YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 1(64) styczeń-luty 2016

64




W numerze

„Chcemy obniżyć koszty budowy dróg, pracuje nad tym specjalnie powołany zespół. Niektórzy eksperci mówią o możliwości nawet 30-procentowej obniżki tych kosztów. Mamy wytyczone dwa strategiczne cele. Pierwszym z nich jest dopinanie ciągów komunikacyjnych. Ogromny wysiłek, jaki został wykonany w ostatnich latach, przynosi niestety efekty mniejsze od poniesionych nakładów.


Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne - wydanie 1(64)
 
Występują nadal wąskie gardła, przerwy w sieci autostrad i dróg ekspresowych. Nie chcę mówić o konkretnych drogach, ponieważ każda droga w Polsce jest potrzebna i Program budowy dróg krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.), opiewający na kwotę blisko 200 mld zł, który nam pozostawiono, musi być kiedyś zrealizowany, a nawet powinien mieć szerszy zakres. Drugim strategicznym celem jest racjonalne i realne obniżenie kosztów budowy dróg w Polsce. Racjonalne, czyli takie, które zapewni odpowiednią jakość, wytrzymałość i warunki techniczne, jakie muszą spełniać europejskie drogi. Ale jednocześnie mają to być drogi, które będą podatnika mniej kosztowały. Chcę podkreślić, że nie szukamy oszczędności, ale realnego obniżenia kosztów, by więcej dróg wybudować i zmodernizować. Wszystkie pieniądze, które uda nam się zaoszczędzić, będą przeznaczane na budowę następnych dróg i realizację kolejnych zadań” – powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
Minister dodał: „Planujemy zmianę przepisów, które regulują budownictwo drogowe w Polsce. Obejmują one np. kwestie dotyczące ochrony przyrody, prowadzenia prac archeologicznych itp. Są to kwestie bardzo drogie i znacząco wpływające na ogólny koszt budowy. Drugi obszar oszczędności to technologia budowania dróg. Chcemy doprowadzić do standaryzacji stosowanych rozwiązań przy budowie dróg. No i oczywiście wykorzystać te technologie, które są już z powodzeniem stosowane na świecie. Dokonujemy bardzo szerokiego przeglądu tych technologii. Korzystamy też z doświadczeń Instytutu Badawczego Dróg i Mostów”.
Trzymamy kciuki za nowe inicjatywy rządu i dialog wszystkich stron w branży. Będziemy na bieżąco informować Czytelników o rozwoju wydarzeń.
 
Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów w Krakowie
 
W numerze piszemy dużo o ukończonych projektach budowlanych. I tak, 3 grudnia 2015 r. rozpoczął pracę Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów w Krakowie. Proces rozruchu instalacji symbolicznie zainicjował prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
 
Most Tresfjord
 
PORR Polska Infrastructure SA finalizuje jeden ze swoich czterech prestiżowych projektów w Norwegii. 24 października 2015 r. został oficjalnie otwarty 19-przęsłowy most Tresfjord nad Morzem Norweskim. Inwestycja była realizowana wspólnie ze spółką Implenia.
 
Most gen. Stefana Grota-Roweckiego
 
Realizowany przez czeską firmę Metrostav a.s. projekt Kontynuacja projektowania i przebudowa drogi S8 odcinek Powązkowska – Marki 
(ul. Piłsudskiego). Etap II: odcinek węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska, w skład którego wchodziła przebudowa mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego w Warszawie, przewidywał dostosowanie drogi krajowej 
nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku o długości 4,6 km – od węzła Powązkowska do węzła Modlińska. Uroczyste otwarcie drugiej – południowej – nitki mostu Grota-Roweckiego, jednej z najważniejszych warszawskich przepraw przez Wisłę, miało miejsce 11 września 2015 r. Ta skomplikowana i wymagająca technicznie inwestycja została oddana do użytkowania ok. pięć tygodni przed terminem.
 
Most przez Wisłę w Kamieniu
 
7 października 2015 r. został otwarty dla ruchu nowy most przez Wisłę w Kamieniu. Przeprawa połączyła Lubelszczyznę z Mazowszem. Kierowcy zyskali alternatywną trasę pomiędzy Lubinem i Radomiem. Wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm Energopolu – Szczecin SA oraz Firmy Gotowski BKiP Sp. z o.o. z Bydgoszczy.
W Gaju w powiecie krakowskim, w gminie Mogilany, nad zakopianką powstała kładka dla pieszych. To kolejny obiekt nad ruchliwą DK nr 7. Dzięki inwestycji zwiększy się bezpieczeństwo zarówno mieszkańców Gaju, jak i kierowców. Zadanie o wartości ponad 5,8 mln zł brutto zrealizowała Skanska.
 
Most przez Wisłok w Rzeszowie
 
Od 7 października 2015 r. kierowcy mogą korzystać z nowego mostu przez Wisłok w Rzeszowie. Ta kluczowa dla Podkarpacia inwestycja została zbudowana w rekordowym czasie 15 miesięcy. Most jest jednym z bardziej spektakularnych obiektów w Polsce. Inwestycję realizowała firma PORR Polska Infrastructure SA.
 
Dobry rok dla STRABAG
 
W rozmowie dla „NBI” Alfred Watzl i Wojciech Trojanowski, członkowie zarządu STRABAG Sp. z o.o., uznali, że 2015 był dobrym rokiem dla spółki. Jak podkreślili, STRABAG jest jedną z dwóch najskuteczniejszych firm pozyskujących duże kontrakty realizowane dla GDDKiA – obecnie to 18 inwestycji, w tym cztery jeszcze czekające na podpisanie umów. Rok 2016 firma rozpoczęła z portfelem wartym ponad 3 mld zł i planuje kolejne akwizycje. Rocznie realizuje w kraju ok. 500 różnych kontraktów. Przy czym starannie wybiera te, które zapewniają jej dobrą marżę, są kluczowe dla rozwoju regionów i niosą ze sobą ciekawe wyzwania. Stara się też cały czas rozwijać we wszystkich ważnych obszarach budownictwa. „Dzisiaj budujemy np. autostrady, drogi ekspresowe, obwodnice, ponieważ są na to środki z funduszy unijnych. Ale za kilka lat pieniądze się skończą, a my nadal będziemy chcieli działać na tym rynku. Wszechstronność nam na to pozwoli. STRABAG na świecie to 73 tys. pracowników, a w Polsce 5 tysięcy” – powiedzieli przedstawiciele firmy.
 
 
 System Osłony Przeciwosuwiskowej SOPO
 
Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach
 
Publikujemy również tematy i dodatki specjalne: System Osłony Przeciwosuwiskowej SOPO, Systemy maszynowe w górnictwie odkrywkowym oraz cykle Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach i Przepusty dla zwierząt w infrastrukturze komunikacyjnej.
 
 
O polskim rynku kruszyw w 2015 r. i perspektywach jego rozwoju rozmawiamy także z prof. dr. hab. inż. Wiesławem Koziołem z Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego oraz Akademii Górniczo-Hutniczej, dr. hab. Stefanem Góralczykiem, prof. IMBiGS, dyrektorem Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego, oraz Aleksandrem Kabzińskim, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.
Zapraszam do lektury całego numeru.
 
Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny 


Dobry rok dla STRABAG (PDF)
Autor: Mariusz Rzepa-Karpiński, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Alfredem Watzlem i Wojeciechem Trojanowskim, członkami zarządu STRABAG Sp. z o.o.

Nowy Kanał Sueski – nowa nadzieja dla Egiptu? (PDF)
Autor: Joanna Miciak, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Jedna z największych i najważniejszych inwestycji hydrotechnicznych Egiptu ostatnich lat dobiegła końca. 29 lipca 2015 r. sfinalizowano prace nad Nowym Kanałem Sueskim, a tydzień później, 6 sierpnia, powstałym w rekordowym tempie szlakiem przepłynął pierwszy statek. Egipskie władze upatrują w zakończonym przedsięwzięciu nadziei na ożywienie gospodarcze pogrążonego w stagnacji kraju.

Nissan X-Trail Tekna komfort na bezdrożach (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W 2015 r. sprzedaż crossoverów Nissana w Europie przekroczyła 400 tys., co daje 12,7-procentowy udział w tym segmencie rynku. Czy pojawienie się nowego Nissana X-Trail Tekna przyczyni się do wzrostu wyników koncernu? W gąszczu samochodów tej klasy dostępnych w ofertach licznych producentów trzeba się wyróżniać. Oto co oferuje ten jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie samochodów, od niedawna dostępnych w sprzedaży.

Oficjalny rozruch instalacji spalania odpadów w Krakowie (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
3 grudnia 2015 r. rozpoczął pracę Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów w Krakowie. Proces rozruchu instalacji symbolicznie zainicjował prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. W uroczystości uruchomienia spalarni wzięło udział bardzo liczne grono osób, wśród których byli budowniczowie z Korei i polscy podwykonawcy, władze miasta i województwa, przedstawiciele nadzoru budowlanego, dyplomaci.

Centrum Kongresowe w Krakowie – wielofunkcyjna i wielowymiarowa przestrzeń dla kultury (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Marcinem Mazurem, dyrektorem kontraktu budowy ICE z firmy Budimex SA.

Polityka parkingowa w miastach 2015 (PDF)
Autor: Anna Bujak, Biuro Oddziału SITK RP w Krakowie, Tomasz Kulpa, sekretarz Komitetu Programowego konferencji
[bez logowania]
VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna Polityka parkingowa w miastach odbyła się 16–17 listopada 2015 r. w Pawilonie Konferencyjno-Wystawowym Kotłownia Politechniki Krakowskiej.

Kto zbuduje tunel pod Lubniem? (PDF)
Autor: Opracowanie redakcyjne
[bez logowania]
Prace nad rozpoczęciem realizacji budowy drogi ekspresowej S7 Kraków – Lubień – Rabka-Zdrój trwają w najlepsze. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad wybrała wykonawców odcinków Skomielna Biała – Chabówka i Lubień – Naprawa. Oferty na budowę odcinka tunelowego S7 Kraków – Rabka-Zdrój, pomiędzy Naprawą i Skomielną Białą, złożyło sześć firm.

Dacia Duster samochód, który nie boi się zjechać z asfaltu (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W tym roku Dacia przygotowała dla swoich klientów ofertę specjalną – nową gamę Dustera. Duster Edition 2016 jest kolejnym dowodem rozwoju Dacii, która w dwa lata po odnowieniu Dustera poszerza ofertę wyposażenia i wprowadza zmiany w designie swojego flagowego modelu. Dustera w wersji Celebration oprócz eleganckiej stylistyki elementów designu zewnętrznego wyróżniają także właściwości użytkowe, które zawdzięcza m.in. nowemu silnikowi. Specjalnie dla czytelników „NBI” przetestowaliśmy terenowy model Dacii w terenach górskich oraz na placach budów.

No-Dig Stambuł 2015 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, prezes Zarządu Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych
[bez logowania]
ISTT (Międzynarodowe Stowarzyszenie Technologii Bezwykopowych) oraz TSITT (Tureckie Towarzystwo Infrastruktury i Technologii Bezwykopowych) z wielkim powodzeniem zorganizowały 33. Międzynarodową Konferencję i Wystawę Technologii Bezwykopowych (International No-Dig Conference and Exhibition) 28–30 września 2015 r. w Stambule.

Straty wody w systemach wodociągowych 2015 (PDF)
Autor: Beata Drzewiecka-Bartczak, dyrektor ds. konferencji i szkoleń, Dendros
[bez logowania]
Siódma edycja konferencji Straty wody w systemach wodociągowych, zorganizowana przez firmę Dendros, odbyła się 19–20 października 2015 r. w mieście wody – Uniejowie. Spotkanie zgromadziło 115 uczestników, a swoje doświadczenia dotyczące m.in. zarządzania siecią wodociągową, wpływu modelowania na eksploatację sieci i straty wody, gospodarki wodomierzowej oraz monitoringu sieci wodociągowej przedstawiło liczne grono specjalistów.

Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, cz. 11 (PDF)
Autor: dr inż. Urszula Kubicka, mgr inż. Mateusz Piotrowicz, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych
[bez logowania]
W cyklu Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, przygotowanym razem z Polską Fundacją Technik Bezwykopowych, prezentujemy zakres tematyki, jaka została przedstawiona w czwartym numerze magazynu „Trenchless International” w 2015 r.

Współczesne Problemy Hydrogeologii 2015 (PDF)
Autor: dr hab. Małgorzata Pruszkowska-Caceres, przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego XVII WPH, wiceprzewodnicząca Komitetu Naukowego XVII WPH
[bez logowania]
W dniach 20–23 października 2015 r. w Ustce odbyło się XVII Sympozjum Współczesne problemy hydrogeologii (WPH), które zostało zorganizowane przez Politechnikę Gdańską we współpracy z Państwowym Instytutem Geologicznym – Państwowym Instytutem Badawczym i Uniwersytetem Gdańskim. Partnerami tego przedsięwzięcia byli International Association of Hydrogeologists i Stowarzyszenie Hydrogeologów Polskich.

Norweski sukces polskich inżynierów (PDF)
Autor: Mateusz Gdowski, PORR Polska Infrastructure SA
[bez logowania]
PORR Polska Infrastructure SA finalizuje jeden ze swoich czterech prestiżowych projektów w Norwegii. 24 października 2015 r. został oficjalnie otwarty 19-przęsłowy most Tresfjord nad Morzem Norweskim. Inwestycja była realizowana wspólnie ze spółką Implenia.

II Warmińsko-Mazurskie Forum Drogowe (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
Druga edycja Warmińsko-Mazurskiego Forum Drogowego w październiku 2015 r. zgromadziła przeszło 120 przedstawicieli administracji drogowej, firm projektowych i wykonawczych. Przed obradami w Lidzbarku Warmińskim uczestnicy konferencji byli w Olsztynie gośćmi otwarcia wystawy fotograficznej Warmia i Mazury – zielone i bezpieczne drogi. Podsumowanie efektów Regionalnego Programu Operacyjnego 2007–2013.

Dzieła Mostowe roku 2014 (PDF)
Autor: Opracowano na podstawie materiałów prasowych ZMRP
[bez logowania]
Podczas 61. Konferencji Naukowej KILiW PAN oraz KN PZITB Krynica 2015 odbył się Krynicki Wieczór Mostowy 2015, zorganizowany przez Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, na którym rozdano nagrody za Dzieła Mostowe roku 2014.

Przebudowa mostu Grota-Roweckiego w Warszawie (PDF)
Autor: Metrostav a.s.
[bez logowania]
Realizowany przez czeską firmę Metrostav a.s. projekt Kontynuacja projektowania i przebudowa drogi S8 odcinek Powązkowska – Marki (ul. Piłsudskiego). Etap II: odcinek węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska, w skład którego wchodziła przebudowa mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego w Warszawie, przewidywał dostosowanie drogi krajowej nr 8 do parametrów trasy ekspresowej na odcinku o długości 4,6 km – od węzła Powązkowska do węzła Modlińska.

Most przez Wisłę w Kamieniu otwarty (PDF)
Autor: Gotowski BKiP Sp. z o.o.
[bez logowania]
17 października 2015 r. został otwarty dla ruchu nowy most przez Wisłę w Kamieniu. Przeprawa połączyła Lubelszczyznę z Mazowszem. Kierowcy zyskali alternatywną trasę pomiędzy Lubinem i Radomiem.

Kładka w Gaju nad zakopianką (PDF)
Autor: Skanska SA
[bez logowania]
W Gaju w powiecie krakowskim, w gminie Mogilany, nad zakopianką powstała kładka dla pieszych. To kolejny obiekt nad ruchliwą DK nr 7. Dzięki inwestycji zwiększy się bezpieczeństwo zarówno mieszkańców Gaju, jak i kierowców. Zadanie o wartości ponad 5,8 mln zł brutto zrealizowała Skanska.

Most im. Tadeusza Mazowieckiego w Rzeszowie gotowy (PDF)
Autor: Tomasz Winiecki
[bez logowania]
Od 7 października 2015 r. kierowcy mogą korzystać z nowego mostu przez Wisłok w Rzeszowie. Ta kluczowa dla Podkarpacia inwestycja została zbudowana w rekordowym czasie 15 miesięcy. Most jest jednym z bardziej spektakularnych obiektów w Polsce. Inwestycję realizowała firma PORR Polska Infrastructure SA.

System Osłony Przeciwosuwiskowej SOPO (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Niezależnie od faktu, czy o powstaniu osuwisk decydują czynniki naturalne, czy też działalność człowieka, skutki osuwisk zawsze niosą ze sobą szereg problemów środowiskowych (przyrodniczych), technicznych, ekonomicznych i społecznych. Właściwe i pełne dane do skutecznego zarządzania ryzykiem osuwiskowym od 2006 r. zapewnia w Polsce System Osłony Przeciwosuwiskowej (SOPO).

Aktywne zabezpieczenia – bariery przeciwodłamkowe (PDF)
Autor: Piotr Fadi Chammas, Geobrugg Partner in Poland, Sebastian Bielski, Zakład Inżynieryjny Georem Sp. z o.o.
[bez logowania]
Zmienne warunki geologiczno-inżynierskie charakteryzujące flisz karpacki wymuszają stosowanie zróżnicowanych rozwiązań technicznych do zabezpieczania skarp. Ze względów ekonomicznych coraz częściej wykorzystuje się mieszane sposoby zabezpieczeń, starając się łączyć tradycyjne technologie, polegające na budowie konstrukcji oporowych czy oblicowaniu skarp siatkami stalowymi, z nowoczesnymi technologiami aktywnego zabezpieczenia w formie barier przeciwodłamkowych.

Stabilizacja na rynku kruszyw (PDF)
Autor: Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
O polskim rynku kruszyw w 2015 r. oraz perspektywach jego rozwoju rozmawiamy z prof. dr. hab. inż. Wiesławem Koziołem z Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego oraz Akademii Górniczo-Hutniczej, dr. hab. Stefanem Góralczykiem, prof. IMBiGS, dyrektorem Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego, oraz Aleksandrem Kabzińskim, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.

Systemy maszynowe w górnictwie odkrywkowym. Cz. 2. Maszyny w górnictwie światowym (PDF)
Autor: mgr inż. Adrian Borcz, AGH Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Katedra Górnictwa Odkrywkowego, prof. dr hab. inż. Wiesław Kozioł, Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego Oddział Katowice; AGH Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Katedra Górnictwa Odkrywkowego
[bez logowania]
Górnictwo jest źródłem surowców, na których oparta jest gospodarka narodowa większości państw świata. Łączne wydobycie kopalin w górnictwie światowym szacuje się obecnie na ok. 60 mld t, z tego 2/3 stanowią kruszywa naturalne. W Polsce w 2014 r. wydobycie wszystkich surowców kopalnych wyniosło ponad 440 mln t, w tym ok. 76% przypadło na górnictwo odkrywkowe (wg stanu na 31 grudnia 2014 r.) [1].

Znaczenie budownictwa jednorodzinnego na rynku kruszyw do betonu (PDF)
Autor: dr inż. Łukasz Machniak, AGH Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Katedra Górnictwa Odkrywkowego
[bez logowania]
Kruszywa znajdują szerokie zastosowanie we wszystkich segmentach budownictwa. Zdecydowanie największe zapotrzebowanie na kruszywa generowane jest przez budownictwo liniowe. Należy mieć na uwadze, że segment ten w okresie kilkuletnim stanie się mniej atrakcyjny dla branży kruszyw. Po zakończeniu nowej perspektywy finansowej UE 2014–2020 zrealizowana zostanie zdecydowana większość dużych inwestycji infrastrukturalnych (drogowych i kolejowych). Mniej widoczny w ostatnich latach segment budownictwa kubaturowego po tym okresie będzie miał większe znaczenie na rynku kruszyw.

Przepusty w infrastrukturze komunikacyjnej – cz. 18 (PDF)
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., Żmigród
[bez logowania]
Zrównoważony rozwój infrastruktury komunikacyjnej uwzględnia zagadnienia związane z ekologią. Z tego powodu nieodzowna staje się realizacja wielu przejść dla zwierząt pod lub nad budowanymi drogami kołowymi i liniami kolejowymi. Dotyczy to również prac przy modernizacji dróg komunikacyjnych. Z uwagi na złożoność tych obiektów pod względem technicznych rozwiązań funkcjonalnych, jak też interdyscyplinarność tego zagadnienia konieczne jest, zdaniem autorów, wydanie odpowiednich Zaleceń do projektowania, budowy i utrzymania przejść dla zwierząt, które w sposób jednoznaczny uporządkowałyby wszystkie kwestie związane z tymi obiektami.

Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki (PDF)
Autor: Opracowanie redakcyjne na podstawie materiałów PKP PLK SA oraz Budimex SA
[bez logowania]
Nowa linia kolejowa za ponad ćwierć miliarda zł skróci podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów w aglomeracji krakowskiej. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na budowę linii Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Inwestycja ruszyła dzień po uchwaleniu 15 września 2015 r. Krajowego programu kolejowego do 2023 r. (KPK). Jeszcze we wrześniu zarządca infrastruktury kolejowej ogłosił kolejne przetargi o wartości ponad 2 mld zł, w tym na linię Kraków – Katowice.

XXI Europejska Wyprawa Mostowa Irlandia 2015, cz. 2 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga dr h.c., Politechnika Krakowska, mgr Ksenia Feigel-Młodkowska, mgr inż. Joanna Kędzielska, Maciej Kędzielski
[bez logowania]
W drugiej części relacji z XXI Europejskej Wyprawy Mostowej do Irlandii, zorganizowanej przez Katedrę Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej oraz Biuro Turystyczne Anitour z Czechowic-Dziedzic (4–15 lipca 2015 r.), przemierzamy zachodnią Irlandię – od Galway, stolicy hrabstwa Galway, aż do Tralee, stolicy hrabstwa Kerry.


Reklamy
PPI Chrobok Geobrugg Palisander Luxo Wodociągi Miasta Krakowa Noe Keller Eurovia
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję