Koniec przerwy zimowej na inwestycjach drogowych
Co do zasady od połowy grudnia do połowy marca trwa tzw. przerwa zimowa, podczas której wykonawcy na etapie robót budowlanych w terenie mogą je zawiesić.
Efektywna praca zimą. Liczby nie kłamią
Budowa dróg to nie tylko prace budowlane i układanie asfaltu lub betonu cementowego. To także wybór wykonawcy tych prac, a więc przetargi i ich kolejne etapy. Realizacja kontraktów drogowych i przygotowanie do budowy dróg to również potrzeba wykonania specjalistycznej dokumentacji projektowej, technicznej i obowiązek uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych.
- Przerwa zimowa to czas, który jest mniej intensywny tylko z pozoru. Od połowy grudnia zeszłego roku przekazaliśmy kierowcom ponad 180 km nowych dróg. Podpisaliśmy też pięć umów na realizację inwestycji o łącznej długości prawie 60 km. Wykonaliśmy też szereg innych działań, które w przyszłości zaowocują oddaniem do ruchu kolejnych kilometrów dróg – powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA.
Co udało się zrobić w trakcie przerwy zimowej:
– udostępniono do ruchu 13 odcinków nowych dróg o łącznej długości 181,8 km,
– podpisano pięć umów na realizację zadań (*PBDK + *PB100) o łącznej długości 59,2 km,
– otworzono oferty w przetargach na pięciu zadaniach (*PBDK + *PB100) o długości 73,1 km,
– wybrano najkorzystniejsze oferty dla siedmiu zadań (*PBDK + *PB100) o długości 109,9 km,
– ogłoszono siedem przetargów na budowę 79,3 km nowych dróg,
– złożono wnioski o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla ośmiu odcinków o łącznej długości 82,5 km,
– złożono wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla 12 odcinków o łącznej długości 177,1 km,
– otrzymano DŚU dla trzech odcinków o długości 36,6 km,
– otrzymano decyzje ZRID dla sześciu odcinków o łącznej długości 78 km.
*PBDK - Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023
*PB100 - Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030
Tunelom zima niestraszna
20 grudnia 2021 r. oddano do ruchu ostatni odcinek drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem pod Ursynowem. Inwestycja ta jest ważna nie tylko dla mieszkańców Warszawy, ułatwiając komunikację między dzielnicami. To przede wszystkim uzupełnienie ciągu dla kierowców przemieszczających się tranzytem na osi wschód-zachód autostradą A2.
S2 już zyskała swój tunel, natomiast na drodze ekspresowej S3 między Bolkowem a Kamienną Górą (woj. dolnośląskie) powstają kolejne takie obiekty. Obie nawy dłuższego, ok. 2300-metrowego tunelu (TS-26) są już wydrążone. Krótszy, ok. 320-metrowy tunel powstaje metoda rozkopową. Drążone są też dwa, dwunawowe tunele w ciągu S1 Przybędza – Milówka, a na S52 Północna Obwodnica Krakowa wybrano grunt spod stropu dwóch tuneli i rozpoczęto budowę płyty dennej. Trwa drążenie wyjść ewakuacyjnych w tunelu pod Świną, a w nawach tunelu na S7 na Zakopiance montowane jest ich wyposażenie.
S7 Kraków – Myślenice
Pod koniec stycznia przedstawiono wyniki Studium korytarzowego dla odcinka S7 od Krakowa do Myślenic. Podczas spotkania z samorządami zainteresowanymi planowaną inwestycją, zaprezentowane zostały korytarze mające ok. 3-5 km szerokości. Są to wstępne ustalenia w zakresie lokalizacji inwestycji, które nie przesądzają o jej konkretnym przebiegu. Szczegółowe analizy dotyczące precyzyjnego przebiegu inwestycji będą przeprowadzane na kolejnych etapach jej przygotowania. GDDKiA zależy na zebraniu wszelkich opinii i uwag wobec przedstawionych korytarzy. Odzew ze strony zainteresowanych stron będzie brany pod uwagę w dalszych pracach.
Czym skorupka za młodu…
W zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach krajowych GDDKiA skupia się nie tylko na działaniach inżynierskich, ale również na edukacji najmłodszych użytkowników dróg i uczestników ruchu. Na początku zeszłego roku opublikowano serię filmów edukacyjnych skierowanych do najmłodszych uczestników ruchu drogowego oraz do młodzieży. 28 lutego br. przedstawiono – jako uzupełnienie filmów – gotowe scenariusze lekcji z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Mogą z nich skorzystać nauczyciele lub inne osoby prowadzące zajęcia w tych grupach wiekowych.
Dialog podstawą dobrej współpracy. Kolejne spotkania z branżą
Zamawiający publiczni nie powinni rywalizować ze sobą o wykonawców, ale wspólnie działać na rzecz realizacji najważniejszych inwestycji w Polsce. Aby tak się stało, konieczne jest poznanie planów poszczególnych instytucji w obszarze dużych projektów infrastrukturalnych oraz realna ocena potencjału rynku wykonawczego. Potrzebie skoordynowania wspólnego planu zamówień publicznych poświęcone było spotkanie, które odbyło się 17 stycznia w Warszawie.
Pod koniec stycznia br. odbyło się natomiast spotkanie hybrydowe z szefami największych firm wykonawczych i tych świadczących usługi nadzoru inwestorskiego, organizacjami branżowymi oraz instytucjami finansowymi.
Drogowcom zależy na zminimalizowaniu liczby i skutków wypadków z udziałem pracowników realizujących prace związane z szeroko rozumianym utrzymaniem sieci dróg i remontów wykonywanych pod ruchem. Dlatego pod koniec lutego na spotkaniu przedstawicieli Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie, zaproponowano rozszerzenie zakresu jego działań o prace utrzymaniowe.
Realizacja postanowień ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, budowa farm fotowoltaicznych i ich wykorzystanie na cele zasilania oświetlenia dróg – to niektóre z tematów, które pojawiły się podczas zorganizowanego przez GDDKiA spotkania z podmiotami z branży elektroenergetycznej. Omówiono również m.in. realizację rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 (PBID), w kontekście doświetlania przejść dla pieszych na terenie całego kraju.
Podczas przerwy zimowej miało też miejsce pierwsze w tym roku posiedzenie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Podczas spotkania wskazane zostały główne obszary, które będą przedmiotem prac Rady Naukowej w bieżącym roku. Znalazły się wśród nich m.in. kwestie wpływu budownictwa infrastrukturalnego na środowisko naturalne, wykorzystywanie metodyki BIM czy bezpieczeństwo ruchu drogowego i stref robót drogowych. Rada Naukowa zajmie się również tematem kształcenia studentów budownictwa drogowego oraz kwestią praktycznego wdrożenia wyników projektów badawczych zrealizowanych w ramach przedsięwzięcia pn. Rozwój Innowacji Drogowych (RID).
A co czeka nas w sezonie budowlanym?
Wiemy, co udało się zrobić podczas przerwy zimowej. A co czeka nas w tegorocznym sezonie budowlanym? Sezon budowlany w 2022 roku będzie pracowity i intensywny. Sam start sezonu wygląda obiecująco. Na etapie realizacji znajduje się 98 zadań z PBDK o łącznej długości 1304,5 km oraz 14 obwodnic z PB100 o łącznej długości 109,7 km. Głównym celem na ten moment jest utrzymanie płynności i stabilności rynku poprzez kontynuację rozpoczętych budów oraz umożliwienie składania odpowiednio skalkulowanych ofert. GDDKiA nie zamierza wstrzymywać realizacji nowych dróg i kolejne przetargi planuje ogłaszać według przyjętego harmonogramu.
W zakresie zadań na istniejącej sieci w 2022 r. GDDKiA planuje ogłosić przetargi na realizację 76 zadań w zakresie przebudowy bądź rozbudowy dróg krajowych o łącznej długości ok. 440 km. W tym roku planowane jest też ukończenie remontów o łącznej długości ok. 323 km dróg krajowych za łączną kwotę niespełna 400 mln zł.
Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/