


























Spółka HOCHTIEF Polska podpisała umowę na przebudowę i rozbudowę budynku Narodowego Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS. Centrum SOLARIS działa przy Uniwersytecie Jagiellońskim i prowadzi badania z wykorzystaniem promieniowania synchrotronowego. [...]




[...]


W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


Rewitalizacja, przebudowa i rozbudowa zabytkowej kamienicy przy ulicy Powiśle 10 w Krakowie, w bezpośrednim sąsiedztwie Zamku Wawelskiego to bardzo odpowiedzialne zadanie, które jednocześnie jest unikalną szansą na wprowadzenie nowej jakości waterfrontu nadwiślańskiego w centrum dawnej stolicy Polski.[...]
MKiŚ o raporcie „Zielona kolej – klimat, energetyka, transport”
Dążenie do zmniejszania śladu węglowego transportu oraz potencjał elektromobilności w Polsce to główne tematy rozmów podczas premiery raportu UN Global Compact Network Poland „Zielona kolej – klimat, energetyka, transport”.


W wydarzeniu, które odbyło się 25 października 2021 r. w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, udział wziął wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński.
Jak podkreślił podczas spotkania wiceminister Guibourgé-Czetwertyński, Polska dąży do zapewnienia optymalnych warunków dla sektora kolejnictwa w kontekście polityki klimatycznej UE.
- Kolej odegra istotną rolę w dążeniu do neutralności klimatycznej do 2050 r. Jest ona jednym z najbardziej przyjaznych środowisku i efektywnych energetycznie środków transportu. Branża kolejowa dostrzegła, że źródła zeroemisyjne mogą stanowić skuteczną alternatywę dla konwencjonalnych rozwiązań, co pokazuje chociażby Program Zielona Kolej – wyjaśnił.
Wiceminister Guibourgé-Czetwertyński w trakcie wydarzenia wziął udział w debacie „Zielona Kolej – Zielona gospodarka”, gdzie podkreślił rolę w OZE w zazielenianiu kolei.
- Plany i wyzwania przed którymi stoi sektor kolejnictwa są dobrym przykładem wyzwań przed którymi stoi cała gospodarka – zauważył wiceminister.
- Sposobem na zazielenianie kolejnictwa może być elektryfikacja transportu. To także wzrost znaczenia elektryczności tej zdekarbonizowanej dla osiągnięcia naszych celów klimatycznych. W tym świetle planowany przez PKP Energetykę udział 85% OZE w transporcie kolejowym w 2030 r. jest bardzo imponującym celem – dodał.
Wiceminister klimatu i środowiska zwrócił także uwagę na stabilność odnawialnych źródeł energii.
- Musimy uzupełnić te brakujące 15% czystą energią, dlatego niezwykle ważne jest, aby inwestować w technologie OZE. Chodzi przede wszystkim o technologie magazynowania energii – tak, abyśmy mogli jeszcze bardziej korzystać z zielonej energii – mówił.
Wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński podkreślił, że obecnie jesteśmy świadkami wyścigu technologicznego zielonego transportu.
- Technologie zeroemisyjnego transportu konkurują między sobą – która będzie najbardziej ekonomiczna i bardziej ekologiczna. Przewidujemy, że na przestrzeni następnych kilku lat koszty eksploatacji zeroemisyjnego transportu spadną – wskazał.
- W nowej rzeczywistości transportowej kolej będzie odgrywała duże znaczenie, ze względu na jej niskie oddziaływanie na środowisko – podsumował.
„Zrównoważony rozwój i zielony łańcuch dostaw” to temat drugiego panelu podczas premiery raportu „Zielona kolej – klimat, energetyka, transport”. W trakcie dyskusji wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński podkreślił, że największy wpływ na emisyjność danych produktów ma bardzo często transport.
- Bardzo istotne są inicjatywy, które zwracają uwagę na ślad węglowy produktów. Jest coraz większa troska firm z Polski jak i z zagranicy, aby pokazać w jaki sposób firma działa odpowiedzialnie z punktu widzenia ekologicznego i społecznego – powiedział wiceminister.
Wiceminister Guibourgé-Czetwertyński zwrócił uwagę, że jest coraz więcej polskich firm, które korzystają na transformacji klimatycznej.
- Bardzo często są to małe firmy, które korzystają na transformacji. Mają one specyficzną wiedzę i technologie dla zapewnienia transformacji. To jest także szansa dla Polski wykorzystując dobrą bazę wykształconych ludzi i innowacyjność, która istnieje w przedsiębiorstwach. Dlatego też musimy zagospodarować tę niszę i dostarczać produkty potrzebne do transformacji. Dobrym przykładem jest branża elektromobilności. Polska jest liderem w produkcji elektronicznych autobusów czy baterii litowo-jonowych – zaznaczył.
O raporcie
Raport „Zielona kolej – klimat, energetyka, transport” zawiera opinie ekspertów analizujących w swoich dziedzinach efekty Programu Zielona Kolej.
Źródło: tekst Ministerstwo Klimatu i Środowiska, www.gov.pl/web/klimat/
Jak podkreślił podczas spotkania wiceminister Guibourgé-Czetwertyński, Polska dąży do zapewnienia optymalnych warunków dla sektora kolejnictwa w kontekście polityki klimatycznej UE.
- Kolej odegra istotną rolę w dążeniu do neutralności klimatycznej do 2050 r. Jest ona jednym z najbardziej przyjaznych środowisku i efektywnych energetycznie środków transportu. Branża kolejowa dostrzegła, że źródła zeroemisyjne mogą stanowić skuteczną alternatywę dla konwencjonalnych rozwiązań, co pokazuje chociażby Program Zielona Kolej – wyjaśnił.
Wiceminister Guibourgé-Czetwertyński w trakcie wydarzenia wziął udział w debacie „Zielona Kolej – Zielona gospodarka”, gdzie podkreślił rolę w OZE w zazielenianiu kolei.
- Plany i wyzwania przed którymi stoi sektor kolejnictwa są dobrym przykładem wyzwań przed którymi stoi cała gospodarka – zauważył wiceminister.
- Sposobem na zazielenianie kolejnictwa może być elektryfikacja transportu. To także wzrost znaczenia elektryczności tej zdekarbonizowanej dla osiągnięcia naszych celów klimatycznych. W tym świetle planowany przez PKP Energetykę udział 85% OZE w transporcie kolejowym w 2030 r. jest bardzo imponującym celem – dodał.
Wiceminister klimatu i środowiska zwrócił także uwagę na stabilność odnawialnych źródeł energii.
- Musimy uzupełnić te brakujące 15% czystą energią, dlatego niezwykle ważne jest, aby inwestować w technologie OZE. Chodzi przede wszystkim o technologie magazynowania energii – tak, abyśmy mogli jeszcze bardziej korzystać z zielonej energii – mówił.
Wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński podkreślił, że obecnie jesteśmy świadkami wyścigu technologicznego zielonego transportu.
- Technologie zeroemisyjnego transportu konkurują między sobą – która będzie najbardziej ekonomiczna i bardziej ekologiczna. Przewidujemy, że na przestrzeni następnych kilku lat koszty eksploatacji zeroemisyjnego transportu spadną – wskazał.
- W nowej rzeczywistości transportowej kolej będzie odgrywała duże znaczenie, ze względu na jej niskie oddziaływanie na środowisko – podsumował.
„Zrównoważony rozwój i zielony łańcuch dostaw” to temat drugiego panelu podczas premiery raportu „Zielona kolej – klimat, energetyka, transport”. W trakcie dyskusji wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński podkreślił, że największy wpływ na emisyjność danych produktów ma bardzo często transport.
- Bardzo istotne są inicjatywy, które zwracają uwagę na ślad węglowy produktów. Jest coraz większa troska firm z Polski jak i z zagranicy, aby pokazać w jaki sposób firma działa odpowiedzialnie z punktu widzenia ekologicznego i społecznego – powiedział wiceminister.
Wiceminister Guibourgé-Czetwertyński zwrócił uwagę, że jest coraz więcej polskich firm, które korzystają na transformacji klimatycznej.
- Bardzo często są to małe firmy, które korzystają na transformacji. Mają one specyficzną wiedzę i technologie dla zapewnienia transformacji. To jest także szansa dla Polski wykorzystując dobrą bazę wykształconych ludzi i innowacyjność, która istnieje w przedsiębiorstwach. Dlatego też musimy zagospodarować tę niszę i dostarczać produkty potrzebne do transformacji. Dobrym przykładem jest branża elektromobilności. Polska jest liderem w produkcji elektronicznych autobusów czy baterii litowo-jonowych – zaznaczył.
O raporcie
Raport „Zielona kolej – klimat, energetyka, transport” zawiera opinie ekspertów analizujących w swoich dziedzinach efekty Programu Zielona Kolej.
Źródło: tekst Ministerstwo Klimatu i Środowiska, www.gov.pl/web/klimat/

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.