Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia z inżynierem projektu
PKP Polskie Linie Kolejowe i Tramwaje Warszawskie podpisały ze spółką MGGP umowę na pełnienie funkcji inżyniera projektu przy modernizacji stacji Warszawa Zachodnia. Wartość podpisanej umowy to 14 mln zł.
– Podpisana umowa na nadzór nad realizacją modernizacji stacji Warszawa Zachodnia zapewnia wsparcie inwestycji, która otwiera modernizację warszawskiej linii średnicowej. To jeden z dużych projektów Krajowego Programu Kolejowego, którego zaawansowanie wynosi 85%. PLK już mają projekty do nowej perspektywy finansowej, które będą kontynuacją rozwoju kolei – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wykonawca modernizacji Warszawy Zachodniej, Budimex S.A., już realizuje pierwsze prace przygotowawcze. Prowadzone są badania geologiczne oraz inwentaryzacja terenu. W realizacji jest porządkowanie zieleni na terenie kolejowym. Wykonawca przygotowuje teren pod zaplecze budowy. Uzgadniana jest też organizacja prowadzenia robót dla budowy kładki dla pieszych. Budowa kładki zapewni dostęp mieszkańcom i pasażerom do peronów podczas przebudowy podziemnego przejścia. Zakończenie inwestycji planowane jest w II połowie 2023 r.
Warszawa Zachodnia to największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny etap modernizacji linii średnicowej.
Na Warszawie Zachodniej wszystkie perony zostaną zadaszone. Stacja będzie w pełni dostępna dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody, czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej, który ułatwi korzystanie z kolei. Dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej zwiększy możliwość organizacji sprawnych połączeń.
Komunikację w obszarze stacji ułatwi kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Przejście podziemne – będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Przejście zostanie wydłużone do peronu nr 8 przy linii obwodowej.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wizualizacje: DWAA Architekci