















W procesie rozwoju sieci drogowej w Polsce GDDKiA odpowiedzialna jest za przygotowanie inwestycji od etapu koncepcyjnego do etapu końcowego, czyli nadzoru nad budową, a w następnej kolejności zapewnienie płynności ruchu i bezpieczeństwa podróżnych poprzez odpowiednie utrzymanie. [...]




[...]


Rozmowa z Alicją Ambroży, kierownik Zespołu ds. Ochrony Środowiska Warbud SA.[...]


W ostatnich latach nastąpił ogromny wzrost liczby budowanych tuneli. Buduje się w różnych warunkach górniczo-geologicznych, zarówno bardzo korzystnych, jak i wyjątkowo niekorzystnych, co powoduje liczne zagrożenia. Mogą one prowadzić do katastrof lub poważnych awarii. W części pierwszej artykułu („NBI” 2022, nr 1, s. 64–66) omówiono kategorie katastrof w tunelach, biorąc pod uwagę metody drążenia i skutki katastrof. Natomiast w tej części artykułu, posługując się przykładami, zostały przedstawione główne przyczyny tych katastrof.[...]


Modernizacja stopnia wodnego Przegalina była niezwykle ciekawym projektem ze względu na charakter miejsca, jego historię i zakres prac. Przegalina zlokalizowana jest na południowo-wschodnim krańcu Wyspy Sobieszewskiej w Gdańsku, na wąskim przesmyku lądu pomiędzy Martwą Wisłą a Wisłą właściwą. Modernizacja objęła przebudowę Śluzy Południowej i miejsca cumowania dla lodołamaczy oraz remont konserwatorski Śluzy Północnej wraz z maszynownią.[...]
Koszty materiałów w budownictwie inżynieryjnym rosną szybciej
Dynamiczne wzrosty cen materiałów budowlanych i niepewność dotycząca dalszego rozwoju sytuacji zwiększają poziom ryzyka na rynku budowlanym i inwestycyjnym. Coraz trudniej przygotowywać oferty na generalne wykonawstwo, szczególnie w wypadku dużych i długotrwałych inwestycji. Inwestorzy mają też utrudnione zadanie pod kątem kosztorysowania budowy w swoich projektach. Kluczową kwestią jest zdiagnozowanie i oszacowanie najbardziej prawdopodobnego scenariusza dalszego rozwoju sytuacji.
PMR
PMR

Inżynieria – silniejsze wzrosty cen głównie za sprawą stali i asfaltu
Syntetyczne ujęcie agregujące obliczenia według typów materiałów budowlanych używanych w budownictwie kubaturowym oraz inżynieryjnym wskazują, że ceny podstawowych materiałów używanych w pracach inżynieryjnych rosną zdecydowanie szybciej w porównaniu z typowymi materiałami wykorzystywanymi do wznoszenia budynków:
– w drugim kwartale 2021 r. ceny podstawowych materiałów używanych w budownictwie kubaturowym wzrosły o 12,5%, podczas gdy analogiczny wzrost cen zestawu głównych materiałów używanych w budownictwie inżynieryjnym sięgnął aż 22,5%;
– w odniesieniu do początku 2019 r., w połowie 2021 r. indeks cen materiałów budowlanych używanych do wznoszenia budynków wzrósł o ok. 16%, podczas gdy indeks cen głównych materiałów używanych w budownictwie inżynieryjnym sięgnął 18,5%.
Syntetyczne ujęcie agregujące obliczenia według typów materiałów budowlanych używanych w budownictwie kubaturowym oraz inżynieryjnym wskazują, że ceny podstawowych materiałów używanych w pracach inżynieryjnych rosną zdecydowanie szybciej w porównaniu z typowymi materiałami wykorzystywanymi do wznoszenia budynków:
– w drugim kwartale 2021 r. ceny podstawowych materiałów używanych w budownictwie kubaturowym wzrosły o 12,5%, podczas gdy analogiczny wzrost cen zestawu głównych materiałów używanych w budownictwie inżynieryjnym sięgnął aż 22,5%;
– w odniesieniu do początku 2019 r., w połowie 2021 r. indeks cen materiałów budowlanych używanych do wznoszenia budynków wzrósł o ok. 16%, podczas gdy indeks cen głównych materiałów używanych w budownictwie inżynieryjnym sięgnął 18,5%.

Syntetyczny wskaźnik ujmujący zmiany cen takich materiałów budowanych, jak beton, cement, wapno, blachodachówki, dachówki ceramiczne, pustaki ceramiczne, gips, okna drewniane, okna PCV, pianki montażowe, sucha zaprawa, pręty stalowe, deski szalunkowe, źródło: PMR, 2021

Syntetyczny wskaźnik ujmujący zmiany cen takich materiałów budowanych, jak asfalt, beton, cement, żwir, tłuczeń, pręty stalowe, deski szalunkowe, źródło: PMR, 2021

Syntetyczny indeks ujmujący zmiany cen takich materiałów budowanych, jak beton, cement, wapno, blachodachówki, dachówki ceramiczne, pustaki ceramiczne, gips, okna drewniane, okna PCV, pianki montażowe, sucha zaprawa, pręty stalowe, deski szalunkowe. Punktem odniesienia jest początek 2019 r. (I kw. 2019 = 100), źródło: PMR, 2021

Syntetyczny wskaźnik ujmujący zmiany cen takich materiałów budowanych, jak asfalt, beton, cement, żwir, tłuczeń, pręty stalowe, deski szalunkowe, źródło: PMR, 2021

Syntetyczny indeks ujmujący zmiany cen takich materiałów budowanych, jak beton, cement, wapno, blachodachówki, dachówki ceramiczne, pustaki ceramiczne, gips, okna drewniane, okna PCV, pianki montażowe, sucha zaprawa, pręty stalowe, deski szalunkowe. Punktem odniesienia jest początek 2019 r. (I kw. 2019 = 100), źródło: PMR, 2021

Syntetyczny indeks ujmujący zmiany cen takich materiałów budowanych, jak asfalt, beton, cement, żwir, tłuczeń, pręty stalowe, deski szalunkowe. Punktem odniesienia jest początek 2019 r. (I kw. 2019 = 100), źródło: PMR, 2021
Prognozowane dalsze wzrosty cen
Modele prognostyczne przedstawione w opracowaniu zostały przygotowane na tle trzech scenariuszy rozwoju sytuacji rynkowej i makroekonomicznej, uwzględniających różne kształtowanie się zarówno sytuacji gospodarczej, strony popytowej, jak i podażowej.
Scenariusz bazowy zakłada najbardziej prawdopodobne w ocenie PMR prognozy kluczowych wskaźników makroekonomicznych i zmiennych wpływających na poziomy cen materiałów budowlanych. Dodatkowo przedstawione zostały scenariusze wysokich cen (potencjalnie wyższe wzrosty zmiennych objaśnianych) oraz niskich cen (potencjalnie niższe wzrosty zmiennych objaśnianych).
Prognozy na drugie półrocze 2021 r. zakładają utrzymanie ponad 20-procentowych wzrostów w grupie materiałów używanych w projektach inżynieryjnych. Kluczowy wpływ na tę sytuację mają spodziewane silne wzrosty cen prętów zbrojeniowych oraz asfaltu. Najbardziej prawdopodobny scenariusz bazowy prognoz wskazuje, że na koniec 2021 r. indeks cen materiałów używanych w budownictwie inżynieryjnym dotrze do poziomu ponad 120 pkt, podczas gdy w wypadku materiałów typowo kubaturowych będą to okolice 117 pkt (I kw. 2019 = 100 pkt).
Więcej szczegółowych informacji oraz prognozy cen materiałów głównych materiałów budowlanych są przedstawione w raporcie PMR Prognozy cen głównych materiałów budowlanych, III–IV kw. 2021. W opracowaniu przedstawiono szczegółowe prognozy dla każdej składowej kategorii materiałów budowlanych, a także założenia makroekonomiczne odpowiadające poszczególnym scenariuszom prognoz.
Prognozowane dalsze wzrosty cen
Modele prognostyczne przedstawione w opracowaniu zostały przygotowane na tle trzech scenariuszy rozwoju sytuacji rynkowej i makroekonomicznej, uwzględniających różne kształtowanie się zarówno sytuacji gospodarczej, strony popytowej, jak i podażowej.
Scenariusz bazowy zakłada najbardziej prawdopodobne w ocenie PMR prognozy kluczowych wskaźników makroekonomicznych i zmiennych wpływających na poziomy cen materiałów budowlanych. Dodatkowo przedstawione zostały scenariusze wysokich cen (potencjalnie wyższe wzrosty zmiennych objaśnianych) oraz niskich cen (potencjalnie niższe wzrosty zmiennych objaśnianych).
Prognozy na drugie półrocze 2021 r. zakładają utrzymanie ponad 20-procentowych wzrostów w grupie materiałów używanych w projektach inżynieryjnych. Kluczowy wpływ na tę sytuację mają spodziewane silne wzrosty cen prętów zbrojeniowych oraz asfaltu. Najbardziej prawdopodobny scenariusz bazowy prognoz wskazuje, że na koniec 2021 r. indeks cen materiałów używanych w budownictwie inżynieryjnym dotrze do poziomu ponad 120 pkt, podczas gdy w wypadku materiałów typowo kubaturowych będą to okolice 117 pkt (I kw. 2019 = 100 pkt).
Więcej szczegółowych informacji oraz prognozy cen materiałów głównych materiałów budowlanych są przedstawione w raporcie PMR Prognozy cen głównych materiałów budowlanych, III–IV kw. 2021. W opracowaniu przedstawiono szczegółowe prognozy dla każdej składowej kategorii materiałów budowlanych, a także założenia makroekonomiczne odpowiadające poszczególnym scenariuszom prognoz.
Tekst i ilustracje: PMR

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.