YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wywiady


400 mln zł na modernizację linii Siedlce - Terespol 2017-08-18
W 2020 r. podróżni w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu będą korzystać z komfortowych peronów. Przebudowane stacje i nowe nastawnie zapewnią sprawniejszą obsługę pociągów, zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały wartą ponad 417 mln zł (netto) umowę na ostatnie prace na linii Siedlce – Terespol. [...]

XXV Międzynarodowe Targi Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN




XVII Międzynarodowa Konferencja Technicznej Kontroli Zapór, 19-22.09.2017, Beskid Żywiecki 2017-09-19
W imieniu Komitetu Organizacyjnego XVII Międzynarodowej Konferencji Technicznej Kontroli Zapór pod hasłem Budowle Piętrzące Eksploatacja i Monitoring serdecznie zapraszam do wzięcia udziału w kolejnej edycji konferencji, która odbędzie się w dniach 19-22 września 2017 r. w Beskidzie Żywieckim w ośrodku konferencyjno-szkoleniowym Beskidzki Raj (Zawoja).[...]


Prefabrykaty z Pekabeksu w czołowych projektach infrastrukturalnych
Rozmowa z Przemysławem Borkiem, prezesem zarządu Pekabex BET SA.[...]


Czekając na ożywienie, wykonawcy drogowi planują inwestycje w sprzęt budowlany
Pomimo wciąż tylko wyczekiwanego, a nie realnego ożywienia w budownictwie drogowym, firmy wykonawcze podtrzymują swój umiarkowany optymizm i są przekonane, że prędzej czy później przyspieszenie nadejdzie, zarówno w obszarze dróg krajowych, jak i lokalnych. W parze z rosnącymi oczekiwaniami idą także realne plany inwestycyjne firm budowlanych, które znaczące środki zamierzają przeznaczyć na wzmocnienie swoich parków maszynowych.[...]


Budowa obwodnicy Zabierzowa i DK47 Rdzawka-Nowy Targ
26 czerwca 2017 r. w siedzibie Oddziału GDDKiA w Krakowie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał dwa aneksy do programów inwestycyjnych: obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK79 oraz odcinka zakopianki Rdzawka-Nowy Targ. Podpisując dokumenty, minister powiedział, że kierowcy jadący z całego kraju na Podhale przestaną odczuwać uciążliwość, a przejazd będzie bezpieczniejszy i płynny. Natomiast obwodnica Zabierzowa stanie się elementem systemu komunikacyjnego Krakowa.[...]



Naszym celem jest zrealizowanie KPK w całości

Rozmowa z Ireneuszem Merchel, prezesem zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne



Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK SAW maju 2017 r. rozpoczęto realizację największego projektu zapisanego w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku (KPK) – modernizację linii kolejowej z Warszawy do Lublina. Jaki jest zakres tej inwestycji?

To największy projekt KPK do 2023 r. Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Lublina zwiększy komfort i skróci czas podróży między tymi miastami do 90 min. W ramach prac między Lublinem a Otwockiem PLK zmodernizują 150  km torów i sieci trakcyjnej do prędkości 160 km/h. Budowa drugiego toru między Otwockiem a Pilawą zdecydowanie zwiększy możliwości przejazdu pociągów. Modernizacja obejmie też 17 wiaduktów kolejowych oraz 31 mostów kolejowych. Ważnym efektem inwestycji będzie wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Zapewnią to m.in. trzy nowe lokalne centra sterowania – w Pilawie, Dęblinie i Lublinie. Wymienione zostaną też 383 rozjazdy i urządzenia sterowania. Bezpieczniej będzie na przejazdach kolejowo-drogowych. Na 68 przejazdach PLK zamontują dodatkowe urządzenia i rogatki. Dwa nowe tunele drogowe całkowicie wyeliminują problemy z przejazdem przez tor. Pasażerowie skorzystają z nowoczesnych peronów m.in. na stacjach Lublin, Dęblin, Puławy, Nałęczów. W sumie na trasie do Otwocka przebudowane będą 34 stacje i przystanki.

Proszę o przybliżenie czytelnikom ukończonej inwestycji Łódź Fabryczna oraz realizowanego projektu w Krakowie – budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki.


Łódź Fabryczna i łącznica kolejowa w Krakowie to dwie inwestycje, które w znaczący sposób zmieniają jakość podróżowania. Nowy, trzypoziomowy dworzec Łódź Fabryczna służy podróżnym od grudnia 2016 r., w sezonie letnim obsługuje do 130 pociągów w ciągu doby. To stacja niezwykła konstrukcyjnie – ulokowana 16,5 m pod ziemią, oświetlona naturalnym światłem słonecznym, ponieważ dzięki wyjątkowej konstrukcji dachu promienie słoneczne oświetlają bezpośrednio cztery perony. Ten nowoczesny obiekt, często porównywany do dworca Hauptbahnhof w Berlinie lub Dworca Wiedeń Główny (Wien Hauptbahnhof), w pełni ukaże swoje możliwości po wybudowaniu tunelu średnicowego. Tunel połączy Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem, a łodzianie uzyskają dwa dodatkowe przystanki w ścisłym centrum. Inwestycja stworzy nowe możliwości dla łódzkiego węzła kolejowego – otworzymy nowe kierunki dalekobieżne, zmienimy jakość i czas podróżowania w łódzkiej aglomeracji. Podobny efekt dla miasta i regionu osiągniemy dzięki budowie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. To rozwiązanie ciekawe konstrukcyjnie i wymagające sporej dyscypliny – zakłada bowiem budowę dwóch torów na estakadach o łącznej długości 2,6 km w centrum funkcjonującego w dzień i w nocy miasta. Estakady kolejowe połączą modernizowane i przebudowywane przystanki osobowe Kraków Zabłocie oraz Kraków Krzemionki. Ale łącznica w Krakowie dobry efekt daje w połączeniu z łącznicą w Suchej Beskidzkiej. Dzięki tym dwóm inwestycjom już pod koniec 2017 r. podróżni zyskają krótszy o ok. pół godziny czas przejazdu do Zakopanego. Dodam, że to nie koniec dobrych informacji dla podróżnych – kolejne inwestycje PLK na zakopiance, zapisane w KPK do 2023 r., skrócą czas przejazdu do Zakopanego o ponad godzinę.

Jakie jeszcze kontrakty w zakresie rewitalizacji linii kolejowych PLK zaplanowały na ten rok i następne?


Łączymy Polskę i realizujemy inwestycje, które połączą województwa, regiony i aglomeracje. Dobrym przykładem jest tu województwo warmińsko-mazurskie. W poprzedniej perspektywie modernizacja kolei objęła linie na obrzeżach tego regionu, teraz inwestycje w KPK zakładają znaczącą poprawę podróży koleją w samym regionie. Mieszkańcy Warmii i Mazur będą mogli korzystać z krótszych przejazdów m.in. z Olsztyna do Ełku, Korsz, Braniewa i Działdowa. Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwiększy się zatem atrakcyjność regionu i znaczenie kolei dla gospodarki. Ogromnie pozytywny efekt przyniosą także projekty planowane do realizacji ze środków Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO). Przypomnę, że w KPK w ramach RPO zapisano (na liście podstawowej) 51 projektów w 16 województwach na kwotę 4,6 mld zł. Przykładowo, w województwie pomorskim – notabene to największy beneficjant programu, bo wartość projektów wynosi ponad 605 mln  zł – zrewitalizujemy ponad 100 km linii kolejowych. Podobnie w województwach wielkopolskim i podkarpackim.

Pod koniec 2016 r. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wprowadziło do KPK projekt „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym – etap II”. PLK angażują się też w inne działania promujące bezpieczeństwo. W jaki sposób te działania są realizowane?


Bezpieczeństwo to priorytet w działalności PLK. W celu zwiększenia jego poziomu cały czas podejmujemy działania w trzech obszarach: inwestycyjnym, pracowniczym i społecznym. Modernizujemy przejazdy kolejowe, budujemy bezkolizyjne skrzyżowania, montujemy nowoczesne urządzenia. Tylko w ub.r. prace objęły 200 przejazdów, powstało 65 wiaduktów i 27 przejść pod torami, a 1000 przejazdów na mało uczęszczanych drogach dodatkowo sprawdzono. W kolejnych latach, w ramach tzw. programu przejazdowego, wartego 400 mln  zł, prace obejmą remont 182 przejazdów we wszystkich województwach. Będziemy również kontynuować program rozjazdowy, który zakłada wymianę blisko 300 rozjazdów. Do tego stale szkolimy załogę i doskonalimy procedury, dostosowując je do zmieniających się wymagań. W ub.r. przeszkoliliśmy ponad 25 tys. osób odpowiedzialnych za bezpieczne prowadzenie ruchu. Podejmujemy także działania społeczne, m.in. kampania społeczna Bezpieczny przejazd, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., trwa nieprzerwanie od 2005 r. Staramy się dotrzeć do kierowców, edukując ich np. podczas wakacji czy w porozumieniu z instruktorami nauki jazdy. Szukamy sposobów dotarcia do młodzieży, współpracując z najsłynniejszymi youtuberami. Filmy, które zrealizowaliśmy wspólnie, mają już ponad milion wyświetleń.

Resort infrastruktury i budownictwa zapowiedział, że będzie wspierał nowoczesne rozwiązania. Wśród działań podejmowanych przez ministerstwo ma znaleźć się m.in. upowszechnienie technologii BIM w budownictwie kolejowym. Czy jej wykorzystanie istotnie wpłynie na planowanie, projektowanie, budowę i zarządzanie obiektami infrastruktury kolejowej?

Jesteśmy otwarci na nowe technologie. Korzystamy z nowoczesnych systemów informatycznych, np. przy konstrukcji rozkładu jazdy (tzw. SKRJ), czy w celu rozliczeń naszych pracowników (SAP HCM). Szkoląc dyżurnych ruchu, wykorzystujemy także nowoczesne narzędzie, jakim jest symulator. Cyfrowe modelowanie informacji o budynku (BIM) to rozwiązanie, któremu bacznie się przyglądamy i rozważamy przygotowanie do pilotażowego projektu wykorzystującego tę wciąż nowatorską na wielu rynkach technologię. Na pewno będzie to przedmiotem dyskusji podczas Forum Inwestycyjnego, gdyż problemem jest brak odpowiednich definicji prawnych w tym zakresie. Forum jest odpowiednim miejscem, w ramach którego będzie można wypracować odpowiednie rozwiązania wspólnie z wykonawcami.

W istniejące w kraju ciągi transportowe wpisuje się koncepcja budowy linii dużych prędkości. Zgodnie z założeniami do 2020 r., sieć kolei dużych prędkości w Polsce ma się składać z nowej linii Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław oraz zmodernizowanej do parametrów KDP prędkości linii E65 Południe (CMK) z Warszawy do Katowic i Krakowa z możliwymi przedłużeniami do granicy czeskiej i słowackiej. Jakie są perspektywy rozwoju sieci szybkich połączeń pasażerskich w Polsce, opartych na nowych i modernizowanych liniach, do 2020 r.?

Pracujemy nad programem zwiększenia prędkości na liniach magistralnych do 200–230 km/h. Analizujemy propozycje linii planowanych do takiej modernizacji. W pierwszej kolejności do prędkości 230 km/h dostosowana będzie Centralna Magistrala Kolejowa od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia. Skoro analizy wykazują, że możemy przy napięciu 3  kV jeździć z prędkością do 230 km/h, to powinniśmy dążyć na ciągach podstawowych do budowy takich linii, i to jest nasza filozofia. Natomiast pamiętajmy, że musi być spełnionych kilka warunków. Po pierwsze, odpowiednia geometria, która to umożliwia. Po drugie, musi być zapotrzebowanie na takie przewozy i po trzecie, odpowiedni stan podtorza i urządzeń, w tym bezkolizyjne przejazdy.

Przypominam, że decyzja dotycząca budowy ygreka musi zapaść na szczeblu rządowym. Jest ona jednak ściśle powiązana z dalszym losem linii E20 na odcinku Warszawa – Poznań. Geometria tej linii pozwala na uzyskanie na niej prędkości rzędu 200 km/h, ale jeżeli będzie budowana nowa linia KDP pomiędzy tymi miastami, to E20 stanie się linią typowo towarową z lokalnym ruchem pasażerskim. Tzw. żyłowanie parametrów nie miałoby w tym przypadku logicznego uzasadnienia.

Czy obecnie podróż koleją wygrywa z jazdą samochodem?


Tak, i to w wielu miejscach. Np. atrakcyjny czas przejazdu oferujemy na trasach Warszawa – Trójmiasto, Warszawa – Kraków/Katowice czy Warszawa – Olsztyn. Szybciej i wygodniej można podróżować do Łodzi, Białegostoku, a w 2018 r. dzięki modernizacji linii obwodowej w Warszawie pociąg stanie się wygodną alternatywą dla samochodu. Kolejowe inwestycje realizowane w ramach KPK połączą regiony i województwa. Np. na trasie Olsztyn – Białystok dzięki modernizacji i elektryfikacji trasy z Ełku do Korsz oraz budowie drugiego toru na trasie Białystok – Ełk zwiększymy prędkości do 120–160 km/h i pojedziemy z Olsztyna do Białegostoku o ok. 1 godz. krócej, z obecnych ok. 3 godz. 40 min do ok. 2 godz. i 40 min.  Wygodne perony na stacjach i przystankach, wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, zwiększą komfort podróży pasażerów. Poprawi się przepustowość linii, co stworzy nowe możliwości dla przewozów regionalnych i dalekobieżnych. Niezmiernie mnie cieszy, że pasażerowie wracają na kolej, co potwierdziły badania Urzędu Transportu Kolejowego. W 2016 r. sprzedano 292,5 mln biletów kolejowych. To najlepszy wynik od lat.

KPK do 2023 r. zapewnia finansowanie inwestycji kolejowych o wartości blisko 67 mld zł. Jakie są plany? Uda się wszystkie zrealizować?


Nie zakładamy inaczej. Naszym celem jest zrealizowanie KPK w całości. Przy uwzględnieniu 4,1 mld zł zrealizowanych inwestycji w 2016 r. i 5,5 mld zł planowanych na 2017 r., w kolejnych latach wystarczy osiągnąć średnią wydatków na poziomie 8,5 mld zł rocznie. Jestem zdania, że kluczowym wskaźnikiem możliwości są podpisane kontrakty z wykonawcami – dwucyfrowe wyniki realizacji liczonej w miliardach złotych rocznie uda się osiągnąć, jeżeli w obrocie będzie dwukrotnie więcej środków w rozumieniu wartości podpisanych umów z wykonawcami. Dlatego uważam, że zbliżenie się do progu 30 mld zł w podpisanych umowach na początku przyszłego roku pozwoli osiągnąć realizację inwestycji na poziomie dwucyfrowym (ponad 10 mld zł) już w 2019 r. Później, gdy nadejdzie kluczowy moment dla losów perspektywy unijnej, w realizacji ma być stały portfel na poziomie 27–28 mld zł. Wydawanie powyżej 10 mld zł rocznie jest jak najbardziej realne. Nasze otwarcie się na wykonawców, w tym wprowadzenie płatności za materiały, możliwości magazynowania na terenie budowy oraz zaliczek, daje nadzieję na to, że realizacja kontraktów będzie przebiegała sprawniej niż dotąd.

Dziękuję za rozmowę.

Zdjęcie: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.



Reklamy
Sitech Polska Lloyd Polska Soletanche Uponor DCS Mosty Polskie SSAB Amago
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję