Dodatkowe środki umożliwią kompleksową wymianę sieci trakcyjnej na całej długości 40 km odcinka linii. Obiekty inżynieryjne, wiadukty i przepusty, zostaną wyremontowane. Odnowione, wzmocnione obiekty pozwolą na prowadzenie ciężkich składów pociągów towarowych o nacisku do 221 kN/oś. Jest to istotne, gdyż linia Grabowno Wielkie – granica województwa dolnośląskiego, to odcinek trasy przeznaczonej do przewozów dużych, ponadnormatywnych ładunków z Wrocławia w kierunku północnym.
Modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym w Grabownie Wielkim umożliwi prowadzenie ruchu pociągów i zabezpieczenie trasy na odcinku Grabowno Wielkie – Milicz. Podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. 19 przejazdów otrzyma nową nawierzchnię drogową, zainstalowane będzie nowe oświetlenie. Na 12 przejazdach będą zamontowane nowe urządzenia zabezpieczające i monitorujące.
Usprawnienie i podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu zapewnią również przebudowane urządzenia przewodowej i radiowej łączności kolejowej.
Przebudowa za półmetkiem
Przygotowany jest peron w Grabownie oraz część prac związanych z budową mijanki w Bukowicach Trzebnickich. Na odcinku 30 km wymieniono tor i ustawione zostały konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Stoją już nowe maszty telekomunikacyjne. Kończą się prace przy trasach kablowych dla urządzeń zabezpieczających i telekomunikacyjnych oraz prace związane z odwodnieniem.
Głównym efektem prac będzie sprawna jazda pociągów, czyli dogodne podróże pasażerskie i przewóz ładunków z prędkością 80-120 km/godz. Będzie mogło jeździć więcej pociągów, gdyż zostanie zwiększona przepustowość i podniesiony poziom bezpieczeństwa ruchu. Inwestycja zdecydowanie poprawi możliwości transportu towarów koleją między Dolnym Śląskiem a Wielkopolską. Dobry stan tej linii to m.in. ograniczanie ładunków na drogach i odciążenie innych tras kolejowych, przeznaczonych głównie dla ruchu pasażerskiego.
Zakończenie modernizacji odcinka Grabowno Wielkie – granica województwa dolnośląskiego, w zwiększonym zakresie, przewidywane jest do listopada br. Prace finansowane są ze środków budżetowych. Wykonawcą robót jest firma TORPOL S.A.
Autor: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.