YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Inwestycje


Przebudowa stacji Rzeszów Główny 2018-08-10
Rozpoczęła się modernizacja stacji Rzeszów Główny za ponad 200 mln zł. To jedna z najważniejszych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA w województwie podkarpackim. Dzięki przebudowie peronów, które zostaną wyposażone w windy i schody ruchome, pasażerowie zyskają większy komfort podróży. W ramach inwestycji powstanie także dodatkowy przystanek Rzeszów Zachodni. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




XVIII Krajowa Konferencja Mechaniki Gruntów i Inżynierii Geotechnicznej oraz VII Ogólnopolska Konferencja Młodych Geotechników, 04-07.09.2018, Warszawa 2018-09-04
Polski Komitet Geotechniki, Oddział Stołeczny Polskiego Komitetu Geotechniki 
oraz Katedra Geoinżynierii Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie mają zaszczyt zaprosić na XVIII Krajową Konferencję Mechaniki Gruntów i Inżynierii Geotechnicznej oraz VII Ogólnopolską Konferencję Młodych Geotechników, która odbędzie się w dniach 4-7 września 2018 r. w Laboratorium Centrum Wodne SGGW przy ul. Ciszewskiego 6 w Warszawie.[...]


Dostrzegamy coraz szersze wejście nowych technologii w branżę
Rozmowa z Dorotą Jakuta, prezes Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”.[...]


Metody wzmacniania podłoża gruntowego w budownictwie drogowym
Metody wzmacniania podłoża gruntowego są stale rozwijane. Ponadto poprawia się jakość robót i możliwości ich kontroli, co umożliwia zwiększanie zakresu ich stosowania. Wybór konkretnego rozwiązania zawsze muszą jednak poprzedzać wyczerpujące, dostosowane do konkretnych potrzeb badania gruntu. A ponieważ do wzmacniania podłoża używane są specyficzne metody i procesy, to ich programowanie, projektowanie oraz prowadzenie i kontrolowanie wymagają odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.[...]


Kończy się budowa drogi ekspresowej S7 Koszwały – Elbląg
Budowa drogi S7 Gdańsk (A1) – Elbląg (S22) odcinek Koszwały (DK7, węzeł Koszwały) – Elbląg (z węzłem Kazimierzowo), zadanie 1. Koszwały – Nowy Dwór Gdański oraz Zadanie 2. Nowy Dwór Gdański – Kazimierzowo to jedno ze strategicznych przedsięwzięć dla województwa pomorskiego. Pierwsze samochody pojadą nową trasą w październiku 2018 r.[...]



Magistrala wodociągowa DN 150-600 z żeliwa sferoidalnego przy drodze S7

Droga ekspresowa S7 łączy aglomeracje gdańską, warszawską, kielecką i krakowską. Całkowita długość projektowanej trasy wynosi ponad 700 km, co czyni ją najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce.
Autor: Krzysztof Drzyzga, zastępca dyrektora ds. rozwoju rynku Saint-Gobain PAM



Zdjęcie: Saint-Gobain PAMDroga budowana jest miejscami w trudnym geologicznie terenie z wysokimi stanami wód gruntowych. Do bardzo trudnych należał odcinek Nowy Dwór Gdański, zlokalizowany na terenie Żuław, który realizowano od końca 2015 do jesieni 2016 r. Inwestor, GDDKiA, oraz generalny wykonawca, Budimex SA, szukali rozwiązań, które zapewnią bezpieczeństwo. Zgodnie z badaniami awaryjności rurociągów, przeprowadzonymi przez Deutscher Verein des Gas- und Wasserfaches e.V. – Technisch-wissenschaftlicher Verein (Niemieckie Stowarzyszenie Techniczno-Naukowe Gazu i Wody; www.dvgw.de), najniższy współczynnik awaryjności na 1 km zanotowało żeliwo sferoidalne (0,05), natomiast największą awaryjnością na 1 km cechuje się stal (0,30), żeliwo szare (0,20) i PE (0,12).

Wykonawca szukał też takiego materiału, który pozwoliłby na prowadzenie prac o każdej porze roku i w każdych warunkach pogodowych, również w czasie siarczystych mrozów. Takie właściwości posiada żeliwo sferoidalne. Gdyby zastosowano inny materiał, np. polietylen, budowa nie byłaby możliwa podczas ujemnych temperatur. Do wykonania rurociągu na tym odcinku wykorzystano system rur i kształtek z żeliwa sferoidalnego Natural o średnicach DN 150 STD Ve C64, DN 300 STD Ve C50, DN 500 STD Ve C40 i DN 600 STD Ve C40. Łącznie ponad 153 t rur systemu Natural.

Użyto rur z żeliwa sferoidalnego z aktywną powłoką antykorozyjną BioZinalium, która składa się z jednolitego stopu cynku z glinem (Zn-Al) w proporcji 85 (Zn): 15% (Al), z domieszką miedzi (Cu) nakładaną w łuku elektrycznym z jednego drutu stopowego (metoda plazmowa), o gramaturze min. 400 g/ m2 według PN-EN 545:2010, z powłoką półprzepuszczalną z lakieru akrylowego o grubości min. 80 μm. Takie rozwiązanie gwarantuje bezpieczne funkcjonowanie wodociągu przez ponad 100 lat oraz w żaden sposób nie zagraża środowisku naturalnemu.

Rury z żeliwa sferoidalnego posiadają odporną na dyfuzję (przenikanie) ściankę, co wyklucza przenikanie zanieczyszczeń z gruntu (np. pestycydów) do transportowanej wody do spożycia. Są łączone automatycznymi połączeniami kielichowymi, również w wersji przenoszącej siły wzdłużne (połączenia nierozłączające się samoczynnie). Sposób połączeń pozwala na szybki montaż bez użycia dodatkowego sprzętu, jak zgrzewarki, spawarki, agregaty itd., a dzięki możliwości odchyleń kątowych w kielichach łatwe jest omijanie przeszkód terenowych. Atutem wybranego przez inwestora systemu Natural Saint-Gobain PAM są duże odchyłki kątowe dla połączeń kielichowych, dzięki czemu można było ograniczyć liczbę użytych kształtek do minimum, a to przełożyło się znacząco na obniżenie kosztu realizacji inwestycji.

Ponadto instalowanie rur z żeliwa sferoidalnego jest bardzo proste, jeśli chodzi o wszelkiego typu warunki gruntowe. Wysoka sztywność obwodowa rur Saint-Gobain PAM oraz nowoczesne powłoki zabezpieczające umożliwiają instalowanie rur bez wymiany gruntu i dodatkowych zagęszczeń. To pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, które w przypadku użycia innego materiału, np. polietylenu, byłyby potrzebne na wywóz gruntu rodzimego i dostawę piasku służącego do zasypki rurociągu. W wielu przypadkach stanowi to ok. 25% całkowitych kosztów inwestycji.

Planując realizację, inwestor wziął pod uwagę również późniejsze koszty eksploatacji systemu, na które składają się koszty energii wymaganej do tłoczenia wody. Na tego rodzaju koszty znaczący wpływ ma średnica wewnętrzna rury. Większa średnica wewnętrzna rury w porównaniu ze średnicą nominalną jest źródłem istotnych oszczędności. Dla danego natężenia przepływu każde dodatkowe powiększenie średnicy wewnętrznej o 1% oznacza redukcję niezbędnego ciśnienia tłoczenia o 5%, a to powoduje zmniejszenie zużycia energii pompowania. To była kolejna przewaga rur Natural z żeliwa sferoidalnego nad tworzywami sztucznymi. W praktyce taką rurą można transportować większą ilość wody czy ścieków, a biorąc pod uwagę jeszcze pracę pompy, która znajduje się na samym początku rurociągu, przy większym prześwicie zużywa ona dużo mniej energii elektrycznej.

W marcu 2018 r. ruszyły prace nad budową kolejnego odcinka S7 w obrębie Skarżyska-Kamiennej, gdzie również jest wykorzystywany do budowy sieci wodociągowej nasz system z żeliwa sferoidalnego Natural o średnicach DN 150 i DN 400 STD/STD Vi o łącznej długości ponad 2000 m.

Zdjęcie: Saint-Gobain PAM





Reklamy
Soletanche Uponor PAM Keller Sitech Mosty Polskie Budimex Loyd
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję