YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
NBI Poleca


I Kongres Rozwoju Kolei 2019-01-24
23 stycznia 2019 r. w Warszawie odbył się I Kongres Rozwoju Kolei „Przyszłość i perspektywy”. Organizatorem były spółki z Grupy PKP: PKP S.A., PKP Cargo S.A., PKP Intercity S.A. oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




III Forum Gospodarcze Budownictwa „Build4Future”, 11-12.02.2019, Poznań 2019-02-11
Najważniejszym wydarzeniem towarzyszącym targom Budma 2019 jest III edycja Forum Gospodarczego Budownictwa „Build4Future”, które zainauguruje święto branży budowlanej już 11-12 lutego 2019 roku w Poznaniu. Ciekawy program merytoryczny spotkania zapewnią, nie tylko prezentacje przedstawiane przez ekspertów, ale przede wszystkim panele dyskusyjne, które będą idealną okazją do merytorycznej dyskusji przedstawicieli administracji publicznej z przedsiębiorcami.[...]


Postęp w inżynierii rodzi się w mostownictwie
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Kazimierzem Flagą, dr h.c.m. z Katedry Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, rektorem tej uczelni w latach 1996-2002.[...]


Raport „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”
Oddziaływanie ludzi na środowisko jest coraz większe. Liczba ludności przez ostatnie pół wieku wzrosła dwukrotnie: z 3,7 mld do 7,6 mld. Powoduje to, że zużycie surowców naturalnych wzrasta niewspółmiernie do możliwości regeneracyjnych Ziemi. Zwiększeniu ulega również ilość odpadów, które są nieprawidłowo zagospodarowane, co oznacza duże straty dla środowiska naturalnego. Odpowiedzią na te wyzwania jest gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ). Jak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”, gospodarka odpadami i zarządzanie surowcami są w Polsce nieefektywne. [...]


Krakowskie inwestycje kolejowe w ramach Krajowego Programu Kolejowego
Nowe perony w Bieżanowie, Prokocimiu i Mydlnikach to jedne z pierwszych efektów miliardowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA w krakowskim węźle kolejowym. Nowe rozwiązania usprawniają komunikację w Małopolsce i jej stolicy. Za kilka miesięcy podróże w aglomeracji i przejazdach dalekobieżnych będą łatwiejsze.[...]



Kopalnia Soli "Wieliczka" Natura i technika. Ratowanie zabytku

Prezentowana książka to, krótko mówiąc, lektura obowiązkowa dla dziennikarzy i innych osób piszących o Kopalni Soli "Wieliczka". W 25.rocznicę katastrofy wodnej w poprzeczni Mina ukazała się książka Kopalnia Soli "Wieliczka" - natura i technika. Ratowanie zabytku. Jej autorami są specjaliści z wielickiej kopalni: Krzysztof Brudnik (główny geolog górniczy, sprawował nadzór nad robotami wiertniczymi i iniekcyjnymi prowadzonymi w trakcie likwidacji zagrożenia kopalni wskutek wypływu wody w poprzeczni Mina; współautor kilku publikacji z zakresu hydrogeologii złoża wielickiego oraz metod zabezpieczenia Kopalni Soli "Wieliczka" przed zagrożeniem wodnym), Jerzy Przybyło (geolog górniczy, autor i współautor kilkunastu artykułów dotyczących złoża i kopalni "Wieliczka", głównie o charakterze popularyzatorskim), Agnieszka Wolańska (zatrudniona w Kopalni Soli "Wieliczka" Trasa Turystyczna Sp. z o.o. jako pełnomocnik Zarządu ds. historii i kultury, autorka scenariuszy licznych wystaw, programów oraz publikacji), a także profesorowie z Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie, którzy opracowali plan wierceń otworowych oraz recepturę zaczynów uszczelniających: Stanisław Stryczek i Andrzej Gonet, zarazem redaktor naukowy monografii. Recenzentami byli prof. dr hab. inż. Aleksander Garlicki i dr hab. inż. Krzysztof Bukowski.


Informacje:

Autor: pod redakcją Andrzeja Goneta, autorzy: Krzysztof Brudnik, Andrzej Gonet, Jerzy Przybyło, Stanisław Stryczek, Agnieszka Wolańska
Wydawnictwo: Kopalnia Soli „Wieliczka” Trasa Turystyczna Sp. z o.o. Wieliczka 2017



Opis:

Książkę otwiera Słowo wstępne Zbigniewa Zarębskiego, prezesa Zarządu Kopalni Soli "Wieliczka" SA. Przywołując konkretne dokumenty i programy, opisano tu działania zmierzające do osiągnięcia docelowego kształtu kopalni przez likwidację wyrobisk niezabytkowych i zabezpieczenie wyrobisk o wybitnych walorach historycznych, kulturowych i przyrodniczych, które są najcenniejszymi obiektami kopalni (218 komór oraz 190 zespołów chodnikowych i komorowych, zlokalizowanych na poziomach od I do V), tak aby mogły być udostępniane różnym grupom odbiorców, licznie przybywającym do kopalni z całego świata.
Kolejne rozdziały są poświęcone m.in. powstaniu i budowie geologicznej złoża soli kamiennej "Wieliczka", metodom wydobycia soli, przemianom technicznym i gospodarczym kopalni.
Rozdział Woda w kopalni soli rozpoczyna blok zagadnień dotyczących katastrofy wodnej w poprzeczni Mina na poziomie IV kopalni i najdłuższej, bo trwającej 25 lat (1992-2017), akcji ratunkowej w polskim górnictwie. Opisano przyczyny gwałtownego wdarcia się wody z piaskiem (kurzawki) do poprzeczni i walkę z zagrożeniem. Według bilansu wodnego, do poprzeczni Mina w okresie od 13 kwietnia 1992 r. do 15 października 2007 r., kiedy skutecznie zamknięto wypływ wody w poprzeczni, dopłynęło 1 037 596 m3 wody, która wyniosła z górotworu 64 089 t materiału skalnego w postaci piasku i mułu oraz 10 635 t soli. Katastrofalny wypływ wody był likwidowany za pomocą wielokierunkowych działań realizowanych z poprzeczni Mina, z dostępnych wyrobisk górniczych oraz z powierzchni terenu. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii iniekcji otworowej i rurociągowej oraz oryginalnym recepturom zaczynów uszczelniających udało się opanować wyciek, zabezpieczyć tę poprzecznię oraz przywrócić do użytkowania teren zniszczony przez dopływ wody i materiału skalnego do poprzeczni. W 2012 r. ostatecznie zlikwidowano wypływ wody, a zwieńczeniem procesu zabezpieczenia kopalni od dopływu wody do poprzeczni Mina było zakończenie 8 stycznia 2015 r. robót wiertniczo-iniekcyjnych w tym wyrobisku.
Katastrofa w poprzeczni Mina wywarły olbrzymi wpływ na dalsze funkcjonowanie kopalni i sposób myślenia w Polsce o górnictwie solnym. "Uświadomiła ona skalę problemów związanych z istnieniem kopalni i czynników jej zagrażających. Uzmysłowiła konieczność dotowania przez państwo zakładu w celu nie tylko ratowania bezcennego zabytku, ale także bezpieczeństwa położonego nad nim miasta. Jej efektem stała się restrukturyzacja zakładu, co zaowocowało powstaniem nowoczesnej firmy o bardzo dużym znaczeniu gospodarczym w Małopolsce. W toku prowadzonych prac opracowano nowoczesne metody likwidacji zagrożenia wodnego w górnictwie solnym, odstępując przy tym od wcześniejszych, sztywnych i doktrynalnych, zaleceń. Kopalnia nawiązała także ściślejsze więzi ze światem nauki, co w rezultacie przyczyniło się do znacznie dokładniejszego rozpoznania budowy geologicznej i warunków hydrogeologicznych złoża oraz utworów go otaczających. Prowadzone prace górnicze, zakończone sukcesem, spowodowały wzrost kwalifikacji i odbudowę poczucia dumy wielickich górników solnych".
Wnikliwe prześledzenie procesu ratowania zabytku ułatwia Kalendarium wydarzeń związanych z poprzecznią Mina, w którym wyszczególniono prace wykonywane w określonym czasie w poprzeczni Mina, w wyrobiskach kopalni w otoczeniu poprzeczni Mina oraz na powierzchni terenu.
W książce opisano również technologie zabezpieczania kopalni w celu osiągnięcia modelu docelowego. Ostatnie rozdziały to starannie zestawione Kalendarium Kopalni Soli "Wieliczka" - natura i technika oraz obszerna Wybrana bibliografia kopalni, składająca się z pozycji publikowanych i niepublikowanych.
Książka jest bardzo bogato ilustrowana, zawiera też fragmenty map, przekrojów oraz tabele.
Wydawcą tej wyjątkowej pozycji na zlecenie Kopalni Soli "Wieliczka" Trasa Turystyczna Sp. z o.o. jest wydawnictwo NBI Media, wydawca dwumiesięcznika "Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne".

Kopalnia Soli "Wieliczka" - natura i technika. Ratowanie zabytku. Monografia pod redakcją Andrzeja Goneta
Wieliczka 2017
ISBN 978-83-907952-6-3
Wydawca: Kopalnia Soli "Wieliczka" Trasa Turystyczna Sp. z o.o.
Przygotowanie i druk: NBI Media
Oprawa twarda, 128 s.


Reklamy
Aarsleff Keller Budimex MPWiK Kraków Amago Soletanche PAM Strabag
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję