YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Raporty


Ruszyła przebudowa węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice 2020-04-03
Rozpoczęły się prace m.in. na szlaku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. To I etap realizowanej przez PLK za 1,4 mld zł przebudowy węzła kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




IABSE Symposium Synergia kultury i inżynierii – historia i wyzwania, 20-22.05.2020, Wrocław 2020-05-20
Polska Grupa IABSE oraz Politechnika Wrocławska mają zaszczyt zaprosić Państwa do wzięcia udziału w IABSE Symposium Synergia kultury i inżynierii – historia i wyzwania, które odbędzie się w dniach 20-22 maja 2020 r. na Politechnice Wrocławskiej.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


Poziom optymizmu w budownictwie najniższy od 3 lat
Marzec był dwunastym z rzędu spadkowym miesiącem pod względem poziomu optymizmu w budownictwie. Odsezonowany wskaźnik koniunktury przyjął wartość ujemną i znalazł się na poziomie najniższym od trzech lat. Ponieważ badanie marcowe nie uwzględnia jeszcze zupełnie nowej rzeczywistości gospodarczej, należy oczekiwać, że w kwietniu poziom koniunktury w sektorze budowlanym ulegnie znacznemu pogorszeniu.[...]


Soletanche Polska wykonuje fundamenty węzła przesiadkowego w Gdyni Chyloni
Soletanche Polska rozpoczęła realizację murków prowadzących – niezbędnych do wykonanie technologii ścian szczelinowych, tym samym prace przy przebudowie Placu Dworcowego w Gdyni Chyloni weszły w kolejną fazę. Zadaniem spółki jest wykonanie fundamentowania specjalistycznego parkingu podziemnego będącego częścią węzła integracyjnego połączonego z peronami tutejszego Dworca.[...]



Krajowy Program Kolejowy przekroczył półmetek

Realizacja Krajowego programu kolejowego do 2023 r. – największego w historii programu inwestycyjnego na polskiej kolei – przekroczyła 60%. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zakończyły i rozliczyły projekty o wartości ok. 10 mld zł, a w realizacji są projekty o wartości 32 mld zł. Równocześnie spółka przygotowuje projekty na nową perspektywę finansową UE.
Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów PKP PLK SA





    Zdjęcie: Cinematographer, fotolia.com
Krajowy program kolejowy do 2023 r. (KPK) to 220 projektów za prawie 70 mld zł, w ramach których zmodernizowanych zostanie m.in. 9 tys. km torów. To ogromne przedsięwzięcie realizowane jest przy utrzymaniu rozkładu jazdy pociągów pasażerskich i zapewnieniu przewozu towarów.

Obecnie PKP PLK SA zakończyły i rozliczyły projekty o wartości ok. 10 mld zł, natomiast w realizacji są projekty o wartości 32 mld zł, z czego znaczna część jest zaawansowana w kilkudziesięciu procentach. Blisko dwie trzecie inwestycji KPK (ponad 40 mld zł) jest albo zrealizowanych, albo w trakcie realizacji. W poprzedniej perspektywie finansowej UE w podobnym punkcie wartość zrealizowanych przedsięwzięć wyniosła 22,7 mld zł.

„Jeszcze niedawno zastanawiano się, czy zdołamy zrealizować cały Krajowy program kolejowy. Dzisiaj widzimy, że moglibyśmy zrealizować nawet więcej zadań. Dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej” – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

W porównaniu z poprzednią perspektywą na koniec piątego roku perspektywy 2014–2020 PKP PLK SA mają ponad trzykrotnie więcej podpisanych umów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych. Umowy z CUPT opiewają na 29,8 mld zł, co stanowi 85% dostępnej alokacji środków UE. W analogicznym momencie poprzedniej perspektywy umowy o dofinansowanie były zawarte na wartość jedynie 26% dostępnej alokacji.

PKP PLK SA zrealizowały dotąd rosnąco nakłady na poziomie 18 mld zł, czyli 28% nakładów z KPK. W analogicznym momencie poprzedniej perspektywy wartość zrealizowanych rosnąco nakładów wyniosła 5,6 mld zł i stanowiła 15% kwoty nakładów zaplanowanych do realizacji w pierwotnym Wieloletnim programie inwestycji kolejowych (WPIK) z 2011 r.

„PKP Polskie Linie Kolejowe SA znajdują rozwiązania problemów, które pojawiają się w procesie inwestycyjnym, m.in. dzięki stałej współpracy z wykonawcami i producentami, poszukiwaniu skutecznych rozwiązań w zakresie wadiów, wysokości zabezpieczeń dobrego wykonania i waloryzacji kontraktów. Równocześnie dzięki odpowiednio wczesnemu rozpoczęciu etapu przygotowania inwestycji spółka będzie gotowa do płynnego wejścia w nową perspektywę bez ograniczania ciągłości i skali projektów” – ocenił Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK SA.

Przygotowania do nowej perspektywy


PKP PLK SA szykują się już do nowej unijnej perspektywy finansowej 2021–2027. Od dwóch lat przygotowywane są studia wykonalności i dokumentacje projektowe. W 2021 r., wraz z rozpoczęciem nowego okresu, PLK będą gotowe do ogłaszania przetargów o wartości ponad 40 mld zł. Do realizacji są już wyselekcjonowane także kolejne przedsięwzięcia. Ich szacunkowa wartość przekracza 50 mld  zł. Prace przygotowawcze rozpoczną się po dokonaniu uzgodnień z Ministerstwem Infrastruktury. Aktywne prace na rzecz przygotowania projektów do przyszłej perspektywy oznaczają, że ciągłość i skala inwestycji będą utrzymane.

PKP PLK SA zorganizowały konferencję Największe inwestycje kolejowe, Krajowy program kolejowy, wyzwania, problemy rozwiązania. Podczas czterech sesji dyskutowano o jakości projektu i nadzoru inwestorskiego, zakresie realizacji KPK i możliwościach producentów, potencjale i zaangażowaniu wykonawców w realizację obecnej perspektywy, sprawności prowadzenia ruchu kolejowego w warunkach intensywnych inwestycji.

Nowelizacja ustawy


19 lutego 2019 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia Krajowego programu kolejowego do 2023 r., przedłożoną przez ministra infrastruktury.

„Porty w Gdyni, Gdańsku, Świnoujściu i Szczecinie są naszym oknem na świat. Uchwała Rady Ministrów zwiększająca środki finansowe na poprawę dostępu koleją do tych portów jeszcze szerzej otwiera to okno i umożliwia dalszy dynamiczny rozwój polskich portów” – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

„Zwiększenie budżetu KPK do prawie 70 mld zł świadczy o zaufaniu do działalności, jaką prowadzimy, modernizując linie kolejowe” – stwierdził wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

„Dzięki aktualizacji KPK spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA będzie mogła dokonać wyboru wykonawców i jeszcze w bieżącym roku rozpocząć pracę budowlane w portach morskich i na linii Poznań – Szczecin” – powiedział prezes Ireneusz Merchel.

Zmiana KPK dotyczy zwiększenia o 3,2 mld zł środków na realizację przedsięwzięć konkursowych współfinansowanych w ramach instrumentu finansowego Łącząc Europę (Connecting Europe Facility – CEF), który wspiera rozwój trzech obszarów: transportu, energetyki i telekomunikacji.

Na realizację KPK do 2023 r. przeznaczonych jest 66,4 mld zł. Po zmianach wydatki na program zostaną zwiększone o 3,2 mld zł, w tym: 1,8 mld zł będzie pochodzić z budżetu państwa na dokapitalizowanie spółki PKP PLK SA, co zapewni prawidłową realizację KPK do 2023 r. Środki zostaną przeznaczone na projekty poprawiające infrastrukturę kolejową prowadzącą do portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Będą to następujące projekty:
– poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni,
– poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu,
– poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk.

Konieczność zwiększenia środków na te projekty wynika z przekroczenia wartości kosztorysowych inwestycji portowych; 1,4 mld zł ma pochodzić z kredytu, który zaciągną PKP PLK SA w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Środki zostaną przeznaczone na współfinansowanie wymienionych projektów portowych oraz inwestycji na linii kolejowej E59 między Poznaniem a Szczecinem, w tym odcinka Wronki – Słonice, który został przesunięty z listy rezerwowej na podstawową w związku z uzyskaniem dofinansowania unijnego.

Zdjęcie: Cinematographer, fotolia.com





Reklamy
Geobrugg Palisander Keller Noe Luxo PPI Chrobok Wodociągi Miasta Krakowa Eurovia
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję