REKLAMA
Drogi Wiadomości
4 Minuty czytania

Konsultacje rynkowe przed rozbudową A2 Warszawa – Łódź

10 lutego odbędzie się pierwsze z pięciu spotkań z podmiotami, które zgłosiły chęć udziału w konsultacjach rynkowych przed rozbudową autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią.

 
Zdjęcie: GDDKiA O/Warszawa, www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/
Zdjęcie: GDDKiA O/Warszawa, www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/
Celem GDDKiA jest wspólny dialog z firmami i uczelniami, z którymi drogowcy wymienią wiedzę i doświadczenia oraz uzyskają informacje do przygotowania dokumentacji przetargowej dla planowanych zamówień.

– Dobudowa dodatkowych pasów, przy utrzymaniu ruchu na 89 km najbardziej obciążonej autostrady w Polsce, jest olbrzymim wyzwaniem –
podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Nie tylko pod względem finansowym, ale przede wszystkim organizacyjnym. Rozpoczynając przygotowania do tej inwestycji, podkreślaliśmy, że chcemy się do niej dobrze przygotować, konsultując planowane działania z branżą. Tak, by wszystkie strony przedsięwzięcia wiedziały czego i w jakim zakresie oczekujemy.

Jedenaście chętnych podmiotów

Do 17 stycznia br. GDDKiA czekała na zgłoszenia podmiotów chętnych do udziału w konsultacjach. Od jedenastu podmiotów otrzymano w sumie 27 zgłoszeń do udziału w panelach dyskusyjnych. Dzięki temu w każdym panelu jest od trzech do ośmiu podmiotów. Wszystkie wnioski przeszły formalną weryfikację. Kolejnym krokiem było zorganizowanie zespołów dla poszczególnych bloków tematycznych, zgodnie ze wskazaną w zgłoszeniu wiedzę ekspercką.

Pięć paneli tematycznych


Pomiędzy 10 a 21 lutego odbędą się spotkania eksperckie. W ramach konsultacji omówionych zostanie pięć obszarów:
– Odnawialne źródła energii – 10 lutego 2022 r.
W ramach wymiany wiedzy i doświadczeń GDDKiA chce uzyskać i wdrożyć rozwiązania związane z technologią odnawialnych źródeł energii. Mają one zapewnić jak największą samowystarczalność energetyczną autostrady A2 oraz Obwodów Utrzymania Autostrady (OUA) i Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Efektem finalnym ma być zapewnienie maksymalnego obniżenia kosztów zużywanej energii.
– Kanały technologiczne po Punktach Poboru Opłat (PPO) – 14 lutego 2022 r.
W ramach budowy autostrady A2 wykonane zostały kanały technologiczne w miejscach lokalizacji PPO. Drogowcy chcą pozyskać wiedzę o sposobie wykorzystania wolnych przestrzeni pod drogą.
– Wykorzystanie destruktu – 16 lutego 2022 r.
Autostrada A2 ma nawierzchnię bitumiczną, która składa się z dobrej jakości kruszywa i asfaltu. W ramach prowadzonych prac wierzchnia warstwa nawierzchni będzie sfrezowana. GDDKiA chce wiedzieć, w jaki sposób będzie można ją wykorzystać ponownie. Taką możliwość w większym stopniu dają nam od niedawna nowe przepisy, które w szerszy pozwalają ponownie wykorzystać destrukt.
– Weryfikacja w zakresie uzyskania niezbędnych odstępstw od przepisów – 18 lutego 2022 r.
GDDKiA przeanalizuje obecne przepisy i warunki techniczne oraz ewentualną konieczność wystąpienia o zmiany zapisów uzyskanej decyzji środowiskowej (DŚU). Wypracowane w ramach dialogu rozwiązania ułatwią realizację inwestycji.
– Czasowa organizacja ruchu i organizacja robót – 21 lutego 2022 r.
Jak najbardziej efektywnie zorganizować ruch podczas prac? Drogowcy nie przewidują zamknięcia autostrady i oczekują rozwiązań zapewniających utrzymanie jak największej przepustowości bez wpływu na tempo prowadzonych prac oraz bezpieczeństwo pracowników i użytkowników drogi. Jednym z nich może być zamontowanie odcinkowego pomiary prędkości, tak jak miało to miejsce na A1. GDDKiA oczekuje od uczestników informacji o możliwości prowadzenia prac 24 godziny na dobę i ich zakresie.

Podsumowanie konsultacji


Podczas każdego panelu tematycznego odbędzie się dyskusja na dany temat. Podmioty mogą przekazywać opinie czy opracowania, które mogą stanowić wkład do przygotowania dokumentów do planowanych zamówień. Efektem końcowym będzie protokół podsumowujący działalność zespołu ds. konsultacji. W dokumencie tym zawarte zostaną wszystkie innowacyjne rozwiązania zaproponowane przez uczestników spotkań.

Zakończenie konsultacji planowane jest wstępnie na połowę marca 2022 r. O finansowanie inwestycji GDDKiA wystąpi po oszacowaniu ostatecznych kosztów realizacji zadania, z uwzględnieniem wniosków z konsultacji. Po zapewnieniu środków, najszybciej jak to będzie możliwe, ogłoszony zostanie przetarg na wyłonienie wykonawcy.

Pierwsze, na taką skalę, przedsięwzięcie

Nie można porównywać zakresu robót pomiędzy Łodzią i Warszawą do poszerzenia o dodatkowy pas ruchu autostradowej obwodnicy Poznania. To kilkakrotnie dłuższy odcinek, większą liczbę węzłów i MOP-ów, na których trzeba utrzymać obsługę komunikacyjną. Ponadto w przeciwieństwie do koncesjonariusza GDDKiA działa w oparciu o Prawo zamówień publicznych. Drogowcy chcą ponownie wykorzystać destrukt i wyposażyć otoczenie drogi w innowacyjne rozwiązania obniżające koszt jej utrzymania. Zdobyte teraz doświadczenie i wiedzę wykorzystana zostanie przy kolejnych planowanych poszerzeniach funkcjonujących autostrad o dodatkowy pas ruchu, A1 od Torunia do Włocławka oraz A4 od Wrocławia do Tarnowa.

A2 Warszawa – Łódź


Inwestycja polega na dobudowie dodatkowych pasów ruchu po wewnętrznych stronach obu jezdni istniejącej autostrady A2 na długości ok. 89 km. Do wykorzystania jest szeroki pas dzielący, który został wybudowany podczas realizacji autostrady.

Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu.

Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma w przyszłości ułatwić szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Źródło: tekst GDDKiA O/Warszawa, www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA