REKLAMA
Drogi Wiadomości
6 Minut czytania

Koniec przerwy zimowej na inwestycjach drogowych

Co do zasady od połowy grudnia do połowy marca trwa tzw. przerwa zimowa, podczas której wykonawcy na etapie robót budowlanych w terenie mogą je zawiesić.

 
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Mogą też ten dodatkowy czas wykorzystać do prowadzenia prac, by nadgonić ewentualne zaległości lub przyspieszyć realizację inwestycji. Wiele zależało od pogody. Jeżeli była łaskawa, wielu wykonawców prowadziło prace. Jednak postępy podczas zimy to nie tylko prace budowlane. Zatem co zrobiono przez ostatnie trzy miesiące?

Efektywna praca zimą. Liczby nie kłamią


Budowa dróg to nie tylko prace budowlane i układanie asfaltu lub betonu cementowego. To także wybór wykonawcy tych prac, a więc przetargi i ich kolejne etapy. Realizacja kontraktów drogowych i przygotowanie do budowy dróg to również potrzeba wykonania specjalistycznej dokumentacji projektowej, technicznej i obowiązek uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych.

- Przerwa zimowa to czas, który jest mniej intensywny tylko z pozoru. Od połowy grudnia zeszłego roku przekazaliśmy kierowcom ponad 180 km nowych dróg. Podpisaliśmy też pięć umów na realizację inwestycji o łącznej długości prawie 60 km. Wykonaliśmy też szereg innych działań, które w przyszłości zaowocują oddaniem do ruchu kolejnych kilometrów dróg –
powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA. 

Co udało się zrobić w trakcie przerwy zimowej:
– udostępniono do ruchu 13 odcinków nowych dróg o łącznej długości 181,8 km, 
– podpisano pięć umów na realizację zadań (*PBDK + *PB100) o łącznej długości 59,2 km, 
– otworzono oferty w przetargach na pięciu zadaniach (*PBDK + *PB100) o długości 73,1 km, 
– wybrano najkorzystniejsze oferty dla siedmiu zadań (*PBDK + *PB100) o długości 109,9 km, 
– ogłoszono siedem przetargów na budowę 79,3 km nowych dróg, 
– złożono wnioski o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla ośmiu odcinków o łącznej długości 82,5 km, 
– złożono wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla 12 odcinków o łącznej długości 177,1 km, 
– otrzymano DŚU dla trzech odcinków o długości 36,6 km, 
– otrzymano decyzje ZRID dla sześciu odcinków o łącznej długości 78 km. 

*PBDK - Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 
*PB100 - Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030

Tunelom zima niestraszna

20 grudnia 2021 r. oddano do ruchu ostatni odcinek drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem pod Ursynowem. Inwestycja ta jest ważna nie tylko dla mieszkańców Warszawy, ułatwiając komunikację między dzielnicami. To przede wszystkim uzupełnienie ciągu dla kierowców przemieszczających się tranzytem na osi wschód-zachód autostradą A2.

S2 już zyskała swój tunel, natomiast na drodze ekspresowej S3 między Bolkowem a Kamienną Górą (woj. dolnośląskie) powstają kolejne takie obiekty. Obie nawy dłuższego, ok. 2300-metrowego tunelu (TS-26) są już wydrążone. Krótszy, ok. 320-metrowy tunel powstaje metoda rozkopową. Drążone są też dwa, dwunawowe tunele w ciągu S1 Przybędza – Milówka, a na S52 Północna Obwodnica Krakowa wybrano grunt spod stropu dwóch tuneli i rozpoczęto budowę płyty dennej. Trwa drążenie wyjść ewakuacyjnych w tunelu pod Świną, a w nawach tunelu na S7 na Zakopiance montowane jest ich wyposażenie.

S7 Kraków – Myślenice


Pod koniec stycznia przedstawiono wyniki Studium korytarzowego dla odcinka S7 od Krakowa do Myślenic. Podczas spotkania z samorządami zainteresowanymi planowaną inwestycją, zaprezentowane zostały korytarze mające ok. 3-5 km szerokości. Są to wstępne ustalenia w zakresie lokalizacji inwestycji, które nie przesądzają o jej konkretnym przebiegu. Szczegółowe analizy dotyczące precyzyjnego przebiegu inwestycji będą przeprowadzane na kolejnych etapach jej przygotowania. GDDKiA zależy na zebraniu wszelkich opinii i uwag wobec przedstawionych korytarzy. Odzew ze strony zainteresowanych stron będzie brany pod uwagę w dalszych pracach.

Czym skorupka za młodu…

W zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach krajowych GDDKiA skupia się nie tylko na działaniach inżynierskich, ale również na edukacji najmłodszych użytkowników dróg i uczestników ruchu. Na początku zeszłego roku opublikowano serię filmów edukacyjnych skierowanych do najmłodszych uczestników ruchu drogowego oraz do młodzieży. 28 lutego br. przedstawiono – jako uzupełnienie filmów – gotowe scenariusze lekcji z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Mogą z nich skorzystać nauczyciele lub inne osoby prowadzące zajęcia w tych grupach wiekowych.

Dialog podstawą dobrej współpracy. Kolejne spotkania z branżą

Zamawiający publiczni nie powinni rywalizować ze sobą o wykonawców, ale wspólnie działać na rzecz realizacji najważniejszych inwestycji w Polsce. Aby tak się stało, konieczne jest poznanie planów poszczególnych instytucji w obszarze dużych projektów infrastrukturalnych oraz realna ocena potencjału rynku wykonawczego. Potrzebie skoordynowania wspólnego planu zamówień publicznych poświęcone było spotkanie, które odbyło się 17 stycznia w Warszawie.

Pod koniec stycznia br. odbyło się natomiast spotkanie hybrydowe z szefami największych firm wykonawczych i tych świadczących usługi nadzoru inwestorskiego, organizacjami branżowymi oraz instytucjami finansowymi.

Drogowcom zależy na zminimalizowaniu liczby i skutków wypadków z udziałem pracowników realizujących prace związane z szeroko rozumianym utrzymaniem sieci dróg i remontów wykonywanych pod ruchem. Dlatego pod koniec lutego na spotkaniu przedstawicieli Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie, zaproponowano rozszerzenie zakresu jego działań o prace utrzymaniowe.

Realizacja postanowień ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, budowa farm fotowoltaicznych i ich wykorzystanie na cele zasilania oświetlenia dróg – to niektóre z tematów, które pojawiły się podczas zorganizowanego przez GDDKiA spotkania z podmiotami z branży elektroenergetycznej. Omówiono również m.in. realizację rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 (PBID), w kontekście doświetlania przejść dla pieszych na terenie całego kraju.

Podczas przerwy zimowej miało też miejsce pierwsze w tym roku posiedzenie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Podczas spotkania wskazane zostały główne obszary, które będą przedmiotem prac Rady Naukowej w bieżącym roku. Znalazły się wśród nich m.in. kwestie wpływu budownictwa infrastrukturalnego na środowisko naturalne, wykorzystywanie metodyki BIM czy bezpieczeństwo ruchu drogowego i stref robót drogowych. Rada Naukowa zajmie się również tematem kształcenia studentów budownictwa drogowego oraz kwestią praktycznego wdrożenia wyników projektów badawczych zrealizowanych w ramach przedsięwzięcia pn. Rozwój Innowacji Drogowych (RID).

A co czeka nas w sezonie budowlanym?


Wiemy, co udało się zrobić podczas przerwy zimowej. A co czeka nas w tegorocznym sezonie budowlanym? Sezon budowlany w 2022 roku będzie pracowity i intensywny. Sam start sezonu wygląda obiecująco. Na etapie realizacji znajduje się 98 zadań z PBDK o łącznej długości 1304,5 km oraz 14 obwodnic z PB100 o łącznej długości 109,7 km. Głównym celem na ten moment jest utrzymanie płynności i stabilności rynku poprzez kontynuację rozpoczętych budów oraz umożliwienie składania odpowiednio skalkulowanych ofert. GDDKiA nie zamierza wstrzymywać realizacji nowych dróg i kolejne przetargi planuje ogłaszać według przyjętego harmonogramu.

W zakresie zadań na istniejącej sieci w 2022 r. GDDKiA planuje ogłosić przetargi na realizację 76 zadań w zakresie przebudowy bądź rozbudowy dróg krajowych o łącznej długości ok. 440 km. W tym roku planowane jest też ukończenie remontów o łącznej długości ok. 323 km dróg krajowych za łączną kwotę niespełna 400 mln zł.

Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA