REKLAMA

1 (100) styczeń – luty 2022

Oddaję w Państwa ręce jubileuszowe 100. wydanie naszego czasopisma, obecnego na rynku wydawniczym od 2005 r. bez żadnej przerwy. 768 000 egzemplarzy, 2637 artykułów, 23 280 fotografii i 9394 stron o tym, jak zmieniało się polskie budownictwo. Tak w liczbach można podsumować 17-letnią działalność „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego”, które zawsze miało i ma ambitne cele: śledzić, dokumentować, analizować zachodzące w budownictwie zmiany i inspirować do dalszej intensywnej pracy nad poprawą polskiej infrastruktury.

Niestety z uwagi na sytuację pandemiczną nie mamy możliwości spotkania się i wspólnego świętowania. Gdy piszę te słowa, od początku pandemii w Polsce potwierdzono 4 547 315 infekcji, a zmarło 103 846 osób. Obecna, piąta fala epidemii w Polsce jest już wyższa niż fale druga i czwarta. Osiągnęła poziom 92% tego, co działo się w najgorszym momencie fali trzeciej wiosną 2021 r. Analitycy przewidują, że przynajmniej cztery duże sektory gospodarki są zagrożone, jeżeli chodzi o ciągłość prac. Dotyczy to przemysłu, budownictwa, logistyki i części handlu detalicznego. Czasy są bardzo niepewne i trudno wyrokować, co nas spotka w najbliższej przyszłości.

W tym momencie mogę Państwa jedynie zaprosić do bezpiecznej lektury 100. wydania „NBI”, które zostało przygotowane według tej samej od lat recepty – „o inżynierii piszemy z pasją”. W numerze zamieszczamy nowe i ważne informacje o rynku budowlanym, przegląd najnowszych technologii, prezentacje najciekawszych projektów i nowatorskich rozwiązań z zakresu szeroko pojętego budownictwa inżynieryjnego.

Tematem wydania jest bezpieczeństwo w budownictwie, o które to bezpieczeństwo musimy dbać ponad wszystko. To pojęcie ma szerokie znaczenie i wymaga rozpatrywania  z wielu perspektyw. Oznacza stworzenie bezpiecznych warunków pracy w trakcie realizacji inwestycji budowlanej, ale też cały szeroki kompleks działań budowlanych służących bezpieczeństwu ogólnemu, jak bezpieczna infrastruktura drogowa, przeciwpowodziowa czy przesyłu mediów. W 2020 r. w budownictwie ucierpiały w wypadkach 3872 osoby, przy czym 39 poniosło śmierć w wyniku obrażeń, natomiast od stycznia do września 2021 r. poszkodowanych w wypadkach przy pracy na budowie było 2609 osób, z czego 29 poniosło śmierć. Chociaż z roku na rok liczba wypadków maleje, nadal wymagane jest podejmowanie dodatkowych działań, aby skuteczniej minimalizować zagrożenia na budowie.

Polskie miasta przyszłości 2050 to raport Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością oraz ekspertów Saint-Gobain, który został opracowany we współpracy z firmą konsultingową 4CF zajmującą się foresightem strategicznym. Opracowano trzy scenariusze, które opisują najbardziej prawdopodobne kierunki rozwoju miast oraz obrazują największe zagrożenia i wyzwania, tak abyśmy mogli już dzisiaj przygotować się na nie, projektując przyszłościowe rozwiązania. Największym wyzwaniem w przyszłości będą zmiany klimatu i problem z dostępem do wody, dlatego coraz większą wagę będzie się przykładać do oszczędzania jej zasobów. Przypuszczalnie wzrośnie też popularność wielofunkcyjnych budynków, co należy wziąć pod uwagę przy projektowaniu instalacji wodno-ściekowych. Bardzo możliwe, choć z dzisiejszej perspektywy dość zaskakujące warianty funkcjonowania miast już za trzy dekady, przedstawiamy w artykule Infrastruktura wodno-ściekowa w miastach przyszłości.

Polecam uwadze Państwa podsumowanie minionego roku w budownictwie. 2021 zapamiętamy jako rok skokowych podwyżek cen energii elektrycznej, gazu i żywności. Podwyżki dotknęły również sektor budownictwa. Od początku ub.r. mieliśmy do czynienia z dynamicznym wzrostem cen surowców i materiałów budowlanych, wyższych z miesiąca na miesiąc. Z podobną sytuacją będziemy musieli się mierzyć przynajmniej do połowy tego roku.

Warto też zapoznać się z raportem Rozwój budownictwa tunelowego w Polsce. Tuneli komunikacyjnych szybko przybywa – w trakcie budowy lub projektowania jest ich kilkanaście, a kolejne są w planach. Wpływa to na rozwój transportu kolejowego, drogowego oraz publicznego (tramwaj, metro, premetro). W naszym kraju historia budowy tuneli jest stosunkowo krótka, jednak w ostatnich latach zaległości względem innych krajów nadrabiane są w zaskakująco szybkim tempie.

Według raportu firmy Spectis, którego omówienie publikujemy, w latach 2018–2020 łączne przychody 40 największych podmiotów budowlanych działających w Polsce ustabilizowały się na poziomie 47–48 mld zł, co biorąc pod uwagę notowany w minionych latach wzrost kosztów budowy, oznacza realny spadek wolumenu przerobu. Także rok 2021 zakończył się niewielkim nominalnym wzrostem przychodów firm. Dla dalszego rozwoju największych firm budowlanych konieczne jest szybkie zatwierdzenie finansowania unijnego dla Polski, tj. Krajowego Programu Odbudowy oraz budżetu w ramach polityki spójności na lata 2021–2027.

Na koniec chciałbym serdecznie podziękować wszystkim Czytelnikom za zainteresowanie czasopismem, komentarze i przywiązanie do naszego tytułu, czego doświadczamy od 17 lat. Autorom dziękuję za profesjonalne artykuły, a reklamodawcom za zaufanie, że pismo dobrze realizuje nie tylko funkcje informacyjne, ale także skutecznie promuje ich firmy. Mogę zapewnić, że będziemy pracować nad tym, aby „NBI” było jeszcze lepsze! Bądźmy nadal razem, szczególnie teraz!

Artykuły z numeru:

REKLAMA
REKLAMA