YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 1(34) styczeń-luty 2011

34




W numerze

Niepewność – z tym uczuciem Polacy wchodzą w nowy rok. Plan zacieśniania polityki pieniężnej, spowodowany groźbą zapaści finansów publicznych, przyjmuje formy odczuwalne przez przeciętnego Kowalskiego. Niepewność dotyczy poziomu cen po podwyżkach stawek podatku VAT, do czego przygotowywano nas od schyłku minionego roku, a od niedawna – także przyszłych emerytur.


Wizytówka Singapuru – łódź posadowiona na dachu trzech budynków

Rozpoczęta przed 11 laty reforma zostaje wstrzymana, a właściwe zlikwidowana, bo taki skutek przyniesie zmniejszenie transferów do OFE. Tymczasem to OFE kupowały obligacje, dzięki którym budowano drogi. Jeśli rząd zdecyduje się zabrać część pieniędzy z OFE, to czy znajdą się nowi chętni na kupno obligacji drogowych? Jak będzie realizowany Program Budowy Dróg Krajowych? W jaki sposób zostaną przeprowadzone reformy na kolei, by nie dochodziło do podobnych zapaści w przewozach pasażerskich jak te, których byliśmy świadkami pod koniec 2010 r.? Zmiany są wyczekiwane w kluczowych obszarach gospodarki, by wymienić tylko budownictwo, transport lotniczy, gospodarkę morską. Czy będą reformy i jakie – nie wiemy. Stąd niepewność.
Wiadomo, że część zaplanowanych inwestycji drogowych nie powstanie na Euro 2012. Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk szykuje zmiany w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015. Chodzi o niezwiększanie długu publicznego. Drogi są budowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, który jest zasilany m.in. z obligacji emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego i z kredytów z EBI. Obligacje i kredyty są gwarantowane przez skarb państwa, co zwiększa dług publiczny.

Most Hangzhou – najdłuższy transoceaniczny most świata

Aktualnie założono przesunięcie ok. 30 inwestycji do realizacji po 2013 r. Oczywiście pod warunkiem, że nie zostaną unieważnione prowadzone obecnie prace przetargowe i przygotowawcze. Na to jednak jest mała szansa, bowiem minister Grabarczyk już zapowiedział, że będzie musiał unieważnić część przetargów. Wtedy lista wstrzymanych projektów jeszcze się wydłuży. Nie wiemy też dokładnie, w jakich latach i za jakie pieniądze miałyby być one prowadzone. Oficjalna wersja, wyrażona słowami ministra Grabarczyka, brzmi tak, że rząd nie rezygnuje z zaplanowanych inwestycji, tylko przesuwa je na inny termin, by realizować je, kiedy będą środki pochodzące m.in. z unijnego budżetu na lata 2014–2020. Wtedy jednak nie będziemy już mogli tak szeroko korzystać z Funduszu Spójności, który jest przeznaczony dla nowych członków Unii i ma na celu zmniejszenie różnic gospodarczych i społecznych oraz stabilizację ich gospodarek.

S8 na odcinku od Konotopy do trzypoziomowego węzła Prymasa Tysiąclecia

W tym kontekście cieszę się, że możemy Państwa informować o sprawach pewnych – będących w toku, a nawet zaawansowanych inwestycjach, jak np. budowa drogi ekspresowej S8 na odcinku od Konotopy do trzypoziomowego węzła Prymasa Tysiąclecia w Warszawie, która jest uważana za jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie. Budowany odcinek umożliwi połączenie projektowanej trasy A2, wprowadzonej do Warszawy z kierunku zachodniego, z istniejącą trasą Armii Krajowej. Z uwagą śledzimy budowę powstającego na Pomorzu największego w Europie mostu typu extradosed, o długości 808,5 m. Budowany przez Wisłę koło Kwidzyna, stanowi ponad 11-kilometrowy fragment realizowanej w nowym przebiegu drogi krajowej nr 90, będącej połączeniem dróg krajowych nr 55 i 91, a przez nią z autostradą A1. Opis tej inwestycji znakomicie uzupełnia artykuł na temat posadowienia i realizacji robót palowych na budowie najdłuższego obiektu mostowego w Polsce – estakady WE-1 w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska. Estakada o długości 2778,1 m składa się z dwóch równoległych konstrukcji, opartych na 69 podporach i 136 fundamentach. Fundamenty podpór zaprojektowano i wykonano w technologii żelbetowych pali prefabrykowanych.
Zagadnieniu prefabrykacji poświęcamy w tym numerze sporo miejsca. Na temat stosowania tej technologii w mostach zespolonych i jej zaletach piszą prof. Marek Łagoda i prof. Grażyna Łagoda, podkreślając szczególnie fakt znacznego skrócenia procesu budowy. Podobnych wniosków dostarcza lektura artykułu specjalistów z firmy ViaCon, którzy omówili zagadnienie prefabrykacji konstrukcji podatnych z blach falistych.

Aarsleff mecenasem polskiej kultury

Na zakończenie polecam relację z konferencji NO-DIG w Singapurze oraz artykuł o moście Hangzhou, najdłuższym transoceanicznym moście świata. Do przeczytania tych artykułów z pewnością zachęcą Państwa już same zdjęcia opisywanych obiektów inżynierskich, które robią ogromne wrażenie.

Zapraszam do czytania!

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny


NO-DIG Singapur 2010 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, Politechnika Świętokrzyska
[po zalogowaniu]

HydroSilesia i Hydrointegracje 2010 (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[po zalogowaniu]

Aarsleff mecenasem polskiej kultury (PDF)
Autor: Bernarda Ambroża-Urbanek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Konstrukcje stalowe w geotechnice (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Stabilizacja skarp i zboczy w Europie Środkowo-Wschodniej (PDF)
Autor: Karina Borkowska, Geobrugg Partner w Polsce
[bez logowania]

Modelowanie podróży i prognozowanie ruchu (PDF)
Autor: Anna Bujak, sekretarz organizacyjny konferencji, SITK oddział w Krakowie
[bez logowania]

Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w kolejnictwie (PDF)
Autor: Janina Mrowińsk, sekretarz organizacyjny konferencji, SITK oddział w Krakowie
[bez logowania]

POLEKO i KOMTECHNIKA (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Geotechnika–Geotechnics 2010 (PDF)
Autor: Irena Skrzyniarz, sekretarza naukowy konferencji, Politechnika Śląska, Wydział Górnictwa i Geologii
[bez logowania]

Most Hangzhou – najdłuższy transoceaniczny most świata (PDF)
Autor: Krzysztof Dąbrowiecki
[bez logowania]

Kluczowy odcinek S8 – od Konotopy do węzła Prymasa Tysiąclecia w Warszawie (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Stosowanie prefabrykacji w mostach zespolonych (PDF)
Autor: prof. nadzw. dr hab. inż. Grażyna Łagoda, prof. nadzw. dr hab. inż. Marek Łagoda
[bez logowania]

Most typu extradosed przez Wisłę koło Kwidzyna (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Żelbetowe wbijane pale prefabrykowane w fundamentach najdłuższego obiektu mostowego w Polsce (PDF)
Autor: mgr inż. Leszek Cichy, mgr inż. Krzysztof Narel, dr inż. Wojciech Tomaka, Aarsleff Sp. z o.o., Warszawa
[bez logowania]

Zabezpieczenie osuwiska na drodze powiatowej 4467S w miejscowości Bestwina (PDF)
Autor: Sebastian Bielski, kierownik robót, projektant, Marcin Dulski, wiceprezes zarządu, Zakład Inżynieryjny „Georem” Sp. z o.o.
[bez logowania]

Molo w Płocku (PDF)
Autor: Dariusz Malinowski, Bilfinger Berger Budownictwo SA, Oddział Mostowy PPRM
[po zalogowaniu]

Zabezpieczenie brzegów Bałtyku w rejonie Urzędu Morskiego w Gdyni (PDF)
Autor: Krzysztof Sikora, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Prefabrykacja konstrukcji podatnych z blach falistych (PDF)
Autor: dr inż. Leszek Janusz, mgr inż. Adam Czerepak, mgr inż. Barbara Bednarek, ViaCon Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]

Wynalazki zespołu prof. Dziopaka (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Józef Dziopak, Politechnika Rzeszowska, Katedra Infrastruktury i Ekorozwoju
[bez logowania]

Zbiornik infiltracyjno-retencyjny ścieków deszczowych (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Józef Dziopak, mgr inż. Joanna Hypiak, dr inż. Daniel Słyś, Politechnika Rzeszowska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Katedra Infrastruktury i Ekorozwoju
[bez logowania]

Modernizacja zbiorników wody pitnej dla Jaworzna (PDF)
Autor: Sławomir Grucel, MPWiK Sp. z o.o. w Jaworznie
[bez logowania]

Oczyszczanie ścieków – Ruda Śląska (PDF)
Autor: Krzysztof Piecha, Urząd Miasta Ruda Śląska
[bez logowania]

Technologie bezwykopowe pomagają zmniejszyć emisję CO2 (PDF)
Autor: dr inż. Emilia Kuliczkowska, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych, Politechnika Świętokrzyska, Jerzy Kuliczkowski, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]

Renowacja krzyża na Giewoncie (PDF)
Autor: dr hab. inż. Tadeusz Mikoś, Katedra Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii AGH w Krakowie, mgr inż. Andrzej Ciszewski, Zakład Robót Górniczych i Wysokościowych AMC w Krakowie
[bez logowania]


Reklamy
Eurovia Wodociągi Miasta Krakowa Keller Luxo Palisander Noe Geobrugg PPI Chrobok
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję