YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Marek Cała


Przetarg na zaprojektowanie obwodnicy Sztumu
GDDKiA wysłała do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE ogłoszenie o przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej obwodnicy Sztumu w ciągu DK55. Droga powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. [...]

Awaria w „Czajce”, czyli kto się boi plastiku




Nowoczesne Technologie i Systemy Zarządzania w Transporcie Szynowym NOVKOL 2020, 2.12.2020 2020-12-02
[...]


Pomagamy łączyć Polskę, realizując fundamenty strategicznych obiektów infrastrukturalnych
Rozmowa z Hubertem Tomczakiem, dyrektorem zarządzającym Soletanche Polska Sp. z o.o.[...]


Pale i mikropale
Posadowienia głębokie w budownictwie należą obecnie do powszechnie stosowanych praktyk. Coraz więcej inwestycji wymaga przekazania obciążeń zewnętrznych na warstwy zalegające w głębi podłoża gruntowego lub polepszenia jego cech mechanicznych. Inżynierowie mają do dyspozycji szeroki zakres pali, co zawdzięczają transferowi nowych technologii oraz aktualnym możliwościom sprzętowym.[...]


Przegląd inwestycji tunelowych
Tunel ma wzmocnioną budowę wewnętrzną. Wykonawca oczyścił jej ceglaną powierzchnię, usunął poluzowane elementy i uzupełnił spoiny. [...]



Marek Cała



Dr hab. inż. Marek Cała ukończył studia  na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie w 1992 roku. W tym samym roku podjął pracę na stanowisku asystenta w Katedrze Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii AGH. Jesienią 1997 roku obronił z wyróżnieniem pracę doktorską dotyczącą problematyki mechanizmu współpracy kotwi z górotworem o zróżnicowanej budowie geologicznej. Obecnie Marek Cała kontynuuje pracę na AGH jako pracownik naukowo-dydaktyczny. Tematyka zastosowania kotwi w budownictwie podziemnym była przedmiotem projektu badawczego finansowanego przez Komitet Badań Naukowych, Marek Cała był kierownikiem tego projektu. Począwszy od tego okresu, w kręgu jego zainteresowań pojawiają się zarówno zagadnienia związane z geomechaniką, jak i geotechniką. Obecnie zajmuje się problematyką stateczności zboczy i konstrukcji oporowych. W 2006 roku został ukończony projekt badawczy wykonywany na zlecenie Ministerstwa Nauki i Informatyzacji pod jego kierunkiem. Projekt ten dotyczy zastosowania metod numerycznych dla kompleksowej analizy stateczności skarp i zboczy. Oprócz tego Marek Cała brał czynny udział przy realizacji 10 innych projektów badawczych i celowych.

Dorobek naukowy dr. Cały stanowi ponad 60 publikacji w czasopismach, materiałach konferencyjnych krajowych i zagranicznych oraz dwie monografie. Swoje prace przedstawiał m.in. na międzynarodowych konferencjach, które miały miejsce w Australii, Austrii, Brazylii, Czechach, we Francji, w Hiszpanii, Kanadzie, Niemczech i Słowacji. Oprócz wyżej wspomnianych prac Marek Cała jest także autorem i współautorem ponad 250 opracowań wykonanych dla potrzeb przemysłu. Jednocześnie dr Cała prowadzi wykłady, ćwiczenia audytoryjne, projektowe oraz zajęcia terenowe ze studentami Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii AGH, z przedmiotów: mechanika gruntów, geotechnika, budowle ziemne, mechanika górotworu oraz tunelowanie. Jest promotorem kilkudziesięciu prac magisterskich oraz inżynierskich na kierunkach kształcenia: budownictwo, inżynieria środowiska oraz górnictwo i geologia, prowadzonych na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii. Za osiągnięcia w pracy naukowej i dydaktycznej otrzymał pięciokrotnie nagrodę Rektora AGH. W latach 2002-2005 pełnił funkcję zastępcy kierownika Katedry Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki, a od 2009 roku pełni funkcję prodziekana Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii AGH. Od 1999 roku jest sekretarzem Sekcji Mechaniki Górotworu PAN. Jest również członkiem International Society for Rock Mechanics (ISRM) i przewodniczącym Oddziału Małopolskiego Polskiego Komitetu Geotechniki; posiada certyfikat PKG. Od 2008 roku Marek Cała jest Przewodniczącym Komitetu Organizacyjnego cyklicznej konferencji Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii (w 2009 roku odbyła się jej XXXII edycja).
 
PUBLIKOWANE ARTYKUŁY:
 
 
Błędy w projektowaniu, a nie tylko eksploatacja górnicza przyczyną uszkodzenia autostrady - Analiza warunków stateczności nasypu autostrady A4 między węzłami „Wirek” – „Batorego”
Marek Cała, Jerzy Cieślik, Jerzy Flisiak, Michał Kowalski,  Katedra Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki AGH

Przyczyny awarii nasypu autostrady A-4 pomiędzy węzłami „Wirek” i „Batorego” w świetle obliczeń numerycznych

Marek Cała, Jerzy Cieślik, Jerzy Flisiak, Michał Kowalski,  Katedra Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki AGH 
 
Metody do weryfikacji - Wybrane zagadnienia analizy stateczności nasypów kolejowych
Agnieszka Stopkowicz, Marek Cała, Katedra Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii AGH 
 
 
Osuwiska w Polsce i na świecie - Geotechnika szuka sposobów przeciwdziałania szkodliwym skutkom przemieszczeń zboczy
dr hab. inż. Marek Cała, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Katedra Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
 
Tunele przyszłością komunikacji
dr hab. inż. Marek Cała, prof. AGH, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Sztaszica w Krakowie, prof. dr hab. inż. Antoni Tajduś, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Sztaszica w Krakowie
 
Metro w Krakowie niezbędne i wcale nie tak drogie, jak się to przedstawia
Rozmowa z  prof. dr. hab. inż. Antonim Tajdusiem, rektorem AGH w latach 2005-2012, obecnie kierownikiem Katedry Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii, przewodniczącym Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów w kadencji 2013-2016, oraz z dr. hab. inż. Markiem Całą, prof. AGH, sekretarzem Sekcji Mechaniki Górotworu PAN, członkiem International Society for Rock Mechanics, przewodniczącym małopolskiego oddziału Polskiego Komitetu Geotechniki.
Mariusz Karpiński-Rzepa i Joanna Miciak, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne


Reklamy
Eurovia PPI Chrobok Geobrugg Wodociągi Miasta Krakowa Noe Luxo Keller Palisander
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję