YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Inwestycje


Przetarg na budowę II etapu „łącznika brzeskiego” 2020-07-03
Krakowski Oddział GDDKiA ogłosił przetarg na zaprojektowanie i budowę DK75 od Brzeska do Nowego Sącza, II etap tzw. „łącznika brzeskiego”. Zainteresowani inwestycją wykonawcy mogą składać oferty do 14 sierpnia br. [...]

Szpital Uniwersytecki w Krakowie




Konferencja „Geosyntetyki w budowie dróg GeoRoad20”, 09.09.2020, Warszawa 2020-09-09
Instytut Badawczy Dróg i Mostów serdecznie zaprasza do udziału w konferencji „Geosyntetyki w budowie dróg GeoRoad20”, która odbędzie się w dniu 9 września 2020 roku w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


Firmy planują inwestować w robotyzację – badanie „Barometr robotyzacji MŚP”
Prawie 1/3 małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Czechach, Rumunii i na Węgrzech planuje inwestować w robotyzację w ciągu najbliższych trzech lat.[...]


Wmurowano akt erekcyjny pod budowę Centrum Medycyny Weterynaryjnej UMK
1 lipca 2020 r. na terenie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu odbyła się uroczystość wmurowania aktu erekcyjnego pod budowę Centrum Medycyny Weterynaryjnej. Wykonawcą jest spółka STRABAG.[...]



Kolejny rekord na budowie Tunelu Średnicowego w Łodzi

1,5 m grubości na 2,8 m szerokości i 11,2 metry wysokości, waga ok 29 ton. To wymiary chwytaka, który wykona ściany szczelinowe komory startowej dla tarczy TBM. Ściany tzw. łącznika będą miały szerokość 150 cm i będą to najgrubsze sekcje wykonane w naszym kraju przez Soletanche Polska, światowego lidera w zakresie budownictwa podziemnego.
Soletanche Polska Sp. z o.o.



 
Na budowie tzw. Komory Odolanowskiej prace związane z realizacją fundamentowania specjalistycznego idą zgodnie z harmonogramem. Na ten moment wykonane zostały ściany szybu, przez który będzie opuszczana największa 
w Polsce tarcza TBM (średnica tarczy wynosi 13 m). Obecnie rozpoczęły się roboty związane z wykonaniem niestandardowej wielkości ciągu ścian szczelinowych łączących ze sobą dwa szyby. Drugi szyb przeznaczony jest dla mniejszej tarczy (o średnicy 8,7m), która będzie miała za zadanie wydrążenie tzw. tuneli rozjazdowych.. W czasie trwania prac budowlanych ściany łącznika będą stanowiły zabezpieczenie wykopu. W fazie docelowej staną się integralną częścią konstrukcji podziemnej obiektu. 

150 cm szerokości zamiast standardowych 60 cm


Skąd pomysł na takie rozwiązanie? Koncepcji na wykonanie łącznika pomiędzy dwoma szybami mieliśmy kilka. Ostatecznie generalny wykonawca, firma PBDiM Sp. z o.o., zadecydował się na rozwiązanie zakładające wykonanie niestandardowej szerokości ścian szczelinowych. Gabaryty ściany wynikają z warunków hydro-geologicznych tj. parcia gruntu, wody oraz tzw. obciążeń użytkowych na poziomie terenu. Dzięki zwiększonej grubości ścian w fazie realizacyjnej nie będzie potrzebne jej dodatkowe rozparcie, co w znacznym stopniu ułatwi, a tym samym przyśpieszy wykonanie wykopu oraz prowadzenie robot ziemnych i żelbetowych – wyjaśnia Urszula Tomczak, Główny Projektant i Ekspert Soletanche Polska
 
Ściana o grubości 150 cm zrealizowana zostanie na głębokości od 10 do 35 m  poniżej poziomu terenu i będzie to 310 metrów bieżących. Do jej wykonania zostanie zużyte 11  122 m³ betonu. Pole powierzchni ścian szczelinowych to 
7  414 m². Zabezpieczeniem   stateczności   ścian   szczelinowych   jest   strop rozporowy   na   wierzchu   ścian.   W   fazie   docelowej   pracy   ściany   dodatkowo   jako   rozparcie   pracuje   płyta   fundamentowa. Po zakończeniu prac związanych z realizacją łącznika Soletanche przejdzie do kolejnego etapu jakim jest realizacja ścian drugiego szybu.

- Soletanche dobrze zna specyfikę gruntów na jakich stoi Łódź. Spędziłem tu blisko 3 lata nadzorując prace geotechniczne trasy W- Z oraz pobliskiego Hiltona –
wspomina Jakub Morzywołek, Projekt Manager, Soletanche Polska. - Jestem przekonany, że ta wiedza i doświadczenie przełożą się na efektywność i jakość naszej pracy na tym projekcie – zapewnia. Ta realizacja jest nietypowa, ponieważ bardzo rzadko zdarza się nam wykonywać tak szerokie ściany. Nawet na naszej brygadzie rozmiar chwytaka robi wrażenie. Lubimy niestandardowe realizacje i wyzwania z nimi związane, one właśnie sprawiają, że lubimy naszą pracę –  podsumowuje Morzywołek.
 
Strategia jaką przyjęło miasto wpisuje się w ogólnoświatowy trend polegający na oddawaniu przestrzeni dla ruchu pieszo-rowerowego chowając jednocześnie infrastrukturę drogową i kolejową pod ziemię, minimalizując tym samym hałas i emisję CO₂ do atmosfery. To plasuje Łódź w kręgu największych światowych aglomeracji, które przyjęły podobne cele. Inwestycja mocno przyczyni się również do usprawnienia ruchu kolejowego w kraju, na skutek połączeniu pomiędzy dworcem Łódź Fabryczna, a Łódź Kaliska. Dzięki budowie mniejszych przystanków tunel średnicowy będzie również alternatywną formą komunikacji względem autobusów i tramwajów dla mieszkańców Łodzi. Z tunelu będzie korzystać Łódzka Kolej Aglomeracyjna. To oznacza, że podziemne połączenia kolejowe będą potężnym wsparciem dla komunikacji w mieście.

Tunel średnicowy jest jedną z większych realizacji tunelowych w jakich obecnie bierze udział Soletanche Polska. W tym samym czasie firma prowadzi prace na budowie krańcowej stacji II linii metra, C21 (M2 Bródno) w Warszawie (wraz z torami odstawczymi oraz podziemną halą, która ma pomieścić 11 torów umożliwiających pociągom zawracanie) oraz najdłuższego tunelu drogowego w Polsce realizowanego w technologii ścian szczelinowych w ramach zadania A Południowej Obwodnicy Warszawy. W Łodzi oprócz wspomnianej Komory Odolanowskiej firma wykonuje również fundamenty tunelu drogowego powstającego w ramach projektu pod nazwą Rynek Kobro.

Zakres prac zakontraktowanych przez Soletanche Polska ma zakończyć się w 4 kwartale 2020 roku, pod warunkiem, że nie zostanie on rozszerzony. Kontrakt  jest realizowany na zlecenie Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. Natomiast zamawiającym jest PKP PLK.

Zdjęcia: Soletanche Polska Sp. z o.o.





Reklamy
Noe PPI Chrobok Wodociągi Miasta Krakowa Keller Palisander Geobrugg Luxo Eurovia
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję