Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


HOCHTIEF rozbuduje NCPS Solaris w Krakowie
Spółka HOCHTIEF Polska podpisała umowę na przebudowę i rozbudowę budynku Narodowego Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS. Centrum SOLARIS działa przy Uniwersytecie Jagiellońskim i prowadzi badania z wykorzystaniem promieniowania synchrotronowego. [...]

125 lat Grupy Brugg




VIII Kongres Wodociągowców Polskich 2022-09-08
[...]


BIM Academy i automatyzacja procesów projektowych w Jacobs
W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Realizacja 270 inwestycji kolejowych o wartości 125 mld zł
Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


Szansa na nową wizytówkę miasta – Krakowska Kamienica pod Wawelem
Rewitalizacja, przebudowa i rozbudowa zabytkowej kamienicy przy ulicy Powiśle 10 w Krakowie, w bezpośrednim sąsiedztwie Zamku Wawelskiego to bardzo odpowiedzialne zadanie, które jednocześnie jest unikalną szansą na wprowadzenie nowej jakości waterfrontu nadwiślańskiego w centrum dawnej stolicy Polski.[...]



Lotnicze przewozy cargo popularniejsze niż przed pandemią

Spadek liczby pasażerskich rejsów lotniczych, które służyły też do transportu towarów, spowodował konieczność zmian w działalności lotnisk i operatorów lotniczych. Jednak liczba operacji towarowych w 2020 r. zmniejszyła się o wiele skromniej niż tych z udziałem pasażerów.



  Zdjęcie: Newseria.pl
W I połowie br. ten segment już notował wzrosty – nie  tylko wobec sytuacji sprzed roku, lecz także wobec wyników z  2019 roku. Paradoksalnie rynek cargo przeżywa obecnie boom, do czego przyczyniają się m.in. dynamicznie rosnący e-handel oraz  przewozy artykułów medycznych.

- 35 proc. wartości wszystkich przewożonych na świecie dóbr jest przewożonych cargo lotniczym. Oczywiście te wartości, jeżeli mówimy o  wadze towarów, są znacznie niższe, natomiast rzeczywiście cargo lotnicze ma ogromne znaczenie dla  gospodarki  – 
mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Paweł Zagrajek z  Katedry Biznesu w  Transporcie w  Szkole Głównej Handlowej. - Pomaga w  jej rozwoju, w  wymianie handlowej, ale też – jak pokazał ostatnio okres pandemii – potrafi w  kryzysie dostarczyć towary w  sytuacji, kiedy one są potrzebne tu i  teraz, a inne środki transportu nie  mają takiej możliwości, żeby przewieźć coś w  ciągu doby czy dwóch.

Pandemia podkopała kondycję portów lotniczych i  przewoźników. W 2020 roku polskie lotniska obsłużyły niewiele ponad jedną trzecią liczby pasażerów, która przewinęła się przez  nie  w  2019 roku. Ze statystyk Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że liczba operacji (startów i  lądowań) z  udziałem pasażerów spadła o  prawie połowę. Również I kwartał 2021 roku nie  przyniósł poprawy. Pasażerów odprawiono i  przyjęto w  liczbie zaledwie jednej piątej wobec I kwartału 2020 roku, a liczba operacji z  ich udziałem zmniejszyła się o  ponad dwie trzecie. Znacznie lepiej było w  II kwartale, kiedy odprawiono 2,8 mln pasażerów, 20-krotnie więcej niż rok wcześniej, ale i  tak o  blisko 80 proc. mniej niż w  II kwartale 2019 roku. Statystyki dla  przewozów cargo są o  wiele bardziej optymistyczne.

- W tej chwili paradoksalnie przeżywamy boom na rynku cargo. Mimo że cały rynek lotniczy jest w  kryzysie, to jednak sytuacja w  przewozie towarów jest inna. Mamy do czynienia, po pierwsze, z  potrzebą zaopatrzenia produkcji na świecie, po drugie, mamy cały czas potrzebę przewożenia produktów medycznych. Trzeci element, który się rozwinął podczas pandemii, czyli e-commerce, również napędza transport lotniczy cargo  – 
wymienia Paweł Zagrajek.
  Zdjęcie: ThePixelman, pixabay.com
W przypadku transportu towarów drogą lotniczą (cargo on board) spadek wagi przewiezionych w  całym 2020 roku towarów wyniósł 18,1 proc., a w  I półroczu br. odnotowano wzrost o  21,1 proc. (w samym II kwartale wzrost wyniósł 56,6 proc. r/r.). Największe wzrosty w  statystykach półrocznych widać było na lotniskach we Wrocławiu (o 435 proc.) oraz  Gdańsku (45,5 proc.). Co istotne, waga przewiezionych towarów (58,4 tys. ton cargo) była też większa niż w  analogicznym okresie 2019 roku, czyli przed pandemią (o 2 proc.). Najpopularniejszymi były Niemcy, Stany Zjednoczone i  Indie.

Jak mówi ekspert Szkoły Głównej Handlowej, połowa towarów przewożona była przed pandemią lotami pasażerskimi. Ich nagłe zmniejszenie spowodowało trudności operacyjne.

- W tej chwili, kiedy rejsów pasażerskich jest znacznie mniej, przewoźnicy uruchamiają dodatkowe rejsy cargo samolotami pasażerskimi, tylko przewożą towary na pokładzie pasażerskim czy wręcz na fotelach pasażerskich  –
tłumaczy dr Paweł Zagrajek. - To też jest dla  portów pewne wyzwanie, ponieważ wcześniej cargo jednak w  przeważającej części podróżował w  sposób spaletyzowany, czyli sformowany. W  tej chwili mamy do czynienia, jeżeli można tak kolokwialnie powiedzieć, z  dużą liczbą lekkich paczek, czyli z  drobnicą. Oczywiście nie  tylko, ale to jest dodatkowe obciążenie dla  portów i  przewoźników.

Podczas pandemii udział sprzedaży przez  internet w  całej sprzedaży detalicznej zmieniał się w  rytm kolejnych lockdownów. Najwyższa, bo dwucyfrowa była w  kwietniu (11,9 proc.) i  listopadzie (11,4 proc.) 2020 roku oraz  w  kwietniu 2021 roku (10,8 proc.). Jednak w  okresach otwarcia sklepów w  galeriach, zwłaszcza latem, spadała do nieco ponad 6 proc. w  wakacje ub.r. i  7,4-7,9 proc. latem tego roku. Z kolei z  analizy przeprowadzonej przez  PwC wynika, że w  2020 roku kanał online miał 14-proc. udział w  wartości sprzedaży detalicznej w  Polsce. W 2026 roku wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie według tego opracowania na poziomie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost na poziomie  12 proc. Najszybciej będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych oraz  z  kategorii zdrowie i  uroda.

- Nie widzę potrzeby radykalnych zmian w  obsłudze e-commerce’u i  cargo lotniczego. Natomiast rzeczywiście porty muszą się rozbudowywać, bo widać już na przykładzie ostatniego okresu, że ten rynek będzie się rozwijał. Czyli muszą zwiększać swoje moce przerobowe, przepustowość, na pewno będą też musiały zatrudniać kadry  – 
przewiduje specjalista z  Katedry Biznesu w  Transporcie SGH. - Nie  wiemy jeszcze, jak będzie wyglądał rynek pasażerski, bo jest ciągle dużo niewiadomych, natomiast sam potencjał będzie się rozwijał.

Do rozwoju rynku cargo przyczyniają się także problemy w  transporcie morskim związane m.in. z  brakiem kontenerów. To pociągnęło za sobą wzrost kosztów tego transportu oraz  opóźnienia w  dostawach.

Dane ULC wskazują, że w  I półroczu najwięcej cargo przewiózł PLL LOT (18,9 tys. ton). Na kolejnych miejscach pod względem tonażu znajdowali się DHL i  UPS. Z kolei największym ilościowym wzrostem w  stosunku do pierwszej połowy 2020 roku mógł pochwalić się PLL LOT, a następnie DHL oraz  SprintAir.

Źródło: tekst Newseria.pl




Reklamy
Soletanche Wodociągi Miasta Krakowa GEO-Instruments Porr SG Pam Keller Geobrugg
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję