REKLAMA

1 (58) styczeń – luty 2015

Komisja Europejska 15 stycznia 2015 r. opublikowała analizę przygotowaną przez zewnętrzne zespoły ekspertów na temat stanu zaawansowania i potrzeb rozwojowych dziewięciu głównych korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej. Po raz pierwszy tak wszechstronnej analizie poddano dziesiątki tysięcy kilometrów połączeń kolejowych i drogowych, żeglugę śródlądową, porty lotnicze i morskie w UE.

Każde opracowanie obejmuje wytypowaną do realizacji wstępną listę projektów, przygotowaną we współpracy z państwami członkowskim i zarządcami infrastruktury. Potrzeby inwestycyjne UE do 2030 r. oszacowano na 700 mld €, w tym na ponad 20 mld € w Polsce. Komisja Europejska rekomendowała optymalizację użycia infrastruktury wzdłuż korytarzy, szczególnie przez inteligentne systemy transportowe, wydajne zarządzanie oraz propagowanie ekologicznych środków transportu.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podsumowało realizację programów unijnych za okres 2007–2013. Polska wydała 319,9 mld zł, z czego dofinansowanie UE wyniosło 226,5 mld zł. W tym czasie podpisano ok. 104,8 tys. umów o wsparcie UE na ok. 410 mld zł.

W nowej perspektywie budżetowej na lata 2014–2020 Polska będzie mogła otrzymać na realizację polityki spójności ok. 82 mld €, środki zostaną przeznaczone m.in. na badania naukowe, budowę dróg, kolej, transport publiczny. 31 mld € ma być w dyspozycji samorządów wojewódzkich w ramach regionalnych programów operacyjnych, reszta pieniędzy ma trafić m.in. na programy zarządzane centralnie. Największym źródłem funduszy dla Polski przeznaczonym na inwestycje jest wart 27,4 mld € program Infrastruktura i Środowisko, który będzie wspierał m.in. rozwój infrastruktury transportowej, ochronę środowiska, energetykę i gospodarkę niskoemisyjną.

Duża liczba inwestycji z jednej strony oznacza szybki rozwój i wzrost gospodarczy kraju, a dla przedsiębiorców większe możliwości pozyskania atrakcyjnych zleceń, z drugiej jednak każe nam – nauczonym doświadczeniem poprzedniej perspektywy – spodziewać się problemów niemal na każdym etapie procesu inwestycyjnego, a co za tym idzie, opóźnień w oddaniu gotowych dróg do eksploatacji. Lekarstwem na te bolączki mają być nowe zasady realizacji projektów drogowych, które – zgodnie z założeniami GDDKiA – pozwolą prowadzić działania szybciej, sprawniej i taniej. Przeczytają o tym Państwo w artykule System zaprojektuj i zbuduj receptą na drogowy sukces?.

O problemach branży budownictwa drogowego opowiada Dariusz Blocher, prezes zarządu firmy Budimex SA, który twierdzi, że miniony rok był okresem stabilizacji, zahamowania fali upadłości, a także przygotowywania się do zdobywania nowych kontraktów. Daleko jest jeszcze do tego, by móc stwierdzić, że w polskim budownictwie jest już dobrze. Trzeba od nowa napisać ustawę Prawo zamówień publicznych i stworzyć standard umowy budowlanej. W 2015 r. nie będzie jeszcze aż tak dużego, jak się niektórzy spodziewają, odbicia rynku. To będzie nadal czas stabilizacji i walki o pełne portfele zamówień. Największa kumulacja realizowanych inwestycji nastąpi w latach 2016–2017, co pociągnie za sobą duże ryzyko wzrostu cen dostaw materiałów i robocizny.

Warte uwagi są również nasze dwa dodatki specjalne. Pierwszy z nich omawia metody stabilizacji i zabezpieczenia terenów osuwiskowych, natomiast drugi, z cyklu Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, prezentuje światowe nowości w inżynierii bezwykopowej.

Aby zaprojektować zabezpieczenie skarp autostrad i dróg, niezbędne jest bardzo dokładne rozpoznanie terenu. Polskie przepisy wymagają zaprojektowania wierceń i sondowań, które nie zawsze są w stanie dokładnie przedstawić potencjalne problemy związane z zabezpieczeniem skarp po ich wykonaniu. W niektórych sytuacjach nawet najlepsze projekty będą się na tyle rozmijały z rzeczywistością, że w fazie realizacji projekt będzie trzeba uzupełnić. Dlatego właśnie tak ważną rolę w trakcie realizacji projektu odgrywa właściwa współpraca pomiędzy wykonawcą, nadzorem i projektantem. Obszerne omówienie tej problematyki znajdą Państwo w artykule Metody stabilizacji i zabezpieczenia, terenów osuwiskowych, który jest drugą częścią opracowania na temat osuwisk.

Na zakończenie polecam artykuł o biurowcu Ericpol Software Pool, który połączył nowoczesną technologię z zabytkową łódzką zabudową fabryczną. Dzięki pomysłowi Ericpolu Sp. z o.o., wyobraźni i doświadczeniu projektantów z Horizone Studio oraz umiejętnościom generalnego wykonawcy – Strabag Sp. z o.o. Budownictwo Ogólne, na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej powstał niezwykły biurowiec. Obiekt zaprojektowano z myślą o maksymalnym obniżeniu kosztów eksploatacji i ograniczeniu negatywnego wpływu inwestycji na środowisko.

Zapraszam do lektury całego numeru.

Artykuły z numeru:

REKLAMA

REKLAMA