YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
NBI Poleca


Przebudowa stacji Rzeszów Główny 2018-08-10
Rozpoczęła się modernizacja stacji Rzeszów Główny za ponad 200 mln zł. To jedna z najważniejszych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA w województwie podkarpackim. Dzięki przebudowie peronów, które zostaną wyposażone w windy i schody ruchome, pasażerowie zyskają większy komfort podróży. W ramach inwestycji powstanie także dodatkowy przystanek Rzeszów Zachodni. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




XVIII Krajowa Konferencja Mechaniki Gruntów i Inżynierii Geotechnicznej oraz VII Ogólnopolska Konferencja Młodych Geotechników, 04-07.09.2018, Warszawa 2018-09-04
Polski Komitet Geotechniki, Oddział Stołeczny Polskiego Komitetu Geotechniki 
oraz Katedra Geoinżynierii Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie mają zaszczyt zaprosić na XVIII Krajową Konferencję Mechaniki Gruntów i Inżynierii Geotechnicznej oraz VII Ogólnopolską Konferencję Młodych Geotechników, która odbędzie się w dniach 4-7 września 2018 r. w Laboratorium Centrum Wodne SGGW przy ul. Ciszewskiego 6 w Warszawie.[...]


Dostrzegamy coraz szersze wejście nowych technologii w branżę
Rozmowa z Dorotą Jakuta, prezes Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”.[...]


Metody wzmacniania podłoża gruntowego w budownictwie drogowym
Metody wzmacniania podłoża gruntowego są stale rozwijane. Ponadto poprawia się jakość robót i możliwości ich kontroli, co umożliwia zwiększanie zakresu ich stosowania. Wybór konkretnego rozwiązania zawsze muszą jednak poprzedzać wyczerpujące, dostosowane do konkretnych potrzeb badania gruntu. A ponieważ do wzmacniania podłoża używane są specyficzne metody i procesy, to ich programowanie, projektowanie oraz prowadzenie i kontrolowanie wymagają odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.[...]


Kończy się budowa drogi ekspresowej S7 Koszwały – Elbląg
Budowa drogi S7 Gdańsk (A1) – Elbląg (S22) odcinek Koszwały (DK7, węzeł Koszwały) – Elbląg (z węzłem Kazimierzowo), zadanie 1. Koszwały – Nowy Dwór Gdański oraz Zadanie 2. Nowy Dwór Gdański – Kazimierzowo to jedno ze strategicznych przedsięwzięć dla województwa pomorskiego. Pierwsze samochody pojadą nową trasą w październiku 2018 r.[...]



Kopalnia Soli "Wieliczka" Natura i technika. Ratowanie zabytku

Prezentowana książka to, krótko mówiąc, lektura obowiązkowa dla dziennikarzy i innych osób piszących o Kopalni Soli "Wieliczka". W 25.rocznicę katastrofy wodnej w poprzeczni Mina ukazała się książka Kopalnia Soli "Wieliczka" - natura i technika. Ratowanie zabytku. Jej autorami są specjaliści z wielickiej kopalni: Krzysztof Brudnik (główny geolog górniczy, sprawował nadzór nad robotami wiertniczymi i iniekcyjnymi prowadzonymi w trakcie likwidacji zagrożenia kopalni wskutek wypływu wody w poprzeczni Mina; współautor kilku publikacji z zakresu hydrogeologii złoża wielickiego oraz metod zabezpieczenia Kopalni Soli "Wieliczka" przed zagrożeniem wodnym), Jerzy Przybyło (geolog górniczy, autor i współautor kilkunastu artykułów dotyczących złoża i kopalni "Wieliczka", głównie o charakterze popularyzatorskim), Agnieszka Wolańska (zatrudniona w Kopalni Soli "Wieliczka" Trasa Turystyczna Sp. z o.o. jako pełnomocnik Zarządu ds. historii i kultury, autorka scenariuszy licznych wystaw, programów oraz publikacji), a także profesorowie z Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie, którzy opracowali plan wierceń otworowych oraz recepturę zaczynów uszczelniających: Stanisław Stryczek i Andrzej Gonet, zarazem redaktor naukowy monografii. Recenzentami byli prof. dr hab. inż. Aleksander Garlicki i dr hab. inż. Krzysztof Bukowski.


Informacje:

Autor: pod redakcją Andrzeja Goneta, autorzy: Krzysztof Brudnik, Andrzej Gonet, Jerzy Przybyło, Stanisław Stryczek, Agnieszka Wolańska
Wydawnictwo: Kopalnia Soli „Wieliczka” Trasa Turystyczna Sp. z o.o. Wieliczka 2017



Opis:

Książkę otwiera Słowo wstępne Zbigniewa Zarębskiego, prezesa Zarządu Kopalni Soli "Wieliczka" SA. Przywołując konkretne dokumenty i programy, opisano tu działania zmierzające do osiągnięcia docelowego kształtu kopalni przez likwidację wyrobisk niezabytkowych i zabezpieczenie wyrobisk o wybitnych walorach historycznych, kulturowych i przyrodniczych, które są najcenniejszymi obiektami kopalni (218 komór oraz 190 zespołów chodnikowych i komorowych, zlokalizowanych na poziomach od I do V), tak aby mogły być udostępniane różnym grupom odbiorców, licznie przybywającym do kopalni z całego świata.
Kolejne rozdziały są poświęcone m.in. powstaniu i budowie geologicznej złoża soli kamiennej "Wieliczka", metodom wydobycia soli, przemianom technicznym i gospodarczym kopalni.
Rozdział Woda w kopalni soli rozpoczyna blok zagadnień dotyczących katastrofy wodnej w poprzeczni Mina na poziomie IV kopalni i najdłuższej, bo trwającej 25 lat (1992-2017), akcji ratunkowej w polskim górnictwie. Opisano przyczyny gwałtownego wdarcia się wody z piaskiem (kurzawki) do poprzeczni i walkę z zagrożeniem. Według bilansu wodnego, do poprzeczni Mina w okresie od 13 kwietnia 1992 r. do 15 października 2007 r., kiedy skutecznie zamknięto wypływ wody w poprzeczni, dopłynęło 1 037 596 m3 wody, która wyniosła z górotworu 64 089 t materiału skalnego w postaci piasku i mułu oraz 10 635 t soli. Katastrofalny wypływ wody był likwidowany za pomocą wielokierunkowych działań realizowanych z poprzeczni Mina, z dostępnych wyrobisk górniczych oraz z powierzchni terenu. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii iniekcji otworowej i rurociągowej oraz oryginalnym recepturom zaczynów uszczelniających udało się opanować wyciek, zabezpieczyć tę poprzecznię oraz przywrócić do użytkowania teren zniszczony przez dopływ wody i materiału skalnego do poprzeczni. W 2012 r. ostatecznie zlikwidowano wypływ wody, a zwieńczeniem procesu zabezpieczenia kopalni od dopływu wody do poprzeczni Mina było zakończenie 8 stycznia 2015 r. robót wiertniczo-iniekcyjnych w tym wyrobisku.
Katastrofa w poprzeczni Mina wywarły olbrzymi wpływ na dalsze funkcjonowanie kopalni i sposób myślenia w Polsce o górnictwie solnym. "Uświadomiła ona skalę problemów związanych z istnieniem kopalni i czynników jej zagrażających. Uzmysłowiła konieczność dotowania przez państwo zakładu w celu nie tylko ratowania bezcennego zabytku, ale także bezpieczeństwa położonego nad nim miasta. Jej efektem stała się restrukturyzacja zakładu, co zaowocowało powstaniem nowoczesnej firmy o bardzo dużym znaczeniu gospodarczym w Małopolsce. W toku prowadzonych prac opracowano nowoczesne metody likwidacji zagrożenia wodnego w górnictwie solnym, odstępując przy tym od wcześniejszych, sztywnych i doktrynalnych, zaleceń. Kopalnia nawiązała także ściślejsze więzi ze światem nauki, co w rezultacie przyczyniło się do znacznie dokładniejszego rozpoznania budowy geologicznej i warunków hydrogeologicznych złoża oraz utworów go otaczających. Prowadzone prace górnicze, zakończone sukcesem, spowodowały wzrost kwalifikacji i odbudowę poczucia dumy wielickich górników solnych".
Wnikliwe prześledzenie procesu ratowania zabytku ułatwia Kalendarium wydarzeń związanych z poprzecznią Mina, w którym wyszczególniono prace wykonywane w określonym czasie w poprzeczni Mina, w wyrobiskach kopalni w otoczeniu poprzeczni Mina oraz na powierzchni terenu.
W książce opisano również technologie zabezpieczania kopalni w celu osiągnięcia modelu docelowego. Ostatnie rozdziały to starannie zestawione Kalendarium Kopalni Soli "Wieliczka" - natura i technika oraz obszerna Wybrana bibliografia kopalni, składająca się z pozycji publikowanych i niepublikowanych.
Książka jest bardzo bogato ilustrowana, zawiera też fragmenty map, przekrojów oraz tabele.
Wydawcą tej wyjątkowej pozycji na zlecenie Kopalni Soli "Wieliczka" Trasa Turystyczna Sp. z o.o. jest wydawnictwo NBI Media, wydawca dwumiesięcznika "Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne".

Kopalnia Soli "Wieliczka" - natura i technika. Ratowanie zabytku. Monografia pod redakcją Andrzeja Goneta
Wieliczka 2017
ISBN 978-83-907952-6-3
Wydawca: Kopalnia Soli "Wieliczka" Trasa Turystyczna Sp. z o.o.
Przygotowanie i druk: NBI Media
Oprawa twarda, 128 s.


Reklamy
Sitech Soletanche Uponor Keller Loyd Mosty Polskie Budimex PAM
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję