REKLAMA
Drogi Inż. Bezwykopowa Tunele Wiadomości
2 Minuty czytania

Maszyna TBM na budowie tunelu w Świnoujściu

Maszyna TBM, która wydrąży tunel w Świnoujściu łączący wyspy Uznam i Wolin, jest już w Polsce. Dopłynęła z Chin na plac budowy. Maszyna jest rozładowywana i w ciągu najbliższych miesięcy będzie zmontowana w komorze startowej a następnie testowana.

  
Zdjęcie: GDDKiA O/Szczecin
Zdjęcie: GDDKiA O/Szczecin
Rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na marzec 2021 roku, a cała inwestycja ma się zakończyć we wrześniu 2022 roku.

Maszyna drążąca – liczby robią wrażenie


Tunel wydrąży specjalna  maszyna o długości 101 metrów, ciężarze 2740 ton i średnicy wiercenia ok. 13,5 m. Urządzenie  będzie przewiercało się pod dnem Świny,  wykonując jednocześnie obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów.  Maszyna TBM została wyprodukowana  specjalnie dla realizacji tunelu w Świnoujściu  w Chinach.

W czerwcu tego roku odbyły się odbiory i testy, następnie rozmontowane do transportu urządzenie wyruszyło w rejs do Polski północną drogą morską, przez cieśninę Beringa,  opływając północne brzegi Rosji.

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin


Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli  tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Inwestor zastępczy i dofinansowanie ze środków UE


Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora Zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Od projektu do budowy


Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisało Miasto Świnoujście z konsorcjum, które wygrało przetarg we wrześniu 2018 roku.  Wykonawcą jest konsorcjum: PORR SA, PORR Bau GmbH, Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. oraz Energopol-Szczecin S.A.
Wartość umowy z wykonawcą to 793 mln zł. Przez kolejne miesiące trwały prace projektowe, a podsumowaniem tego etapu prac było uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą Wojewoda Zachodniopomorski wydał 7 października 2019 r.  Umożliwiło  to rozpoczęcie robót budowlanych  w listopadzie 2019 r.

Komora startowa i inne prace


Na placu budowy tunelu trwają intensywne roboty. Komora startowa  na terenie wyspy Uznam  o długości 120 metrów i szerokości 20 metrów jest już mocno zaawansowana. Wykonywany  jest wykop pod płytę denną komory.  Do tej pory  roboty obejmowały między innymi wykonanie ścian szczelinowych na głębokość 50 metrów. Trwają również prace po stronie wyspy Wolin, gdzie budowana jest komora odbiorcza maszyny TBM. Działa już zakład prefabrykacji, w którym wykonywane są elementy obudowy tunelu (tubingi).

Źródło: GDDKiA O/Szczecin
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA