


























Kołobrzeg będzie lepiej skomunikowany z drogą ekspresową S6. GDDKiA podpisała kontrakt na budowę odcinka DK11, łączącego węzeł S6 Kołobrzeg Wschód z wybudowanymi w latach wcześniejszych odcinkami obwodnicy Kołobrzegu. [...]




[...]


W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


1 sierpnia 2022 roku, miesiąc przed umownym terminem zakończenia inwestycji, oddany został do użytku zmodernizowany przez STRABAG 350-metrowy fragment ul. Puławskiej w Piasecznie. [...]
Koniec szlabanów na państwowych autostradach
Od 1 grudnia 2021 r. kierowcy przejadą odcinkami autostrady A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica bez czekania przy szlabanie. Kierowcy opłacą przejazd z wykorzystaniem rządowej aplikacji lub partnerskich sieci dystrybucji.


- Przed nami kolejna wielka zmiana, którą zapowiadaliśmy wdrażając nowy system poboru opłat drogowych. Wykorzystując możliwości systemu e-TOLL już 1 grudnia zlikwidujemy szlabany na państwowych autostradach. Przejazd aut osobowych i motocykli odcinkami A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica nie będzie wymagał zatrzymywania się. Dzięki temu zwiększy się komfort jazdy, bo ruch będzie się odbywał płynnie – informuje szef Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.
Na państwowych autostradach tylko e-TOLL
Od 1 grudnia br. użytkownicy samochodów osobowych i motocykli opłacą przejazdy płatnymi odcinakami autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica jedynie w sposób elektroniczny, a system manualny nie będzie już dostępny. Kierowcy wjeżdżając na płatny odcinek autostrady nie będą zatrzymywać się, żeby pobrać bilet, a zjeżdżając – aby bilet opłacić u inkasenta. Ruch będzie odbywał się płynnie, w trybie tzw. free flow.
Oznacza to, że od 1 grudnia Manualny System Poboru Opłat zostanie wygaszony, a państwowe odcinki autostrad A2 i A4 zostaną objęte wyłącznie systemem e-TOLL.
Kierowcy za przejazd autostradą zapłacą:
- e-biletem autostradowym, który będą mogli zakupić w nowej aplikacji e-TOLL PL BILET, w aplikacjach partnerów systemu e-TOLL oraz w sieci dystrybucji stacjonarnej partnerów;
- za pomocą aplikacji e-TOLL PL lub urządzeń pokładowych OBU/ZSL przekazujących dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL.
Zmiany w organizacji ruchu na A2 i A4
W związku ze zmianą systemu poboru opłat, od 1 grudnia br. na Placach Poboru Opłat (PPO) na autostradach A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica będzie obowiązywała nowa organizacja ruchu:
- Na PPO Styków i PPO Żdżary kierowcy będą korzystać z trzech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych. Z ruchu wyłączone zostaną środkowe pasy ruchu na tych PPO.
- Na PPO Żernica i PPO Karwiany kierowcy będą korzystać z czterech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych. Z ruchu wyłączone zostaną środkowe pasy ruchu na tych PPO.
Na wszystkich tych odcinkach autostrad nie będzie już możliwości pobrania biletu kartonikowego w bileterkach ani opłacenia przejazdu w kiosku u inkasenta.
Place Poboru Opłat zostaną właściwie oznakowane i będzie na nich obowiązywało ograniczenie prędkości do 50 km/h.
Nowe metody opłacania przejazdu
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przygotowały dla użytkowników samochodów osobowych i motocykli nową metodę płacenia za przejazdy państwowymi odcinkami autostrad A2 i A4 – e-bilet autostradowy. Będzie można go nabyć z 60-dniowym wyprzedzeniem. Okres jego ważności to 48 h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży, a zwrot niewykorzystanego biletu będzie możliwy w taki sam sposób, w jaki bilet zakupiono. Dostępne będą dwie formy e-biletu autostradowego: elektroniczna oraz papierowa. W przypadku obu form wymagane będzie podanie minimalnego zakresu danych do naliczenia opłaty za przejazd autostradą (nr rejestracyjny pojazdu, data i godzina rozpoczęcia przejazdu autostradą oraz szczegóły planowanej do pokonania trasy).
Nowa rządowa aplikacja e-TOLL PL BILET umożliwi w kilku prostych krokach zakup e-biletu autostradowego oraz – w razie potrzeby – również jego zwrot. Aplikację e-TOLL PL BILET będzie można pobrać bezpłatnie w sklepach Google Play oraz w AppStore.
Ponadto, aby opłacić przejazd kierowcy będą mogli skorzystać z aplikacji udostępnionych przez przedsiębiorców, z którymi Szef Krajowej Administracji Skarbowa zawiera umowy partnerskie. Kierowcy poruszający się autostradami okazjonalnie lub niekorzystający z rozwiązań cyfrowych kupią papierowy bilet w stacjonarnych sieciach obsługi naszych partnerów, m.in. PKN Orlen, Lotos. Aktualna lista punktów będzie udostępniona na stronie etoll.gov.pl.
Weryfikacja opłacania przejazdów
Do sprawdzania prawidłowości wnoszenia opłat służą urządzenia kontrolne zainstalowane w miejscach wjazdu i wyjazdu z autostrad oraz w pojazdach wykorzystywanych do kontroli poboru opłat drogowych. Za jazdę po państwowych odcinkach A2 i A4 bez wniesienia opłaty za przejazd, na właściciela lub posiadacza bądź użytkownika pojazdu nakładana jest opłata dodatkowa w wysokości 500 zł z terminem płatności 14 dni. Jeżeli opłata dodatkowa zostanie wniesiona w ciągu 7 dni od daty doręczenia wezwania, jej wysokość jest obniżona do 400 zł. Opłata dodatkowa nie będzie pobierana, jeśli w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu opłata za ten przejazd zostanie wniesiona poprzez zakup e-biletu autostradowego.
W przypadku kontroli realizowanej na drodze, na poczet opłaty dodatkowej może zostać pobrana kaucja, jeśli kierowca mieszka na terenie kraju, który nie jest związany z Polską umową lub porozumieniem o współpracy we wzajemnym dochodzeniu tej opłaty.
Kontrola wnoszenia opłat na autostradach może być realizowana przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, Policji oraz inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli braku ważnego e-biletu autostradowego lub urządzenia GPS przekazującego dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL (aplikacji e-TOLL PL, OBU/ZSL) na kierującego pojazdem zostanie nałożona kara grzywny w drodze mandatu karnego wysokości 500 zł. Mandatem karnym zagrożone jest również działanie kierowcy mające na celu uniemożliwienie właściwego odczytu tablic rejestracyjnych pojazdu (zakrywanie, ozdabianie, dodawanie dodatkowych znaków itp.).
Źródło: tekst Krajowa Administracja Skarbowa, www.gov.pl/web/kas/
Na państwowych autostradach tylko e-TOLL
Od 1 grudnia br. użytkownicy samochodów osobowych i motocykli opłacą przejazdy płatnymi odcinakami autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica jedynie w sposób elektroniczny, a system manualny nie będzie już dostępny. Kierowcy wjeżdżając na płatny odcinek autostrady nie będą zatrzymywać się, żeby pobrać bilet, a zjeżdżając – aby bilet opłacić u inkasenta. Ruch będzie odbywał się płynnie, w trybie tzw. free flow.
Oznacza to, że od 1 grudnia Manualny System Poboru Opłat zostanie wygaszony, a państwowe odcinki autostrad A2 i A4 zostaną objęte wyłącznie systemem e-TOLL.
Kierowcy za przejazd autostradą zapłacą:
- e-biletem autostradowym, który będą mogli zakupić w nowej aplikacji e-TOLL PL BILET, w aplikacjach partnerów systemu e-TOLL oraz w sieci dystrybucji stacjonarnej partnerów;
- za pomocą aplikacji e-TOLL PL lub urządzeń pokładowych OBU/ZSL przekazujących dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL.
Zmiany w organizacji ruchu na A2 i A4
W związku ze zmianą systemu poboru opłat, od 1 grudnia br. na Placach Poboru Opłat (PPO) na autostradach A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica będzie obowiązywała nowa organizacja ruchu:
- Na PPO Styków i PPO Żdżary kierowcy będą korzystać z trzech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych. Z ruchu wyłączone zostaną środkowe pasy ruchu na tych PPO.
- Na PPO Żernica i PPO Karwiany kierowcy będą korzystać z czterech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych. Z ruchu wyłączone zostaną środkowe pasy ruchu na tych PPO.
Na wszystkich tych odcinkach autostrad nie będzie już możliwości pobrania biletu kartonikowego w bileterkach ani opłacenia przejazdu w kiosku u inkasenta.
Place Poboru Opłat zostaną właściwie oznakowane i będzie na nich obowiązywało ograniczenie prędkości do 50 km/h.
Nowe metody opłacania przejazdu
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przygotowały dla użytkowników samochodów osobowych i motocykli nową metodę płacenia za przejazdy państwowymi odcinkami autostrad A2 i A4 – e-bilet autostradowy. Będzie można go nabyć z 60-dniowym wyprzedzeniem. Okres jego ważności to 48 h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży, a zwrot niewykorzystanego biletu będzie możliwy w taki sam sposób, w jaki bilet zakupiono. Dostępne będą dwie formy e-biletu autostradowego: elektroniczna oraz papierowa. W przypadku obu form wymagane będzie podanie minimalnego zakresu danych do naliczenia opłaty za przejazd autostradą (nr rejestracyjny pojazdu, data i godzina rozpoczęcia przejazdu autostradą oraz szczegóły planowanej do pokonania trasy).
Nowa rządowa aplikacja e-TOLL PL BILET umożliwi w kilku prostych krokach zakup e-biletu autostradowego oraz – w razie potrzeby – również jego zwrot. Aplikację e-TOLL PL BILET będzie można pobrać bezpłatnie w sklepach Google Play oraz w AppStore.
Ponadto, aby opłacić przejazd kierowcy będą mogli skorzystać z aplikacji udostępnionych przez przedsiębiorców, z którymi Szef Krajowej Administracji Skarbowa zawiera umowy partnerskie. Kierowcy poruszający się autostradami okazjonalnie lub niekorzystający z rozwiązań cyfrowych kupią papierowy bilet w stacjonarnych sieciach obsługi naszych partnerów, m.in. PKN Orlen, Lotos. Aktualna lista punktów będzie udostępniona na stronie etoll.gov.pl.
Weryfikacja opłacania przejazdów
Do sprawdzania prawidłowości wnoszenia opłat służą urządzenia kontrolne zainstalowane w miejscach wjazdu i wyjazdu z autostrad oraz w pojazdach wykorzystywanych do kontroli poboru opłat drogowych. Za jazdę po państwowych odcinkach A2 i A4 bez wniesienia opłaty za przejazd, na właściciela lub posiadacza bądź użytkownika pojazdu nakładana jest opłata dodatkowa w wysokości 500 zł z terminem płatności 14 dni. Jeżeli opłata dodatkowa zostanie wniesiona w ciągu 7 dni od daty doręczenia wezwania, jej wysokość jest obniżona do 400 zł. Opłata dodatkowa nie będzie pobierana, jeśli w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu opłata za ten przejazd zostanie wniesiona poprzez zakup e-biletu autostradowego.
W przypadku kontroli realizowanej na drodze, na poczet opłaty dodatkowej może zostać pobrana kaucja, jeśli kierowca mieszka na terenie kraju, który nie jest związany z Polską umową lub porozumieniem o współpracy we wzajemnym dochodzeniu tej opłaty.
Kontrola wnoszenia opłat na autostradach może być realizowana przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, Policji oraz inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli braku ważnego e-biletu autostradowego lub urządzenia GPS przekazującego dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL (aplikacji e-TOLL PL, OBU/ZSL) na kierującego pojazdem zostanie nałożona kara grzywny w drodze mandatu karnego wysokości 500 zł. Mandatem karnym zagrożone jest również działanie kierowcy mające na celu uniemożliwienie właściwego odczytu tablic rejestracyjnych pojazdu (zakrywanie, ozdabianie, dodawanie dodatkowych znaków itp.).
Źródło: tekst Krajowa Administracja Skarbowa, www.gov.pl/web/kas/

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.