YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 1(40) styczeń-luty 2012

40




W numerze

Pierwsze podsumowania 2011 r. w branży budowlanej ukazują niejednoznaczny obraz sytuacji. Z jednej strony rekordowe nakłady na budowę dróg (ok. 34 mld zł w fakturach do rozliczenia przez GDDKiA), duża liczba zleceń, wysoki poziom przychodów spółek, a także najwyższe w historii ilości wyprodukowanego cementu i kruszyw oraz największa od kilku lat wartość wyleasingowanych maszyn budowlanych – to wymarzona charakterystyka.


Fragment drogi wykonanej w technologii betonowej

Z drugiej strony ogromna konkurencja ze strony firm zagranicznych, eliminująca z rynku polskie spółki budowlane, drożejące materiały budowlane, paliwa oraz usługi podwykonawców, a także długie terminy regulowania płatności przez GDDKiA (co zmieniło się na lepsze dopiero po ujawnieniu problemów chińskiej firmy Covec na budowie autostrady A2) przełożyły się na małą rentowność drogowych zleceń i spadek i tak już niskich marż. Odbiło się to mocno na wynikach finansowych nawet takich potentatów, jak Mostostal Warszawa, Polimex-Mostostal czy PBG. Z danych Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa wynika, że straty ponosi obecnie ok. 70% spółek działających w segmencie drogowym, a firmy budowlane przodują w rankingach upadłości. Według analityków, 2012 r. będzie rokiem finalizowania już rozpoczętych inwestycji i nie zostanie ogłoszona znacząca liczba nowych przetargów. Dlatego chociaż plany GDDKiA na 2012 r. przewidują wydatki na poziomie 29,3 mld zł, a więc nadal są bardzo wysokie, to spółki budowlane będą zmuszone do przeprowadzenia restrukturyzacji, zmniejszenia zatrudnienia, a także sprzedaży lub likwidacji części aktywów. Restrukturyzację prowadzonego w Polsce biznesu rozpoczęli już tacy giganci, jak Strabag czy Bilfinger Berger.

Laureaci konkursu o Grand Prix Ministra Infrastruktury


Okazją do podsumowania sytuacji w budownictwie były listopadowe Targi Infrastruktury Miejskiej i Drogowej INFRASTRUKTURA 2011, najważniejsza impreza branży. Towarzyszyły jej liczne seminaria i konferencje, które pozwalały wyrobić sobie opinię o kierunkach rozwoju rynku i nowych trendach technologicznych. Poznaliśmy też firmy, które w ub.r. odnotowały znaczące osiągnięcia – to laureaci konkursu o Grand Prix Ministra Infrastruktury oraz konkursu MT Targi, organizatora targów INFRASTRUKTURA. Relację z targów znajdą Państwo w tym numerze „NBI”.

Laureaci III edycji nagrody Pontifex Cracoviensis


Podobny charakter, tj. zaprezentowanie osób, które odniosły sukces w 2011 r. w dziedzinie mostownictwa, miała impreza w Krakowie, zorganizowana przez małopolski oddział Związku Mostowców RP – III edycja Gali Pontifex Cracoviensis. Celem tej uroczystości było uhonorowanie nagrodami im. Sebastiana Sierakowskiego osób zaangażowanych w rozwój mostownictwa krajowego i aktywnie działających na rzecz branży mostowej. Dorobek zawodowy nagrodzonych mostowców przestawiamy w numerze.

Most przez Wisłę pod Grudziądzem

Gotowy odcinek autostrady o nawierzchni wykonanej z betonu cementowego

Piszemy też o dwóch bardzo ważnych na autostradowej mapie Polski i właśnie ukończonych inwestycjach. Pierwsza z nich to ponad 60-kilometrowy odcinek autostrady A1 z Grudziądza do Torunia (Nowe Marzy – Czerniewice), zrealizowany w systemie PPP przez koncesjonariusza – spółkę GTC SA. Przy okazji tej budowy padło wiele rekordów, m.in. miała miejsce najgłębsza wymiana gruntów w historii A1, pod Grudziądzem zbudowano najdłuższy most przez Wisłę (1950 m), o najdłuższym żelbetowym przęśle w kraju (180 m) i rekordowej długości estakadzie wykonywanej z jednego stanowiska w technologii nasuwania podłużnego, a w dolinie rzeki Młynówki, jako elementy nowo zbudowanego wiaduktu nad linią kolejową relacji Toruń – Malbork, stanęły najgłębiej posadowione pale wielkośrednicowe (28 m) i została ustawiona najwyższa podpora (24 m). Wyjątkową inwestycją drogową jest też 105-kilometrowy odcinek autostrady A2 Nowy Tomyśl – Świecko. Przy jego budowie po raz pierwszy w Polsce zastosowano nawierzchnię betonową o tzw. odsłoniętym kruszywie – waschbeton, dzięki któremu autostrada jest trwalsza i bezpieczniejsza niż realizowana metodą tradycyjną. Wykonawcą tego odcinka A2, najważniejszego łącznika drogowego między Polską i Niemcami przez przejście graniczne w Świecku, był Strabag.
Nie tylko branża drogowa musi przygotować się na nadejście ciężkich czasów. Także samorządy będą w 2012 r. mocno zaciskać pasa. Kraków, który w ostatnich latach zrealizował inwestycje drogowe za ponad 6 mld zł, jest mocno zadłużony. Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski w wywiadzie dla „NBI” zapewnia, że miasto „nie przejadło” ani jednej pożyczonej złotówki. Cała kwota została przeznaczona na inwestycje, w tym na wkład własny przy staraniu się o środki unijne. Zdaniem prof. Majchrowskiego, w najbliższej przyszłości Unia Europejska nie będzie już taka hojna, a samorządy będą miały sporo kłopotów, by zgromadzić środki potrzebne do rozpoczęcia wielkich inwestycji. Dlatego uważa, że Kraków swoje pięć minut wykorzystał bardzo dobrze.

prof. Jacek Majchrowski, prezydent Miasta Krakowa

Miasto ma jednak 2 mld zł długu, a jego spłacenie będzie wymagało dużego wysiłku. Nie tyko Krakowowi życzymy w działaniu siły, jaką ma dynamiczny i zwyciężający smok z reklamy DCS na okładce. Według chińskiego kalendarza 2012 r. jest rokiem Smoka. Zatem siły smoka życzymy wszystkim naszym Czytelnikom. Na zakończenie dodam, że czytają Państwo jubileuszowy, 40. numer naszego magazynu. Liczę na to, że będziemy Państwu nadal potrzebni, a współpracując, wspólnie sprawimy, że kolejne numery będą coraz ciekawsze.

Trzypoziomowe rondo Ofiar Katynia

 

 


Życzę dobrej lektury!

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny

 


Miasto „nie przejadło” ani jednej pożyczonej złotówki, rozmowa z prof. Jackiem Majchrowskim, prezydentem Krakowa (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Prawnik, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, profesor zwyczajny nauk prawnych, historyk doktryn politycznych i prawnych. Znawca II Rzeczypospolitej, dokumentujący jej historię, szczególnie działalność ugrupowań prawicowych. Wojewoda krakowski w latach 1996–1997. Od 2003 r. prezydent Krakowa. Od marca 2011 r. wiceprezes Związku Miast Polskich, z ramienia którego został współprzewodniczącym Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Targi INFRASTRUKTURA 2011 – podsumowanie (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Jury wyłoniło laureatów konkursu o Grand Prix Ministra Infrastruktury na najlepszy produkt prezentowany podczas IX Międzynarodowych Targów Infrastruktury Miejskiej i Drogowej, a także laureatów nagród przyznawanych przez MT Targi, organizatora targów Infrastruktura.


Odcinek A2 Nowy Tomyśl – Świecko w technologii waschbeton (PDF)
Autor: Weronika Zawadzka
[bez logowania]
Od grudnia 2011 r. użytkownicy mogą jeździć 105-kilometrowym betonowym odcinkiem autostrady A2 Nowy Tomyśl – Świecko. Przy jego budowie po raz pierwszy w Polsce zastosowano nawierzchnię betonową o tzw. odsłoniętym (eksponowanym) kruszywie.

Zarządzanie drogami – nowe wyzwania (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
Konieczne jest przeznaczenie znacznie większych niż dotąd środków na utrzymanie istniejących dróg, którym grozi pogorszenie stanu technicznego – to główny wniosek wynikający z V Forum Polskiego Kongresu Drogowego Zarządzanie drogami – nowe wyzwania, które odbyło się 14 i 15 listopada w Warszawie.

Expo KRUSZYWA 2011 w Sosnowcu (PDF)
Autor: Katarzyna Łysowska, Expo Silesia
[bez logowania]
Targi Kruszyw Naturalnych i Wtórnych Expo KRUSZYWA zadebiutowały w sosnowieckim Expo Silesia. Podczas trzech dni targowych odbyło się wiele branżowych spotkań, m.in. 3. Międzynarodowe Forum Producentów Kruszyw, panele dyskusyjne w ramach tzw. AGORY oraz szkolenie dotyczące wymagań stawianych kruszywom w budownictwie.

Gdańsk i Toruń połączone nitką autostrady (PDF)
Autor: Ewa Łydkowska, Gdańsk Transport Company SA
[bez logowania]
14 października 2011 r. oddano do ruchu 62-kilometrowy odcinek autostrady A1 z Grudziądza do Torunia (Nowe Marzy – Czerniewice). Inwestycja została zrealizowana w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego przez koncesjonariusza – spółkę Gdańsk Transport Company SA (GTC).

Nagrody Pontifex Cracoviensis 2011 (PDF)
Autor: Grażyna Czopek, przewodnicząca małopolskiego oddziału Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej
[bez logowania]
Małopolski oddział Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej zorganizował 17 listopada 2011 r. III edycję Gali Pontifex Cracoviensis w Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego. Celem tej uroczystości było uhonorowanie nagrodami im. Sebastiana Sierakowskiego osób zaangażowanych w rozwój mostownictwa krajowego i aktywnie działających na rzecz branży mostowej.

Modernizacja DK nr 8 do standardu drogi ekspresowej S8 na odcinku od Rawy Mazowieckiej do granicy z województwem mazowieckim (PDF)
Autor: Jerzy Marciniak, dyrektor kontraktu, Bilfinger Berger Budownictwo SA
[bez logowania]
29 października 2010 r. przedstawiciele Bilfinger Berger Budownictwo SA podpisali umowę na przebudowę liczącego 22,8 km odcinka drogi krajowej nr 8 od Rawy Mazowieckiej w województwie łódzkim do granicy województwa mazowieckiego. Kontrakt o wartości 465,7 mln zł jest realizowany w konsorcjum z firmą Erbud SA. Termin zakończenia prac przypada w maju 2012 r.

Wrocławskie dni mostowe: aktualne realizacje mostowe (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, Instytut Inżynierii Lądowej, Politechnika Wrocławska
[bez logowania]
Siódme Wrocławskie Dni Mostowe (WDM) odbyły się na Politechnice Wrocławskiej 24–25 listopada 2011 r. Obrady toczyły się w auli Politechniki i wzięło w nich udział ponad 400 uczestników. Szczególnie warto podkreślić obecność przedstawicieli studenckiego ruchu naukowego z Kół Mostowych Politechniki Opolskiej i Politechniki Wrocławskiej. Oprócz uczestników z Polski w seminarium wzięli udział inżynierowie z Austrii, Czech, Danii, Niemiec, Serbii, Węgier, Wielkiej Brytanii i Wietnamu. Wrocławskie Dni Mostowe z każdym rokiem stają się imprezą naukowo-techniczną o coraz szerszym zasięgu.

Przepusty i przejścia dla zwierząt w infrastrukturze komunikacyjnej (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Już od 13 lat w Żmigrodzie, w okresie Świąt Bożego Narodzenia, organizowane są spotkania o tematyce drogowo-mostowej. Dotyczą one aktualnych zagadnień z zakresu infrastruktury komunikacyjnej. Tematem pierwszej sesji były metody monitorowania stanu wewnętrznego konstrukcji inżynierskich przy zastosowaniu piezoelektryków, czyli tzw. metody nieniszczące badań. Było to wtedy w Polsce, i nie tylko, nowością.

Ostatnie polskie realizacje i projekty kładek dla pieszych (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego, Politechnika Wrocławska; Zespół Badawczo-Projektowy Mosty-Wrocław s.c., mgr inż Olga Szymczyk, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego, Politechnika Wrocławska
[bez logowania]
W ciągu ostatnich kilku lat w naszym kraju powstało wiele ciekawych kładek dla pieszych, jak również wiele interesujących projektów, które, miejmy nadzieję, w najbliższym czasie zostaną zrealizowane. W niniejszym artykule przedstawiono kilka wybudowanych obiektów oraz projektów oczekujących na realizację.

Geotechniczne systemy zabezpieczeń i stabilizacji na terenach osuwiskowych, cz. 2 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak, dr hab. inż. Jan Gaszyński, prof. PK, dr inż. Zbigniew Pabian, Politechnika Krakowska
[bez logowania]
Podstawową cechą osuwiska jest niekontrolowany ruch mas ziemnych, przemieszczających się w niżej położone obszary terenu, zwanego terenem osuwiskowym. Zjawisko to jest procesem złożonym zarówno co do przyczyn jego powstawania, jak i zaistniałych problemów. Te mają różnorodne aspekty, w tym m.in. środowiskowe (przyrodnicze) techniczne, ekonomiczne, społeczne. Stąd wynika szeroki zakres koniecznych do rozwiązania problemów związanych z osuwiskami. W pierwszej części tego artykułu, która ukazała się w poprzednim numerze „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego” skupiono się na wyjaśnieniu przyczyn powstawania i rodzajach osuwisk, natomiast w tej części artykułu omówiono metody stabilizacji i zabezpieczania terenów osuwiskowych.

Likwidacja problemów osuwiskowych w drogownictwie – skuteczność kompleksowych rozwiązań geotechnicznych, cz. 2 (PDF)
Autor: mgr inż. Jakub Sierant, Titan Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Próba polemiki ze spotykanym obecnie podejściem do rozwiązywania problemów osuwisk, zwłaszcza związanych z obiektami infrastrukturalnymi, oraz chęć przekonania, że pomimo wszelkich trudności dysponujemy zarówno wiedzą inżynierską, jak i skutecznymi narzędziami do racjonalnego stabilizowania osuwisk i zwalczania ich skutków, to główne zamierzenia niniejszego artykułu.

Wrocław gotowy do budowy metra (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
26 i 27 października 2011 r. we Wrocławiu odbyła się XI Międzynarodowa Konferencja Infrastruktura podziemna miast. Wzięli w niej udział przedstawiciele świata naukowego, inwestorów, firm producenckich, projektowych i wykonawczych. W dyskusji i na tematy związane z infrastrukturą podziemną miast ważne miejsce zajmowały kwestie badań geotechnicznych oraz planowania urbanistycznego.

X Szkoła Geomechaniki 2011 (PDF)
Autor: dr Irena Skrzyniarz, sekretarz naukowy konferencji
[bez logowania]
Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja X Szkoła Geomechaniki 2011 obradowała w Ustroniu-Zawodziu 18–21 października 2011 r. Patronat honorowy nad konferencją objęli wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak oraz rektor Politechniki Śląskiej prof. dr hab. inż. Andrzej Karbownik.

Citybanan – szybka kolej miejska w Sztokholmie (PDF)
Autor: Sweco Polska
[bez logowania]
Inżynierowie z Krakowa wspólnie ze szwedzkimi ekspertami biorą udział w projektowaniu jednej z największych inwestycji kolejowych w Szwecji w ostatnich latach – tunelu Citybanan, który będzie przebiegał pod centralnymi dzielnicami Sztokholmu. Polscy specjaliści są odpowiedzialni za opracowanie projektów konstrukcyjnych stanowiących fragment systemu ochrony przeciwpożarowej inwestycji.

Wpływ budowy tuneli na uwarunkowania miejskie (PDF)
Autor: Bai Yun, Zheng Yanlong, Wydział Inżynierii Geotechnicznej, Uniwersytet Tongji, Chiny
[bez logowania]

Czy ekologia musi kosztować? (PDF)
Autor: Milena Gładyszowska-Dawid, kierownik Zespołu Prawno-Administracyjnego, Wodociągi Kieleckie Sp. z o.o.
[bez logowania]
W dniach 26–28 października 2011 r. odbyła się I Ogólnopolska Konferencja Ekonomistów Branży Wod-Kan Kielce 2011, adresowana przede wszystkim do finansistów, księgowych i ekonomistów z branży wodociągowej i kanalizacyjnej. Inicjatorem oraz gospodarzem przedsięwzięcia były Wodociągi Kieleckie Sp. z o.o. Konferencja okazała się sukcesem: zgromadziła przedstawicieli 64 firm wodociągowych z całej Polski.

Działalność Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych w roku 2011 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, prezes zarządu PFTT
[bez logowania]
W 2011 r. Polska Fundacja Technik Bezwykopowych (PFTT), członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Technik Bezwykopowych (ISTT), realizowała zadania wynikające z jej statutu oraz wniosków zgłaszanych na posiedzeniach Rady Fundacji.

Granulat i włókna gumowe w budownictwie drogowym (PDF)
Autor: Liliana Chołuj, BLL Sp. z o.o.
[bez logowania]
Guma w różnych formach i zastosowaniach, badania i praktyka w recyklingu destruktu asfaltowego – to tylko niektóre tematy poruszane podczas II Międzynarodowej Konferencji Zastosowanie destruktu asfaltowego i innych materiałów z recyklingu w budownictwie drogowym – granulat i włókna gumowe.

Górnictwo morskie surowcową szansą Polski (PDF)
Autor: Bartosz Dembiński, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
[bez logowania]
7 i 8 grudnia 2011 r. w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie odbyła się I Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna Górnictwo morskie surowcową szansą przyszłych pokoleń. Wydarzenie patronatem objęli przewodniczący Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek oraz wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak.

Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym (PDF)
Autor: Janina Mrowińska, sekretarz organizacyjny konferencji
[bez logowania]
Od 30 listopada do 2 grudnia 2011 r. w Wojskowym Zespole Wypoczynkowym „Zakopane” w Kościelisku odbywała się 10. edycja Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Technicznej Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym. Organizatorem konferencji było Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej (SITK), oddział w Krakowie przy udziale Krajowej Sekcji Kolejowej SITK RP, Politechniki Krakowskiej – Katedry Infrastruktury Transportu Szynowego i Lotniczego, PKP Polskich Linii Kolejowych SA, Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie.

Modernizacja linii kolejowej E30/C-E 30 na odcinku Kraków – Rzeszów (PDF)
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe SA
[bez logowania]
6 grudnia 2011 r. w Krakowie odbyła się konferencja prasowa PKP Polskich Linii Kolejowych SA poświęcona modernizacji linii kolejowej E30/C-E 30 na odcinku Kraków – Rzeszów. Omówiono szczegółowe plany modernizacji oraz przedstawiono aktualny stan prac.

Rynek budownictwa przemysłowego w Polsce urośnie do 2014 r. do 27 mld zł (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, główny analityk rynku budowlanego, PMR Publications
[bez logowania]
Nadchodzące inwestycje w sektorze energetycznym, gazowniczym oraz produkcyjnym sprawią, że po słabszych dla branży latach 2009–2010 rynek budownictwa przemysłowego w Polsce powróci na ścieżkę długotrwałych wzrostów i będzie mógł z powodzeniem zastąpić segment budownictwa drogowego jako główny motor napędowy branży budowlanej.


Reklamy
Noe Keller PPI Chrobok Eurovia Palisander Luxo Geobrugg Wodociągi Miasta Krakowa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję