YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Raporty


Wyniki I etapu oceny stanu bezpieczeństwa przejść dla pieszych na drogach krajowych 2020-02-14
W 2019 r. GDDKiA rozpoczęła audyt przejść dla pieszych, który zaplanowany jest na 2 lata. W I etapie skontrolowano 682 przejścia na najbardziej niebezpiecznych odcinkach dróg. [...]

Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym NOVKOL 2019




XXXII Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Metody komputerowe w projektowaniu i analizie konstrukcji hydrotechnicznych” 24-27.02.2020 oraz V Warsztaty modelowania komputerowego w geotechnice, 27-29.02.2020, Korbielów 2020-02-24
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Katedra Geotechniki i Wytrzymałości Materiałów zapraszają środowisko naukowców i projektantów do uczestnictwa w XXXII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Metody komputerowe w projektowaniu i analizie konstrukcji hydrotechnicznych”, która odbędzie się w dniach 24-27 lutego 2020 r. w Korbielowie. W dniach 27-29 lutego 2020 r. w Korbielowie odbędzie się V edycja Warsztatów modelowania komputerowego w geotechnice.[...]


Bezpieczeństwo to inwestycja w człowieka
Rozmowa z Sebastianem Lewińskim, szefem ds. BHP w firmie Warbud SA.[...]


Europa Środkowo-Wschodnia z nowym rekordem inwestycyjnym
Wartość transakcji inwestycyjnych na rynku nieruchomości w CEE wyniosła 14 mld EUR. To najlepszy rezultat w historii sektora w regionie.[...]


Budowa wodociągu w ciągu obwodnicy Gliwic
Gliwice to jedno z lepiej skomunikowanych miast w Polsce. Na terenie Gliwic zlokalizowane są dwie autostrady – A1 i A4, które przecinają się na największym skrzyżowaniu autostradowym w kraju – węźle autostradowym Gliwice Sośnica. Przez Gliwice przebiega Drogowa Trasa Średnicowa, łącząca główne miasta na Śląsku. Obecnie jest budowana nowoczesna miejska obwodnica, która ma usprawnić warunki komunikacyjne terenów inwestycyjnych położonych w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Gliwicach. Wzdłuż obwodnicy powstaje rurociąg wodociągowy o średnicy DN 400 i DN 200 z żeliwa sferoidalnego.[...]



Krajowy Program Kolejowy przekroczył półmetek

Realizacja Krajowego programu kolejowego do 2023 r. – największego w historii programu inwestycyjnego na polskiej kolei – przekroczyła 60%. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zakończyły i rozliczyły projekty o wartości ok. 10 mld zł, a w realizacji są projekty o wartości 32 mld zł. Równocześnie spółka przygotowuje projekty na nową perspektywę finansową UE.
Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów PKP PLK SA





    Zdjęcie: Cinematographer, fotolia.com
Krajowy program kolejowy do 2023 r. (KPK) to 220 projektów za prawie 70 mld zł, w ramach których zmodernizowanych zostanie m.in. 9 tys. km torów. To ogromne przedsięwzięcie realizowane jest przy utrzymaniu rozkładu jazdy pociągów pasażerskich i zapewnieniu przewozu towarów.

Obecnie PKP PLK SA zakończyły i rozliczyły projekty o wartości ok. 10 mld zł, natomiast w realizacji są projekty o wartości 32 mld zł, z czego znaczna część jest zaawansowana w kilkudziesięciu procentach. Blisko dwie trzecie inwestycji KPK (ponad 40 mld zł) jest albo zrealizowanych, albo w trakcie realizacji. W poprzedniej perspektywie finansowej UE w podobnym punkcie wartość zrealizowanych przedsięwzięć wyniosła 22,7 mld zł.

„Jeszcze niedawno zastanawiano się, czy zdołamy zrealizować cały Krajowy program kolejowy. Dzisiaj widzimy, że moglibyśmy zrealizować nawet więcej zadań. Dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej” – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

W porównaniu z poprzednią perspektywą na koniec piątego roku perspektywy 2014–2020 PKP PLK SA mają ponad trzykrotnie więcej podpisanych umów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych. Umowy z CUPT opiewają na 29,8 mld zł, co stanowi 85% dostępnej alokacji środków UE. W analogicznym momencie poprzedniej perspektywy umowy o dofinansowanie były zawarte na wartość jedynie 26% dostępnej alokacji.

PKP PLK SA zrealizowały dotąd rosnąco nakłady na poziomie 18 mld zł, czyli 28% nakładów z KPK. W analogicznym momencie poprzedniej perspektywy wartość zrealizowanych rosnąco nakładów wyniosła 5,6 mld zł i stanowiła 15% kwoty nakładów zaplanowanych do realizacji w pierwotnym Wieloletnim programie inwestycji kolejowych (WPIK) z 2011 r.

„PKP Polskie Linie Kolejowe SA znajdują rozwiązania problemów, które pojawiają się w procesie inwestycyjnym, m.in. dzięki stałej współpracy z wykonawcami i producentami, poszukiwaniu skutecznych rozwiązań w zakresie wadiów, wysokości zabezpieczeń dobrego wykonania i waloryzacji kontraktów. Równocześnie dzięki odpowiednio wczesnemu rozpoczęciu etapu przygotowania inwestycji spółka będzie gotowa do płynnego wejścia w nową perspektywę bez ograniczania ciągłości i skali projektów” – ocenił Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK SA.

Przygotowania do nowej perspektywy


PKP PLK SA szykują się już do nowej unijnej perspektywy finansowej 2021–2027. Od dwóch lat przygotowywane są studia wykonalności i dokumentacje projektowe. W 2021 r., wraz z rozpoczęciem nowego okresu, PLK będą gotowe do ogłaszania przetargów o wartości ponad 40 mld zł. Do realizacji są już wyselekcjonowane także kolejne przedsięwzięcia. Ich szacunkowa wartość przekracza 50 mld  zł. Prace przygotowawcze rozpoczną się po dokonaniu uzgodnień z Ministerstwem Infrastruktury. Aktywne prace na rzecz przygotowania projektów do przyszłej perspektywy oznaczają, że ciągłość i skala inwestycji będą utrzymane.

PKP PLK SA zorganizowały konferencję Największe inwestycje kolejowe, Krajowy program kolejowy, wyzwania, problemy rozwiązania. Podczas czterech sesji dyskutowano o jakości projektu i nadzoru inwestorskiego, zakresie realizacji KPK i możliwościach producentów, potencjale i zaangażowaniu wykonawców w realizację obecnej perspektywy, sprawności prowadzenia ruchu kolejowego w warunkach intensywnych inwestycji.

Nowelizacja ustawy


19 lutego 2019 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia Krajowego programu kolejowego do 2023 r., przedłożoną przez ministra infrastruktury.

„Porty w Gdyni, Gdańsku, Świnoujściu i Szczecinie są naszym oknem na świat. Uchwała Rady Ministrów zwiększająca środki finansowe na poprawę dostępu koleją do tych portów jeszcze szerzej otwiera to okno i umożliwia dalszy dynamiczny rozwój polskich portów” – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

„Zwiększenie budżetu KPK do prawie 70 mld zł świadczy o zaufaniu do działalności, jaką prowadzimy, modernizując linie kolejowe” – stwierdził wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

„Dzięki aktualizacji KPK spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA będzie mogła dokonać wyboru wykonawców i jeszcze w bieżącym roku rozpocząć pracę budowlane w portach morskich i na linii Poznań – Szczecin” – powiedział prezes Ireneusz Merchel.

Zmiana KPK dotyczy zwiększenia o 3,2 mld zł środków na realizację przedsięwzięć konkursowych współfinansowanych w ramach instrumentu finansowego Łącząc Europę (Connecting Europe Facility – CEF), który wspiera rozwój trzech obszarów: transportu, energetyki i telekomunikacji.

Na realizację KPK do 2023 r. przeznaczonych jest 66,4 mld zł. Po zmianach wydatki na program zostaną zwiększone o 3,2 mld zł, w tym: 1,8 mld zł będzie pochodzić z budżetu państwa na dokapitalizowanie spółki PKP PLK SA, co zapewni prawidłową realizację KPK do 2023 r. Środki zostaną przeznaczone na projekty poprawiające infrastrukturę kolejową prowadzącą do portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Będą to następujące projekty:
– poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni,
– poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu,
– poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk.

Konieczność zwiększenia środków na te projekty wynika z przekroczenia wartości kosztorysowych inwestycji portowych; 1,4 mld zł ma pochodzić z kredytu, który zaciągną PKP PLK SA w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Środki zostaną przeznaczone na współfinansowanie wymienionych projektów portowych oraz inwestycji na linii kolejowej E59 między Poznaniem a Szczecinem, w tym odcinka Wronki – Słonice, który został przesunięty z listy rezerwowej na podstawową w związku z uzyskaniem dofinansowania unijnego.

Zdjęcie: Cinematographer, fotolia.com





Reklamy
Amiblue Warbud Geobrugg Uponor PAM Soletanche DCS MPWiK Kraków
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję