzyszenie Producentów Cementu
[bez logowania]
„Pokazaliśmy inwestorom, że materiał surowy, jakim jest beton, również jest estetyczny i może zachwycać pięknem. Architekci i wykonawcy nauczyli się pracować z betonem, doceniać jego walory i naturalność. Te 20 lat współpracy branży cementowej z architektami przy organizacji konkursu Polski cement w architekturze to okres odkrywania architektury w betonie i betonu w architekturze” – powiedział Mariusz Ścisło, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich podczas uroczystości rozdania nagród XX jubileuszowej edycji konkursu Polski cement w architekturze 25 listopada 2016 r. w Warszawie. Nagrodę główną zdobył arch. Robert Konieczny, autor domu Arka Koniecznego.

Solidne Kruszywa (PDF)
Autor: Zarząd Polskiego Związku Producentów Kruszyw
[bez logowania]
Polski Związek Producentów Kruszyw (PZPK) przystępuje do realizacji projektu Solidne Kruszywa, roboczo nazwanego Branżowym Znakiem Jakości. Czas zacząć dawać satysfakcję najlepszym – uzasadnia tę decyzję zarząd PZPK i wyjaśnia, że nazwał znak Solidne Kruszywa, bowiem dla jakości nie ma alternatywy, a mogą ją osiągnąć tylko solidni producenci.

Przyszłość dronów w budownictwie (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W obszarze militarnym bezzałogowców używa się głównie do rozpoznania, patrolowania i monitorowania. Podobne zadania mogą być przez nie wykonywane w środowisku cywilnym. Problem w tym, że o ile wojskowe zastosowania bezzałogowych statków powietrznych są w odpowiedni sposób sformalizowane, umożliwiając dzięki temu ich bezpieczne użytkowanie, o tyle nie zawsze jest to możliwe w odniesieniu do cywilnych bezzałogowców. A szkoda, bo dzisiaj drony to nie tylko zabawki dla dużych dzieci, ale także skuteczne narzędzie pracy.

No-Dig 2016 w Pekinie (PDF)
Autor: Joanna Mazur, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
10–12 października 2016 r. w Pekinie odbyła się 34. Międzynarodowa Konferencja No-Dig. Wydarzenie tradycyjnie już cieszyło się dużym zainteresowaniem miłośników technologii bezwykopowych z całego świata.

INFRAEKO 2016 (PDF)
Autor: dr hab. inż. Daniel Słyś, prof. PRz
[bez logowania]
Na 10-lecie swojej działalności Zakład Infrastruktury i Ekorozwoju Politechniki Rzeszowskiej zorganizował 9–10 czerwca 2016 r. jubileuszową V Międzynarodową Konferencję Naukowo-Techniczną INFRAEKO 2016. Nowoczesne miasta. Infrastruktura i środowisko.

Kanał Konotopa w polietylenowej rurze (PDF)
Autor: Monika Tarnawska, Uponor Infra Sp. z o.o.
[bez logowania]
Przebudowa kanału Konotopa wraz z jego częściowym ujęciem w rurociąg to jedna z ciekawszych inwestycji hydrotechnicznych prowadzonych ostatnio w Warszawie. Zanieczyszczony kanał i jego osuwająca się skarpa to problem, przed rozwiązaniem którego stanęły władze miasta stołecznego Warszawy i Urząd Dzielnicy Ursus. Zastosowanie polietylenowych rur Weholite pozwoliło zażegnać niebezpieczeństwo, naprawić szkody i jednocześnie polepszyć lokalne warunki sanitarne.

Rury w infrastrukturze (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Na co dzień nie myśli się o tym, jak bardzo wszechobecne w otoczeniu człowieka są rury. Rurami płynie woda i odprowadzane są ścieki. Systemy rur wykorzystywane są także w przemyśle energetycznym – za ich pomocą przesyłane jest ciepło i gaz. Poszukiwanie coraz lepszych materiałów i technologii wykonywania rur sprawia, że znajdują zastosowanie w nawet najtrudniejszych realizacjach.

Jakość wciąż jest dla nas priorytetem (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Jakubem Sierantem, dyrektorem zarządzającym Titan Polska Sp. z o.o.

Metody budowy dużych betonowych obiektów wieloprzęsłowych (PDF)
Autor: mgr inż. Marek Hanaczowski, Budimex SA, Biuro Techniczne, dr inż. Jakub Jarosz, Budimex SA, Biuro Techniczne; Politechnika Łódzka, dr inż. Bartosz Rasiak, Budimex SA, Biuro Techniczne, mgr inż. Michał Stachura, Budimex SA, Biuro Techniczne
[bez logowania]
W ostatnich latach w ramach nowej perspektywy finansowania inwestycji infrastrukturalnych i wynikającego z niej programu budowy dróg ekspresowych i autostrad powstało w Polsce wiele dużych, wieloprzęsłowych obiektów mostowych. Stanowią one zarówno przejścia przez rzeki, doliny, szlaki migracji zwierząt, jak i przeszkody, takie jak kolej czy węzły drogowe.

Pale stalowe w branży hydrotechniczno-konstrukcyjnej (PDF)
Autor: Aleksandra Burska, SSAB
[bez logowania]
Firma SSAB jest jednym z wiodących dostawców stalowych konstrukcji fundamentowych w Europie. SSAB to wiarygodny partner, a nasza współpraca w zakresie dostaw najwyższej jakości produktów stalowych oparta jest na fachowej wiedzy oraz odpowiedzialnym działaniu.

Ochrona brzegów morskich (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Wzrost poziomu morza obserwowany w ostatnim stuleciu niesie ze sobą realne skutki. Na obszarach, gdzie wzrost poziomu morza jest największy, widać zwiększoną erozję brzegów morskich. Wobec groźby przerwania wałów wydmowych i zalania terenów położonych niżej ochrona brzegów wydaje się koniecznością. Ważne, aby podejmowane w tym celu działania stanowiły kompromis między aspiracjami człowieka a naturą.

Wrocławskie Dni Mostowe 2016. Duże mosty wieloprzęsłowe (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, Politechnika Wrocławska
[bez logowania]
Kolejne już, 12. Seminarium Naukowo-Techniczne Wrocławskie Dni Mostowe zorganizowała Katedra Mostów i Kolei Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej. Seminarium odbyło się w dniach 29–30 listopada 2016 r. w Centrum Kongresowym Politechniki Wrocławskiej. Tematem przewodnim było projektowanie, technologie budowy i monitoring dużych mostów wieloprzęsłowych.

Arch 2016 (PDF)
Autor: Opracowanie redakcyjne
[bez logowania]
VIII Międzynarodowa Konferencja o Mostach Łukowych Arch 2016 tym razem odbyła się we Wrocławiu. Organizowane co trzy lata wydarzenie może się poszczycić ponad 20-letnią tradycją. Wrocławska edycja odbyła się 5–7 października 2016 r. pod tytułem Mosty łukowe w kulturze, nawiązując tym samym do Europejskiej Stolicy Kultury, którą w 2016 r. jest właśnie Wrocław. Polska edycja Arch 2016 pokazała, że nasi inżynierowie nie tylko znają się na mostach, ale także na organizacji wydarzeń o randze światowej.

Aspekty projektowania kolumn DSM pod obiektami mostowymi (PDF)
Autor: dr inż. Piotr Kanty, Menard Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Obecnie Polska jest jednym z przodujących krajów w realizacjach wzmocnienia podłoża pod obiektami mostowymi w technologii DSM Wet. Jest to technologia lubiana nie tylko przez wykonawców, ale i projektantów.

Aspekty realizacyjne przy budowie mostu MS-3 (DK16) z zastosowaniem systemu Doka CFT (PDF)
Autor: Piotr Ignatowski, dyrektor techniczny Doka Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
W ramach nowo budowanego odcinka drogi ekspresowej S7 w okolicy Ostródy (DK16) powstaje spektakularny obiekt mostowy MS-3. Jest to most typu extradosed o rozpiętościach 132,5 + 206,0 + 206,0 + 132,5 m, realizowany w technologii nawisowej. Zaawansowana konstrukcja obiektu z kablami prowadzonymi nad podporami wymusza określone rygory wykonawcze oraz stosowanie niezawodnej i bezpiecznej technologii.

Przepusty i mosty ekologiczne – cz. 21. Wykonawstwo przepustów betonowych. Cz. 2. Roboty konstrukcyjne i prace wykończeniowe (PDF)
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., Żmigród
[bez logowania]
Z uwagi na coraz większe potrzeby w zakresie budowy przepustów i przejść dla zwierząt w infrastrukturze komunikacyjnej i związany z tym intensywny rozwój tych konstrukcji, autorzy niniejszego cyklu artykułów, sukcesywnie ukazujących się na łamach „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego”, wraz z nadejściem nowego roku postanowili uaktualnić dotychczasową nazwę cyklu, która od niniejszej części nosiła będzie tytuł ramowy Przepusty i mosty ekologiczne. Pragniemy jednocześnie zapewnić wszystkich stałych czytelników, że dotychczasowa forma merytoryczna cyklu artykułów będzie kontynuowana.

BIM w infrastrukturze drogowej i kolejowej 2016 (PDF)
Autor: Big Bang Media
[bez logowania]
W 2016 r. weszło w życie nowe Prawo zamówień publicznych. Proponowane w nim rozwiązania stanowią pierwszy etap przekształcania systemu zamówień publicznych w silny instrument realizacji polityki gospodarczej i społecznej państwa. Do projektu wprowadzono regulacje implementujące europejskie dyrektywy 2014/24/UE i 2014/25/UE.

XXII Europejska Wyprawa Mostowa Północna Hiszpania – Pireneje 2016, cz. 2 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga dr h.c., Politechnika Krakowska, mgr Ksenia Feigel-Młodkowska, mgr inż. Joanna Kędzielska
[bez logowania]
To druga część relacji z XXII Europejskiej Wyprawy Mostowej Północna Hiszpania – Pireneje 2016. Trasa opisywanego odcinka prowadziła od Guerniki, historycznego ośrodka narodowego Basków, po Oviedo, stolicę regionu Asturia. Wyprawę zorganizowało w dniach 9–23 lipca 2016 r. Stowarzyszenie Wyprawy Mostowe oraz Biuro Turystyczne Anitour z Czechowic-Dziedzic przy współpracy Katedry Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej. Patronat medialny nad wyjazdem objął magazyn „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne”.

Zrównoważony rozwój terenów górniczych i pogórniczych (PDF)
Autor: mgr inż. Justyna Morman, dr inż. Janusz Kogut, Komitet Organizacyjny konferencji
[bez logowania]
Problematyki wpływu eksploatacji górniczej na budynki i infrastrukturę dotyczyła III Ogólnopolska Konferencja Naukowa Zrównoważony rozwój terenów górniczych i pogórniczych, zorganizowana na Politechnice Krakowskiej 21 i 22 listopada 2016 r. W trakcie obrad zaprezentowane zostały wyniki badań prowadzonych w Polsce na terenach wydobycia różnych złóż naturalnych.

Mitsubishi L200 prekursor nowej ery pick-upów (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Nowy model Mitsubishi L200 2016 piątej generacji już w standardzie oferuje napęd na cztery koła. Japoński pick-up oprócz innowacyjnej konstrukcji, cechującej się wzorową funkcjonalnością i świetnymi własnościami jezdnymi na drogach utwardzonych i w terenie, zapewnia kierowcy i pasażerom jakość oraz wygodę samochodu typu SUV.


Reklamy
BASF Uponor Keller Menard Mosty Polskie MPWIK DCS E droga
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję